Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » zo 18 aug 2019, 19:45

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 24 aug 2019, 13:38

BMW 3 serie vs Tesla Model 3.

De Tesla wint het op rij-eigenschappen en financiën, alhoewel de BMW een betere kwaliteitsbeleving heeft. Wat mij betreft is de BMW wel de duidelijk mooiere auto, het uiterlijk van de Model 3 is nog te pruimen (alhoewel niet echt mijn smaak), maar dat interieur vind ik ronduit verschrikkelijk. Een Lada uit de jaren '80 had nog meer features. Meer dan een plank en een tablet is het niet. Ik snap niet waarom ze voor zo'n spartaans interieur zijn gegaan. Is het eigenlijk wel leverbaar in een andere kleur dan wit?

Link

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 24 aug 2019, 13:55

Chris schreef: za 24 aug 2019, 13:38 Een Lada uit de jaren '80 had nog meer features.
Is iets pas een feature als het via een knopje te bedienen is? Dan had een ghettoblaster of een stereotoren ook meer features dan mijn smartphone nu.
Ik snap niet waarom ze voor zo'n spartaans interieur zijn gegaan.
Kostenbesparing en dat de S en X ook deels via de tablet bediend wordt, dus men had dat al uitontwikkeld. Ik zou zelf deze auto niet links laten liggen vanwege het kale interieur, zo belangrijk vind ik dat niet ten opzichte van de andere onderscheidende eigenschappen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » za 24 aug 2019, 14:11

Het probleem is niet alleen de kaalheid van het interieur, maar ook de algemene kwaliteitsbeleving van de gebruikte materialen. Tesla's techniek mag dan vooruitstrevend zijn, maar als er al na een paar jaar van alles begint te piepen/kraken en slijten komt dat niet bepaald duurzaam over. En dan moet je eigenlijk nog in het achterhoofd houden dat in deze vergelijking de BMW qua interieur het eigenlijk niet beter doet dan veel andere goedkopere merken, laat staan als je het gaat vergelijken met iets als een Audi A4 of een Mercedes C-klasse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 24 aug 2019, 14:13

Het dashboard zit je toch wel het grootste deel van de tijd tegen aan te kijken, sterker nog, het zit bijna om je heen.

Ik vind het onverstandig dat bijna alle functies behalve het stuur en pedaal in een tablet zijn gestopt. Dat is geen feature, maar een bug. :p Men doet dat omdat het kan, niet omdat het logisch is. Het fijne aan knopjes is juist dat je de auto grotendeels op de tast kan bedienen. Ook al is een Tesla infotainment nog zoveel beter dan bijna alle concurrenten, ergonomisch en vanuit het uitgangspunt van verkeersveiligheid is het onzinnig. Audi overdrijft daar ook mee. Het weergeven van informatie is één ding, maar dat je alles via een touchscreen moet bedienen komt de veiligheid niet ten goede. Eigenlijk is dat niet anders dan een telefoon of tablet tijdens het rijden bedienen, dat mag ook niet.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » za 24 aug 2019, 14:48

Dat grote scherm is waarschijnlijk de manier waarop ze nog kunnen overleven. Als ze ook nog een fatsoenlijk dashboard hadden moeten ontwikkelen en produceren waren de auto's waarschijnlijk sowieso te duur geworden. Elektrische auto's op basis van bestaande modellen met een brandstofmotor hebben dat probleem niet.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 24 aug 2019, 15:00

^^ de Model 3 is de enige met dit interieur, de elektrische auto's van andere merken, zowel die van 80.000 (I-pace) als 35.000 euro (Ioniq) hebben een regulier dasboard. Dat zijn beide nieuw ontwikkelde modellen, geen verbouwde brandstofplatforms zoals de e-Golf. En dan is dit 'dus' de manier om 'te overleven' als elektrische auto? Waar slaat die generalisatie dan op :dontknow: Tesla is hier de vreemde eend in de bijt, niet de elektrische auto
Chris schreef: za 24 aug 2019, 14:13Eigenlijk is dat niet anders dan een telefoon of tablet tijdens het rijden bedienen, dat mag ook niet.
De reden waarom tablet en telefoon verboden zijn om in de hand te houden (bedienen an sich is niet verboden, zaken van een telefoon in de houder zijn later nietig verklaard) is omdat ze ongerelateerd zijn aan het autorijden. De bestuurder stopt dan eventjes met nadenken bij het autorijden en moet daarna weer terugschakelen, met name het wisselen daartussen is het gevaarlijke.

