Mobiliteitsbeleid Rutte III

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door jelger » di 28 mei 2019, 9:34

Schelpenpaadje schreef: di 28 mei 2019, 9:08 Ik moest die term even opzoeken.
Onderuitputting slaat op een verondersteld overschot dat voor andere doeleinden gebruikt zou kunnen worden.

Net als bij andere ministeries geldt voor Defensie dat het beschikbaar stellen van extra middelen niet automatisch betekent dat er bestemmingen klaarliggen om dit geld al direct uit te kunnen geven.
Dat klopt. Vandaar ook dat het extra geld benodigd voor het NAVO afgesproken 2% defensiebudget van BNP niet in 1 jaar er bij geknald kan worden (gesteld dat het er is). In 2016 betekende dat een verdubbeling van het defensiebudget (8 miljard extra). Dat geld kan defensie niet in een keer kwijt inderdaad, want aankoop etc en andere investeringen hebben tijd nodig. Dan krijg je dus onderuitputting, en in dit hypothetische voorbeeld van een mega schaal.

Maar in de huidige situatie waarbij defensie er a) niet eens genoeg bijkrijgt om een stabiel groeipad naar 2024 (2%) in te zetten (stijging budget loopt achter, en met de forse groei BNP wordt inhaalslag alleen maar lastiger) en b) nog steeds enorme materiaal en materieel tekorten heeft (veel defect materieel dat niet op missie ingezet kan worden, of erger - laat ik daar hier niet over uitweiden) kan ik me niet voorstellen dat er werkelijk sprake is van onderuitputting. Sterker, als in een voorjaarsnota blijkt dat dit voor het lopende jaar voor enkele tientallen miljoenen het geval lijkt te zijn, dan dient er binnen defensie bijgestuurd en ingegrepen te worden. Er zijn nog steeds structurele tekorten. Dan kan het niet bestaan dat geld voor defensie voor wat anders ingezet wordt.

Voor bijvoorbeeld I&W, om het even terug te brengen naar dit draadje.
Laatst gewijzigd door jelger op di 28 mei 2019, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » di 28 mei 2019, 9:40

Er wordt ook nog wel eens geschoven tussen jaren. Zeker in het infrastructuurfonds is dat niet ongebruikelijk. Wellicht heeft Defensie een grote order gedaan waarvoor de financiën voor dit jaar gepland staan, maar pas ten laste komen van volgend jaar, en dat er daarom geschoven kan worden tussen de begrotingen? Nu van Defensie naar IenW en volgend jaar andersom?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door jelger » di 28 mei 2019, 9:47

Dat is niet uit te sluiten. Wel iets om te volgen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Schelpenpaadje » di 28 mei 2019, 10:37

jelger schreef: di 28 mei 2019, 9:34 Maar in de huidige situatie waarbij defensie er a) niet eens genoeg bijkrijgt om een stabiel groeipad naar 2024 (2%) in te zetten (stijging budget loopt achter, en met de forse groei BNP wordt inhaalslag alleen maar lastiger) en b) nog steeds enorme materiaal en materieel tekorten heeft (veel defect materieel dat niet op missie ingezet kan worden, of erger - laat ik daar hier niet over uitweiden) kan ik me niet voorstellen dat er werkelijk sprake is van onderuitputting. Sterker, als in een voorjaarsnota blijkt dat dit voor het lopende jaar voor enkele tientallen miljoenen het geval lijkt te zijn, dan dient er binnen defensie bijgestuurd en ingegrepen te worden. Er zijn nog steeds structurele tekorten. Dan kan het niet bestaan dat geld voor defensie voor wat anders ingezet wordt.

Voor bijvoorbeeld I&W, om het even terug te brengen naar dit draadje.
Volgens mij staat hier dat het mogelijk overblijven van geld binnen het Infrastructuurfonds (als gevolg van het schuiven met projecten) aanleiding is om die verbinding te zoeken.
Bij de behandeling van de begroting van Infrastructuur en Waterstaat voor 2019 heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen met het verzoek een plan te ontwikkelen tegen onderuitputting van het Infrastructuurfonds en de Kamer hierover voor de Voorjaarsnota te informeren.
Zo lang dat geld tijdelijk naar Defensie wordt overgeheveld (bijvoorbeeld om eenmalige aankopen voor te kunnen financieren die de jaarlijkse verhoging van het defensiebudget te boven gaan) en op tijd weer beschikbaar is voor geplande bestedingen binnen I&W, dan lijkt me dat geen probleem.
De aankomende periode wordt gebruikt om dit risico verder in kaart te brengen en te bezien welke mogelijkheden voorhanden zijn om programmering, raming en de realisatie van projecten te optimaliseren. Daar waar nodig om de beschikbare middelen te laten aansluiten op de programmering van projecten, worden uitkomsten vertaald naar de begroting.
Deze zinsnede lijkt te bevestigen dat aan bestaande plannen en ambities niet wordt getornd. Het beschikbaar houden van geld in het fonds voor de bestaande programmering is juist leidend
jelger schreef: di 28 mei 2019, 7:51 Apart. Er komt geld bij voor Defensie, maar er wordt geld van Defensie doorgeschoven naar I&W vanwege onderuitputting? Is dat voor projecten met strategische waarde voor defensie?
Het lijkt vooral op het omgekeerde. Maar wie weet kan defensie van dat geld een 5 kilometer lange landingsbaan voor calamiteiten aanleggen tussen Westzaan en Beverwijk? :mrgreen:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door jelger » di 28 mei 2019, 10:58

:facepalm: ik zat verkeerd te lezen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Kaaiman » di 28 mei 2019, 11:39

Schelpenpaadje schreef: di 28 mei 2019, 10:37Maar wie weet kan defensie van dat geld een 5 kilometer lange landingsbaan voor calamiteiten aanleggen tussen Westzaan en Beverwijk? :mrgreen:
:rofl2:

Het tracé is op de kaart kaarsrecht, dus wie weet. :woop: :dyn_hyp:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » di 28 mei 2019, 13:51

Een kamerbrief over de instandhouding van de infrastructuur: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... astructuur

Er is bij de rijkswegen nagenoeg geen achterstallig onderhoud, maar wel de nodige uitgesteld onderhoud en dit loopt ook op. Vaarwegen lijkt overigens wel een ondergeschoven kindje te zijn, goed voor het gros van achterstallig onderhoud en de helft van al het uitgestelde onderhoud.

Afbeelding

De definities:

Uitgesteld onderhoud: Er is sprake van uitgesteld onderhoud (of vervanging) als de assets wel blijven voldoen aan de geldende veiligheidsnormen en/of prestatieafspraken terwijl bewust wordt afgeweken van het vigerend beheerconcept waarbij de keuze voor het moment van onderhoud of vervanging wordt bepaald op basis van feitelijke technische conditie en planoptimalisatie of prestatieafspraken.

Achterstallig onderhoud: Er is sprake van achterstallig onderhoud (of vervanging) als de assets niet meer voldoen aan de geldende veiligheidsnormen en/of prestatieafspraken.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5060
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Rogier » wo 29 mei 2019, 6:49

Tja, afgelopen jaar kwamen er veel berichten van veel storingen bij bruggen en sluizen. Een slechte ontwikkeling lijkt mij. Onderhoud heeft naar mijn mening meer aandacht nodig. Ook bij nieuwbouw vind ik dat er te weinig aandacht voor toekomstig onderhoud is:

Het toepassen van kunststofkappen bij de schampranden (zelf nieuwe viaducten bij KNP Muiderberg, etc). Deze moeten volgens mij na 30 - 40 jaar vervangen, omdat de verankering (staal) na deze periode in veel gevallen niet meer voldoet. Verder is inspectie van de achterliggende betonconstructie minder eenvoudig.
Het toepassen van voegen in viaducten \ bruggen korter dan 100 meter. Veel nieuwe viaducten (korter dan 100 meter) worden (nog) steeds van voegen voorzien, terwijl uit onderzoek blijkt dan het (veel) slimmer is om dit soort viaducten integraal uit te voeren (onderbouw en bovenbouw vormen 1 geheel). Het voordeel is dat er dan geen opleggingen en voegovergangen ingebouwd hoeven te worden, wat het viaduct veel minder kwetsbaar maakt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Kaaiman » wo 29 mei 2019, 9:43

Rogier schreef: wo 29 mei 2019, 6:49Het toepassen van voegen in viaducten \ bruggen korter dan 100 meter. Veel nieuwe viaducten (korter dan 100 meter) worden (nog) steeds van voegen voorzien, terwijl uit onderzoek blijkt dan het (veel) slimmer is om dit soort viaducten integraal uit te voeren (onderbouw en bovenbouw vormen 1 geheel). Het voordeel is dat er dan geen opleggingen en voegovergangen ingebouwd hoeven te worden, wat het viaduct veel minder kwetsbaar maakt.
Dan zal er op de A28 Meppel - Assen weinig onderhoud nodig zijn, want dat zijn bijna allemaal integraalviaducten van PWS Drenthe. 8-)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door jelger » do 22 aug 2019, 16:56

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » do 22 aug 2019, 17:05

jelger schreef: do 22 aug 2019, 16:56De gedachte is om via de investeringen de economie te blijven stimuleren.
Er is altijd debat of dit wel werkt. Er komt in zo'n situatie vaak op korte termijn geld vrij terwijl er geen projecten bouwrijp zijn (procedures e.d.) zeker met het oog op het stikstofdebacle. Indertijd werd in de VS ook bekritiseerd dat er in 2008-2009 veel geld is toegekend aan 'pork barrel' omdat zinvolle projecten nog zeker 5-10 jaar op zich zouden laten wachten qua procedures, maar men per direct de economie wilde stimuleren. Je houdt dan de bouwsector wel aan het werk, maar de economische waarde van die investeringen is beperkt.

Momenteel is er ook geen sprake van grootschalig achterstallig onderhoud. Men zou wat vervangingen naar voren kunnen halen, maar bij grote vervangingen is ook sprake van complexe planuitwerking en aanbesteding wat niet in 1 jaar klaar is. Wat ook kan is om het infrastructuurfonds flink op te hogen zodat over 3-4 jaar veel tegelijk uitgevoerd kan worden.

Men heeft tijdens Rutte I/II beoogd om de proceduretijd te verkorten van gemiddeld 11 naar 3 jaar. Dat kan theoretisch, maar in de praktijk duurt het toch vaak een stuk langer dan 3 jaar. Ik noem maar het project A4 Haaglanden. In 2011 is daarvan het voorkeursalternatief vastgesteld en nu 8 jaar later is er nog steeds geen tracébesluit.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Koesj » do 22 aug 2019, 17:12

^^ Zou het niet zo kunnen zijn dat er geen Tracébesluit is omdat er dan alsnog geen budgetruimte bestaat? Beter wordt de capaciteit voor dat soort procedures aangewend in volgorde van verwachte startdatum. En hadden we in meen ik de jaren '80/'90 ook niet een lijstje met 'shovel ready'-projecten, die uiteindelijk nooit uitgevoerd zijn terwijl de noodzakelijke procedures al wél doorlopen waren?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Kaaiman » do 22 aug 2019, 17:23

Volgens de berichtgeving van de NOS gaat het vooral om investeringen in het OV. Maar ik kan me niet indenken dat er ook niet wat extra geld naar het wegennet zou gaan.

Nu alle grote nationale wegverbindingen wel zo'n beetje zijn/worden aangelegd (op het gat in de A4 na), wordt het mijns inziens vooral tijd om naast het wegwerken van NMCA-knelpunten ook eens langlopende, eerder wegbezuinigde projecten naar voren te halen. Maar vooral mag er wel eens kritisch gekeken worden naar de verkeersveiligheid en doorstroming van de rijks-N-wegen.

Met name als het gaat om het opheffen van gelijkvloerse kruispunten en het verdubbelen van enkelbaans wegen is er nog wel een behoorlijke inhaalslag gewenst, wat mij betreft met prioriteit voor (delen van) de N9, N11, N35, N36, N50 en N59. Dit is tevens een mooie manier om de investeringen over het land te spreiden (buiten de gebruikelijke NMCA-riedel), de lokale economie te stimuleren door projecten als ongelijkvloerse kruisingen als losse projecten in de markt te zetten, en met de verbeterde wegen het vestigingsklimaat buiten de economische kerngebieden te verbeteren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5060
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Rogier » do 22 aug 2019, 17:46

Dat fonds gaat niet helpen. Eventueel onderhoudswerk kan hiermee aangepakt worden.
Echter we hebben in Nederland eerder een personeelsgebrek probleem in de bouw. Ook om die reden gaat dit niet werken.
Verder moeten de investeringen in de infrastructuur over meerdere jaren (10 - 15 jaar) sterk verhoogd worden. In de jaren zestig (en begin jaren zeventig) werd dit ook gedaan. Men kan in de geval beter de staatsschuld versneld herfinancieren, zodat de rentelasten verder verlaagd worden.

Men kan ook de lasten gedeeltelijk verlagen. Dit moet ook niet teveel gebeuren, want anders hebben we weer een structureel tekort, waardoor men weer mag gaan bezuinigen in slechte tijden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door jelger » do 22 aug 2019, 17:59

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Ds79m » do 22 aug 2019, 18:57

Ik heb er wat gemengde gevoelens over. Enerzijds kan ik begrijpen dat er wordt geprofiteerd van het feit dat je voor een behoorlijk lange looptijd gratis kan lenen. En dat in een munteenheid waarbij de kans groot is dat die aan het eind van die periode niets meer waard is. Dus het aflossen van de staatsschuld hoeft niet zo dringend te zijn.

Anderzijds lijkt het geld nu vooral op te gaan in OV-projecten, met name lightrail. Dat betekent dan weer dat je al een schuld hebt, en vervolgens nog meer schuld gaat maken om te investeren in projecten die onrendabel zijn en waar jaarlijks extra geld bij moet. En je hebt het risico dat op een gegeven moment de rente ook weer omhoog gaat, en dan heb je dus ook meer kosten. Dat klinkt nogal als Donald Duck-beleid. Bovendien is de kans groot dat de schop pas in de grond gaat als de recessie al lang en breed voorbij is.

Maar goed, laten we eerst eens afwachten waar het geld naartoe moet gaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door fonsoy » do 22 aug 2019, 22:55

Ik krijg eigenlijk ontzettende jeuk van "lightrail". Zullen we eens een keer gewoon benoemen wat we willen, kabinet? Ik begrijp dat ze dus weer metroverbindingen willen aanleggen. Of toch een treinverbinding?

Ik kan me goed voorstellen dat het nuttig is om in de grootstedelijke regio's eens te kijken of er een metroverbinding te realiseren is met een MKBA van hoger dan 1. Het verleden leert dat dit normaal gesproken heel moeilijk is, maar een onderzoek om naar een aantal varianten onderzoek te doen lijkt me geen weggegooid geld. In Amsterdam wordt bijvoorbeeld veelvuldig over een Oost-Westverbinding gesproken, of het doortrekken van de Noord Zuidlijn naar Schiphol.

Inderdaad hoop ik te meer dat er nog eens in de perifere regio's geïnvesteerd wordt op wegengebied. Maar ook daar is een MKBA hoger dan 1 bijna niet te halen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Durashift » do 22 aug 2019, 23:25

OV (trein) wordt te populair in (rand)stedelijk gebied. Groeiscenario's van ProRail / NS lopen drie jaar voor op de verwachting, was van de week in het nieuws.

https://nos.nl/artikel/2297754-veel-mee ... s-vol.html

~~~~~~

Zoals ik het lees is het plan op dit moment vooral om nu geld op de kapitaalmarkt op te halen.. omdat er negatieve rente is en dat dit geld dan enkele jaren zal 'verstoffen' totdat er plannen zijn waarvoor die muntjes van het stof ontdaan kunnen worden.

Moshi
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 0:02

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Moshi » vr 23 aug 2019, 1:49

Rogier schreef: do 22 aug 2019, 17:46Echter we hebben in Nederland eerder een personeelsgebrek probleem in de bouw. Ook om die reden gaat dit niet.
Als er nu met besluitvorming en juridische procedures wordt gestart kan het heel goed zijn dat het personeelsgebrek al weer is verdwenen als de uitvoering start. Begin je daar pas mee tijdens een recessie, dan is die alweer voorbij tegen de tijd dat de uitvoering begint.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door boe! » vr 23 aug 2019, 9:16

Ds79m schreef: do 22 aug 2019, 18:57 Maar goed, laten we eerst eens afwachten waar het geld naartoe moet gaan.
Volgens de laatste berichten zou het hele plan alweer in de ijskast zijn gezet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Vinny » vr 23 aug 2019, 20:20

Kaaiman schreef:Met name als het gaat om het opheffen van gelijkvloerse kruispunten en het verdubbelen van enkelbaans wegen is er nog wel een behoorlijke inhaalslag gewenst, wat mij betreft met prioriteit voor (delen van) de N9, N11, N35, N36, N50 en N59. Dit is tevens een mooie manier om de investeringen over het land te spreiden (buiten de gebruikelijke NMCA-riedel), de lokale economie te stimuleren door projecten als ongelijkvloerse kruisingen als losse projecten in de markt te zetten, en met de verbeterde wegen het vestigingsklimaat buiten de economische kerngebieden te verbeteren.
Veel van de wegen die je noemt kunnen volgens mij beter worden overgedragen aan de provincie met een mooie zak geld waar ze zelf hun wegennet mee kunnen opwaarderen, en dan kunnen ze er ook voor kiezen om het geld te besteden aan andere wegen als dat een beter resultaat geeft. Maar goed, wellicht bestaat het risico dat ze dan niets doen, maar dat gebeurt nu ook niet. Als de NMCA riedel wordt toegepast kun je sowieso beter de provincie de regie geven, want de wegen die je noemt aanpakken geven op provinciaal niveau een forse verbetering, maar zijn op landelijk niveau niet heel relevant.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » di 10 sep 2019, 12:17

Nederland had in 2018 2 van de wereldwijd 5 PPS contracten voor wegen van meer dan $ 1 miljard.

Zie ook: Annual Privatization Report 2019: Surface Transportation

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Coen Tunnel » di 10 sep 2019, 13:27

^^ Wat is dat voor kromme zinsconstructie in dat laatste deel? 4,2 km is niet de lengte van de Blankenburgtunnel, maar van de hele A24 toch? En dan "The bridge includes a 510-meter land tunnel". :s En de Blankenburgtunnel komt volgens de teskt onder de Nieuwe Maas (klopt niet), maar de landtunnel ten noorden van het Scheur (klopt wel)?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » di 10 sep 2019, 13:32

Waarschijnlijk zijn ze het spoor bijster met al die rare benamingen van onze waterwegen ;)

Het is al heel wat dat zo'n Amerikaanse studie / publicatie verder kijkt dan alleen VS, Canada en UK... Ze hebben PPS'en in de hele wereld geïnventariseerd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » di 17 sep 2019, 15:22

Wijzigingen MIRT 2020:
  • Ten opzichte van het MIRT Overzicht 2019 zijn er drie MIRT Onderzoeken afgerond, namelijk:
    • Anders Benutten
    • Holwerd aan Zee
    • IJsselkop

    Deze MIRT Onderzoeken komen niet meer terug in dit MIRT Overzicht.

    De MIRT Verkenning ‘Integrale verkenning Meer Maas Meer Venlo’ is daarnaast geschrapt en komt niet meer terug in dit MIRT Overzicht.

    De volgende zes MIRT-projecten hebben een fasewisseling ondergaan:
    Van onderzoek naar verkenning:
    • A1/A30 Barneveld
    • Lob van Gennep

    Van verkenning naar planuitwerking:
    • A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda

    Van planuitwerking naar realisatie:
    • A15 Papendrecht – Sliedrecht
    • N35 Nijverdal – Wierden
    • European Rail Traffic Management System (ERTMS)

    In dit MIRT Overzicht zijn acht nieuwe MIRT-trajecten opgenomen:
    • A9 Rottepolderplein (valt onder het MRA-programma)
    • MIRT Onderzoek A1/A35 Azelo - Buren
    • MIRT Onderzoek A50 Corridor Nijmegen - Eindhoven
    • MIRT Onderzoek Metropoolregio Utrecht (valt onder programma UNED)
    • Sluis Kornwerderzand
    • Wilhelminakanaal Sluis II
    • MIRT Verkenning Rotterdam derde oeververbinding (valt onder het programma MoVe)
    • Programmatische Aanpak Grote Wateren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » di 17 sep 2019, 16:08

Het blijkt dat dit jaar aanzienlijk minder geld uitgegeven wordt dan een jaar geleden voorzien was.

In de begroting die op prinsjesdag 2018 is gepresenteerd, was € 3,1 miljard voor hoofdwegen, waarvan € 1,46 miljard voor aanleg voorzien. In de huidige begroting is voor 2019 dat verminderd met respectievelijk -700 mln en -890 mln.

Dat kan komen doordat projecten niet zijn gestart zoals gepland. Volgens de begroting 2019 geldt dat echter alleen voor de N33 Zuidbroek - Appingedam. Wel is het mogelijk dat bijvoorbeeld voor de A10 Zuid en ViA15 niet de hoeveelheid geld is uitgegeven als verwacht, dat zou dieper uitgeplozen moeten worden. En het is mogelijk dat sommige aanlegkosten zijn gewijzigd naar PPS, want de uitgaven daaraan waren wel bijna 200 miljoen hoger dan verwacht.

Je ziet normaal wel verschillen, maar 700 - 900 miljoen (dat is rond de 30%!) is wel ongebruikelijk veel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » za 16 nov 2019, 19:20

Op 20 en 21 november vinden de bestuurlijke overleggen MIRT (BO MIRT) weer plaats. Dit is elk najaar het geval, nadat de begroting is gepresenteerd gaat de minister in overleg met de regio's om te kijken wat er nog mogelijk is buiten wat al in de begroting op prinsjesdag is vastgesteld.

Meestal betekent dit wel wat wegennieuws.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » ma 18 nov 2019, 18:13

Kamerbrief: Kamerbrief over versnelling werkzaamheden beheer en onderhoud
  • De toename van uitgesteld onderhoud leidt tot een vergrote kans op storingen en heeft ook negatieve gevolgen voor de doelmatigheid van het onderhoud. Op mijn verzoek heeft RWS onderzocht of de inpasbaarheid van extra onderhoudsprojecten op korte termijn mogelijk is, onder andere door het ontstaan van vertraging bij andere projecten.

    Na onderzoek van RWS is gebleken dat een versnelling van onderhoudswerkzaamheden met een omvang van circa € 165 mln. mogelijk is. Net zoals bij de impuls is het accent gelegd op onderhoudswerkzaamheden die ‘merkbaar en maakbaar’ zijn, dat wil zeggen dat ze een direct effect hebben op het risico van verstoringen en tevens relatief snel zijn in te passen in de onderhoudsprogrammering van RWS. Het versnellen van onderhouds-werkzaamheden vermindert de voorraad aan uitgesteld onderhoud, maar desondanks is de inschatting dat deze per saldo vooralsnog zal toenemen.

    Het overgrote deel van de versnelling ad € 122,4 mln. heeft betrekking op het hoofdwegennet. De maatregelen op het hoofdwegennet zijn met name gericht op de verlichting, geleiderails en fauna-afrastering.
Toen ik de kamerbrief opende dacht ik dat er wellicht grote renovatieprojecten naar voren gehaald konden worden. Maar dat is dus niet het geval, het gaat voornamelijk om echt klein regulier onderhoud:

Afbeelding

De traverse Zwolle is inmiddels 15 jaar in gebruik met de spitsstroken. Dus ik kan mij voorstellen dat de apparatuur daar inmiddels van afgeschreven is.

De TTI van de genoemde tunnels zullen wel een redelijk deel van de genoemde kosten van € 122,4 miljoen zijn. De kosten van de TTI lopen al snel op, zeker in verhouding tot werkzaamheden als wegmarkeringen of afrastering vervangen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Rein » ma 18 nov 2019, 19:17

Wijkertunnel vind ik wel bijzonder. Ik zou denken dat dit soort onderhoud en vervanging onderdeel uitmaakt van de (schaduw)tolconcessie. Maar blijkbaar niet dus.

Edit: Ah, het blijkt dat het onderhoud door de Exploitatiemaatschappij is uitbesteed aan RWS tegen een vaste (geïndexeerde) vergoeding. Dus RWS is de sjaak als de feitelijke onderhoudskosten opeens veel hoger blijken te zijn. Meer info.
Laatst gewijzigd door Rein op ma 18 nov 2019, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door fonsoy » ma 18 nov 2019, 20:09

Zou een vervanging van installaties bij deze tunnels ook zo ingrijpend zijn als de renovatie van de Maastunnel en Velsertunnel? Er zitten wel een paar kritische schakels bij die tunnels die bij langdurige afsluiting tot zeer ernstige verkeershinder kunnen leiden.

Plaats reactie