Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waze

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 aug 2019, 22:11

Rene schreef: zo 25 aug 2019, 20:30Als je dit soort zaken niet professioneel uit kunt voeren, kun je het beter laten.
Het is community-based, dus min of meer afhankelijk van vrijwilligers. En het is gratis. Betaalde kaartenmakers doen het zeker niet altijd beter.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » ma 26 aug 2019, 10:10

petervdveen schreef: zo 25 aug 2019, 19:01Je hebt "wat fantastisch dat de Waze vrijwilligers zich zelfs in de vakantie belangeloos inzetten voor verkeer en de mobiliteit" verkeerd geschreven 8-) ;)

Wat Dion al zei, heeft geen invloed op de routing, maar had idd al opgeruimd kunnen zijn.
Ik zal eens informeren. Zelf ook ff geen tijd hier voor.
Excuses voor mijn toon in het vorige bericht, maar mijn doel is ook een beter product :) Maar ik kon nergens anders een melding van dit probleem maken en ik dacht dat de afsluitingen dus nog actief waren (wat geheel begrijpelijk is als je zulke kaartdata ziet). Die toon kwam door:
- ik was ingelogd op de website Waze live, en heb op het tekstballonnetje geklikt om te reageren op de onjuiste afsluitingen. Maar dat pakte die niet.
- van wat ik begrepen heb, werkte er die dagen allemaal betaalde krachten voor het evenement (bij alle disciplines zoals nood- en hulpdiensten, wegbeheerders, organisatie, etc). Dus ik ging er daardoor ook vanuit dat alle medewerkers voor het evenement professioneel per uur betaald werden.

Conclusie is dus van mijn kant, jullie ook lezende: De website dient sneller ververst te worden zodat er minder onbetrouwbare data op komt te staan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » do 29 aug 2019, 22:18

mavas schreef: ma 26 aug 2019, 10:10Conclusie is dus van mijn kant, jullie ook lezende: De website dient sneller ververst te worden zodat er minder onbetrouwbare data op komt te staan.
Bedankt! Gaan we meenemen voor de vorige keer.

Ter info, inderdaad er werkte vele betaalde krachten voor dit evenement en onze vrijwilligers hebben een vrijwilligers vergoeding gekregen.
Dit was overigens het allereerste evenement dat op deze manier gedaan wordt, dus het is voor alle partijen nog even wennen.

In dit geval is alles iets langer blijven staan ivm tijdgebrek en documentatie voor volgende keren. Wij gingen er vanuit dat zolang de routes altijd goed gaan dit soort 'sluisjes' niet echt voor overlast zouden zorgen. Wellicht moeten we daarin e.e.a heroverwegen. :top:

Vanuit de Waze Livemap is het inderdaad niet mogelijk om te reageren op closures of andere meldingen. Wellicht een goed idee om dat eens aan de developers door te geven. Reacties in de app komen wel altijd bij ons terecht.

@Rene, ik zou het echt jammer vinden als RWS zichzelf zou moeten opheffen. ;)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » vr 30 aug 2019, 8:40

Domme vraag wellicht, die bolletjes op de kaart, zijn dat andere Wazers? Ik reed maandag de Franse A6 op bij Beaune en er was ineens een stortvloed aan bolletjes, het was toen richting noorden ook vrij druk met terugkerend vakantieverkeer. Hier in Spanje zie ik veel minder bolletjes.

Verder geen appcrashes gehad ondanks dat Waze soms wel 11 uur per dag aan stond. Wel blijft hij soms bij het starten hangen op ‘geen GPS’ terwijl GPS wel aan staat. Ook als er soms even geen bereik is blijft hij daarna hangen op ‘netwerk zoeken’ terwijl het verder wel functioneert. En incidenteel blijft een snelheidscontrolemelding in beeld hangen terwijl je er al lang voorbij bent. En veel ‘trajectcontroles’ in Frankrijk lijken geen trajectcontroles te zijn, maar gewoon risicozones met 1 vaste flitspaal.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Waze

Bericht door Lekkere Kwal » vr 30 aug 2019, 8:51

^^ die laatsten werden op mijn Engelse Waze op bijvoorbeeld de RN57 getoond als 'speed enforcement zone' en klopten ook netjes met de bijbehorende bebording (soort van wifi symbool). Wellicht dat ze in de Nederlandse vertaling ten onrechte 'trajectcontrole' worden genoemd?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » vr 30 aug 2019, 8:56

Ik gebruik ook de Engelse versie en daar worden ze een ‘ average speed check zone ‘ genoemd. Maar een keer was het daadwerkelijk een trajectcontrole.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » vr 30 aug 2019, 9:40

Wellicht voor hier ook interessant.
Over twee maanden organiseert de Waze community weer de jaarlijkse meeting.

