Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » ma 17 jun 2019, 0:42

Leuke trip Chris! :top:
Chris schreef: za 15 jun 2019, 16:18 Op zich wel fijn om gesprekken te kunnen voeren, maar aan de andere kant voelt het wel wat minder Italiaans.
Zeg daarom ook nooit tegen een Zuid-Tiroler dat het een Italiaan is... dan wordt je gelyncht! :lol: Het Vinschgau en Pustertal is wel het meest Duits van Duits in Zuid-Tirol. Elders heb je best wel wat meer Italiaanse invloeden en/of zijn er plaatsen kunstmatig "veritaliaanst". Er zijn zelfs enkele delen die hoofdzakelijk Italiaanstalig zijn, maar het meeste is inderdaad Duits. Bovendien heb je nog het Landinisch wat rondom Gröden de hoofdtaal is, hetgeen zeer verwand is aan het Reto-Romaans. Desalniettemin kan je overal wel in het Duits terecht.

Sterzing is ook door en door Duitstalig. Toch durven Nederlanders er graag Vipiteno tegen zeggen. Dan maak je je bij de locals meteen heel erg ongeliefd... :dyn_hyp: Toch kom je daar als Italiaan toch wat beter terecht als in de zijdalen. Een Italiaan zal zich in het Vinschgau of Pustertal wel niet echt kunnen inburgeren. Dat is gevoeld ook meer Oostenrijk als Italië...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door ronny forgeron » ma 17 jun 2019, 19:01

^^
Het grootste deel van Zuid Tirol is ook nooit Italiaans geweest, sinds 1919 bij Italië gevoegd als oorlogsbuit. Toen de kansen voor de Centrale Mogendheden keerden, wisselde Italië snel van bondgenootschap met het oog op gebiedsuitbreiding. Ik herinner me nog de bomaanslagen en ander anti Italiaans geweld in de jaren 50 en 60, totdat het gebied autonomie kreeg.
Het Ladinisch Is het laatste overblijfsel van het Latijn in Europa. De Romeinse boeren in de afgelegen alpendalen bleven Latijn spreken. Het Rheto Romaans is van het Latijn afgeleid maar inmiddels als een aparte taal te beschouwen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Pino » ma 17 jun 2019, 20:16

SnarfFlevoland schreef: ma 17 jun 2019, 0:42 Zeg daarom ook nooit tegen een Zuid-Tiroler dat het een Italiaan is... dan wordt je gelyncht!
Ben er in mijn studententijd een paar tegengekomen; die hadden er (bij alle trots op regionale identiteit) niet veel moeite mee. Waren ook in Ferrara gaan studeren; dat maakt je vermoedelijk wat meer tot wereldburgers dan mensen die spreekwoordelijk amper hun dal uitkomen.
Sterzing is ook door en door Duitstalig. Toch durven Nederlanders er graag Vipiteno tegen zeggen. Dan maak je je bij de locals meteen heel erg ongeliefd...
Als je de verdere achtergrond niet kent, raak je ongewild wat geïndoctrineerd door kaarten en borden die allemaal als eerste de Italiaanse taalversie vermelden. Mijn hele kaartbeeld is toch Vipiteno Sterzing, Bressanone Brixen, Chiusa Klausen en zo de hele A22 af door de provincie.
ronny forgeron schreef: ma 17 jun 2019, 19:01Toen de kansen voor de Centrale Mogendheden keerden, wisselde Italië snel van bondgenootschap met het oog op gebiedsuitbreiding.
Italië heeft nooit aan de centrale kant gevochten. Het had verdragen met de centrale mogendheden maar stelde zich in 1914 meteen op het standpunt dat die haar in deze situatie niet dwongen om mee te vechten aan die kant. Vervolgens hebben de geallieerden in het diepste geheim geprobeerd Italië aan hun kant te brengen door specifieke gebiedsuitbreidingen te beloven. Met succes. De kansen in WO1 waren in die fase van de oorlog trouwens nog bepaald niet gekeerd.
Het Ladinisch Is het laatste overblijfsel van het Latijn in Europa. De Romeinse boeren in de afgelegen alpendalen bleven Latijn spreken. Het Rheto Romaans is van het Latijn afgeleid maar inmiddels als een aparte taal te beschouwen.
Hmm, dit is bepaald betwist en in sterke mate ook wel politiek gekleurd. Ik meen dat het er in meerderheid op wordt gehouden dat Ladin, ten opzichte van vulgair Latijn zoals dat in de regio werd gesproken bij de val van Rome, minder onderhevig is geweest aan Keltische, Germaanse of andere invloeden dan Retoromaans, maar intussen wel degelijk duidelijke Germaanse invloeden heeft. Kijk alleen al naar de meervoudsvormen.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Bluemoon23 » di 18 jun 2019, 1:03

