Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door mhkamp » wo 23 okt 2019, 21:17

Ja, dit is even wat anders.

Voor degenen die met eigen voertuig door de VS, Canada of Australië wil rond gaan trekken. Dit is een algemeen topic hiervoor.

Je eigen voertuig verschepen via SeaBridge en dan lekker rondtrekken om dan via diezelfde firma je voertuig naar Europa (thuis) te verschepen.

Oké : Ik heb wilde plannen om mijn eigen auto naar de VS te verschepen om daar voor een week of vier, zes rond te trekken. Lekker in de avond een motel voor een paar dollar om te eten en te overnachten an dan door. Of met je eigen camper een plaats opzoeken en dan daar een dag of twee de omgeving te verkennen.

Ik ga er niet van uit dat op het moment van schrijven iemand ervaring heeft, maar dat er wel personen zijn hoe het werkt om te overnachten. Tips en tricks zijn welkom!

Goed, kost een beetje, maar dan heb je de reis van je leven.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Palance » wo 23 okt 2019, 21:21

Gewoon uit nieuwsgierigheid: Waarom niet gewoon vliegen en een auto huren?

Voor de manier van overnachten maakt verschepen of huren uiteraard niet uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door mhkamp » wo 23 okt 2019, 21:26

^^ Tsja, misschien dat een EU voertuig wat zuiniger is dan een VS voertuig?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door jelger » wo 23 okt 2019, 21:38

In de VS rijden ook Fiat 500's. Of Toyota Prius :lol: (of dergelijke wagens - je begrijpt wel wat ik bedoel en wat ik er mee wil zeggen)

Maar dat allemaal ter zijde, het is inderdaad mogelijk - er zijn RoRo ferry's enzo - en het is eigenlijk ook best gaaf met je eigen auto in een ander continent te rijden. En er zijn mensen die het doen ja. Ik heb er geen ervaring mee, en ik ken ook niet direct mensen die het gedaan hebben.

Maar wat wil je weten over "hoe het werkt met overnachten"?

Vroegah, beetje tussen internet en papier in, had je bij de de Wendy's e.d. eetgelegenheden vaak regionale uitgaven met couponnen voor motel overnachtingen. Zulke initiatieven zijn volgens mij wel eens digitaal geprobeerd, zoals Groupon ofzo, maar ik weet niet wat de stand van zaken nu is in de VS op dat vlak. De boekjes zijn denk ik wel weg. (ik heb het over ca 15 jaar geleden).

Ik heb wel eens roadtrippend zo Californië aan elkaar geplakt (feb-maart 2002). We zagen wel waar we uitkwamen, en zochten een coupon in de buurt. Dat gaf dan bij beschikbare kamer (bij onaangekondigd aan komen) een bepaalde korting. Holiday Inn motel, Motel 8, Best Western, Ramada Inn. Alles zat er wel tussen. (maar niet elke gelegenheid deed mee). Beetje old-skool. Maar je kon er zo wel betrekkelijk budget rondtrekken.

Sowieso zijn de motels in de VS meer van het betaalbare Franse niveau.
Laatst gewijzigd door jelger op wo 23 okt 2019, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Pino » wo 23 okt 2019, 21:44

Naast motels (al dan niet met coupons, als ze nog bestaan) komen tegenwoordig natuurlijk ook websites in beeld. Denk aan last minute-websites waar hotels voor dezelfde avond vaak nog flink de prijs omlaag gooien, maar ook aan AirBNB. Een mifi of extra telefoon met Amerikaanse simkaart is dan ook belangrijk.

Voor echt lange overland-trips komt verschepen volgens mij wel regelmatig voor. Maar dat is dan vooral omdat het voordelen biedt wanneer je echt een paar maanden gaat rondtrekken, en bij trips door Azië, Afrika of Latijns Amerika ook dat je over grenzen heen komt die je met een huurauto niet over zult komen. Op 4-6 weken voelt het als veel gedoe voor een prijs die misschien nog net gelijk zal liggen aan huur gedurende dezelfde periode? Ik heb wat dat laatste betreft eigenlijk geen idee wat zo'n verscheping je precies kost, maar in de huurwereld heb je tegenwoordig ook mini-leases die het vanaf een maand ook weer wat aantrekkelijker maken. Als je een eigen camper hebt, wordt het misschien een wat ander verhaal, want de huur daarvan wordt meteen duurder en het ongemak dat je tijdens de verscheping een paar weken geen eigen auto hebt valt dan ook weg.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 23 okt 2019, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 okt 2019, 22:12

Ik heb wel in de VS en Canada rondgetrokken met huurauto's, van hotel naar hotel (of motel).

Aangezien een auto verschepen tijd kost (tijd waarin je je auto niet kan gebruiken) en ook niet enorm goedkoop is, zie je het niet veel gebeuren. Voor een langere trip met een camper zal het echter financieel wel uit kunnen. Maar een camper past doorgaans niet in een normale 20 of 40 ft zeecontainer aangezien die maar 2,59 m hoog is, en de meeste campers hoger zijn. Dat maakt het transport wel wat duurder. Ik heb in 2014 in Garden of the Gods (Colorado) een keer een Duitse camper gezien, en dit jaar in Ottawa eveneens een Duitse camper. Dat is alles wat ik aan Europese kentekens heb gezien in drie trips.

Het kan wel, en het lijkt mij ook wel leuk, maar het is wel veel geregel. Een carnet de passage heb je niet nodig, maar je zult je voertuig wel moeten verzekeren voor het rijden in de VS en Canada, je gewone autoverzekering dekt dat niet. Je zult ook wel wat douaneformaliteiten moeten (laten) afhandelen, wellicht met bijkomende kosten. En je wil waarschijnlijk het transport van je voertuig zelf ook verzekeren (dat is voor zeevracht zeker niet standaard).

Ik weet niet wat het verschepen precies kost, maar vanuit werk weet ik wat globaal de kosten zijn voor het verschepen van een volle zeecontainer. Maar een huurauto huren is, zeker in het laagseizoen, ook niet extreem duur. Ik heb afgelopen mei/juni voor 12 dagen € 477 betaald, voor een Intermediate SUV (Ford Escape) vanaf Toronto Pearson Airport. Het had nog een kleine 100 euro goedkoper gekund als ik de kleinste auto had gehuurd, maar zo'n SUV is wel leuk voor langere ritten omdat je wat hoger zit, en het is lekker ruim. Omgerekend was dat dus zo'n 40 euro per dag, bij Sunny Cars, dus alles inclusief (eigen risico etc.). Voor kleinere auto's kan het waarschijnlijk onder de 35 euro per dag, een beetje afhankelijk van op welke luchthaven je vliegt, wanneer je boekt, etc. En dan zul je vermoedelijk nog steeds geen extreem kleine auto krijgen. Goed, ik heb één keer een A-segmenter gekregen in Calgary (een Nissan Note), maar normaal is het kleinste wat verhuurd wordt een B- of C-segmenter.

Voor iets meer dan het bedrag waarvoor je een SUV huurt kun je vaak ook wel een Amerikaanse sportwagen zoals een Ford Mustang huren. Dat is uiteraard ook gaaf, en ik kreeg die optie ook nog toen ik in Toronto was, maar ik had toch liever de SUV met vierwielaandrijving voor de trip die wij gingen maken.

Reken er op dat je voor een maand wel een personenauto moet kunnen vinden voor 1200-1500 euro - maar als je uiteraard een camper laat verschepen en veel lagere overnachtingskosten kwijt bent kan het de moeite waard zijn. Je kunt uiteraard ook ter plekke een camper huren, maar dat is uiteraard weer een stuk duurder dan het huren van een gewone personenauto.

Om een personenauto te laten verschepen lijkt het mij duur worden, tenzij je echt langer dan 2 maanden een reis maakt. Anders is het logischer om een auto te huren. Een personenauto verschepen zal vermoedelijk wel wat goedkoper dan een camper zijn omdat een personenauto waarschijnlijk makkelijk in een 20 ft zeecontainer past.

Hou er ook rekening mee dat je in de VS en Canada niet altijd bij elk tankstation diesel kan tanken, of dat er maar één of twee pompen voor diesel zijn en je soms moet wachten. Hier is diesel heel normaal voor personenauto's, en voor campers vrijwel standaard, maar in de VS en Canada is diesel vooral iets voor trucks en soms ook campers, maar bijna niet voor gewone personenauto's. Dus als je diesel rijdt is dat wel iets om rekening mee te houden.
jelger schreef: wo 23 okt 2019, 21:38Maar wat wil je weten over "hoe het werkt met overnachten"?

Vroegah, beetje tussen internet en papier in, had je bij de de Wendy's e.d. eetgelegenheden vaak regionale uitgaven met couponnen voor motel overnachtingen. Zulke initiatieven zijn volgens mij wel eens digitaal geprobeerd, zoals Groupon ofzo, maar ik weet niet wat de stand van zaken nu is in de VS op dat vlak. De boekjes zijn denk ik wel weg. (ik heb het over ca 15 jaar geleden).
Ook in de VS en Canada is booking.com tegenwoordig wel zo'n beetje de standaard. Enorme keuze van goedkoop tot duur; zeker als je een roadtrip maakt en rond wat grotere dorpen/steden overnacht zijn motels/hotels helemaal niet zo duur.
Sowieso zijn de motels in de VS meer van het betaalbare Franse niveau.
Absoluut. En zeker op plekken waar veel concurrentie is kunnen de prijzen soms enorm laag zijn. Motel 6 en Super 8 zijn wellicht de meest bekende budgetketens, maar je hebt ook Econo Lodge, Travelodge en nog tig andere goedkope ketens, en vrijwel overal ook hotels/motels die niet bij een grote keten zijn aangesloten maar soms best goed zijn. Wel is de inrichting eigenlijk altijd wel wat minder modern/hip dan in Europa, maar uiteraard is het het belangrijkste dat het schoon is.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door jelger » wo 23 okt 2019, 22:36

^^
Ja, er is een heel scala aan ketens. Ik nam een willekeurige greep die even snel in me opkwam - en niet perse op basis van voorkeur. ;)
Motel 8 zou ik zelf niet zo snel nemen op basis van ervaring, maar dat kan ook van locatie tot locatie verschillen (ik heb het niet empirisch vastgesteld ;) ). Wel is mijn indruk dat de meeste budget motels (en dan heb ik het over de ketens) aan de onderkant slecht met de tijd meegaan. Ramada is mij door de bank genomen het beste bevallen. Travelodge is ook wel aardig.

Van ontbijt moet je je meestal niet veel voorstellen: een hoekje in de foyer waar je het ontbijt kan halen: een slechte koffie, een mandje met donuts of iets vergelijkbaars. Soms kan er een wafelijzer staan waar je een wafel kan maken met het vloeideeg. Tja, tegen de dubbele steaks of omeletten van een doos eieren in de lokale diners kunnen de motels toch niet op, dus maken ze er meestal ook niets van op dat vlak. ;) (ik doe aan verwachtingsmanagement). Eenmaal een treffer gehad met zo'n goedkope coupon overnachting in een of andere Holiday Inn Business ofzo (in het weekend, dus goedkoop): uitgebreid ontbijt zat er bij. Je kan het treffen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 okt 2019, 23:01

jelger schreef: wo 23 okt 2019, 22:36 ^^
Ja, er is een heel scala aan ketens. Ik nam een willekeurige greep die even snel in me opkwam - en niet perse op basis van voorkeur. ;)
Motel 8 zou ik zelf niet zo snel nemen op basis van ervaring, maar dat kan ook van locatie tot locatie verschillen (ik heb het niet empirisch vastgesteld ;) ).
Motel 6 of Super 8? :mrgreen:

Motel 6 heb ik één keer gebruikt. Was vroeger een tijdje eigendom van het Franse Accor (o.a. Ibis, Mercure, Novotel, Sofitel), maar inmiddels al weer een hele tijd niet meer. Erg eenvoudige kamers, erg basic. Maar ook goedkoop. Het was in Denver, en de receptioniste waarschuwde ons dat er in de kamer een wietgeur kon hangen omdat dat recentelijk was gelegaliseerd in Colorado, en aangezien het als medicijn werd gezien kon het roken van wiet op de kamers (destijds) niet verboden worden. Gelukkig had onze kamer geen wietgeur, maar het gaf wel aan dat je hier echt bij één van de allergoedkoopste motels zat. Ook was het toen in 2014 de enige plek waar we per apparaat nog $ 3 per overnachting moesten betalen om Wi-Fi te kunnen gebruiken, maar het lijkt me dat dat inmiddels wel zal zijn afgeschaft.

Super 8 zijn gewone hotels, best ruime kamers, schoon, en vergelijkbaar met een goed Europees 2-3 sterrenhotel, zeg maar met bv. Ibis, Campanile, of het Britse Premier Inn.
Wel is mijn indruk dat de meeste budget motels (en dan heb ik het over de ketens) aan de onderkant slecht met de tijd meegaan. Ramada is mij door de bank genomen het beste bevallen. Travelodge is ook wel aardig.
Tja, zoals ik al zei Noord-Amerikaanse hotels altijd wat traditioneler ingericht (een soort inrichting die je in Europa in de jaren '90 nog tegenkwam), en de twee tweepersoonsbedden zijn ook vaak standaard. Mijn ervaring met Super 8 was positief, met Travelodge ook.
Van ontbijt moet je je meestal niet veel voorstellen: een hoekje in de foyer waar je het ontbijt kan halen: een slechte koffie, een mandje met donuts of iets vergelijkbaars. Soms kan er een wafelijzer staan waar je een wafel kan maken met het vloeideeg. Tja, tegen de dubbele steaks of omeletten van een doos eieren in de lokale diners kunnen de motels toch niet op, dus maken ze er meestal ook niets van op dat vlak. ;) (ik doe aan verwachtingsmanagement). Eenmaal een treffer gehad met zo'n goedkope coupon overnachting in een of andere Holiday Inn Business ofzo (in het weekend, dus goedkoop): uitgebreid ontbijt zat er bij. Je kan het treffen.
De ontbijtruimtes zijn vaak wel erg klein, veel kleiner dan in Europa bij hotels van soortgelijke grootte. Maar je zit er meestal ook niet enorm lang. Soms heb je wel roerei en bacon (ik kan het me van o.a. Travelodge herinneren), en muffins heb ik ook wel vaak gezien. Sinaasappelsap is er doorgaans ook wel. Maar het is niet heel uitgebreid, het wordt ook vaak als een 'continental breakfast' aangeprezen en dan hoef je geen volledig warm ontbijt te verwachten. Dan kun je beter 10 dollar in een diner uitgeven, voor een echt stevig ontbijt, waar ze dan een goedgevulde omelet voor je maken van 3-4 eieren en nog toast en breakfast potatoes er bij. Zelfs de fastfoodrestaurants hebben nog heel behoorlijke ontbijtopties, voor een lage prijs. McDonald's maakt de McMuffins bijvoorbeeld ook gewoon met vers gebakken eieren.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door jelger » wo 23 okt 2019, 23:21