Dit keer in Brussel.

Wat gaan we doen?!
- Info over de toekomst van Waze
- Discussies en workshops over o.a. bewerken van de kaart, social media, routing, beta-testen, etc etc.
- Lekker eten!!
- Veel gezelligheid.

Meer info:
https://www.facebook.com/events/1157254884433164/

Aanmelden:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... g/viewform
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » vr 30 aug 2019, 10:49

Chris schreef: vr 30 aug 2019, 8:40 Domme vraag wellicht, die bolletjes op de kaart, zijn dat andere Wazers?
Ja. Zet maar uit. Nutteloze functie.

Chris schreef: vr 30 aug 2019, 8:40Verder geen appcrashes gehad ondanks dat Waze soms wel 11 uur per dag aan stond. Wel blijft hij soms bij het starten hangen op ‘geen GPS’ terwijl GPS wel aan staat. Ook als er soms even geen bereik is blijft hij daarna hangen op ‘netwerk zoeken’ terwijl het verder wel functioneert. En incidenteel blijft een snelheidscontrolemelding in beeld hangen terwijl je er al lang voorbij bent. En veel ‘trajectcontroles’ in Frankrijk lijken geen trajectcontroles te zijn, maar gewoon risicozones met 1 vaste flitspaal.
Mijn Waze staat bijna iedere dag 8+ uur aan en inderdaad, vrijwel nooit crashes. Misschien 1x per maand ofzo. Netwerk zoeken geeft hij bij mij ook heel af en toe aan, evenals GPS zoeken.

Die trajectcontrole heeft te maken met wetgeving. Het is niet toegestaan een flitskast in Waze aan te geven. Je mag echter wel aangeven in welk gebied er wordt gecontroleerd. Zoiets was het volgens mij.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Waze

Bericht door Lekkere Kwal » vr 30 aug 2019, 10:53

^^ dat is niet het punt, er werd zover mij bekend correct 'speed enforcement zone' aangegeven, dus 'zone waar een of meer flitskasten staan'. Chris heeft nu gezien dat er 'average speed check zone' getoond wordt, dus trajectcontrole (minstens twee flitsmomenten en een gemiddelde snelheidsberekening). Dat is een wezenlijk verschil. Ik heb overigens op de ring van Bordeaux waar men niet met zones werkt (wellicht andere wetgeving) ook telkens de bromsnor-agent gezien bij een flitskast als schijnbare workaround.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op vr 30 aug 2019, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Waze

Bericht door Chrysa » vr 30 aug 2019, 11:14

Met Flitsmeister krijg ik ook gewoon weer de exacte locaties van flitspalen, waar vroeger alleen zogeheten risicozones gegeven werden.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » di 03 sep 2019, 11:52

Chrysa schreef: vr 30 aug 2019, 11:14 Met Flitsmeister krijg ik ook gewoon weer de exacte locaties van flitspalen, waar vroeger alleen zogeheten risicozones gegeven werden.
Het schijnt dat de wet in Frankrijk aangepast gaat worden volgend jaar en dat Flitsmeister daar alvast een voorschot op genomen heeft..
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » do 05 sep 2019, 23:19

In het Engels geeft Waze in Frankrijk in ongeveer 9 van de 10 keer aan dat er 'average speed check ahead' is, terwijl er alleen een bord 'controles automatiques' staat (gevolgd door een vaste flitspaal). 'Police reported ahead' geeft hij maar een enkele keer aan. Ik gebruik Waze in het Engels, maar tekst is in het Nederlands en dan staat er dus trajectcontrole terwijl het veelal geen trajectcontrole is. Ook worden er 'enforcement zones' aangegeven waar volgens mij geen flitspaal staat.

Verder had ik een aantal keer dat de server een error gaf en geen routeberekening uitgevoerd kon worden, waaronder vanochtend in Parijs net toen ik de Boulevard Périphérique op reed. Nu ken ik de weg wel, ik gebruik het meer voor afstanden tot de afrit en waarschuwingen / alternatieve routes bij files, maar iemand die op Waze vertrouwd voor navigatie kan ermee in de stress raken...

Dat ziet er zo uit:
Afbeelding

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » vr 06 sep 2019, 15:57

^^ Wat was je bestemming?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » vr 06 sep 2019, 16:03

De thuisbestemming die standaard in Waze staat.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Waze

Bericht door Chrysa » vr 20 sep 2019, 11:59

Krijg ik opeens een pushbericht van Waze over dat er wegen zijn afgesloten bij mij in de buurt...