Ik kom met de cabrio graag in de Dolomieten en Sud Tirol
Mooie wegen/bergpassen en mooie omgeving
Vorig jaar had ik ook de racefiets mee, dan zijn die bergen in het Sella massief toch een stuk steiler dan met de auto :lol:

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door TomTorquay » ma 24 jun 2019, 10:27

Chris schreef: za 15 jun 2019, 16:18 * Staller Sattel
Leuk dat je die ook hebt meegepakt! Geen ommetje waard, maar wel eens iets anders dan de platgetreden paden rond de Sella. Een smal en goed weggestoken pasje op de grens tussen Italië en Oostenrijk. Ik vind 'm wel charmant, misschien nog wel vooral door de bijzondere verkeersregeling (beurtelings verkeer, 2x15 minuten per uur).

Mijn 'lievelingspas' in Zuid-Tirol is de SP163, een weg vanuit het Vilnösstal richting Würzjoch. Lekker smal, startend als nauwelijks meer dan een privé-oprit achter hotel Kabis op het dorpsplein van St-Peter, het onderste deel verlopend door de alpenweiden, het bovenste deel door de lorkenbossen en rotsformaties aan de voet van de Peitlerköfel, onderweg kronkelen à volonté en heel de tijd uitzichten op majestueuze bergen: heerlijk autorijden, je waant je in een promofilm ;) https://www.google.be/maps/@46.6534523, ... 312!8i6656

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » ma 08 jul 2019, 14:22

Afgelopen weekend zijn we in een last-minute bevlieging een weekendje richting Luxemburg geweest. Deels een hoek waar ik eerder in toeristische zin niet geweest ben. In mijn late jeugd met de kano vereniging wel regelmatig in voor- en najaar in de Belgische Ardennen geweest (maar dat was meestens de hoek ten westen van Luxemburg).

Hotel was een kleine puzzel, zomer vakantie is natuurlijk een beetje begonnen, en we hebben de hond meegenomen wat de spoeling ook al dunner maakt (ook al is het geen Turkije wat dat aangaat). Uiteindelijk in het schemergebied tussen Eiffel en Moezelgebied terecht gekomen, het moest op vrijdag na werktijd nog wel redelijk te berijden zijn, op redelijke afstand van Luxemburg stad en andere toeristisch interessante plekken, en voor een niet al te hoge prijs (ongeveer 100 p/n).

Vrijdag avond via Eindhoven naar het Duitse Biersdorf am See (Stausee Bitburg) gereden, waar we rond 22:00 aan zijn gekomen. Belangrijkste obstakels waren natuurlijk de A4 tot Benelux, en daarna nog wat stremming tussen Tilburg en Best vanwege een ongeval. Was voor het eerst dat ik door de nieuwe tunnel in Maastricht reed. Ook weer gehad. Verder probleemloos naar hotel locatie kunnen rijden. Het hotel heeft vrij uitzicht op de Stausee en de omringende heuvels, en elke kamer heeft een balkon met buitenstoelen. Een echt Duits hotel ook wel. Beetje oubollig in de publieke ruimtes, maar verder prima op orde.

De volgende ochtend zijn we naar Luxemburg stad gereden via de E29, niet de snelste route, maar wel de meest rechtstreekse, en een prima route als je geen zin hebt om merendeels snelweg te zien (het scheelt ook maar een minuut of 5). In een parkeerkelder aan de zuidkant van het centrum geparkeerd, Parking Place des Martyrs, aan de overkant van de Petrusse rivier. Ruimschoots plek, en betaalbaar. Het is slechts een korte wandeling het centrum in. De terugweg hebben we via Trier gedaan, uiteindelijk daar nog even een supermarkt opgezocht, maar erg veel wijzer werden we er niet van: vleeskwaliteit viel tegen, en het was er eigenlijk ook te warm voor (koelkast wel in kamer hotel) en een ander specifiek product konden we ook niet vinden.

In het hotel een goed diner gehad, je kunt in Duitsland niet zonder Schnitzel. :lol:
Op zondag was het natuurlijk weer tijd om via toeristische plekjes de langzame en binnendoor weg naar huis te aanvaarden: via kasteel Vianden (koffie) en Clervaux (lunch) langs de waterval van Coo. Toen we bij Spa waren aanbeland zijn we maar in een keer naar huis gereden via Luik en Antwerpen, zodat we toch nog even de AH in konden (tot 20:00 open hier op zondag), en ook een beetje aan tijd thuis konden zijn. Met een Pizzaatje en een wijntje nagenieten.

Al met al een geslaagd reisje, met ruim 950 km gereden. Wat wel opviel was de slechte kwaliteit van de N68 bij het binnenrijden van Wallonië vanaf Luxemburg (N7, Schmëtt). Het bord België miste ik, maar aan de weg en omgeving wist ik dat we België al ingereden waren. In deze hoek van Luxemburg stikt het trouwens van de tankstations viel ons op, alsmede dat er vooral door Belgen wordt getankt (en druk ook). Was blij dat ik al eerder de tank had aangevuld (Marbourg). Prijzen leken wel erg horizontaal te zijn tussen de verschillende merken: 1,224 voor E10.

Afbeelding

Geen specifieke wegenfoto's gemaakt, maar deze zijn in dit kader het delen waard:

Kruising in Vianden:
Afbeelding

En mijn eigen auto interesse, een unieke ontmoeting :nerd: tussen twee weinig geziene auto's. Moest er ook naast parkeren, want de enige vrije plek. :yes:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Wesso » ma 08 jul 2019, 16:46

jelger schreef: ma 08 jul 2019, 14:22 Wat wel opviel was de slechte kwaliteit van de N68 bij het binnenrijden van Wallonië vanaf Luxemburg (N7, Schmëtt).
Opmerkelijk, dat is mij vorig jaar niet opgevallen toen ik van België naar Luxemburg reed (tanken bij Huldange). Maar misschien was ik het na zoveel kilometers over de N-wegen in de Ardennen gewend. Het wegdek in Luxemburg is daarbij natuurlijk meer een biljartlaken.

Hoe is de gastvrijheid en het karakter van de mensen bevallen tijdens je drielandentrip?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » ma 08 jul 2019, 17:20

Prima gastvrijheid, je moet alleen wel geduld hebben (Luxemburg). Mijn Frans en Duits is wat roestig, en wat mijn vrouw opviel is de gebrekkige (niet) beschikbaarheid van Engels bij bijvoorbeeld menukaarten - die is van huis uit geen Franse of Duitse beginselen bijgeleerd. Maar goed, ik had laatst een buitenlandse gast mee naar een Scheveningse strandtent, en die hadden ook alleen Nederlands (dan ben je bij mij af op zo'n locatie). We hadden in Luxemburg ergens lunch (Clervaux) en daar was dan weer geen Duits, maar was het tweetalig menu in Frans en Nederlands. Is geen klacht, maar vond het wel opvallend zo her en der.

Hotel n Duitsland was vriendelijk en gastvrij. Blijkbaar populair bij hondenbezitters. Waren uiteraard ook Nederlanders te vinden. Dat viel me in Luxemburg stad ook op, in het winkelhart veel lokaal winkelend publiek met een hond.

In Luxemburg had ik de auto in de parkeerkelder bewust in een veilige hoek gezet (naast een pilaar aan ene kant, en andere kant een of ander speciaal gereserveerd vak). Was geen overbodige luxe, want toen we bezig waren met vertrekken was er een ouder stel met twee auto's. De ene reed achteruit, raakte bij draaien bijna auto metgezelle en drukte vervolgens met achterkant in de neus van een andere auto, Wat plastic gekraak, maar meneer reed doodgemoedereerd weg. :wijsvinger:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Km357 » ma 08 jul 2019, 17:27

^^ Als ik geen "specifieke plek" vind in een ondergrondse parkeer ik me nog het liefst naast dure niet-SUV's. Nog nooit problemen gehad op die manier (op een andere manier misschien ook niet, maar dat kan ik dus niet beweren).

