Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 aug 2019, 14:44

Ik ben er momenteel voor mijn werk, maar collega's die hier in de stad zelf wonen zijn soms ook een uur of langer bezig voor een rit door de stad om op het werk te komen.

En dan vragen collega's in Nederland zich nog af waarom ik met het vliegtuig (en aansluitend de S-Bahn) naar Hamburg gegaan ben voor het werk, en niet zelf met de auto...
Pino schreef: vr 09 aug 2019, 13:55Je kunt geen Hamburg-pas pakken of via de Sankt Stadedino-tunnel rijden.
:lol:
Als ik dit soort files zie, denk ik wel eens dat binnendoor door de stad een redelijk alternatief zou kunnen zijn. Kost je ook tijd, maar niet de volkomen gridlock in de route naar de Elbetunnel. Maar ik heb nul ervaring ter plaatse ...
Google Maps rekent dan ook een flinke reistijd. Maar dan wel weer richting Elbetunnel, en niet de brug over de Elbe. Want vooral daar loopt het dan helemaal vast, waar je richting zuiden bij de Elbetunnel eigenlijk het ergste achter de rug hebt. Dan rijdt het wel weer langzaam door.

Huidige situatie met een route door de stad (zonder tussenpunten rekent Google ruim twee uur):

Afbeelding

Edit, het kan nog sneller westelijk langs de stad:

Afbeelding

Grootschalig omrijden, bv. vanaf Neumünster via de B205, A21, B404 en de A39, lijkt leuk maar de B404 is ook op twee plekken afgesloten. En onder de streep is het ook niet sneller. Het veer Glückstadt-Wischhafen hoef je ook niet te proberen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 09 aug 2019, 14:52

Het probleem is het geringe aantal oeververbindingen. Je hebt er eigenlijk maar 3. Als je door de stad wil moet je alsnog weer via de Elbtunnel. Om vanaf de A7 de stadsbruggen te bereiken is ook een tijdrovende optie. Lange-afstandsverkeer kan ook bij Neumünster doorsteken naar de A21 en dan de A1. Deze route is langer en ook niet filevrij. En agglomeratieverkeer heeft daar niks aan. Hamburg heeft een zeer gebrekkige infrastructuur door het ontbreken van een goede ringweg. Bijkomend probleem is dat er bijna eeuwig wordt gewerkt op de A1 en A7 door de stad. Men is daar al pakweg 15 jaar bijna continu aan het werk en dat zal de komende 10+ jaar ook zo blijven...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 aug 2019, 15:06

^^ Maar de Elbetunnel zelf is momenteel niet het grootste probleem. Gisteren ook doorheen gereden vanaf Othmarschen naar Altenwerder, en nu weet ik wel, een donderdag is geen vrijdag, maar het was meer langzaamrijdend verkeer dan echte file. Met 50 km/u doorkachelen is vervelend, maar niet heel erg. Op de A7 zit het probleem momenteel toch echt tussen Quickborn/Norderstedt en noordelijk van de Elbetunnel. Dat kost tijd. Niet de Elbetunnel waar je met 50 doorheen rijdt in plaats van de Vmax van 80.

Een nieuwe oeververbinding zal er ook niet binnen 10 jaar zijn. Over de Elbquerung bij Drochtersen zijn ze ook al 25 jaar aan het bakkeleien, en 2030 wordt nu als opleveringsdatum genoemd, maar ik denk dat dat niet gehaald gaat worden. Laat staan voor de aansluitende infrastructuur - eigenlijk de hele A20 tussen Westerstede en Bad Segeberg.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 09 aug 2019, 15:25

Coen Tunnel schreef: vr 09 aug 2019, 14:44 En dan vragen collega's in Nederland zich nog af waarom ik met het vliegtuig (en aansluitend de S-Bahn) naar Hamburg gegaan ben voor het werk, en niet zelf met de auto...
:lol: Dat is wel een typisch Nederlandse vraag... Als ik voor m'n werk ver weg met de eigen auto oppad ben, vraagt men het andersom: Waarom bent u niet per vliegtuig aangereist? Maar je keuze is erg verstandig: Met het vliegtuig en/of trein ben je veel sneller in en vooral uit Hamburg als per auto. Dat laatste is inderdaad bijna niet te doen.
Kaaiman schreef: vr 09 aug 2019, 14:02 Duitse verkeerslichten staan helaas niet bepaald bekend om hun efficiënte instelling omdat het gros nog altijd tijdgestuurd en niet aanbodgestuurd is. Op het Duitse OWN kan de reistijd daardoor in de regel flink oplopen. Maar ook ik ken de specifieke Hamburgse situatie niet.
Klopt helaas. In NRW zijn wel de meeste VRI's steeds meer steden en zelfs kleinere plaatsen aanbodgestuurd, maar in vele nadere steden (waaronder ten dele Hamburg) niet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 09 aug 2019, 15:28

Wat ook de hele zomer al opvalt: files door wegwerkzaamheden op alle noord-zuidverbindingen in Noord-Duitsland. Met name op vrijdag-zaterdag behoorlijke vertragingen op de A31, A1 en A7. Je kan gewoon niet meer om de files heen plannen.

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door boe! » vr 09 aug 2019, 15:46

Chris schreef: vr 09 aug 2019, 15:28 Wat ook de hele zomer al opvalt: files door wegwerkzaamheden op alle noord-zuidverbindingen in Noord-Duitsland. Met name op vrijdag-zaterdag behoorlijke vertragingen op de A31, A1 en A7. Je kan gewoon niet meer om de files heen plannen.
Op de A31 richting Emden kwam ik bij Lingen dit bord tegen. Het bord is vermoedelijk een reactie op de files.
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » vr 09 aug 2019, 19:47

Chris schreef: vr 09 aug 2019, 14:52 Om vanaf de A7 de stadsbruggen te bereiken is ook een tijdrovende optie.
Ja, en toch zat ik aan die stadsbruggen te denken als optie. Google Maps geeft daar normaal gesproken een half uur extra voor de route door de stad. Maar als je er twee uur over doet om door de Elbetunnel te komen, kun je je nog wel wat veroorloven aan (extra) vertraging in de stad zelf.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Willem » vr 09 aug 2019, 21:57

Het feit dat een route dwars door een stad met een miljoen inwoners als serieus alternatief voor de snelweg door c.q. langs die stad wordt overwogen geeft aan hoe extreem slecht die snelwegroute is....

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 aug 2019, 23:38

Pino schreef: vr 09 aug 2019, 19:47
Chris schreef: vr 09 aug 2019, 14:52 Om vanaf de A7 de stadsbruggen te bereiken is ook een tijdrovende optie.
Ja, en toch zat ik aan die stadsbruggen te denken als optie. Google Maps geeft daar normaal gesproken een half uur extra voor de route door de stad. Maar als je er twee uur over doet om door de Elbetunnel te komen, kun je je nog wel wat veroorloven aan (extra) vertraging in de stad zelf.
Volgens mij kun je, net zoals in mijn tweede voorbeeld, veel beter westelijk langs de stad en alsnog door de Elbetunnel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » za 10 aug 2019, 2:37

^^
Sinds wanneer is het Elbetunnel? Is dat een vernederlandsing van het Duitse woord? Klinkt in ieder geval vrij fout :lol: , ook al is de rivier die er bovenlangs gaat de Elbe. De wegenwiki noemt het gelukkig bij de correcte naam.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » za 10 aug 2019, 10:11

^^ Dat is meer een vernederlandsing ja. Iedere Nederlander die ik ken noemt het zo in de spreektaal.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 10 aug 2019, 10:13

^^ Laat ik het een "vernederlandsing zonder nadenken" noemen. Was geen poging tot een vertaling, maar een simpele manier om over bruggen of tunnels te spreken: naam rivier plus brug/tunnel plus eventueel plaatsnaam: Waalbrug Ewijk, Rijnbrug Speijer en dus ook Elbetunnel. Waar men in het Duits dan die laatste e in Elbe weglaat, kent het Nederlands zo'n regel niet, dus vandaar. Uiteraard is het niet fout om de eigennaam Elbtunnel te gebruiken, maar generiek Elbetunnel (met ook tunnel op zijn Nederlands uitgesproken) is niet fout.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 10 aug 2019, 10:41

Vandaag is de laatste echt drukke reisdag van het seizoen. Met name in Frankrijk, Italië en Kroatië is het nog druk. In Duitsland is het nog druk op de inmiddels beruchte punten, maar minder dan gistermiddag. Dit blijft toch aantonen dat de vrijdag de slechtste dag is om door Duitsland te reizen.

In Oostenrijk is het vooral druk bij Salzburg (werkzaamheden), de Karawankentunnel en bij Reutte. In Italië is het druk op de A22 richting noorden en ik vermoed dat het later vandaag richting zuiden ook drukker wordt omdat het een wisselweekend is en mensen uit Duitsland nu op pad zijn naar het Gardameer. Verder de inmiddels bekende A14 Bologna - Rimini, en ook wel verder in Zuid-Italië files die er normaal niet staan, zoals op de A14 Ancona - Bari en rond Salerno.

Afbeelding

In Frankrijk lijkt het bijna net zo druk als vorige week, met name op de noord-zuidassen, vooral de A7-A9 en A10 maar ook de A71-A75.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » za 10 aug 2019, 10:50

Pino schreef: za 10 aug 2019, 10:13 ^^ Laat ik het een "vernederlandsing zonder nadenken" noemen. Was geen poging tot een vertaling, maar een simpele manier om over bruggen of tunnels te spreken: naam rivier plus brug/tunnel plus eventueel plaatsnaam: Waalbrug Ewijk, Rijnbrug Speijer en dus ook Elbetunnel. Waar men in het Duits dan die laatste e in Elbe weglaat, kent het Nederlands zo'n regel niet, dus vandaar. Uiteraard is het niet fout om de eigennaam Elbtunnel te gebruiken, maar generiek Elbetunnel (met ook tunnel op zijn Nederlands uitgesproken) is niet fout.
Ik spreek het dan uiteraard ook op z'n Nederlands uit. Als ik met Duitsers spreek gebruik ik wel de naam Elbtunnel.

Een snelle zoekopdracht op dit forum laat zien dat ik echt niet de enige ben die de benaming Elbetunnel gebruikt. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 10 aug 2019, 14:29

Chris schreef: za 10 aug 2019, 10:41In Frankrijk lijkt het bijna net zo druk als vorige week, met name op de noord-zuidassen, vooral de A7-A9 en A10 maar ook de A71-A75.
De kleuren op Google Maps vertekenen dit beeld enigszins. Ja, er staan files op min of meer dezelfde plaatsen, maar ze leveren veel minder vertraging op. De gerapporteerde rijtijden Lyon-Orange en St Arnoult-Poitiers liggen behoorlijk onder die van vorige week. En toen ik rond 13.30u via Google Maps de reistijd Vierzon-Narbonne uitzocht, kwam ik zowel via A20-A61 als via A71-A75 op tijden die neerkwamen op gemiddeld 113 km/h. Dan stellen ook de vertragingen op die routes niet veel voor (35-40 minuten op beide, zo lijkt het).
Laatst gewijzigd door Pino op za 10 aug 2019, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 10 aug 2019, 14:32

Dat komt omdat vertragingen op meer dan 100 - 150 km van jouw beginpunt niet worden meergerekend op Google Maps. Dus als je het eerste stuk weinig vertraging heb kom je op een gemiddelde snelheid uit die voor het stuk daarna mogelijk niet reëel is. Zeker op lange trajecten als Vierzon - Narbonne.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 10 aug 2019, 14:42

^^ Terecht punt. Maar dan nog: Google Maps suggereert dat de files op beide routes staan tussen Bourges en Clermont (A71-A75) en tussen Toulouse en Narbonne (A20-A61). Kijk je naar de door de tolmaatschappijen gemelde reistijden op die stukken, dan is de vertraging op beide een 35-40 minuten. Als dat je totale vertraging is op 600 kilometer, heb je weinig te klagen.

En dan komt ergens ook die 110 km/h wel in beeld. Als steeds maximumsnelheid rijden je naar een 120 km/u gemiddeld zou brengen, oftewel vijf uur over 600 km, dan is 5.40u over 600 kilometer gemiddeld 106 km/h. No way dat dat vorige week haalbaar was. Toen liep je alleen al tussen Toulouse en Narbonne vertragingen van meer dan een uur op.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door BABKay » za 10 aug 2019, 15:32

Wat me vandaag nogal verbaasd is dat het in Zwitserland al de hele middag filerijden is op de A1 tussen Bern en Härkingen. Op veel plekken langzaam rijden, maar regelmatig stond het ook helemaal stil (ging zelf in de andere richting; ook daar wat file trouwens). Ook de A5 ten noorden van Freiburg begon rond 10 uur op allerlei plekken vast te lopen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Willem » za 10 aug 2019, 16:59

Dat stuk van de A1 is een heel druk gedeelte waar verschillende verkeersstromen samen komen. Binnen Zwitserland die tussen Zurich en Bern (of verder) in combinatie met die tussen Basel en Lausanne (of ander verkeer met ongeveer die richting).

Grofweg komt verkeer in oost-west richting daar samen met verkeer dat een noord-zuid richting volgt.
Buiten het seizoen heb ik dat gedeelte een aantal maal gereden en dat is nooit filevrij gelukt. Daarvoor is de weg binnen Zwitserland te belangrijk. De weg had al lang 2x3 moeten zijn.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Sondermaut » za 10 aug 2019, 17:06

Vandaag was Kreuz Memmingen een crime om noordwaarts te passeren. Wij hadden daar een ruime vijf kwartier vertraging opgelopen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 10 aug 2019, 17:22

Ze hebben daar net deze week de baustelle verandert zie ik op de site van de Autobahndirektion Südbayern.

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door hoompey » za 10 aug 2019, 18:06

Pino schreef:
Chris schreef: za 10 aug 2019, 10:41In Frankrijk lijkt het bijna net zo druk als vorige week, met name op de noord-zuidassen, vooral de A7-A9 en A10 maar ook de A71-A75.
De kleuren op Google Maps vertekenen dit beeld enigszins. Ja, er staan files op min of meer dezelfde plaatsen, maar ze leveren veel minder vertraging op. De gerapporteerde rijtijden Lyon-Orange en St Arnoult-Poitiers liggen behoorlijk onder die van vorige week. En toen ik rond 13.30u via Google Maps de reistijd Vierzon-Narbonne uitzocht, kwam ik zowel via A20-A61 als via A71-A75 op tijden die neerkwamen op gemiddeld 113 km/h. Dan stellen ook de vertragingen op die routes niet veel voor (35-40 minuten op beide, zo lijkt het).
Ik ben vandaag van Rotterdam naar Brive la Gaillarde gereden en dat ging erg vlot. 7h15 weg, 16h30 gearriveerd inclusief stops. Het is een steekproef van 1, maar het onderbouwt de stelling van Pino [emoji6]
Via de A4 en R2 langs Antwerpen, daarna via Lille naar Parijs. Daar was helemaal niemand, langs Parijs via A1/BP/A13/A12/N10/N191 en daarna standaard route naar de A20. Het drukst was nog ten zuiden van Limoges toen we wat Parijzenaren begonnen in te halen. Maar daarvoor hele stukken 135 op de cruise control.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Sondermaut » za 10 aug 2019, 18:24

Chris schreef: za 10 aug 2019, 17:22 Ze hebben daar net deze week de baustelle verandert zie ik op de site van de Autobahndirektion Südbayern.
Vanaf de A96 uit Lindau moest er drie keer geritst worden, waarbij twee keer van twee naar één rijstrook. Verder waren de Rettungsgassen in elke opstroping vandaag op de A7 en A8 om te janken. :shutup:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 10 aug 2019, 18:29

hoompey schreef: za 10 aug 2019, 18:06Ik ben vandaag van Rotterdam naar Brive la Gaillarde gereden en dat ging erg vlot. 7h15 weg, 16h30 gearriveerd inclusief stops. Het is een steekproef van 1, maar het onderbouwt de stelling van Pino [emoji6]
Op de printscreen hierboven is ook te zien dat er op dat moment geen file gemeld werd op die route, maar wel op andere routes. Bijkomend is dat als je op dat tijdstip uit Nederland vertrekt, meer achter de drukte aanrijdt dan er midden in zit. Alleen in het diepe zuiden houdt de congestie tot later in de middag aan. Volgens mij werd er vandaag ook nagenoeg geen file gemeld tussen Parijs en Lyon bijvoorbeeld, het begon pas ten zuiden van Lyon.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 10 aug 2019, 20:27

De drukte is op de meeste snelwegen al uren weg, maar in Slovenië is nog 7 kilometer wachttijd voor de Karawankentunnel richting Oostenrijk en in Kroatië is nog 2 uur wachttijd voor de grensovergang Macelj (route Zagreb - Maribor). Bij de Gotthardtunnel ook nog een korte file richting noorden. Een andere nog opvallende file is de AP-7/A9 richting noorden, tussen de tolstations van La Jonquera en Le Boulou kost dit momenteel een uur en dat lijkt te komen door wegwerkzaamheden aan Franse zijde. Ik weet niet precies wat ze daar nu aan het doen zijn maar het lijkt er op dat de impact daar groter is dan aan het begin van de zomer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 10 aug 2019, 21:22

^^ Gotthard nog steeds 4 kilometer nu, maar dat is op vrijdag- en zaterdagavonden in het terugreisseizoem eerder regel.

Nog over Frankrijk: als je in algemene zin naar de A20 kijkt, zie je daar op de drukste dagen wat filetjes ontstaan rond Limoges en Brive; verder eigenlijk nergens. In de aanloop nog wel eens het knooppunt A71-A20 bij Vierzon met tolstation (al heeft uitbouw enkele jaren terug daar veel geholpen) en de komende jaren werkzaamheden op de A10 noordelijk van Orléans.

Wat de A20 minder interessant maakt als route naar Perpignan op dit soort dagen is de drukte tussen Toulouse en Narbonne. Over een paar jaar wordt dat wellicht beter, wanneer dit volledig 2x3 zal zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 10 aug 2019, 21:42

De files op de A20 zijn inderdaad maar een paar zaterdagen per jaar (afgezien van ongevallen natuurlijk). Eigenlijk geldt dat ook voor de A61, die heeft een paar weekenden per jaar grootschalige congestie maar is verder niet zo heel druk. Ook de A71-A75 is maar een paar dagen per jaar echt overbelast.

Bij Narbonne lijkt de grootste stroom van de A61 naar de A9 richting Montpellier te gaan, en niet naar Perpignan, gezien het feit dat juist die eerste stroom recent is verbreed naar 2 rijstroken op dat knooppunt en de verbinding naar Perpignan enkelbaans is gebleven. Er zitten ook grote kustbestemmingen als Narbonne-Plage, Valras, Agde en Sète in dat gebied.

De A9 is op dit soort zomerweekenden ook problematisch, maar op het wegvak Nîmes - Narbonne zijn de files nogal random, vermoedelijk heb je meteen een flinke file zodra er een ongeval gebeurt. De enige structurele bottleneck op dit traject is de samenvoeging A75-A9 bij Béziers, waar op de drukste dagen congestie ontstaat, omdat hier uiteindelijk de linkerrijstrook van de A9 afvalt (de rechterrijstrook komt vanaf de A75 erbij).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 11 aug 2019, 13:27

Noordwest-Duitsland. Files op alle noord-zuidroutes en bij Hamburg is er weer geen doorkomen aan, meer dan 1,5 uur vertraging richting zuiden op zowel de A1 als A7.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door waldo79 » zo 11 aug 2019, 17:23

En verder zuidwaarts op de A1 gaat het ook niet vlot (bij Osnabrück). Wat is daar gaande?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door boe! » zo 11 aug 2019, 17:31

Beetje een open deur: Brückenarbeiten.

Plaats reactie