Afbeelding

Bijna Waze, bijna.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Waze

Bericht door Lekkere Kwal » vr 20 sep 2019, 12:20

Chris schreef: do 05 sep 2019, 23:19 Verder had ik een aantal keer dat de server een error gaf en geen routeberekening uitgevoerd kon worden, waaronder vanochtend in Parijs net toen ik de Boulevard Périphérique op reed. Nu ken ik de weg wel, ik gebruik het meer voor afstanden tot de afrit en waarschuwingen / alternatieve routes bij files, maar iemand die op Waze vertrouwd voor navigatie kan ermee in de stress raken...
Ik heb dit ook vrij vaak gezien voor lange afstanden, dan werkte het wel met kortere etappes.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door captain007 » ma 30 sep 2019, 8:26

Heb sinds vrijdag een nieuwe BMW met Apple Carplay erop, dus ook maar eens Waze op mijn iPhone gezet. Ik vind het alleen irritant dat de app op de achtergrond blijft lopen, zodra ik de auto uit ga. Is dit nog ergens in te stellen? Voor de rest lijkt het prima te werken.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Waze

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 sep 2019, 8:35

^^ Dat heb ik ook in de Ibiza. Wel irritant, verder werkt het vrij goed :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Waze

Bericht door Piles » di 10 dec 2019, 10:48

Met z’n allen file omzeilen door een woonwijk, omdat navigatie het zegt
Navigatiesoftware wijst chauffeurs op de snelste route en niet op de woonwijkvriendelijkste. In de spits zorgt dat voor hinderlijke sluiproutes. De Vlaamse en Nederlandse verkeersministers spreken de makers nu aan op hun verantwoordelijkheid.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/09/ee ... g-a3983175

Men denkt er over om 'straftijd' in te bouwen, zodat je navigatie je niet meer door woonwijken stuurt (omdat het dan niet meer sneller is)... Lijkt mij symptoombestrijding: als de hoofdwegen voldoende capaciteit hebben, zijn dit soort maatregelen niet nodig.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » di 10 dec 2019, 11:02

Een overheid die commerciële partij dwingt om je product minder betrouwbaar te maken zal de verkoop van die software of advertenties doen dalen. Geen goed idee.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Waze

Bericht door boe! » di 10 dec 2019, 15:07

Volgens mij was het punt vooral dat er geen alternatieve routes langs scholen worden gegeven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Pino » di 10 dec 2019, 15:31

Misschien moeten ze dan ook wat scholen weghalen van de hoofdwegen binnen zo’n woonwijk. Daar zit ook zonder sluipverkeer al de nodige onveiligheid in. En al te populaire sluiproutes mag de overheid gewoon zelf dicht gooien zonder navigatiesystemen de schuld te geven van het bestaan van sluipverkeer langs scholen. Ik heb hier ergens het idee dat we hier te maken hebben met politici die even goedkoop willen scoren bij ouders door naar de private sector te wijzen, zonder dat er een heel aantoonbaar probleem is.

Desalniettemin: er zitten natuurlijk al op meerdere manieren straftijden ingebouwd in de navigatie-algoritmes, onder meer vanwege de nodige factoren die je in woonwijken tegenkomt. Zelfs als een niet-snelwegroute wat sneller is, krijgt die vaak toch niet de voorkeur in de algoritmes (zie discussies over de nieuwe E420). Dat accepteren we als gebruiker. Ietsje meer bias ten laste van routes langs scholen inbouwen rond einde schooldag hoeft op zich niet het einde van het product te betekenen. Maar ik denk ook dat het een non-maatregel is die weinig verandert aan een probleem dat, zo het al bestaat, vermoedelijk maar heel beperkt is veroorzaakt door navigatiesystemen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waze

Bericht door waldo79 » di 10 dec 2019, 23:05

Correct: hier wordt zonder dat er überhaupt een probleem is een zondebok aangewezen :wijsvinger:

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » vr 13 dec 2019, 11:24

Ja, leuk artikel inderdaad.

