Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance » vr 23 aug 2019, 12:59

Helemaal niets, want de weg is afgesloten vanwege bouwwerkzaamheden verderop. Er mag alleen bouwverkeer in vanaf de andere kant, en ik denk dat daarom het parkeerverbod geldt, want die grote wagens kunnen er nu amper langs.
Gelet op de parkeerrichting van een aantal wagens (niet op deze foto zichtbaar overigens) is er dus zeker vanaf deze kant (van de geslotenverklaring) ingereden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Kaaiman » zo 25 aug 2019, 11:46

Verboden om achteruit in te parkeren? :p
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door LennyKravitz » za 31 aug 2019, 20:09

https://www.ad.nl/video/jerry-fotografe ... t-z~p97866

Jerry fotografeert omleidingsborden van A tot en met Z
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vinny » ma 02 sep 2019, 21:39

Palance schreef: vr 23 aug 2019, 12:59 Helemaal niets, want de weg is afgesloten vanwege bouwwerkzaamheden verderop. Er mag alleen bouwverkeer in vanaf de andere kant, en ik denk dat daarom het parkeerverbod geldt, want die grote wagens kunnen er nu amper langs.
Gelet op de parkeerrichting van een aantal wagens (niet op deze foto zichtbaar overigens) is er dus zeker vanaf deze kant (van de geslotenverklaring) ingereden.
Je kunt niet zomaar wat borden neer zetten en vervolgens verwachten dat het wel goed komt :roll:

De gemeente zou hier toch wat strakker bovenop moeten zitten en dergelijke rommel niet moeten toestaan. Het gevolg is dat er auto's in een bouwplaats geparkeerd staan. Dat is onhandig en het lijkt me ook onveilig. Waarschijnlijk zijn er ook veel te weinig (wel bereikbare) parkeerplaatsen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

H_BD
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 13:32

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door H_BD » vr 13 sep 2019, 11:26

https://goo.gl/maps/MZ7FZ4xhy1ufvhmJ6

https://goo.gl/maps/6kjYhmRBoY193xZt6

Wel consequent in de :E1: :B1: . En niet dat je het kunt zien aan de weg, maar het is ook nog eens een zone 60 daar.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Emil » vr 13 sep 2019, 14:42

^^ Wat een drama dit...

En dan ook nog verkeerde belijning. Het lijkt wel of sommige wegbeheerders zelf niet eens een rijbewijs hebben. :facepalm:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 sep 2019, 16:27

^^ Die belijning is nog tot daar aan toe, al nodigt deze weg wel uit tot 80 rijden. Maar die borden :E1: zijn belachelijk.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » vr 13 sep 2019, 18:33

Emil schreef: vr 13 sep 2019, 14:42 En dan ook nog verkeerde belijning. Het lijkt wel of sommige wegbeheerders zelf niet eens een rijbewijs hebben. :facepalm:
Ik heb in zulke gevallen altijd het idee dat een wethouder ergens heeft lopen gillen dat er een 60-zone moet komen, maar vervolgens verzuimt geld vrij te maken voor aanpassingen. Dus hup, bordje 60 en we zijn klaar. :doei:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Breyten
stadsweg
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 8:22
Locatie: Voorschoten

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Breyten » vr 20 sep 2019, 22:50

Ik las dat ze in Westerwolde oude komborden weggeven. Bekend van Jipsingboertange of Barnflair.
Geïnteresseerden kunnen hier klikken. Men kan reageren voor 20 oktober. Leuk bericht staat hier. Zelfs de NOS heeft aandacht hieraan besteed

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 sep 2019, 22:59

Ze pakken wel uit daar. Bij veel herindelingen in Fryslân werden gemeentenamen overgeplakt in plaats van alle borden te vernieuwen.

H_BD
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 13:32

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door H_BD » za 28 sep 2019, 12:40

Hier is ook een expert aan het werk geweest: https://goo.gl/maps/jbavQ5fH8Gxmmj747

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Emil » ma 30 sep 2019, 13:42

H_BD schreef: za 28 sep 2019, 12:40 Hier is ook een expert aan het werk geweest: https://goo.gl/maps/jbavQ5fH8Gxmmj747
Sowieso staan daar over een afstand van 50 meter zo'n 15 verkeersborden, waarvan minstens de helft overbodig.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance » di 01 okt 2019, 11:48

Noldijk, Barendrecht. Een beetje raar onderbord. Wordt er nu bedoeld dat voetgangers naar rechts moeten, dat er voetgangers van rechts kunnen komen, of dat ze alleen naar rechts oversteken? (gelet op de situatie ter plekke vermoed ik dat optie 2 bedoeld wordt)
Afbeelding

Vanaf de andere kant kom je ook zo'n bord tegen, maar dan met het pijltje naar links.
Laatst gewijzigd door Palance op di 08 okt 2019, 7:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Rene » di 01 okt 2019, 15:52

Zou het kunnen zijn om voetgangers aan te geven dat ze in de buitenbocht moeten lopen ?
(i.v.m. zichtbaarheid)

Ben met je eens dat dit onderbord niet goed is.
Het roept meer vragen op dan het beantwoord.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance » zo 06 okt 2019, 11:04

Vanwege bouwwerkzaamheden aan de overzijde wil men overdag geen auto's in de parkeerkommen hebben om de boel wat overzichtelijker te houden. Maar volgens mij is dit niet de juiste manier.

(Binnenlandse Baan, Barendrecht)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » zo 06 okt 2019, 11:07

^^ Klopt. Nu mag je er niet op de rijbaan parkeren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Durashift » zo 06 okt 2019, 16:54

Palance schreef: di 01 okt 2019, 11:48 Noldijk, Barendrecht. Een beetje raar onderbord. Wordt er nu bedoeld dat voetgangers naar rechts moeten, dat er voetgangers van rechts kunnen komen, of dat ze alleen naar rechts oversteken? (gelet op de situatie ter plekke vermoed ik dat optie 2 bedoeld wordt)
SPOILER: TOON

Afbeelding
(..)
Waarom dan niet ook waarschuwen voor fietsers / gemotoriseerd verkeer dat vanuit de weg rechts kan komen?

Ik ga mee met het antwoord van Rene. In de veronderstelling (van de wegbeheerder) dat de voetgangers netjes, volgens de regels, aan de linkerkant van de weg lopen.. (wat heel vaak niet het geval is.. :woop: ) dienen deze in die aankomende bocht op rechts te lopen. Voor de veiligheid. ;)

Misschien een stukje weg belijnen met een blauwe strook en het voetgangerssymbool.. dat het duidelijker maakt? (en dan nog ergens een bordje hangen: fietsen/bromfietsen toegestaan?) 8-)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » zo 06 okt 2019, 18:24

Durashift schreef: zo 06 okt 2019, 16:54dat de voetgangers netjes, volgens de regels, aan de linkerkant van de weg lopen..
Welke regel is dat?

Ik heb er een variant op gevonden. Geen idee of deze al voorbij is gekomen (ik twijfel zelfs of ik hem hier zelf niet al eens heb genoemd), maar ik snap hem hoe dan ook niet.

Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door boe! » zo 06 okt 2019, 18:51

Bovenste bord: pas op voor fietsers en bromfietsers.
Tekst: maar omdat het om een verplicht fietspad gaat en geen bromfietspad, geldt dat bovenste bord alleen voor fietsers.
Pijl: bovenste bord geldt alleen in de richting van de pijl, dus voor verkeer dat rechtsaf slaat.
Onderste bord: als je in oktober naar Offermans in Meerssen gaat, kan je 500 euro korting op televisies krijgen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » zo 06 okt 2019, 19:17

boe! schreef: zo 06 okt 2019, 18:51 Pijl: bovenste bord geldt alleen in de richting van de pijl, dus voor verkeer dat rechtsaf slaat.
Het geldt aan de rechterzijde van het bord. Een E01 (parkeerverbod) met een pijl eronder geldt ook niet pas nadat je rechtsaf geslagen bent.

boe! schreef: zo 06 okt 2019, 18:51Onderste bord: als je in oktober naar Offermans in Meerssen gaat, kan je 500 euro korting op televisies krijgen.
:roll: :lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 okt 2019, 19:34

Attietattie schreef: zo 06 okt 2019, 18:24
Durashift schreef: zo 06 okt 2019, 16:54dat de voetgangers netjes, volgens de regels, aan de linkerkant van de weg lopen..
Welke regel is dat?
Geen regel, wel een aanbeveling uit het Verdrag van Wenen inzake het Wegverkeer, artikel 20, lid 5:

Het verdient aanbeveling dat de nationale wetgeving als volgt bepaalt: voetgangers die op de rijbaan lopen dienen zulks te doen aan de zijde van de weg die ligt tegenover de zijde overeenkomstig de rijrichting, behalve wanneer dit hen, indien zij zo zouden doen, in gevaar zou brengen, Personen daarentegen die een fiets, een bromfiets of een motorfiets aan de hand meevoeren en groepen voetgangers onder geleide of die een optocht vormen, dienen onder alle omstandigheden aan de zijde van de rijbaan overeenkomstig de rijrichting te lopen. Tenzij zij een optocht vormen dienen voetgangers die op de rijbaan lopen, ’s nachts en bij slecht zicht, en overdag wanneer de verkeersdichtheid zulks vereist, zoveel mogelijk in één rij achter elkaar te lopen.

Maar in Nederland inderdaad niet wettelijk verplicht, ondanks dat Nederland wel verdragspartner is.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op zo 06 okt 2019, 19:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance » zo 06 okt 2019, 19:42

boe! schreef: zo 06 okt 2019, 18:51 Onderste bord: als je in oktober naar Offermans in Meerssen gaat, kan je 500 euro korting op televisies krijgen.
Maar de vraag is nu net of alleen fietsers die kunnen krijgen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Durashift » zo 06 okt 2019, 21:52

Attietattie schreef: zo 06 okt 2019, 19:17
boe! schreef: zo 06 okt 2019, 18:51 Pijl: bovenste bord geldt alleen in de richting van de pijl, dus voor verkeer dat rechtsaf slaat.
Het geldt aan de rechterzijde van het bord. (..)
Ja, het zal bedoeld zijn als waarschuwing voor gemotoriseerd verkeer dat rechtsaf de (snelweg?)oprit wil oprijden.. om fietsers voorrang te verlenen.
Fietspad zit ook een beetje 'uit het zicht' door dat stuk straatwerk.

Wat betreft je vraag over aan welke kant van de weg lopen indien er geen voetpad is: gewoon, gezond boeren verstand.
Daarnaast is het mij zo door mijn vader geleerd. ;)
Het is toch ook logisch? Als zwakke verkeersdeelnemer heb je dan tenminste (minder) het risico op verkeer dat in je rug komt aansnellen.. als is dat betreffende weggetje wel zodanig smal dat het niet veel uitmaakt, dat ben ik dan wel met je eens.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door boe! » ma 07 okt 2019, 7:25

Durashift schreef: zo 06 okt 2019, 21:52Ja, het zal bedoeld zijn als waarschuwing voor gemotoriseerd verkeer dat rechtsaf de (snelweg?)oprit wil oprijden.. om fietsers voorrang te verlenen.
Het viaduct is van de A2, maar er is daar geen oprit in de richting van Maastricht. Het betreft hier een lokale weg richting Itteren.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Sibren » ma 07 okt 2019, 7:30

Durashift schreef: zo 06 okt 2019, 21:52 Ja, het zal bedoeld zijn als waarschuwing voor gemotoriseerd verkeer dat rechtsaf de (snelweg?)oprit wil oprijden.. om fietsers voorrang te verlenen.
Fietspad zit ook een beetje 'uit het zicht' door dat stuk straatwerk.
Daarvoor is toch dit bord bedacht? Naar mijn mening ook duidelijker:

Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Seat Ibiza » ma 07 okt 2019, 12:11

Attietattie schreef: zo 06 okt 2019, 18:24 Ik heb er een variant op gevonden. Geen idee of deze al voorbij is gekomen (ik twijfel zelfs of ik hem hier zelf niet al eens heb genoemd), maar ik snap hem hoe dan ook niet.

Afbeelding
I.t.t. wat boe! zegt, denk ik dat men wil waarschuwen voor deze oversteek. Daar kun je enkel fietsers verwachten vanaf de linkerzijde, dus vandaar de pijl die naar rechts wijst.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Rene » ma 07 okt 2019, 12:25

Seat Ibiza schreef: ma 07 okt 2019, 12:11I.t.t. wat boe! zegt, denk ik dat men wil waarschuwen voor deze oversteek. Daar kun je enkel fietsers verwachten vanaf de linkerzijde, dus vandaar de pijl die naar rechts wijst.
Als dat inderdaad is waarvoor het bord bedoeld is, dan heeft men de plank door hypercorrectheid volledig misgeslagen.
Dat fietsers alleen van links komen is voor naderende automobilisten totaal niet relevant, maar het leidt nu wel tot heel veel vraagtekens bij diezelfde automobilisten. Less is more, gewoon alleen het RVV-bord plaatsen en daarmee basta. De tekst fietsers is volstrekt overbodig, de pijl ook.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Seat Ibiza » ma 07 okt 2019, 12:27

^^
Eens. En bord iets dichter bij de oversteek plaatsen lijkt me ook duidelijker.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Robonus » ma 07 okt 2019, 12:38

Ik kwam op de RVV borden pagina deze tegen:
Afbeelding

Ik kan me niet herinneren die ooit gezien te hebben. Wanneer zo je zoéén neerzetten in plaats van een:
Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » ma 07 okt 2019, 13:07

Robonus schreef: ma 07 okt 2019, 12:38de RVV borden pagina
Welke? Er is er eigenlijk maar eentje hè en die kun je vinden op wetten.nl ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie