[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » do 25 apr 2019, 14:43

Whoops. De A47 bij Givors, brug over de Rhône.

Afbeelding

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door martwout2 » di 18 jun 2019, 10:40

Ik zag geen andere topic maar wellicht wel van belang voor mensen die van Albertville naar Megeve willen of andersom: http://www.savoie-route.fr/fr/chantiers ... y?iframe=1

De Gorge d'Arly is weer eens dicht. Omleiding gaat via de D109.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door exroosje » di 18 jun 2019, 13:50

Chris schreef: za 06 apr 2019, 19:10 Het valt me op hoe veel congestie er wel niet is rond Parijs, vooral ook buiten de reguliere spitsuren en in de weekenden. Google Maps meldt ook een regen van ongevallen telkens. Ik heb het idee dat dit erger is dan 10 jaar geleden. In geen enkele andere grote Franse stad wordt zoveel file gemeld buiten de reguliere spitsuren als in Parijs. Vaak is de regio Parijs rood terwijl Lyon, Marseille, Bordeaux, Toulouse, etc. gewoon groen zijn op Google Maps.

Afbeelding
Beetje late reactie misschien, maar ik ben ook onlangs weer eens langs parijs gereden vanaf de A10 naar de A1 via de peripherique en het valt met gewoon op dat er maar bar weinig veranderd is de afgelopen jaren. Enige wat erbij is gekomen is de A86 linksom.

Dat betekent bijvoorbeeld dat de op zich wel brede A10 opeens in een soort geitenpaadje verandert als je naar de A6 moet en eerst een haakse bocht rechtsaf moet nemen voor een bypass met 1-2 rijstroken. Iets wat 20 jaar geleden al substandaard was.....


Dus als dat exemplarisch is voor de rest... Kijk eens hoe het wegennet is uitgebreid in de Randstad in dezelfde periode met extra stroken en spitsstroken..... Ik snap dat de peripherique aan zijn max zit, maar daaromheen is voldoende ruimte voor verbetering.

OVerigens op de heenweg via Rouen gereden, dat is natuurlijk ook al jaren een waardeloze situatie

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jun 2019, 17:08

exroosje schreef: di 18 jun 2019, 13:50Dat betekent bijvoorbeeld dat de op zich wel brede A10 opeens in een soort geitenpaadje verandert als je naar de A6 moet en eerst een haakse bocht rechtsaf moet nemen voor een bypass met 1-2 rijstroken. Iets wat 20 jaar geleden al substandaard was.....
De A10 had bij Palaiseau ooit rechtdoor moeten lopen naar de Périphérique, langs de spoorlijn. De huidige situatie met de twee TOTSO's bij Massy en Palaiseau is in de jaren '70 als een provisorische situatie aangelegd. De A10 lift hier eigenlijk mee op de A126 (waar de plannen ook wel groter voor waren). Dus al bijna een halve eeuw wordt je via een als tijdelijk bedoelde oplossing geleid.

Je ziet het ook wel aan het aantal doorgaande rijstroken; vanaf de A10 probeert men verkeer zoveel mogelijk naar de N104 en N118 te geleiden. De route van/naar de A6b en BP (en indirect ook de N186/A86) is met alle drukte aldaar ook geen pretje.

Onder het knooppunt bij Palaiseau, waar nu slechts een inprikkertje is naar het TGV-station Massy-Palaiseau, is duidelijk ruimte te zien voor een extra rijbaan, alsmede de ondersteuning voor extra fly-overs: https://www.google.nl/maps/@48.7204135, ... 384!8i8192

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 12 aug 2019, 21:01

'oeps' op de A13 ter hoogte van Pont-l'Évêque.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » ma 12 aug 2019, 21:06

Heeft deze chauffeur eerst honderd meter met zijn rechterwielen over de barrier gereden alvorens er toch vanaf te donderen? Of hoe kom je anders in zo'n positie?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 13 aug 2019, 16:52

Kennelijk. A balancing act...

