Wegenwiki.nl

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

avandam
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 13:08

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door avandam » za 10 aug 2019, 13:15

Ik heb enkele vragen / opmerkingen over de wegenwiki:

1. Hoeveel van de route kan/mag er in de Route box van een N-weg? Bijvoorbeeld in de N277 (https://www.wegenwiki.nl/N277_(Nederland)) zitten tussen rotonde Zeeland en rotonde Uden / Gennep nog een flink aantal rotondes. Kunnen deze in de route opgenomen worden, of is het alleen de bedoeling dat de hoofd-rotondes in de route staan?
2. Op de N-wegen staan 2 externe links op elke pagina:
a. Fotopagina: De site https://www.wegnummers.autosnelwegen.nl/ lijkt niet meer te bestaan?
b. RouteInformatie: De site autosnelwegen.net heeft alle Nederlandse N-wegen verwijderd en deze link is dus niet meer relevant.

Alexander

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » za 10 aug 2019, 13:26

Qua infobox van N-wegen is het een beetje maatwerk / eigen inzicht van hoe compleet je het wil maken. Soms staan er mijn inziens teveel bestemmingen in van kruisende wegen. Ik zou dat zoveel mogelijk beperken tot alleen die van de autosnelwegen en dan ook maar 1 per richting, eigenlijk zou de infobox door de tekst niet (veel) breder moeten worden dan het kaartje.

Of echt elk kruispunt / VRI / rotonde er in moet is geen harde richtlijn voor, dit verschilt per artikel. Ik zou er zelf voor kiezen om alleen de hoofdlijnen er in te zetten. Ook de routebeschrijving zou ik niet té gedetailleerd maken, lezers haken af bij enorme lappen tekst met hoog detailniveau.

Voor wat betreft de niet meer werkende URLs, dit is inherent aan het internet, het Wegenwikiproject loopt nu al bijna 12 jaar dus dode links zijn niet echt te vermijden. Ik zou ze zelf niet ijverig gaan verwijderen, tenzij vervanging door een wel werkende link. Niet-werkende links zijn soms nog best handig om via het internet archive informatie terug te vinden. Ik merk nu al dat het lastig is om via Google relevante resultaten te vinden van meer dan 5 jaar oud, laat staan van de periode 2000-2010. Websites veranderen regelmatig waardoor de links niet meer werken, maar via het internet archive is het wel mogelijk om nog wat oudere informatie te raadplegen met de oorspronkelijke URL.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » zo 11 aug 2019, 10:42

Niet-werkende links zijn soms nog best handig om via het internet archive informatie terug te vinden
In dit geval betreft het een website van harry. Die heeft die pagina's kennelijk tussentijds offline gehaald of verhuisd :idea:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » zo 11 aug 2019, 17:20

avandam schreef: za 10 aug 2019, 13:15 Fotopagina: De site https://www.wegnummers.autosnelwegen.nl/ lijkt niet meer te bestaan?
Deze is verhuisd naar http://wegnummers.nl/nl. In de meeste gevallen kun je in de URLs "wegnummers.autosnelwegen.nl" vervangen door "wegnummers.nl/nl".
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » zo 11 aug 2019, 17:25

Zoiets zou een botje wellicht kunnen doen, maar niemand van ons heeft daar ervaring mee. De Wegenwiki is nagenoeg volledig handmatig aangemaakt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » ma 12 aug 2019, 23:04

avandam schreef: za 10 aug 2019, 13:15 Hoeveel van de route kan/mag er in de Route box van een N-weg?
Hou het beperkt tot hoofdlijnen. Teveel details is ongewenst. Uit infoboxen moet het globale routeverloop blijken met de belangrijkste dwarswegen. Bij A of N stroomwegen zijn dat alle afritten, maar bij N wegen die GOW of ETW status hebben is het niet de bedoeling dat elk kruispunt in de lijst van de infobox komt.

