De elektrische step

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

De elektrische step

Bericht door Chris » za 03 nov 2018, 9:39

In de Verenigde Staten en sommige Europese landen zijn ze in korte tijd een (berucht) fenomeen geworden: de elektrische step. In Nederland worden deze als bijzondere bromfiets beschouwd en zijn ze veelal niet toegelaten. In veel steden worden ze als zeer irritant beschouwd, maar de bedrijven die deze e-steps aanbieden zijn in 1 jaar van niks naar $ 1 miljard+ gegroeid qua investeringen, dus het grote durfkapitaal ziet er wel brood in.

Afbeelding

Bedrijven die dit aanbieden zijn bijvoorbeeld Bird en Lime
>> https://en.wikipedia.org/wiki/Bird_(company)
>> https://en.wikipedia.org/wiki/Lime_(tra ... n_company)

Het werkt als volgt (even van Wikipedia gekopieerd):
  • It operates electric scooters in cities throughout North America, Europe, and Asia, at the approximate a cost of one U.S. dollar to rent plus fifteen to twenty cents per minute. (...) Bird scooters are charged by gig workers, private contractors, who sign up to be "chargers"; the company sends them charging equipment, and pays them between $3 and $20 to charge the scooters overnight, then place them at designated "nests" throughout the service area in the morning. (...) The amount of money that Bird gives the independent contractors for charging a particular scooter is dependent on how long the scooter had been sitting out on the street after being flagged for needing a charge and before the charger reflags the scooter in an app to claim the bounty. A typical bounty issued is usually between $5 and $6 per scooter. A few dishonest chargers have been known to capture and illegally store the scooters until the bounty reach the $20 maximum before claiming the bounty and releasing the charged scooters. Chargers also lose 50% of their bounties if they fail to return fully charge scooters by their 7a.m. deadline and enter the information into an app.
De grootste bezwaren tegen deze elektrische step;
* ze rijden als idioten door het verkeer
* ze hinderen voetgangers op de stoep
* ze hinderen verkeer op de rijbaan
* ze worden overal achtergelaten (dat is precies het business model)

Deze bedrijven beginnen gewoon zonder de gemeente te informeren. Ze dumpen honderden steps in de straten in afwachting op betalende klanten. Veel steden in de VS hebben die steps in beslag genomen omdat ze overal op straat achtergelaten worden. Omdat je per minuut betaalt gaan mensen geen beschikbare parkeerplaats zoeken zoals bij een e-bike, maar worden ze gewoon op de stoep achtergelaten.

Er zijn in Nederland kamervragen over gesteld: Beantwoording Kamervragen over het bericht ‘Spanish cities grapple with invasion of electric scooters’

De Rijksoverheid meldt:
  • Een elektrische (scooter)step, die rijdt op oplaadbare batterijen, is alleen toegestaan als hij door de minister is aangewezen als bijzondere bromfiets. Andere elektrisch stepjes zijn dus niet toegestaan op de openbare weg.
>> https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -motorstep

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De elektrische step

Bericht door Palance » za 03 nov 2018, 10:26

Chris schreef: za 03 nov 2018, 9:39 De grootste bezwaren tegen deze elektrische step;
* ze rijden als idioten door het verkeer
Dat is natuurlijk volstrekt inherent aan het vervoermiddel. Dat gebeurt ook bij (brom)fietsers, vrachtwagens, bussen en voetgangers (die laatstgenoemden lopen dan, niet rijden).
* ze worden overal achtergelaten (dat is precies het business model)
Een beetje als de deelfietsen dus, zoals de Obike in Rotterdam (ik heb die een paar keer geprobeerd, maar dat waren ondingen). Ondertussen zijn er wel 5 aanbieders van deelfietsen, en het wordt inderdaad langzamerhand een bende met die losslingerende fietsen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De elektrische step

Bericht door Chris » za 17 nov 2018, 16:00

In China hebben ze dit probleem ook, maar dan met deelfietsen. Die zijn daar dockless: je hoeft ze niet op te halen en terug te brengen naar een docking station. Dit heeft geresulteerd in stapels fietsen die overal gedumpt worden.

Link

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

>> https://www.theatlantic.com/photo/2018/ ... es/556268/

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De elektrische step

Bericht door Wouter N14 » za 17 nov 2018, 16:51

Allemachtig wat een kapitaalvernietiging :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De elektrische step

Bericht door Vinny » za 17 nov 2018, 17:33

Het mag niet en bedrijven doen het toch, zelfs zonder de overheid te informeren. Wellicht wordt het tijd om eens wat aan wetshandhaving te gaan doen... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

henk88
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 15:12

Re: De elektrische step

Bericht door henk88 » do 30 mei 2019, 15:34

Aan (sluik-)reclame hebben we geen behoefte.

Met vriendelijke groet,
Moderator WotuerN14

Tim Westhof
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 20:23

Re: De elektrische step

Bericht door Tim Westhof » di 08 okt 2019, 20:31

Chris schreef: za 03 nov 2018, 9:39
De grootste bezwaren tegen deze elektrische step;
* ze rijden als idioten door het verkeer
* ze hinderen voetgangers op de stoep
* ze hinderen verkeer op de rijbaan
* ze worden overal achtergelaten (dat is precies het business model)
@chris Het business model van elektrische steps in veel landen veroorzaakt indd overlast op de openbare weg, maar met de juiste wet- en regelgeving kan de overheid dit probleem makkelijk tackelen.

Op dit moment zijn de voornaamste bezwaren de veiligheid en het verzekeren van het bijzondere voertuig: https://elektrischestep.org/openbare-weg/

Laatstgenoemde kan nog wel omzeild worden, maar dan moet het apparaat alsnog door het ministerie goedgekeurd worden... Sinds het ongeluk met de Stint zal het nog wel even duren :/

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » di 08 okt 2019, 22:54

Als het ding voldoet aan de specificaties van een bijzondere bromfiets, hoeft hij volgens mij niet gekeurd te worden om hem te kunnen verzekeren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

ScooterFreak
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 okt 2019, 11:49

Re: De elektrische step

Bericht door ScooterFreak » di 15 okt 2019, 11:57

Dit artikel zegt dat politie niet actief handhaaft. Ik denk echter wel dat je een probleem hebt als je onderdeel bent van een ongeluk.. :roll:

https://www.voltes.nl/nl/blogs/blog/all ... sche-step/

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De elektrische step

Bericht door Coen Tunnel » di 15 okt 2019, 13:01

^^ Als je het ongeluk niet veroorzaakt hebt maakt dat je nog niet schuldig. Je kunt dan hooguit een boete krijgen voor het rijden met een onverzekerd voertuig. Als je een ongeluk veroorzaakt is dat natuurlijk wel een probleem met een onverzekerd voertuig en dan draai je op voor de schade.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » di 15 okt 2019, 13:09

Er wordt gewoon op gehandhaafd. En dat terwijl de politie zelf op zoek is naar vergelijkbare vervoermiddelen voor de korpsen zelf. :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

ScooterFreak
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 okt 2019, 11:49

Re: De elektrische step

Bericht door ScooterFreak » di 15 okt 2019, 13:10

Is het niet zo dat je verzekeraar moeilijk gaat doen als jij bijvoorbeeld je enkel breekt tijdens het rijden op een niet verzekerd voertuig? Of jij nou degene bent die het veroorzaakt of niet maakt dan niet veel uit volgens mij, maar correct me if i'm wrong :)

