[H] Hongarije - Hungary - Magyarország

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

[H] Hongarije - Hungary - Magyarország

Bericht door woutero » di 17 mei 2005, 21:16

Naast de bekende goede voorbeelden (Frankrijk, Duitsland) en missers (België, VS) moet ik zeggen dat ik uitermate positief verrast door de bewegwijzering en wegnummering in Hongarije. Tenminste op het hoofdwegennet.

De bewegwijzering op de snelwegen is zeer helder, met naast de bestemmingen heel consequent de wegnummers die je moet volgen om er te komen. De borden zijn zeer helder en van bijna Amerikaans formaat. Voor grote steden staat een grote schematische kaart met daarop de hoofdwegen aangegeven. Alleen jammer dat die plaatsnamen zo lang zijn.

Het wegnummeringssysteem is ook bijzonder helder, met de wegnummers 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 8 die radiaal vanuit Budapest richting alle uithoeken van het land lopen. In het taartpuntje tussen de 1 en de 2 beginnen alle wegen met een 1, tussen de 2 en de 3 beginnen alle wegnummers met een 2, etc.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 17 mei 2005, 22:10

Deze fraaie informatieve post lijkt me een leuke openingspost voor een centraal topic over de Hongaarse wegen. Dat is er nu immers nog niet


Ja het Hongaarse netwerk zit zo te zien goed in elkaar. De nummering is het op het oog helder en duidelijk. Er lijkt ook vaart te worden gemaakt met verbeteringen in de infrastructuur. Hier een artikel daarover
De gebrekkige infrastructuur heeft nooit veel aandacht gekregen van de Hongaarse overheid, met als gevolg dat spoorwegen, wegen en telefoonverbindingen sterk verwaarloosd zijn. Speerpunt van beleid is nu herstel en uitbreiding van het wegen- en spoorwegennet omdat Hongarije voor zichzelf graag een rol ziet als transport- en distributiecentrum van Midden- en Oosteuropa. Er worden op dit moment nieuwe snelwegen aangelegd en spoortrajecten gemoderniseerd. Men is zelfs van plan om het snelwegennet in vijf jaar tijd met 600 kilometer uit te breiden en aan te sluiten op het Europese snelwegennet. Dat is ook wel nodig door het toenemende vrachtverkeer en gezien het aantal personenauto’s per 1000 inwoners, dat steeg van 188 in 1990 tot 244 in 2001.
Hongarije bezit ca. 30.000 km wegen (waarvan ruim 270 km autosnelweg), bijna 8000 km spoorweg (waarvan 2184 km geëlektrificeerd), ruim 1600 km bevaarbare waterwegen en bijna 7000 km pijpleiding (twee aardolieleidingen en een gasleiding zorgen voor een verbinding met Rusland). Goederentransport vindt steeds meer over de weg plaats door een groot aantal kleine transportbedrijfjes.
In het personenverkeer nemen de spoorwegen de belangrijkste plaats in, gevolgd door streekbussen. Het personenvervoer in de periode 1995-1999 van 8,4 tot 9,5 miljard passagierskilometers. Door het achterblijven van uitbreiding en modernisering, zijn de spoorwegen op dit moment het minst efficiënte transportmiddel en vindt het vrachtvervoer steeds meer over de weg plaats. Sinds 1970 is er binnenlandse luchtvaart. De Hongaarse luchtvaartmaatschappij Malév heeft als thuishaven het onlangs gerenoveerde vliegveld Ferihegy, een van de modernste in Midden-Europa, maar wel de enige internationale luchthaven van Hongarije.
Uitbreidingen zorgden voor een verdubbeling van de capaciteit van Ferihegy en bedraagt nu ca. 5,5 miljoen passagiers per jaar.
Bron

Nieuwe snelwegen kunnen hier zeer nuttig zijn. Zo is het helaas nog niet echt goed mogelijk om vanuit Oostenrijk (Nederland) rechtstreeks naar het Balatonmeer te rijden, toch een belangrijke toeristische trekpleister. Misschien zit er in de toekomst nog iets in, in deze regio.

Wat me wel opviel, is dat er bij de Budapest niet iets is als een rondweg, of een goede weg er langs. De snelwegen lopen nu allemaal dood in Budapest:

Hier een plaatje van de situatie:

Afbeelding

Ik denk als de wegen in Amsterdam zo zouden doodlopen, dat de gevolgen niet te overzien zouden zijn. :)

Hoe is dat in Budapest? Met het groeiende autoverkeer zou je hier toch ook verkeersproblemen verwachten, want doorgaand verkeer heeft geen keus, dat moet wel door het centrum van de stad heen. Slechts de M0 kan voor enige verlichting zorgen voor het west-zuidoost verkeer. Het lijkt me dat hier nog wel eens files zullen staan? (Ik ben zelf niet zo’n kenner van het Hongaarse verkeer)

Maar al met al lijken de Hongaren op de goede weg. Opname in de EU kan misschien ook leiden tot een geldstroom in die richting om de nieuwe wegen versneld aan te kunnen leggen.
Laatst gewijzigd door Ds79m op wo 18 mei 2005, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 17 mei 2005, 22:19

Veel Poolse steden hebben ook geen rondweg (Warchau bijvoorbeeld), en dat schijnt niet zo'n probleem te zijn omdat er maar weinig verkeer NIET in de hoofdstad moet zijn of er vandaan komt. Wel zijn ze in Krakow en Wroclaw van plan om rondwegen aan te leggen, vooral om de wegen langs het centrum te ontlasten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » wo 18 mei 2005, 1:39

Ik ben 2 jaar geleden met een vriend van mij naar hongarije gereden en daar hebben we ook Boedapest bezocht, Ze waren volop met de weg bezig M7 en dat stukje het centrum in.
Er is trouwens wel een rondweg in spé (M0) die is volgens mij ook in aanleg, iig volgens míjn michelin kaart van Hongarije.

En wie trouwens denkt dat het er stikt van de ouwe trabntjes en lada's; het valt reuze mee!
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 18 mei 2005, 10:18

De M0 is idd in aanleg. Op veel kaarten staat die zuid rondweg wel als snelweg ingetekend, in sommige gevallen al jaren. In ieder geval wordt de weg rechtsom de stad aangelegd. Maar je moet idd nog steeds dwars door de stad heen als je vanaf Gyor richting Miskolc/Debrecen wilt.
Ook zijn er verschillende projecten momenteel in bouw.
M0: Rondweg Budapest
M3: Doortrekking naar Nyiregyhaza en mogelijk Oekrains/Slowaakse grens
M3: Doortrekking naar Debrecen
M5: Doortrekkng naar de grens met Joegoslavie bij Szeged
M6: Vanaf Budapest naar Dunaujvaros mogelijk icm met snelweg door Kroatie naar Sarajevo/Dalmatische kust.
M7: Doortrekken vanaf Siofok naar de Kroatse grens
M3x: Szeged naar de Roemeense grens, vandaar naar Bucuresti

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 18 mei 2005, 10:31

Chrizz schreef:Ook zijn er verschillende projecten momenteel in bouw.
M0: Rondweg Budapest
M3: Doortrekking naar Nyiregyhaza en mogelijk Oekrains/Slowaakse grens
M3: Doortrekking naar Debrecen
M5: Doortrekkng naar de grens met Joegoslavie bij Szeged
M6: Vanaf Budapest naar Dunaujvaros mogelijk icm met snelweg door Kroatie naar Sarajevo/Dalmatische kust.
M7: Doortrekken vanaf Siofok naar de Kroatse grens
M3x: Szeged naar de Roemeense grens, vandaar naar Bucuresti
Is daar ergens een gedetailleerd kaartje van ?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 18 mei 2005, 10:43

Ik heb het een beetje proberen te verduidelijken: Groen is zoals het moet worden (tot ongeveer 10 - 15 jaar vooruit). Precies weet ik ook niet alles, de M7 Budapest - Zagreb is al in bouw, de M5 Budapest - Beograd ook, maar de M6 Budapest - Osijek weer niet.
http://img288.echo.cx/img288/4500/hongarijeasw2vc.gif

Hij is wel groot, maar ik iemand vroeg om een gedetailleerd kaartje;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 18 mei 2005, 11:04

Ik vraag me af waarom ze het alleen tot een radiaal netwerk richting Budapest beperken. Voor één tangentiële verbinding zie ik toch ook wel brood.

Een snelweg vanuit Szeged (Szegedin) over Pecs (Fünfkirchen), Nagykanizsa (Grosskanischa), Szombathely (Steinamanger) en Sopron (Ödenburg) richting Wenen zou volgens mij Budapest van heel wat transit-verkeer ontlasten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 18 mei 2005, 11:07

Een snelweg van Sopron bij de Neusiedler See richting Veszprem of Keszthely bij het Balatonmeer zou mij ook wel logisch lijken, omdat dat waarschijnlijk de grootste toeristische trekpleister van heel het land is. Er komen veel Duitser een Oostenrijkers. Dat zou je ook weer verkeer via Wien schelen.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

hongarije

Bericht door woutero » wo 18 mei 2005, 20:13

Het radiale zit 'm denk ik vooral in het feit dat bijna een kwart van alle Hongaren in Budapest woont. Maar ik ben ool wel voor wat andere verbindingen te vinden, m.n. richting Balaton. Tevens zijn de buurlanden nog niet bepaald economische supermachten, waardoor het met het doorgaand verkeer nu nog wel meevalt. Dat zal in de toekomst denk ik nog wel anders worden.

De M0 ten zuiden van Budapest is al af (verbinding tussen de M1 en de M5) en er wordt gewerkt aan de doortrekking ervan. Dat Hongaars is echt niet te begrijpen, maar hier staat een mooi kaartje: http://www.gkm.gov.hu/data/uthalo/uthalozat.html

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

M0

Bericht door woutero » wo 18 mei 2005, 20:18

Die M0 is trouwens (nog) geen volwaardige autosnelweg. Wel meerbaans en gescheiden, maar vrij smal gedimensioneerd en grotendeels geen vluchtstroken.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 18 mei 2005, 20:47

Het is iig beter dan al het verkeer dat onnodig door Budapest heen moet. Het is overigens jammer dat zo te zien op het plaatje er in het westen (Wien -> Balatonmeer) vrijwel niets gebouwd gaat worden. Afgezien van een oranje weg. Wat dat precies is, weet ik niet, maar zo te zien iets van een gewone hoofdweg. Het is jammer want tot aan de grens is er een behoorlijke verbinding naar deze toeristische trekpleister.

@Chrizz: ik heb je plaatje even tijdelijk omgezet in een link, zolang deze discussie nog levend is, anders leest het zo lastig nieuwe berichten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 18 mei 2005, 20:50

Een oranje weg is denk ik een geplande mogelijke weg, wel een snelweg, anders noemen ze m niet bijv. M4.
Overigens: geen probleem mod.;) Ik zat zelf ook al te twijfelen, t las idd nogal vervelend.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 18 mei 2005, 20:55

Ik ben blij dat je de aanpassing goedvond ;)
Zodra er niet meer gepost wordt, kan het plaatje wel weer terug

Een snelweg zou wel mooi zijn. Zoals Woutero ook al aangaf, zal er weinig transitverkeer zijn van pak 'em beet Krakow naar Sarajevo, maar naar het Balatonmeer zijn er in de zomer volgens mij best redelijke verkeersstromen van toeristen die daarheen gaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » wo 18 mei 2005, 21:19

Die weg zou een verlenging van de Oostenrijkse A3 kunnen zijn.

Buiten Budapest is het land zeer dun bevolkt en daarom zal een tangentiele autosnelweg zeer rustig uitvallen.
Lastig is wel dat met de M-nummers niet alleen autosnelwegen, maar ook autowegen bedoeld worden als de M0 en de M2 (Budapest - Vac).

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » do 19 mei 2005, 16:21

Volgensmij zijn die oranje wegen over het algemeen geen snelwegen, maar autowegen die te vergelijken zijn met de S-wegen in Oostenrijk of de R-wegen in Tsjechië en Slowakije. Dus iets smaller uitgevoerd dan gewone senlwegen maar verder wel ongeveer hetzelfde.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 20 mei 2005, 10:55

Ze kunnen wel om Boedapest een rondweg maken. Dat het wegen net daar mog niet vast zit met file's.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 21 mei 2005, 13:15

Kheb viamichelin eens goed bekeken. Ver op Budapest kan je niet inzoomen, maar de M2 van Budapest naar Vác is volgens mij wel zo'n halvesnelweg. 2x1 zo te zien, maar wel met ongelijkvloerse kruisingen. Misschien dat ze die nog gaan uitbouwen? Kunnen ze mooi doen icm met de Slowaakse D3 naar Polen.
Overigens moet je echt dwars door het centrum als je van de M1 naar de M3 wil komen! :shock:

De M0 is zo te zien niet meer dan een kleine bypass van de M1 naar de M5 dan een echte snelweg.

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » ma 23 mei 2005, 16:21

Tussen de M3 en M2 ligt ook nog een klein deel M0. Er zijn verder wel plannen om de hele delen te verbinden.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » ma 06 jun 2005, 18:40

Vroegâh (1991) toen de M0 nog niet bestond, moest je dwars door Budapest rijden om van de M1 naar de M5 te geraken. Toen waren er nog amper snelwegen in Hongarije. Je had ieder geval kleine stukjes M1 en M5 rond Budapest. De hoogste prioriteit toen was om een rondweg te maken, zodat het verkeer niet door Budapest hoefde. Volgens mij was de M0 in 1993 gereed. Dit is geen snelweg, maar een 2x2 baans autoweg zonder vluchtstroken. De max. snelheid is hier 100km/u en ze staan regelmatig met de lasergun te controleren op deze weg. 2 Jaar geleden reed ik hier voor het laatst en bij mijn weten is het nog steeds een autoweg.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 07 jul 2005, 16:30


Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 07 jul 2005, 17:21

http://img.tar.hu/amkerekes/img/13670284.jpg
Erg Duits bord, als je het mij vraagt. Onderbord is wel grappig - althans ik neem aan dat dat op de volgende afslag duidt.

Daarnaast: opvallend dat dit afstandsbord blauw is gekleurd, terwijl de snelwegkleur in Hongarije volgens mij groen is (zie wat dat betreft ook http://img.tar.hu/amkerekes/img/13670332.jpg#3).

Maar goed, ben nooit in Hongarije geweest, dus kan weinig zinnigs zeggen over de wijze van bewegwijzering daar.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 08 jul 2005, 9:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » do 07 jul 2005, 21:05

In Hongarije zijn ze een keer overgestapt van groen op blauw. De laatste keer dat ik er was, waren alle wegwijzers (snelweg of niet) groen. Toendertijd zag je langs binnenwegen wel een enkele wegwijzer die blauw was. Kennelijk heeft men daarna besloten om voor snelwegen blauw te gaan gebruiken (is goedkoper om daar de borden te vervangen, want er zijn minder snelwegen dan binnenwegen).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 07 jul 2005, 22:18

Zou iemand ASTUBLIEFT die foto willen verkleinen, want ik scroll (horizontaal) helemaal gek, want ik hem maar een 15,1" TFT scherm.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 08 jul 2005, 9:04

Kan helaas niet verkleinen, Mark. Maar een link naar het plaatje zou de leesbaarheid moeten vergroten.

amkerekes
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 21 jul 2005, 22:55
Locatie: Hungary, Pecs
Contacteer:

Bericht door amkerekes » do 21 jul 2005, 22:58


Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 21 jul 2005, 23:15

Hello Amkerekes. Welcome on this forumboard.
I see you posted some pictures of the Hungarian M7.
Can you tell anything on what we can see ? - my Hungarian is just as well as my Chinese ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 22 jul 2005, 21:14

I Guess we see photo's of the new M7 from the Croatian border to Budapest. I don't see any traffic here. Are these photographs from before the opening of this highway? This brand new highway looks very good!

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 22 jul 2005, 21:34

It's interesting to see that in Hungary there are many objects on the motorways that look like comparable objects in another country.

For example this typical French green exit-indicator:

http://img.tar.hu/amkerekes/img/13953963.jpg#3

Although this road sign with distances looks very German:

http://img.tar.hu/amkerekes/img/13953947.jpg#3

And similar warnings for "Video-Kontroll" can be found in many places in Holland ;)

http://img.tar.hu/amkerekes/img/13953958.jpg#3
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

amkerekes
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 21 jul 2005, 22:55
Locatie: Hungary, Pecs
Contacteer:

Bericht door amkerekes » za 23 jul 2005, 0:30

Thank you for the interesting!

The photos have been taken after the opening ceremony of the new M7 section (Balatonszarszo - Ordacsehi, 20 km, 4 viaducts, 5 junctions)

The M7 motorway is under construction, the completition to be expected in 2007.

One big viaduct is under construction near Koroshegy, this is 1768m long, and 88m heigh.
Photos: http://www.nart.hu/galeria.php?id=6


On the new sections can you find German-style (blue) boards. The old motorway road signs, and the other (like federal highways, etc. ) road signs are green.

I take new motorway photos on the next week.

regards, amkerekes

Plaats reactie