Op de A9 bij Montpellier is een vrachtauto verongelukt en uitgebrand. Zorgt al de hele dag voor grote hinder.

Het valt wel op dat vrachtwagenongevallen in Frankrijk vaak eenzijdig zijn, alleen een vrachtwagen bij betrokken, in tegenstelling tot Duitsland waar vrachtwagens vooral op elkaar crashen. Wellicht vallen chauffeurs in Frankrijk in slaap door de grote afstanden?

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » di 13 aug 2019, 17:25

Het in slaap vallen is in Duitsland als bekend ook een groot probleem. De eenzijdigheid van de Franse ongevallen lijkt me dan eerder een gevolg van rustiger wegen. Het patroon dat zich in Duitsland steeds herhaalt, is een in slaap gevallen chauffeur die op een opstopping inrijdt. Frankrijk kent nu eenmaal minder opstopping, dus ook minder risico op dat scenario. Dan leidt in slaap vallen vanzelf tot 'gewoon' van de weg af raken. De enige vraag is dan of de vrachtwagen in één keer rechts van de weg af raakt of links richting (en door) de middenberm gaat, en of in zo'n laatste geval nog andere weggebruikers geschept worden. Waarop de kans natuurlijk ook weer wat kleiner wordt als de snelwegen in het algemeen rustiger zijn.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » di 13 aug 2019, 19:07

De A9 rond Montpellier (of A709) is virtueel niet meer rustig geweest sinds mid de jaren 90. Dus dat lijkt me niet echt de oorzaak.

Op zich is de hele A9 overdag gewoon een nerveuze bedoening geworden sinds de eeuwwisseling.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 20 aug 2019, 18:28

Dit weekend wordt aangeraden om niet rond Biarritz de grens over te steken. Vanwege de G7 top worden er demonstraties en blokkades verwacht.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » do 05 sep 2019, 18:08

Gisteren en vandaag Frankrijk van zuid naar noord gereden, vanaf Bayonne via Tarbes, Auch (jaja...), Toulouse, Parijs en Valenciennes.

Over het algemeen zeer rustig verkeer, lekker cruisen. De omweg via Auch was om eens de N21 en N124 te rijden. Toulouse heb ik nu twee keer in de spits gereden, lijkt niet heel dramatisch te zijn. Parijs is een ander verhaal, ik passeerde er rond 10:30 - 11:30 uur en de A6a stond nog muurvast voor het invoegen bij de Boulevard Périphérique.

Het was voor het eerst in tijden dat ik de Boulevard Périphérique zelf heb gereden, meestal ga ik ruim om Parijs of via de A86 Duplex. Ik nam de Boulevard Périphérique Ouest omdat de oostring nog meer file had. De Boulevard Périphérique is een bomvolle weg, ik heb maar sporadisch tussen de 50 en 70 kunnen rijden. De bewegwijzering vind ik wel matig, vaak is niet duidelijk of de rechterrijstrook een afrit wordt of niet (meestal niet, maar men gebruikt wel eens een doorgetrokken streep). Er had wel wat meer portaalbewegwijzering met rijstrookindeling mogen hangen. De motoren vliegen overal tussendoor, soms met kamikaze-kwaliteiten. Dat is vooral tussen rijstrook 1 en 2 (van links dus). Verder mijdt het meeste doorgaande verkeer de rechterrijstrook omdat je continu korte invoegers hebt. Als je ter plekke onbekend bent is het handig om op de 2e rijstrook van rechts te blijven, je hebt dan nog tijd om je afrit te halen, vaak rijdt het zo dicht op elkaar dat je niet makkelijk meer van links een afrit kan bereiken binnen de bewegwijzerde afstanden.