Zo heeft iemand in het verleden een keer kruisende waterwegen zo gedetailleerd toegevoegd dat dit voor de infoboxen een veel te groot detail opleverde. Dat hebben we als Wegenwiki beheer toen teruggedraaid. Extreem detail voegt weinig toe, integendeel. Het gaat nogal eens juist ten koste van overzicht en leesbaarheid.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » di 13 aug 2019, 14:38

^^ Wellicht kan een regel zijn dat alle dwarsverbindingen die bewegwijzerd zijn toegevoegd kunnen worden. Misschien met uitzondering van Bibeko-wijkwegwijzers.
Of is het dan nog steeds te veel? Bij de N-weg die ik het beste ken, N360, zouden er dan 2 of 3 regels toegevoegd worden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » za 21 sep 2019, 17:29

Ik heb op de hoofdpagina een blokje met 'actueel' aangemaakt: https://www.wegenwiki.nl/Hoofdpagina

In actueel zijn dan direct artikelen te vinden over onderwerpen die veel in het nieuws zijn, of op een andere manier nieuwswaardig zijn. Ik wil de content beperken tot vooral Nederland en aangrenzende gebieden. De snelwegopeningen zijn nog steeds in het blok 'recente openingen' te vinden.

Daarnaast is er nog het log van gebeurtenissen gedurende het jaar: https://www.wegenwiki.nl/2019

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » vr 27 sep 2019, 19:54

Ik heb een test gemaakt met een knooppuntbord in de infobox van artikelen over knooppunten. Is dit wat?

>> https://www.wegenwiki.nl/Knooppunt_De_Poel

Dit is de huidige layout: https://www.wegenwiki.nl/Knooppunt_Badhoevedorp

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Kaaiman » vr 27 sep 2019, 20:36

Wat mij betreft blijft de oude situatie in stand. Ik vind het teveel aandacht opeisen op de pagina.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door captain007 » ma 30 sep 2019, 8:28

^^ Eens, het oogt drukker. Ook voor jou denk ik meer werk Chris, want dan moet je meer plaatjes klussen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » ma 30 sep 2019, 21:33

Rond dit weekend is voor zover bekend bijna 1.000 kilometer autosnelweg geopend in de wereld.

Hier te volgen: https://www.wegenwiki.nl/Sjabloon:Recente_openingen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » wo 16 okt 2019, 18:40

Wie is gebruiker rkoster? Die is bezig met de tekst “Bosnië-Herzegovina” overal aan te passen in de tekst “Bosnië en Herzegovina” (inclusief op mijn eigen gebruikerspagina - daardoor werd ik namelijk getriggerd) Gevolg is nu dat allerlei links en sjablonen niet meer (correct) werken.

Het is zacht gezegd erg onhandig om zonder overleg ineens landennamen te gaan veranderen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door captain007 » wo 16 okt 2019, 18:59

^^ Gaan we wat aan doen. Ik ga aanpassen dat alleen mensen met admin rechten nog paginanamen kunnen aanpassen. Is vervelend voor de rest, maar voorkomt dit soort geneuzel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » wo 16 okt 2019, 19:00

Hij heeft zonder overleg ongeveer 100 pagina's hernoemd. Ik ben er niet zo blij mee.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » wo 16 okt 2019, 19:02

Ik ook niet. Ik ben nu bezig om in ieder geval in de pagina’s over Bosnie hernoemingen en de wijzigingen terug te draaien
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » wo 16 okt 2019, 19:03

captain007 schreef: wo 16 okt 2019, 18:59 ^^ Gaan we wat aan doen. Ik ga aanpassen dat alleen mensen met admin rechten nog paginanamen kunnen aanpassen. Is vervelend voor de rest, maar voorkomt dit soort geneuzel.
Geef mij dan maar adminrechten, want ik ben nu hard bezig met hernoemen ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door captain007 » wo 16 okt 2019, 19:11

^^ Heb je nu bureaucraat gemaakt. Dat is een tussengroep met net iets meer rechten, maar niet volledig admin. Afbeelders kunnen het nu ook nog steeds. Dus mensen die veelvuldig dit soort zaken moeten doen en dit soort rechten nodig hebben moeten dat laten weten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » wo 16 okt 2019, 20:11

Chris schreef: wo 16 okt 2019, 19:00 Hij heeft zonder overleg ongeveer 100 pagina's hernoemd. Ik ben er niet zo blij mee.
Niet alleen hernoemd, maar ook talloze verwijzingen aangepast. Ik ben net even gaan puinruimen en zag dat jij ook al bezig was (het ging naar Bosnië-Herzegovina ook over pagina’s van o.a. Iran en Armenië en algemenere pagina’s).
Ik denk dat het wel zo’n beetje gerepareerd is zo, hopelijk gaat deze persoon vanavond niet verder. Ik zag op zijn overlegpagina dat er al vaker is aangesproken op het rücksichtlos hernoemen en wijzigen van allerlei pagina’s.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » wo 16 okt 2019, 20:39

Volgens mij is er geen tool om in één keer een hele serie wijzigingen van een gebruiker terug te draaien (dat kan alleen per artikel). Anders dan een backup terugzetten, maar dat conflicteert meestal met andere wijzigingen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » wo 16 okt 2019, 21:53

Palance schreef: wo 16 okt 2019, 20:11hopelijk gaat deze persoon vanavond niet verder.
En zo wel dan is het tijd voor een ban.
Dit soort lieden kunnen we missen als kiespijn.

@Palance en @Chris: dank voor de inzet van het herstellen :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » za 14 dec 2019, 14:12

Een gebruiker Adrie Stoopen zit de infoboxen van Duitse Bundesstraßen uit te breiden met elk gehucht en dorp op de route. Willen wij zo ver gaan qua detailniveau? De infoboxen worden nu wel erg lang.

In het verleden hebben we wel eens gespeeld met in/uitklapbare afritlijsten. Dat was niet zo'n succes vanwege alle foto's die dan rechts in de verdrukking komen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » za 14 dec 2019, 15:23

Het doel van infoboxen is mijns inziens om snel een overzicht te kunnen bieden van het globale verloop van een weg.
Door teveel details zie je echter door de bomen het bos niet meer; er moeten dus wel grenzen zijn aan wat in die infoboxen opgenomen moet worden.

Mijn voorstel om de inhoud van de infoboxen als volgt te definiëren:

In elk geval:

Autosnelwegen en ongelijkvloerse autowegen
* Knooppunten (met naam en kruisend wegnummer)
* Afritten (met nummer, afritnaam, kruisend wegnummer)
* Tunnels (met naam en eventueel kruisende waterweg)
* Grote verkeersbruggen (met naam en kruisende waterweg)

Gelijkvloerse (N-)wegen:
* Plaatsen waar de weg begint en eindigt
* Grotere plaatsen waar de weg een traverse doorheen heeft
* Kruispunten met andere belangrijke wegen (met kruisend wegnummer en eventueel met afritnummer, indien geen eigen afritnummer dan afritnummer van de kruisende weg, eventueel nabije grotere plaats)
* Tunnels (met naam en eventueel kruisende waterweg)
* Grote verkeersbruggen (met naam en kruisende waterweg)

Niet:
* geen (namen van) verzorgingsplaatsen
* geen (namen van) kleinere kruisende waterwegen die niet vanaf de weg beleefd kunnen worden
* geen kleinere bruggen over dergelijke kleine waterwegen
* geen overzicht van elke kleinere bebouwde kom of buurtschap die gepasseerd wordt
* geen kruispunten met een kruisende weg die geen landelijke of regionale verkeersfunctie heeft

Graag je mening / aanvullingen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » za 14 dec 2019, 15:47

+1, een goed uitgangspunt. De wegenwiki verliest met teveel details aan aantrekkingskracht. Het wordt mijns inziens dan nogal nietszeggend en weinig onderscheidend.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » za 14 dec 2019, 15:51

Zoals jij het beschrijft is ook hoe ik de infoboxen in principe heb gemaakt in al die jaren.

Ik denk dat hele lange infoboxen met elk dorpje, gehucht, riviertje, brug en ongelijkvloerse kruising van niet-autosnelwegen weinig toevoegen: dit is een detailniveau waar mensen niet snel op zoek naar zijn, en als ze dat wel doen, ze eerder naar Google Maps / Earth zullen gaan. De infobox moet vooral het navigeren naar gerelateerde wegen / artikelen makkelijk maken.

