Voetganger vogelvrij op zebrapad
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad
Iets onder de aandacht brengen vind ik meer dan prima, en is ook mooi dat iedereen vrij is om je leven in te vullen hoe je het zelf wilt.
Maar dit soort dingen vind ik wel waanzin, hoe je de openbare weg inricht moet totaal losstaan van maatschappelijke / politieke ideeën.
Het gaat ook totaal niets helpen aan het accepteren van die doelgroep, effectiever zou voorlichting zijn tijdens het onderwijs.
Met dit soort acties kan je zelfs het tegenovergestelde creëren.
Maar dit soort dingen vind ik wel waanzin, hoe je de openbare weg inricht moet totaal losstaan van maatschappelijke / politieke ideeën.
Het gaat ook totaal niets helpen aan het accepteren van die doelgroep, effectiever zou voorlichting zijn tijdens het onderwijs.
Met dit soort acties kan je zelfs het tegenovergestelde creëren.
-
- autoweg
Bij een hele kleine groep misschien, maar om dan maar meteen niks te doen?CasablancaMarocco schreef: ↑do 31 okt 2019, 14:17 Met dit soort acties kan je zelfs het tegenovergestelde creëren.
Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien, de transgendervlag heeft een witte balk in het midden, waardoor je het niet gewoon tussen de witte zebrastrepen kan schilderen zoals met regenboogzebra's gebeurd. We gaan het zien zaterdag.

Stuk beter dan het 'maandverband' tegen incontinentie voor mannen dat ik wel eens zie liggen in de winkel.

-
- Voorzitter
-
- Voorzitter
Dat lijkt mij een vrij naïeve gedachte.CasablancaMarocco schreef: ↑do 31 okt 2019, 14:17effectiever zou voorlichting zijn tijdens het onderwijs.
Zolang het maar volgens de regels klopt vind ik dit soort initiatieven niet verkeerd. Het moet alleen niet teveel afleiden voor het verkeer.
-
- autoweg
Dat doet het dan helaas weer niet. Ze hebben over de witte geleidelijnen heengeschilderd. Knullig.Coen Tunnel schreef: ↑do 31 okt 2019, 18:50 Zolang het maar volgens de regels klopt vind ik dit soort initiatieven niet verkeerd.
-
- verkeersader
Misschien ligt het aan mij, maar ik herken geen zebrapad meer in het gedeelte dat over het fietspad ligt.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- Hoofdmoderator

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- autoweg
Waarom moet je dit met maatregelen in het verkeer onder de aandacht brengen? Waarom verven we geen wegen groen om aandacht op milieuproblemen te vestigen? Rood om aandacht op illegale jacht te vestigen? Roetveeg om aandacht op Zwarte Piet te vestigen?
Waarom is homo, lesbisch, transgender en wat er allemaal nog niet meer is, zo belangrijk dat we dit in het verkeer moeten benadrukken?
-
- verkeersader
Ik ben er ook geen voorstander van. Het kan alleen maar afleiden en het effect is mijns inziens nagenoeg 0
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
- Voorzitter
De regenboogzebra's zijn, mits ook witte strepen worden toegepast, in de meeste gevallen vrij duidelijk contrasterend. Ze liggen vaak op plekken waar het verkeer sowieso al met VRI's geregeld wordt en/of waar al vrij langzaam gereden wordt.
Het transgenderpad is door de pastelkleuren van de transgendervlag veel minder contrasterend, en door het wit van de vlag zijn is de middelste zebrastreep ook niet duidelijk. Dat is minder geslaagd, en het is in mijn optiek minder geschikt om bij een voetgangersoversteekplaats toe te passen.
Als je al zoiets zou willen doen, doe dan in een situatie zonder conflicten een heel voetpad of traverse in die kleuren, zoals hier bij station Amsterdam Sloterdijk:

Het transgenderpad is door de pastelkleuren van de transgendervlag veel minder contrasterend, en door het wit van de vlag zijn is de middelste zebrastreep ook niet duidelijk. Dat is minder geslaagd, en het is in mijn optiek minder geschikt om bij een voetgangersoversteekplaats toe te passen.
Als je al zoiets zou willen doen, doe dan in een situatie zonder conflicten een heel voetpad of traverse in die kleuren, zoals hier bij station Amsterdam Sloterdijk:

-
- verkeersader
Ook dat vind ik helemaal niet passen in de omgeving, als ik van vrolijke kleurtjes hou boek ik wel een tripje naar het Caribische Willemstad.
Het is eigenlijk het zelfde als die fietsstraten, elke gemeente moet opeens een 'fietsstraat' of een gaybrapad hebben, het liefst meerdere.
Anders hoor je er niet meer bij ofzo.
Het is eigenlijk het zelfde als die fietsstraten, elke gemeente moet opeens een 'fietsstraat' of een gaybrapad hebben, het liefst meerdere.
Anders hoor je er niet meer bij ofzo.
-
- verkeersader
Een fietsstraat heeft m.i. nog wel een functie, zeg ik als fietser.
De oplossing bij Amsterdam Sloterdijk vind ik wel fraai, het is duidelijk zichtbaar op een drukbezocht punt, maar ik ben het wel eens dat oversteekplaatsen niet gebruikt moeten worden voor een boodschap. Nog afgezien of je het er mee eens bent of niet, het komt de verkeersveiligheid niet ten goede, de goede bedoelingen ten spijt.

De oplossing bij Amsterdam Sloterdijk vind ik wel fraai, het is duidelijk zichtbaar op een drukbezocht punt, maar ik ben het wel eens dat oversteekplaatsen niet gebruikt moeten worden voor een boodschap. Nog afgezien of je het er mee eens bent of niet, het komt de verkeersveiligheid niet ten goede, de goede bedoelingen ten spijt.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- Voorzitter

Als het contrast groot genoeg is tussen de witte strepen en de gekleurde ondergrond, dan klopt het juridisch. Natuurlijk moet je zoiets niet toepassen op elk willekeurig zebrapad, maar op plekken waar al langzaam wordt gereden en zeker waar de oversteek normaal met VRI's wordt geregeld kan het eerlijk gezegd ook weinig kwaad, en zie ik geen echte risico's voor de verkeersveiligheid. Zolang het maar duidelijk een zebrapad is. Helaas zijn er her en der ook nog wel wat slechte uitvoeringen die niet voldoen. Die zouden mijns inziens zo snel mogelijk aangepakt moeten worden.
Het gemiddelde zebrapad op een betonwegdek is slechter zichtbaar dan zo'n regenboogzebrapad.
-
- Voorzitter
Ja, stel je voor dat Amsterdam Sloterdijk een keertje wat opgefleurd wordt. Je moet er toch niet aan denken.CasablancaMarocco schreef: ↑vr 01 nov 2019, 11:40 Ook dat vind ik helemaal niet passen in de omgeving, als ik van vrolijke kleurtjes hou boek ik wel een tripje naar het Caribische Willemstad.
-
- Moderator
Die in Zwolle aan de zuidzijde van het station over de Hanzelaan is geen zebrapad, maar veel voetgangers denken dat wel. Dit is in de spits een zeer drukke looproute tussen station en Hanzeland / Windesheim.

-
- expressweg
.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Ze hebben daar al meerdere dingen geprobeerd, een echt zebrapad zorgt er voor dat het verkeer helemaal er niet meer doorheen komt. Het is ook een tijdje een woonerf geweest.
De verkeersfunctie is op zich beperkt, maar er zitten een aantal parkeergarages aan die weg.
De verkeersfunctie is op zich beperkt, maar er zitten een aantal parkeergarages aan die weg.
-
- Voorzitter
De meeste voetgangers lopen door de tunnel die uitkomt/begint in de zuidelijke toegang van het station (links op de foto), is mijn ervaring. Dus die lopen hier onderdoor. Van/naar het busstation zul je natuurlijk wel hier langs lopen.
Desalniettemin, mijn ervaring is inderdaad ook dat voetgangers hier voorrang nemen, mijns inziens kan het het beste opgeruimd worden (als de gemeente hier geen echt zebrapad wil hebben) of aangepast worden tot echt zebrapad. Eventueel kan op een andere plek een regenboogzebrapad worden aangelegd dat juridisch voldoet, dit is toch al niet de mooiste plek. Dit is bijvoorbeeld een mooiere en prominentere locatie. Of hier. Of voor de Sassenpoort.
Het ironische is dat het huidige regenboogpad praktisch naast het stadskantoor is. De gemeente zit er bijna bovenop. En nog klopt het niet.

-
- 2x4 autosnelweg

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- expressweg
.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
U vraagt, wij draaien:Egbert schreef: ↑vr 01 nov 2019, 6:59Waarom moet je dit met maatregelen in het verkeer onder de aandacht brengen? Waarom verven we geen wegen groen om aandacht op milieuproblemen te vestigen? Rood om aandacht op illegale jacht te vestigen? Roetveeg om aandacht op Zwarte Piet te vestigen?
Waarom is homo, lesbisch, transgender en wat er allemaal nog niet meer is, zo belangrijk dat we dit in het verkeer moeten benadrukken?
https://goo.gl/maps/vQaWZkoxKpkHmxtL6
(Sinds een paar jaar is de situatie wel veranderd, en voor de weggebruiker normaler geworden).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Voorzitter
-
- dorpsstraat
Vind je een zebrapad in de kleuren van de lokale voetbalploeg wel ok?.

https://www.gelderlander.nl/achterhoek/ ... oogle.com/
https://www.gelderlander.nl/doetinchem/ ... ~a9d4d0a2/
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... zebrapaden
-
- stadsweg
-
- dorpsstraat
-
- stadsweg
Is mijn interpretatie juist dat indien dit (onderstaand) toegepast wordt, je voetgangers geen voorrang meer hoeft te verlenen?
https://www.bredavandaag.nl/nieuws/alge ... enweg-veil
Ik weet niet of deze al bekend was, maar dit was dus als een soort zebrapad bedoeld...
https://www.ad.nl/breda/koe-gevaarlijke ... ~ab9180a0/
Ik weet niet of deze al bekend was, maar dit was dus als een soort zebrapad bedoeld...
-
- 2x5 autosnelweg
Vreemde redenering van de gemeente Breda dat enkel omwille van het schilderen in andere kleuren een zebrapad veiliger zou worden. Dat in de gemeente waar de BUaS is gevestigd 

-
- 2x4 autosnelweg
Dat is niet juist. Tenminste, de eerste 4 maanden moet je ze voor laten gaan.Starlet schreef: ↑di 29 jun 2021, 11:04 Is mijn interpretatie juist dat indien dit (onderstaand) toegepast wordt, je voetgangers geen voorrang meer hoeft te verlenen?

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- autoweg
Ik fiets er regelmatig langs. Het valt wel op dat het "net geen wit" is, maar ik zou geen moment twijfelen of een voetganger daar voor mag.
-
- autoweg
Starlet schreef: ↑di 29 jun 2021, 11:04

Maar er staat ook geen

Wat mij betreft is zoiets toch ontslag op staande voet voor de "verkeersexpert" die dit verzonnen heeft.