Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Basjuh1981 » vr 24 mei 2019, 8:08

Km357 schreef: do 23 mei 2019, 20:58 23 571 euro per bord.

:emo:
Snap je nu waar het halve land wordt voorzien van TCs :heygrr:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Wimpie25 » vr 24 mei 2019, 9:11

Andere verkeerstekens zijn niet minder kostelijk :dontknow:
Alfa schreef: do 23 mei 2019, 23:27 Nogal nietszeggende borden. Voor een simpele welkomsboodschap hebben ze opvallend veel worden nodig. Ook nogal vreemde taalmix.

Wat betekent het linkse symbooltje trouwens? De andere symbooltjes verwijzen naar wielrennen en Pieter Paul Rubens (wat buitenlanders dit ook moge zeggen).

Komen die borden trouwens in de plaats van deze borden?
https://www.computable.be/img/56/98/org_org/5698310.jpg
De opzet en logica achter de borden is gelijk aan die van het Brusselse Gewest. Ook daar komen alle landstalen en het Engels terug.

MaartenE schreef: do 23 mei 2019, 23:57 ^^ Linkersymbool is een hand met een schaal die over eten wordt geplaatst voor het wordt opgediend. (Categorie gastronomie gok ik zo.)
Ook wel hilarisch inconsquent dat er wordt gesproken over Welkom/Bienvenue/Willkommen/Welcome in Vlaanderen, maar het logo rechtsonder spreekt over Flanders. Wat is het nou?
Zie hierboven, niemand lijkt de grensborden van het Brusselse gewest te kennen? "Flanders, state of the art" is een slogan, net zoals "Be.Brussels". Ook in het BHG komen de Engelstalige slogans terug op de borden.


We hebben trouwens ook nog deze borden
Afbeelding

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Seat » za 25 mei 2019, 20:11

Het ‘in Vlaanderen’ is ook niet correct. Het is in het Engels in elk geval ‘welcome TO ...’. Maar die fout wordt in Nederland ook vaak gemaakt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Vinny » za 25 mei 2019, 21:55

De marketingbudgetten stromen weer over :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Alfa » di 28 mei 2019, 3:27

Seat schreef: za 25 mei 2019, 20:11 Het ‘in Vlaanderen’ is ook niet correct. Het is in het Engels in elk geval ‘welcome TO ...’. Maar die fout wordt in Nederland ook vaak gemaakt.
Lijkt me duidelijk dat 'in Vlaanderen' Nederlands is. In het Nederlands is 'welkom in Vlaanderen' alleszins wel correct. Je kan je weliswaar de vraag stellen waarom enkel die ene regel in het Nederlands is.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door MaartenE » di 28 mei 2019, 15:07

^^ Klopt, maar het is niet correct voor de taal die er rechtstreeks bovenstaat.
Hadden ze m.i. beter kunnen doen:

Welkom in
Willkommen in
Bienvenue en
Welcome to

Vlaanderen

En dan Flanders, state of the art.

@Wimpie Ik begrijp dat de Flanders slogan een Engelstalige slogan is á la Be.Brussels, maar dan moet je m.i. nog consequenter zijn en Vlaanderen gaan vertalen in alle talen. Nu is men inconsequent met het in vier talen vertalen van Welkom, maar het niet doorzetten naar de correcte benaming van Vlaanderen. Al realiseer ik me dat dat waarschijnlijk teveel ruimte zou kosten.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door paolie » di 28 mei 2019, 16:49

Alleen "Welkom" was ook wel voldoende geweest. Voor Duitsers en Engelsen volledig begrijpbaar en zelfs voor een Fransman moet de het woordje welkom toch zo goed als geen problemen opleveren.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door vynkce » vr 26 jul 2019, 13:36

Wat info van AWV over wat hitte met betonwegen doet: http://wegenenverkeer.be/opstuikingen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Alfa » za 10 aug 2019, 20:41

^^Vooral dat laatste zinnetje vond ik opvallend:
Betonverhardingen hebben absoluut hun plaats in Vlaanderen. Onze wegen worden zéér intensief gebruikt. En dan is beton de slimmere keuze. Het gaat veel langer mee en vraagt minder onderhoud dan asfalt.
De laatste tijd zie je toch dat ze weer minder vaak voor betonverharding kiezen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Jeroen » za 10 aug 2019, 20:51

Als ik zie hoe veel asfaltwegen in vlaanderen lijden onder extreme spoorvorming, valt voor wat meer gebruik van beton wel wat te zeggen. Van de andere kant: veel geasfalteerde wegen in Nederland en Duitsland hebben minstens zo veel vrachtverkeer en daar kan het kennelijk wel.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Wimpie25 » ma 12 aug 2019, 17:06

Naar mijn ervaring hebben wegen in Duitsland toch opvallend vaker te lijden onder spoorvorming. Los van het feit dat de algemene kwaliteit van het wegdek op 's Lands snelwegen vaak ondermaats is. Nederland is dan weer een ander verhaal.

Je merkt dat men de laatste tijd hard aan het inzetten op ZOA en dat men geluidsoverlast door snelwegverkeer actief probeert in te werken. Ik ken nu al drie plaatsen waar geluidsarm asfalt ligt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Alfa » zo 25 aug 2019, 18:58

^^Er is geen trend waar te nemen, op de ene plaats kiest men voor geluidsarm asfalt, op de andere plek voor onderhoudsvriendelijk beton.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Wimpie25 » ma 26 aug 2019, 17:08

Beton heb ik eigenlijk nog niet vaak nieuw weten aan te leggen op snelwegen in het centrum en oosten.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door vynkce » wo 28 aug 2019, 7:46

^^ Uitzonderingen zijn de E17 en E313, maar ook daar niet consequent inderdaad.

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door poller1 » wo 28 aug 2019, 9:46

Gebruiken ze nu nog steeds asfalt waarbij je met de minste regenval niets meer ziet door opspattend water? (bv E19 Kontich-Antwerpen)... in pakweg Italië heb je zelfs bij stortregen beter zicht.

> waar zit hem het verschil, en zijn er dan nadelen verbonden aan het asfalt zonder opspattend water?

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door CasablancaMarocco » do 29 aug 2019, 2:20

België vind ik altijd zo'n apart land, ik weet niet wat het precies is, maar qua wegmarkering, verkeersborden, en gewoon het gewoon doet heel erg jaren 60 aan, net of de tijd heeft stil gestaan.
Zeker rond Luik, stoplichten, markeringen, het voelt gewoon gedateerd.

Een van de weinige landen in Europa waar ik dit gevoel heb.

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door TomTorquay » za 31 aug 2019, 15:48

^^ Luik (of Charleroi) zijn nu niet bepaald representatief voor heel België

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door paolie » zo 01 sep 2019, 0:03

^^ Wegmarkering, verkeersborden en verkeerslichten zijn in Luik echt niet anders dan in de rest van België...

Maar ik begrijp wel een beetje waar de jaren '60 look vandaan komt. Verkeersborden hebben in vergelijking met de rest van Europa soms erg ouderwetse symbolen (het tankstationsymbool is een mooi voorbeeld), verkeerslichten vallen heel erg op door hun wit-rode masten, waardoor zo wat lomp ogen en de wegmarkering is gevoelsmatig veel dikker en daardoor ook minder elegant uitgevoerd dan in andere Europese landen (wel duidelijker overigens).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Wimpie25 » di 03 sep 2019, 19:54

Wat men waarschijnlijk vooral wil zeggen is dat in de Waalse stedengordel (en het ruimere gewest) vaak al decennia niets aan de indeling van de wegenis is gewijzigd, terwijl we in Vlaanderen de voorbije 10 jaar naar onze eigen variant van Duurzaam Veilig zijn toegegroeid. Vandaar dat het 60s gevoel er merkbaar hoger ligt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Km357 » di 03 sep 2019, 20:30

^^ Veranderen om te veranderen is een kunst die veel geld opbrengt maar op zich objectief weinig meerwaarde oplevert.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Chris » do 05 sep 2019, 18:23

Als je echt een jaren '60 gevoel wil krijgen moet je de oude expreswegen in de Ardennen rijden. Sommig beton zou nog wel eens 40 jaar oud kunnen zijn daar.

In Vlaanderen is dat jaren '60 gevoel wel een beetje verdwenen met de renovaties van de snelwegen van de laatste 10-15 jaar. Ik heb vandaag via de E19 van Frankrijk naar Nederland gereden (via Mons, Brussel en Antwerpen dus) en ben eigenlijk nergens slecht wegdek tegengekomen. Men is bezig met grote werkzaamheden op de E19/42 bij Mons, maar dat was ook het enige. Wel zag ik dat ze 6 september (morgen) gaan beginnen met werkzaamheden op de E19 bij de Nederlandse grens. Ik weet niet wat ze daar gaan doen, richting Nederland ligt perfect asfalt, misschien doen ze nu de andere kant?

Overigens zag ik dat de viaducten van het knooppunt Zaventem in slechte staat verkeren. Van diverse pijlers ligt de wapening bloot, bij één pijler zelfs helemaal los van het beton, als dat niet snel aangepakt wordt zal de boel gesloopt moeten worden.

Vanmiddag stond er zoals bijna altijd ook file op de R1 rond Antwerpen. Normaal passeer ik daar niet in de spits of doordeweeks, en nu zag ik de signalering (RSS) in werking. Het lijkt adequaat te werken, wel zouden flashers bij de filestaart van pas komen. Het is niet fijn om achteraan een stilstaande file in de Craeybeckxtunnel te staan en je maar hoopt dat achteropkomend verkeer op zit te letten.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door boe! » do 05 sep 2019, 20:01

Chris schreef: do 05 sep 2019, 18:23Wel zag ik dat ze 6 september (morgen) gaan beginnen met werkzaamheden op de E19 bij de Nederlandse grens. Ik weet niet wat ze daar gaan doen, richting Nederland ligt perfect asfalt, misschien doen ze nu de andere kant?
Blijkbaar is het asfalt richting Nederland toch niet zo perfect.
:arrow: http://wegenenverkeer.be/werken/vernieu ... -nederland

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Chris » do 05 sep 2019, 20:03

Dat is dan een heel klein resterend deel. De barriers staan er eerder op het traject al, deze staan direct langs de rijbaan terwijl de oude geleiderails in het midden van de middenberm staan.

Gezien de muur van vrachtwagens mag dit traject wel eens naar 2x3 verbreed worden...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Km357 » vr 06 sep 2019, 7:55

^^ Bedoel je geen 50km lange weef/spitsstrook die permanent open staat? Want, dat heeft meer kans van slagen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Wimpie25 » vr 06 sep 2019, 20:37

Km357 schreef: di 03 sep 2019, 20:30 ^^ Veranderen om te veranderen is een kunst die veel geld opbrengt maar op zich objectief weinig meerwaarde oplevert.
Vrijwel alle wijzigingen in Vlaanderen zijn er gekomen vanuit veiligheidsoverwegingen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Vinny » vr 06 sep 2019, 23:46

paolie schreef: zo 01 sep 2019, 0:03 ^^ Wegmarkering, verkeersborden en verkeerslichten zijn in Luik echt niet anders dan in de rest van België...

Maar ik begrijp wel een beetje waar de jaren '60 look vandaan komt. Verkeersborden hebben in vergelijking met de rest van Europa soms erg ouderwetse symbolen (het tankstationsymbool is een mooi voorbeeld), verkeerslichten vallen heel erg op door hun wit-rode masten, waardoor zo wat lomp ogen en de wegmarkering is gevoelsmatig veel dikker en daardoor ook minder elegant uitgevoerd dan in andere Europese landen (wel duidelijker overigens).
Nieuwe infrastructuur heeft in België juist weer de neiging erg truttig te zijn vormgegeven. Overigens vind ik de A 11 in Vlaanderen en de E 420 in Wallonië gewoon strak en modern vormgegeven. Bijna Nederland :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Wimpie25 » za 07 sep 2019, 15:24

Truttig in de zin van "minder bombastisch"?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Alfa » zo 08 sep 2019, 16:43

Wimpie25 schreef: vr 06 sep 2019, 20:37
Km357 schreef: di 03 sep 2019, 20:30 ^^ Veranderen om te veranderen is een kunst die veel geld opbrengt maar op zich objectief weinig meerwaarde oplevert.
Vrijwel alle wijzigingen in Vlaanderen zijn er gekomen vanuit veiligheidsoverwegingen.
Zoals de recente wijziging om de kilometerbordjes groen te maken ipv rood? Of de geel-zwarte verkeerslichten?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Snelwegfreak » zo 08 sep 2019, 16:56

Of het weglaten van de achtergrondschilden om verkeerslichten?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat van de Vlaamse snelwegen

Bericht door Wimpie25 » ma 09 sep 2019, 15:32

De geel-zwarte zwarte verkeerslichten zijn er al bijna 30 jaar. Het heeft weinig zin om daar nog over door te neuten. Bovendien heeft men die wijziging effectief vanuit veiligheidsoverwegingen genomen. Wat betreft de achtergrondschilden, er zijn meer landen die geen schilden gebruiken dan wel.
Verwijzend naar de hectometerpaaltjes. Naast een cosmetische opsmuk, is heel de operatie in de eerste plaats een systeemwijziging geweest. Elk bordje is nu identiek.

In se, allemaal wijzigingen/moderniseringen van zaken die bij wet geen vastgelegd ontwerp hadden, en dat in Vlaanderen nu wel hebben :dontknow:

Plaats reactie