Hoe verder buiten Nederland, hoe lager het benodigde detailniveau op dat vlak vaak is, vooral bij de niet-snelwegen.

Volgens mij zijn de lange infoboxen van de Duitse B-wegen ook gedeeltelijk (of geheel?) gekopieerd van de Duitse Wikipedia. Dat is op zich niet de bedoeling, al is het logisch dat sommige informatie identiek zal zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » za 14 dec 2019, 16:09

Zomaar 1:1 kopiëren van Wikipedia (die soms ook extreem gedetailleerd kan zijn) is niet de bedoeling.

Verder denk ik dat het aanpakken van een bepaald type wegen van een groot land een project moet zijn dat in één keer door meerdere mensen moet worden uitgewerkt binnen een bepaald tijdsbestek.
Anders krijg je de situatie dat binnen een land bepaalde infoboxen heel gedetailleerd zijn (die toevallig de interesse van een editer hebben), en anderen niet.
Daar zou m.i. één lijn getrokken moeten worden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wesso » za 14 dec 2019, 16:21

Laat ik hier als wiki-hobbyist ook eens op inhaken.

Ik zou het leuk vinden als er net zo veel details in de infoboxen te vinden zijn als op de Duitse Wikipedia, maar ik denk dat het te bewerkelijk is en (zoals hierboven al blijkt) de voorkeur lijkt voor de wegenwiki bij een soort evenwicht te liggen: niet te veel, maar ook niet te weinig informatie, en POI's - om het maar even zo te duiden - kunnen ook onderaan de pagina vermeld worden. Dat is op zich een slimme aanpak en dat hoeft van mij niet anders.

Wat ik van de hoofdwegartikelen op de Duitse Wikipedia een groot minpunt vind zijn de verzorgingsplaatsen in de infobox, die er met een driehoekje naar links of rechts instaan om de rijrichting aan te geven. Ik begrijp er alsnog niets van. Een pijltje zou al een stuk duidelijker zijn, maar dan zit je nog met tracés die alle windrichtingen op gaan. De wegenwiki heeft toch (wat mij betreft) het beste door gewoon begin- en eindplaats als referentie te gebruiken. En dan niet in de infobox maar apart, want dat past beter. Ik kan zelf niets beters verzinnen.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Jeff » za 28 dec 2019, 13:47

Kan het kloppen dat er van België geen pagina is met wegenprojecten?

Zoja, dan ik dat ergens wel een gemis (zeg ik dan als "kaaskop" :p )

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » za 28 dec 2019, 13:53

Dat klopt, die ontbreekt. Ook vanwege het gebrek aan grote projecten, maar ook omdat de Belgische pagina's niet dezelfde kwaliteit van onderhoud hebben als van andere landen. Ik heb een tijdje terug nog allerlei inmiddels achterhaalde geplande data verwijderd.

Het probleem voor de Belgische artikelen;
* er zit niet iemand op de Wegenwiki die die artikelen structureel bijhoudt
* gebrek aan kennis over procedures in België (vooral ook Wallonië)
* taalbarrière voor het Waalse deel
* projecten raken eindeloos vertraagd waardoor de data telkens achterhaald zijn (zelfde reden waarom het Duitse 'lijst van wegenprojecten' een redirect is geworden naar het verkeersplan).

De artikelen zijn daarom vooral tijdloos geschreven. Alleen van de autosnelwegen en een paar andere wegen valt iets van planvorming te vinden. In andere gevallen is het denk ik beter om opgeleverde projecten pas achteraf in de wiki te verwerken, en dan nog missen we waarschijnlijk veel. Zo'n project is heel afhankelijk van iemand die daar overzicht en tijd voor heeft.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Jeff » za 28 dec 2019, 14:10

Ah, vandaar. Ergens wel een gemiste kans.

Effin, kuddo's voor Vynkce (Deze gebruiker levert een hoop input voor het Belgische gedeelte)

Plaats reactie