Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door mvalkenburg » vr 23 aug 2019, 14:00

We zijn een beetje aan het oriënteren op een tripje in de kerstvakantie.

Ik heb vanaf 2e kerstdag t/m 5 januari vrij en we zijn op zoek naar iets op behapbare vliegafstand, redelijk weer (als het iets warmer is dan NL dan is het al OK) en een beetje wat te doen en bekijken, zowel stedelijk als natuurschoon. Strand hoeft niet, strandvakantietemperaturen ook niet.

Op onze shortlist staat o.a. Marokko redelijk hoog (uiteraard invliegen en daar een auto huren). Is dat een beetje geschikt voor de genoemde periode?

Alternatief overwegen we nog Cyprus, maar gezien het feit dat er maar heel weinig vluchten die kant op gaan in die periode heb ik het idee dat dat niet de place to be is in dit seizoen.

Derde optie die we overwegen is "ergens" in Italië, daar is natuurlijk sowieso zat te doen en makkelijk te regelen.

Suggesties zijn welkom, we gaan op stap met 2 kinderen ( 5 en 8 jaar), die gewend zijn om langere afstanden te reizen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » vr 23 aug 2019, 14:06

Mijn ouders zijn vorig jaar in die periode naar Andalusië geweest met een fly+drive. Landschappen en steden. En ze hadden er toen 15-20 graden.

Als je mooie landschappen wil zien zijn de Canarische Eilanden ook wel interessant. Dat is meer dan alleen maar strandvakanties. Tenerife is dan een logische bestemming, maar ook iets als La Palma, waar je met de auto tot 2400 meter hoogte kan komen, dit is zelfs de op één na hoogste publiek bereikbare weg van heel Spanje.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 aug 2019, 14:10

Ik dacht ook gelijk aan Zuid-Spanje. In Andalusië is er ook buiten de Costa del Sol genoeg te ontdekken. Vluchten naar Málaga zijn doorgaans niet duur en met een huurauto kun je vanaf daar een mooie trip maken. Granada, Sevilla, Córdoba, Cádiz, Gibraltar, het ligt allemaal binnen bereik als je anderhalve week de tijd hebt en een auto huurt. Dat is daar bovendien ook niet duur.

Turkije, Israël en Libanon zijn ook opties waar je een mix van cultuur en natuur hebt, maar al weer wat meer avontuurlijk. Niet allemaal even geschikt met jonge kinderen. Vliegtickets naar Turkije zijn ook niet altijd even goedkoop.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Km357 » vr 23 aug 2019, 14:11

Corsica is zeker ook aan te raden. Het is daar op dat moment rustig dus kan je wat meer cultuur proeven. Zwemmen in de zee in de winter zou ik daar wel niet aanraden.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door mvalkenburg » vr 23 aug 2019, 14:12

Canarische eilanden had ik misschien nog even moeten benoemen: Tenerife zijn we al geweest en de andere eilanden vind ik het vanwege de prijsstelling in die periode (> € 700 p.p. voor een weekje vlucht + appartement) niet waard.

Malaga idem: relatief belachelijke vluchtprijzen. Bovendien (ik weet het: verwend), Andalusië zijn we ook al geweest :-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 aug 2019, 14:15

Corsica is inderdaad prachtig. Ik ben daar tweemaal eind maart geweest. Wel is het daar wat koeler, maar qua natuur is het prachtig en veelzijdig. Het is wel heel rustig buiten het hoogseizoen, en zelfs dan is het niet een heel goedkope bestemming.

Wat betreft 'ergens in Italië': ik ben in januari een weekendje naar Palermo geweest vanaf Weeze, met Ryanair. Daar was het een aangename 15 graden en Sicilië is ook groot genoeg om veel te bieden.

Het vasteland van Griekenland, of een groter eiland (Kreta bijvoorbeeld) kan ook een idee zijn.

Als je een iets langere vlucht geen probleem vindt, is Kaapverdië misschien nog een idee. Het is wat zuidelijker dan de Canarische Eilanden en het weer is er fantatisch. Transavia en TUI vliegen er rechtstreeks naar toe. Het hangt qua cultuur en natuur wel een beetje af van welk eiland je bezoekt. Ik ben zelf vier dagen op Sal geweest, dat was een mooie ervaring en ook fijn om te relaxen. Andere eilanden zijn minder toeristisch maar hebben qua natuur meer te bieden, Sal is namelijk grotendeels woestijnachtig.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 23 aug 2019, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » vr 23 aug 2019, 14:19

Eén van de grotere eilanden in de Middellandse Zee is wellicht ook een optie. Corsica, Sardinië, Sicilië, of zelfs Mallorca of Malta.

Mijn broer is voor zijn werk vaak naar Sardinië geweest (met de veerboot) en die zei dat het prachtig is. Wellicht mooier dan Sicilië. Malta is qua cultuur ook wel interessant lijkt mij. Mallorca heeft ook nog wel wat te bieden naast de stranden, al is dat voor anderhalve week weer wat aan de lange kant. Corsica of Sardinië lijkt mij een mooie bestemming voor een ruime week.

En je hebt nog eilanden als Madeira of Kreta. Of zelfs de Azoren maar ik weet niet hoe het weer daar in de winter is, vermoedelijk is dat ook wel duur.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » vr 23 aug 2019, 14:29

Andalusië is zeker een aanrader. Ben er zelf jaren geleden met de auto heen gereden eind vd winter. Ga zelf over een maandje die kant weer eens uit (met de auto weliswaar). Keuze genoeg met vluchten naar Malaga. Je kunt er alle kanten uit voor accomodatie en toeristische bezienswaardigheden op rijbare afstand voor dagtrips (tot ca 2uur): Gibraltar, Sevilla, Cordoba, Granada, en zo nog een handvol bekende of minder bekende plekken.
Wel is het een bekende overwinteraars plek voor Britten
.
Overbodig zie ik. :lol:

Dus:
Je zou ook aan de Peloponnesos (Griekenland) kunnen denken. Iets verder weg, en misschien in deze periode ietsje te fris, maar een weekje naar Tbilisi e.o. is een aanrader. (Jaja, roze brilletjes, maar verschillende mensen in omgeving die zonder mijn inmenging er lyrisch van terug gekomen zijn).

Op Malta is weinig te doen, maar verder prima bestemming.
Laatst gewijzigd door jelger op vr 23 aug 2019, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » vr 23 aug 2019, 14:35

Malta is qua cultuur interessant, maar zelf rondrijden zou ik niet doen. Ik vond het grootste deel van het eiland te druk, te vol. Bovendien kan je met de bus op behoorlijk veel plaatsen komen vanuit Valetta.

Ik ben ooit met kerst in de V.A.E. geweest. Lekkere temperatuur (rond de 26 graden), geen kerstgejengel op straat en je kan er ook prima zelf rondrijden. :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » do 05 sep 2019, 21:23

Ik ben weer terug van een rondreis door het noordwesten van Spanje. Elke nacht een andere camping. In totaal 6.752 kilometer gereden.

Globaal de route (meer punten kon ik niet invoegen):
Afbeelding

detail noord-Spanje:
Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door harry » do 05 sep 2019, 23:04

^^ Niet even de nieuwe E420 bij Couvin meegepikt dus. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » do 05 sep 2019, 23:05

Nee, ik was dat eigenlijk wel van plan maar las dat deze niet vandaag zou openen. Anders was ik daar langs gereden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » za 07 sep 2019, 10:11

Ik heb mijn kaartje maar eens bijgewerkt. :D

Er is nog veel te ontdekken in Italië en Oost-Europa. En de UK, maar dat trekt mij niet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door mhkamp » za 07 sep 2019, 20:43

Chris schreef: za 07 sep 2019, 10:11En de UK, maar dat trekt mij niet.
Ik wil niet anders. Vriendelijk in het verkeer (uitzonderingen daar gelaten), vriendelijke mensen. Nee, ik weet het wel. Geef mij maar het VK.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gaiajohan » za 07 sep 2019, 21:30

Ben zelf nu in Schotland (North coast 500+ Skye) en het is echt fantastisch.
Skye heb ik nu gehad, en nu de NC500 met de klok mee aan het rijden..

Applecross pass gisteren gehad, erg mooie omgeving.
Afbeelding
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » za 07 sep 2019, 21:53

mhkamp schreef: za 07 sep 2019, 20:43
Chris schreef: za 07 sep 2019, 10:11En de UK, maar dat trekt mij niet.
Ik wil niet anders. Vriendelijk in het verkeer (uitzonderingen daar gelaten), vriendelijke mensen. Nee, ik weet het wel. Geef mij maar het VK.
Ik was eerst ook geen anglofiel. Het is anders dan het vasteland van Europa, maar ik ben het wel gaan waarderen. Mooi land, vriendelijke mensen en prettig rijden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » za 07 sep 2019, 21:56

Skye heeft tesamen met Islay een speciale plek in mijn herinneringen. Spartaans rugzak kamperen op wilde plekken. Van natregenen tot 25 km lopen van de dichtsbijzijnde geldautomaat en winkel die open is op zondag bij gebrek aan bus en lift.

Komt er niet van nog eens met een post-studenten budget er weer heen te gaan.

Veel plezier!

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Wesso » zo 08 sep 2019, 0:44

Chris schreef: za 07 sep 2019, 10:11 Ik heb mijn kaartje maar eens bijgewerkt. :D

Er is nog veel te ontdekken in Italië en Oost-Europa. En de UK, maar dat trekt mij niet.
En Portugal, gaat dat nog iets worden?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » zo 08 sep 2019, 9:05

Ik moet zeggen dat Spanje mij meer trekt dan Portugal, maar ik ben al wel twee keer met de auto in Portugal geweest (klein stukje). Ik heb wel het voornemen om een keer naar Portugal te gaan, maar dan ook echt op dat land te focussen, omdat het wel 4 volle dagen is om er heen en terug te rijden. Lissabon of de Algarve vind ik zelfs wat te veel voor 2 reisdagen. De eerste dag kom ik wel aan 1100 kilometer, maar de tweede dag niet, vanaf een camping vertrek je toch wel wat later en je wil ook niet om 22 uur pas weer aankomen.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeff » zo 08 sep 2019, 10:11

@Chris: Over de Baltic kan ik je genoeg vertellen en Finland is ook best een aanrader (gezien je link met Noorwegen).
Het is aan jou of je de situatie NU wil meemaken of wanneer de Via Baltica voor +/- 80% compleet is (Q4 - 2023).

---
Verder: Het afstand houden is verder in Duitsland ook geen heilig huisje meer. Oostenrijkers zijn op de Autobahn nog erger dan NL-ers:
Rij je meest rechts op ~ 100 km/h cruise en de :AS: is over 1km, hangen ze gewoon op je bumper. (kenteken niet meer zichtbaar)
Verbaast mij ook niets dat er vollop campagne borden staan van asfinag met "2 sek.?"

Bouwstelle op BAB3 (Nürnberg <> Frankfurt am Main), met Vmax 60 km/h - in de afdaling
Ik had de keus: vrachtwagen binnen of 80km/h aanhouden :nuts:
(zij die schrijven hou je aan de limiet: succes met de schade afhandeling en vervangend vervoer regelen in de nacht)

Zulke gekkigheid zag ik alleen op de Poolse A2. Als je in Polen/ Litouwen / Letland / Estland / Finland te traag bevonden wordt, wordt je gewoon ingehaald (ook op 1+1). Daar blijft men niet (of zeer kort) op je bumper hangen. Rijdt een stuk relaxter.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Pino » zo 08 sep 2019, 15:03

Tijdens mijn recente trip door delen van China legden we de grootste afstanden per trein af. Maar we hebben ons in Yunnan een stuk laten rijden. Zijn vanaf Dali omhoog gegaan richting Tibet, tot aan Shangri-La (nog een 250 kilometer voor de grens met Tibet).

Dit is het gebied waar uiteindelijk de G6013 moet komen, de snelweg der extremen. Hoewel de G6013 op Google Maps al staat ingetekend, is het vanaf Lijiang nog gewoon rijden over de oude G214. De bouw van de komende snelweg was al zeer goed zichtbaar. Ze zijn ook al in het najaar van 2014 begonnen. Onze gids verwachtte dat de weg volgend jaar af zou zijn, maar je zag dat bepaalde dalviaducten hun overspanningen nog niet gereed hadden. Dit met name op het stuk waar de G214 eerst een stukje langs de Yangtse gaat -ter plaatse nog Jinsha geheten- alvorens te beginnen aan een klim door een smal dal van 1800 meter naar 3300 meter, richting het bredere en vlakkere gedeelte van het dal waar Shangri-La ligt.

De komende G6013 zal daar eerst hoog boven de Yangtse blijven en deze met een flinke dalbrug passeren. Daarna zal hoofdzakelijk met enorme tunnels het verdere hoogteverschil worden overwonnen. Deze snelweg komt aan de andere kant van het dal te liggen dan de huidige G214; zodra je "boven" bent zullen de twee min of meer gebundeld naar Shangri-La lopen, maar de G6013 wordt daar wel een volledig nieuwe snelweg; niet een goedkoop uitgevoerde verdubbeling van de oude G214. Tunnels zijn ook tweebuizig uitgevoerd.

Hoe dan ook, het werk in uitvoering zag eruit als weer een staaltje grootste Chinese snelwegbouw. In de tussentijd ben ik ook wel blij de prachtige oude route te hebben gereden door het smalle dal omhoog van Tiger Leaping Gorge. Was ik hier een jaar later geweest, dan was ik vermoedelijk nietsvermoedend over de snelweg geleid en had ik veel moois gemist.

Overigens zie je op de borden al overal verwijzingen naar de G6013 staan. Men neemt gewoon niet de moeite dat even af te strippen, ook al stonden veel van die borden er al een paar jaar.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » zo 08 sep 2019, 16:09

Ik was in 93 en 98 in de regio, maar er moet verschrikkelijk veel veranderd zijn. Kan je vanaf Lijiang of Dali nu een legale reis naar Tibet maken? Die route was destijds off limits voor buitenlandse toeristen. Tiger Leaping Gorge was ongeveer het maximale dat je (legitiem) kon bereiken geloof ik.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Pino » zo 08 sep 2019, 16:44

Tibet kom je vanuit Yunnan nog steeds niet in, als buitenlander. Net zomin als vanuit Xinjiang trouwens. Maar vanaf Tiger Leaping Gorge omhoog is geen enkel probleem: zeker niet tot aan Shangri-La (dat ten tijde van jouw reizen nog Zhongdian heette), maar volgens mij ook niet dichterbij de binnengrens.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » zo 08 sep 2019, 16:50

Wordt dat echt Shangri-La genoemd in het Chinees?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » zo 08 sep 2019, 16:59

Ja, Zhongdian zegt me wel wat. Was vooral in 93 een overweging voor een uitstapje.
Ben in 98 vanuit Lhasa met de (slaap) bus naar Golmud (noorden) vertrokken om uiteindelijk via een lange omreis van een week in Dali en daarna Kunming te geraken. Lijiang had ik in 93 gemist, dus was een herkansing. Plan was om daarna overland via Laos naar Maleisië te gaan, maar uiteindelijk de luchtroute naar Bangkok gepakt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » zo 08 sep 2019, 18:15

Chris schreef: za 07 sep 2019, 10:11 Er is nog veel te ontdekken in Italië en Oost-Europa. En de UK, maar dat trekt mij niet.
Waarom niet?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

LagunaIII
woonerf
Berichten: 77
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 17:15

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door LagunaIII » zo 08 sep 2019, 18:32

Pino schreef: zo 08 sep 2019, 16:44 Tibet kom je vanuit Yunnan nog steeds niet in, als buitenlander. Net zomin als vanuit Xinjiang trouwens. Maar vanaf Tiger Leaping Gorge omhoog is geen enkel probleem: zeker niet tot aan Shangri-La (dat ten tijde van jouw reizen nog Zhongdian heette), maar volgens mij ook niet dichterbij de binnengrens.
Ik ben afgelopen Januari per huurauto vanaf Kunming tot voorbij Meili Snow Mountain gereden, wat nog ruim 200 km noordelijker is dan Shangri-La. Wel checkpoints tegengekomen maar niks bijzonders verder behalve het fenomenale landschap.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Pino » zo 08 sep 2019, 19:20

Chris schreef: zo 08 sep 2019, 16:50 Wordt dat echt Shangri-La genoemd in het Chinees?
Stad is in 2001 hernoemd in 香格里拉 (algemene transliteratie: Shangri-La), met als doel het toerisme te bevorderen. De oude naam Zhongdian zie je nergens. Maar dat was in zekere zin al een administratieve verzamelnaam; de namen van de voornaamste kernen worden nog als zodanig gebruikt.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Gaiajohan » vr 13 sep 2019, 19:07

Ik vind Schotland echt fantastisch :worship: hoe kan de nc500, Skye en omgeving Glencoe niet op je bucket list staan?
Alleen de Cairngorms zijn me vies tegen gevallen

Skye:
Afbeelding

Nc500 clockwise ri Durness:
Afbeelding

Nabij Glencoe
Afbeelding
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

KarinBeen
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 13 sep 2019, 23:03
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door KarinBeen » vr 13 sep 2019, 23:07

Prachtig, wist niet dat Schotland zo mooi kon zijn.

Plaats reactie