[A028] Amersfoort - Zwolle

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door CasablancaMarocco » di 30 jul 2019, 12:11

Dit bericht plaats je om 1.33 uur in de nacht. Hieruit trek ik de conclusie dat je waarschijnlijk geen stabiel slaap-waak ritme hebt en dat kan leiden tot een ontregelde biologische klok en vermoeidheid. Misschien zou je dan helemaal niet achter het stuur moeten kruipen? De grondoorzaak is dus niet de A28.
Ik draai al 4 jaar onregelmatige nachtdiensten.
Merkte in april toen ik 2 weken vrij was, en dus een normaal ritme had (9 - 0:00 ) dat mijn structurele hoofdpijn ook verdween.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Naturist » di 30 jul 2019, 13:06

^^ Zou je dringend adviseren je arbeidstijden contractueel aan te passen, of anders een nieuwe werkgever te vinden die daar wel toe bereid is.
Ik wens je een lang en vooral gezond leven toe.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » di 30 jul 2019, 19:33

Het doorzicht is inderdaad onvoldoende bij een aantal bochten naar links, met name vlak voor Wezep richting Zwolle en vlak voor Nunspeet-Oost richting Amersfoort, die komen na een lange rechtstand. Dit zijn ook plekken waar regelmatig het verkeer sterk afremt zonder een duidelijke oorzaak (zoals een ongeval of pechgeval).

Het traject Harderwijk - Nunspeet is bijna geheel voorzien van geleiderails in de middenberm. Het traject Nunspeet - Wezep heeft dat echter niet.

Beide trajecten voldoen niet aan de obstakelvrije zone van 13 meter. Het is eerder 8 meter (5 meter gras naast de vluchtstrook) in de buitenberm en minder dan 2 meter in de middenberm. Voor struikgewas kan je wellicht een uitzondering maken maar de begroeiing is hier een stuk dichter met ook meer bomen, groot en klein. En je hebt geen grote stamdiameter nodig om de kans op letsel of erger te vergroten. Daar komt ook bij dat de bomen niet incidenteel in de obstakelvrije zone staan, maar continu, wat de kans op een aanrijding bij het van de weg raken bijna 100% maakt. Dus daar moeten geleiderails komen of de begroeiing over een strook van een meter of 5 tot 10 worden gekapt. Kappen past beter bij het parkway-karakter van de A28 dan een geleiderail.

Een ander risico van de middenbermbegroeiing is brandgevaar. Dit is een relatief droog gebied met een geschiedenis van bosbranden. Via de middenberm kan een bosbrand makkelijker de snelweg oversteken. Dat was ook een reden om de begroeiing in de middenberm van de A1 fors uit te dunnen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » di 30 jul 2019, 19:41

^^ Ik vind trouwens dat de nieuwe middenberm op de A1 bij Kootwijk er fraai uitziet. Ook met minder bomen kan er op de A28 een mooie en veilige middenberm komen die prima in het landschap past.

Om even te refereren naar het filmpje van boe! over de A1, zo kan het dus ook. Ook voor de Noord-Veluwe is dit helemaal niet gek; het naastgelegen oefenterrein van Oldebroek is immers ook behoorlijk open.
Link

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Stefanuzz » ma 05 aug 2019, 20:28

@Rijkswaterstaat op Twitter schreef:@djidee Hi Ide, ik heb een reactie binnen voor je! Deze locatie wordt nog dit jaar van een geleiderail voorzien, we starten hiermee in het najaar. Er wordt in beide richtingen geleiderail geplaatst, tussen de aansluitingen Nunspeet en Wezep. ^ME
https://twitter.com/Rijkswaterstaat/sta ... 6376975361

Trekker
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 jul 2017, 14:38

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Trekker » wo 07 aug 2019, 12:01

Schelpenpaadje schreef: za 13 jul 2019, 20:15 Los van de landschappelijke argumenten lijken me de kosten van een nieuwe A48 (van ruim 50km) ruimschoots hoger dan een verbreding van de passage door Zwolle en extra rijstroken op aangrenzende snelwegdelen.