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: De elektrische step

Bericht door Lekkere Kwal » di 15 okt 2019, 14:11

'niet verzekerd voertuig' slaat op je WA-verzekering die je op de openbare weg moet hebben voor schade veroorzaak aan anderen. Het speelt geen rol in de schade die je jezelf toebrengt, of dat nou op een elektrische step of elektrische grasmaaier of wat dan ook is. Vergeet ook niet dat er een groot aantal ongelukken gebeuren met een voertuig dat per definitie onverzekerd is: de fiets. Een enkelbreuk is gewoon spoedeisende hulp en die zit in je basiszorgverzekering. Wel is aanvullende zorg zoals fysiotherapie geen onderdeel van je basisverzekering, maar als je dat wel verzekerd hebt hangt dat niet af van op wat voor voertuig je reed of iets dergelijks.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De elektrische step

Bericht door Juerd » wo 16 okt 2019, 13:27

Ik heb zo'n step en het is wat mij betreft een ideaal ding dat helemaal past binnen de Nederlandse weginfrastructuur, en met spoed algemeen toegelaten moet worden. Net zoals er fietsen zijn die 'n paar maanden na aanschaf al metaalmoeheid vertonen, zijn er ook elektrische steps die echt niet goed genoeg zijn. En net zoals er fietsen rondrijden zonder fatsoenlijke remmen, zijn er ook steps die moeilijker tot stilstand kunnen komen dan andere.

Maar het is geen bromfiets en het is krankzinnig om ze steeds als (soort) bromfiets te willen keuren. Deze dingen zijn bijzonder lichtgewicht en raken direct uit balans als de berijder eraf is. Als ze normale snelheden rijden, vergelijkbaar met fietsen, zijn ze in de praktijk net zo wendbaar en veilig als fietsen.

Overigens vind ik ook dat de elektrische fiets zonder trapondersteuning zo spoedig mogelijk gelijkgetrokken moet worden met de elektrische fiets mét trapondersteuning. Het maakt voor de verkeersveiligheid niet uit of de kracht geleverd wordt door de gebruiker of door het voertuig.

Mijn persoonlijke situatie, met veel lichamelijke gebreken, maakt dat ik de step veel heb gebruikt waar ik eerst zouden wandelen of fietsen. Fietsen lukt me niet meer (zelfs niet elektrisch), op een step staan kan ik nog heel goed. Door de step kan ik de auto vaak laten staan, of op een P+R zetten.

De elektrische step gaat, in tegenstelling tot vrijwel alle legale middelen, perfect mee in OV of kofferbak, en is een zeer zinnig ding voor de "laatste mijl". Ik kan niet geloven dat de veiligheid minder is dan die van een fiets. Alle statistieken die ik heb gevonden, zijn in absolute aantallen (of naar rato van onveranderlijke getallen zoals aantal inwoners) in plaats van per voertuigkilometer, en de aangegeven stijging in het aantal ongevallen lijkt mij een direct, verklaarbaar, logisch gevolg van de toename van het gebruik, en zolang er geen enkele indicatie is dat het per voertuigkilometer erger is dan een fiets, dus ook geenszins reden voor zorg.
Attietattie schreef: di 08 okt 2019, 22:54Als het ding voldoet aan de specificaties van een bijzondere bromfiets, hoeft hij volgens mij niet gekeurd te worden om hem te kunnen verzekeren.
Dit is niet zo. Verzekeraars willen 'm pas verzekeren als er een VIN is, een VIN krijg je inmiddels pas als ie goedgekeurd is, en voor individuele goedkeuring moet je eerst een VIN aanvragen. Oftewel, er is een onmogelijke cirkel-afhankelijkheid gemaakt voor individuele goedkeuring (niet raar dus, dat nog niemand die heeft kunnen krijgen), en alleen de typegoedkeuring blijft als mogelijkheid over. En daar heeft een individuele weggebruiker helemaal niks aan. In het verleden is het een enkeling gelukt, maar de RDW heeft besloten voortaan niet meer mee te werken aan het verstrekken van een VIN voorafgaand aan individuele goedkeuring, en daarmee is die optie de facto onmogelijk geworden, aangezien het hebben van een VIN noodzakelijk is om de goedkeuring te kunnen aanvragen.

Ik heb meerdere verzekeraars gecontacteerd en hoewel er eentje is die 'm eventueel wil verzekeren als invalidevoertuig, is het zeer twijfelachtig dat er ook daadwerkelijk sprake zou zijn van enige dekking, omdat de polis dan duidelijk spreekt over een heel ander soort ding. Dat er dus elektrische steps rondrijden met verzekeringssticker/-plaatje wil niet zeggen dat de step ook daadwerkelijk verzekerd is.

Voldoen aan de specificaties voor een bijzondere bromfiets is bovendien erg lastig. Als ik een van de prettigste en meest populaire elektrische steps neem als voorbeeld, onder meer omdat die luchtbanden heeft en een bijzondere bromfiets geen solide banden mag hebben, de Xiaomi M365, kom ik tot de volgende lijst gebreken ten opzichte van de eisen voor een aangewezen bromfiets:

1. Er is een VN/ECE r10 keuringsrapport voor RF-invloeden nodig. De step is hier op onderzocht en heeft een FCC-identificatienummer en het rapport is openbaar inzichtelijk, maar het is niet exact het juiste onderzoeksprotocol en zal dus worden afgewezen.

2. Het ding heeft geen retroreflecterende voorzieningen die goedgekeurd zijn volgens VN/ECE r3. Hij heeft mooie retroreflectie, en je kunt er heel goedkoop meer aan toevoegen, maar ondanks dat menig goedkope reflectietape uit China tegenwoordig van betere kwaliteit is dan een suffe fietsreflector die helemaal aan de reglementen voldoet, zul je toch naar de fietsenmaker moeten en een aantal van die suffe dingen moeten kopen. Je moet de andere reflecterende dingen verwijderen omdat ze niet de juiste kleur hebben (rood aan de zijkant ipv geel). Dit probleem is oplosbaar, maar getuigt van de rigide benadering van het voertuigreglement.

3. Deze step heeft als een van de weinigen luchtbanden, en een bijzondere bromfiets moet luchtbanden hebben. Maar daar ben je er nog niet mee, want die luchtbanden zelf moeten weer voldoen aan VN/ECE r75 en daar ook op zijn gekeurd. Hier vang je al snel bot, aangezien er op de kleine diameter (8½", wat voor een elektrische step een middelgrote maat is) geen enkele fabrikant is die daar goedgekeurde banden voor maakt. r75 is overigens volslagen belachelijk: men heeft in de reglementstekst het bestaan van "inches" niet durven erkennen, en dus staat er een tabel in, die vertaalt tussen "codes" van een of twee cijfers, die vertalen naar de bijbehorende diameter in millimeters. Diametercode 10 levert een "waarde van d" op van 254 mm, en ja, de rest van de tabel is ook feitelijk gewoon inch→mm. Maar alleen hele inchesdiametercodes staan erin en een goedgekeurde 8½"-band kan dus niet bestaan. De step is compatible met gangbaar verkrijgbare 10" banden, maar ook daarvan bestaat er geen enkele met r75-keuring.

4. De ingebouwde verlichting die de step heeft, is niet goedgekeurd aan VN/ECE r50, danwel r56. Ook hier geldt dat goedkeuring onmogelijk is omdat er geen vorm van individuele goedkeuring bestaat. Zou je deze step willen laten keuren als bijzondere bromfiets, dan moet je --in naam van veiligheid-- wat veiligheid inleveren, aangezien verlichting voor een bijzondere bromfiets niet verplicht is. Oftewel, lampjes helemaal onklaar maken, dan bestaan ze niet, en hoeven ze ook niet meer aan enige regel te voldoen. Je step heeft nu geen verlichting meer, en je zult in het donker met losse op het lichaam gedragen lampjes moeten werken, maar voldoet op dit punt ineens aan de regels.

5. Het ding piept af en toe om de berijder iets duidelijk te maken. Maar deze geluidjes zouden hoorbaar kunnen zijn voor een andere weggebruiker en zijn dus niet toegestaan. Speakertje demonteren en klaar.

Oftewel, ik heb 't best serieus uitgezocht. Maar zelfs de zeer veilige M365 met luchtbanden, een standaard meegeleverde fietsbel, een dubbele rem-inrichting (elektrische rem voor, schijfrem achter), retroreflecterende voorzieningen, ingebouwde verlichting, en een maximumsnelheid van 25 km/h, kan niet aangepast worden om alsnog in aanmerking te komen voor keuring als bijzondere bromfiets.

Deze regels zijn ruim overdreven en veel te rigide voor een lichtgewicht eenpersoons voertuigje.
ScooterFreak schreef: di 15 okt 2019, 11:57Dit artikel zegt dat politie niet actief handhaaft. Ik denk echter wel dat je een probleem hebt als je onderdeel bent van een ongeluk.. :roll:

https://www.voltes.nl/nl/blogs/blog/all ... sche-step/
Dit is misleidende informatie van een bedrijf dat elektrische steps verkoopt. Elektrische steps worden helaas niet gedoogd. De meeste agenten zullen je laten rijden als je je gedraagt, maar er zijn talloze voorbeelden van mensen die online hebben verhaald over hoge boetes en inbeslagnames. Vooral sinds https://www.bd.nl/den-bosch-vught/polit ... ~a5897198/ lijkt er een enorme toename te zijn. Kennelijk zijn er agenten die de krant lezen en daarna graag het Vughtse voorbeeld volgen.
Attietattie schreef: di 15 okt 2019, 13:09En dat terwijl de politie zelf op zoek is naar vergelijkbare vervoermiddelen voor de korpsen zelf. :roll:
Logisch dat ze zelf ook van die dingen willen hebben, want ze zijn uitermate handig. Vooral het snelle wisselen tussen voetganger en stepper geeft een bijzondere wendbaarheid.

Ik zou graag elektrische steps met een vermogen tot 500 W, een snelheid tot 25 km/h, mechanische remmen, en een gewicht tot 15 kg, zo snel mogelijk massaal op het fietspad zien verschijnen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » wo 16 okt 2019, 17:04

^^ Dan kun je dus maar beter een elektrische eenwieler kopen. Die hoeft niet gekeurd te worden. Prestaties zijn ook beter dan menig stepje. :top:

Overigens ken ik ook meer dan genoeg voorbeelden van voortbewegingstoestellen die verzekerd zijn zonder VIN.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De elektrische step

Bericht door harry » wo 16 okt 2019, 21:24

Gisteren en vandaag in Marseille kunnen constateren welke overlast die steps veroorzaken. Ze rijden overal waar maar mogelijk is, maar worden vooral overal achtergelaten. Midden op het trottoir. Onbegrijpelijk...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: De elektrische step

Bericht door Durashift » do 17 okt 2019, 1:44

Juerd schreef: wo 16 okt 2019, 13:27 (..)

Ik zou graag elektrische steps met een vermogen tot 500 W, een snelheid tot 25 km/h, mechanische remmen, en een gewicht tot 15 kg, zo snel mogelijk massaal op het fietspad zien verschijnen.
Ik begrijp je enthousiasme vanuit je persoonlijke situatie.
Echter, ik vrees dat de meeste gebruikers er niet zo netjes als jou mee in het verkeer gaan bewegen.. vermoedelijk is het voetpad/stoep een vaker gekozen route voor de step dan het fietspad, m.i.

Qua toelating etc.. destijds (jaar of 5-6 geleden) was dit al een heel gedoe om, bijvoorbeeld, de Trikke verzekert / gekeurd te krijgen.
https://twitter.com/trikke_europe. Is uiteindelijk gelukt als gehandicapten voertuig.

(intussen gestopt)

Mooie term (kende ik nog niet) ;)
Personal light Electric Vehicles (PLEV’s)
https://futuremobilitymovement.nl/plev-and-the-city/

Maar goed, met het nieuws van Dijselbloem vandaag (dat toelatingsregels door de RDW opgesteld moeten worden en niet de 2e kamer) voorzie ik dat het 't m voorlopig niet gaat worden voor de elektrische step.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De elektrische step

Bericht door Juerd » do 17 okt 2019, 2:36

Durashift schreef: do 17 okt 2019, 1:44 Echter, ik vrees dat de meeste gebruikers er niet zo netjes als jou mee in het verkeer gaan bewegen.. vermoedelijk is het voetpad/stoep een vaker gekozen route voor de step dan het fietspad, m.i.
De meeste andere elektrische steppers die ik zie, gedragen zich ook als fietser. Dat wil ook zeggen dat ze wel eens een stukje over de stoep gaan als dat een boel moeilijk oversteken scheelt.

Bedenk overigens dat wie nu zo'n elektrische step heeft, waarschijnlijk al zeer bewust de regels overtreedt door het ding überhaupt op de openbare weg te gebruiken. Er zit dus een zekere selection bias in de groep mensen die nu een elektrische step gebruiken: het zijn per definitie mensen die willens en wetens de regels overtreden. Dat overwegende vind ik de enkele onhandige streek die ik heb gezien, wel meevallen. Zodra de dingen zijn goedgekeurd en ook de bravere burgers er gebruik van maken, verdwijnt de associatie met minder correct weggebruik waarschijnlijk vanzelf.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De elektrische step

Bericht door Palance » do 17 okt 2019, 6:17

harry schreef: wo 16 okt 2019, 21:24 Gisteren en vandaag in Marseille kunnen constateren welke overlast die steps veroorzaken. Ze rijden overal waar maar mogelijk is, maar worden vooral overal achtergelaten. Midden op het trottoir. Onbegrijpelijk...
In Parijs had ik vorige maand een vergelijkbare ervaring.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: De elektrische step

Bericht door captain007 » do 17 okt 2019, 8:43

^^ Mijn indruk is dat dit in elke stad is waar die dingen mogen rijden (heb het ook gezien in Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en Helsinki). Ben blij dat we er hier nog verlost van zijn, want je struikelt letterlijk over die krengen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: De elektrische step

Bericht door Km357 » do 17 okt 2019, 8:54

Persoonlijk blijf ik versteld staan van het menselijk vernuft om verplaatsingsmethodes uit te vinden die suïcidale trekjes hebben en dat mensen er dan nog gebruik van gaan maken.

Onlangs nog zat er zo'n millenial op z'n e-step tegen de spiegel van een vriend van me. Ga me niet zeggen dat ie dat niet gevoeld heeft, maar die reed gewoon lekker door...omdat het kan. Zo'n elektrisch verstelbare spiegel vervangen kost wel wat.

Voor mij zijn het ondingen en de mensen die er op zitten zijn over het algemeen gewoon egoïstisch.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » do 17 okt 2019, 12:24

Km357 schreef: do 17 okt 2019, 8:54 Persoonlijk blijf ik versteld staan van het menselijk vernuft om verplaatsingsmethodes uit te vinden die suïcidale trekjes hebben en dat mensen er dan nog gebruik van gaan maken.
Tja, ik vind een auto nou eenmaal heel handig.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: De elektrische step

Bericht door Km357 » do 17 okt 2019, 12:57

^^ Een auto beschermt je nog in een accident, zo'n step helemaal niet, maar dat had je vast ook al begrepen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » do 17 okt 2019, 13:03

^^ Blijkbaar vat jij de strekking van mijn bericht niet.

Een auto die 200km/h kan is le-vens-gevaarlijk... als je er niet mee om kunt gaan. En dan weet ik de reactie wel: "ja maar je hebt geen invloed op wat een ander doet en dan ben je kwetsbaarder op de step." Nou geldt dat toevallig ook voor de fietser of voetganger. Een ook in de auto leg je het af als er een vrachtwagenchauffeur zich vergist.

Alles wat de mens helpt voortbewegen, kan een risico met zich meebrengen. We weten in ieder geval zeker dat één ding niet helpt: je kop in het zand steken en alleen maar roepen dat die dingen levensgevaarlijk zijn zonder enige argumentatie. Dit is nu eenmaal een ontwikkeling die in gang is gezet, probeer er dan het beste van te maken en het in goede banen te leiden.

Edit: vergeet het vliegtuig niet he. Die beschermt je helemaal nergens tegen en toch stappen we er massaal in. Voertuigen suïcidaal noemen is enorm suggestief en voegt niets toe aan de discussie. Als je met cijfers komt per gereden kilometer, kan je me overtuigen. Anders niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: De elektrische step

Bericht door Km357 » do 17 okt 2019, 14:41

Cijfers zullen wel even op zich laten wachten, en daar op wachten zou ook nogal dom zijn als je nu al ziet hoe onveilig er met die dingen wordt omgegaan zeker omdat ze eigenlijk heel instabiel, moeilijk zichtbare bewegende "paaltjes" zijn, wat een overlast het geeft op het voetpad en hoe de gebruikers doen alsof geen enkele regel voor hen geldt.

Daar heb je écht geen cijfers voor nodig maar enkel ogen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: De elektrische step

Bericht door jelger » do 17 okt 2019, 14:48

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » do 17 okt 2019, 15:00

Km357 schreef: do 17 okt 2019, 14:41omdat ze eigenlijk heel instabiel, moeilijk zichtbare bewegende "paaltjes" zijn
Hoeveel kilometer heb je zo'n ding gebruikt? Hoe gingen jouw eerste 100m op een fiets?
Km357 schreef: do 17 okt 2019, 14:41wat een overlast het geeft op het voetpad en hoe de gebruikers doen alsof geen enkele regel voor hen geldt.
Ik zie nog geen verschil met fietsers...
Km357 schreef: do 17 okt 2019, 14:41Daar heb je écht geen cijfers voor nodig maar enkel ogen.
Ik zie dagelijks een PLEV-gebruiker rijden (omdat ik er zelf één ben). Mijn ervaring is dat mensen me als gevaarlijk inschatten omdat ik heel snel optrek en men me niet aan hoort komen. Qua prestaties ben ik hetzelfde als een scooter.

Maar ik zie een scooter nooit afremmen voor een kruising waar ie voorrang heeft. Ik zie fietsers vrijwel nooit stoppen voor rood. Ik zie bijna niemand zijn hand uitsteken. Ik zie veel mensen zonder de juiste verlichting rijden. Dat is bij mij allemaal in orde.

Dus als we het doen op basis van ogen, zoals jij voorstelt, is de PLEV dus de meest veilige manier van verplaatsen. :top:

Leid het nou in goede banen, dan kan je oa verzekering, helmplicht, plaats op de weg, minimum leeftijd en snelheid regelen. Nu doen we maar wat, naar eer en geweten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De elektrische step

Bericht door Juerd » do 17 okt 2019, 15:25

^^^
Wat voor PLEV gebruik jij?

De algemene categorie "PLEV" vind ik eng, omdat ik bang ben dat de stuurloze innovaties de acceptatie van makkelijker te beredeneren dingen die wel een stuur hebben, kunnen vertragen. Skateboards vind ik bijvoorbeeld wat enger, omdat die vele meters doorrijden als de berijder eraf valt, en omdat enige reminrichting volledig elektronisch gestuurd is. Als iemand die zelf werkt aan software en elektronica, ben ik onvoldoende optimistisch dat deze voertuigen goed gebouwd zijn. Zelf heb ik een balansscooter ("hoverboard") op de openbare weg gebruikt en vind ik hem uit eigen ervaring ongeschikt daarvoor; het is tot 2 keer toe bijna verkeerd afgelopen, en dat lag niet aan mijn vaardigheid met het ding (waarmee ik op afgesloten en uitdagend terrein al vele tientallen kilometers had gereden).

Bij onze hackerspace hoor je wel eens de uitdrukking "er als een stint vandoor gaan" als het hierover gaat, wat je kunt uitleggen als: vanwege een enkele foutconditie maximaal accelereren. En inderdaad, we hebben al een voertuig gehad dat vanwege een los draadje met hoge snelheid wegschoot en zelfs bleef "rijden" toen ie tegen een obstakel tot stilstand kwam, niet heel anders dan het bekende voorval met een Stint... Terwijl een elektrische step een stuurstang heeft, waaraan je 'm kunt optillen zodat het aangedreven wiel los komt van de grond (behalve in het enkele geval waarbij het achterwiel aangedreven is), en die ervoor zorgt dat het voertuig zonder iemand erop, al snel zal omvallen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: De elektrische step

Bericht door Peter » do 17 okt 2019, 15:34

In Duitsland hebben ze allemaal een kenteken en in Frankrijk niet. Daar zullen ze onder de categorie fietsen vallen.
Hoe zit het nu met buitenlanders (of in het buitenland wonende Nederlanders) die zo'n step mee naar Nederland nemen in de caravan of de kofferbak ? Of de grens oversteppen (Vaals bijvoorbeeld vanuit Aachen). Het ding is dan (zeker voor Duitsers) gewoon verzekerd. Wellicht dat een Fransman via zijn WA verzekerd is (net als fietsers). Een scooter mag je toch ook in het (EU) buitenland gebruiken (tenzij je verzekering dit niet goed vindt).

Dat de steps slordig worden achtergelaten is denk ik met name een probleem in toeristengebieden. Ik heb het met name Aziaten zien doen in Berlijn en Avignon. Net als voor het parkeren van fietsen en motoren zijn er natuurlijk niet echt logische plekken om te stallen (als er geen rekken of vakken zijn).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » do 17 okt 2019, 15:38

Juerd schreef: do 17 okt 2019, 15:25 ^^^
Wat voor PLEV gebruik jij?
EUC, ofwel een Electric Unicycle.
Juerd schreef: do 17 okt 2019, 15:25De algemene categorie "PLEV" vind ik eng, omdat ik bang ben dat de stuurloze innovaties de acceptatie van makkelijker te beredeneren dingen die wel een stuur hebben, kunnen vertragen.
Maak je geen zorgen. De EUC is al toegestaan. :lol:
Juerd schreef: do 17 okt 2019, 15:25Skateboards vind ik bijvoorbeeld wat enger, omdat die vele meters doorrijden als de berijder eraf valt, en omdat enige reminrichting volledig elektronisch gestuurd is.
Ik gebruik een dodemanskoord.
Juerd schreef: do 17 okt 2019, 15:25Bij onze hackerspace hoor je wel eens de uitdrukking "er als een stint vandoor gaan" als het hierover gaat, wat je kunt uitleggen als: vanwege een enkele foutconditie maximaal accelereren. En inderdaad, we hebben al een voertuig gehad dat vanwege een los draadje met hoge snelheid wegschoot en zelfs bleef "rijden" toen ie tegen een obstakel tot stilstand kwam, niet heel anders dan het bekende voorval met een Stint... Terwijl een elektrische step een stuurstang heeft, waaraan je 'm kunt optillen zodat het aangedreven wiel los komt van de grond (behalve in het enkele geval waarbij het achterwiel aangedreven is), en die ervoor zorgt dat het voertuig zonder iemand erop, al snel zal omvallen.
Ik zit in meerdere gebruikersgroepen waar veiligheid veel wordt besproken. Ik ken geen voorbeeld van een op hol geslagen EUC. Slechts van EUC's die uitvallen op hoge snelheid, maar dat is eigenlijk altijd een gebruiksfout en dus, eigen schuld, ontiegelijk dikke bult.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie