Moderator: Moderatoren
Voor snelheidsovertredingen op de snelweg wel. In 2020 wordt dat € 420,-.
Vast makkelijker gezegd dan gedaan, maar zou het dan niet verstandig zijn om 300 meter voor de 120 zone een bord "120km/u over 300 meter" neer te zetten?SnarfFlevoland schreef: ↑di 15 okt 2019, 10:42 Gisternacht ietswat pech gehad op de A6 tussen Mannheim en Heilbronn. De snelweg was bijna uitgestorven en heb na het zien van een 120 km/h Vmax bord de auto (ik reed ca. 170 km/h) laten uitrollen, hetgeen ik 's nachts wel vaker doe. Ik zag op de vluchtstrook een politieauto staan, maar er niks verder bij gedacht. Verderop, waar ik al de Vmax aanhield, werd ik dan door dezelfde politieauto met stopteken aangehouden. De agent stapte uit en lied z'n laserkannon zien met 158 km/h. Hoewel de agent zelf vriendelijk was en niet eens verder op de overtreding inging (geen moraalpreek etc.), was het natuurlijk wel flauw direct na het begin van de Vmax te laseren.
Naja, zodra de bekeuring komt dien ik deze bij m'n rechtsbijstandverzekering in en als zij er niks aan kunnen doen betaal ik die 120 euro en klaar. Een punt is ook geen ramp en na twee jaar weer weg (ongeacht van verdere bekeuringen). Desalniettemin had ik deze actie nooit zien aankomen. Ik weet dat er graag wel eens mobiel geflitst wordt, maar dat men vanaf de vluchtstrook lasert (iets wat ook alleen kan als het rustig is), heb ik nog nooit in Duitsland gezien en/of meegemaakt. Het schijnt echter wel vaker voor te komen in diverse deelstaten, in dit geval BW. Tja, zo leer je er weer eens wat bij. Sowieso heb ik de indruk dat in het laatste jaar de pakkans gestegen is, er wordt gevoeld beduidend meer gecontroleerd (lees vooral mobiel geflitst, vooral langs de snelweg).
Dat is zeker geen overbodige luxe. Bij Marburg op de B3 stond jarenlang bijv. een vaste flitspaal direct 100-150 m achter een 100 km/h bord, daarvoor was er geen snelheidslimiet of andere Vmax. Als je daar niet vol op de rem trapte werd je genadeloos geflitst. Inmiddels is een mini-stukje ervoor 120 km/h, zodat je nu iets van 400 m de tijd hebt om af te remmen vanaf het onbeperkte stuk.
Dat is voor kortdurende werkzaamheden ook in Nederland niet haalbaar, zoals kantmaaien, vangrailherstel, straatlampen repareren of kleine reparaties van asfalt (meestal in de nacht/avond/weekend). Dan is het meestal Vmax 70 in NL.Coen Tunnel schreef: ↑di 15 okt 2019, 13:04Kan men niet beter het plaatsen van een fysieke afscheiding verplicht stellen? Lijkt me voor iedereen veiliger. Maar waarschijnlijk zeg ik naar Duitse maatstaven nu iets heel geks.
![]()
In de discussie rondom wegwerkzaamheden komt naar voren dat in Duitsland bij voorkeur alleen overdags (en buiten het weekend) wordt gewerkt omdat het goedkoper is.