[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 aug 2019, 8:55

nickdh schreef: ma 12 aug 2019, 6:49 ^^ Zelfs al zou de B50n/HMÜ er al liggen, is het nauwelijks of niet eens sneller en min of meer gelijk in afstand van :KP: Battice naar het Frankfurter Kreuz t.o.v. de E40-BAB44-BAB4-BAB3.
Klopt, dat argument is hier op het forum al eens naar voren gekomen en aangezien de route via de A60/B50n nog enkelbaans delen kent (ook als de Hochmoselübergang straks klaar is), lijkt mij dat een goede reden om Frankfurt niet prominent aan te geven. In ieder geval niet vanaf Battice. Blijft toch Mainz (als feitelijk einddoel) over, misschien met eventueel Ludwigshafen (als A61-einddoel) er bij. Ludwigshafen is een hoek-om-doel, maar dat is Saarbrücken dat nu wordt gebruikt ook. Dan zitten we helaas wel in de hoek van de ietwat minder bekende middelgrote Duitse steden. En dan lijken beiden mij te onbeduidend en te weinig richtinggevend om al een vermelding vanaf Battice te rechtvaardigen.
Als je dan perse Frankfurt of Mainz wilt laten zien, lekker wachten tot aan minstens Sankt-Vith. Trier voldoet prima als doel op de E42.
Eens. Vanaf Sankt-Vith is Frankfurt natuurlijk wel te bewegwijzeren. Maar daarvoor voldoen Trier en/of Saarbrücken.

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door TomTorquay » ma 12 aug 2019, 9:12

nickdh schreef: ma 12 aug 2019, 6:49 Zelfs al zou de B50n/HMÜ er al liggen, is het nauwelijks of niet eens sneller en min of meer gelijk in afstand van :KP: Battice naar het Frankfurter Kreuz t.o.v. de E40-BAB44-BAB4-BAB3.
Klopt, maar je vermijdt via de E42/A60 wel grotere steden - en bijhorende drukte - als Aachen en Köln. Dat is toch niet onbelangrijk. Ik denk bijvoorbeeld aan die wegwijzer naar Stuttgart bij :KP: Walldorf. Korter (en dus sneller) via Karlsrühe, maar toch wordt de route via Heilbronn aangewezen. Je kan daar zeker over discussiëren, maar ongebruikelijk is die techniek dus niet. Nu goed, ik kan mij zeker vinden in enkel de vermelding Trier, ik snap wel dat Frankfurt een beetje erg ver weg is over dan ook nog een substandaard route. En Mainz is daarnaast niet groot/bekend genoeg.
Laatst gewijzigd door TomTorquay op ma 12 aug 2019, 9:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » ma 12 aug 2019, 9:14

Ik denk dat Mainz op enig moment wel Hauptfernziel van de A60 zal worden, mogelijk vervangen ze dan alle huidige verwijzingen :KP: Wittlich door Mainz. Het is aan Wallonië om dan te bepalen hoe ver ze dat stroomopwaarts willen doorzetten (maar ja, met Waals NBA zijn er geen rechtdoordoelen op de bewegwijzering van reguliere afritten, en wat er op afstandenborden staat wordt vaak veel lokaler gehouden). Battice lijkt mij nog te vroeg, omdat het op dit keuzepunt tussen E42-route en klassiek Linksrheinisch verwarring kan geven welke nu precies waarmee bedoeld wordt. Het feit dat de A60, B50 en A1 hier door een behoorlijk leeg gebied gaan compliceert de doelenkeuze nogal.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 aug 2019, 9:23

TomTorquay schreef: ma 12 aug 2019, 9:12Ik denk bijvoorbeeld aan die wegwijzer naar Stuttgart bij :KP: Walldorf. Korter (en dus sneller) via Karlsrühe, maar toch wordt de route via Heilbronn aangewezen. Je kan daar zeker over discussiëren, maar ongebruikelijk is die techniek dus niet.
Stuttgart wordt al bij Darmstadt over de A67, A6 en A81 geleid, omdat je dan verder niet meer hoeft af te slaan. Over Karlsruhe is trouwens niet korter naar de noordkant van Stuttgart of het centrum. Alleen naar de zuidelijke wijken die vlakbij de A8 liggen en naar de luchthaven is via Karlsruhe daadwerkelijk korter en sneller. Er wordt nogal eens vergeten dat Stuttgart eigenlijk niet direct aan de A8 ligt, maar grotendeels een paar kilometer ten noorden er van. De A80 had Stuttgart echt moeten ontsluiten, niet de A8 die eigenlijk buiten de echte stad langs de voorsteden loopt.
TomTorquay schreef: ma 12 aug 2019, 9:12Nu goed, ik kan mij zeker vinden in enkel de vermelding Trier, ik snap wel dat Frankfurt een beetje erg ver weg is over dan ook nog een substandaard route. En Mainz is daarnaast niet groot/bekend genoeg.
Dat is voor mij meer het issue. De route over de E42-A60-B50n heeft straks nog steeds enkelbaans delen. Had er een volledige Autobahn (of Gelbe Autobahn) gelegen, dan was het een ander vehaal geweest. Maar die ligt er nog niet.
Pino schreef: ma 12 aug 2019, 9:14 Ik denk dat Mainz op enig moment wel Hauptfernziel van de A60 zal worden, mogelijk vervangen ze dan alle huidige verwijzingen :KP: Wittlich door Mainz. Het is aan Wallonië om dan te bepalen hoe ver ze dat stroomopwaarts willen doorzetten (maar ja, met Waals NBA zijn er geen rechtdoordoelen op de bewegwijzering van reguliere afritten, en wat er op afstandenborden staat wordt vaak veel lokaler gehouden). Battice lijkt mij nog te vroeg, omdat het op dit keuzepunt tussen E42-route en klassiek Linksrheinisch verwarring kan geven welke nu precies waarmee bedoeld wordt. Het feit dat de A60, B50 en A1 hier door een behoorlijk leeg gebied gaan compliceert de doelenkeuze nogal.
De Walen zijn ook vanuit het niets een keer met Saarbrücken gekomen, dus ja, het is koffiedik kijken...

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door TomTorquay » ma 12 aug 2019, 10:00

Coen Tunnel schreef: ma 12 aug 2019, 9:23 Over Karlsruhe is trouwens niet korter naar de noordkant van Stuttgart of het centrum. Alleen naar de zuidelijke wijken die vlakbij de A8 liggen en naar de luchthaven is via Karlsruhe daadwerkelijk korter en sneller.
Je hebt gelijk Coen, naar het centrum is het inderdaad 6km korter via Heilbronn. Dat wist ik niet. Ik liet mij misleiden door het feit dat ik Stuttgart enkel gebruik als richtpunt onderweg naar verderop gelegen bestemmingen. Als Stuttgart je enkel interesseert voor z'n knooppuntfunctie, dan is het wel 13km korter via Karlsrühe. En ik vermoed dat de meeste chauffeurs bij Walldorf in de laatste categorie vallen. Ik probeer mij te herinneren of München op :KP: Walldorf al aangegeven staat, ik denk van wel, via Karlsrühe. In dat opzicht worden die lange-afstandsrijders wel degelijk opgevangen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » ma 12 aug 2019, 10:23

^^ Nee, je zult op :KP: Walldorf geen München vinden (zie foto mhkamp). Hiermee wordt doorgaand verkeer Mannheim-München dus naar A6-A81 gestuurd. Vergeet ook niet dat men op :KP: Leonberg ook Mannheim naar de A81 verwijst. Het is wel degelijk te doen om ook doorgaand verkeer over deze kleine omweg te sturen, niet alleen het geleiden naar de centrale delen van de stad Stuttgart.

Met een A5 die overbelast is én een :KP: Weinsberg dat zeer specifiek is uitgebouwd op de verkeersstroom Mannheim-Stuttgart (in beide richtingen), tegenover een :KP: Walldorf waarvan de verbindingslussen al kraken onder het gewone verkeer tussen Mannheim/A61 en Basel, snap ik deze keuze heel goed.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 aug 2019, 12:10

Pino schreef: ma 12 aug 2019, 10:23 ^^ Nee, je zult op :KP: Walldorf geen München vinden (zie foto mhkamp). Hiermee wordt doorgaand verkeer Mannheim-München dus naar A6-A81 gestuurd.
Nee, München verschijnt op de A6 bij :KP: Weinsberg als doel voor de A6, dus wordt Mannheim-München over de A6-A73-A9 gestuurd:

Afbeelding

Overigens, voor de lange afstand vind ik tussen :KP: Darmstädter Kreuz en :KP: Leonberg de route A67-A6-A81 een stuk fijner rijden dan A5-A8. In de praktijk zal het tijdsverschil niet groot zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » ma 12 aug 2019, 12:15

O ja, die gekkigheid was er ook nog. Net zoals je bij :KP: Ulm-Elchingen naar Heilbronn wordt geleid over de A7-A6. De lol van het bewegwijzeren van die omwegen is me altijd onduidelijk gebleven. Eens met je gedachten over langere afstand Darmstadt-Leonberg, maar dit deel kan ik voor de lange afstand echt niet volgen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 aug 2019, 17:12

^^ Over München hebben we onlangs die discussie gehad, en voor die bestemming valt de omweg via Nürnberg mee. Vermoedelijk was dit vroeger al zo bewegwijzerd, aangezien de A99 pas in 1998 tot de A8 reikte, daarvoor moest doorgaand verkeer over de B471 en B304 langs Dachau.

Dat ook Ulm via de A6-A7 wordt geleid in plaats van A81-A8 is wel vrij ridicuul. Daar kan ik ook geen goede verklaring voor bedenken. Misschien dateert ook dit uit het verleden, in de tijd dat er voor de oude Engelbergtunnel vaak lange files stonden, en dat er aan de A8 nog veel werd gewerkt (westelijk van de Albaufstieg ligt de A8 op een deels nieuw tracé). Maar dan is dit inmiddels ook aan herziening toe.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » ma 12 aug 2019, 17:18

Misschien wil men de Albaufstieg ontlasten. Maar de A6 oostelijk van Heilbronn is tegenwoordig in zichzelf ook een serieus knelpunt geworden, vooral door het toegenomen vrachtverkeer. Er rijden 15.000 vrachtwagens per dag tussen Heilbronn en Crailsheim, dat is geen rustige verbinding meer zoals de A7 nog wel is, een snelweg die een vergelijkbaar lang stuk tussen grotere steden heeft door het dunner bevolkte centrale deel van Zuid-Duitsland.

Bijkomend is dat dit soort omwegen op de bewegwijzering niet meer werken omdat nagenoeg iedereen bekend is of met een navigatiesysteem rijdt. Vroeger wisten alleen mensen uit de regio hoe je het beste kon rijden en volgden de meeste anderen de bewegwijzering. Die tijd ligt nu echt al wel 10 jaar achter ons.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » ma 12 aug 2019, 19:45

^^ Tien jaar geleden bereidden mensen hun route beter voor. Toen had je in je hoofd zitten Mannheim-Heilbronn-Stuttgart-München en hield je je daaraan. Wat op een plek als Weinsberg precies bewegwijzerd stond, wist je niet van tevoren, dus hield je maar aan je plan vast. Misschien lieten sommigen zich ter plekke overhalen; de meesten zullen gewoon volgens plan de A81 op zijn gereden om zich hoogstens af te vragen of ze het de volgende keer misschien anders moesten doen. Ik herinner me van dat soort momenten vooral de verwarring tussen chauffeur en bijrijder, waarna we toch maar de weg als gepland vervolgden (op lokaal wegennet hield je je des te beter aan bewegwijzering).

Ik heb het idee dat verwijzingen naar München via Nürnberg vanuit het noordwesten zijn ontstaan in de tijd dat het noordwestelijke deel van de A99 ontbrak. Omdat München toch ook een belangrijk doel voor transitverkeer was (en is), had het zin om te verwijzen naar een route die transitverkeer 100% snelweg bood. De ongeveer 15 kilometer extra haalde je er makkelijk uit, zo zal iedereen die in de jaren '80 en '90 de B471 langs Dachau heeft bereden kunnen beamen (naar het centrum van München is de omweg trouwens eerder 20 kilometer). Maar goed, als het pre-navigatietijdperk al meer dan tien jaar geleden is, is de B471-tijd nu ongeveer 20 jaar voorbij. Ergens jammer dat bewegwijzering dan niet (sneller) meebeweegt.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door marcel » vr 06 sep 2019, 19:06

Ik had hier al mijn statistiek van aanduiding van Bundesstrassen op Autobahnen genoemd:
viewtopic.php?f=14&t=21417&p=1048365&hi ... g#p1056005

Ik heb dit inmiddels ook voor Bundesstrassen onderling bekeken:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... rs-germany

Ik kom op iets minder dan 90 % aangegeven nummers. Wel een redelijke score maar toch lager dan ik dacht.
NB De landelijke score moet waarschijnlijk wat hoger zijn want ik heb ongeveer evenveel gevallen per Bundesland bekeken, waardoor de kleine met een lage score te zwaar wegen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » vr 06 sep 2019, 19:52

BAB28 / BAB31 Dreieck Leer:

BAB31 richting Emden:
Met de 'grunderneuerung' op de Noordbaan is dit portaal vorig jaar al verwijderd:
Afbeelding

De vorkborden staan er nog.

