Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Naturist » vr 09 aug 2019, 0:24

Pino schreef: do 08 aug 2019, 8:47 ^^ Als de creditcard een MasterCard is, bedoel je dan vermoedelijk? Want die kaart en een bankpas lopen via dezelfde systemen.

Verder een vreselijk ergerlijk verhaal, vooral wanneer het bij iedere trip weer terugkomt. Ik kan alleen maar hopen dat dit met telepeage een definitieve oplossing kan krijgen, al weet ik niet of dat nog een risico brengt dat je achteraf automatische naheffingen krijgt omdat je met de "verkeerde badge voor je soort auto" reed en je dan wéér de volledige correspondentie moet overleggen aan -dit maal- een servicecentrum dat er ook geen zin in heeft en er de ballen van begrijpt.

Ter vermaak: het verhaal doet denken aan dit BBC-artikel van enkele dagen terug. Het eeuwige Franse 'non' is vaak een uitnodiging om ze naar een 'oui' te sturen. Alles best, maar ik als incidentele bezoeker beheers die magie maar matig en in het algemeen vreet het zoveel energie dat al heel snel een verlangen opkomt naar vakantie in een land waar je zonder omhaal meer servicegerichtheid en een glimlach krijgt.
Dank voor de verwijzing naar dat Britse stuk, we gaan er ons voordeel mee doen.
O.a., de vraagstelling veranderen in discussies zou hun nee kunnen voorkomen of op z'n minst ombuigen. :top:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door R-R-L » vr 09 aug 2019, 23:45

SnarfFlevoland schreef: di 09 jul 2019, 10:47 Nog een korte update m.b.t. de topEurope badge in Italië
Had je voor je deze badge nam de oude die alleen in Frankrijk werkte? En hoeveel was je kwijt voor het omwisselen? Op de klantportal van AREA zie ik dit:
Frais d'activation du badge : 11 € pour France, Espagne, Portugal ou 15 € avec en plus l'option Italie
(...)
Condition spéciale en cas de remplacement de votre ancien badge : frais d'extension de 6 € par badge ou 10 € avec l'option Italie.
Ondanks dat ik Frans spreek word ik hier nog weinig wijzer van. Is het omwisselen € 15, € 10 of € 15 + € 10?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Rein » za 10 aug 2019, 8:45

^^ €10 + verzendkosten

Zie ook hier

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » vr 06 sep 2019, 19:50

Op de A2 reed een Duitser een télépéage poort in, blijkbaar zonder transponder. Die moest er dus achteruit weer uit... :rofl2:

Afbeelding
A2 péage de Hordain by European Roads, on Flickr

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Basjuh1981 » vr 06 sep 2019, 20:30

^^ Dat gebeurt toch regelmatig. Ik heb ook gezien dat mensen via de intercom aan het praten waren. Waarschijnlijk een niet werkende transponder.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door R-R-L » vr 06 sep 2019, 22:40

Op een retourtje Parijs een paar weken terug was de score ook maar magertjes.
Link
Maar nog steeds blijft het een fijne manier van Frankrijk door cruisen, even het kastje ter hoogte van het gestippelde gedeelte bij de binnenspiegel houden en door.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » za 07 sep 2019, 16:15

^^ Ik laat dat gewoon aan het hangertje hangen dat ik met dubbelzijdige tape heb gekleefd achter de spiegel.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door R-R-L » za 07 sep 2019, 22:06

Heb de badge voor het grijpen liggen, dus even bij de ruit houden en dan kan hij daarna weer aan de kant. Scheelt weer een extra plakker tegen de ruit.
Moet ik wel bij zeggen dat dit de eerste auto is waar ik het zo heb, met een automaat is het een eitje. Hiervoor had ik handgeschakelde auto's, daar zat de badge wel tegen de ruit geplakt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » zo 08 sep 2019, 6:49

Tja. Ik heb dat houdertje wel tegen de ruit geplakt. Aan het begin van een reis naar Telepeage-gebied klik ik dan de transponder erin. Zou mooi zijn zonder -hoog tijd voor een Telepeagesysteem dat puur draait op kenteken- maar het kan lijden.

Ben sinds een move in Spanje begin dit jaar wel getriggerd door de vraag hoe zichtbaar de badge nu precies moet zijn. We hadden toen onze badge meegenomen voor in een huurauto. Maar het ding zat ergens in een handtas, het was donker, dus we hadden eigenlijk besloten de (enige) tolpoort op de transfer na aankomst maar even op creditcard te doen. Maar tot mijn verrassing klonk bij het binnenrijden van het tolstation het piepje dat de transponder verbinding had gemaakt en konden we door. Was dat puur geluk? Gaat dat eigenlijk bijna altijd goed zo? Ik laat het experiment liever aan anderen, maar aangezien het een radiografisch systeem is, zou je verwachten dat je toch zonder fysiek zichtbare transponder zou moeten kunnen. Hoef je ook niet te klooien om het kastje even achter je voorruit te leggen bij het naderen van een station (wat met een handgeschakelde auto trouwens ook prima kan).

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » zo 08 sep 2019, 8:00

^^ Als het op nummerplaat gaat riskeer je dat je meerdere abonnementen moet kopen terwijl je nu met 1 badge alles kan doen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » zo 08 sep 2019, 9:44

Als het op nummerplaat gaat, kan het ook niet moeilijk zijn om meerdere kentekens aan één abonnement te koppelen. Mis je hoogstens een gelegenheid als een huurauto (reken je dan via de verhuurder af) of een rit met de auto van een bekende (mogelijkheden genoeg).

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RikB » ma 09 sep 2019, 11:02

Automatische classificatie gaat niet altijd goed. Dit jaar een keer met caravan voor klasse 1 erdoor. Zag het pas na betalen, dus wegrijden werd wel heel spannend:S gelukkig bleef de slagboom omhoog :woop:

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » ma 09 sep 2019, 11:15

Deze zomer voor de 2e keer in Italië met de topeurop badge gereist. De badge heeft het de hele vakantie prima gedaan. Vorig jaar hield ie er halverwege mee op, dus heb ik in de winter preventief de badge maar omgeruild (omdat APRR volhield dat er geen probleem was, dat was er dus wel.... later bleek dat het geregistreerde badge nummer niet klopte).
Itt de vorige heb ik deze ook al in Frankrijk gebruikt en de facturen ervoor betaald. Hier kloppen de nummers dus wel....
Echter nog steeds niets van de Italiaanse tolrekeningen gezien. (Deze waren van juli en begin augustus).
Ben benieuwd wanneer die rekeningen dan eindelijk komen. Die van vorig jaar heb ik uiteindelijk nooit gezien (logisch met een verkeerd nummer, al hadden ze dan op kenteken nog iets kunnen doen)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » ma 09 sep 2019, 11:21

^^ Factuur komt meestal zo rond de 9e van de maand binnen, dus kijk maar eens wat er vandaag komt. Waar je van de Franse concessionairs dan de rekening krijgt voor de hele afgelopen maand, loopt het bij Italiaanse en Spaanse concessionairs vaak eerder een beetje van de 25e tot de 25e. Dus als je juli-ritten tegen het einde van de maand plaatsvonden, krijg je waarschijnlijk alles op de factuur die nu komt ...

Ajaxcied10
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 8:50

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Ajaxcied10 » za 12 okt 2019, 15:02

Kan iemand mij iets uitleggen?? Sinds de evm chip kun je in heel europa met je pinpas betalen of credit card(mits contract).

Overal in frankrijk werkt dat behalve bij de tol. Waarom worden daar geen v-pay pinpassen geacepteerd??
Laatst gewijzigd door Ajaxcied10 op za 12 okt 2019, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door boe! » za 12 okt 2019, 15:15

Dat heeft helemaal niets met de EMV-chip te maken. Maestro is een betalingsdienst en daar kan je voor kiezen of niet. Aangezien alle pinpassen in Nederland gekoppeld zijn aan Maestro, zullen vrijwel alle winkels in Nederland een contract afsluiten met Maestro zodat betaalpassen van Maestro geaccepteerd kunnen worden. Dat ligt anders in het buitenland. Zeker in landen waar Maestro geen wijdverbreid fenomeen is, zullen verkopers soms niet voor een contract met Maestro kiezen en dan kan je er niet betalen met je betaalpas met Maestro-logo. Meestal worden creditcards dan wel geaccepteerd omdat die verkopers vaak wel een contract afsluiten met creditcardmaatschappijen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door jelger » za 12 okt 2019, 15:25

Onze Maestro passen werden in Frankrijk gewoon geaccepteerd bij de tolstations.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door boe! » za 12 okt 2019, 15:33

Er zijn meerdere tolmaatschappijen en die kunnen ieder voor zich bepalen of ze een contract afsluiten met Maestro of niet. En vervolgens kan je per locatie kiezen of je apparatuur plaatst die een Maestro-betaalkaart accepteert. Dus er zullen zeker tolstations zijn waar een Maestro-kaart wel wordt geaccepteerd, maar lang niet overal.

Ajaxcied10
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 8:50

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Ajaxcied10 » za 12 okt 2019, 15:37

boe! schreef: za 12 okt 2019, 15:15 Dat heeft helemaal niets met de EMV-chip te maken. Maestro is een betalingsdienst en daar kan je voor kiezen of niet. Aangezien alle pinpassen in Nederland gekoppeld zijn aan Maestro, zullen vrijwel alle winkels in Nederland een contract afsluiten met Maestro zodat betaalpassen van Maestro geaccepteerd kunnen worden. Dat ligt anders in het buitenland. Zeker in landen waar Maestro geen wijdverbreid fenomeen is, zullen verkopers soms niet voor een contract met Maestro kiezen en dan kan je er niet betalen met je betaalpas met Maestro-logo. Meestal worden creditcards dan wel geaccepteerd omdat die verkopers vaak wel een contract afsluiten met creditcardmaatschappijen.
Juist wel, de emv standaard zorgt ervoor dat geen verschil meer is tussen v-pay en meastro en diverse credit card netwerken betaalterminals accepteren beiden. Vroeger was dat wel anders.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door boe! » za 12 okt 2019, 15:40

Nogmaals: het gaat niet om de techniek, maar om het contract dat de verkoper afsluit.

Ajaxcied10
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 8:50

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Ajaxcied10 » za 12 okt 2019, 15:43

boe! schreef: za 12 okt 2019, 15:40 Nogmaals: het gaat niet om de techniek, maar om het contract dat de verkoper afsluit.
Neen payment service providers zijn verplicht alle technieken die aan de emv standaard voldoen gelijkwaardig te behandelen, uitgezonderd hierop is het accepteren van creditcards.

een betaalterminal die v-pay accepteert doet ook meastro, dat is het hele doel van de emv standaard. Daar gaan ze dus de fout in.


Een contract verlenen voor alleen meastro debit cards is niet toegestaan.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door boe! » za 12 okt 2019, 16:21

Ik ben benieuwd waar je die wijsheid vandaan haalt.

Onderstaande gaat specifiek over de Nederlandse situatie, maar ik ga er vanuit dat dit in Frankrijk ongeveer hetzelfde is.
Om pinnen te accepteren heeft u het volgende nodig:

Een betaalautomaat al dan niet met servicecontract.
Een Maestro en/of V PAY overeenkomst
Een datacommunicatieverbinding.
Deze drie moet je los van elkaar zien. Je koopt ergens een betaalautomaat (en ik geloof heus wel dat de nieuwste betaalautomaten technisch geschikt zijn voor zowel Maestro en V-Pay) en daarnaast sluit je een contract af. Dat kan met Maestro en V-pay zijn, maar ook één van beide. Nergens lees ik een verplichting dat je met beide een contract moet afsluiten.

Er is een richtlijn die bepaalt dat alle betaalautomaten vanaf 1 januari 2020 geschikt moeten zijn voor contactloos betalen. Maar dat zijn dus nieuwe eisen aan de betaalautomaat en staat los van de overeenkomst die je moet afsluiten.
:arrow: bron

Om pinbetalingen te kunnen accepteren sluit u een Maestro en/of V PAY contract af met uw bank of APSP. U accepteert dan ook pintransacties van buitenlandse klanten met een Maestro of V PAY logo op hun betaalpas.
Er staat "en/of" dus je mag kiezen of je met beide organisaties een contract afsluit of met een van beide.
:arrow: bron

Een kleine zoektocht op het internet leert mij dat er verschillen zijn in de acceptatiegraad van Maestro-passen en V-pay-passen bij geldautomaten en betaalautomaten in verschillende landen. Dat strookt niet met jouw bewering dat verkopers verplicht zouden zijn om allebei te accepteren, want dan zou de acceptatiegraad aan elkaar gelijk moeten zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » za 12 okt 2019, 20:38

Ajaxcied10 schreef: za 12 okt 2019, 15:37
boe! schreef: za 12 okt 2019, 15:15 Dat heeft helemaal niets met de EMV-chip te maken. Maestro is een betalingsdienst en daar kan je voor kiezen of niet. Aangezien alle pinpassen in Nederland gekoppeld zijn aan Maestro, zullen vrijwel alle winkels in Nederland een contract afsluiten met Maestro zodat betaalpassen van Maestro geaccepteerd kunnen worden. Dat ligt anders in het buitenland. Zeker in landen waar Maestro geen wijdverbreid fenomeen is, zullen verkopers soms niet voor een contract met Maestro kiezen en dan kan je er niet betalen met je betaalpas met Maestro-logo. Meestal worden creditcards dan wel geaccepteerd omdat die verkopers vaak wel een contract afsluiten met creditcardmaatschappijen.
Juist wel, de emv standaard zorgt ervoor dat geen verschil meer is tussen v-pay en meastro en diverse credit card netwerken betaalterminals accepteren beiden. Vroeger was dat wel anders.
In de VS en Canada kun je overal wel met creditcards betalen (vaak ook contactloos) maar is de acceptatie van Maestro zeer klein, omdat daar geen contract mee is afgesloten. Ondanks dat Maestro van MasterCard is, en MasterCard (net als VISA) daar vrijwel overal geaccepteerd wordt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Schelpenpaadje » zo 13 okt 2019, 10:44

ING is in Nederland begonnen met het uitgeven van V-PAY pinpassen. Dat zou betekenen dat je hiermee alleen terechtkunt bij winkels die naast hun Maestro-contract apart een contract voor V PAY hebben afgesloten? Daar merk ik in de praktijk niks van.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » zo 13 okt 2019, 10:47

SNS (De Volksbank) heeft al enige tijd V-PAY passen, ik kan daarmee overal betalen in Nederland. Ik heb nog nooit gehad dat het niet lukte. Wel lukte het mij in Frankrijk enkele keren niet om contactloos te betalen bij McDonald's.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Schelpenpaadje » zo 13 okt 2019, 13:02

In Nederland lijken beide netwerken een (nagenoeg) volledige dekking te hebben.
Als je gaat zoeken op het internet dan lijkt dat in het buitenland wel anders te liggen.

Ook interessant is dit fragment uit een antwoord van SNS op een forum:
SNS Bank schreef:We streven naar een 50/50 verdeling tussen V PAY en Maestro. Daarom worden er de komende tijd meer V PAY passen uitgegeven. Je kunt met beide passen precies hetzelfde. In sommige landen komt het voor dat de ene kaart beter geaccepteerd wordt dan de andere. Wanneer iemand naar een land gaat waar V PAY of Maestro minder geaccepteerd wordt, dan ontvangt deze klant op verzoek een pas van de andere pasleverancier.
Bij SNS kun je je pas dus omwisselen als je een geldige reden kunt aanvoeren. Het lijkt me dat andere banken een vergelijkbare policy hanteren.
SNS Bank schreef:De reden waarom we onze klanten niet vooraf vragen welke pas de voorkeur heeft, is omdat de kwaliteit van V PAY en Maestro gelijk is. Daarom hebben we er voor gekozen om het proces van het uitgeven van passen niet nodeloos ingewikkeld te maken.
De vraag die je hiervoor kunt stellen is: waarom hanteren banken überhaupt twee verschillende standaarden?

Waarschijnlijk om minder afhankelijk te zijn van één monopolist. Als je Mastercard en Visa met elkaar laat concurreren dan kan dit ook de inkoopprijs drukken.

Ik vermoed dat er daarnaast een verschil zit in het prijsmodel van beide aanbieders. Als zij verschillende tarieven rekenen voor per pas (maandelijks/eenmalig) en per transactie, dan kan het voor een bank interessant zijn om het soort pas toe te wijzen op basis van het gebruiksgedrag van een klant. Het type pas dat voor een bank gunstiger is qua inkoop zal dan afhankelijk zijn van factoren als het aantal pintransacties.

De banken zijn door de crisis kleiner geworden en "nutsfuncties" als betalingen zijn belangrijker geworden voor het resultaat. Door te sturen op kosten en baten kunnen ze hun winst vergroten. Bij enkele banken kun je sinds een tijdje bijvoorbeeld ook minder betalen voor je betaalpakket als je accepteert dat je voor elke pintransactie een kleine toeslag betaalt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door boe! » zo 13 okt 2019, 13:19

^^ ING doet hetzelfde als SNS: ze geven ad random passen uit van Meastro en V-Pay. En ook bij ING mag je de pas omruilen als je naar een land gaat dat onvoldoende betaalmogelijkheden heeft voor je huidige pas.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Schelpenpaadje » zo 13 okt 2019, 13:27

Een onderzoekje naar dat "at random" kon wel eens interessant zijn. Het zou me niks verbazen als klanten met weinig transacties V-PAY krijgen en met veel transacties Maestro, of andersom. Als het belang van de bank en het gedrag van een klant een rol speelt, dan wil je daar als bank niet mee te koop lopen.

Maar goed, dit is hier wel wat offtopic.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » zo 13 okt 2019, 13:30

V-Pay is van Visa en Maestro is van Mastercard, dat zijn toch de twee meest geaccepteerde systemen in Europa zou je denken.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Jeff » zo 13 okt 2019, 14:55

Heeft iemand de V-Pay passen al geprobeerd op de Poolse tolwegen?
De gehele A2 heeft blijkbaar alleen een contract met Visa

Plaats reactie