Toscane- Oostenrijk

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
marcoloco
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 7:26

Toscane- Oostenrijk

Bericht door marcoloco » zo 11 aug 2019, 13:37

Goedemiddag,

Volgend jaar zomervakantie willen wij vanuit Toscane naar Oostenrijk rijden.
Welke van de 3 routes is het best aan te traden voor een gezin met 2 kinderen zo comfortabel mogelijk te rijden?

Vanaf: Pian dei Mucini 58024 Grosseto Italië naar Kaprun Oostenrijk.

Optie 1: via A22/E45 - Tauerntunnel S108
Optie 2: via A22/E45 - afslag Worgl
Optie 3: via A4/E70 - S107

Graag jullie adviezen met plus en minpunten.

Ps. de heen route gaat vanuit Nederland via tussenstop Varese of rond milaan (is de bedoeling), hier eventueel ook een advies of optie. Al zie ik maar 2 opties via de E80 (Milaan-Parma-Pisa) en Bologna Florence.

Groet Marco

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Chris » zo 11 aug 2019, 15:58

Google Maps laat je zelfs over het Staller Sattel rijden, iets wat niet bepaald te classificeren is als de meest comfortabele route. :schrikreactie:

Op zich is dat wel een interessante routevraag. Als je een beetje met Google Maps sleept zie je de verschillende routes, als je de route versleept naar via Lienz dan laat Google Maps je zelfs dwars door de Dolomieten rijden met lange stukken over bochtige bergwegen vanaf Venetië naar Innichen.

Als je een comfortabele route wil, dan vallen die routes door de Dolomieten denk ik sowieso al af. Dan hou je over de route via Innsbruck of via Villach. Via Innsbruck is het kortste, maar als je op een vrijdag of zaterdag rijdt dan heb je op de A22 te maken met zeer druk verkeer vanwege het wisselweekend aan het Gardameer, en dan zou ik toch naar de route via Villach neigen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Pino » zo 11 aug 2019, 19:57

Chris schreef: zo 11 aug 2019, 15:58 Als je een beetje met Google Maps sleept zie je de verschillende routes, als je de route versleept naar via Lienz dan laat Google Maps je zelfs dwars door de Dolomieten rijden met lange stukken over bochtige bergwegen vanaf Venetië naar Innichen.

Als je een comfortabele route wil, dan vallen die routes door de Dolomieten denk ik sowieso al af. Dan hou je over de route via Innsbruck of via Villach. Via Innsbruck is het kortste, maar als je op een vrijdag of zaterdag rijdt dan heb je op de A22 te maken met zeer druk verkeer vanwege het wisselweekend aan het Gardameer, en dan zou ik toch naar de route via Villach neigen.
Mwa. Zo vreselijk slecht is de SS51 achter Belluno niet, in ieder geval niet tot aan het moment dat je zou afslaan naar de SS52 richting Innichen. Die laatste weg ken ik niet; je moet een bergpas over en het is uiteindelijk een stuk van een kleine 100 kilometer binnendoor door de Dolomieten. Maar als je inzet op een route via Lienz en de Felbertauern, is er veel te zeggen voor aanrijden op deze manier ipv over de A22 en langs Bruneck. Dit om de reden die je al noemt, namelijk vakantiedrukte op de A22. Op de A27-SS51 kun je vaak een kanon afschieten. Ook de A13 Bologna-Padova is veel minder gevoelig voor vakantiefiles. Dus dat brengt op zijn eigen manier ook wel weer wat comfort. Misschien is het ook een kwestie van mindset: snelheid en kilometers maken tussen Grosseto en Pieve di Cadore, en dan proberen een leuke berg-roadtrip te maken van je laatste 180 kilometer tot aan Kaprun, waar je wel drie uur voor mag rekenen.

Resteren uiteraard de opties 'buitenom' langs Villach en Innsbruck. Ze zouden je bij regulier verkeer maar een halfuur extra moeten kosten ten opzichte van routes over Lienz. Dat kan dan een comfort-keuze zijn. Maar daar zou ik niet aan beginnen op dagen met veel reisverkeer. Mijn eerste instinct hier zei toch Lienz/Felbertauern.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Chris » zo 11 aug 2019, 20:14

Nou ik denk toch niet dat je dwars door de Dolomieten wil als comfortabel rijden een belangrijke beweegreden is.

Ik heb wat in die regio rondgereden in juni (waaronder het stuk rond Lienz), waar de wegen in Oostenrijk recht en comfortabel zijn, is het in Italië een flipperkast van 50-70-90 waar je totaal niet kan opschieten en met een beetje pech ook niet kan inhalen. Bijvoorbeeld de SS49 (E66) van Bruneck naar de Oostenrijkse grens varieert de hele tijd van 70 naar 90 en weer naar 70 waarbij je die 90 zelden langer dan een minuut kan rijden, als er al niet een tractor of trage vrachtwagen voor je zit. En inhalen is er op die bochtige wegen bijna niet bij.

Afgaande op Google Earth satellietbeelden ziet de SS51 na het einde van de A27 er in eerste instantie nog wel aardig uit, maar daarna heb je toch wel een lang stuk met erg veel bochten en semi-bebouwde kommen. Het is ongetwijfeld een prachtige route maar qua rijcomfort is dat niet een beetje minder dan de snelweg denk ik, maar fors minder, zeker over zulke lange afstanden (Belluno - Kaprun is meer dan 200 kilometer).

Daar komt bij dat Grosseto - Kaprun sowieso wel een stevige rit is. Met een paar pauzes zo 9 en waarschijnlijk eerder 10 uur. Als je 's ochtends ook nog alles op moet ruimen voor vertrek dan kan je ook niet echt vroeg weg. Een excursie door de Dolomieten - hoe landschappelijk interessant ook - is dan niet echt iets waar je op zit te wachten denk ik.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 aug 2019, 20:45

Ik ben het wat dit betreft toch eens met Pino, de SS51 is hier echt niet zo'n slechte route. Ik ken het grootste deel van deze route, van Pieve di Cadore tot aan Toblach. Het deel tussen het einde van de A27 bij Belluno en Pieve di Cadore ken ik niet, maar dat lijkt op de kaart vrij recht en ongelijkvloers te zijn met een aantal tunnels.
Pino schreef: zo 11 aug 2019, 19:57Mwa. Zo vreselijk slecht is de SS51 achter Belluno niet, in ieder geval niet tot aan het moment dat je zou afslaan naar de SS52 richting Innichen. Die laatste weg ken ik niet; je moet een bergpas over en het is uiteindelijk een stuk van een kleine 100 kilometer binnendoor door de Dolomieten.
De SS52 is best oké, maar je kunt ook de SS51 via Cortina d'Ampezzo blijven volgen. Dat is uiteindelijk 6 km langer, maar die route heeft veel minder hoogteverschillen, en de hele SS51 tot aan Toblach is een redelijke weg. Ik ken die weg zelf, ik heb er tweemaal gereden; het is in dit deel van de Dolomieten wel de belangrijkse noord-zuidroute en duidelijk een betere en vlottere weg dan veel andere wegen in de regio.
Resteren uiteraard de opties 'buitenom' langs Villach en Innsbruck. Ze zouden je bij regulier verkeer maar een halfuur extra moeten kosten ten opzichte van routes over Lienz. Dat kan dan een comfort-keuze zijn. Maar daar zou ik niet aan beginnen op dagen met veel reisverkeer. Mijn eerste instinct hier zei toch Lienz/Felbertauern.
Eens. Maar vanuit Toscane is er mijns inziens ook nog een andere optie: A1-A14-A13-A4-A23 en dan vanaf Tolmezzo de SS52 over de Plöckenpass. In Oostenrijk verder over de B110 en een klein stukje B100 naar Lienz. Het stukje binnendoor in Italië is dan beperkt.

Daarmee heb je wel een bergpas te pakken (en ik zou het niet aanraden met een aanhanger), maar heel hoog en lang is de Plöckenpass nou ook weer niet, en de Oostenrijkse B110 en B100 zijn best redelijk. Wel een serie haarspeldbochten in de afdaling van de Gailbergsattel vlak voor Oberdrauburg, maar ook dit is niks heel schokkends. En de B100 is niet een heel vlotte route, maar je hoeft maar een klein stukje over deze weg tot aan Lienz. Als je met alleen een auto rijdt dan heeft deze route als voordeel dat je meer snelwegkilometers hebt, en dat je minder lang binnendoor hoeft te rijden.
marcoloco schreef: zo 11 aug 2019, 13:37Optie 3: via A4/E70 - S107
Naar Kaprun lijkt vanuit het zuiden een route over de B107 inderdaad voor de hand te liggen, maar hou er rekening mee dat die tussen Heiligenblut en Ferleiten over de Grossglocknerstrasse loopt. Dat kost je € 36 tol voor een dagkaart. De Grossglocknerstrasse is absoluut de moeite waard als je in Kaprun op vakantie bent, maar ik zou het niet doen aan het einde van een lange reisdag vanaf Toscane. B108 vanaf Lienz door de Felbertauerntunnel en dan vanaf Mittersill de B168 naar Kaprun is bovendien veel sneller.
Chris schreef: zo 11 aug 2019, 20:14Ik heb wat in die regio rondgereden in juni (waaronder het stuk rond Lienz), waar de wegen in Oostenrijk recht en comfortabel zijn, is het in Italië een flipperkast van 50-70-90 waar je totaal niet kan opschieten en met een beetje pech ook niet kan inhalen. Bijvoorbeeld de SS49 (E66) van Bruneck naar de Oostenrijkse grens varieert de hele tijd van 70 naar 90 en weer naar 70 waarbij je die 90 zelden langer dan een minuut kan rijden, als er al niet een tractor of trage vrachtwagen voor je zit. En inhalen is er op die bochtige wegen bijna niet bij.
Maar de snelweg over de Brenner is op drukke dagen ook zeker geen pretje, en in Oostenrijk is het ook continu op de teller kijken op de A13 en A12 om maar niet over de 100 km/u te komen én voldoende afstand tot je voorganger te houden omdat er de nodige flitsers staan.

Ik kan er dan in zoverre in meegaan dat bij de keuze tussen de routes via Innsbruck en Villach ik ook de route via Villach zou kiezen, maar dan wel door de Katschberg- en Tauerntunnel en pas bij Bischofshofen er af en over de B311 richting Kaprun. In ieder geval niet over de B100 naar Lienz om de B108 te pakken, want voor de B100 Spittal-Lienz geldt eigenlijk hetzelfde als voor de Italiaanse SS49: je kunt er nauwelijks inhalen en het is best een drukke weg, bovendien ook met enkele dorpspassages.
Chris schreef: zo 11 aug 2019, 15:58 Google Maps laat je zelfs over het Staller Sattel rijden, iets wat niet bepaald te classificeren is als de meest comfortabele route. :schrikreactie:
Mwa. Nee, de comfortabelste route is het niet, maar onder de streep hebben elke routes wel plussen en minnen. Het grootste minpunt aan de route over de Staller Sattel zijn de laatste paar kilometers op Italiaans grondgebied en een eventuele wachttijd voor de verkeersregeling op het enkelstrooks stuk, voor de rest zijn de wegen op die route best oké - ook de wegen van en naar de Staller Sattel toe aan beide zijden. Het zijn ook rustige wegen, en je komt gunstig uit voor de Felbertauerntunnel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Chris » zo 11 aug 2019, 20:58

Ik zou de vraag toch meer verplaatsen in de situatie van de topicstarter, die niet op sight-seeing tour is, maar met zijn gezin een lang stuk gaat rijden en specifiek vraagt om een comfortabele route: niet een reis van pakweg 9 - 10 uur waarvan de laatste 3,5 - 4 uur over secundaire wegen tussen Belluno en Kaprun.

De route via Villach en Bischofshofen is ook niet zo heel erg filegevoelig vergeleken met de A22 van Verona naar Bolzano. Als je gewoon comfortabel een lang stuk wil rijden zou ik naar de oostelijke route via de Oostenrijkse A10 neigen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Pino » zo 11 aug 2019, 21:07

Ieder het zijne, maar ik rijd ook met een jong gezin en vind comfort dan wel fijn. Maar de snelste route biedt ook comfort, zeker wanneer op een 100%-snelweg-route buitenom ook files dreigen. Je hoeft geen roadtrip-mindset te hebben om de laatste drie uur je comfort te zoeken in andere dingen dan het gemak van de snelweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Chris » zo 11 aug 2019, 21:21

Tja ik zou zelf ook geen moeite hebben om dat stuk door de Dolomieten en de Alpen te rijden, maar ik denk dat je je er op verkijkt dat de gemiddelde vakantieganger echt niet zit te wachten om op een hele dag reizen daarvan ook nog eens 3,5 - 4 uur binnendoor te gaan rijden door de bergen. Maar misschien kan de topicstarter daar duidelijkheid over verschaffen. Mij leek dat wel duidelijk gezien de specifieke vraag om een comfortabele route.

Als de topicstarter niet op een vrijdag of zaterdag gaat reizen kan die route via de A22 toch wel aantrekkelijk worden, hij is gewoon korter, zelfs via Innsbruck, ten opzichte van de route via Villach.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Pino » ma 12 aug 2019, 9:00

^^ Dat laatste is zeker waar. Wat betreft het eerste: de wens om een comfortabele route was duidelijk, maar dit element krijgt nu veel extra gewicht door een element dat bij het starten van het topic nog niet zo duidelijk was, namelijk dat de keuze lijkt te gaan tussen 100% snelweg en een route van een halfuur sneller (op vrijdag/zaterdag meer) met een significant binnendoorstuk aan het einde. Nou goed, het onderscheid is nu wel duidelijk, over naar de topicstarter ;)

Overigens vind ik het rijcomfort van Statali vaak nog best okee, mits het een route is die buiten de bebouwde kommen om gaat. Parkeerplaatsjes bij tankstations die tevens koffiestop zijn voor ter plaatse bekenden hebben vaak charme en bieden op veel manieren meer lol voor kinderen dan een Autogrill-fabriek omzoomd door een asfaltvlakte, oftewel de manier waarop de gemiddelde snelweg-verzorgingsplaats in Italië in elkaar zit.
marcoloco schreef: zo 11 aug 2019, 13:37 de heenroute gaat vanuit Nederland via tussenstop Varese of rond milaan (is de bedoeling), hier eventueel ook een advies of optie. Al zie ik maar 2 opties via de E80 (Milaan-Parma-Pisa) en Bologna Florence.
Ik zou langs de kant van Pisa aanrijden, niet over Florence. Het is wat korter en het is zeker comfortabeler om snelweg/superstrada te rijden tot Fallonica, gevolgd door een kort stukje 'omhoog' naar je bestemming, dan om nog een langer stuk binnendoor door Toscaans heuvelland te moeten vanaf de superstrada Florence-Siena. Dit hangt alleen nog wel een beetje af van je reisdag. Op het punt waar de A12 overgaat in de SS1, bij Rosignano Marittimo, wil het op grote reisdagen nog wel eens behoorlijk vast lopen. Dat kan een reden zijn om toch te kiezen voor een route over Florence. Die zal op dat soort dagen weliswaar druk zijn, maar kent niet zo'n knelpunt.

Als je kiest voor een route langs Pisa, sta je ook nog voor de keuze of je de Ligurische kust benadert via de A15 (Parma-La Spezia) of via Genova. De eerste is wat korter, maar op de laatste kan op dagen met veel vakantieverkeer rustiger zijn. Afhankelijk van je overnachtings-adres bij Varese/Milaan kan zelfs de A26 nog een optie worden. Daar kun je ook op drukkere zomerdagen meestal nog wel een kanon afschieten. Door de brug-nieuwbouw in de A10 bij Genova benader je de A12 vanaf de A26 het beste door bij Alessandria door te steken via de A21 naar de A7.

marcoloco
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 7:26

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door marcoloco » ma 12 aug 2019, 14:38

Goedemiddag allen,

Bedankt voor de vele mogelijkheden die jullie mij bieden.

Om nogmaals mijn(onze) variant van comfort aan te geven: graag veel snelweg en mogelijkheden om via andere wegen om te kunnen rijden als er grote vertragingen(files) optreden, het liefst geen grote bergrit aan het eind van de route.
Reisdag vanaf Varese zal op zondagmorgen zijn (midden juli) vertrek rond 8-9 uur.
Reisdag vanaf Toscane zal ook op zondag zijn (eind juli) vertrekt rond 6:00 uur.
Auto zonder aanhanger (Passat GTE)

De route met tol van 36 euro voor Grosklockner vind ik ook wat overdreven.
Is de route via Tauerntunnel goed te doen en mooie stopmogelijkheden (en tanken)?

Groet Marco

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door waldo79 » ma 12 aug 2019, 17:34

Voor wat betreft het laatste, ondanks dat de Oostenrijkse A10 een snelweg is voert die door alle denkbare berglandschappen van de Alpen met geregeld uitzicht op dorpen en meren ter afwisseling.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Chris » ma 12 aug 2019, 17:41

Het lijkt mij sowieso handig om dit topic volgend jaar rond begin juli nog eens omhoog te halen. Het is nu nog niet te zeggen of er bijvoorbeeld werkzaamheden met veel hinder zullen zijn, die kunnen de uitkomst van de routekeuze toch wel danig beïnvloeden. De Oostenrijkse A13 (Brenner - Innsbruck) leek in juni nog een best wel groot knelpunt te worden vanwege werkzaamheden, maar daarna viel het erg mee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 aug 2019, 17:44

De Tauern Autobahn A10 is een prima snelweg, met frequent goede en schone verzorgingsplaatsen langs de snelweg waar je ook kan tanken.

Gewoon rijden tot aan Bischofshofen en vanaf daar de B311, dan heb je helemaal geen bergwegen op je route van Toscane naar Kaprun.

Tip: de tol voor de Katschberg- en Tauerntunnel kun je vooraf online regelen via https://shop.asfinag.at/nl/

Kies bij producten 'Digitale trajecttol' en klik daarna de A10 aan. Je kunt dan via PayPal of creditcard de tol alvast betalen, je kenteken opgeven en je kunt bij het tolstation dan links aanhouden en middels kentekenherkenning zo doorrijden. Je hoeft dan niet te wachten bij de tolpoortjes.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Chrysa » ma 12 aug 2019, 19:04

Gewoon over de passen rijden joh, scheelt je 11 euro, is een best aardige route om te rijden en is maar 20 minuten langer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 aug 2019, 21:56

^^ Via de Katschberg en Radstädter Tauern? Dat kost je wel wat meer dan 20 minuten extra.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Chrysa » ma 12 aug 2019, 22:01

37 minuten vs 61 minuten volgens Google Maps, 4 minuutjes eraf omdat 2 stereotype BMW-rijders in de auto en dan kom ik op 20 minuten. ;)

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Afrit13 » ma 12 aug 2019, 22:25

^^ De BMW van je pa zeker?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Chrysa » di 13 aug 2019, 2:27

Ja, maar hij reed ook. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toscane- Oostenrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 13 aug 2019, 8:48

Chrysa schreef: ma 12 aug 2019, 22:01 37 minuten vs 61 minuten volgens Google Maps, 4 minuutjes eraf omdat 2 stereotype BMW-rijders in de auto en dan kom ik op 20 minuten. ;)
Google Maps geeft inderdaad zo'n soort verschil aan (momenteel 26 minuten). In Oostenrijk mag je 100 km/u bubeko, en op de A10 kun je door de snelheidsbeperkingen vaak ook niet veel harder.

De route via de passen is 15 km langer, maar kent ook dorpspassages en een aantal steile hellingen waar 100 km/u niet mogelijk is. Goed, haarspeldbochten zijn er niet maar de 21% helling aan de noordzijde van de Katschberghöhe is niet eentje waar je lekker door kan rijden. En qua uitzicht zijn deze passen ook niet heel bijzonder; de Radstädter Tauern is aan de noordzijde nog wel leuk, de rest is niet spectaculair. De passen zelf zijn mijns inziens de omweg niet waard.

Dan komen we op het punt dat de topicstarter met twee kinderen onderweg is en vraagt om een comfortabele route en al heeft aangegeven toch liever niet door de bergen te rijden. Deze twee passen zouden dan aan het einde van de dag gereden moeten worden. Als het passen waren geweest die geleidelijk klimmende brede wegen waren geweest (zoals bv. de Arlbergpass), dan had ik me er nog wat bij voor kunnen stellen. Maar dat zijn de Katschberghöhe en de Radstädter Tauern simpelweg niet. Die 20 minuten verschil redden jij en je pa in de BMW, maar met een gezin inclusief twee kinderen aan het einde van een lange dag rijden vanuit Toscane zal het eventuele verschil wel wat groter zijn.

Plaats reactie