Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door Durashift » zo 01 sep 2019, 13:27

Het is zomer, dus planten, struiken, bomen staan in volle bloei. Ik ervaar dat de eigenaren van al dat mooie, groene, pracht niet altijd in de gaten hebben dat uitlopers vanuit hun tuin (te) laag over de stoep / fietspad / weg hangen. :twisted:

Hierdoor mag ik soms bukken op de fiets.. of uitwijken én als automobilist ontneemt het mij soms het zicht wanneer ik vanuit een zijstraat de weg op moet rijden..

Mijn vraag is: mag je als burger de snoeischaar meenemen en ongestraft die overhangende / uitstekende takken af knippen?

In het kader van veiligheid is er toch wel veel geoorloofd, denk? ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door Jeroen » zo 01 sep 2019, 15:57

Mag ik ook als vrachtwagenchauffeur de kettingzaag ter hand nemen dan? Op veel bomenrijke wegen rij ik op of over de asstreep heen om (dikke) overhangende takken te mijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door Chris » zo 01 sep 2019, 17:09

Wegbeheerders maaien daarom het gras 1,5 meter van de wegkant. Dit noemt men vaak een ‘meterstrook’. 50-70 cm aan gras en onkruid maken het wegverloop slecht zichtbaar, met name bij bochten. Het is niet alleen voor de mooi / parkeren in de berm.

Binnen de bebouwde kom zie je nogal eens dat struiken of gras steeds verder het fiets/voetpad op groeit. Hier zal bij openbaar groen de gemeente verantwoordelijk zijn, maar in de praktijk gebeurt daar slechts sporadisch wat mee. Een melding maken helpt soms wel, met name bij fietspaden of als je aangeeft dat je niet meer met een rolstoel tussen de struiken en een lantaarnpaal past op een voetpad. Of particulieren verplicht zijn de boel te snoeien weet ik eigenlijk niet. Het groeit dan buiten hun perceelgrens.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 sep 2019, 17:34

^^ Dat is niet per se onrechtmatig. In de Rijdende Rechter komen dat soort zaken ook wel eens voorbij, maar je mag niet zomaar overhangende takken afsnoeien van een boom die in de tuin van de buren staat. Dat zal vanaf de openbare weg ook niet mogen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door jelger » zo 01 sep 2019, 18:20

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door boe! » zo 01 sep 2019, 18:39

De gemeente Leusden heeft in het APV opgenomen dat beplanting geen hinder of gevaar mag veroorzaken voor het verkeer. Ik vermoed dat meer gemeenten een soortgelijk artikel in het APV hebben opgenomen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door Palance » zo 01 sep 2019, 18:50

Ik heb wel eens een overhangende tak van mijn buren verwijderd - die over de stoep hing - nadat ik er al 3 keer in het donker op bijna ooghoogte tegenaan liep. Of het mag of niet, mijn ogen gaan echt voor.

Aan de achterzijde heb ik ook al eens overhangende takken verwijderd nadat de perenboom van de buren haar peren in mijn tuin liet vallen. Rottende peren zijn niet prettig en al helemaal niet als er wespen op afkomen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door Rogier » zo 01 sep 2019, 20:28

Overhangende takken mogen volgens mij verwijderd worden, mits dit de boom niet teveel beschadigd (waardoor de boom dood kan gaan).
Normaal is dit geen probleem, mits de tak maar op tijd verwijderd wordt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 sep 2019, 20:31

boe! schreef: zo 01 sep 2019, 18:39 De gemeente Leusden heeft in het APV opgenomen dat beplanting geen hinder of gevaar mag veroorzaken voor het verkeer. Ik vermoed dat meer gemeenten een soortgelijk artikel in het APV hebben opgenomen.
Dat vermoed ik ook. Maar zo'n artikel geeft burgers natuurlijk nog geen recht om naar eigen inzicht takken te verwijderen die over de openbare weg hangen. Hooguit dat je een melding kan doen bij de gemeente en die er naar gaat kijken.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door Durashift » zo 01 sep 2019, 21:54

Okay, is dus vooral een kwestie van melden.. alhoewel ik een enkel takje wel kan afknippen.
In mijn ogen help ik daarmee de perceeleigenaar ook mee.

.. en inderdaad.. vooral ook in woonerven ervaar ik soms dat bepaalde bomen/struiken nog wel voldoende 'vrij' hangen voor personenautoverkeer maar dat dit voor wat hogere voertuigen niet zo is..
Zal men wel niet bij stilstaan, denk ik.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 sep 2019, 22:13

Durashift schreef: zo 01 sep 2019, 21:54 Okay, is dus vooral een kwestie van melden.. alhoewel ik een enkel takje wel kan afknippen.
In mijn ogen help ik daarmee de perceeleigenaar ook mee.
Zoals je het al zegt: in jouw ogen. ;) Het kan net zo goed zijn dat de eigenaar helemaal niet wil dat anderen aan zijn boom zitten en je ruzie krijgt. Ik zou dat niet riskeren.

Hinder is een subjectief iets en het is niet aan burgers om de APV te handhaven. Je zou het mijns inziens eerst kunnen aangeven aan de eigenaar en vragen of hij/zij de takken wil verwijderen. Overleg is in zulke gevallen beter en netter dan zelf het heft in handen te nemen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door Egbert » ma 02 sep 2019, 7:10

Volgens het juridisch loket moet je eerst de eigenaar van de boom de gelegenheid geven om zelf te snoeien (zelfs aangetekend als hij in eerste instantie niet reageert), pas als hij op herhaalde verzoeken niet reageert mag je zelf gaan snoeien.

Zelf denk ik dat je dan wel enige eigen inschatting mag gebruiken, een struik van de buren die door de tuinafscheiding groeit snoei ik gewoon. Pas als het over bomen met flinke takken gaat dan overleg ik eerst.
Laatst gewijzigd door Egbert op ma 02 sep 2019, 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door waldo79 » ma 02 sep 2019, 8:31

Inderdaad, eerst netjes vragen om overhangend groen te snoeien (maar ik zou de brief daartoe niet aan ketenen) ;)

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door Egbert » ma 02 sep 2019, 12:26

Anders wordt die nog gejat natuurlijk. :lol:

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door Boerenkool » zo 29 sep 2019, 21:38

Egbert schreef: ma 02 sep 2019, 7:10 Volgens het juridisch loket moet je eerst de eigenaar van de boom de gelegenheid geven om zelf te snoeien (zelfs aangetekend als hij in eerste instantie niet reageert), pas als hij op herhaalde verzoeken niet reageert mag je zelf gaan snoeien.
Dit staat idd in het burgerlijk wetboek.

Mijm gemeente waarschuwt met gele en rode kaarten en snoeit daarna zelf. Ook niet heel proactief hoor, en wel erg op gevoel. Heel veel is tot circa 1m80 vrijgeknipt, maar ik ben zelf langer en heb oo allerlei stoepen veel last van overhangende appels enzo. Die zijn best hard.

RikB
stadsweg
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Last van overhangende takken / struiken op de openbare weg.

Bericht door RikB » ma 30 sep 2019, 11:31

Deze tijd van het jaar worden ze steeds zachter, en lekkerder. Eet ze op voordat je ze als smurrie kopt ;)

Plaats reactie