Overigens is het een voornamelijk Belgisch probleem, waar nooit echt is nagedacht over ruimtelijke ordening.
Piles schreef: di 10 dec 2019, 10:48 Men denkt er over om 'straftijd' in te bouwen, zodat je navigatie je niet meer door woonwijken stuurt (omdat het dan niet meer sneller is)... Lijkt mij symptoombestrijding: als de hoofdwegen voldoende capaciteit hebben, zijn dit soort maatregelen niet nodig.
Ik kan niet praten over andere apps en systemen natuurlijk, maar Waze heeft al zo'n straftijd er standaard inzitten.
Pino schreef: di 10 dec 2019, 15:31 Misschien moeten ze dan ook wat scholen weghalen van de hoofdwegen binnen zo’n woonwijk.
Dit is het eigenlijke probleem.
Door de ruimtelijke indeling in België liggen scholen bijzonder vaak aan een doorgaande weg in een dorp. Door het ontbreken van rondwegen en dergelijke zijn dit ook nog erg vaak gewoon N-wegen.

In de publieke opinie wordt zo'n N-weg inmiddels ook gewoon gezien als sluiproute. Volgens mij had het nieuwsblad onlangs een onderzoek, waarbij mensen routes konden aangeven waar ze last hadden van sluipverkeer. De meeste van deze wegen waren gewoon N-wegen.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » do 26 dec 2019, 10:57

Gisteren had ik wat foto's van de A1 gemaakt, dus ik verplaatste mij van viaduct naar viaduct.

Deze route wilde ik rijden:
Afbeelding

Net zoals Google Maps gaf Waze hier ook aan om terug te rijden naar Bathmen en dan de A1 te pakken, dat zou een paar minuten sneller zijn dan de 26 minuten die via de secundaire wegen parallel aan de A1 werd berekend. Ik besloot dat te negeren omdat binnendoor 6 kilometer korter was. En tijdens de rit begon de verwachte aankomsttijd flink terug te lopen, uiteindelijk was ik er 13 minuten (!) eerder dan Waze had berekend en dat op een rit van 10 kilometer.

Kennelijk zit er een behoorlijke straftoeslag op dit soort secundaire wegen. Er was ook een stukje onverhard bij via de zuidelijke route.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » do 26 dec 2019, 11:23

Standaard vermijd waze onverharde wegen van 400 meter of meer. Kijk maar in de instellingen.
Was dat stuk 400 meter of meer onverhard?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Waze

Bericht door boe! » do 26 dec 2019, 11:28

Chris schreef: do 26 dec 2019, 10:57Kennelijk zit er een behoorlijke straftoeslag op dit soort secundaire wegen.
Dat idee heb ik ook. Eerder dit jaar reed ik naar het Duitse Haltern am See, een route via de A12, A3 en B58. De aankomsttijd veranderde nauwelijks toen ik over de snelweg reed, maar eenmaal op de B58 wist ik 8 minuten van de aankomsttijd af te rijden. Ik heb mij daarbij aan de verschillende maximumsnelheden gehouden (een palet van 50, 70, 80 en 100 km/u). Ik vind 8 minuten behoorlijk veel voor een afstand van 34 km.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » do 26 dec 2019, 11:34

mavas schreef: do 26 dec 2019, 11:23 Standaard vermijd waze onverharde wegen van 400 meter of meer. Kijk maar in de instellingen.
Was dat stuk 400 meter of meer onverhard?
Ja ruim een kilometer op de straat Boermark. Maar die kan niet zoveel verschil verklaren, want in de nabijheid blijkt ook wel een geasfalteerde weg te zijn die niet heel veel langer is.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Waze

Bericht door boe! » do 26 dec 2019, 11:59

mavas schreef: do 26 dec 2019, 11:23 Standaard vermijd waze onverharde wegen van 400 meter of meer.
Dat is eigenlijk best wel een rigide instelling. Ik snap dat je als automobilist niet op een of ander aftands bospaadje wilt uitkomen, maar sommige onverharde wegen zijn niet zo slecht en die worden nu ook genegeerd. Als voorbeeld zou ik het onverharde deel tussen Kootwijk en Assel willen noemen, wat een redelijk goed onderhouden onverharde weg is. De optie die Waze nu geeft voor de route Amersfoort > Assel (via Apeldoorn) is 8 minuten langer dan de deels onverharde route via Kootwijk, toch wel een behoorlijk verschil.

Uiteraard zal je die instelling voor onverharde wegen uit kunnen zetten, maar dan loop je weer kans om op dat ongewenste aftandse bospaadje uit te komen. Ik zou het liefst een splitsing zien tussen bospaadjes en onverharde wegen, maar wellicht maak je het daarmee lastig te categoriseren en subjectief.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Wesso » do 26 dec 2019, 12:20

Ik mis vooral een optie om zelf een slinger aan de route te geven, of is dat er toch bij Waze?

Plaats reactie