Vóór een A48 pleit misschien, naast spreiding en robuuster maken van het netwerk, dat je deze oostelijk van Deventer kunt aansluiten op de A1 dus zonder nieuwe bruggen over de IJssel.
Echter de capaciteit van de brug over de IJssel bij Deventer is ook niet eindeloos. En je zult op termijn nog steeds iets met de A50 en A28 moeten doen, want die route blijft voor een groot deel van het noorden het meest interessant.

In een 2x2 N48 tussen Hoogeveen en de N35 bij Raalte zie ik trouwens wel wat, maar dat nut staat los van het oplossen van het knelpunt Zwolle.
Hoe zit dit eigenlijk bij een opwaardering van N50 naar A50? Volgens mij pakt dit ook gunstig uit als verlichtende maatregel.
Hattemerbroek - Heerenveen via A50/A6/A7 is ca. 600m langer dan via A28/A32
Bij een opwaardering van de A50 is de verbinding via de polder op papier al 4 minuten sneller dan nu: en dus 2 min sneller dan via de zwolle -als het niet vastloopt bij knooppunt Joure -
30km/100km/h= 18min; 30/120km/h= 15min; 30/130km/h= 14min
de kruising met de VZP zal ook nog wel wat van de reistijd afhalen

Voordelen van opwaardering van A50 ten op zichte van een A48:
-Er is al (deels) budget
-trace ligt er al en is korter
-ruimtereservering ligt er al (grotendeels)
-politieke wil bij lokale overheden is er
-vraag naar deze weg is er ook zo valt uit het MIRT rapport op te maken

https://regiozwolle.info/wp-content/upl ... k-A28..pdf p30
aannames:
-bestuurders volgen de snelste route
-iedereen die over zwolle noord rijdt, rijdt ook over hattemerbroek
Gevolg:
-naar Heerenveen gaat dan via de polder dus richting Leeuwarden/Leek ook (8.7% van het verkeer)(10000mvt)
persoonlijk denk ik dat je mensen uit Groningen(stad) dan ook kan verleiden via de polder te rijden om zo de flessenhals in Zwolle te vermijden(+3300mvt)
voor 13000 mvt een extra strook aanleggen per richting lijkt me voldoende voor een weg waar al is vastgesteld dat het nodig is.

Voordelen van opwaardering van A50 ten op zichte van een verbrede passage A28:
-bestendiger voor groei in de toekomst
-robuster wegennetwerk
(-goedkoper?)

Nadelen van opwaardering van A50 ten op zichte van een verbrede passage A28:
- minder probleemoplossend vermogen.

Misschien is dit meer een post voor het opwaarderen van de N50 dan een oplossing van de A28

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » wo 07 aug 2019, 12:12

^^ Het grootste nadeel van de polder-route zijn de drie beweegbare bruggen (Eilandbrug, Ramspolbrug en Scharsterrijnbrug). Dat maakt de N50-A6 tot een minder betrouwbare route dan de A28-A32.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door boe! » wo 07 aug 2019, 12:21

En gerekend vanaf knooppunt Hoevelaken (tot knooppunt Heerenveen) heb je naast de Scharsterrijnbrug de Ketelbrug als onbetrouwbare factor. In principe zijn beide routes (A28-A32 versus A1-A27-A6-A7) in tijd even lang.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » wo 07 aug 2019, 12:40

Hoewel ik het een nuttige verbreding vind, denk ik dat je de kosten voor een tweede Eilandbrug beter kunt investeren in verbreding van de IJsselbrug in de A28.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 aug 2019, 16:57

De IJsselbrug is op zich het probleem niet. Hooguit de invoeger van de N50 naar de A28 richting noorden, maar dat zit bij KP Hattemerbroek. Is niet zoveel aan te veranderen, 4+5 over de IJsselbrug past niet en zo groot zijn de problemen daar nou ook weer niet. Het deel met de plusstroken door Zwolle is problematischer. Daar komt het door het invoegende verkeer vanaf Zwolle-Zuid richting noorden geregeld tot files in de middagspits.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Wouter N14 » wo 07 aug 2019, 17:42

Dan moet er toch maar een copy-pastje plaatsvinden met Maastricht... :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 aug 2019, 18:09