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeff » ma 08 jul 2019, 17:55

Heeft iemand nog suggesties voor een roadtrip in EU-Europa met eigen auto (Benzine)?

Voorkeuren:
- Geen Oost of Zuidoost-Europa. (Deze hoek wil ik voor een ander jaar bewaren) Om het meer tastbaarder te maken:
Geen Polen, Slowakije, Kroatië, Slovenië, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Griekenland
- Tolwegen geen punt, maar het moet wel leuk blijven (Als er een mooie stroomweg naast ligt, pak ik die zo)
- Ferry geen punt, maar tochten a la Duitsland <> Finland liever niet.

Alvast dank :handshake:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » ma 08 jul 2019, 18:02

Verenigd Koninkrijk?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jul 2019, 18:40

De Alpen? Prachtige landschappen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » ma 08 jul 2019, 18:43

Om het even te visualiseren:

Afbeelding

Ik heb de Baltische Staten oranje gemaakt, je hebt ze niet expliciet uitgesloten, maar in de praktijk komt het er wel op neer met je uitsluiting van Polen. Je zou het je erg lastig maken, en het is ook wel wat je zou verstaan onder "Oost Europa" alhoewel het wellicht beter als Nordic zou kunnen worden aangeduid. Cyprus heb ik ook Oranje gemaakt, en Malta zou dat lot ook beschoren zijn.

Zo op het oog beschouwt kom je dan al snel uit op iets richting de Middellandse Zee of Scandinavië (Zweden en misschien Finland) al naar gelang je interesses en hoeveel kilometers je bereid bent te maken.

Een leuke vakantie kan zijn om naar Gibraltar en Portugal te gaan om via Galicië en Baskenland terug te keren. In Frankrijk en Spanje stukken tolweg af te wisselen met onbetaalde trajecten. Er zijn naar het zuiden wel trajecten af te snijden als je tol wil besparen en een uur of iets meer reistijd daarvoor op de koop toe neemt.

In Zweden is het allemaal goed en gratis te rijden, maar je moet wel van eindeloze bos trajecten houden, of er tegen bestand zijn. Tegelijkertijd wordt het verder naar het noorden wel opener. Weinig interessante steden, je zult het vooral van jezelf en de natuur moeten hebben. De keuze is reuze maar aan jou! :lol:
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 jul 2019, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » ma 08 jul 2019, 18:44

Lekker cruisen door het zuiden van Noorwegen? Of de binnenlanden van Spanje? Genoeg te ontdekken daar buiten de gebaande paden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door waldo79 » ma 08 jul 2019, 18:56

Wat dat laatste betreft zag ik laatst een uitgebreide reportage van Columbus Magazine over Centraal-Spanje. Dat zag er gaaf en ongerept uit. En Noorwegen is nooit te versmaden.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeff » ma 08 jul 2019, 21:36

@Jelger: Dank. Correct uitgebeeld.
Polen + Baltische staten heb ik vorig jaar al gedaan (en ik verwacht dat ritje binnen 5 jaar weer te doen, hopelijk met een voltooide :G3: S61(PL) en :G1: A5(LT))

Ja, je zou naar Estland kunnen via de route DK, S, (FIN). Er varen genoeg ferry's in die regio

Noorwegen en Zwitserland behoren tot de EER, Geen EU. :hap:
Dit in dit geval keur ik die toch goed.

Shortlist:
1) DK / N / S
2) ES / P
3) GB / IRE
4) CH* / A

* Zwitserland is erg mooi, maar alle pepertjes duur en geeft voorruitvervuiling ( :p )
@Chris: Welke grensovergangen van N heb je zoal gebruikt en wat was je ervaring?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » ma 08 jul 2019, 21:42

Jeff schreef: ma 08 jul 2019, 21:36 @Chris: Welke grensovergangen van N heb je zoal gebruikt en wat was je ervaring?
Die van de E6, E14, E16 en E18.

Van de E6 en E18 weet ik dat ze met enige regelmaat controleren Noorwegen-in (meermaals gezien). Bij de E14 en E16 zijn geen fysieke grensposten. Ik ben zelf maar één keer gecontroleerd aan de Noorse grens (bij de E18).

In het weekend lijkt de kans op controles groter, omdat Noren dan naar Zweedse shopping centers gaan en alcohol en andere contraband gaan inslaan. Zowel de E6 als E18 hebben grote malls net in Zweden, namelijk Nordby (E6) en Tocksfors (E18). Het parkeerterrein van die malls staat vol Noorse kentekens en bij het binnenlopen van de supermarkt wordt je niet begroet door een groente-afdeling, maar pallets met bier. Zijn wel mooie locaties om nog even goedkoop te tanken voordat je Noorwegen binnen komt.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Wesso » ma 08 jul 2019, 22:56

Zijn er nog tolpoortjes in Noorwegen waar je zonder transponder verplicht bent te stoppen om te betalen? De boete voor doorrijden zonder betalen (bij Svinesund) ben ik niet vergeten. Het is inmiddels 4 jaar geleden, maar toch...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jul 2019, 23:14

Nee, die bij de Svinesundbrug is inmiddels ook volledig automatisch, en dat was ook de laatste waar er nog manuele tolstations waren naast AutoPASS. Er is bij de hoofdwegen nog een uitzondering, maar daar moet iedereen stoppen:
There are approximately 60 toll plazas in Norway at which you can pay using the AutoPASS toll tag. All of these are marked "AutoPASS". In automatic AutoPASS plazas you drive straight through without stopping with or without a tag.

The only manual toll road plaza in Norway where you cannot use the AutoPASS tag as you drive through is the Atlanterhavstunnel, where you have to stop and pay in advance.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door mhkamp » di 09 jul 2019, 7:23

Jeff schreef: ma 08 jul 2019, 21:363) GB / IRE
Afbeelding
Bron
Pak je de ferry IJmuiden - Newcastle upon Tyne en dit rondje er bij 8-)
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 jul 2019, 10:29

Jeff schreef: ma 08 jul 2019, 21:36 * Zwitserland is erg mooi, maar alle pepertjes duur en geeft voorruitvervuiling ( :p )
Noorwegen is ook erg duur, daar niet van, maar ik vond het (in het zuiden althans) net wat 'goedkoper' als Zwitserland. Desalniettemin is Oostenrijk, Frankrijk of Spanje defenitief een stuk aardiger voor je portemonnee.

Qua Noorse grenscontroles via de weg kan ik helaas niks berichten, op de luchthaven hadden ze vorige week in ieder geval geen interesse. Wel weet ik dat er diverse medeforummers gecontroleerd zijn langs de E6 en E18, zie o.a. verhalen van Chris en Coen Tunnel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » di 09 jul 2019, 13:49

^^ Op de E6 bij Svinesund heb ik bij het inreizen van Noorwegen een keer een uitgebreide controle gehad, waarbij ze ook vroegen om hotelreserveringen e.d. te laten zien.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door harry » di 09 jul 2019, 18:13

Ik ben in 2014, 2015 en 2018 in Noorwegen geweest (met de auto) en heb nergens een grenscontrole gehad (afgezien van de Deens-Duitse grens).
(Trouwens, over ruim 3 weken zit ik weer in Noorwegen.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door JB81 » zo 14 jul 2019, 10:47

Met een van m'n beste vrienden loop ik al járen met het plan om diagonaal Europa te doorkruisen van Nederland naar de Zwarte Zee in Roemenië. Ergens in het forumarchief kwam ik nog een post van mezelf uit 2010 tegen waarin ik de uitvoering inschatte in 2011 of 2012, maar dat is er nooit meer van gekomen. Het plan heeft ons desalniettemin nooit helemaal losgelaten en is recent weer wat serieuzer uit de mottenballen getrokken.

Inspiratie kwam destijds onder andere van (het oude) Top Gear, dat een weg aldaar uitriep tot een van de beste "driving roads". Dat deel van het plan staat nog steeds overeind. Waarschijnlijk trekken we drie, misschien 4, dagen uit voor de heenweg. Dag 1 tot pakweg Wenen, dag 2 tot de noordkant van bovengenoemde weg en dag 3 naar het eindpunt.

Dat de terugweg niet exact dezelfde route moest zijn stond ook al vast. Destijds hadden we een noordelijkere terugweg in gedachten via o.a. Slowakije en Tsjechië. Maar inmiddels hebben we onze pijlen gericht op een zuidelijkere variant via bijv. Bulgarije, Servië, Bosnië, Kroatië, Slovenië. Daar kunnen we waarschijnlijk een dag of zes voor uittrekken.

Er moet nog heel veel voorbereiding gebeuren, maar tips zijn altijd welkom. Reisje staat nu gepland voor september 2020 (benieuwd hoe ik dit in 2028 teruglees...)

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeff » ma 15 jul 2019, 17:19

@Mhkamp: Smells epic :D

Rotterdam <> Maidenhead (via Duinkerke) is ongeveer 5 uur. Via Dartford Crossing naar Glasgow nog eens zo'n 8 uur.
Deze ga ik zeker onthouden, maar ik kom wat vakantiedagen te kort voor dat Epic rondje.

Na overleg zijn er nog 2 kandidaten over, graag hoor (if any) jullie ervaringen:
1) Denemarken, zonder gebruik te maken van Puttgarden / Storebelt / Oresund
2) Oostenrijk (met Digi vignette), met pop in naar: Liechtenstein, Zwitserland en rondje drie landen: Oostenrijk (B9) > Slowakije > Hongarije (Tevens beide zonder vignette)
----

@JB81: Dat worden een hoop vignettes !
Laatst gewijzigd door Jeff op ma 15 jul 2019, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door harry » ma 15 jul 2019, 17:24

Jeff schreef: ma 15 jul 2019, 17:191) Denemarken, zonder gebruik te maken van Puttgarden / Storebelt / Oresund
Calculeer een paar uur extra in om voorbij Bremen en Hamburg te komen.
(Doe ik zelf ook, volgende week. Bovendien vertrek ik op donderdag. :) )
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door ronny forgeron » ma 19 aug 2019, 15:20

AfbeeldingIMG_20190511_121303 by Ronald SMIT, on Flickr[/img]
Ik probeer al een tijdje wat fotos van mijn Laos roadtrip te uploaden naar dit forum vanaf Flickr. Van Photobucket was dat geen probleem, maar nu lukt het me niet, er komt alleen een linkje?
Kan iemand adviseren hoe dan?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door boe! » ma 19 aug 2019, 15:30

^^ Je plaatst teveel tekst tussen de IMG-tags.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door ronny forgeron » di 20 aug 2019, 17:17

Maar dat is wat ik kopieer van Flickr. Welk gedeelte van de tekst moet ik weglaten
Afbeelding
Ok gevonden dus. Grenspost Mohan China uit
Afbeelding
de eerste kilometers in Laos
Afbeelding
Afbeelding
Grenspost Laos
Afbeelding
verder Laos in
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Naar de Laotiaanse Douane Controle

Ik heb nog een berg foto's van de trip door Zuid China en Laos, als er belangstelling voor is wil ik er nog wel meer plaatsen
Laatst gewijzigd door ronny forgeron op ma 26 aug 2019, 13:36, 5 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door boe! » di 20 aug 2019, 17:26

Dit stukje tekst moet je kopiëren naar het forum zonder IMG-tags te gebruiken.

Code: Selecteer alles

[url=https://flic.kr/p/2gxJFhv][img]https://live.staticflickr.com/65535/48273182297_fbae48e19c_k.jpg[/img][/url][url=https://flic.kr/p/2gxJFhv]IMG_20190511_121303[/url] by [url=https://www.flickr.com/photos/159081508@N03/]Ronald SMIT[/url], on Flickr

Of je plaatst alleen dit deel. Dat heeft mijn persoonlijke voorkeur want dan worden jouw naam en het afbeeldingsnummer niet onnodig meegenomen.

Code: Selecteer alles

[img]https://live.staticflickr.com/65535/48273182297_fbae48e19c_k.jpg[/img]

Plaats reactie