Coen Tunnel schreef: wo 23 okt 2019, 23:01 Motel 6 of Super 8? :mrgreen:
Precies wat ik je zeg, Motel 8 zou ik niet aanraden. :hap:
Ach, een getalletje er naast... who cares? ;) Motel 6 bedoelde ik dus. Super 8 staat me niet voor de geest - in de zin van overnachten.
Zou wel eens in Baker (CA) geweest kunnen zijn. Een trieste bedoening, slecht, aftands, en een rook hok. Zoiets wat je in trieste films met slechte afloop ziet. :roll: Maar ik zie dat er niets meer over is van de motels in Baker. Het was ooit een dorpje van benzine en motels. Maar doordat de I-15 om het dorpje is gelegd rijdt er geen hond meer doorheen om te overnachten. Het is nu benzine en hamburgers.
Coen Tunnel schreef: wo 23 okt 2019, 23:01 De ontbijtruimtes zijn vaak wel erg klein, veel kleiner dan in Europa bij hotels van soortgelijke grootte.
Of soms gewoon een dressoir met wat dingen er op in de foyer. Kan je wat meenemen op weg naar je auto. Soms een zithoekje er bij, maar geen aparte ruimte. Het verschilt natuurlijk per motel wel. De ene heeft wel een aparte kamer, de ander een hoekje voor alleen afhalen (dan is er ook geen keuken voor een vers eitje/bacon). En uiteraard is er variatie in aanbod.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Jeff » do 24 okt 2019, 0:06

Je bent niet de eerste die dit gedaan heeft: Een Deen heeft het 2 jaar geleden nog gedaan en alle ervaringen en vragen in een it tech forum gesteld

All you need to know is hierrrr: https://arstechnica.com/civis/viewtopic ... &t=1292405

Suc7 :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Palance » do 24 okt 2019, 6:22

mhkamp schreef: wo 23 okt 2019, 21:26 ^^ Tsja, misschien dat een EU voertuig wat zuiniger is dan een VS voertuig?
Weegt dat op tegen de kosten van verschepen en de tijd dat je je voertuig niet tot je beschikking hebt? Bovendien zijn daar ook genoeg zuinige wagens te huur. Je kan heus een Europees of Aziatisch voertuig huren.

Overnachten in Canada: Ik heb op voorhand via booking,com overnachtingen geregeld bij begin- en eindpunt van mijn reis (Vancouver en Calgary) en verder onderweg de rest geregeld, hetzij door te bellen of mailen, hetzij via de lokale VVV’s.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door mhkamp » do 24 okt 2019, 7:28

^^ Ja? En ik weet dat er VW's, Volvo ect. rondrijen. Verschepen kost tijd en geld. Het eerste heb ik wel, het tweede nog niet en het lijkt me zeer leuk om met eigen voertuig op en ander continent te rondrijden. Vliegen heb ik niet zo mee, varen des te meer. Dus ook dat weegt op.

Vliegen is ook zo gewoon. En als ik zie dat een exotisch kenteken (2015 een Australiër, 2016 een voertuig van de Bahama's en zelfs dit jaar een Zuid Koreaan) hier ook kan rijden, waarom niet?

Proef ik hier een beetje koudwatervrees, of dat men beren op de weg ziet (ja in de VS zou dat kunnen :hap: ) of is het onbekend maakt onbemind?
Link
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door sanderl » do 24 okt 2019, 8:27

Oh, je bent valn plan zelf ook op de boot te stappen? Dat lijkt mij ook wel eens erg gaaf om te doen, zo naar de overkant!

Misschien moet je ook je keuze afwegen op basis van wat voor auto je hebt? Ik weet niet of je zo makkelijk service kan krijgen (mocht er wat gebeuren onderweg) voor auto's die hier gangbaar zijn maar daar exotisch (bijvoorbeeld Franse auto's).

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door mhkamp » do 24 okt 2019, 8:32

^^ Ik heb een Opel Vectra, die werd daar verkocht onder de Chevrolet Vectra. En anders even naar Canada voor de Vauxhaull Vectra.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Peter » do 24 okt 2019, 8:42

Palance schreef: do 24 okt 2019, 6:22
mhkamp schreef: wo 23 okt 2019, 21:26 ^^ Tsja, misschien dat een EU voertuig wat zuiniger is dan een VS voertuig?
Weegt dat op tegen de kosten van verschepen en de tijd dat je je voertuig niet tot je beschikking hebt? Bovendien zijn daar ook genoeg zuinige wagens te huur. Je kan heus een Europees of Aziatisch voertuig huren.

Overnachten in Canada: Ik heb op voorhand via booking,com overnachtingen geregeld bij begin- en eindpunt van mijn reis (Vancouver en Calgary) en verder onderweg de rest geregeld, hetzij door te bellen of mailen, hetzij via de lokale VVV’s.
Er zijn meestal genoeg compact cars beschikbaar. Groot genoeg voor 2 personen. Soms zijn die op en dan krijg je een grotere auto mee. Benzinekosten liggen door de veel lagere benzineprijs natuurlijk ook voor een slurper meestal lager (per km) dan in Europa. Het loont om vantevoren te googlen naar discounts en vouchers voor autohuur. Als je direct zoekt op de verhuursite vind je die meestal niet. Het loont ook om je auto in de stad te huren en niet op het vliegveld, maar dan moet er wel redelijk vervoer zijn naar het vliegveld. Verneukratief zijn de vele verzekeringen die ze je willen aansmeren (en waarvan je de meeste niet nodig hebt) waardoor de verhuurprijs het dubbele kan worden van het aanbod. Vaak zit de WA+ niet standaard in de verhuurprijs, omdat een Amerikaan of Canadees zichzelf WA verzekert tegen schade met vervoersmiddelen (en niet zijn specifieke auto) en dus die verzekering niet nodig heeft, maar wij wel.

Vrijwel altijd rijden er bussen en soms ook een trein of sneltram naar de grote stad. Als ik meer dan 1 week iets huur doe ik dat liever in de stad. Dan hoef ik ook niet moe (en/of na een paar wijntjes in het vliegtuig…) de auto in, maar huur ik vanaf de volgende dag.

Hotels kan je prima doen via booking.com, met uitzondering van de goedkope motels en B&Bs, die meestal ook een vaste prijs hebben, die hoogstens per seizoen fluctueert (en vol=vol). Die willen die 5-10% boekingskosten niet betalen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Pino » do 24 okt 2019, 8:57

^^ 15% is meen ik de courtage die Booking in de regel rekent. Tel uit je winst. Ik ken ook in Europa wel de nodige hotels die daar maar een zeer beperkt aantal kamers via Booking aanbieden. Daarmee zijn ze in beeld bij de reiziger, kunnen ze onverkoopbare kamers wellicht toch nog kwijt, maar minimaliseren ze de courtage. Moraal is in zoverre ook: als een goedkope tent vol lijkt op Booking, probeer het dan vooral ook nog even op hun eigen website.
mhkamp schreef: do 24 okt 2019, 7:28Vliegen heb ik niet zo mee, varen des te meer. Dus ook dat weegt op.
Misschien schat ik verkeerd, maar het is niet automatisch gezegd dat je bij het verschepen van je auto even een hut bijboekt. De gemiddelde overlander gaat toch met het vliegtuig en haalt dan de auto weer in de haven op.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Coen Tunnel » do 24 okt 2019, 9:12

sanderl schreef: do 24 okt 2019, 8:27 Oh, je bent valn plan zelf ook op de boot te stappen? Dat lijkt mij ook wel eens erg gaaf om te doen, zo naar de overkant!
Sommige vrachtschepen hebben ook een paar cabines voor passagiers. Je kunt je auto dan laten verschepen en met hetzelfde schip meevaren. Nadeel is dan wel dat je niet met een ESTA de VS binnen mag reizen, je moet dan een visum hebben. En dat betekent ook dat je de bureaucratische en dure visumprocedure door moet, met een bezoek aan de Amerikaanse ambassade in Wassenaar voor een interview.

Je kunt ook met een cruiseschip naar de VS gaan, of met de Queen Mary 2 vanaf Southampton, dan heb je geen visum nodig en kun je wel onder ESTA reizen.
Peter schreef: do 24 okt 2019, 8:42Er zijn meestal genoeg compact cars beschikbaar. Groot genoeg voor 2 personen. Soms zijn die op en dan krijg je een grotere auto mee.
Klopt. Ik heb een keer een Nissan Note en een keer een Mazda 2 meegekregen. Al die compact cars zijn doorgaans Aziatische auto's.
Benzinekosten liggen door de veel lagere benzineprijs natuurlijk ook voor een slurper meestal lager (per km) dan in Europa.
Precies, en dat ze vaak wat onzuiniger zijn omdat het automaten zijn, wordt door de lagere brandstofprijs gecompenseerd.
Het loont om vantevoren te googlen naar discounts en vouchers voor autohuur. Als je direct zoekt op de verhuursite vind je die meestal niet. Het loont ook om je auto in de stad te huren en niet op het vliegveld, maar dan moet er wel redelijk vervoer zijn naar het vliegveld. Verneukratief zijn de vele verzekeringen die ze je willen aansmeren (en waarvan je de meeste niet nodig hebt) waardoor de verhuurprijs het dubbele kan worden van het aanbod. Vaak zit de WA+ niet standaard in de verhuurprijs, omdat een Amerikaan of Canadees zichzelf WA verzekert tegen schade met vervoersmiddelen (en niet zijn specifieke auto) en dus die verzekering niet nodig heeft, maar wij wel.
De prijsverschillen zijn niet altijd even groot, en als je de nodige bagage meehebt is huren en ook weer inleveren bij het vliegveld een stuk makkelijker. Ik geef de voorkeur aan boeken via Sunny Cars om een all-in prijs te krijgen, maar de eerste keer in de VS hebben we direct bij AVIS geboekt, dat werkte ook prima.
Hotels kan je prima doen via booking.com, met uitzondering van de goedkope motels en B&Bs, die meestal ook een vaste prijs hebben, die hoogstens per seizoen fluctueert (en vol=vol). Die willen die 5-10% boekingskosten niet betalen.
Er zijn genoeg heel goedkope motels/hotels via booking.com te vinden. Of je moet echt doelen op oudere, vaak zelfstandige motels, die echter ook steeds vaker wel online te boeken zijn. Alleen in heel afgelegen regio's is booking.com niet altijd bruikbaar; zo ben ik dit jaar over de Canadese James Bay Road gereden en daar zitten zo weinig overnachtingsmogelijkheden dat die ook niet op booking.com zitten; aangezien er geen opties zijn weten klanten de paar hotels die er zijn toch wel te vinden, ook zonder booking.com.

Op meer toeristische plekken is de concurrentie dermate groot dat ook de allergoedkoopste hotels toch wel op booking.com te vinden zijn. Zo heb ik dit jaar in Niagara Falls, Ontario, voor omgerekend iets van 40 euro overnacht in een motel. Zonder ontbijt, en het was een wat ouder motel, maar het was van binnen wel schoon. :)
mhkamp schreef: do 24 okt 2019, 7:28en het lijkt me zeer leuk om met eigen voertuig op en ander continent te rondrijden.
Afrika of Azië is makkelijker te regelen, daar rij je 'zo' naar toe. Ik ben zelf naar Baku gereden met mijn auto, en ik heb Iran vanuit mijn eigen auto gezien. ;) Maar goed, de VS en Canada zijn natuurlijk weer wat toegankelijker dan de meeste Afrikaanse en Aziatische landen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Palance » do 24 okt 2019, 9:22

mhkamp schreef: do 24 okt 2019, 7:28 Vliegen heb ik niet zo mee, varen des te meer. Dus ook dat weegt op.
Ah, je gaat dus mee op de boot? Dát is wel een uitdaging! :)
mhkamp schreef: do 24 okt 2019, 7:28 Proef ik hier een beetje koudwatervrees, of dat men beren op de weg ziet (ja in de VS zou dat kunnen :hap: ) of is het onbekend maakt onbemind?
In Canada zie je er ook genoeg :)

Zelf zou ik het niet zo doen, kost teveel tijd en moeite. Maar ik ben erg benieuwd naar een verslag :top:

Ik heb op mijn reis in Canada een aantal jaren terug ook wel wat campers gezien uit Duitsland en Frankrijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door mhkamp » do 24 okt 2019, 10:19

Pino schreef: do 24 okt 2019, 8:57
mhkamp schreef: do 24 okt 2019, 7:28Vliegen heb ik niet zo mee, varen des te meer. Dus ook dat weegt op.
Misschien schat ik verkeerd, maar het is niet automatisch gezegd dat je bij het verschepen van je auto even een hut bijboekt. De gemiddelde overlander gaat toch met het vliegtuig en haalt dan de auto weer in de haven op.
Nog niet op de link geklikt dus.
NEU ab März 2018
Passagiere können auf den Schiffen nach / von Halifax & Baltimore mitreisen!
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door NWH » do 24 okt 2019, 11:42

Mooi voornemen zo'n trip naar de andere kant van de oceaan. :top:

Zoals al een paar keer benoemd, zet de kosten even goed naast elkaar en weeg af of het je dat waard is. (Het lijkt mij dat de balans voor 4 tot 6 weken er in je nadeel zal uitvallen qua kosten. En dan heb ik het niet over een paar tientjes)
Uiteraard valt aan de ervaring van het rijden met je eigen auto op een ander continent geen prijskaartje te plakken, maar toch.
Denk goed na over je verzekering(en), je wilt in de USA niet onverhoopt in de problemen raken mocht jou en je auto iets overkomen.
Qua motels is de keuze op toeristische plekken en doorgaande wegen vaak goed! Zo lang het schoon is was voor mij de keuze voor een voordelig motel snel gemaakt. Je komt er af en toe wel bijzondere figuren tegen, maar dat maakt een reis des te leuker!
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door mhkamp » do 24 okt 2019, 11:50

^^ Ik ga zekers niet over één nacht ijs en laat me goed voorlichten zowel via Seabridge, verhalen en forums.

Het laatste betreft natuurlijk een camper maar ik ga, zoals het gezegd, 'on the fly' al sluit ik niet uit om zelfs mijn eigen caravan er achter te knopen en een een National Park op te zoeken.

Maar goed, het staat nog in de kinderschoenen en het idee is behoorlijk ambitieus :computypen:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Coen Tunnel » do 24 okt 2019, 12:33

mhkamp schreef: do 24 okt 2019, 10:19Nog niet op de link geklikt dus.
NEU ab März 2018
Passagiere können auf den Schiffen nach / von Halifax & Baltimore mitreisen!
Als je dat wil en naar Baltimore reist op zo'n containerschip, dan heb je dus een visum voor de VS nodig omdat je dan niet met ESTA mag inreizen. Naar Halifax kan het wel zonder een visum, en een eTA voor Canada heb je dan ook niet nodig, en je kunt vervolgens zonder problemen over land vanaf Canada de VS inreizen. Al ligt Halifax misschien wat excentrisch om een road trip te beginnen. Beginnen in Halifax en eindigen in Baltimore kan misschien wel een goede optie zijn.

Als je over land van Canada naar de VS reist heb je twee opties: of je regelt online een ESTA voor $ 14, of je vult ter plekke een formulier I-94W in, waarvan een deel in je paspoort geniet wordt, en je betaalt $ 6. Dit kost wel wat meer tijd en je moet er ook voor zorgen dat bij je laatste uitreis vanuit de VS (of dat nou over land, over zee of per vliegtuig is) het formuliertje weer uit je paspoort wordt gehaald zodat je uitreis goed geregistreerd wordt. Het formulier is 90 dagen geldig voor meerdere inreizen. Ik heb het dit jaar gedaan, het kostte zo'n 10-15 minuten voor ons tweeën op de Rainbow Bridge.
NWH schreef: do 24 okt 2019, 11:42 Mooi voornemen zo'n trip naar de andere kant van de oceaan. :top:

Zoals al een paar keer benoemd, zet de kosten even goed naast elkaar en weeg af of het je dat waard is. (Het lijkt mij dat de balans voor 4 tot 6 weken er in je nadeel zal uitvallen qua kosten. En dan heb ik het niet over een paar tientjes)
Uiteraard valt aan de ervaring van het rijden met je eigen auto op een ander continent geen prijskaartje te plakken, maar toch.
Ik denk ook dat het pas vanaf 6-8 weken beduidend goedkoper kan worden om je eigen camper te verschepen.
Denk goed na over je verzekering(en), je wilt in de USA niet onverhoopt in de problemen raken mocht jou en je auto iets overkomen.
Heel belangrijk punt, je gewone autoverzekering is niet geldig in de VS en Canada.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Gaiajohan » do 24 okt 2019, 12:36

mhkamp schreef: do 24 okt 2019, 8:32 ^^ Ik heb een Opel Vectra, die werd daar verkocht onder de Chevrolet Vectra. En anders even naar Canada voor de Vauxhaull Vectra.
Die is nooit verkocht in de VS of Canada.
De Chevrolet badged variant was Zuid Amerika.
Vauxhall zit al -jaren- niet meer buiten het VK. Nee, zelfs niet in Ierland.

Het merk +type dat het dichtst bij bij de Vectra zit is een Saturn L. En zelfs dan is het de vraag of er niet standaard dikkere motoren in zitten.
Naast dat auto's pre-2010 daar nogal bijzonder zijn, muv pickups.

En ja, ik ben zowel in Canada als de VS geweest. De enige Opel rebadges die ik heb gezien waren Buicks. En die zijn al moderner dan de Vectra.
En ja, ik heb er Duitsers, Fransen, Zwitsers en een Nederlandse camper gezien, maar zou zelf gewoon huren.
Een Toyota Camry kost 500 euro voor 3 weken, en rijdt gewoon 1op14.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door mhkamp » do 24 okt 2019, 14:51

Ik loop nu al tegen een klein probleem aan:

SeaBridge doet geen personenauto's, daarvoor kan ik terecht Wallenius Wilhelmsen Ocean. In dat geval wordt het dus wél vliegen :|

En dan is het serieus de vraag of ik daar dan beter een auto kan huren. We zoeken het uit.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door jelger » do 24 okt 2019, 16:14

Is er geen veerdienst vanaf IJsland verder naar westen? Vanaf Esbjerg kom je wel op IJsland. Met auto en als passagier.

#maakhetavontuurgroter

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door NWH » do 24 okt 2019, 16:45

Er is wel een veerdienst naar Canada (halifax) / de VS (Portland, Maine). https://www.eimskip.com/
Ze vervoeren ook vracht, maar of je er dan zelf bij aan boord kunt weet ik niet.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Coen Tunnel » do 24 okt 2019, 17:13

Eimskip is een bekende transatlantische vervoerder die op sommige schepen ook een paar hutten voor passagiers hebben, stel je er qua luxe niet te veel van voor en het aantal is beperkt - vaak maar iets van 2-5 hutten.

Je hebt natuurlijk ook nog de 'liner' van Cunard, de Queen Mary 2, die regulier tussen Southampton en New York vaart. Dat is een echte veerdienst, maar daar kan de auto weer niet mee. Cunard heeft die mogelijkheid geschrapt toen het vorige schip, de Queen Elizabeth 2, werd vervangen door de Queen Mary 2. Op de QE2 kon het namelijk wel.

Seat61.com heeft een uitgebreide beschrijving over de QM2, ook hoe een reis in de praktijk gaat en hoe je het kan regelen: https://www.seat61.com/queen-mary-2-transatlantic.htm

Het is wel een prachtige manier om bij het ontwaken van de dag New York binnen te varen na zo'n lange reis. Het is ook de comfortabelste en snelste manier om naar de VS te gaan als je niet wil vliegen, in principe vrij simpel een ticket boeken en een ESTA regelen. Een hut op een vrachtschip is iets goedkoper (al zijn de prijzen niet altijd vast, bij Cunard kun je soms ook wel tickets met korting vinden), maar is meer geregel, de reis duurt langer, je hebt een visum nodig, en het is minder comfortabel.

Het is hoe dan ook altijd duurder dan vliegen, omdat je met vroeg boeken soms voor minder dan 300 euro naar de Amerikaanse oostkust kan vliegen, en voor rond 500/600 euro retour moet het altijd wel lukken. Zeker bij de grotere steden zoals New York (zowel JFK als EWR airport) en Toronto is er wel de nodige concurrentie en kun je ook voor rechtstreekse vluchten redelijk makkelijk goedkope tickets vinden. Vooral bij Norwegian (richting New York) en Air Transat (richting Toronto) kun je vaak goedkoop terecht.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Peter » vr 25 okt 2019, 10:35

Coen Tunnel schreef: do 24 okt 2019, 12:33 Als je over land van Canada naar de VS reist heb je twee opties: of je regelt online een ESTA voor $ 14, of je vult ter plekke een formulier I-94W in, waarvan een deel in je paspoort geniet wordt, en je betaalt $ 6.
Tenzij ze de regels recent (laatste 3 jaar) gewijzigd hebben, is een ESTA alleen geldig voor invliegen of invaren (op een passagiersschip). Als je over land reist moet je I94W aanvragen aan de grens, tenzij je een Canadees/US paspoort hebt of een green-card/visum. Je loopt de kans (net als ESTA overigens bij aanvraag) geweigerd te worden, als jouw naam of dat van een naamgenoot opduikt in een obscure US database (of deze Pakistaans of Arabisch klinkt).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Palance » vr 25 okt 2019, 10:44

Al-Qoun Tunnal.
:denk:

Nee, dat wordt hem dus niet ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Jeroen » vr 25 okt 2019, 12:40

mhkamp schreef: wo 23 okt 2019, 21:26 ^^ Tsja, misschien dat een EU voertuig wat zuiniger is dan een VS voertuig?
Met een benzineprijs van ergens rond de €0,60 per liter is dat nu niet iets om je enorme zorgen om te maken op zo'n trip, zelfs niet als je als je van plan bent serieus lange afstanden te rijden daar. Bij de grotere verhuurders heb je ook gewoon kleine B- en C-segment auto's van vooral Europese en Aziatische makelij die waarschijnlijk nauwelijks onzuiniger zijn dan wat je nu rijdt.

Zo'n verscheping lijkt me een beetje zonde van het geld, tenzij je een serieus bijzondere en voor Amerikaanse begrippen zeldzame auto hebt.

Een aantal jaar geleden heeft een Nederlandse chauffeur (zoek op Jan Jaap Verweij) zijn combinatie met tot camper omgebouwde oplegger voor 9 maanden verscheept naar de VS. Zoiets is natuurlijk fantastisch, maar daar hangt ook een serieus prijskaartje aan.

Plaats reactie