^^ In Maastricht praten we wel over veel lagere intensiteiten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Wouter N14 » wo 07 aug 2019, 18:49

Klopt. Eigenlijk moet doorgaand verkeer op -1 door Zwolle heen geleid worden, dan kan op maaiveld de huidige snelweg behouden blijven voor Zwolle-verkeer. Maar dat is een utopia-oplossing die op wel meer plekken wenselijk zou zijn :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » wo 07 aug 2019, 21:33

^^ Als je kiest voor een oplossing met meerdere niveaus dan ligt +1 & +2 meer voor de hand (alleen al qua kosten inderdaad).

Gescheiden niveaus wil trouwens niet per se zeggen dat er een parallelstructuur moet komen. Volgens mij uniek in Nederland: je zou ook de beide richtingen een eigen niveau kunnen geven. En als we toch in utopieën spreken, met een soort Bay Bridge over de IJssel :mrgreen:

Stel je zou de passage door Zwolle naar 2x4 kunnen verbreden. Zou 2x4 op de IJsselbrug nog steeds genoeg zijn, als je het verkeer en de 2x2 rijstroken van en naar :AS: Zwolle-Zuid meerekent? Het voelt als een ongewenste flessenhals en sowieso niet erg toekomstbestendig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » wo 07 aug 2019, 21:45

Er zijn snelwegen met 2x4 rijstroken waar veel meer verkeer rijdt dan op de IJsselbrug. Op de IJsselbrug rijden 133.000 voertuigen per dag. Er zijn snelwegen met 2x4 rijstroken waar intensiteiten tot wel 200.000 voertuigen per dag worden gemeten. Dat is verre van een ideale situatie, maar het kan.

De IJsselbrug wordt hier niet echt als een knelpunt gezien. De hoeveelheid files is fors minder dan voordat de A28 verbreed werd tot aan Meppel. Wel zijn er betrekkelijk veel aanrijdingen, mede doordat er geen vluchtstrook is. Het zou mijn inziens belangrijker zijn om de spitsstrook (plusstrook) om te vormen tot een volwaardige 2x3 rijstroken.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Durashift » wo 07 aug 2019, 22:06

^^^ de intensiteiten zijn misschien wel sterk verdeeld? Tijdens de (brede) spitsen oogt het daar al snel 'druk' naar mijn mening. Buiten de spitstijden is het er aardig 'rustig'.. terwijl die 200 duizend voertuigen misschien wel iets verspreider over de dag bewegen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Vinny » do 08 aug 2019, 21:50

Ik denk dat het vooral drukker 'oogt' omdat er veel wevend verkeer is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

King_Grey
dorpsstraat
Berichten: 102
Lid geworden op: di 09 apr 2019, 15:56

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door King_Grey » zo 18 aug 2019, 17:41

Coen Tunnel schreef: wo 07 aug 2019, 16:57 De IJsselbrug is op zich het probleem niet. Hooguit de invoeger van de N50 naar de A28 richting noorden, maar dat zit bij KP Hattemerbroek. Is niet zoveel aan te veranderen, 4+5 over de IJsselbrug past niet en zo groot zijn de problemen daar nou ook weer niet. Het deel met de plusstroken door Zwolle is problematischer. Daar komt het door het invoegende verkeer vanaf Zwolle-Zuid richting noorden geregeld tot files in de middagspits.
Ik heb persoonlijk meer het idee dat de file in Zwolle eerder op het stuk Ommen-Nieuwleusen ontstaat dan in Zwolle zelf. Ik heb een tijdje Google Maps bijgehouden in de spits en het valt me op dat er ter hoogte van viaduct de Markte waar de snelheid naar 120 gaat meestal als eerste vertraging ontstaat die zich vervolgens als filegolf door Zwolle heen verplaatst. Deze filegolf lost op de IJsselbrug op, deze filegolven komen soms meerdere keren voor. Erg hoog zijn de uurintensiteiten tussen Ommen en Nieuwleusen eigenlijk niet voor drie rijstroken, richting Nieuwleusen was de PAE in 2017 tussen 16:00 en 16:59 5602 waar de capaciteit 6300 is. Dat geeft een I/C verhouding van afgerond 0,89. Dat is natuurlijk vrij fors maar tussen Zwolle Noord en Ommen was de PAE 7007 in 2017. De capaciteit is daar 2x2+weefstrook+plusstrook. De plusstrook wordt niet volledig benut dus de capaciteit hiervan ligt lager als bij een normale rijstrook. Bij vier rijstroken per richting zou de uurcapaciteit 8200 zijn en de I/C verhouding 0,85. Stel, de plusstrook heeft driekwart van de capaciteit van een normale rijstrook dan is de uurcapaciteit 7875. Dat geeft een I/C verhouding van ook afgerond 0,89. De weefstrook wordt alleen voor afslag Ommen gebruikt en niet als doorgaande rijstrook, dus ik vermoed dat de capaciteit nog lager dan 7875 PAE ligt. Toch wel opmerkelijk dat de A28 tussen Ommen en Nieuwleusen zo'n hoge I/C verhouding heeft sinds de verbreding. De spitspiek is natuurlijk wel enorm...

Afbeelding
Afbeelding

Vanaf 2006 was er vooral een groei in de breedte van de spits, of er elke dag is gemeten is mij niet bekend.
Durashift schreef: wo 07 aug 2019, 22:06 ^^^ de intensiteiten zijn misschien wel sterk verdeeld? Tijdens de (brede) spitsen oogt het daar al snel 'druk' naar mijn mening. Buiten de spitstijden is het er aardig 'rustig'.. terwijl die 200 duizend voertuigen misschien wel iets verspreider over de dag bewegen?
Op de IJsselbrug is er geen duidelijke spitsrichting(2017). S'ochtends rijdt er ongeveer evenveel verkeer richting Zwolle Zuid als richting Knooppunt Hattemerbroek waarbij de piek richting Knooppunt Hattemerbroek een uur vroeger valt. De pieken zijn vrijwel even hoog. In de avond rijdt er meer verkeer richting Zwolle Zuid dan richting Knooppunt Hattemerbroek en de piek is ook hoger (7035 tegenover 6536). Dit geeft een I/C verhouding van afgerond 0,86 en 0,80. Tussen Zwolle Noord en Ommen rijden is de PAE richting noorden overigens vrijwel even hoog als op de IJsselbrug richting noorden: 7007 in 2017. Hier is er een zeer sterke spitsrichting, in de ochtend richting zuiden en in de avond richting noorden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » zo 18 aug 2019, 17:49

Mooie cijfers :top:

Het klopt inderdaad dat de A28 's ochtends richting Amersfoort al vroeger druk is. Ik denk dat dit komt door aannemers en forenzen die in de Randstad werken. Zoals eerder gesteld is de A28 in de spits een parade van bedrijfsbusjes, het lijkt wel alsof alle aannemers in Overijssel naar de Randstad rijden voor klussen. Wellicht liggen daar wel de meer lucratieve opdrachten. Verkeer vanaf de Noord-Veluwe dat naar Zwolle forenst hoeft minder vroeg weg.

Toen ze hier in juli bezig waren op de IJsselallee zag je dat het vanaf Marslanden richting A28 (staduitwaarts eigenlijk) om 7 uur 's ochtends al vast liep, terwijl de andere kant (stadinwaarts) pas rond 8 uur problematisch werd. Dat zijn de mensen die normaal geen 1+ uur hoeven te rijden naar hun werk. Met name op kantorenpark Hanzeland zijn niet veel mensen die al voor 8 uur 's ochtends beginnen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » zo 01 sep 2019, 18:10

Antwoord op kamervragen over de bomen langs de A28: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... n-nunspeet
  • Primair dienen op dit traject van de A28 alle naaldbomen verwijderd te worden, ter breedte van 80 meter, in verband met het grote risico op brandoverslag. Door gericht de naaldbomen te verwijderen vermindert het risico op brandoverslag sterk.

    Deze maatregelen zijn tot stand gekomen op verzoek van en in samenwerking met de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland. De aanpak op de A28 komt voort uit de vier doelstellingen voor de herinrichting van bermen van de provinciale en rijkswegen over de Veluwe zoals afgesproken in de Gebiedsgerichte Aanpak Veluwe tussen Veiligheidsregio’s, Provincie Gelderland en Rijkswaterstaat.

    1. Verkeersveiligheid: Een veilige inrichting van de bermen.
    2. Brandveiligheid: Door alle betrokken provinciale en rijkswegen als brandcorridor te laten functioneren, wordt de Veluwe gecompartimenteerd om brandoverslag te voorkomen.
    3. Natuur: Herstellen biotoop voor oorspronkelijke Flora en Fauna.
    4. Reductie verkeershinder: Minder hinder voor de weggebruiker door het gecombineerd uitvoeren van het reguliere onderhoud.

    Naast het primaire doel van brandveiligheid verbetert Rijkswaterstaat met de huidige werkzaamheden als wegbeheerder de veiligheid van de berm door het verwijderen van risicovolle bomen (oud en/ of risicovol door omvang). In de middenberm worden de kleinere loofbomen behouden en wordt de veiligheid gegarandeerd door waar nodig een geleiderail te plaatsen.
Dat klinkt alsof er hetzelfde gedaan gaat worden als op de A1 over de Veluwe, wat m.i goed geslaagd is, landschappelijk veel mooier dan een onafgebroken rij bomen en struikgewas.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Jackbauer1350 » zo 29 sep 2019, 15:01

Een wat oudere video met o.a. beelden van de A28 niet lang na de aanleg door Zwolle en de bouw van Brug Katerveer II. Verder over de capaciteitsproblemen en de overlast die de weg inmiddels geeft en ideeën over een dubbeldeksweg.
Link

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Durashift » zo 29 sep 2019, 16:27

Chris schreef: zo 01 sep 2019, 18:10 Antwoord op kamervragen over de bomen langs de A28: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... n-nunspeet (..)

Naast het primaire doel van brandveiligheid verbetert Rijkswaterstaat met de huidige werkzaamheden als wegbeheerder de veiligheid van de berm door het verwijderen van risicovolle bomen (oud en/ of risicovol door omvang). In de middenberm worden de kleinere loofbomen behouden en wordt de veiligheid gegarandeerd door waar nodig een geleiderail te plaatsen.

(..)
Dat klinkt alsof er hetzelfde gedaan gaat worden als op de A1 over de Veluwe, wat m.i goed geslaagd is, landschappelijk veel mooier dan een onafgebroken rij bomen en struikgewas.
Er heeft bestuurlijk overleg plaatsgevonden en de vrees voor een kaalslag is een beetje weggenomen bij de gemeenten.
(..) Afgesproken is dat deskundigen van de gemeenten, provincie, Rijkswaterstaat en de Veiligheidsregio voor dit maatwerk op korte termijn met elkaar in gesprek gaan. Alle partijen zijn zich er van bewust dat daarbij de veiligheid voor de inwoners van de omliggende gemeenten en de weggebruikers voorop staan. Voor de veiligheid is het onvermijdelijk dat er bomen verdwijnen. Wel is afgesproken dat voor elke boom die verdwijnt een nieuwe boom wordt teruggeplaatst. Zoveel mogelijk in hetzelfde gebied aangrenzend aan de buitenberm, zodat de brandwerendheid wordt versterkt.
https://www.nunspeet.nu/2019/09/26/best ... ermen-a28/

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Jeff » zo 29 sep 2019, 17:09

Het dingetje van bomen kappen / verwijderen op de zandgrond snap ik heel goed: Bomen houden de grond bijeen en voorkomen (kleine) zandstormen.
Als je dit dan opvangt met heideplanten of grassoorten (bijv Helmgras) en verder de bomen weer aanplant, is er geen punt meer

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Stefanuzz » ma 21 okt 2019, 21:13

Op deze pagina: https://www.mirta28amersfoorthoogeveen. ... er=1446588 is een document te vinden met daarbij een overzicht van afgevallen maatregelen tijdens het MIRT onderzoek. Wat betreft de verbreding van de A28 knp. Hattemerbroek - knp. Lankhorst:
Bij Zwolle niet inpasbaar vanwege de IJsselbrug en de beperkte ruimte in Zwolle, tussen Zwolle en Lankhorst geen positieve bijdrage aan verbetering van de doorstroming (geen knelpunt).
Een (land)tunnel tussen knp. Hattemerbroek en afslag Lichtmis (Nieuwleusen) is ook geen oplossing:
Technisch heel moeilijk inpasbaar en niet kosteneffectief: het gaat om een hemelsbrede afstand van 15 km. Er zijn geen leefbaarheidsknelpunten benoemd dus de noodzaak ontbreekt. De kosten wegen niet tegen de baten op.
Een extra rijstrook is kennelijk wel een optie, maar niet als deze een specifiek doel kent:
Extra strook tussen Amersfoort - Zwolle met specifiek doel (doelgroep/spits).

Doelgroepenstrook op bestaand asfalt niet realistisch omdat het de capaciteit van de weg verlaagt. Verbreding komt bij andere maatregel aan bod. Rest is niet wenselijk of haalbaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » ma 21 okt 2019, 22:02

De meeste aangedragen oplossingen die nu al afvallen hebben niet echt een hoog niveau. Sommige zijn vaag / onduidelijk, sommige onrealistisch en de meesten hebben geen enkel effect op de problematiek.

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Stefanuzz » di 05 nov 2019, 16:52

ChristenUnie Zwolle laat een proefballonnetje op in de gemeenteraad: met het oog op de mogelijk investeringen in de A28 Hoevelaken - Hogeveen moet er misschien maar eens onderzoek gedaan worden naar een landtunnel voor de A28 tussen Zwolle-Centrum en Zwolle-Noord: het hele artikel (Premium) is hier te lezen: https://www.destentor.nl/zwolle/christe ... ~ad5f6076/ (tip: ff incognito)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » do 07 nov 2019, 13:58

Nog een artikel in die serie: https://www.destentor.nl/zwolle/a28-bij ... ~a67988e9/

Je verbaast je overigens wel over het gebrek aan kennis bij gemeenteraden omtrent snelwegen en milieu. Overal zie je gemeenteraden die een lagere maximumsnelheid of tunnels willen vanwege de luchtkwaliteit. Maar de luchtkwaliteit is helemaal niet slecht, zelfs pal langs de A28 zijn de waardes zeer ruim onder de limieten.

Van NO2 en PM10 is de grenswaarde 40 µg/m³.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » vr 08 nov 2019, 22:35

De hele gemeenteraad van Zwolle is voor een ondertunneling van de A28: https://www.destentor.nl/zwolle/voltall ... ~aaebd753/

Tja klinkt mooi, maar ik zie het er niet van komen. Het rijk gaat echt geen honderden miljoenen toekennen aan een project dat geen aantoonbaar knelpunt oplost. Er is geen milieuknelpunt, de luchtkwaliteit voldoet ruimschoots en de geluidsoverlast is binnen de perken. En aan de randen van Zwolle kan je veel meer woningen kwijt voor veel minder geld dan op het tracé van de A28.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Steyn_E » vr 08 nov 2019, 23:50

^^
Volgens mij heeft de Rijksoverheid precies dat al een paar keer gedaan, namelijk de tunnels in de A2, A4 en binnenkort de A10. Exact even ‘nuttig’ wat mij betreft.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » za 09 nov 2019, 0:14

De Ring Zuid in Groningen kan ook in dat rijtje. Die had ook een stuk soberder gekund, maar wordt verdiept en deels overkapt om een verbreding te kunnen verkopen aan de omgeving. Hetzelfde geldt voor de N31 Traverse Harlingen.

In Zwolle gebeurt nu gek genoeg het omgekeerde: de bepleiting om de barrièrewerking en milieugevolgen op te heffen zou een verbreding dichterbij kunnen brengen. Een volledige ondertunneling lijkt me absurd, maar als het de discussie op gang brengt toch meer te doen in Zwolle, is daar niet zoveel mis mee me dunkt.

Ironisch genoeg is het mede aan deze zelfde gemeenteraad te danken dat de A28 zo dichtbij het centrum ligt (zie ook de video wat posts terug in dit topic).

Plaats reactie