Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Seat Ibiza » do 03 okt 2019, 12:17

Basjuh1981 schreef: wo 02 okt 2019, 19:27
Seat Ibiza schreef: wo 02 okt 2019, 18:26
Audifanaticus schreef: wo 02 okt 2019, 16:24 Doorgedraaide waanzin. :ziek:
Iets meer onderbouwing van je mening zou niet verkeerd zijn...
Waarom? Iets wat 500 à 700 miljoen gemeenschapsgeld kost is toch waanzin.
Omdat we op dit forum proberen een inhoudelijke discussie te voeren, op basis van argumenten? "Onzin", "waanzin", en dat soort uitroepen vind ik iets voor Geen Stijl of andere plekken op het internet waar ik al lang geleden ben gestopt met lezen.

Je hoeft het voor mij niet eens te zijn met de plannen van Amsterdam. Ik ben het ook niet eens met het gratis maken van OV voor bepaalde groepen, omdat ik denk dat het een weinig efficiënte besteding is. Het effect dat je wilt bereiken zal minimaal zijn.

Maar als ze ergens 700 miljoen uitgeven aan een landtunnel? Is dat volgens jou dan wel een zinvolle besteding van gemeenschapsgeld?

Bas12
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 17:52
Locatie: Groningen

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Bas12 » do 03 okt 2019, 14:20

Audifanaticus schreef: do 03 okt 2019, 11:20 Het moet een keuze blijven, iets opdringen heeft bij mijn weten nog nooit gewerkt.
Hoe zijn volgens jou veel Nederlandse binnensteden sinds de jaren 70 getransformeerd tot veilige, schone, stille, leefbare plekken vol voetgangers en fietsers waar de wereld jaloers naar kijkt, terwijl het aantal inwoners en auto's alleen maar is toegenomen? Wat is volgens jou de reden dat onze krappe, oude, opeengepropte binnensteden überhaupt nog bereikbaar zijn voor grote aantallen mensen? Juist: wat de Audifanatici van die tijd zonder twijfel "opgedrongen anti-autobeleid" zouden noemen.

Opgedrongen duwtjes zijn wel degelijk een werkend middel om verandering teweeg te brengen; dat heeft de geschiedenis inmiddels wel bewezen, lijkt me. Of wil je beweren dat het verbod op roken in openbare ruimten, het verbod op gratis plastic tasjes, het verbod op legbatterijen, de Euro-emissiestandaarden en andere "opgedrongen" beleidsmaatregelen niet aan positieve (maatschappelijke) veranderingen hebben bijgedragen?

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Steyn_E » do 03 okt 2019, 15:32

Ja, 700 miljoen is een hoop geld. Maar wat is duur? Dat hangt natuurlijk af van wat je ervoor terugkrijgt (als samenleving). Zomaar roepen “te duur” is natuurlijk geen onderbouwing. Het enige dat per definitie te duur is, is een landtunnel :mrgreen:

Ik zie ook wel andere mogelijkheden om dergelijke bedragen uit te geven, maar feit is dat we niet met z’n allen tegelijk in de Bijenkorfgarage kunnen staan. Dus zelfs als je de wegen zou kunnen verbouwen ga je dat tegen het groeiende aantal bezoekers nooit kunnen winnen. Niet voor wat betreft parkeren en ook niet voor alle verkeersbewegingen. Aan de rand van de stad bij een metro/tramstation parkeren en dan met het OV naar het CS is de toekomst, of je dat nu wil of niet. In Den Bosch doen ze dat al een stukje beter bijvoorbeeld, en daar werkt het prima. Parkeren in de stad is lastig en duur, aan de rand kun je voor een paar knaken parkeren en op-en-neer naar het centrum met de bus, elke 10 minuten. Voor een dagje winkelen is in het centrum zelf parkeren dus totaal niet meer interessant, maar voor het “snel even binnenrennen” bij de winkel heb je nu een grotere kans op een plaatsje dichtbij. Win-win!

Als ik A’dam was zou ik dat bedrag echter reserveren voor uitbreiding van de metrolijnen en aanleg van P+R garages. Daar valt het meeste mee te winnen verwacht ik.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rene » do 03 okt 2019, 15:46

Transferia met OV is godsgruwelijk duur in exploitatie.

Een betere toekomst is minder ruimtelijke activiteiten in de stad. Verplaats maar het nodige naar de voorsteden.
Alleen Amsterdam wil dat niet, want dan loopt ze OZB mis. Maar de effecten wil ze ook niet. En de gewone burger mag de rekening betalen, vooral de burger die niet in de stad woont en er eigenlijk ook helemaal niet wil zijn, ware het niet dat die stomme voorzieningen nu alleen daar te vinden zijn...

Laten we eens beginnen met arbeidsplaatsen verplaatsen, dat scheelt al een boel. Is qua verkeer en vervoer véél duurzamer. Maar je, het woord duurzaam gaat in Amsterdam niet verder dan het tot in eeuwigheid continueren van de eigen OZB-inkomsten.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Basjuh1981 » do 03 okt 2019, 16:52

Seat Ibiza schreef: do 03 okt 2019, 12:17 Maar als ze ergens 700 miljoen uitgeven aan een landtunnel? Is dat volgens jou dan wel een zinvolle besteding van gemeenschapsgeld?
De Ketheltunnel is ook overdreven duur. Gewoon de snelweg doortrekken was goedkoper geweest.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » do 03 okt 2019, 17:14

Rene schreef: do 03 okt 2019, 15:46 Een betere toekomst is minder ruimtelijke activiteiten in de stad. Verplaats maar het nodige naar de voorsteden.
In Amsterdam is al verhoudingsgewijs veel naar buiten verplaatst. Veel arbeidsplaatsen liggen weliswaar nog binnen de stadsgrenzen, maar bepaald niet in de binnenstad waar dit verhaal om te doen is. De nodige wijken bieden winkelmogelijkheden en horeca vergelijkbaar met die van het centrum van een middelgrote stad elders in het land. Het aantal gelegenheden dat ondergetekende (inwoner van Amsterdam en werkzaam in Amsterdam) in de binnenstad moet zijn om te winkelen, te werken of te recreëren is kleiner dan eens in de maand.

Maar goed, als je als stad een centrumfunctie hebt van een gebied van een paar miljoen inwoners, die allemaal eens in de maand in Amsterdam-Centrum moeten zijn, én daarnaast veel toeristen trekt, is het wel altijd vrij druk. In theorie kun je de huidige centrumfunctie dan verleggen naar pak 'm beet de Bijlmer, maar die krijgt dan dezelfde aanloop en bijbehorend parkeerprobleem. Het probleem is niet de Amsterdam binnenstad eigen (al helpen de grachten en nauwe straten niet), maar eigen aan een centrum van zo'n stedelijk gebied.

Voor zover je post dan maar moet worden gelezen als suggestie dat zaken die dan nog op centrale (markt)locaties overblijven dan maar dwingend moeten worden verdeeld over de periferie zodat er geen centrum overblijft, vind ik dat bepaald niet handig. Daarmee draai je bedrijven die het moeten hebben van de maximale aanloop de nek om, evenals zaken als culturele instellingen en dingen die nu eenmaal gekoppeld zijn aan de historische stad. Je creëert zo uiteindelijk ook alleen maar meer verkeersvraag, wanneer je voor dingen die je nu in de Amsterdamse binnenstad regelt eerst naar Zaanstad en dan naar Hoofddorp en dan naar Diemen moet. Of je voor je werk voortaan na je ochtendspitsrit door de Coentunnel niet afslaat de stad in maar nog even doorrijdt naar Amstelveen. Kansen om met OV tenminste nog een deel van die verplaatsingsvraag op te vangen reduceer je met zulke periferie-modellen sterk.
Laatst gewijzigd door Pino op do 03 okt 2019, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » do 03 okt 2019, 21:02

en creëer je uiteindelijk ook alleen maar meer verkeersvraag, wanneer je voor een winkelrondje met dingen die je nu in de Amsterdamse binnenstad regelt eerst naar Zaanstad en dan naar Hoofddorp en dan naar Diemen moet.
Ik snap hier het probleem niet zo van. Je kunt prima in Hoofddorp wonen, in Hoofddorp naar de Hema/Primarkt en in Hoofddorp in één der kantoorgebouwen werken. Je kunt er ook nog eens een nieuwbouwhuisje vinden met mogelijkheid tot het parkeren van een auto. En eens per maand ga je met de trein en metro naar Amsterdam-Centrum om van het uitzicht over de grachtengordel te genieten. Ik zou zeggen, zo is het probleem toch ook opgelost? :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » do 03 okt 2019, 21:13

^^ Mooi ideaaltype. Maar de meeste mensen wisselen wel eens van baan en dan werk je ineens niet meer in die lokale kantoorgebouwen. De bereidheid om dan naar dichterbij je werk te verhuizen is (om allerlei begrijpelijke redenen) beperkt. Dus dan beginnen de forensenkilometers: in het huidige model meestal naar Amsterdam en daardoor vaak nog met de trein op te vangen. Maar als de rit voortaan naar een bedrijventerrein randje Krommenie zou moeten, ga je natuurlijk gegarandeerd met de auto.