Het bedienen van de climate control, of dat nou met een draaiknop is waarbij je kijkt wanneer die 20 graden aangeeft of dat tikkend op de tablet doen is hetzelfde proces. Alleen de fysieke beweging is anders. Beiden zijn onderdeel van een handeling tijdens het autorijden en dat is wezenlijk anders dan het gebruik van de telefoon.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » za 24 aug 2019, 16:14

Chris schreef: za 24 aug 2019, 13:38 Is het eigenlijk wel leverbaar in een andere kleur dan wit?
Ja. Zwart.
Ik snap dat wit ook niet zo. Ik ben wel liefhebber van lichte interieurs, maar wit is me een beetje te. En je moet er niet regelmatig met een spijkerbroek op gaan zitten, want die blauwe verf wrijft er gewoon op af. Dat wit zal zo snel groezelig worden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » za 24 aug 2019, 17:06

Wit als interieur is als kleur nogal in trek bij de doelgroep van de Tesla 3. Voor hun auto, thuis, kledij etc.

Natuurlijk kan je je de vraag stellen waar de lijn ligt tussen "in trek zijn" en "aangekaart worden als zijnde trendy".

Ik heb liever wat kleur en minder saaiheid, want de Tesla 3 is gewoon saai, beetje zoals de eerste generatie Prius.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » za 24 aug 2019, 17:15

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » za 24 aug 2019, 19:56

Tja, smaak, er zijn mensen die Sauvignon Blanc lekker vinden.

Na 20 jaar professioneel bezig te zijn met wijn hoor ik daar nog altijd niet bij.

Dat mensen de eerste generatie Prius of nu de Tesla 3 mooi vinden is hun goed recht. Daarvoor hoef ik die mening niet te delen, net zoals zij de mijne niet hoeven te delen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » za 24 aug 2019, 20:14

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » za 24 aug 2019, 23:35

Km357 schreef: za 24 aug 2019, 19:56Dat mensen de eerste generatie Prius of nu de Tesla 3 mooi vinden is hun goed recht. Daarvoor hoef ik die mening niet te delen, net zoals zij de mijne niet hoeven te delen.
Heel bijzonder was de eerste generatie Prius niet, maar een uitgesproken lelijke auto was het toch ook weer niet? Een vrij normaal ontwerp voor die tijd (inmiddels ook al weer dik 20 jaar geleden). Ze zijn vrij zeldzaam, ik zie ze in Nederland sporadisch rondrijden:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 10 sep 2019, 9:40

De Volkswagen ID.3

Ik vind het maar een lelijk ding eerlijk gezegd. Het lijkt niet echt op een VW Golf, eerder een gekrompen Citroën Picasso ofzo.

Link

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » di 10 sep 2019, 12:53

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 10 sep 2019, 13:41

jelger schreef: di 10 sep 2019, 12:53 De ID3 is net als vrijwel alle EV's een ontwerp om de klassieke basis waar een motor in het vooronder zit en een benzinetank bij de achteras.
Motor achterin bedoel je, maar ik vraag me af hoe je het anders zou invullen. Je hebt nog steeds ruimte nodig voor de zaken die nu dus in de neus zijn achtergebleven, dus zo op het eerste gezicht.

- diverse reservoirs
- airco
- 12V accu + zekeringen
- batterijkoeling
- oplaadcircuit

Een EV heeft eigenlijk niet eens zo veel minder ruimte nodig dan een klein modern motorblok+transmissie inneemt. Je wint wel wat, maar behalve wat extra beenruimte geeft dat geen spectaculair verschil.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » di 10 sep 2019, 13:51

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 10 sep 2019, 13:56

Van de ID.3 wordt gesteld dat de ruimte op de achterbank vergelijkbaar of zelfs nog meer is dan een Passat, terwijl het een C-segmenter is.

Een nadeel van sommige EVs is wel dat de bodem hoger ligt door het accupakket, indien het dak niet hoger ligt zit je dus krapper en met de benen teveel omhoog als de achterbank niet in hoogte mee gaat. Een groot accupakket is daarom wellicht wel lastig in te passen in onze huidige hatchback / station wagon vorm. Alles moet een stukje omhoog terwijl de trend bij meerdere modellen juist is dat ze iets lager worden.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 10 sep 2019, 14:12

jelger schreef: di 10 sep 2019, 13:51 Wat de auteur betoogt gaat vooral over de mogelijkheden die de losse componenten geven om tot een (deels) andere technische indeling te komen. Het gaat niet zozeer om vermeende ruimte winst, maar om de technische indeling.
Ik vind het toch wat wollig taalgebruik om niet concreet te hoeven benoemen wat er dan anders zou kunnen. Los van de batterij (die eigenlijk het chasis vervangt) heb je nog steeds een hoop apparatuur die je nergens anders kan plaatsen dan op de voor- of achteras. Ik zie simpelweg niet wat het concept EV zo speciaal maakt dat je opeens allerlei andere dingen zou kunnen doen, want daar heeft het te veel componenten voor van zichzelf (oplaadunit, koelunit, inverter en motor), dus je krijgt altijd zoiets als dit om mee te beginnen:

Afbeelding
Plus de apparatuur die je sowieso nodig hebt (airco, remsysteem, 12V circuit). Als je dat niet achterin kwijt kan vanwege de kleine carosserie zie ik niet waar je dat anders kan plaatsen dan in de neus?
Daarnaast ook om het interieur anders te benaderen. De ID3 of andere EV's is vooral meer van het oude zelfde. Maar dan lelijker.
Maar dat is toch ook gedaan? Vergelijk eens de dashboard van de ID3
Afbeelding
en de huidige Golf
Afbeelding

Voor mij is dat wel een behoorlijk veranderd interieur.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » di 10 sep 2019, 14:39

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 10 sep 2019, 14:42

^^ Net zoals een BMW I3. Volgens mij vindt geen enkele BMW liefhebber dat een mooi model...

Daarentegen zijn de Nissan LEAF en de Volkswagen e-Golf geen auto's die uitschreeuwen 'EV' , maar tegelijkertijd wel goed verkopen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 11 sep 2019, 9:48

De Honda E gaat ongeveer € 35.000 - 38.000 kosten in Nederland. Dat is toch wel een tegenvaller, veel te duur voor een kleine auto. Hij is wel futuristisch maar dit valt toch duidelijk buiten wat veel mensen als betaalbaar zien. En de WLTP range is kennelijk maar 220 kilometer.

Ik heb de afgelopen 2 weken bijna 7.000 kilometer door voornamelijk Frankrijk en Spanje gereden, en het is mij wel duidelijk dat elektrisch rijden buiten Nederland nog veel minder ver ontwikkeld is. Ik heb buiten Nederland maar 2 EVs zien rijden, een Nederlandse Tesla Model 3 en een Renault Zoe, beiden in Frankrijk. Met 4.000 kilometer in Spanje heb ik geen één EV gezien. Volgens de statistieken zijn er in 2018 in Spanje ook amper 300 Tesla's verkocht.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Elektrische auto's

Bericht door Robbert297 » wo 11 sep 2019, 10:14

Ik ben benieuwd naar de rij-eigenschappen van de nieuwe Opel Corsa-E. Dat is in vergelijking met de ID.3 geen futuristische auto, maar gewoon een normale auto die er mijns inziens erg goed uitziet, zowel het uiterlijk als het innerlijk.

Maar ja, ik heb dan ook Opel in mijn bloed.
Слава Україні

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » wo 11 sep 2019, 10:39

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » vr 13 sep 2019, 15:04

Ik ben eens in de open data van het RDW gaan zoeken.
Ranglijst aantallen auto's op kenteken gezet in 2019 (tot nu):
1: Volkswagen Polo, 9470 stuks
2: Tesla Model 3, 9107 stuks :schrikreactie:
3: Ford Focus, 8195 stuks

De aflevering van de Model 3 gaat heel erg op kwartaaleind, ik verwacht dat begin oktober de Model 3 de nummer 1 verkochte auto is in Nederland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 13 sep 2019, 16:40

Tesla lijkt momenteel het enige merk te zijn die de aantallen weet te leveren (wat een verschil met vorig jaar!) Maar de uitlevering komt pieksgewijs. In maanden dat Tesla weinig levert halveren de EV registraties zo ongeveer.

Daarentegen gaat het eigenlijk niet meer omhoog met de EV-verkopen. Sinds de piek van december 2018 is er geen stijgende lijn meer te zien. In augustus zijn er 2878 op kenteken gezet en dat is inclusief 1178 Tesla Model 3. Andere modellen komen daar niet in de buurt: Hyundai Kona 439, BMW I3 258, Nissan LEAF 205 en Kia Niro 200.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 23 sep 2019, 17:30

Renault lijkt een goede aanbieding neergezet te hebben met de vernieuwde Zoe. € 33.000 (incl accu), 395 km WLTP, meer vermogen (alhoewel lage topsnelheid van 140) en leverbaar in 2019 (dus 4% bijtelling). Ook is het laden verbeterd. En het lijkt qua interieur en rij-eigenschappen ook verbeterd te zijn. En het design (met name de front) is ook mooier geworden naar mijn mening. Die fronts zonder grille vind ik toch minder mooi. Ook al heeft zo'n grille dan geen echte functie meer, het geeft een voertuig meer smoel.

Link

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 24 sep 2019, 13:15

^^ minpuntje is wel dat beide varianten maar met 50 kW kunnen snelladen, terwijl alle varianten van de Opel e-corsa/Peugeot e208 100 kW halen. Bij de VW ID.3 is alleen het instapmodel op 50 kW begrensd maar is 100 kW wel als optie leverbaar, de andere varianten halen standaard al 100 kW. Daar staat tegenover dat de wisselstroomlader van de Zoe net als bij de voorgaande modellen 22 kW haalt, waardoor je met een volwaardige thuisaansluiting of een straatpaal met 22 kW (redelijk gangbaar) toch met ca. 40% acculading per uur oplaadt.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op do 26 sep 2019, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 25 sep 2019, 14:05

De nieuwe Volkswagen e-Up is toch niet zo 'goedkoop' als blijkbaar verwacht werd. De vanafprijs is € 23.475, dus niet onder de 20.000 euro zoals wellicht verwacht was. De e-Up is daarmee toch nog circa twee keer zo duur als een reguliere benzineversie.

>> https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... up-bekend/

Dit soort bedragen zullen een wat groter deel van de particulieren kunnen aanspreken, meer dan de verhalen over 'betaalbare EVs' van € 45.000 of 50.000. Aan de andere kant, het blijft wel veel geld voor een A-segmenter. Alhoewel je 5 jaar geleden meer betaalde voor een EV die minder ver kwam. Er is vooruitgang, maar het kost tijd.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Elektrische auto's

Bericht door CasablancaMarocco » wo 25 sep 2019, 15:38

Als je zonnepanelen hebt, en je laad daarmee je E Up op, en jaarlijks zo'n 20.000 kilometer maakt gedurende 5 jaar denk ik dat je onderaan de streep voordeliger uit bent dan een benzine model.

Plaats reactie