Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door hoevenpe » do 31 okt 2019, 7:27

Benieuwd met hoeveel en waar, dacht dat het vrijwel niets opleverde

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Palance » do 31 okt 2019, 7:49

Moeten alle automobilisten nu ook naar het Malieveld?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Schelpenpaadje » do 31 okt 2019, 7:53

^^ Automobilisten leggen elke dag al het verkeer plat :mrgreen:

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door hoevenpe » do 31 okt 2019, 7:56

Hoor net o BNR dat het om een generieke maatregel zou gaan, overal op snelwegen 100 en op provinciale wegen ook lager (70?)

Cashen voor de schatkist, hoop dat ze tegelijkertijd de flitamarge wat verhogen maar dat zal wel niet...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chrysa » do 31 okt 2019, 7:56

Op dit moment laat het kabinet spoedmaatregelen in het verkeer, de landbouw en de industrie doorrekenen
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-snel ... ~a095e623/


In het artikel zelf staat toch echt iets anders, lekkere clickbait weer. Wel weer jammer dat een stel tokkies met tractors nog zoveel invloed hebben. :facepalm:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Peter » do 31 okt 2019, 8:00

Palance schreef: do 31 okt 2019, 7:49 Moeten alle automobilisten nu ook naar het Malieveld?
een deel kan gewoon protesteren vanuit de ondergrondse parkeergarage, gefaciliteerd door QPark voor een luttele 4 € per uur. Op het grasveld ook maar een paar automaten zetten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Coen Tunnel » do 31 okt 2019, 8:18

Het is pure symboolpolitiek. Het effect van zo'n snelheidsverlaging op de stikstofdepositie in Natura 2000-gebieden zal nauwelijks meetbaar zijn. Maar voor de bühne lijkt het alsof je wat doet.
hoevenpe schreef: do 31 okt 2019, 7:56 Hoor net o BNR dat het om een generieke maatregel zou gaan, overal op snelwegen 100 en op provinciale wegen ook lager (70?)

Cashen voor de schatkist, hoop dat ze tegelijkertijd de flitamarge wat verhogen maar dat zal wel niet...
100 km/u is, als je naar het wegbeeld kijkt, op veel plekken een volstrekt onrealistische Vmax. Toen we tussen 1973 en 1988 een algemene Vmax 100 hadden werd die op een gegeven moment ook zoveel overschreden dat de Vmax werd verhoogd naar 120 km/u. Er is ook geen capaciteit bij de politie om veel meer te controleren. Gevolg zal eerder zijn dat er veel meer mensen zijn die de Vmax overschrijden, met grotere snelheidsverschillen op de snelweg tussen personenauto's. Daarnaast zal het lastig zijn om mensen aan te spreken op hun gedrag. Als de Vmax eerst 130 was en daarna 100 wordt, kun je bij iemand die gepakt wordt met 125 km/u toch niet zonder in lachen uit te barsten beweren dat de verkeersveiligheid in het gedrang was. En oom agent zal ook wel niet zeggen: "Niet meer doen, want de heideplantjes hebben hier last van."

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chrysa » do 31 okt 2019, 8:30

Kijken ze wel uit dat de stikstofnormen niet worden overschreden bij het monsterproject om een nieuw bordenwoud op te tuigen? :duck:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Coen Tunnel » do 31 okt 2019, 8:36

^^ En laat ze dat dan ook goed doen. Op tenminste één plek van de trajecten rond de Veluwe waar de Vmax van 130 km/u naar 120 km/u is gegaan zijn ze vergeten borden :A1-120: te plaatsen. Kan ik in ieder geval legaal 130 blijven rijden op dat wegvak. :lol:

Ook staat er nog steeds de :A1-120: met onderbord [6-19 h] op de A50 tussen VZP De Somp en KP Beekbergen, dus daar is het in ieder geval 's avonds en 's nachts toegestaan om het gas even wat harder in te trappen: https://www.google.nl/maps/@52.17218,6. ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » do 31 okt 2019, 9:01

Coen Tunnel schreef: do 31 okt 2019, 8:18Het is pure symboolpolitiek. Het effect van zo'n snelheidsverlaging op de stikstofdepositie in Natura 2000-gebieden zal nauwelijks meetbaar zijn. Maar voor de bühne lijkt het alsof je wat doet.
Het is een juridische truc, het ecologische effect zal 0,0 zijn als men dat minuscule beetje depositieruimte dat theoretisch vrijkomt meteen gaat invullen met projecten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door jelger » do 31 okt 2019, 9:14

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Peter » do 31 okt 2019, 9:19

Dan kan je beter een paar (5-10) veeboeren uitkopen (opkopen) en die binnen een paar maanden sluiten. Je kan dat via een veiling doen (negatieve verkoopprijzen per vergund stuk rundvee bijvoorbeeld), zodat het eerlijk is en geen staatssteun zal zijn.

Wellicht is nog niet dichtgetimmerd dat er niet op het perceel ernaast een nieuwe stal (her) opent, omdat er nog geen stikstofrechten zijn en dit regelen ook maanden duurt.

Een noodwet ligt veel eerder voor de hand, al dan niet door uitroepen van een noodtoestand. Dat geeft de overheid het recht rechters (eigenlijk: bezwaarmakers) tijdelijk buiten spel te zetten en nieuwe wetten sneller in te voeren. Of die later dan alsnog sneuvelen is van later zorg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door NWH » do 31 okt 2019, 9:23

Laten we nu eerst maar eens afwachten wat er daadwerkelijk vanuit de regering naar buiten wordt gebracht over het al dan niet verlagen van de maximum snelheid.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Peter » do 31 okt 2019, 9:30

jelger schreef: do 31 okt 2019, 9:14 Het is dezelfde deur waar men tegenaan loopt. sigaren uit eigen doos voor wat kiezers gunst. En burgers trappen er gewoon in. Alleen komt de Boomerang in den Haag terug.
Het probleem zit hem eerder in een rechterlijke macht, die milieupolitiek bedrijft, met Europese uitspraken als leidraad (die meestal vaag zijn, want anders zou deze ook voor andere landen gelden) om de daarmee vergaande milieumaatregelen af te dwingen (gele hesjes of niet; democratisch of niet: de politiek moet de protesteerder en de kiezer negeren). Zo ook met de CO2 uitstoot, die expliciet niet afdwingbaar is door de VN of de EU, maar toch bindend wordt verklaard. Maar nu ligt de bouw van sommige windmolenparken ook stil omdat de bouw stikstof oplevert…

Natuurlijk is het inboeken van toekomstige milieuverbeteringen, louter en alleen op verwachtingen van technologie een beetje opportunistisch. Als je niets meeneemt zijn maatregelen (die ook jaren duren) per definitie een overkill.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » do 31 okt 2019, 9:37

NWH schreef: do 31 okt 2019, 9:23 Laten we nu eerst maar eens afwachten wat er daadwerkelijk vanuit de regering naar buiten wordt gebracht over het al dan niet verlagen van de maximum snelheid.
Ik ben ook wat gereserveerd, het AD heeft in dit dossier al vaker sensatieberichtgeving gevoerd die achteraf genuanceerd moest worden.

Ik vraag mij ook af wat men wil winnen met de provinciale wegen. Van 80 naar 60? Levert dat daadwerkelijk minder uitstoot van stikstofoxiden op? En wat is numeriek het effect op de stikstofdepositie, want die provinciale wegen op bijvoorbeeld de Veluwe hebben veelal vrij lage intensiteiten.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Myquandro » do 31 okt 2019, 10:05

Ik denk dat het effect van lagere snelheden op de snelweg wel meetbaar gaat zijn. Ik heb het destijds al vreemd gevonden dat de snelheid naar 130 werd verhoogd en zou het geen probleem vinden als dat wordt teruggedraaid. Terug naar 100 op alle snelwegen is nog een grote stap verder dan dat. Ik vraag mij ook af of het landelijk terug gaat naar 100 of dat dit enkel gaat gelden voor wegen langs/door Natura2000-gebieden. Als ze dat laatste doen dan hoop ik niet dat dat resulteert in snelheidswisselingen elke 5 a 10km.

Wat betreft een snelheidsverlaging op provinciale wegen denk ik dat de overheid deze stikstofcrisis aangrijp om eigenlijk de veiligheid te vergroten. Want in tegenstelling tot de snelweg heeft een snelheidsverlaging echt een merkbaar voordeel voor de verkeersveiligheid terwijl stikstof reductie waarschijnlijk niet eens meetbaar is. Ik denk dat voor provinciale wegen de verlaging dus een ander motief heeft, maar dat ze dit met een smoes realiseren om minder weerstand te hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » do 31 okt 2019, 10:38

Myquandro schreef: do 31 okt 2019, 10:05Ik vraag mij ook af of het landelijk terug gaat naar 100 of dat dit enkel gaat gelden voor wegen langs/door Natura2000-gebieden. Als ze dat laatste doen dan hoop ik niet dat dat resulteert in snelheidswisselingen elke 5 a 10km.
Afgezien van de Veluwe verlopen snelwegen slechts kortstondig direct langs andere natura 2000 gebieden. In de meeste gevallen nog geen 1 kilometer, aangezien dit vaak rivier / beekoevers betreft.

Ik heb ook wat gegevens over de gemiddelde snelheid van licht verkeer op de A28 bekeken. De A28 over de Veluwe is per 1 oktober van 130 naar 120 gegaan. In de free-flow uren is de gemiddelde snelheid tussen 0 en 3 km/h naar beneden gegaan. Veelal van zeg 117 naar 115 km/h. Dus de winst die men denkt te boeken met een snelheidsverlaging is in de praktijk gering, juridisch gaat het van 130 naar 100, maar wellicht in de praktijk maar van 117 naar 110, waardoor de vermindering van de NOx uitstoot in de praktijk misschien wel 60-70% kleiner is dan wordt aangenomen, zelfs als je alleen licht verkeer in beschouwing neemt.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » do 31 okt 2019, 10:43

Ik zie het liefst dat men de Natura2000 richtlijnen flink gaat versoepelen, want nu wordt het land volledig in een houdgreep genomen. Verder is het natuurlijk idioot dat het (zogenaamd) niet mogelijk is om deze wetgeving aan te passen. Dit soort zaken horen op nationaal niveau geregeld te worden, want de politici \ ambtenaren in Brussel zitten naar mijn mening op veel te grote afstand om over dit soort zaken te kunnen praten. Dit soort geintjes kunnen er ook voor zorgen dat er een meerderheid kan ontstaan om Nederland uit de EU te laten gaan, zodat we niet meer aan dit soort wetgeving gebonden zijn.

P.S. Ik ben geen voorstander om uit de EU te gaan, maar de machtsverdeling tussen de lidstaten en de EU mag wel veranderd worden (meer strategisch op EU niveau en de detailzaken op nationaalniveau laten).
Laatst gewijzigd door Rogier op do 31 okt 2019, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door sanderl » do 31 okt 2019, 11:02

Het heeft inderdaad juridisch de meeste effecten. Maar dat is nou ook precies wat nodig is om de bouw weer op gang te helpen. Dus daarom wel begrijpelijk op deze korte termijn. Dan kan er op langere termijn goed bestudeerd worden wat daadwerkelijk effecten en draagvlak heeft. Ik vermoed dan ook dat het een tijdelijke verlaging is. Daarnaast, handhaving is niet nodig om deze juridische ruimte te realiseren...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Peter » do 31 okt 2019, 11:38

Rogier schreef: do 31 okt 2019, 10:43 houtgreep
Die bomen zijn sterker dan we denken. 8-)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chrysa » do 31 okt 2019, 12:57

sanderl schreef: do 31 okt 2019, 11:02 tijdelijke verlaging
Niks is permanenter dan een tijdelijke maatregel.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door CasablancaMarocco » do 31 okt 2019, 14:05

Ik heb 2 weken geleden een nieuwe AUDI gekocht, en nu mag je straks 60 op provinciale wegen en 100 op alle snelwegen? :neenee:

Dit is voor mij werkelijk een nachtmerrie als auto liefhebber, ik vind 80 op sommige buitenwegen al erg langzaam, laat staan 60 .... we leven in Nederland. Alles is hier kaarsrecht, weinig bochten en nauwelijks gevaarlijke kruispunten zoals in de Ardennen het geval is.

Het is totaal onrealistisch en het voelt buitengewoon traag, we hebben ook nog eens een van de hoogste boete systemen vergeleken met ons omringende landen...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Alfa » vr 01 nov 2019, 23:38

Coen Tunnel schreef: do 31 okt 2019, 8:18 Het is pure symboolpolitiek. Het effect van zo'n snelheidsverlaging op de stikstofdepositie in Natura 2000-gebieden zal nauwelijks meetbaar zijn. Maar voor de bühne lijkt het alsof je wat doet.
hoevenpe schreef: do 31 okt 2019, 7:56 Hoor net o BNR dat het om een generieke maatregel zou gaan, overal op snelwegen 100 en op provinciale wegen ook lager (70?)

Cashen voor de schatkist, hoop dat ze tegelijkertijd de flitamarge wat verhogen maar dat zal wel niet...
100 km/u is, als je naar het wegbeeld kijkt, op veel plekken een volstrekt onrealistische Vmax. Toen we tussen 1973 en 1988 een algemene Vmax 100 hadden werd die op een gegeven moment ook zoveel overschreden dat de Vmax werd verhoogd naar 120 km/u. Er is ook geen capaciteit bij de politie om veel meer te controleren. Gevolg zal eerder zijn dat er veel meer mensen zijn die de Vmax overschrijden, met grotere snelheidsverschillen op de snelweg tussen personenauto's. Daarnaast zal het lastig zijn om mensen aan te spreken op hun gedrag. Als de Vmax eerst 130 was en daarna 100 wordt, kun je bij iemand die gepakt wordt met 125 km/u toch niet zonder in lachen uit te barsten beweren dat de verkeersveiligheid in het gedrang was. En oom agent zal ook wel niet zeggen: "Niet meer doen, want de heideplantjes hebben hier last van."
Het verschil is dat er nu automatische handhaving is waarbij aantallen geen probleem vormen, de verwerking gebeurd immers ook grotendeels automatisch. Dat is ook waarom die massale uitrol van automatische handhaving zo gevaarlijk is. Vroeger kon een regel effectief in de kiem gesmoord worden door een collectieve negatie ervan, nu is dat niet meer mogelijk. Het volk heeft daardoor minder macht dan vroeger.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Alfa » vr 01 nov 2019, 23:48

Peter schreef: do 31 okt 2019, 9:30
jelger schreef: do 31 okt 2019, 9:14 Het is dezelfde deur waar men tegenaan loopt. sigaren uit eigen doos voor wat kiezers gunst. En burgers trappen er gewoon in. Alleen komt de Boomerang in den Haag terug.
Het probleem zit hem eerder in een rechterlijke macht, die milieupolitiek bedrijft, met Europese uitspraken als leidraad (die meestal vaag zijn, want anders zou deze ook voor andere landen gelden) om de daarmee vergaande milieumaatregelen af te dwingen (gele hesjes of niet; democratisch of niet: de politiek moet de protesteerder en de kiezer negeren). Zo ook met de CO2 uitstoot, die expliciet niet afdwingbaar is door de VN of de EU, maar toch bindend wordt verklaard. Maar nu ligt de bouw van sommige windmolenparken ook stil omdat de bouw stikstof oplevert…

Natuurlijk is het inboeken van toekomstige milieuverbeteringen, louter en alleen op verwachtingen van technologie een beetje opportunistisch. Als je niets meeneemt zijn maatregelen (die ook jaren duren) per definitie een overkill.
Het is een beetje gemakkelijk om het op de rechterlijke macht te steken. De regels waar ze zich op baseren worden door de regeringen en parlementen beslist. Als je jezelf bindende doelstellingen en allerhande strenge normeringen oplegt mag je niet verbaast zijn als een rechter die effectief toepast.

Ook de EU is een onterechte zondebok. Elke Europese regel wordt ook door de nationale regeringen goedgekeurd. Het is dus niet dat zoiets boven de hoofden van de landen beslist wordt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Lekkere Kwal » za 02 nov 2019, 9:51

^^ spijker op z'n kop. En het is niet zo dat de Europese wetgeving dermate vaag is dat het per land verschilt, de Europese wetgeving zegt dat een lidstaat zelf de juridische invulling moet verzorgen en er dus geen algemene norm geldt. Die juridische invulling heeft ons zelf de das om gedaan, niet de rechterlijke macht die volgens die wetgeving tot een ordeel komt. Het zou eerder milieupolitiek zijn als de rechterlijke macht de wet naast zich neer had gelegd en het PAS niet had vernietigd, maar dan had je dit argument waarschijnlijk niet eens gehoord. Ergo het probleem is niet met wat de rechterlijke macht doet, maar dat er een uitspraak is geweest die je niet bevalt -> niet tegen je verlies kunnen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door waldo79 » za 02 nov 2019, 12:49

Die rechter kon niet anders beslissen dan gedaan is. De PAS qua uitgangspunt is geen slecht idee.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Vinny » za 02 nov 2019, 13:46

Rogier schreef: do 31 okt 2019, 10:43 Ik zie het liefst dat men de Natura2000 richtlijnen flink gaat versoepelen, want nu wordt het land volledig in een houdgreep genomen. Verder is het natuurlijk idioot dat het (zogenaamd) niet mogelijk is om deze wetgeving aan te passen. Dit soort zaken horen op nationaal niveau geregeld te worden, want de politici \ ambtenaren in Brussel zitten naar mijn mening op veel te grote afstand om over dit soort zaken te kunnen praten. Dit soort geintjes kunnen er ook voor zorgen dat er een meerderheid kan ontstaan om Nederland uit de EU te laten gaan, zodat we niet meer aan dit soort wetgeving gebonden zijn.

P.S. Ik ben geen voorstander om uit de EU te gaan, maar de machtsverdeling tussen de lidstaten en de EU mag wel veranderd worden (meer strategisch op EU niveau en de detailzaken op nationaalniveau laten).
Maar zo werkt de EU niet, en zo werkt de VN ook niet. Nederland doet net of beide instituten geregeerd worden door een Romeinse Keizer die wetten voor Meden en Perzen voorschrijft en ze draconisch handhaaft. Het zijn allebei supranationale organisaties die hun beleidsvoorstellen in de vorm van richtlijnen presenteren en die de handhaving daarvan in eerste instantie aan de rechtelijke macht van het land zelf overlaat.

Het probleem is vaak dat er een karikaturale werkelijkheid wordt geschetst (voorbeelden: Snelweg Wordt Dwars Door Werelderfgoed Aangelegd, Kinderfeest Bedorven Door Racistische Verkleedpartijen; Nederlandse Natuur Met Uitsterven Bedreigd) waarop vervolgens het beleid wordt afgeschoten. De nuance raakt dan volledig zoek, en vervolgens krijg je dat mensen met kreten als 'leaver dea as slaef' (liever dood dan slaaf) de aandacht gaan zoeken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Durashift » za 02 nov 2019, 14:14

^precies.. Maxime Verhagen zat in het kabinet ten tijde van de PAS regeling.. en nu stond hij, in een andere rol, op het mailveld zijn verontwaardiging uit te venten. Het had hem gesierd, vind ik, om ook te vertellen dat hij nu inziet dat zijn beslissingen van destijds nu niet zo handig uitpakken en dat de waarschuwingen voor de PAS regeling niet zo in de wind geslagen hadden moeten worden.
CasablancaMarocco schreef: do 31 okt 2019, 14:05 Ik heb 2 weken geleden een nieuwe AUDI gekocht, en nu mag je straks 60 op provinciale wegen en 100 op alle snelwegen? :neenee:

Dit is voor mij werkelijk een nachtmerrie als auto liefhebber, ik vind 80 op sommige buitenwegen al erg langzaam, laat staan 60 ....(..)
Heb je meer tijd om van het premium interieur / soundsysteem te genieten ;)
Niets weerhoudt je om harder dan toegestaan te rijden (indien het overige verkeer dat toelaat).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door waldo79 » za 02 nov 2019, 14:59

^^ En bovendien moeten we nog maar zien wat er van die voornemens wordt waargemaakt om de snelheid te verlagen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Durashift » zo 03 nov 2019, 20:37

Elders las ik in een discussie (van één van de PFAS demonstranten) het begrip Agenda 21 dat op de milieutop in Rio de Janeiro in 1992 is ondertekend.
Met Agenda 21 hebben regeringen een minutieuze blauwdruk geschreven voor actie die de wereld uit het huidige, niet-duurzame model van economische groei moet halen en die tot activiteiten moet leiden die het milieu beschermen en de natuurlijke rijkdommen – waarvan groei en ontwikkeling afhankelijk zijn – vernieuwen. Het actieprogramma doet ook aanbevelingen om de rol van belangrijke groepen te versterken – vrouwen, vakbonden, boeren, kinderen en jongeren, inheemse volken, de wetenschappelijke gemeenschap, plaatselijke overheden, onderneming, bedrijfstakken en NGO’s – in het streven naar duurzame ontwikkeling.
Bron: https://www.unric.org/html/nederlands/u ... l#agenda21

Nu werd er in die discussie gesteld dat door de Agenda 21 (het verdrag..) Nederland verplicht werd om gronden aan de natuur terug te geven.. maar dat dus tot op heden nooit gelukt is.. maar nu wel zou kunnen met de stikstofcrisis en het uitkopen van boerenbedrijven.... :?: :s

Lariekoek volgens mij. Ik lees daar niks over in dat Agenda 21 verhaal..

~~~~~~

Als protestpartijen dergelijke 'frames' gaan toepassen.. moeten ze vooral doorgaan met protesteren.. dan hoop ik telkens harder dat onze regering geen gehoor geeft aan dergelijke complot denkers..

Plaats reactie