Met de HEMA en Primark van Hoofddorp zal niets mis zijn. Online winkelen biedt ook nog wel wat uitkomst. Maar eens in de zoveel tijd heb je iets meer nodig. En dan is het nu zoals je zegt: je gaat naar Amsterdam Centrum. Vind ik helemaal prima, daarover zijn we het volgens mij roerend eens en daar valt ook helemaal geen probleem op te lossen. Ja, er valt iets op te lossen in Amsterdam Centrum, daarover gaat deze discussie, maar er is geen probleem met de keuze an sich. Binnen de bredere stadsregio valt pas een probleem op te lossen wanneer je van mening mocht zijn dat het feit dat iedereen in de regio voor bepaalde functies (niet alleen uitzicht over de gracht) naar Amsterdam Centrum gaat problematisch is en dat die functies dus ook de periferie in zouden moeten. Ik gaf al aan dat ik daar het nut niet van zie, en stelde in die zin de vraag: als je je eigen voorstad dan toch een keer uit moet voor wat winkels, is het nou echt handiger wanneer je voor winkel A naar de ene voorstad moet, voor winkel B naar een andere en voor winkel C nog een stuk verderop? Of zelfs als je maar naar één winkel wilt: is het nou fijner als die op het centrale punt in de stadsregio ligt, waar je met de trein naartoe kunt en waar ook nog een fijne lunchtent naast zit, of rijd je liever van Hoofddorp naar een doodse wijk van Almere? En dit dus nog even los van de vraag of dit soort winkels überhaupt kan bestaan wanneer ze niet bij elkaar in de buurt zitten.

Audifanaticus
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 17:36
Locatie: Vlaanderen

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Audifanaticus » vr 04 okt 2019, 11:40

Bas12 schreef: do 03 okt 2019, 14:20
Audifanaticus schreef: do 03 okt 2019, 11:20 Het moet een keuze blijven, iets opdringen heeft bij mijn weten nog nooit gewerkt.
Hoe zijn volgens jou veel Nederlandse binnensteden sinds de jaren 70 getransformeerd tot veilige, schone, stille, leefbare plekken vol voetgangers en fietsers waar de wereld jaloers naar kijkt, terwijl het aantal inwoners en auto's alleen maar is toegenomen? Wat is volgens jou de reden dat onze krappe, oude, opeengepropte binnensteden überhaupt nog bereikbaar zijn voor grote aantallen mensen? Juist: wat de Audifanatici van die tijd zonder twijfel "opgedrongen anti-autobeleid" zouden noemen.

Opgedrongen duwtjes zijn wel degelijk een werkend middel om verandering teweeg te brengen; dat heeft de geschiedenis inmiddels wel bewezen, lijkt me. Of wil je beweren dat het verbod op roken in openbare ruimten, het verbod op gratis plastic tasjes, het verbod op legbatterijen, de Euro-emissiestandaarden en andere "opgedrongen" beleidsmaatregelen niet aan positieve (maatschappelijke) veranderingen hebben bijgedragen?
Oh krijgen we dat weer...

Ik zeg alleen dat het héél gemakkelijk is om de wagen de schuld van alles te geven. Ik ben ook voor fietssnelwegen, wegwerken van zwarte kruispunten, gescheiden fietspaden en dies meer. Maar het openbaar vervoer krijgt in België miljarden per jaar en als je daar nog maar durft iets kleins over te zeggen word je al meteen neergesabeld. Mocht het nu nog prima werken, zeker de treinen, ok. Maar...

Audifanaticus
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 17:36
Locatie: Vlaanderen

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Audifanaticus » vr 04 okt 2019, 11:46

Seat Ibiza schreef: do 03 okt 2019, 12:17
Basjuh1981 schreef: wo 02 okt 2019, 19:27
Seat Ibiza schreef: wo 02 okt 2019, 18:26
Audifanaticus schreef: wo 02 okt 2019, 16:24 Doorgedraaide waanzin. :ziek:
Iets meer onderbouwing van je mening zou niet verkeerd zijn...
Waarom? Iets wat 500 à 700 miljoen gemeenschapsgeld kost is toch waanzin.
Omdat we op dit forum proberen een inhoudelijke discussie te voeren, op basis van argumenten? "Onzin", "waanzin", en dat soort uitroepen vind ik iets voor Geen Stijl of andere plekken op het internet waar ik al lang geleden ben gestopt met lezen.

Je hoeft het voor mij niet eens te zijn met de plannen van Amsterdam. Ik ben het ook niet eens met het gratis maken van OV voor bepaalde groepen, omdat ik denk dat het een weinig efficiënte besteding is. Het effect dat je wilt bereiken zal minimaal zijn.

Maar als ze ergens 700 miljoen uitgeven aan een landtunnel? Is dat volgens jou dan wel een zinvolle besteding van gemeenschapsgeld?
Dat laatste vinden Groenlinks en andere milieugekken een schande, maar voor het openbaar vervoer en co mag het zelfs nog meer zijn.

Natuurlijk kom je er niet enkel met meer asfalt, maar met meer bussen en treinen ook niet.

En ik ben nog relatief nieuw hier, vergeef het me. :dontknow: :dyn_hyp: :geenlach:

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door sanderl » vr 04 okt 2019, 12:25

Je past er goed tussen hoor ;) .

Audifanaticus
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 17:36
Locatie: Vlaanderen

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Audifanaticus » vr 04 okt 2019, 14:44

sanderl schreef: vr 04 okt 2019, 12:25 Je past er goed tussen hoor ;) .
Dank je, ik zal m'n best proberen te doen. :top: ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » vr 04 okt 2019, 20:04

Pino schreef:Ja, er valt iets op te lossen in Amsterdam Centrum,
Het punt dat ik meer wil maken is dat je niet alles tegelijkertijd op dezelfde plek kunt doen. Op dit moment worden er bijvoorbeeld op Zeeburg appartementen uit de grond gestampt waar je dus ongeveer 5 ton voor moet betalen zie ik hier op Funda. Parkeren is naadje, de doorstroming ronduit slecht en de gemeente dénkt dat iedereen nog wel ergens plaats kan nemen in tram 26. Die tram zat al vol voordat IJburg geheel was opgeleverd. :nothanks:

Maar goed, je woont wel fashinoably binnen de ring. En voor de meeste mensen is zo'n bedrag amper op te hoesten. :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » za 05 okt 2019, 9:08

Tja. Die appartementen op het Zeeburgereiland zijn bepaald niet in het superluxe segment. Okee, waarschijnlijk twee keer zo groot als drie hoog achter-appartementen elders binnen de ring waarvoor je de helft betaalt. Uiteindelijk ligt de vraag naar wonen op een plek die zo ligt zo hoog, dat de prijzen omhoog gaan wanneer je met je ogen knippert. Het is in Amsterdam binnen de ring nu bijna zo dat je óf bouwt in de sociale sector óf je bouwt vrij en dan zie je wat de markt met de prijzen doet. Voor een deel betalen we daar de prijs voor het woningbouwbeleid van de afgelopen decennia.

En het OV-beleid natuurlijk ook, want tram 26 was ooit gedacht als metro maar dat is vrij snel wegbezuinigd en op een aanbinding over de Oost-Westlijn zullen IJburg/Zeeburgereiland nog heel lang moeten wachten. Uiteindelijk laten ook de overheidsfinanciën niet heel veel meer toe; de gemeente zal nog heel lang weinig anders doen dan de schaarste enigszins verdelen. Hoe je omgaat met woningbouw- en infra-budgetten zal altijd wel gevoeligheden geven, dus echt tot rust zullen de gemoederen voorlopig wel niet komen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Chris » za 05 okt 2019, 17:02

De P+R / carpoolplaats Muiden langs de A1. Er reden 3 bussen tegelijk, maar gezien de hoeveelheid lege parkeerplaatsen wordt het niet heel erg veel gebruikt door dagjesmensen. Op zich was het wel goed weer voor een dagje Amsterdam. Afgaande op 9292.nl gaan er 5 bussen per 20 minuten richting bestemmingen in Amsterdam en je kan ook naar Hilversum en Almere. Er zit dus wel een serieus hoge frequentie op die P+R, met 10 bussen per 20-25 minuten zelfs op zaterdag.

Afbeelding
P+R Muiden by European Roads, on Flickr

De P+R heeft ook een Urbee deelfiets. Ik had daar nog nooit van gehoord, volgens hun website is dat vooral een Amsterdams ding.

Afbeelding
Urbee Muiden by European Roads, on Flickr

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rein » za 05 okt 2019, 17:20

Verbaast me niks zo’n lege P&R. Het voelt raar om 10 km voor de stad te parkeren en dan de bus te nemen. De meeste mensen zullen ofwel nabij hun woonplaats de trein nemen (en daar parkeren) ofwel doorrijden tot aan/in Amsterdam en eventueel daar een P&R nemen. Dat laatste lijkt me nog goedkoper en flexibeler ook.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door boe! » za 05 okt 2019, 18:11

Flexibeler wel, maar goedkoper niet met die Amsterdamse parkeertarieven.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rein » za 05 okt 2019, 18:14

P&R kost in Amsterdam € 1. Lijkt me vrij goedkoop niet?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door boe! » za 05 okt 2019, 18:24

OK, wist ik niet.
U betaalt 1 euro per 24 uur als u inrijdt op:

zaterdag, zondag, feestdag.
maandag tot en met vrijdag ná 10.00 uur.
U kunt vervolgens tot maximaal 96 uur (4 dagen) parkeren. Bij P+R RAI kunt u maximaal 24 uur parkeren.

U betaalt 8 euro voor de eerste 24 uur als u inrijdt op:

maandag tot en met vrijdag vóór 10.00 uur
en de volgende 72 uur 1 euro per 24 uur.
Na 96 uur betaalt u het duurdere standaard parkeertarief. Dit tarief verschilt per P+R-locatie.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » za 05 okt 2019, 21:27

Voor hetzelfde geld pak ik in elk geval liever een P+R dichterbij en die per tram of metro wordt bediend. Zoals Zeeburg, Noord of Sloterdijk.

Het ligt er ook een beetje vanaf waar je moet zijn. De P+R bij Muiden zal waarschijnlijk doordeweeks wel iets drukker zijn dan in het weekend, kijkend naar de vroege ligging aan de A1 (spitsdrukte verderop mijden) en de zakelijke bestemmingen waar die bussen langs zullen komen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Durashift » zo 06 okt 2019, 15:21

Ik zal er eens op letten, hoeveel auto's er staan als ik er morgen weer langs kom..

Naar mijn idee is die P+R en busstation vooral ook een manier voor busreizigers om over te stappen op een bus die een ander deel van A'dam bediend. (voor zover men in Almere al niet in de juiste bus konden kiezen).

Dagjes mensen kunnen ook doorrijden naar het Maxis terrein.. is ook gratis parkeren (overdag) en daar kan je dan ook diezelfde R-net bus nemen of GVB bus 69.. ;)

~~~~~~~~~~~~~~~
Zo'n 'lege' Urbee deelfietslocatie kan 2 dingen betekenen
- alle fietsen zijn in gebruik.. (dus is het een succes?)
- er is geen aanbod van fietsen.. wegens gebrek aan succes.. en daardoor opgehaald door de verhuurder..

Wat zal het zijn?

De KEObikes draaimolens staan er in de meeste gevallen goed gevuld bij.. als ik ze tegenkom. Lijkt mij dus ook geen succes.. :dontknow:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door boe! » zo 06 okt 2019, 16:18

Durashift schreef: zo 06 okt 2019, 15:21 De KEObikes draaimolens staan er in de meeste gevallen goed gevuld bij.. als ik ze tegenkom. Lijkt mij dus ook geen succes.. :dontknow:
Die hebben ze een paar jaar geleden ook in Leusden ingevoerd. Inmiddels zijn er van de vijf carrousels al twee verwijderd omdat er geen vraag naar is.
:arrow: Artikel in het AD over dit onderwerp

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Durashift » ma 07 okt 2019, 21:10

Durashift schreef: zo 06 okt 2019, 15:21 Ik zal er eens op letten, hoeveel auto's er staan als ik er morgen weer langs kom..

(..)
P+R Muiden om 9:45 uur: vol.

Nou ja.. die tekstkar en de hopen slootzooi lagen er ook nog.. zijn toch 3 parkeerplekken die niet benut kunnen worden..

Rond het middaguur P+R Naarden: half vol.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Jackbauer1350 » di 08 okt 2019, 21:42

Rein schreef: za 05 okt 2019, 17:20 Verbaast me niks zo’n lege P&R. Het voelt raar om 10 km voor de stad te parkeren en dan de bus te nemen. De meeste mensen zullen ofwel nabij hun woonplaats de trein nemen (en daar parkeren) ofwel doorrijden tot aan/in Amsterdam en eventueel daar een P&R nemen. Dat laatste lijkt me nog goedkoper en flexibeler ook.
De komende jaren wordt de Bloemendalerpolder en de Krijgsman verder volgebouwd waardoor de P+R dichter bij de bewoonde wereld komt te liggen. Vanaf het punt waar de Hogeweyselaan in Weesp nu die scherpe bocht maakt bij het spoorviaduct komt in de nabije toekomst een nieuwe weg te liggen richting de aansluiting Muiden van de A1. Dan zal ook van die kant wel een buslijn komen.
Buslijnen 110, 153, 155, 202, 216, 320, 322, 327, 328 en N27 stoppen er. En de overstapmogelijkheid op de R-netbussen richting Amsterdam, Almere en Hilversum.
Mensen met bestemming Maxis en Muiderslot zullen er vast ook wel gebruik van maken.


Ik reed deze avond eens een keer via de IJburglaan naar huis vanaf werk en was bij de kruising met de Peter Martensstraat even gestopt om
de volgende plaatjes te schieten:

Afbeelding
De S114 vanaf de Benno Premselabrug bij de uitgang ter hoogte van de centrale Diemen. De weg heeft daar 2x1 rijstroken. De linkerstroken zijn busstroken.

Afbeelding
Eiland op versmalt de S114 naar 1x2 rijstroken. Er is een reservering voor een tweede rijbaan maar die wordt vooralsnog niet benut.

Afbeelding
Het kruisingsvlak gezien vanaf de brug van de Peter Martensstraat.

Afbeelding
Afbeelding
De brug zelf.

Afbeelding
En uitzicht op de Benno Premselabrug

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » di 08 okt 2019, 21:55

Toch merkwaardig dat een goed ingepaste snelweg door de polder naast het Naardermeer (al dan niet als tunnel) een brug te ver was, maar dat steden wel vergelijkbare landschappen compleet mogen uitwissen.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op di 08 okt 2019, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rein » di 08 okt 2019, 21:55

Ik reed vandaag toevallig rond 12:30 langs de P&R Muiden en toen was de parkeerplaats voor meer dan 90% vol. Aangezien de P&R in het weekend leeg was en doordeweeks vrij vol vermoed ik dat het vooral werkenden zijn die van de P&R gebruik maken (en met bus of collega's verder rijden). De P&R bij afrit Vinkeveen langs de A2 is doordeweeks trouwens ook altijd helemaal vol. Blijkbaar is er toch wel enige behoefte aan zulke P&R's langs de snelweg. Overigens moet het succes ook weer niet teveel worden overdreven. De P&R bij Muiden heeft 175 parkeerplekken en dat is natuurlijk peanuts als je kijkt naar hoeveel verkeer er dagelijks op de A1 langs die plek rijden.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Jackbauer1350 » di 08 okt 2019, 21:59

De oude P+R Muiden blijft overigens ook in gebruik, als gewoon parkeerterrein. Die wordt bediend door buslijn 110. https://goo.gl/maps/JR8LU3Q4pik4ufFG8

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rein » di 08 okt 2019, 22:01

En daar stonden vanmiddag nog geen 10 auto's ! :lol:

Die parkeerplaats wordt (vooral) gebruikt voor verkeer dat naar Muiden centrum en/of Muiderslot wil. Nabij het centrum is parkeren vrij prijzig en dit is een gratis alternatief op 10 minuten lopen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Chris » di 08 okt 2019, 22:10

De carpoolplaatsen doen het op zich overal wel vrij goed volgens mij. Er zijn geen restricties aan de P+R Muiden, je kan het ook gewoon als carpoolplaats gebruiken.

175 voertuigen passeren daar in de ochtendspits binnen 1 minuut over de A1 richting Amsterdam.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Jackbauer1350 » di 08 okt 2019, 22:13

Ik zat die busstroken op de S114 nog eens te bekijken maar die houdt IJburg in dus op halverwege de brug.https://goo.gl/maps/QWWLpw9vf9uyoKZRA
Dan worden het over een korte lengte twee reguliere rijstroken die dan overgaan in de opstelstroken voor rechtsaf en rechtdoor, te zien op de eerste foto in mijn vorige post. De bus moet dan dus naar rechts omdat bij de kruising de busstrook uiterst rechts van de rijbaan ligt die gelijk eindigt op de bushalte bij de kruising. Hierna voegt de buslijn zich tussen het overige verkeer.
Mij lijken die aparte busstroken op de S114 kul. Maak gewoon 2x2-strooks van de S114 tot de kruising met de Diemerpolderweg.

Plaats reactie