Verder de A1-A2 van Parijs naar de Belgische grens. De A1 zit bomvol vrachtverkeer, de middelste rijstrook wordt vrijwel continu in beslag genomen door inhalende vrachtauto's, volgens mij heb ik maar 2 keer kort helemaal rechts gereden op het hele traject vanaf Charles de Gaulle naar de splitsing met de A2. Het viel ook op dat de A2 ook erg veel vrachtverkeer heeft - maar tot de regio Valenciennes nauwelijks autoverkeer. Er leken meer vrachtwagens dan auto's te rijden.

Het valt wel op dat de enorme hoeveelheid vrachtverkeer op de A1 toch vooral aan de regio Parijs gebonden is. Op de A20, A71 of A10 rijdt niet veel vrachtverkeer. Dat is echt een hele grote goederenstroom tussen de regio Parijs en de Benelux / Ruhrgebied.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » do 05 sep 2019, 18:38

Chris schreef: do 05 sep 2019, 18:08Verder mijdt het meeste doorgaande verkeer de rechterrijstrook omdat je continu korte invoegers hebt.
Daar komt nog bij dat je verkeer van rechts voorrang dient te geven op de BP. De BP ligt bibeko, heeft geen auto(snel)wegstatus maar slechts een geslotenverklaring voor voetgangers en fietsers (al ontbreken de geslotenverklaringen voor fietsers op sommige plekken) en de invoegers worden als gelijkwaardige kruisingen gezien. Dus is het, zeker als het verkeer enigszins doorstroomt, niet aantrekkelijk om helemaal rechts te rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » do 05 sep 2019, 21:05

Ik had niet echt het idee dat het invoegen daar nou anders ging dan elders. Behalve dat men meer de rechterrijstrook voornamelijk benut voor in- en uitvoegen. Maar er zijn daar elke kilometer wel in/uitvoegstroken. Het helpt dat er op de BP alleen bakwagentjes rijden en geen grote vrachtwagencombinaties.

Voor wat betreft de wegwerkzaamheden; eerder werd gemeld dat er dit jaar veel werkzaamheden zouden zijn op de Franse tolwegen. Ik vond dat reuze meevallen, al was het naar mijn gevoel wel een tikkeltje meer dan de afgelopen jaren. Met name op de A1 zijn wel een stuk of 3 werkzaamheden, ook op de A10 tussen Orléans en Parijs 2 of 3 en op de A71 ten zuiden van Orléans 2. Maar elders (A31, A6, A20, A64) vrijwel geen werkzaamheden. Op de A1 was er deels een 3+0 systeem dat volgens mij 's nachts wordt gebruikt, er stond materieel klaar maar er werd overdag niet gewerkt. Overdag is het dan 3+2 en 's nachts 3+0, waarbij het verkeer op 1 rijstrook op de tegenrichting wordt gezet. Overdag halen ze die 6 kilometer aan pionnen dan niet weg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » do 05 sep 2019, 23:29

Chris schreef: do 05 sep 2019, 21:05 Ik had niet echt het idee dat het invoegen daar nou anders ging dan elders.
In de praktijk valt dat wel mee, ik ben ook meermaals vanaf het Parijse OWN op de BP ingevoegd, maar juridisch is het wel anders als je daar een aanrijding hebt met een invoegend voertuig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » vr 06 sep 2019, 16:40

Op de Aire de Gevrey-Chambertin van de A31 nabij Dijon stond dit geparkeerd. Een aangereden bus van de APRR. Als een soort bewustwording.

Afbeelding
Aire de Gevrey-Chambertin by European Roads, on Flickr

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door CasablancaMarocco » vr 06 sep 2019, 19:50

Motorrijders rijden soms levensgevaarlijk, bij mijn laatste bezoek in Marseille was de geldende limiet 90, ik wou net een rijstrook opschuiven naar rechts, toen er opeens een motor rechts voorbij kwam met zo'n +150 per uur, met korte broek en t-shirte, bijna geschept als ik niet 2 keer in mijn spiegels had gekeken...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » za 07 sep 2019, 16:18

^^ Normale zaak in Marseille. :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 08 sep 2019, 13:31

Een vrachtwagen met fruit is op de A7 bij Montélimar over de middengeleider geslagen. De snelweg was langdurig in beide richtingen dicht. Er viel 1 dode.

