Wat is hier de voorrangsregel?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Rein » di 08 okt 2019, 14:26

^^ Gezien de haaientanden die er bij de kruising tussen het korte fietspad en het lange fietspad staan beschouwt de wegbeheerder het korte fietspad als een apart fietspad (ten opzichte van het lange fietspad). Optie 1 lijkt mij dan ook niet te gelden.

Blijft over optie 2. Aangezien je rechtdoorgaand verkeer bent op dezelfde weg, moet de afslaande automobilist jou voor laten gaan (en dus niet voorrang verlenen, aangezien voorrang verlenen ziet op een regeling tussen elkaar kruisende bestuurders)
Laatst gewijzigd door Rein op di 08 okt 2019, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Rene » di 08 okt 2019, 14:48

De fietser slaat rechtsaf. Er is dus geen sprake van "rechtdoorgaand op dezelfde weg".

Dit soort problemen zijn ontstaan na FVRV. Vroeger gold in vergelijkbare situaties immers de regel dat als twee bestuurders allebei haaietanden troffen, de bestuurder van een niet-motorvoertuig voorrang moest verlenen aan die van een motorvoertuig. Zeker bij tweerichtingsfietspaden en onoverzichtelijke kruispunten waar een afbuigende weg in de voorrang zit, is dit met de huidige regels vragen om moeilijkheden. Ik zou het oplossen door de fietsoversteek uit te voeren met een uitritconstructie. Dan heb je weer helderheid.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Coen Tunnel » di 08 okt 2019, 15:11

Rein schreef: di 08 okt 2019, 14:26Gezien de haaientanden die er bij de kruising tussen het korte fietspad en het lange fietspad staan beschouwt de wegbeheerder het korte fietspad als een apart fietspad (ten opzichte van het lange fietspad). Optie 1 lijkt mij dan ook niet te gelden.
Waarom zou je dat per definitie uit die haaientanden kunnen afleiden? Ik zou zeggen dat het fietspad bij de voorrangsweg hoort.
Rene schreef: di 08 okt 2019, 14:48Dit soort problemen zijn ontstaan na FVRV.
Ik moest even nadenken om te begrijpen dat je hiermee 'fietsers van rechts in de voorrang' bedoelt. Dat is al in 2001 ingevoerd en iedereen die onder de 25 is kent sowieso niks anders. Er is al een hele generatie die gewend is aan fietsers van rechts in de voorrang.
Vroeger gold in vergelijkbare situaties immers de regel dat als twee bestuurders allebei haaietanden troffen, de bestuurder van een niet-motorvoertuig voorrang moest verlenen aan die van een motorvoertuig. Zeker bij tweerichtingsfietspaden en onoverzichtelijke kruispunten waar een afbuigende weg in de voorrang zit, is dit met de huidige regels vragen om moeilijkheden. Ik zou het oplossen door de fietsoversteek uit te voeren met een uitritconstructie. Dan heb je weer helderheid.
Ik heb de intensiteiten niet paraat, maar ik kan mij voorstellen dat men in een wat drukkere fietsroute geen uitritconstructie wil toepassen aangezien dit ten koste gaat van het fietscomfort. En bovendien de voorrang omdraait ten faveure van de automobilist. Zeker in de binnensteden hoeft het niet altijd om koning auto te draaien.

In mijn ogen is het niet zo lastig. De auto slaat linksaf, de fietser komt van de voorrangsweg en slaat rechtsaf, op het moment dat de banen van de auto en de fietser elkaar kruisen komt de fietser voor de automobilist van rechts. Fietser heeft dus voorrang, zelfs al zou je je op het standpunt stellen dat het fietspad geen deel uitmaakt van de voorrangsweg en er van rechtdoor op dezelfde weg ook geen sprake is.

En in het scenario van Rein, als het korte fietspad wordt beschouwd als een aparte weg, heeft de fietser ook voorrang. Ik ben het wat dat betreft eens met verfmeer95: hoe je er ook naar kijkt, de fietser heeft hier voorrang. Dus "dan heb je weer helderheid": dat is er nu ook al, want ik zie eigenlijk niks waardoor je zou kunnen twijfelen over de voorrang. De automobilist heeft hier gewoon geen voorrang, klaar.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Rene » di 08 okt 2019, 15:31

Als het een bijna ongeluk is, dan is de auto dus al vrijwel klaar met de hele manoeuvre op het kruispunt, terwijl de fietser er nog aan moet beginnen. De fietser moet dan eerst het kruisingsvlak laten vrijmaken. Fietscomfort boven veiligheid stellen is dom. Vroeg of laat komen fietsers erachter dat voorrang nemen in het ziekenhuis eindigt. ik zie liever dat wegbeheerders de zaak veilig inrichten, en het assertieve fietsersvolkje tegen zichzelf beschermen.

Bedenk eens waarom de ongevalscijfers de laatste jaren geen positieve ontwikkeling laten zien. Tip: denk eens aan de toegenomen assertiviteit onder fietsers ("ik heb voorrang" - ook als het niet kan) en dat dan mogelijk ook nog eens gecombineerd met smartphonegebruik.
Laatst gewijzigd door Rene op di 08 okt 2019, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Rein » di 08 okt 2019, 15:34

Coen Tunnel schreef: di 08 okt 2019, 15:11
Rein schreef: di 08 okt 2019, 14:26Gezien de haaientanden die er bij de kruising tussen het korte fietspad en het lange fietspad staan beschouwt de wegbeheerder het korte fietspad als een apart fietspad (ten opzichte van het lange fietspad). Optie 1 lijkt mij dan ook niet te gelden.
Waarom zou je dat per definitie uit die haaientanden kunnen afleiden? Ik zou zeggen dat het fietspad bij de voorrangsweg hoort.
Excuus, je hebt gelijk. In mijn overenthousiasme had ik er niet bij stil gestaan dat die haaientanden er gewoon kunnen staan als indicatie dat fietsverkeer vanaf de zijweg voorrang moet verlenen aan fietsers op het lange fietspad. :wall:

Echter: als het lange fietspad tot dezelfde weg behoort als de (lange) weg zouden formeel gezien de haaientanden aan de andere kant van het korte fietspad (ter hoogte van de weg) niet nodig zijn. Fietsers vanaf het lange fietspad zouden op grond van de rechtdoorgaand-verkeer-op-dezelfde-weg-gaat-voor-regel autoverkeer op de 'lange' weg altijd voor moeten laten gaan. Die haaientanden zouden dan overbodig (én verwarrend) zijn.

Kortom: naar mijn idee blijft het korte fietspad een apart fietspad. Vanaf dat fietspad moet kruisend autoverkeer op de lange weg voorrang verleend worden. Deze fietsers moeten op grond van de rechtdoorgaand-verkeer-op-dezelfde-weg-gaat-voor-regel wel voorgelaten worden door linksafslaand autoverkeer vanaf de andere kant van de kruising.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Coen Tunnel » di 08 okt 2019, 15:47

Rene schreef: di 08 okt 2019, 15:31 Als het een bijna ongeluk is, dan is de auto dus al vrijwel klaar met de hele manoeuvre op het kruispunt, terwijl de fietser er nog aan moet beginnen. De fietser moet dan eerst het kruisingsvlak laten vrijmaken.
Op basis waarvan moet de fietser het kruisingsvlak vrijmaken? Dat de auto al bijna klaar is met de gehele manoeuvre verandert niks aan de voorrangsregels. De automobilist moet de fietser dan nog steeds voor laten gaan. Of je dat nou leuk/veilig/wenselijk vindt of niet, ik zou niet weten waarom dat de zaak verkeersregeltechnisch gezien anders maakt.
Fietscomfort boven veiligheid stellen is dom. Vroeg of laat komen fietsers erachter dat voorrang nemen in het ziekenhuis eindigt. ik zie liever dat wegbeheerders de zaak veilig inrichten, en het assertieve fietsersvolkje tegen zichzelf beschermen.
In de binnensteden alles ten faveure van de auto inrichten werkt ook niet. Veilig inrichten is niet per definitie de auto altijd voorrang geven en de doorstroming van fietsers belemmeren, ook al weet ik dat jij dat graag zo zou zien.
Bedenk eens waarom de ongevalscijfers de laatste jaren geen positieve ontwikkeling laten zien. Tip: denk eens aan de toegenomen assertiviteit onder fietsers ("ik heb voorrang" - ook als het niet kan) en dat dan mogelijk ook nog eens gecombineerd met smartphonegebruik.
Ik zie qua assertiviteit eigenlijk geen verschil met 10-20 jaar geleden. En smartphonegebruik neemt overal in het verkeer toe, ook onder automobilisten. De opkomst van e-bikes, met fragiele oudjes die 25-30 km/u op zo'n ding rijden zonder aanvullende bescherming, zal ook een grote rol spelen in de ongevalscijfers betreffende fietsers.

Plaats reactie