Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 07 jul 2019, 10:07

nickdh schreef: zo 07 jul 2019, 8:02 Toen ik afgelopen week in het hoge noorden moest zijn viel me op langs de A7 dat er een soort af-/toeritconstructie te zien was t.h.v. de onderliggende N509. Ook is het viaduct van de A7 flink breder dan de N509 zelf.
Oude bekende. Daar was ooit een aansluiting gepland.
Een aantal lichtmasten van de A7 staan daar ook in een klinkerstrookje van de overbreedte.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Basjuh1981 » zo 07 jul 2019, 11:41

Palance schreef: zo 07 jul 2019, 8:44 Ik gebruik voor Twente en Achterhoek ook wel eens Verre Oosten :duck:
Mijn moeder zei altijd dat de wijzen uit het oosten kwamen :lol:

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Robonus » do 08 aug 2019, 10:51

Ik weet niet of dit een snup is, maar ik vroeg me af waarom de brug van de A9 over zijkanaal C zo'n enorm lange aanbrug heeft.
Het lijkt me dat een grondterp hier een stuk voordeliger zou zijn geweest (eventueel met klein tunneltje om golfbaan te verbinden).

Of waren hier nog ander plannen voor dit gebied die nooit zijn uitgevoerd?

Afbeelding

https://goo.gl/maps/Sg7xBmFkB7eGQTs3A

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door boe! » do 08 aug 2019, 11:22

^^ Het is gewoon een prachtige Talbrücke. ;)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » do 08 aug 2019, 12:27

Robonus schreef: do 08 aug 2019, 10:51
Of waren hier nog ander plannen voor dit gebied die nooit zijn uitgevoerd?
Gezien de locatie lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er aldaar (andere) infrastructurele plannen zijn geweest. In artikelen uit regionale media uit de periode dat dit stuk weg werd aangelegd kom ik verder ook niks tegen over de reden dat de aanbrug zo lang is of zou moeten zijn. Wellicht komt het wel voort uit bodemgesteldheid, maar dat zou dan aan de andere kant van de brug ook moeten gelden, omdat beide delen polders zijn die in 1873 zijn drooggelegd bij de rechttrekking van het IJ ten behoeve van het Noordzeekanaal. Kortom: ik weet het ook niet (al heb ik het me wel eerder afgevraagd).

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje » do 08 aug 2019, 12:48

Robonus schreef: do 08 aug 2019, 10:51Of waren hier nog ander plannen voor dit gebied die nooit zijn uitgevoerd?
Zijn er misschien ooit plannen geweest om dit gebied overloop te laten zijn bij hoog water o.i.d.? (Ik roep maar eens iets geks ) ...

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door NWH » do 08 aug 2019, 13:05

Misschien geeft het het eventueel aanwezige wild (zowel groot als klein) de kans om onder de snelweg door te gaan
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » do 08 aug 2019, 13:42

Teetje schreef: do 08 aug 2019, 12:48 Zijn er misschien ooit plannen geweest om dit gebied overloop te laten zijn bij hoog water o.i.d.? (Ik roep maar eens iets geks ) ...
De brug is rond 1972 aangelegd. Ik kan me bijna niet voorstellen dat men toen (al) aan dit soort overloopgebieden dacht. Daarbij is het nabije hele noordzeekanaalgebied de facto overloopgebied, omdat deze spuisluizen heeft die op de Noordzee lozen.
NWH schreef: do 08 aug 2019, 13:05 Misschien geeft het het eventueel aanwezige wild (zowel groot als klein) de kans om onder de snelweg door te gaan
Zoveel wild zal er in die hoek (die wordt omsloten door het IJ, zijkanaal B en zijkanaal C niet zitten. Daarbij was het tentijde van de bouw van de brug (en ook daarna tot aan de aanleg van de golfbaan) helemaal leeg daar. Zie ook bijgaande foto uit het Noordhollands Archief uit 1986.

Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » do 08 aug 2019, 13:59

Ah, ik denk iets gevonden te hebben. Het (b)lijkt (toch) te maken te hebben met een vorm van maatregel voor de 'natuur' (die er op dat moment nog niet was).

In een publicatie van de Dorpsraad Spaarndam uit 1972 (wat weer is gebaseerd op informatie uit de Staatscourant) staat onder meer:
Dorpsraad Spaarndam schreef:In het nieuwe wegvak liggen talrijke viaducten en een beweegbare brug over Zijkanaal C (Noordzeekanaal - Spaarndam). Zeven viaducten zijn nodig om de verschillende delen van het toekomstige Spaarnwouderbos, die door de nieuwe weg van elkaar worden gescheiden, met elkaar te verbinden.
Het bijzondere is dat dit bos uiteindelijk niet is aangelegd, maar dat er aan beide zijden van de weg een golfbaan is aangelegd met hier en daar wat boompjes (wat door niemand een bos genoemd zal worden).

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Robonus » do 08 aug 2019, 14:51

Rein schreef: do 08 aug 2019, 13:59 Het bijzondere is dat dit bos uiteindelijk niet is aangelegd
Dus toch een SNUP :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » do 08 aug 2019, 15:05

^^ SNUB. :duck:

Spoor van een Nooit Uitgevoerd Bos.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » do 08 aug 2019, 16:05

SNOB vind ik dan weer beter bij die golfbaan passen. :mrgreen:

(Spoor van een Nog(al) Onvoltooid Bos)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » do 08 aug 2019, 16:16

Compensatie voor de vele golfbanen die (zouden moeten) sneuvelen voor wegenbouwprojecten :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wouter N14 » do 08 aug 2019, 19:25

Goed gevonden! :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » vr 09 aug 2019, 10:22

Gisteren ging ik van Huizen naar Kampen en leidde de navigatie mij over de N706. Ik heb al vele malen Flevoland doorkruist van noord naar zuid en v.v., maar altijd werd ik over de A6 of de N305 gestuurd. Gisteren dus voor het eerst over de N706 (en Rietweg, N706, N305, N307).

Het viel mij op dat tussen de A27 en N302 enorm veel ruimte lijkt te zijn bemeten voor deze weg.
Zie bijvoorbeeld dit Streetviewbeeld.
Was het misschien ooit het plan om er ook een 2x2-strooks autoweg van te maken, net zoals de N305 op veel stukken?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Chris » vr 09 aug 2019, 10:31

Er is in de verkaveling altijd ruimte vrijgehouden, waar de meeste secundaire wegen in Zuidelijk Flevoland op een smalle strook tussen twee kavels zijn aangelegd, is bij de Vogelweg altijd een heel brede strook vrijgehouden.

Ik heb nog niet kunnen ontdekken of daar ooit een bredere weg gepland was. De parallel verlopende Ibisweg heeft ook een breder dan gebruikelijk tracé, maar daar is de weg op het midden aangelegd, de Vogelweg ligt aan één kant wat suggereert dat het ontworpen was als een toekomstige 2x2. Een rijksweg is daar echter nooit gepland geweest voor zover ik heb kunnen nagaan. De rijksweg 6 was altijd al in de huidige corridor gepland en in het rijkswegenplan 1958 was de rijksweg 27 gepland om vanaf de Stichtse Brug richting Kampen te verlopen (huidige N305), maar dat is nooit serieus uitgewerkt volgens mij.

Wat ook een mogelijkheid is, is dat hier misschien een hoogspanningsleiding gepland was. Of een buisleidingenstraat.

Een kaart van 1960:
Afbeelding
Flevopolders 1960 by European Roads, on Flickr

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Janv » vr 09 aug 2019, 10:47

^^ Dank! Interessant om te zien hoe de wegenplannen waren uitgedacht, toen nog met de drooggelegde Markerwaard in gedachten.

Naast eventuele verbreding dacht ik idd ook aan een eventuele leidingenstraat. Maar daar zag ik geen bewijzen van, in de zin van inspectieluiken of buizen uit de grond of zoiets. Iets wat je bijvoorbeeld wel langs de N305 ziet.

De ontwikkeling van Flevoland moet voor planologen een mooie tijd zijn geweest. Ze konden in feite alles van 0 af aan bedenken en hoefden toen nog niet rekening te houden met het onteigenen van gronden. De grond kostte niks of weinig, dus konden ze ook alles meteen voorbereiden op een eventuele toekomstige verbreding. Wellicht hebben ze destijds alle mogelijke toekomstig belangrijke wegen in het drooggemaakte Flevoland voorbereid op verbreding.
Het enige waar ze rekening mee moesten houden was de waterhuishouding...

edit: ook grappig/bijzonder om te zien dat op die kaart Almere totaal niet is ingetekend. Ik weet dat men oorspronkelijk Lelystad voorzag als dé nieuwe hoofdplaats van Flevoland, maar ik wist niet dat Almere (kennelijk) aanvankelijk in z'n geheel niet was voorzien.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 09 aug 2019, 11:06

^^ Wat het laatste betreft: het kaartje stamt uit 1960. Oostelijk Flevoland was toen al drooggelegd, aan de inpoldering van Zuidelijk Flevoland werd nog gewerkt. Ik denk dat je het puur moet zien als een structuurkaartje voor een wegennetwerk, waarbij de verschillen in uitwerking tussen de verschillende delen samenhangen met de gefaseerde inpoldering.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Willem » vr 09 aug 2019, 11:24

Oorspronkelijk was de lengteas van Almere parallel aan het Gooimeer bedacht. Uiteindelijk is dat een kwartslag gedraaid en ligt de lengteas van de stad parallel aan de Oostvaardersdijk. Helaas kan ik de kaart waar dat zo opgetekend stond niet meer terug vinden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Chris » vr 09 aug 2019, 12:48

Een kaart uit 1973 (zeer grote resolutie als je doorklikt). De Vogelweg staat hier wel ingetekend. De rijksweg 27 is hier inmiddels de rijksweg 22 geworden. In de verkaveling is overigens geen aanwijzing te vinden dat deze rijksweg door de oostelijke helft van Flevoland verder dan op dit soort kaarten is gekomen.

De weg die langs de oostzijde van de Markerwaard moest komen (langs het geplande Oostvaardersdiep) verklaart ook waarom er nu die scherpe 30 km/h bocht op de Markerwaarddijk zit. De weg had daar oorspronkelijk rechtdoor moeten lopen tot vlak voor Pampus.

Afbeelding
Flevopolders 1973 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » vr 09 aug 2019, 13:28

^^ Op welke scherpe bocht doel je nu precies? De twee bochten bij gemaal De Blocq van Kuffeler? De daaropvolgende bochten, bij de huidige Pampushaven en het 'hoekje om' richting Hollandse Brug, kan ik namelijk wel plaatsen op die oude kaart. De schuine stukjes bij de Pampushaven en De Blocq van Kuffeler vind ik trouwens ook wel wat apart, want dat hadden dus bruggen moeten worden over het Oostvaardersdiep. Apart dat die kunstwerken zo schuin waren gepland eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 09 aug 2019, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Chris » vr 09 aug 2019, 13:30

Die bij de Houtribsluizen. De N307 maakt hier een scherpe bocht, dit was oorspronkelijk gepland als T-kruispunt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » vr 09 aug 2019, 13:33

^^ Ah. Ik kijk op de verkeerde dijk...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 aug 2019, 14:19

Dan is dit dus ook een SNUP, het begin van de weg langs het geplande Oostvaardersdiep: https://www.google.nl/maps/@52.5276841, ... 312!8i6656

Dan zou er wellicht een kwadrantaansluiting komen tussen de weg naar Lelystad en de weg langs het Oostvaardersdiep?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » vr 09 aug 2019, 17:29

Pino schreef: vr 09 aug 2019, 13:28 De schuine stukjes bij de Pampushaven en De Blocq van Kuffeler vind ik trouwens ook wel wat apart, want dat hadden dus bruggen moeten worden over het Oostvaardersdiep. Apart dat die kunstwerken zo schuin waren gepland eigenlijk.
Volgens mij was het de bedoeling de dijk en weg recht te trekken. De schuine delen zouden dan dus helemaal verdwijnen en niet vervangen worden door bruggen.

(De Markerwaarddijk ligt daar al grotendeels. Aan de zuidkant zou een nieuwe dijk hebben moeten komen.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Chris » vr 09 aug 2019, 18:10

Op het detail is inderdaad te zien dat de huidige Oostvaardersdijk eigenlijk als ringdijk van de Markerwaard gepland was, en er nog een tweede dijk aangelegd zou worden als uiteindelijke ringdijk van Zuidelijk Flevoland. Met daartussen dan het Oostvaardersdiep als oversized kanaal. Omdat de Markerwaard nooit is aangelegd, was die tweede dijk ook niet nodig. Bij de Pampushaven was ook een haven zoals bij Lelystad voorzien, waardoor het Oostvaardersdiep hier twee keer zo breed is als elders. De Pampushaven is echter nooit echt van de grond gekomen, behalve als wachtruimte voor duwbakken.

De Blocq van Kuffeler was het enige gemaal van Zuidelijk Flevoland, het was één van de eerste infrastructurele delen van Zuidelijk Flevoland die aangelegd werden in de jaren '60. Oostelijk Flevoland heeft drie gemalen (Wortman, Lovink en Colijn).

Afbeelding

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door LennyKravitz » vr 09 aug 2019, 22:56

^^

Precies. Het was de bedoeling de Markerwaard eerder aan te leggen dan Zuidelijk Flevoland. Ook de dam/strekdam(men) bij Marken zijn hier restanten van, alsook de dijk Enkhuizen-Lelystad natuurlijk. Later ging men toch voor Zuidelijk Flevoland en heeft men de dijk van de Markerwaard hiervoor gebruikt.

Overigens was in het gebied van wat nu de Oostvaardersplassen zijn een groot haven- en industrieterrein gepland. Dit is nooit doorgegaan.
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » za 10 aug 2019, 1:14

Die vraag over de Vogelweg was al een paar keer langsgekomen. Maar nu eindelijk wat meer inzichten met kaartjes erbij.

Zo te zien had de huidige N307 niet over de Houtribdijk gelopen als de Markerwaard was aangelegd maar door de polder zelf. Wellicht als A23 zelfs.

Als deze kaart uit 1973 is zou rw22 toch inmiddels rw27 moeten zijn?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » zo 11 aug 2019, 19:17

Apart dat er twee nummeringsplannen op één kaart door elkaar staan. Rijksweg 6 was tot het RWP 1968 namelijk rijksweg 10, met zijtak rijksweg 10a die wel als zodanig op de kaart staat. Ook rijksweg 22 is nog de oude nummering tot 1968.

Zowel in het 1200 km-plan als het Rijkswegenplan 1968 stond rijksweg 22/27 trouwens ingetekend als verbinding tussen de Stichtse brug en Almere. Het Structuurschema Hoofwegennet 1966 voorzag natuurlijk wel de doortrekking naar Kampen die op het kaartje staat.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » ma 12 aug 2019, 18:09

Geplande verlenging van de Rotterdamse tram van Kethal naar Spaanse Polder

https://www.google.com/maps/place/Rotte ... 7326?hl=en

Plaats reactie