BAB28 richting Leer:
Al deze borden zijn verwijderd, de vorkborden liggen in de berm, evenals de constructie. Daarvoor zijn er nieuwe betonnen grondankers geplaatst:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het portaal was al eerder verwijderd:
Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » ma 09 sep 2019, 21:48

^^ BAB28 richting Leer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Portaal staat er nog niet. Het plaatsen van de borden is dan wel weer snel gedaan.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » zo 29 sep 2019, 15:47

Er zit een fout op de bewegwijzering op de A3 ter hoogte van het Kreuz Köln-Ost. De afrit staat bewegwijzerd als A4 richting Olpe, de rechterrijstrook van de 4 rechtdoorgaande rijstroken staat bewegwijzerd als Köln-Zentrum. Echter de 4 rijstroken gaan allemaal naar Oberhausen, verkeer dat Köln-Zentrum wil bereiken moet hier dus wel afslaan. De splitsing naar Köln-Zentrum zit op de afrit, niet op de hoofdrijbaan.

>> https://www.radiokoeln.de/artikel/besch ... 44567.html

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » zo 29 sep 2019, 15:50

Slordig. En na hoeveel jaar zijn ze daar achter gekomen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door martien » zo 29 sep 2019, 16:13

Het is recent. In het artikel wordt gesproken van enkele weken sinds de werkzaamheden afgerond zijn en de rijstrookindeling veranderd is. Je kunt de oude lijnen op de tweede foto nog herkennen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » zo 29 sep 2019, 22:11

Dat is dus een ander bureau geweest B(

Prima dat men vanwege de doorstroming een andere rijstrookconfiguratie gaat doorvoeren, maar bel dan ook de bewegwijzeringsdienst op, bestel nieuwe borden, en plaats die dingen in hetzelfde weekend dat je de rijstroken anders gaat indelen. Nu stuur je weer onnodig mensen die op bewegwijzering afgaan het bos in... :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door marcel » za 19 okt 2019, 18:31

Ik kwam er eind September ook langs. Er stond wel een digitaal bord dat de rechterrijstrook ook naar Oberhausen gaat maar dat viel blijkbaar niemand op. Ik kon mooi de hele file op de andere rijstoken voorbijrijden ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » di 19 nov 2019, 19:09

Apart bord. Ook Dresden en Hamburg zal je niet vaak in dezelfde richting aantreffen denk ik...
Afbeelding

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » di 19 nov 2019, 20:06

^^ wat ik meer apart vind is het lege vak met alleen een pijl erin boven het einde kombord. 😉

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » di 19 nov 2019, 20:14

Het vreemdst, en eigenlijk vind ik dat ook fout is de aanduiding van de "Berliner Ring". Het bord wekt de suggestie dat ook de weg naar rechts er onderdeel van is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Rene » di 19 nov 2019, 22:43

Nog veel vreemder is dat ze denken de botsveiligheid te kunnen vergroten door een aantal linten te spannen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » di 19 nov 2019, 22:59

^^ Het is hier. Wil maar hopen dat deze afsluiting van het zandpad rechtsaf even zo tijdelijk was cq zoveel haast had dat het maar even zo moest. De situatie op de kaart geeft ook wel redelijk aan waarom de bewegwijzering er zo uit ziet. Dit blauwe bord staat op de laatste zijweg voor een trompetaansluiting, dus Hamburg en Dresden staan hier vooral onder elkaar omdat de splitsing tussen die twee nog moet volgen. De context verschilt ook wel wat van het gangbare bijna volledig blauwe bord bij het naderen van een oprit; dat is eerder het moment dat de twee richtingen uit elkaar worden getrokken. Maar goed, omdat linksaf je onvermijdelijk de snelweg opbrengt, zal het bord wel uit de Blaue Serie gekomen zijn, waar geel wat mijn gevoel iets meer voor de hand had gelegen. Het “Berliner Ring” onderbord staat nu ook veel dichter bij de daaraan niet gekoppelde gele doelen dan het geval zou zijn geweest bij een normale nadering van een oprit. Dan is het gele doel rechtdoor en staan er nog twee blauwe doelen tussen die gele vermelding en het onderbord. Knappe jongen als je dan nog gaat roepen “ja maar dat onderbord is helemaal niet relevant voor één richting.”

Wat betreft het missende doorgaande doel om het kombord: in vergelijkbare situaties elders zie je dan toch eerder het wegnummer waarop je uitkomt. Maar aangezien dat hier een niet-bewegwijzerde Landstrasse is ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 nov 2019, 0:11

nickdh schreef: di 19 nov 2019, 20:06 ^^ wat ik meer apart vind is het lege vak met alleen een pijl erin boven het einde kombord. 😉
Het is niet heel gangbaar, maar je ziet het wel vaker.
Vinny schreef: di 19 nov 2019, 20:14 Het vreemdst, en eigenlijk vind ik dat ook fout is de aanduiding van de "Berliner Ring". Het bord wekt de suggestie dat ook de weg naar rechts er onderdeel van is.
Door het kleuronderscheid denk ik dat dat wel mee zal vallen. De associatie van Berliner Ring met de verwijzing naar de snelweg zullen de meeste mensen toch wel maken.
Pino schreef: di 19 nov 2019, 22:59Wat betreft het missende doorgaande doel om het kombord: in vergelijkbare situaties elders zie je dan toch eerder het wegnummer waarop je uitkomt. Maar aangezien dat hier een niet-bewegwijzerde Landstrasse is ...
Ik heb in Geslau in Bayern een keer "Staatsstraße 2250" als doel gezien op het einde-kombord...
Chris schreef: di 19 nov 2019, 19:09 Apart bord. Ook Dresden en Hamburg zal je niet vaak in dezelfde richting aantreffen denk ik...
Ik zat nog te denken aan het begin van de A14 bij Wismar, maar Hamburg is geen A20-doel, daar wordt alleen Lübeck gebruikt in westelijke richting. En op de A7 tussen Hattenbach en Kirchheim staat Hamburg nog niet op de borden.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » wo 20 nov 2019, 11:52

Coen Tunnel schreef: wo 20 nov 2019, 0:11 Ik zat nog te denken aan het begin van de A14 bij Wismar, maar Hamburg is geen A20-doel, daar wordt alleen Lübeck gebruikt in westelijke richting. En op de A7 tussen Hattenbach en Kirchheim staat Hamburg nog niet op de borden.
Ik weet niet exact wat je bedoeld, maar Hamburg komt volcontinu terug op de afstandenborden:
Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 nov 2019, 12:16

^^ Ik bedoelde vanaf de A14, komende vanuit Wismar. Daar wordt Hamburg niet als afslaand doel voor de A20 aangegeven, alleen Lübeck. Ik had gedacht dat op dat korte stukje ten noorden van de A20 wellicht Hamburg en Dresden in dezelfde richting zouden staan aangegeven, maar niet dus.

Sowieso verschijnen de eerste bestemmingen pas op de borden bij :KP: Wismar, dus daar worden de richting al gesplitst. Voor dat punt staan slechts verwijzingen naar de A14 en A20, zonder doelen.

Van jouw eigen site:

Afbeelding

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » wo 20 nov 2019, 13:07

^^ Ah, zo. Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » wo 20 nov 2019, 20:21

Hamburg staat in principe wel aangegeven:
http://autobahnen.nummerplaten.info/BAB ... nring.jpg

Ik had nog gedacht dat de voorzieningen die ik op de satellietfoto zag duidelijk werden aangegeven, maar dat is blijkbaar toch niet zo. Dan maakt dat het bord hooguit een curiositeit, omdat alleen bestemmingsverkeer daar zal rijden. Toch zou ik het onderbordje 'Berliner Ring' pas geplaatst hebben bij het splitsingspunt van de trompetaansluiting, en op het bord op de foto gewoon 'Dresen, Berlin, Hamburg' vermelden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » wo 20 nov 2019, 20:31

^^ Hamburg wordt al op de BAB12 aangegeven:

Afbeelding

En gaat dan via oost- en noordring.

Wat ik dan wel weer vreemd vindt is dat Hannover al bij Mannheim op komt..

Afbeelding

... maar vanaf Berlijn komend maar het moet gaan doen met Magdeburg (Hannover wordt op een opzetbordje bij dreieck Postdam aangegeven). Vanaf dreieck Werder continu.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie