Sven_engelen's dashcamsels

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door mavas » wo 14 aug 2019, 10:02

Nou.. dat je door begin rood rijdt kan ik me nog voorstellen dat het een inschattingsfout is, maar als je na meer dan 3 seconden rood nog door rood rijdt, vind ik al behoorlijk over het randje van fatsoen/veiligheid.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door sven_engelen » di 10 sep 2019, 16:54

Vrachtwagen geeft al richting aan op het puntstuk maar ik zat al voorbij zijn achterkant. Betekent dat ik hem nog gauw kan inhalen maar daar dacht meneer de chauffeur anders over. 2e is gewoon een gevalletje met 150 aankomen en dan je busje vol zonder richting naar links gooien.
Link
Svenlo

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » di 10 sep 2019, 17:36

Bij het invoegen moet je voorrang geven aan het verkeer op de hoofdrijbaan en dus ook aan degenen die willen uitvoegen, zoals hier. Jij had dus de vrachtauto voor moeten laten gaan. Overigens zat je nog helemaal niet náást de aanhanger toen de vrachtauto richting aan gaf. Dat gebeurde pas toen jij gas bij gaf: de verkeerde keuze. Je had prima even gas los kunnen laten en de grote jongen voor kunnen laten gaan. Volgens de regels, en ook nog eens verstandiger en veiliger. Bij een aanrijding, wat met zo'n dode hoeksituatie best mogelijk is, leg jij het toch écht af.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Wesso » di 10 sep 2019, 17:48

Tja, als je met een 'verkeerde' mindset in de auto zit komt dat je rijstijl niet ten goede. Ik kan erover meepraten.
Met een goed humeur en zonder tijdsdruk kan ik wel grinnikend andere brokkenpiloten observeren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Coen Tunnel » di 10 sep 2019, 18:37

Snelwegfreak schreef: di 10 sep 2019, 17:36Bij het invoegen moet je voorrang geven aan het verkeer op de hoofdrijbaan
Ja, klopt. Maar bij uitvoegen moet je ook overig verkeer voor laten gaan. ;)

RVV 1990, artikel 54:

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Kortom, beiden verrichten een bijzondere manoeuvre en dus is dit een situatie waar de voorrang niet in de wet geregeld is omdat het onmogelijk is dat beiden elkaar voorrang geven. In de praktijk komt het er op neer dat het uitvoegende verkeer vaak meer snelheid heeft en het invoegende verkeer nog snelheid aan het maken is, en het dus het meest verstandig is om de uitvoegende vrachtwagen voor te laten, al is het niet bij wet verplicht in deze specifieke situatie.

Bij een aanrijding zal de verzekeringsmaatschappij het in zo'n situatie derhalve doorgaans op gedeelde schuld gooien. En mocht zo'n zaak bij de rechter komen, dan ook.
Overigens zat je nog helemaal niet náást de aanhanger toen de vrachtauto richting aan gaf. Dat gebeurde pas toen jij gas bij gaf: de verkeerde keuze. Je had prima even gas los kunnen laten en de grote jongen voor kunnen laten gaan. Volgens de regels, en ook nog eens verstandiger en veiliger. Bij een aanrijding, wat met zo'n dode hoeksituatie best mogelijk is, leg jij het toch écht af.
Hier ben ik het wel mee eens (behalve het doorgehaalde deel ;)).

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door sven_engelen » di 10 sep 2019, 19:10

Of ik hem nou voor moest laten of niet, bij het puntstuk trok ik al aardig door en toen ik er eenmaal naast zat moest ie nog een keer in zijn spiegels kijken. Als ie dat had gedaan was ik er voorbij en had ik niet uit hoeven te wijken naar de vluchtstrook.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op di 10 sep 2019, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Svenlo

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door kees » di 10 sep 2019, 19:12

Ik ben het niet eens met je, Coen Tunnel.
Bij mijn rijlessen heb ik ooit geleerd dat als jij een snelweg op komt rijden, je je moet aanpassen aan het verkeer op die snelweg.
In dit geval had Sven zich moeten aanpassen aan het verkeer op de rijksweg en dus deze vrachtwagen al moeten zien aankomen en daarop moesten anticiperen door iets vaart te minderen en achterlangs te gaan.

Ook in het tweede geval vind ik het getuter zeer discutabel. Tegenwoordig zit ik dagelijks op de weg en ik zie van verre aankomen dat iemand wil gaan inhalen. Het gebeurt me dat een vrachtwagen hem er gewoon voor gooit, maar dat zie ik al aankomen omdat hij erg dicht op zijn voorganger vrachtwagen rijdt. Dus laat ik bijtijds mijn gas los en rem wat bij. Het bestelbusje valt in dezelfde categorie.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Coen Tunnel » di 10 sep 2019, 20:17

sven_engelen schreef: di 10 sep 2019, 19:10 Of ik hem nou voor moest laten of niet, bij het puntstuk trok ik al aardig door en toen ik er eenmaal naast zat moest ie nog een keer in zijn spiegels kijken. Als ie dat had gedaan was ik er voorbij en had ik niet uit hoeven te wijken naar de vluchtstrook.
Er is ook nog zoiets als een dode hoek. En je trok misschien wel door, maar het snelheidsverschil was niet voldoende. Soms moet je je verlies nemen.
kees schreef: di 10 sep 2019, 19:12 Ik ben het niet eens met je, Coen Tunnel.
Bij mijn rijlessen heb ik ooit geleerd dat als jij een snelweg op komt rijden, je je moet aanpassen aan het verkeer op die snelweg.
Maar dat heb ik ook geleerd, en dat ontken ik toch ook nergens? Ik heb verder alleen getracht uit te leggen hoe de wet in elkaar steekt, als je het daar niet mee eens bent, tja, met zo'n opmerking kan ik niet zoveel. Ik heb de wet niet gemaakt.

In dit geval verricht niet alleen Sven maar ook de vrachtwagenchauffeur hier een bijzondere manoeuvre. Dus moet hij conform artikel 54 van het RVV dan ook voorrang verlenen aan Sven die er naast zit - want uitvoegend verkeer moet net zo goed voorrang verlenen - maar ja, je kunt niet allebeide elkaar voorrang verlenen.
In dit geval had Sven zich moeten aanpassen aan het verkeer op de rijksweg en dus deze vrachtwagen al moeten zien aankomen en daarop moesten anticiperen door iets vaart te minderen en achterlangs te gaan.
Dat is de verstandige keuze ja, maar wettelijk gezien moet de vrachtwagenchauffeur omdat hij uitvoegt ook ervoor zorgen dat hij dat veilig kan doen, aangezien hij net zo goed een bijzondere manoeuvre maakt.

Wat ik heb geprobeerd te duiden is de wettelijke/juridische redenatie. En daarin zit je in een catch-22, de regels spreken elkaar tegen. Uiteraard is praktisch gezien de meest verstandige keuze dat je gewoon anticipeert op de uitvoegende vrachtwagen, die netjes voor laat gaan en daarachter invoegt op de hoofdrijbaan. Dat staat mijns inziens buiten kijf.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Rein » di 10 sep 2019, 22:00

Help me even, want ik zie van de kant van Sven helemaal geen bijzondere manoeuvre op het moment dat hij gedoe heeft met de vrachtwagen. Op dat moment rijdt Sven op een weefvak en de vrachtwagen niet. Op dat moment lijkt Sven nog totaal geen aanstalte te maken te willen invoegen en verricht hij dus geen bijzondere verrichting. Wanneer de vrachtwagen het weefvak op wil rijden, begint hij wel aan een bijzondere verrichting en zal hij het verkeer dat daar al rijdt voor moeten laten gaan. In principe zit de vrachtwagenchauffeur hier 100% fout.

Het kan uiteraard heel goed zijn dat hij Sven niet (goed) zag en ook het extra op het gas trappen van Sven is wellicht niet echt verstandig, maar dat maakt de schuldvraag niet anders.

NB: persoonlijk had ik het verstandiger gevonden wanneer Sven de vrachtwagen rustig voor had laten gaan. Maar dat staat los van de feitelijke schuldvraag wanneer het fout was gegaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Coen Tunnel » di 10 sep 2019, 22:07

Rein schreef: di 10 sep 2019, 22:00 Help me even, want ik zie van de kant van Sven helemaal geen bijzondere manoeuvre op het moment dat hij gedoe heeft met de vrachtwagen. Op dat moment rijdt Sven op een weefvak en de vrachtwagen niet. Op dat moment lijkt Sven nog totaal geen aanstalte te maken te willen invoegen en verricht hij dus geen bijzondere verrichting. Wanneer de vrachtwagen het weefvak op wil rijden, begint hij wel aan een bijzondere verrichting en zal hij het verkeer dat daar al rijdt voor moeten laten gaan. In principe zit de vrachtwagenchauffeur hier 100% fout.
Daar heb je zeker een punt. Uiteraard kunnen we hier niet zien of Sven de richtingaanwijzer naar links aan had en daarmee aangaf naar de hoofdrijbaan te willen, indien dat niet het geval is moet de vrachtwagenchauffeur er natuurlijk rekening mee houden dat Sven het weefvak blijft volgen om de volgende afrit te nemen. Maar uiteindelijk is de feitelijke situatie dat de vrachtwagen wil uitvoegen en Sven wil invoegen, en dus maken ze allebei op een bepaald moment een bijzondere manoeuvre. Het is evident dat dat niet tegelijkertijd kan als ze naast elkaar rijden (anders eindigt het in een aanrijding), maar bij beiden is er de intentie om het te doen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door sven_engelen » di 10 sep 2019, 22:44

Nee ik had mijn richtingaanwijzer niet aan. Pas toen ik voorbij de vrachtwagen was.

EDIT: En des te meer ik er naar kijk des te fouter de vrachtwagen was. Ik had mijn richtingaanwijzer niet aan en zo lang kan ik niet in zijn dode hoek gezeten hebben. Als ie meer in zijn spiegels had gekeken was ie niet uit gaan voegen. Maar tsja, als ik niet zelf naar de vluchtstrook uitweek duwde die vrachtwagenchauffeur me wel de vluchtstrook op. En tegen zo'n klap kan mijn Arosa niet op.
Svenlo

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door kees » di 10 sep 2019, 23:40

De rijksweg is te beschouwen als een voorrangsweg. Degenen die een voorrangsweg naderen, moeten ten allen tijde voorrang verlenen aan het verkeer op de voorrangsweg. Als verkeer op de voorrangsweg van plan is de voorrangsweg te verlaten, heeft het nog steeds voorrang op het verkeer dat niet op de voorrangsweg zit. De intentie van Sven is dat hij de voorrangsweg wil betreden, en de intentie van de vrachtwagen is dat hij de voorrangsweg wil verlaten. Het lijkt me duidelijk dat de vrachtwagen in zijn recht staat.
Voor dit soort situaties zou ik heel graag willen dat er weer een bord aan het einde van de oprit komt te staan dat je een voorrangsweg betreedt en dus het verkeer voor moet laten gaan. Dan is het volkomen duidelijk wie fout zit.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door sven_engelen » di 10 sep 2019, 23:57

^^ dat klopt dus niet. Bij het in EN uitvoegen op een weefvak moet men rekening met mekaar houden en voorrang aan mekaar verlenen. Plus het weefvak is langer dan een paar meter. Die vrachtwagen had dus overduidelijk voorrang moeten verlenen toen ik er al naast zat ongeacht of hij zijn richtingaanwijzer aan had of niet. Hij moest simpelweg nog een keer in zijn spiegel kijken en wachten tot ik voorbij was. Desnoods remmen zodat ie achter mij kon waar meer dan voldoende ruimte was.
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 sep 2019, 0:18

^^ Dat is ook wat makkelijk gezegd, dit is een situatie waar jullie allebei je niet kunnen beroepen op voorrang en er samen uit moet zien te komen. Jij moet de vrachtwagen voorrang geven en hij moet jou voorrang geven: dat gaat niet tegelijk, en dus kun jij niet beroepen op voorrang en de vrachtwagenchauffeur evenmin. Geen van beiden heeft absolute voorrang, je moet het onderling oplossen. Ofwel je had even gas moeten loslaten en achter de vrachtwagen moeten invoegen, of nog wat meer gas moeten bijgeven om er voor te komen, ik denk dat deze situatie te vermijden was geweest en persoonlijk denk ik dat de eerste keuze de verstandige keuze zou zijn geweest. De vrachtwagen geeft namelijk al voor het weefvak begint richting naar rechts aan, dus je weet dat hij naar rechts gaat komen. En ik denk dat je je verkijkt op de dode hoek aangezien je ook nog vanuit een flauw bocht komt vanaf de toerit Venlo-Zuid. Ik twijfel er sterk aan of de vrachtwagenchauffeur jou goed heeft kunnen zien en of hij ook nog zag dat jij op een gegeven moment naast hem reed en langs hem heen reed. Die dode hoek is groter dan je denkt, zeker als je er ineens zo dicht naast zit. Soms is het beter je 'verlies' te nemen dan een aanrijding te riskeren, het is het risico niet waard en zoals je zelf al hebt gezegd, met je Arosa win je dat niet van een vrachtwagen. Met elke andere auto trouwens ook niet. Maar bij nader inzien ben ik wel van mening dat je juridisch niet fout zat. Voor je juridische gelijk koop je echter weinig als je wel de vangrail in wordt gereden.
kees schreef: di 10 sep 2019, 23:40 De rijksweg is te beschouwen als een voorrangsweg.
De facto lijkt dat zo in de praktijk, maar de jure is dat niet zo - een autosnelweg is bij wet niet gedefinieerd als voorrangsweg en heeft voorrangsregels die middels RVV-artikelen geregeld worden en niet met borden. De voorrang wordt bv. geregeld in artikel 54, waar staat dat invoegend verkeer voorrang moet verlenen omdat dat als een bijzondere manoeuvre wordt beschouwd.

Een weg is pas een voorrangsweg als deze wordt aangegeven met borden :B1:, maar die staan niet op een autosnelweg omdat ze door artikel 54 ook niet nodig zijn.
Degenen die een voorrangsweg naderen, moeten ten allen tijde voorrang verlenen aan het verkeer op de voorrangsweg. Als verkeer op de voorrangsweg van plan is de voorrangsweg te verlaten, heeft het nog steeds voorrang op het verkeer dat niet op de voorrangsweg zit.
Waar haal je dat vandaan? Als het een voorrangsweg met gewone kruispunten was geweest klopt dat. Maar dat is een autosnelweg niet. Het uitvoegen is, net zoals het invoegen, een bijzondere manoeuvre en het één gaat niet boven het ander. Artikel 54 van het RVV 1990 lijkt me vrij duidelijk, beiden voeren een bijzondere manoeuvre uit en dus kan geen van beiden zich beroepen op voorrang op de ander omdat ze niet allebeide voorrang kunnen geven:

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Sterker nog, als Sven het weefvak zou blijven volgen naar de uitvoegstrook is de vrachtwagen de enige die een bijzondere manoeuvre maakt en dus conform artikel 54 voorrang zou moeten verlenen.
De intentie van Sven is dat hij de voorrangsweg wil betreden, en de intentie van de vrachtwagen is dat hij de voorrangsweg wil verlaten. Het lijkt me duidelijk dat de vrachtwagen in zijn recht staat.
Op basis waarvan baseer je dat? Sowieso denk ik dat je je recht niet haalt bij de rechter als je doordrukt en voorrang probeert af te dwingen terwijl een andere weggebruiker daar rijdt. Sven wordt de vluchtstrook op gedwongen.

Dat de actie van Sven niet handig was en hij beter even had kunnen wachten om gelijk achter de vrachtwagen in te voegen, soit. Maar dat maakt hem juridisch gezien nog niet fout in deze.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Jackbauer1350 » wo 11 sep 2019, 11:22

In dit specifieke geval was verstandiger geweest om achter de vrachtwagen te blijven met de wetenschap dat je wilde invoegen. Ook vanwege het overzicht. Vlak voor de vrachtwagen is je zicht veel minder en kan je bijvoorbeeld weer in conflict komen met iemand die vanaf de middenstrook de vrachtwagen inhaalde en vervolgens in een keer naar het weefvak wil of gewoon weer naar de rechterstrook gaat.

Maar wat betreft voorrang in het algemeen moet de vrachtwagen in principe het verkeer op de rijstrook ernaast voor laten gaan. Bij iedere zijdelingse verplaatsting gaat het verkeer dat op de strook rijdt waar je naar toe verplaatst voor. Dat er blokmarkering tussen zit doet niet ter zake.

Maar vrachtwagens zijn langzamer en hebben meer ruimte nodig om te manoeuvreren. Dus wat meer rekening daarmee houden kan geen kwaad. Zeker als het wat drukker is op de weg.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door mvalkenburg » wo 11 sep 2019, 12:03

Zonder gekeken te hebben hoe lang het weefvak hier is, zie ik vooral een vrachtwagenchauffeur die bij het eerste blokje direct naar rechts meent te moeten. Zelf was ik er hier overigens ook: danwel achter gegaan vanwege beter zicht, danwel had ik flink veel meer gas gegeven om overzicht voor mezelf te creëren en er dan voor te gaan.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door sven_engelen » za 14 sep 2019, 19:26

Kwam een steentje van de andere weghelft
Link
Ook een beetje vroeg om al naar links te komen...
Link
Het weefvak op Zaarderheiken is nogal kort. Dat kan af en toe voor een "hikje" zorgen
Link
Svenlo

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Attietattie » za 14 sep 2019, 20:05

kees schreef: di 10 sep 2019, 19:12 Ik ben het niet eens met je, Coen Tunnel.
Dan moet je bij de wetgever gaan klagen. Niet bij Coen Tunnel.
kees schreef: di 10 sep 2019, 19:12Bij mijn rijlessen heb ik ooit geleerd dat als jij een snelweg op komt rijden, je je moet aanpassen aan het verkeer op die snelweg.
Ik zou mijn geld terugvragen.
kees schreef: di 10 sep 2019, 23:40 De rijksweg is te beschouwen als een voorrangsweg. Degenen die een voorrangsweg naderen, moeten ten allen tijde voorrang verlenen aan het verkeer op de voorrangsweg.
:lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Durashift » zo 15 sep 2019, 3:20

sven_engelen schreef: di 10 sep 2019, 19:10 Of ik hem nou voor moest laten of niet, bij het puntstuk trok ik al aardig door en toen ik er eenmaal naast zat moest ie nog een keer in zijn spiegels kijken. Als ie dat had gedaan was ik er voorbij en had ik niet uit hoeven te wijken naar de vluchtstrook.
Hoezo moest de chauffeur van de vrachtautocombinatie 'nog een keer in zijn spiegels kijken'??
Van jou?

Kansloze actie dit, van jou. :down: :down:
Onnodig toeteren ook nog. :facepalm:

Hoe was het verkeersbeeld achter jou / de vrachtwagen?
Was daar ruimte?

Want voor je uit was geen ruimte.. want door jou 'gas op de plank' rijdt je jezelf bijna klem tegen die Caddy.. en schiet je als een daapse de rijstrook op....

sven_engelen schreef: di 10 sep 2019, 19:10 EDIT: En des te meer ik er naar kijk des te fouter de vrachtwagen was. Ik had mijn richtingaanwijzer niet aan en zo lang kan ik niet in zijn dode hoek gezeten hebben. Als ie meer in zijn spiegels had gekeken was ie niet uit gaan voegen.
.. en dan?? Had de chauffeur moeten remmen op de hoofdrijbaan??? Is ook lekker 'veilig'..
Wat de dode hoek betreft.. ja, daar heb je gelijk.. op dat punt zal de chauffeur jou wel zien in de spiegels.. die ziet dus een Arosa irritant op de hoek van zijn aanhanger komen aanrijden.. blijft daar een moment 'hangen' en geeft dan gas bij.. :booooos: en krijgt een toeter 'als dank'..
Echt, je begrijpt het niet.
Verkeer is een samenspel.. niet alleen maar 'nemen' kerel.

sven_engelen schreef: di 10 sep 2019, 19:10 (..)
Maar tsja, als ik niet zelf naar de vluchtstrook uitweek duwde die vrachtwagenchauffeur me wel de vluchtstrook op. En tegen zo'n klap kan mijn Arosa niet op.
Tja, hoe luidt het spreekwoord: ondervinding is de beste leermeester?

;)
mvalkenburg schreef:
Zonder gekeken te hebben hoe lang het weefvak hier is, zie ik vooral een vrachtwagenchauffeur die bij het eerste blokje direct naar rechts meent te moeten. (..)
Ja.. weet je waarom? Omdat er ruimte was toen de voorwielen van de combinatie bij het eerste blokje was..
maar ja, er moest kennelijk een Arosa de oprit komen 'opblazen'.. :s
Coen Tunnel schreef: (..)
Uiteraard kunnen we hier niet zien of Sven de richtingaanwijzer naar links aan had en daarmee aangaf naar de hoofdrijbaan te willen, indien dat niet het geval is moet de vrachtwagenchauffeur er natuurlijk rekening mee houden dat Sven het weefvak blijft volgen om de volgende afrit te nemen. (..)
Ook zoiets.. hoeveel moeite kost het nou om gewoon te laten zien wat men van plan is en dus op zo'n weefvak de knipper naar rechts aanzetten indien men direct weer de afrit wilt nemen :!:
Zoals die Caddy op de video.. je 'moet maar aannemen' dat deze niet naar links komt..'

Zelfde als met de knipper uit naar links op 3/4 ronden van een rotonde.. het hoeft niet van de wetgever.. maar het maakt het voor de andere weggebruiker wel zo makkelijker en bevordert (in mijn ogen) de doorstroming.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 sep 2019, 9:53

Durashift schreef: zo 15 sep 2019, 3:20Hoezo moest de chauffeur van de vrachtautocombinatie 'nog een keer in zijn spiegels kijken'??
Van jou?
Van de wetgever. Je moet er zeker van zijn dat je veilig van rijstrook kan wisselen op het moment dat je dat gaat doen en dat er niemand naast je zit. Nu is het op de snelweg. Volgende keer is het bibeko en zit er een fietser naast.

Vrachtwagen rijdt 80. Invoegende auto's kunnen daar legaal met 100 km/u aankomen. Dat het weefvak vrij is als de vrachtwagenchauffeur bij het begin van de blokmarkering een blik in de spiegels werpt betekent niet noodzakelijkerwijs dat dat zo is op het moment dat de hele combinatie bij de blokmarkering is en de manoeuvre gemaakt kan worden. Juist tijdens zo'n manoeuvre is het belangrijk om óók een blik in de spiegel tr werpen.
Hoe was het verkeersbeeld achter jou / de vrachtwagen?
Was daar ruimte?
Sven zei op 10 september:
sven_engelen schreef: di 10 sep 2019, 23:57Hij moest simpelweg nog een keer in zijn spiegel kijken en wachten tot ik voorbij was. Desnoods remmen zodat ie achter mij kon waar meer dan voldoende ruimte was.
.. en dan?? Had de chauffeur moeten remmen op de hoofdrijbaan??? Is ook lekker 'veilig'..
Dat had in deze specifieke situatie nou ook weer niet gehoeven, het weefvak is 700 meter lang: https://www.google.nl/maps/dir/51.35235 ... m2!4m1!3e0

Met 80 km/u doe je daar meer dan een halve minuut over. De vrachtwagenchauffeur had dus tijd zat om uit te voegen, dat hoeft niet per se bij het begin van de blokmarkering. Sterker nog, aan het einde komt er ook nog een uitvoegender taper bij (met doorgetrokken streep), dus als het niet is gelukt normaal uit te voegen had dat zelfs ook nog gekund. Maar ook als Sven rechts met ca. 100 km/u was gepasseerd (wat wettelijk gewoon mag) had de vrachtwagen daarna nog ruim op tijd eenvoudig achter Sven kunnen uitvoegen (aannemende dat het achter Sven inderdaad vrij was zoals hij zelf zegt).
Ook zoiets.. hoeveel moeite kost het nou om gewoon te laten zien wat men van plan is en dus op zo'n weefvak de knipper naar rechts aanzetten indien men direct weer de afrit wilt nemen :!:
Ik heb geleerd mijn richtingaanwijzer aan te zetten op het moment dat ik daadwerkelijk ga afslaan en dan gelijk de manoeuvre te maken, niet om voorrang af te dwingen. ;) Maar met zo'n lange combinatie is dat uiteraard wat minder evident, ik snap dat de vrachtwagenchauffeur zijn richtingaanwijzer aanzette om zijn intentie om af te slaan kenbaar te maken, zodat ander verkeer daarop kan anticiperen.

Uiteindelijk denk ik, en dat heb ik hier al meermaals aangegeven, dat het praktischer en veiliger was de vrachtwagen voor te laten, ook al heeft de vrachtwagen juridisch gezien geen recht op voorrangs en zit Sven juridisch gezien dus niet fout. Maar ik heb het idee dat hij zelf inmiddels ook wel inziet dat dit iets handiger opgelost had kunnen worden, en dat we volgende week niet weer een soortgelijk filmpje in deze topic zien. ;)

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Durashift » zo 15 sep 2019, 13:34

Coen Tunnel schreef: zo 15 sep 2019, 9:53
Durashift schreef: zo 15 sep 2019, 3:20Hoezo moest de chauffeur van de vrachtautocombinatie 'nog een keer in zijn spiegels kijken'??
Van jou?
Van de wetgever. (..) Volgende keer is het bibeko en zit er een fietser naast.
Ja, klopt.
Veel fietsers willen ook niet wijken van hun eigen pad.. Zet ik het op rechts dicht.. proberen ze toch al hinkenpinkend er langs te komen.. terwijl links om mij heen meer dan genoeg ruimte is.. en ook veiliger m.i.
Kennelijk tegen natuurlijk gedrag ofzo?

Ben je met een bijzondere manoeuvre bezig.. eenmaal ingezet is het meestal de kortste en veiligste manier om de manoeuvre te voltooien i.p.v. af te breken... fietsen fietsers stug door.. bizar soms.. ff afstappen en wachten is er, zeker bij de jeugd, niet bij. :facepalm:
Coen Tunnel schreef: zo 15 sep 2019, 9:53
Hoe was het verkeersbeeld achter jou / de vrachtwagen?
Was daar ruimte?
Sven zei op 10 september:
sven_engelen schreef: di 10 sep 2019, 23:57Hij moest simpelweg nog een keer in zijn spiegel kijken en wachten tot ik voorbij was. Desnoods remmen zodat ie achter mij kon waar meer dan voldoende ruimte was.
Tja, 'ruimte' in de ogen van een personenautochauffeur die vindt dat hij/zij z'n doorgang op plaats één komt.. da's misschien niet altijd objectief in mijn ogen..

Coen Tunnel schreef: zo 15 sep 2019, 9:53
.. en dan?? Had de chauffeur moeten remmen op de hoofdrijbaan??? Is ook lekker 'veilig'..
Dat had in deze specifieke situatie nou ook weer niet gehoeven, het weefvak is 700 meter lang (..)

De vrachtwagenchauffeur had dus tijd zat om uit te voegen, dat hoeft niet per se bij het begin van de blokmarkering. (..) had de vrachtwagen daarna nog ruim op tijd eenvoudig achter Sven kunnen uitvoegen (aannemende dat het achter Sven inderdaad vrij was zoals hij zelf zegt).
Tja, wat vaak is zo met dat 'wachten tot invoegen' op zo'n kruisingsvlak.. (ruimte achter Sven mag dan leeg zijn)... dat er direct achter de vrachtwagen een andere personenwagen opduikt, die die ruimte achter de Arosa ook ziet.. en uitvoegt achter de Arosa en snelheid maakt waarmee het uitvoegen van de vrachtwagen weer beperkt wordt. Zo schuift het op richting die taper.. wat een noodsprong is.. want dan zal er wel weer 'gezeurd' worden over een linksrijdende vrachtwagencombinatie.. :|

Coen Tunnel schreef: zo 15 sep 2019, 9:53
Ook zoiets.. hoeveel moeite kost het nou om gewoon te laten zien wat men van plan is en dus op zo'n weefvak de knipper naar rechts aanzetten indien men direct weer de afrit wilt nemen :!:
Ik heb geleerd mijn richtingaanwijzer aan te zetten op het moment dat ik daadwerkelijk ga afslaan en dan gelijk de manoeuvre te maken, niet om voorrang af te dwingen. ;) (..)
Daarom schrijf ik ook "laten zien wat je gaat doen" en niet 'om voorrang af te dwingen'. Wat je zegt klopt... maar is in het hedendaagse, zeer intensieve verkeer, op drukke weggedeelten, niet langer houdbaar.

Sterker, ik zet tegenwoordig op bijvoorbeeld de A1 vanaf Baarn naar knp. Eemnes al voortijdig mijn knipper naar rechts uit.. ten teken dat ik niet 2 rijstroken naar links ga opschuiven om de richting Hilversum/A'dam te volgen.. kan het overige verkeer mij gewoon passeren zonder te anticperen op het 'plotseling' naar links komend (zwaar..) vervoer. ;)

Na het passeren van het eerste portaalbord zet ik 'm meestal weer ff uit.. en pak dan verderop de slinger over het knooppunt heen.. en rij dan bij de Witte Bergen zo de spitstrook op.. Niks geen gedoe met bijzondere manoeuvres.. wel zo prettig. :)
Coen Tunnel schreef: zo 15 sep 2019, 9:53 , ook al heeft de vrachtwagen juridisch gezien geen recht op voorrangs en zit Sven juridisch gezien dus niet fout. (..)
Ik zit toch meer op de lijn dat beiden, juridisch, geen voorrang hadden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 sep 2019, 13:40

Durashift schreef: zo 15 sep 2019, 13:34
Coen Tunnel schreef: zo 15 sep 2019, 9:53 , ook al heeft de vrachtwagen juridisch gezien geen recht op voorrangs en zit Sven juridisch gezien dus niet fout. (..)
Ik zit toch meer op de lijn dat beiden, juridisch, geen voorrang hadden.
Sven was nog niet begonnen met een bijzondere manoeuvre. In dit geval wilde hij die maken, en heeft hij die uiteindelijk ook gemaakt, maar wat als hij hier gewoon rechts had willen blijven om de A73 te volgen?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door sven_engelen » zo 15 sep 2019, 13:47

^^ Ik gaf bewust geen richting aan omdat ik door wou rijden om voorbij de vrachtwagen te komen. Ik geef pas richting als ik op het punt sta om van rijstrook te verwisselen na het spiegelen en kijken zoals het hoort. Richtingaanwijzer ruimschoots van tevoren aanzetten zorgt alleen maar voor onnodig gerem achter me omdat men me dan voor wil laten. Slecht voor de doorstroming dus.
Durashift schreef: zo 15 sep 2019, 3:20Hoezo moest de chauffeur van de vrachtautocombinatie 'nog een keer in zijn spiegels kijken'??
Van jou?
Omdat ik hem al aardig voorbij aan het rijden was. Wat is dan zijn reden om op te schuiven terwijl ik daar nog zit? Hij had moeten verwachten dat verkeer vanuit de oprit nog de snelweg op wil rijden en de vrachtwagen in wil halen. Dat is zowat standaard prik.
Durashift schreef: zo 15 sep 2019, 3:20 Kansloze actie dit, van jou. :down: :down:
Onnodig toeteren ook nog. :facepalm:
Onnodig toeteren? Als ik dat niet had gedaan had ie me misschien helemaal de vluchtstrook op geduwd. Dat toeteren is juist een goede actie om te laten weten dat ik er ook nog zit.
Durashift schreef: zo 15 sep 2019, 3:20.. en dan?? Had de chauffeur moeten remmen op de hoofdrijbaan??? Is ook lekker 'veilig'..
Wat de dode hoek betreft.. ja, daar heb je gelijk.. op dat punt zal de chauffeur jou wel zien in de spiegels.. die ziet dus een Arosa irritant op de hoek van zijn aanhanger komen aanrijden.. blijft daar een moment 'hangen' en geeft dan gas bij.. :booooos: en krijgt een toeter 'als dank'..
Echt, je begrijpt het niet.
Verkeer is een samenspel.. niet alleen maar 'nemen' kerel.
Ja hij had moeten remmen op de hoofdrijbaan om achter me te gaan. Bespaart een boel ellende. Hij zit op de rechterrijstrook en het weefvak is lang genoeg. Hij hoeft zich niet bij het 1e blokje meteen naar rechts te duwen. Hij had nogmaals rekening met mij moeten houden toen ik er al naast zat.
Durashift schreef: zo 15 sep 2019, 3:20 Ja.. weet je waarom? Omdat er ruimte was toen de voorwielen van de combinatie bij het eerste blokje was..
maar ja, er moest kennelijk een Arosa de oprit komen 'opblazen'.. :s
Oh alsjeblieft zeg. Als je van rijstrook verwisselt moet je in je spiegels kijken voor je de manoeuvre uithaalt. Dat heeft de vrachtwagenchauffeur 100% obvious niet gedaan.
Durashift schreef: zo 15 sep 2019, 3:20 Ook zoiets.. hoeveel moeite kost het nou om gewoon te laten zien wat men van plan is en dus op zo'n weefvak de knipper naar rechts aanzetten indien men direct weer de afrit wilt nemen :!:
Zoals die Caddy op de video.. je 'moet maar aannemen' dat deze niet naar links komt..'
Omdat je dan zoals ik bovenaan deze post al aangeef, je onnodig gerem krijgt. Op het moment dat je de richtingaanwijzer aanzet gaat men er vanuit dat je meteen de rijstrook op komt. Bij vrachtwagens minder snel dan bij auto's maar je krijgt wel hetzelfde effect.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op zo 15 sep 2019, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Svenlo

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Durashift » zo 15 sep 2019, 13:50

^^ Klopt, ik heb het ook (voor de duidelijkheid) over de knipperlicht naar RECHTS uitzetten ten teken dat men op het weefvak blijft rijden en dus niet de intentie heeft om naar links toe in te voegen.. want inderdaad.. voortijdig naar links de knipper aanzetten op een invoeger geeft een dwingend karakter.. en onzekerheid over het moment van invoegen van het voertuig.

Immers, op een oprit is het vrij duidelijk dat men de doorgaande rijbaan op wilt gaan (tenzij het een weefvak betreft natuurlijk, vandaar ook mijn knipper advies naar rechts).
Dat een uitvoeger op tijd de knipper aanzet om aan te geven de doorgaande rijbaan te willen verlaten is, naar mijn mening, ook logisch.. Immers, er is ook een keuze tot de weg vervolgen op diezelfde rijbaan.

Zo is de cirkel rond wat mij betreft. Jammer dat niet iedereen dezelfde mening over die cirkel deelt. :D
Coen Tunnel schreef: zo 15 sep 2019, 13:40 (..) , maar wat als hij hier gewoon rechts had willen blijven om de A73 te volgen?
Knipperlicht naar rechts uit en zelfde oplossing.. gas los voor 2 tellen. OF al eerder nog meer snelheid maken op de toerit zodat bij de blokmarkering de vrachtauto al bijna voorbij was gereden.. onafhankelijk of die vrachtauto nou wilde uitvoegen of niet.

Niet gas bijgeven op het moment dat waargenomen wordt dat een vrachtwagencombinatie wil gaan uitvoegen wanneer je zelf nét aan met de neus bij de achterkant van de hanger zit..

Samenspel in het verkeer is beter dan juridisch geneuzel, vind ik.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Piles » zo 15 sep 2019, 15:35

Los van het juridisch geneuzel, zie ik in dit filmpje weer een typische dashcam-rijder: ik heb gelijk, dus ik druk door. Daar moet je voor waken. Ik lees ook weinig zelfreflectie: de vrachtwagenchauffeur was juridisch fout, dús mij betreft geen enkele blaam.
Verkeer is een samenspel, en een goede bestuurder lost ook fouten van anderen op. Het zou je sieren als je daar ook wat aandacht voor had;)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Jackbauer1350 » zo 15 sep 2019, 16:26

Durashift schreef: zo 15 sep 2019, 13:50 ^^ Klopt, ik heb het ook (voor de duidelijkheid) over de knipperlicht naar RECHTS uitzetten ten teken dat men op het weefvak blijft rijden en dus niet de intentie heeft om naar links toe in te voegen.. want inderdaad.. voortijdig naar links de knipper aanzetten op een invoeger geeft een dwingend karakter.. en onzekerheid over het moment van invoegen van het voertuig.
Richting naar rechts aangeven is helemaal niet nodig wanneer je in de strook blijft. Zeker niet als je even later toch van plan bent naar links op te schuiven. Zelfde als het onzinnige richting aangeven naar links bij het oprijden van een rotonde.
Geen richting aangeven is immers te interpreteren als in de strook blijven.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Durashift » zo 15 sep 2019, 20:29

Tja, áls dat daadwerkelijk dan ook altijd gebeurt.. het kán ook zo zijn dat een bestuurder netjes opvolgt dat wat hem/haar geleerd is.. en dus pas richting naar links aangeeft op het moment dat er ingevoegd kan worden.. terwijl er dan al een paar honderd meter over het weefvak gereden is..

Ik ben er juist argwanend op.. en interpreteer het zeker niet als dat er op het weefvak gereden blijft.

Ik interpreteer juist weer wel dat als een auto zonder richting aangeven over de rotonde rijdt.. hij/zij rechtdoor wil en dus 1/2 rond gaat (en per abuis de knipper naar rechts vergeten is / slecht zichtbaar is.. ;) ). Blijkt het om 3/4 te gaan... zou het kunnen zijn dat ik ook al op de rotonde aanwezig ben... :?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door sven_engelen » zo 15 sep 2019, 20:43

Voor je een rotonde op gaat is het sowieso handig om te blijven wachten tot de persoon daadwerkelijk is afgeslagen. Iemand kan zomaar richting naar rechts aangeven maar alsnog doorgaan op de rotonde.
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 sep 2019, 21:36

Durashift schreef: zo 15 sep 2019, 20:29Ik interpreteer juist weer wel dat als een auto zonder richting aangeven over de rotonde rijdt.. hij/zij rechtdoor wil en dus 1/2 rond gaat (en per abuis de knipper naar rechts vergeten is / slecht zichtbaar is.. ;) ). Blijkt het om 3/4 te gaan... zou het kunnen zijn dat ik ook al op de rotonde aanwezig ben... :?
Richting aangeven hoeft enkel bij het verlaten van de rotonde. Geeft iemand geen richting aan, dan interpreteer ik dat als dat die bestuurder op de rotonde blijft. Naar links knipperen is niet verplicht en het is maar een minderheid van de bestuurders die dat ook daadwerkelijk doet.

In bv. Duitsland is het zelfs verboden om richting aan te geven voor je de rotonde oprijdt, je mag daar enkel richting aangeven bij het verlaten van de rotonde. Aangezien ik nogal vaak in Duitsland kom, heb ik het links knipperen voor het 3/4 nemen van een rotonde na mijn rij-examen zo snel mogelijk afgeleerd. In Nederland wordt het in de wet niet genoemd, maar ook niet expliciet verboden.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Durashift » zo 15 sep 2019, 21:54

^^ Jaja, ik weet het wel. Het is afwijkend gedrag van mij.

sven_engelen schreef: zo 15 sep 2019, 20:43 Voor je een rotonde op gaat is het sowieso handig om te blijven wachten tot de persoon daadwerkelijk is afgeslagen. Iemand kan zomaar richting naar rechts aangeven maar alsnog doorgaan op de rotonde.
Klopt, dat risico is er.. maar er op blijven wachten veroorzaakt dus die file voor rotondes.. zeker bij mij bekende rotondes waarbij de hoofdverkeersstromen veelal 1/2 zijn.. scheelt het tijd als men vlot de rotonde oprijdt. Vind ik.

Op de rotonde in Woudenberg geef ik dan wel weer expliciet richting aan naar links bij 1/2 rond (voor de weggebruikers op 1/4) zodat duidelijk is dat ik er op blijf en dat men niet denkt er ff voor te piepen.. aangezien je daar iets meer snelheid hebt door de bochtstraal van de rotonde en er vaak file voor staat waardoor men toch eerder probeert de rotonde op te rijden..

Plaats reactie