Afbeelding

Afbeelding

>> https://france3-regions.francetvinfo.fr ... 19365.html

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 08 sep 2019, 17:35

De A7 in beide richtingen dicht, zelfs op een zondag moet dat een hoop ellende hebben veroorzaakt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Palance » ma 09 sep 2019, 9:14

Ik was zaterdag in Parijs nog getuige van een verkeersruzie om helemaal niets (want in veel van dat soort ruzies gaat het ook om niks), die snel uit de klauwen liep en wellicht erger had kunnen worden.

Iedereen weet wel dat er in een stad als Parijs (en in veel zuidelijke steden) veel getoeterd wordt om niets, zelfs al als je een seconde te lang aarzelt bij groen. Dat is iets waar je je – althans daar – niet te veel van moet aantrekken.
Op de Rue Royal zag ik iemand die er zich juist wel wat van aantrok. De persoon (wagen A) stond voor linksaf voorgesorteerd halverwege een kruispunt, en daarachter kwam een ander voertuig dat ook naar links wilde. Die vond blijkbaar dat wagen A niet snel genoeg optrok, dus er kwam even een korte druk op de claxon – zoals je niet anders hoort en ziet.
Daar was de bestuurder van A niet van gediend, die sprong uit de wagen, sloeg meteen op de motorkap van wagen B en sloeg direct door het (open) raam in op de bestuurder (de bijrijder van A stapte ook uit, maar bleef bij hun wagen staan).
Ik kon niet zien wat het was, maar de bestuurder van B pakte iets en ik zag een vloeistof naar de agressieve bestuurder gespoten worden. Ik ga er maar vanuit dat het geen waterpistooltje o.i.d. was, maar iets van pepperspray of traangas. In ieder geval deinsde de bestuurder van A meteen terug, waarna wagen B met gierende banden optrok, vlak langs bestuurder A, en met hoge snelheid keerde en terugreed, hetgeen mij doet vermoeden dat het inderdaad iets behoorlijk illegaals was, waar bestuurder B mee spoot.
Bestuurder (en bijdijder) A stapten toen weer in – voor zover ik kon zien geen last van zijn gezicht – en reden toen alsnog rechtdoor weg. Pas toen zag ik dat wagen A een Nederlands kenteken had.

Al met al duurde dit geintje nog geen minuut. Maar voor het zelfde geld heeft B een vuurwapen bij zich (best kans op als je al pepperspray dan wel traangas bij je hebt) en probeert zich zo te verdedigen tegenover de agressieve (Nederlandse) bestuurder en dan heb je 2 van die alfamannetjes die een hoop bloed veroorzaken op een druk kruispunt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 09 sep 2019, 9:56

Palance schreef: ma 09 sep 2019, 9:14 Maar voor het zelfde geld heeft B een vuurwapen bij zich (best kans op als je al pepperspray dan wel traangas bij je hebt)
Ik ben het daar niet mee eens. Frankrijk heeft al decennialang (zo niet langer) een ruimer beleid wat betreft zelfverdedigingsmiddelen. Die twee zaken lopen niet zo simpel in elkaar over. Jij of ik kunnen in een willekeurige stad een busje pepperspray kopen, maar niet een wapen zonder vergunning (laat staan bezitten). Ik herinner als kind ook tasers gezien te hebben in winkeltjes maar ik weet niet of dat nog steeds legaal is. Dat je op het platteland een boer of een jager met een buks of een klein hagelgeweer tegenkomt is daarentegen weer wel groter, maar dat is niet Parijs en die gaan doorgaans ook niet snel opgefokt toeteren.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Palance » ma 09 sep 2019, 10:16

Een beetje crimineel heeft maling aan het al dan niet legaal zijn van een vuurwapen (of welk verdedigingsmiddel dan ook). Dat het al dan niet legaal is zegt niks over het bij je kunnen hebben.
Ook jij en ik zouden aan een vuurwapen kunnen komen als je er moeite voor doet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 sep 2019, 10:24

Pepperspray kan ik in Duitsland legaal bij een grote supermarkt of de drogist kopen (al is het dan 'Tierabwehrspray', voor gebruik tegen mensen is het verboden), voor een vuurwapen moet ik toch echt wel wat meer moeite doen. Ik zie daar toch wel een relevant verschil en ben het met LekkereKwal eens dat je daaruit niet gelijk kan afleiden dat iemand dan wellicht ook wel een ander wapen bij zich zal hebben.

Er zijn in landen als Frankrijk en Duitsland ook veel mensen die niet crimineel zijn, normale mensen zoals jij en ik, die pepperspray bij zich hebben. Dat is niet verboden, er mee dreigen of het gebruiken tegen andere mensen wel. Ik denk dat bestuurder B bestuurder A gewoon schrik wilde aanjagen aangezien hij zich bedreigd voelde.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Palance » ma 09 sep 2019, 10:50

Tsja, ik zou zelf wel zo denken. Maar ik stap sowieso niet uit om te vechten om niks en dus zal ik ook nooit in zo'n situatie gepeppersprayd worden. En dus af te hoeven vragen of er niet toevallig een (ander) (vuur)wapen in het spel is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 09 sep 2019, 11:00

Palance schreef: ma 09 sep 2019, 10:16 Een beetje crimineel heeft maling aan het al dan niet legaal zijn van een vuurwapen (of welk verdedigingsmiddel dan ook). Dat het al dan niet legaal is zegt niks over het bij je kunnen hebben.
Ook jij en ik zouden aan een vuurwapen kunnen komen als je er moeite voor doet.
De logica in deze redenering ontgaat mij. B is geen crimineel per definitie, hij is een andere weggebruiker. Dat is dus waarschijnlijk een gewoon mens (zij het wat ongeduldig) en ook gewone mensen kunnen best in een stad als Parijs een busje pepperspray hebben, want het is vrij verkrijgbaar en gezien de veiligheid op straat aldaar ook niet zo raar dat ze dat kopen. Dat betekent niet dat ze dus ook crimineel zijn en dus ook een vuurwapen zullen hebben. Dat maak jij ervan omdat je pepperspray met criminelen associeert.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op ma 09 sep 2019, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Palance » ma 09 sep 2019, 11:01

Ik reageerde op dit stukje waarin je aangaf dat je geen wapen kunt kopen/bezitten zonder vergunning. Daarbij verwees ik naar criminelen in het algemeen, niet in deze specifieke situatie.
Jij of ik kunnen in een willekeurige stad een busje pepperspray kopen, maar niet een wapen zonder vergunning (laat staan bezitten)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 09 sep 2019, 11:05

Precies, maar criminelen zijn een kleine groep, niet de doorsnee persoon die in de auto achter je rijdt in Parijs. Dus het bruggetje
Maar voor het zelfde geld heeft B een vuurwapen bij zich (best kans op als je al pepperspray dan wel traangas bij je hebt)
Wordt niet ondersteund door wat een crimineel wel of niet zou doen. Het zou wat anders zijn als je ruzie maakt in een ruige bar waar veel slechte figuren komen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » di 15 okt 2019, 9:38

De A7 is dicht bij Vienne, weer een enkelzijdig ongeval, een vrachtwagen is geschaard en gekanteld tegen de middengeleider.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » za 19 okt 2019, 12:36

Vanwege manifestaties aan Catalaanse zijde van de grens is de A9 bij de grens geheel geblokkeerd. Het schijnt dat de wegen in de hele regio geblokkeerd zijn door vrachtwagens die niet meer verder kunnen. Vrachtverkeer wordt op beide richtingen van de A9 gebufferd, op Twitter circuleren beelden dat vrachtwagens 3 rijen breed stilstaan op de A9. Het lijkt er op dat het vrachtverkeer over zeker 30 kilometer stilstaat op de A9 tussen Perpignan-Sud en La Jonquera, maar daar zijn weinig beelden van. Het vrachtverkeer wordt er nu bij Leucate al van de A9 afgestuurd, Google Maps geeft daar ook 1,5 uur vertraging aan. De aanbevolen omleidingsroute gaat nu via de N20 via de Tunnel de Puymorens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door CasablancaMarocco » zo 20 okt 2019, 1:55

Palance schreef: ma 09 sep 2019, 9:14 Ik was zaterdag in Parijs nog getuige van een verkeersruzie om helemaal niets (want in veel van dat soort ruzies gaat het ook om niks), die snel uit de klauwen liep en wellicht erger had kunnen worden.

Iedereen weet wel dat er in een stad als Parijs (en in veel zuidelijke steden) veel getoeterd wordt om niets, zelfs al als je een seconde te lang aarzelt bij groen. Dat is iets waar je je – althans daar – niet te veel van moet aantrekken.
Op de Rue Royal zag ik iemand die er zich juist wel wat van aantrok. De persoon (wagen A) stond voor linksaf voorgesorteerd halverwege een kruispunt, en daarachter kwam een ander voertuig dat ook naar links wilde. Die vond blijkbaar dat wagen A niet snel genoeg optrok, dus er kwam even een korte druk op de claxon – zoals je niet anders hoort en ziet.
Daar was de bestuurder van A niet van gediend, die sprong uit de wagen, sloeg meteen op de motorkap van wagen B en sloeg direct door het (open) raam in op de bestuurder (de bijrijder van A stapte ook uit, maar bleef bij hun wagen staan).
Ik kon niet zien wat het was, maar de bestuurder van B pakte iets en ik zag een vloeistof naar de agressieve bestuurder gespoten worden. Ik ga er maar vanuit dat het geen waterpistooltje o.i.d. was, maar iets van pepperspray of traangas. In ieder geval deinsde de bestuurder van A meteen terug, waarna wagen B met gierende banden optrok, vlak langs bestuurder A, en met hoge snelheid keerde en terugreed, hetgeen mij doet vermoeden dat het inderdaad iets behoorlijk illegaals was, waar bestuurder B mee spoot.
Bestuurder (en bijdijder) A stapten toen weer in – voor zover ik kon zien geen last van zijn gezicht – en reden toen alsnog rechtdoor weg. Pas toen zag ik dat wagen A een Nederlands kenteken had.

Al met al duurde dit geintje nog geen minuut. Maar voor het zelfde geld heeft B een vuurwapen bij zich (best kans op als je al pepperspray dan wel traangas bij je hebt) en probeert zich zo te verdedigen tegenover de agressieve (Nederlandse) bestuurder en dan heb je 2 van die alfamannetjes die een hoop bloed veroorzaken op een druk kruispunt.
Nederlanders reageren 9 van de 10 keer negatief op toeteren.

Bij Lyon zat een zwarte mercedes echt extreem te treuzelen bij een tolpoortje, auto's achter mij begonnen te toeteren, en ik toeterde ook even.
De man, ik vermoed een Nederlandse Marokkaan die onderweg was naar Marokko voor vakantie, stapte uit, en begon gelijk zeer agressief tegen mij te praten dat ik moest dimmen.

Omdat het toeteren in Nederland zelden voorkomt, voelt men het een beetje als een soort 'aanval' terwijl de Fransen echt niet druk maken, vaak bij een Fransman getoeterd, en als je wat te lang toetert bij een tolhalte, maken ze even een gebaar van 'rustig aan' .
Laatst gewijzigd door CasablancaMarocco op zo 20 okt 2019, 1:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie