Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 11 aug 2019, 19:49

In het weekend van 24-26 augustus wordt de G7 top gehouden in Biarritz. Men verwacht grote demonstraties en het mogelijk dicht houden van de grens in Baskenland, met bijbehorende verkeershinder.

De Spaanse DGT beveelt aan om de grens van Baskenland en Frankrijk te mijden en om te rijden via La Jonquera: http://revista.dgt.es/es/noticias/nacio ... cion.shtml

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chrysa » zo 11 aug 2019, 23:10

Dat is een flinke omweg! :nahzeg:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 aug 2019, 23:18

^^ Dat hangt er van af waar je vandaan komt en waar je naar toe moet. ;)

De N-135 en de N-330 worden overigens ook genoemd. Dan valt het met de omweg in kilometers wel weer mee, al is dat wel meer binnendoor.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door exroosje » wo 14 aug 2019, 16:34

Ik heb afgelopen week vakantie gevierd in Friuli tussen Trieste en Udine (als bijna de enige nederlander) en was van plan daguitstapjes te maken naar slovenie en kroatie. Dat eerste ging probleemloos, dat tweede ben ik niet aan toegekomen omdat ik elke dag rode stukken voor de beide grensovergangen onder Trieste tussen slovenie en kroatie zag.

Dat het daar druk is op een zwarte zaterdag, soit, maar ik zag elke dag ellende op maps. Waarom zijn die grensovergangen eigenlijk zo'n bottleneck? Natuurlijk, kroatie is geen schengen, maar wel EU. En een grensovergang kun je zo groot maken als je maar wilt. Of je maakt er meer.
Is er zicht op verbetering ? En wat bezielt al die nederlanders dan toch om er naar toe te gaan, zeker op de zaterdagen ook nog een lekkere file voor oostenrijk (en flink aftikken voor vignetten en tol).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » wo 14 aug 2019, 16:45

exroosje schreef: wo 14 aug 2019, 16:34 Natuurlijk, kroatie is geen schengen, maar wel EU. En een grensovergang kun je zo groot maken als je maar wilt. Of je maakt er meer.
Dan moet je ook (goede) toeleidende infrastructuur aan beide zijden hebben. En zolang Kroatie geen Schengenland is, blijf je paspoortcontroles houden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » wo 14 aug 2019, 16:52

Ik heb die grensovergang zelf niet gereden, maar op satellietbeelden is te zien dat die grensovergangen kleinschalig zijn, met 2-3 poorten per richting. Dat is zo weinig dat je alleen steeksproefsgewijs controles kan houden want anders krijg je enorme opstoppingen (die er dus duidelijk ook zijn telkens). Dit is een grensovergang van secundair karakter maar die te maken krijgt met intensiteiten in de zomer waar je eigenlijk een autosnelweg voor wil hebben. Je ziet dat die wachtrij richting Kroatië vaak bij Koper al begint, dus ook die bergpas in Slovenië over.

De grensovergang Bregana/Obrežje lijkt minder problematisch te zijn. Op Google Earth is een satellietbeeld van die grensovergang te zien op 14 juli 2018, dat was een zaterdag. De wachtrij was toen maar een stuk of 10 auto's lang (en 4 stroken breed).

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door paolie » wo 14 aug 2019, 17:09

exroosje schreef: wo 14 aug 2019, 16:34 En wat bezielt al die nederlanders dan toch om er naar toe te gaan, zeker op de zaterdagen ook nog een lekkere file voor oostenrijk (en flink aftikken voor vignetten en tol).
Omdat het er erg mooi is.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door exroosje » do 15 aug 2019, 10:07

Dat had ik dus graag met eigen ogen gezien :-)
De grensovergang Bregana/Obrežje lijkt minder problematisch te zin
Maar dat is wat ver uit de richting voor een daguitstapje naar de kroatische kust. En daar zullen de meeste toeristen toch naar toe gaan. En ook niet logisch vanuit Trieste.

De snelweg bij Trieste wekt ook de indruk een toegangspoort tot Oost Europa te zijn gezien de nummerborden. Gek dan dat je 40km verderop strand op geitenpaadjes en mini grenzen richting Kroatie.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door paolie » do 15 aug 2019, 10:32

Die "geitenpaadjes" worden direct na de grens in Kroatië overigens weer een keurige snelweg (A9). Deze grensovergangen zijn voornamelijk de toegangspoorten tot Istrië en met name in de zomer erg druk, verreweg het meeste reguliere verkeer richting Kroatië komt aan de kant van Zagreb het land binnen.
Ik vond het een paar jaar geleden overigens een verademing om vanuit de chaotische en een beetje verpauperde omgeving van Triëst (de stad zelf waarschijnlijk niet) het nette en geordende Kroatië binnen te rijden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Jeroen » do 15 aug 2019, 10:36

exroosje schreef:En wat bezielt al die nederlanders dan toch om er naar toe te gaan, zeker op de zaterdagen ook nog een lekkere file voor oostenrijk (en flink aftikken voor vignetten en tol).
Waarom kies jij er voor om in het hoogseizoen op vakantie te gaan?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Schelpenpaadje » do 15 aug 2019, 10:37

Ver uit de richting misschien, maar volgens Google maakt het op dit moment in tijd niks uit. En dan rijd je tenminste wel door, inclusief wat je extra meekrijgt van beide landen. Volgens Google Maps is zelfs over de R626 in tijd vergelijkbaar.

Als de terugreis wel (bijna) filevrij is zou ik voor een daguitstapje op de heenweg toch een omweg overwegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » do 15 aug 2019, 11:31

De R626 via Brezovica pri Gradinu komt uit een grensovergang die alleen voor lokaal verkeer toegankelijk is.
Afbeelding

Zie deze kaart: Rood=internationaal wegverkeer, en een blauwe stip=lokaal wegverkeer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » do 15 aug 2019, 12:14

Grensovergangen uitsluitend voor lokaal verkeer. Dat dat op een EU-binnengrens nog steeds voorkomt... :|

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door exroosje » do 15 aug 2019, 12:16

Waarom kies jij er voor om in het hoogseizoen op vakantie te gaan?
Zonder hoogseizoen geen zwarte zaterdagen, daar hebben we het hier toch over? (en voor mij is het geen keuze, en dat is voor velen, dat blijkt wel uit dit topic). Dus maak ik de keuze niet naar Kroatie te gaan (en ik vermijd bv ook de Gotthard).

Natuurlijk zijn er knelpunten in het hoogseizoen, maar dit lijkt me wel onevenredig. Ik las ergens dat kroatie naar schengen wil, maar het lijkt me eenvoudiger /sneller om wat meer douaniers neer te zetten in het hoogseizoen. Dit moet toch toeristen kosten?

En wat betreft dat omrijden, dan loop je ook weer tegen het tolvignet van Slovenie aan. Ik was immers in Italie op vakantie, dus dan heb je niet zo'n vignet.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door paolie » do 15 aug 2019, 12:50

Coen Tunnel schreef: do 15 aug 2019, 12:14 Grensovergangen uitsluitend voor lokaal verkeer. Dat dat op een EU-binnengrens nog steeds voorkomt... :|
Afritten van de snelweg die alleen toegankelijk zijn voor lokaal verkeer. Dat dat in een Europees land nog voorkomt.... (Oostenrijk)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » do 15 aug 2019, 13:40

exroosje schreef: do 15 aug 2019, 12:16 Ik las ergens dat kroatie naar schengen wil, maar het lijkt me eenvoudiger /sneller om wat meer douaniers neer te zetten in het hoogseizoen. Dit moet toch toeristen kosten?
Er zijn geen douanecontroles meer tussen Slovenië en Kroatië sinds 1 juli 2013, dus dat zal geen zoden aan de dijk zetten.

En ook de zeer grote grenscomplexen tussen Kroatië en Servië (Bajakovo) en Montenegro (Karasovici) voorkomen geen wachttijden >2 uur in de zomer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » do 15 aug 2019, 13:45

paolie schreef: do 15 aug 2019, 12:50
Coen Tunnel schreef: do 15 aug 2019, 12:14 Grensovergangen uitsluitend voor lokaal verkeer. Dat dat op een EU-binnengrens nog steeds voorkomt... :|
Afritten van de snelweg die alleen toegankelijk zijn voor lokaal verkeer. Dat dat in een Europees land nog voorkomt.... (Oostenrijk)
Er zit een heel verschil tussen bestemmingsverkeer (zoals in Oostenrijk het geval is) en lokaal verkeer. Dat is zeker niet hetzelfde.

Als Nederlander (of welke nationaliteit dan ook) mag je in Oostenrijk ook van die wegen gebruik maken, zolang je maar bestemmingsverkeer bent. Als je daar bv. een hotel hebt geboekt.

Maar die grensovergangen tussen Slovenië en Kroatië in een EU-binnengrens zijn niet toegankelijk voor alle EU-burgers die binnen de EU Freedom of Movement hebben.

Als ik in Kroatië een bestemming heb vlakbij zo'n grensovergang (bv. een hotel of een vakantiehuisje gehuurd) kan ik er niet vanuit Slovenië zo naartoe rijden, maar dan moet ik blijkbaar omrijden via een andere grensovergang.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door paolie » do 15 aug 2019, 14:12

^^ Volgens de Sloveense politie gelden de volgende regels bij deze lokale grensposten:

•Border crossing points for local border traffic are reserved for beneficiaries of the Agreement on Border Traffic and Cooperation.
•All persons enjoying the European Union's right of free movement may cross the state border at border crossing points for local border traffic with a passport or identity card (paragraph two of Article 4 of the Decree determining border crossing points, Official Gazette 18/2015)
•At border crossing points for local border traffic only trucks with a maximum authorised mass not exceeding 3.5 tonnes are allowed (paragraph four of Article 4 of the Decree determining border crossing points, Official Gazette 18/2015)
Bron: https://www.policija.si/eng/areas-of-wo ... -crossings

Oftewel, EU-burgers kunnen deze grenzen gewoon passeren.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » do 15 aug 2019, 14:56

Formeel wel, maar ik heb wel eens verhalen gelezen over vervelende agenten die niet-lokalen toch wel eens terugsturen. En omdat de capaciteit beperkt is, zal het daar zeker niet snel gaan qua doorstroming.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door exroosje » vr 16 aug 2019, 15:30

Palance schreef: do 15 aug 2019, 13:40
Er zijn geen douanecontroles meer tussen Slovenië en Kroatië sinds 1 juli 2013, dus dat zal geen zoden aan de dijk zetten.
Ze doen kennelijk toch wat aan die grens wat die vertraging veroorzaakt. Bovendien het is dan wel EU, maar geen Schengen, dus geen goederen maar wel immigratie / persoonscontrole (lijkt me , ik ben er dus nog nooit geweest) Of desnoods een politiepost die alles controleert. Iets wat je kunt en moet opschalen bij drukte lijkt me.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 17 aug 2019, 12:09

Een paar beelden op deze zaterdag rond 12 uur.

De Italiaanse A22: wisselweekend Gardameer.
Afbeelding

De grensovergangen Slovenië-Kroatië van en naar Istria.
Afbeelding

Toch nog wel behoorlijk druk geworden in Zuid-Frankrijk.
Afbeelding

Uitgezoomed, toch wel serieus druk van Bretagne tot de Balkan.
Afbeelding

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Jeff » za 17 aug 2019, 12:32

Verder kan je over Duitsland zeggen: De bekende meuk weer.
- Hamburg zit aardig vast
- Berlin Sud Ring
- München <> Salzburg
- Passau grens check
- BAB1 Osnabrück <> Bremen

prijk
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 16:05

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door prijk » za 17 aug 2019, 15:43

Palance schreef: do 15 aug 2019, 13:40 Er zijn geen douanecontroles meer tussen Slovenië en Kroatië sinds 1 juli 2013, dus dat zal geen zoden aan de dijk zetten.
Dat lijkt me sterk want ik ben deze grens in 2017 tweemaal gepasseerd, beide keren controle. Dat is ook logisch, want het is een Schengen-buitengrens en er is geen vrij personenverkeer. Kroatië is wel EU, maar geen Schengen. Zelfde regels als voor Verenigd Koninkrijk, Bulgarije, Roemenië...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vahalis » za 17 aug 2019, 17:16

^^ Douanecontrole betreft alleen goederen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 17 aug 2019, 17:23

De files van/naar Istrië zijn wel hardnekkig. Dit is het beeld om 17:20 uur, nog steeds lange wachtrijen, terwijl de files op de andere grensovergangen in de regio rond Rijeka wel verdwenen zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 17 aug 2019, 19:12

prijk schreef: za 17 aug 2019, 15:43
Palance schreef: do 15 aug 2019, 13:40 Er zijn geen douanecontroles meer tussen Slovenië en Kroatië sinds 1 juli 2013, dus dat zal geen zoden aan de dijk zetten.
Dat lijkt me sterk want ik ben deze grens in 2017 tweemaal gepasseerd, beide keren controle.
Maar geen douanecontrole. Wel persoonscontrole. Dat is een wezenlijk verschil dat blijkbaar echter niet iedereen opmerkt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vahalis » za 17 aug 2019, 21:15

^^ omdat (in ieder geval in Nederland) het in het spraakgebruik nogal eens door elkaar loopt. Met 'door de douane gaan' doelt men vaak op beiden en vaak alleen de grenscontrole van personen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 17 aug 2019, 21:30

Op Schiphol wordt ook ‘achter de douane’ gesproken bij het Schengendeel (airside dus)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 18 aug 2019, 1:58

Palance schreef: za 17 aug 2019, 19:12Maar geen douanecontrole. Wel persoonscontrole. Dat is een wezenlijk verschil dat blijkbaar echter niet iedereen opmerkt.
Dat snappen zelfs de Italianen niet als je uit Kroatië komt. In Ancona werden donderdag extra naar de Terminal gebracht om "langs de douane" te lopen. Heb vooraf duidelijk gemaakt dat we uit de EU kwamen, maar wat ik van de (niet engels sprekende) medewerker verstond was "Croazia dogana obbligatorio". :facepalm: Ter plaatse werden we natuurlijk meteen gecontroleed, want de luchthaven was verder een spookstad met geen enkele passagier ergens te bekennen. De douaniers waren blij eindelijk "klandizie" te hebben. Gelukkig waren ze vriendelijk en konden wel een geintje maken. Hun dag in een lege terminal is anders ook niet te verdragen... :roll: Vervolgens uiteraard airside moeten verlaten, naar de departure terminal gelopen en daar dan met "volo privato" de security doorgesluist.

Een heel gedoe om niks... De paspoortcontrole vond echter vooraf al in het luchthavenkantoor plaats, waar de Polizia speciaal even langs kwam om de paspoorten te controleren.
Palance schreef: za 17 aug 2019, 21:30 De files van/naar Istrië zijn wel hardnekkig. Dit is het beeld om 17:20 uur, nog steeds lange wachtrijen, terwijl de files op de andere grensovergangen in de regio rond Rijeka wel verdwenen zijn.
Ja heb er vakantiegangers in Medulin ook over horen klagen. Sommigen beweerden enkele uren ervoor vast gestaan te hebben. Het verwonderde me echter niet zo als je ziet hoe druk het in Medulin was. Echte massatoerisme. Ook in de plaats zelf en in Pula stond het verkeer deels pontificaal vast. Later op Lošinj was het veel aangenamer qua drukte en qua landschap ook even een flink stuk mooier/idylischer als zuidelijk Istrië.

Waarom is Istrië eigenlijk zo razend populair onder de massa's? Ik vond het er zondermaar fraai, maar echt bijzonder vond ik het niet, in tegenstelling tot Lošinj wat echt iets speciaals was. Er waren ook erg veel Italianen, alsof die geen strand in eigen land kennnen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » zo 18 aug 2019, 9:15

Er komen veel Italianen omdat de westkant tweetalig is. Dat scheelt een taalbarriere. Bovendien worden de stranden in Kroatie schoner ervaren dan de Italiaanse.

Vanuit Nederland ligt Istrie het dichtstebij, dus makkelijker aan te rijden dan zuidelijkere bestemmingen. Istrie heeft, met name in het binnenland, mooie plaatsjes (zoals Motovun en Grožnjan). Persoonlijk prefereer ik toch Dalmatie qua natuur of anders de eilanden Cres en Lošinj.

Op dit moment (zondagochtend) meer dan 2 uur wachttijd van Servie naar Kroatie aan de A3. De gastarbeiders komen weer naar huis.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie