[BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Pino » do 13 dec 2018, 8:30

Jeff schreef: wo 12 dec 2018, 21:54 Vind ik toch knap: Amper een staatsschuld, maar eigenlijk ook 1 van de armste landen van de EU
jelger schreef: do 13 dec 2018, 0:30 Als je weinig sociale verplichtingen aangaat is dat ook niet zo moeilijk.
Mwa. Arme landen kunnen ook een heel redelijke verzorgingsstaat aanbieden. Het prijspeil is laag, de lonen zijn laag, dus door de overheid aangeboden zorg kost vrij weinig en uitkeringen zijn ook laag. Je moet er alleen voor zorgen dat je voldoende werkende mensen hebt én efficiënte belastingheffing om het geld rond te pompen. Als dat goed gaat, hoef je de staatsschuld er niet voor op te laten lopen. Mits je een regering hebt die solide begroot en niet de rijken belastingverlaging geeft om de staatsschuld te laten oplopen terwijl het uitgavenpatroon van de staat niet wordt veranderd. Hoewel zo voor niemand een vetpot ontstaat (de koopkracht is laag, mensen hebben weinig), kun je op deze manier het doel van sociale voorzieningen bereiken - namelijk dat niemand onder een bestaansminimum zakt.

Ik zeg dit overigens in algemene zin, want ik weet veel te weinig van Bulgarije om iets over overheidsfinanciën en verzorgingsstaat aldaar te zeggen. Behalve dat dus kennelijk voldoende prudent begroot is en nu meer inkomen zijn gegenereerd om een snelweg neer te leggen. Kan zomaar het gevolg zijn van wat meer economische groei dan in eerste instantie verwacht. Hoe dan ook fijn nieuws dat het vrijgekomen geld naar infra gaat. Bulgarije heeft niet zo'n heel beste naam in de EU, maar investeren in je internationale weg-aanbiedingen noem ik investeren in je toekomst.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » ma 17 dec 2018, 15:00

Vandaag is 24 kilometer van de A3 geopend in het zuidwesten van Bulgarije, tussen Kresna en Sandanski.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » do 27 dec 2018, 14:17

Vanaf 1 januari 2019 is het vignet in Bulgarije digitaal.

>> https://www.bgtoll.bg/

De tarieven per 1 januari 2019 (ongewijzigd, wel nieuwe vignetten met een andere geldigheidsduur). Vanaf 16 augustus 2019 wordt het vignet voor vrachtwagens vervangen door een op afstand gebaseerde tolheffing.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » do 27 dec 2018, 14:51

De A-nummering is ook gewijzigd:

* A1: Sofia - Plovdiv - Stara Zagora - Burgas
* A2: Sofia - Shumen - Varna
* A3: Sofia - Pernik - Dupnitsa - Sandanski - Griekse grens
* A4: Chirpan - Svilengrad - Turkse grens
* A5: Varna - Burgas
* A6: Kalotina - Sofia

Officieel persbericht van het ministerie: https://www.mrrb.bg/bg/lyulin-stava-cha ... opa-82343/

De wijziging is dat de A6 Sofia - Pernik onderdeel is geworden van de A3, die nu dus van Sofia naar de grens met Griekenland bij Kulata verloopt.

Het nummer A6 is daardoor vrijgekomen voor de geplande snelweg vanaf de grens met Servië bij Kalotina tot aan Sofia.

Het nummer A7 is in het verleden gepland voor de snelweg "Rila" tussen de A3 en A1 ten zuid/oosten van Sofia die momenteel echter niet meer als autosnelweg overwogen wordt. Het nummer A7 is daarna nog gepland geweest voor Kalotina - Sofia, maar dat is nu dus de A6 geworden.

Het nummer A8 is gepland voor de snelweg van Ruse naar Veliko Tarnovo, maar wordt in het persbericht niet genoemd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » vr 28 dec 2018, 16:59

Vandaag is een contract gegund om 17 kilometer van de A6 aan te leggen tussen Dragoman en Slivnitsa. Eind 2021 moet het worden geopend. Hiermee is nu 31 kilometer van de A6 Kalotina - Sofia gegund.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Boeck536 » vr 28 dec 2018, 18:17

Slivnitsa-Sofia is nu reeds 1x4. Hoewel ook dat deel uiteindelijk omgebouwd gaat worden naar autosnelweg kunnen we nu al vaststellen dat het laatste enkelbaans deel met slechts één rijstrook per richting op de route van West-Europa naar Turkije gaat verdwijnen. In combinatie met de laatste open te stellen delen van de Servische A4 gaat dit zorgen voor een betere koppeling van Bulgarije en Turkije aan het Europese snelwegennet.

Dat gezegd zijnde denk ik toch dat de reistijdwinst op dit specifieke traject minimaal zal worden, zeker voor vrachtverkeer. De doorstroming en verkeersveiligheid zullen uiteraard wel bevorderd worden.

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Riis » vr 01 mar 2019, 8:00

Het zal de veiligheid zeker ten goede komen, want op de 1x 4 is het nooit prettig rijden. Het zal de veiligheid zeker ten goede komen, wat betreft de snelheid zal het toch afhankelijk blijven van de grensovergang (tenzij deze ook wordt aangepakt en uitgebreid).

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door goreme » zo 24 mar 2019, 0:19

Wat ben ik blij dat ze een digitale vignet invoeren.
Het is elk jaar gezeik aanhoren van bedonderde mensen die 4 of 5 euro meer hebben betaald omdat de medewerker aan de balie dat zo wil.
Beroemde Shellstation bij Kalotina waar nepvignettes verkocht worden..heel toevallig 5 km verderop politiecontrole etc etc..

Nu kunnen we lekker vanuit ons luie stoel in Utrecht een vignetje regelen.
Nu Servie nog met hun tolletjes. Helaas staan er smiddags vaak files voor de poortjes. Vandaar dat ik probeer snachts te rijden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Willem » zo 24 mar 2019, 10:41

^^ Plus dat je anders een voorruit vol met vignetten hebt.

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door goreme » zo 24 mar 2019, 13:22

Inderdaad . Samen met de oostenrijkse is het een kleurrijke boel :)

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Riis » ma 25 mar 2019, 22:38

Ik vind het wel jammer, de vignetten vind ik altijd wel een leuk pronkstuk om op de auto te laten zitten na een leuke vakantie :D

De grotere problemen zijn inderdaad wel de mensen in de poortjes die wat willen bijverdienen en de daarmee samenhangende drukte bij de overgang. Zelf is onze eindbestemming Bulgarije dus hebben we eigenlijk nooit problemen i.v.m. de taal, maar in de drukste weekenden is het echt verschrikkelijk. Het is nog even een paar jaar wachten tot de goede verbinding er is maar ik vraag mij af of ze ook moeite steken in een goede grensovergang met meer capaciteit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » di 23 apr 2019, 18:53

Het lijkt er op dat de bouw van de A2 door Noord-Bulgarije op stoom gaat komen. Er wordt 134 kilometer van de A2 aangelegd vanaf het einde bij Yablanitsa tot aan Veliko Tarnovo. Dit is opgedeeld in 6 segmenten, de bouw van de westelijke 3 segmenten wordt deze maand opgestart, en betreft het traject vanaf Boaza tot Lovech. In 2021-2022 moet dit gereed zijn. Men wil in 2023 de hele snelweg tot aan Veliko Tarnovo gereed hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » do 23 mei 2019, 21:28

Vandaag is de resterende 6,5 kilometer van de A3 rond Blagoevgrad geopend. Dit is onderdeel van de route Sofia - Thessaloniki.

Ook is vandaag de bouw van de A6 Sofia - Kalotina (Servische grens) officieel gestart. In eind 2020 moet al het eerste deel worden geopend, in 2021-2022 moet de gehele snelweg worden opgeleverd.

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Worldroadsking236 » vr 24 mei 2019, 20:16

Wij gaan in de komende zomervakantie door Bulgarije heen naar Turkije rijden, maar ik wil graag weten wat de kwaliteit is van de snelwegen in Bulgarije
Dus mijn vraag is: Wat is de kwaliteit van de Bulgaarse snelwegen?
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 595
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door MaartenE » vr 24 mei 2019, 22:13

Over het algemeen goed vond ik. Gereden via Noord-Macedonië over de A3 richting Sofia, en vanuit Sofia via de A2 en E83 richting Pleven, en van Pleven terug naar Griekenland via Sofia en Blagoëvgrad over de A3 en A2. De E83 was een drukke 2x1 waar ik als passagier wat nerveus van werd, maar de weg ansich was veilig. De A3/A2 had ik niks over te klagen, kwaliteit van de snelwegen in Bulgarije viel mij in positieve manier op. Kon goed worden doorgereden en geen gaten of echt slecht wegdek tegengekomen. Soms wat hobbelig maar geen onveilige situaties.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 mei 2019, 23:13

De doorgaande route van de Turkse naar de Servische grens was grotendeels van behoorlijke tot goede kwaliteit. Over het algemeen goed in orde, een paar delen waren wat ouder maar die waren niet slecht. Prima te doen.

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Riis » di 28 mei 2019, 10:07

Zoals hierboven, daar is niets mis mee. Vooral goed uit blijven kijken zoals we kennen van de regio, de medeweggebruikers zijn gevaarlijker dan de wegen :) Goede reis!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » vr 31 mei 2019, 20:48

Varna. Dit is een nieuwe stadsring.

Afbeelding

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Riis » di 04 jun 2019, 10:30

Ziet er netjes uit. Helaas nog steeds dezelfde ontwerp-standaard zoals bij de Sofia Ring. Ik ben wel eens benieuwd hoeveel slechter dit is voor de doorstroming vergeleken met zo'n weg in Nederland? De rijstijl zal ook wel flink meespelen (de rechterbaan wordt sowieso niet gebruikt).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Kaaiman » di 04 jun 2019, 12:42

Korte weefvakjes! Wat wordt de Vmax?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door mavas » di 04 jun 2019, 13:06

Inderdaad zeer korte weefvakjes. Nu gaat de doorstroming en de verkeersveiligheid met sprongen omhoog door de aanleg van de nieuwe weg, maar als je zulke korte weefvakjes maakt doe je heel veel winst weer teniet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Riis » di 04 jun 2019, 13:37

De rechterbaan wordt daarom praktisch eigenlijk als invoeg- en uitvoerstrook gebruikt. De meeste mensen rijden normaliter in het midden of links (zelfs vrachtwagens). Snelheid gok ik 80 km/u, dat is deze ring road ook, ontwerp vergelijkbaar, alleen al iets ouder;

https://goo.gl/maps/oLAqm1LjENtuGjjC9
https://goo.gl/maps/mUs5RHsDb2XKwDhb9

Ik vind het erg zonde. Zie ook bijvoorbeeld dit: Een afrit met 2 rijstroken, en vervolgens een rotonde 3 dik:

https://goo.gl/maps/xz8ARyjJFsBezYCj9

Maar zoals je op streeview ziet rijdt iedereen op de rotonde in het midden en is er geen rijbaanscheiding oid, dus uiteindelijk kost het wel 2-3x zoveel asfalt/zwaardere kunstwerken, maar is de toename in capaciteit vergeleken met een enkele baan nihil (alleen het oprijden kun je iets vlotter achter elkaar doen).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » za 08 jun 2019, 20:00

Een project dat onder de radar is gebleven: een grote omlegging van hoofdweg I/5 rond Gabrovo in de bergen van centraal Bulgarije. Er komen viaducten en tunnels. De weg is enkelbaans en ongelijkvloers. De noordelijke bypass is meer dan 10 jaar geleden al aangelegd, nu volgt de westelijke en zuidwaartse omlegging. Zuidelijk van Grabovo gaat de I/5 over de 1150 meter hoge Shipka Pass.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » di 25 jun 2019, 21:54

De A3 'Struma' bij Pernik. Bij de toerit staat een A zonder nummer. Verderop heeft de weg autowegstatus.

Afbeelding

Afbeelding

Wat hiermee nou bedoeld wordt...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » wo 07 aug 2019, 20:58

De Bulgaarse regering heeft 741 miljoen BGN / € 380 miljoen vrijgemaakt voor de bouw van het laatste stuk A3 door de Kresna Gorge. Dit betreft het zogenaamde 'lot 3.2' tussen Krupnik en Kresna, dat over het algemeen beschouwd wordt als het lastigste stuk snelweg dat in Bulgarije gepland is. Een groot deel zal in een tunnel of op een viaduct moeten worden aangelegd door de canyon. Lot 3.2 is 21 kilometer lang.

Ik heb verschillende mogelijkheden gelezen, één lange tweebuizige tunnel, één lange enkelbuizige tunnel en de bestaande hoofdweg omvormen tot een éénrichtingsweg, of een viaduct in de canyon. Dat laatste lijkt minder plausibel omdat het om een natuurgebied gaat.

Kresna Gorge / Кресненско дефиле (Kresnensko Defile):

Afbeelding

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Riis » do 08 aug 2019, 8:04

Chris schreef: wo 07 aug 2019, 20:58 De Bulgaarse regering heeft 741 miljoen BGN / € 380 miljoen vrijgemaakt voor de bouw van het laatste stuk A3 door de Kresna Gorge. Dit betreft het zogenaamde 'lot 3.2' tussen Krupnik en Kresna, dat over het algemeen beschouwd wordt als het lastigste stuk snelweg dat in Bulgarije gepland is. Een groot deel zal in een tunnel of op een viaduct moeten worden aangelegd door de canyon. Lot 3.2 is 21 kilometer lang.[/img]
Ik ben er doorheen gereden en heb mij daar het meest onveilig gevoeld van heel de trip door Oost Europa en Griekenland. Heel erg onoverzichtelijke bochten. Nu is dat niet zo'n probleem, maar de bestuurders daar vinden het wel de normaalste zaak van de wereld om overal in te halen. Dus ook in de onoverzichtelijke bochten, en vrachtwagen met trailers worden zonder aarzel ingehaald in een bocht. Langs de route staan vele borden om te waarschuwen dat het de gevaarlijkste/dodelijkste weg van Europa is, maar dat boeit er helemaal niemand.. Ik heb letterlijk voor mijn neus een auto in de vangrail zien klappen na abrupt terugsturen bij een inhaalpoging.

Langs het tracé hingen ook veel borden/spandoeken van activisten om voor de tunnel te gaan en de Kresna Gorge te beschermen. Ik heb het nog opgezocht, er was destijds (2018) €450 miljoen geschat voor een milieu-onvriendelijke oplossing, en €520 miljoen voor een route om het natuurgebied heen. Dus er zal nog wel iets bij de €380 moeten, misschien EU geld?

Zie ook;
https://bankwatch.org/blog/eleventh-hou ... e-motorway

https://act.wemove.eu/campaigns/Save-the-Kresna-Gorge



Mag ik vragen waar je deze nieuwtjes vind? Ik vind het erg leuk om te volgen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » do 08 aug 2019, 20:04

^^ Het meeste vind ik via Google News. Met name de Engelstalige nieuwssite Novinite komt vaak naar voren: https://www.novinite.com/

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door petervdveen » do 08 aug 2019, 20:28

Riis schreef: do 08 aug 2019, 8:04 Ik ben er doorheen gereden en heb mij daar het meest onveilig gevoeld van heel de trip door Oost Europa en Griekenland. Heel erg onoverzichtelijke bochten. Nu is dat niet zo'n probleem, maar de bestuurders daar vinden het wel de normaalste zaak van de wereld om overal in te halen. Dus ook in de onoverzichtelijke bochten, en vrachtwagen met trailers worden zonder aarzel ingehaald in een bocht. Langs de route staan vele borden om te waarschuwen dat het de gevaarlijkste/dodelijkste weg van Europa is, maar dat boeit er helemaal niemand.. Ik heb letterlijk voor mijn neus een auto in de vangrail zien klappen na abrupt terugsturen bij een inhaalpoging.
Is deze weg heel anders dan de parallel weg 19? Die heb ik gereden richting Griekenland en daar heb ik geen bijzondere herinneringen aan, behalve dat de natuur er prachtig is 8-)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Riis » vr 09 aug 2019, 10:21

petervdveen schreef: do 08 aug 2019, 20:28 Is deze weg heel anders dan de parallel weg 19? Die heb ik gereden richting Griekenland en daar heb ik geen bijzondere herinneringen aan, behalve dat de natuur er prachtig is 8-)
Weg 19 lijkt heel erg vergelijkbaar. Misschien/waarschijnlijk veel minder druk omdat het niet de hoofdroute is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » di 20 aug 2019, 18:32

Een brand op een illegale opslagplaats onder een viaduct van de A3 nabij Dupnitsa heeft forse schade veroorzaakt. De snelweg is zeker een aantal weken dicht en mogelijk langer.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie