[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » za 02 nov 2019, 12:01

PeterSchoeber schreef: vr 01 nov 2019, 21:14 Volgens de site van ProRail https://www.prorail.nl/nieuws/grote-wer ... erdam-zuid zou men vanavond om 23.00 moeten beginnen met het inschuiven van het dek. Dat gaat men dus "niet helemaal" halen want om 21.00 uur ligt er nog niet één schuifbaan op zijn plek. Ergo men is nog volop aan het ontgraven waar de schuifbanen moeten komen.

Uit ervaring weet ik dat het leggen van de schuifbanen veel tijd kost en tot op de mm nauwkeurig moet gebeuren. Ben benieuwd hoeveel uren men nu al achter loopt op de planning.
Inmiddels wordt in de media aangegeven dat er grote vertraging is opgetreden bij het inschuiven. In plaats van vrijdagavond, is het inschuiven pas zaterdagochtend begonnen. De vertraging hoeft niet onoverkomelijk te zijn, maar echt wenselijk lijkt het mij ook weer niet.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Lekkere Kwal » za 02 nov 2019, 12:55

Rein schreef: za 02 nov 2019, 11:21 ^^ Ik denk dat je daarin wel een punt hebt, al is dat achteraf natuurlijk lastig vast te stellen.

Met files op de A9 en A10 van meer dan een uur en veel uitwijkend verkeer waardoor het in Amsterdam west, maar bijvoorbeeld ook bij Schiphol Rijk (N201) helemaal vastliep, blijkt maar weer dat dit soort afsluitingen op een doordeweekse dag eigenlijk niet kunnen. En dan te bedenken dat er uitgebreide voorlichting is geweest over de afsluitingen en ik de indruk heb dat best veel mensen het advies om thuis te werken (of anderszins niet de weg op te gaan) ter harte hebben genomen. Die indruk is o.a. gebaseerd op het feit dat het tijdens de avondspits (17:30) uitermate rustig was te noemen op de A10 zuid binnenring waar daar op dat tijdstip gewoonlijk altijd file staat. Blijkbaar was veel regulier spitsverkeer gisteren niet aanwezig.
Dat was geen minder spitsverkeer, het staat normaal daar vast doordat de A10 Re westkant de stroom vanaf de A4 Badhoevedorp krijgt, dat slaat dan terug op de zuidkant. Daarnaast waren de opritten ook slecht bereikbaar door de files die richting Buitenveldert stonden. Ik ben vanaf Schiphol-Rijk binnendoor uiteindelijk via de Bosrandweg op de Amstelveensweg gekomen en daar stond het muurvast bij de Boeleweg, op het kaartje is het niet te zien maar de file stond tot ver richting het Olympisch stadion. De N201 was niet zo'n ramp trouwens, dat kroop weliswaar langzaam maar het was zeerzeker niet vastgelopen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rene » za 02 nov 2019, 13:27

Lekkere Kwal schreef: za 02 nov 2019, 9:38Als die boog toch geopend was geweest vrees ik dat men afritten 6 en 7 zou moeten afsluiten om de stad zelf niet verder vast te laten lopen maar ook de A10-Re niet die immers nog een functie heeft voor mensen die niet richting het oosten moeten.
Dat is dan jammer voor Amsterdam. Amsterdam wil toch zo graag die Zuidas ? Laat ze er dan ook zèlf maar grote overlast van hebben, en niet dat half Noord-Holland nodeloos vast staat. Hoofduitgangspunt had moeten zijn dat de A9 goed blijft doorstromen, en ook de A1, A2 en A4 ten oosten en zuiden van de A9.

Wanneer vanaf de S107 (A10-Li, toerit 7) het mogelijk was geweest om met één rijstrook naar de Amstelveenseweg te rijden (en niet verder), was veel overlast in de stad denk ik ook voorkomen geweest.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Lekkere Kwal » za 02 nov 2019, 13:39

Als dat het hoofduitgangspunt was dan had je geen afsluiting op vrijdag buiten de zomer- of kerstvakantie moeten doen. Laat staan dat men het op een moment doet waarbij de A12 hoofdrijbaan nog gestremd was want daardoor waren de A9 en N201 al overbelast in de spits.

Verder ben ik niet zo van die rethoriek, het gaat niet om de overlast voor Amsterdam, als afrit 6 en 7 nu al sluiproutes waren dan was er nog meer verkeer naartoe gekomen als de boog vanaf de A4 wel open was geweest. Dat had dan ook de A10 geblokkeerd en dan waren we nog verder van huis geweest, inclusief ikzelf gisteravond.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » za 02 nov 2019, 13:41

Lekkere Kwal schreef: za 02 nov 2019, 12:55 Dat was geen minder spitsverkeer, het staat normaal daar vast doordat de A10 Re westkant de stroom vanaf de A4 Badhoevedorp krijgt, dat slaat dan terug op de zuidkant.
Blijkbaar weet jij heel goed wat de oorzaak was dat er op de A10 zuid binnenring geen file stond gisteren. :roll:

Omdat er gewoonlijk elke dag file staat en het gisteravond in de spits (17:30) juist extreem rustig was, heb ik even een fotootje geschoten. Het is niet de scherpste foto ooit, maar hopelijk kan ook jij zien dat het er spreekwoordelijk uitgestorven was. Nou geloof me, zo rustig is het daar gewoonlijk nooit (overdag), of er nu terugslag van een file op de A10 west is of niet. En uiteraard kan het diverse oorzaken hebben, maar een belangrijke reden voor minder verkeer op die plek lijkt me toch wel dat veel mensen na berichten over 'zwarte vrijdag' die dag besloten hebben een dagje thuis te werken waardoor ze (ook) niet in de avondspits op dit stukje weg reden.

Afbeelding

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Durashift » za 02 nov 2019, 13:46

Rein schreef: za 02 nov 2019, 12:01
PeterSchoeber schreef: vr 01 nov 2019, 21:14 (..)
Uit ervaring weet ik dat het leggen van de schuifbanen veel tijd kost en tot op de mm nauwkeurig moet gebeuren. Ben benieuwd hoeveel uren men nu al achter loopt op de planning.
Inmiddels wordt in de media aangegeven dat er grote vertraging is opgetreden bij het inschuiven. In plaats van vrijdagavond, is het inschuiven pas zaterdagochtend begonnen.
Intussen ligt één deel op zijn plek, zo te zien.

https://bouw.live/zuidasdok-amsterdam/

Schuifbanen zijn gedemonteerd. Moet dat andere deel niet ingeschoven worden dit weekend?
Of wordt e.e.a opnieuw opgebouwd voor komende nacht?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Vinny » za 02 nov 2019, 13:54

Rein schreef:Nou geloof me, zo rustig is het daar gewoonlijk nooit (overdag), of er nu terugslag van een file op de A10 west is of niet. En uiteraard kan het diverse oorzaken hebben, maar een belangrijke reden voor minder verkeer op die plek lijkt me toch wel dat veel mensen na berichten over 'zwarte vrijdag' die dag besloten hebben een dagje thuis te werken waardoor ze (ook) niet in de avondspits op dit stukje weg reden.
Als ik het kaartje bekijk dat je eerder in deze draad hebt gepost dan zou het mij ook niets verbazen als sommige weggebruikers gewoon de informatie niet goed begrepen hebben en dachten dat (ook) de A 10-west was afgesloten. Verder is het natuurlijk lastig te beoordelen, ik denk dat één werkdag zulke werkzaamheden nog wel te overzien zijn, zeker als het alternatief is maandenlang beperkt verkeer. Er zijn in Nederland maar weinig lange weekenden beschikbaar, en al helemaal niet in het najaar. De eerstvolgende mogelijkheid zou met kerst zijn.

De A 10-zuid staat volgens mij in de top-10 drukste wegvakken van Nederland, dus wat dat betreft vind ik het zelfs meevallen. Het is natuurlijk een dag afzien geweest, maar het is geen totale grid-lock geworden zoals sommigen ook hadden voorspeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Lekkere Kwal » za 02 nov 2019, 13:58

Rein schreef: za 02 nov 2019, 13:41 Blijkbaar weet jij heel goed wat de oorzaak was dat er op de A10 zuid binnenring geen file stond gisteren. :roll:

Omdat er gewoonlijk elke dag file staat en het gisteravond in de spits (17:30) juist extreem rustig was, heb ik even een fotootje geschoten. Het is niet de scherpste foto ooit, maar hopelijk kan ook jij zien dat het er spreekwoordelijk uitgestorven was. Nou geloof me, zo rustig is het daar gewoonlijk nooit (overdag), of er nu terugslag van een file op de A10 west is of niet. En uiteraard kan het diverse oorzaken hebben, maar een belangrijke reden voor minder verkeer op die plek lijkt me toch wel dat veel mensen na berichten over 'zwarte vrijdag' die dag besloten hebben een dagje thuis te werken waardoor ze (ook) niet in de avondspits op dit stukje weg reden.
Dus alleen de mensen die in de westelijke richting moesten reizen hadden die gedachte gehad? Want je laat zelf met de kaartjes zien hoe groot de files waren op allerlei plekken in de regio. En op het punt waar er dan vrije doortocht was komt het gebrek aan files dan opeens omdat men wist dat het druk zou worden? Wat je namelijk ook niet hebt meegerekend is dat er een verstoring bij de Zeeburgertunnel was (te zien op je kaartje) maar ook dat het bij Coenplein vast stond (wat niet op je kaartje te zien is). Er was dus al weinig doorgaand verkeer maar wel ruim baan zowel naar de westkant als de A4. Zoals ik ook al aangaf maar wat je wegliet uit je citaat was dat de opritten aan de zuidas zelf niet of nauwelijks bereikbaar waren.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 02 nov 2019, 14:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Victor » za 02 nov 2019, 13:59

Ik zie nu op Streetview dat ze in april al bezig waren dat ding te bouwen...
https://www.google.nl/maps/@52.3384376, ... 312!8i6656

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Durashift » za 02 nov 2019, 14:04

Ik hoorde op de (ANWB) verkeersinformatie ook constant 'afsluiting A10 zuid' en niet specifiek één richting op genoemd.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rogier » za 02 nov 2019, 14:08

Volgens mij zou dit weekend maar 1 dek ingeschoven worden, want volgens mij zijn er niet meer dekken. Overigens moet er volgens mij in het voorjaar nog diverse dekken ingeschoven worden, maar dat kan tijdens een paar weekenden gedaan worden. Het probleem bij dit dek was dat men eerst een oude tramtunnel moest slopen. Misschien achteraf gezien was het misschien slimmer geweest om tijdens de zomervakantie de A10 voor 1 - 2 weken af te sluiten (zoals in 2006 of 2007 ook gedaan is).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » za 02 nov 2019, 14:17

Lekkere Kwal schreef: za 02 nov 2019, 13:58
Dus alleen de mensen die in de westelijke richting moesten reizen hadden die gedachte gehad? Want je laat zelf met de kaartjes zien hoe groot de files waren op allerlei plekken in de regio.
:facepalm:

Je realiseert je dat er van west naar oost een capaciteitsvermindering was van zeg 50%? Dan is het niet onlogisch dat er toch enorme files ontstaan, ook al zou er in totaal bijvoorbeeld 10 of 20% minder verkeer op de weg zijn gegaan die dag? Ik heb er geen concrete cijfers bij, maar als 20% van het spitsverkeer gisteren afwezig was i.v.m. thuiswerken (of wat dan ook) kan dat heel goed verklaren dat het op de A10 zuid rustig was. Dat zie je op de wegen de andere kant op alleen niet ook terug omdat daar de capaciteit zo enorm veel minder was dan 'normaal'.
Lekkere Kwal schreef: za 02 nov 2019, 13:58 En op het punt waar er dan vrije doortocht was komt het gebrek aan files dan opeens omdat men wist dat het druk zou worden? Wat je namelijk ook niet hebt meegerekend is dat er een verstoring bij de Zeeburgertunnel was (te zien op je kaartje) maar ook dat het bij Coenplein vast stond (wat niet op je kaartje te zien is).
Er zou vast een verstoring bij die tunnel en het Coenplein zijn geweest gisteren, maar niet rond dat tijdstip. Sterker nog: om 17:20 adviseerde Waze mij nog komende vanaf de s114 Zeeburg om via de ring noord te rijden in plaats van de ring zuid. Er was op dat moment blijkbaar nauwelijks congestie op de A10 noord. (Overigens ben ik dus eigenwijs als ik ben 'gewoon' via zuid gereden in plaats van via noord, maar dat terzijde).
Lekkere Kwal schreef: za 02 nov 2019, 13:58 Er was dus al weinig doorgaand verkeer maar ruim baan zowel naar de westkant als de A4 en zoals ik ook aangaf maar wat je wegliet uit je citaat was dat de opritten aan de zuidas zelf niet of nauwelijks bereikbaar waren.
Precies. En wat denk je dat heel veel van die mensen die op en rond de zuidas werken gisteren gedaan hebben? Met de auto konden ze niet op hun werk komen en met de trein evenmin. Hmmmmm, thuiswerken misschien? :yesyesyes:

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Durashift » za 02 nov 2019, 14:35

Rogier schreef: za 02 nov 2019, 14:08 Volgens mij zou dit weekend maar 1 dek ingeschoven worden, want volgens mij zijn er niet meer dekken. (..)
Als ik kijk naar wat men uitgegraven heeft.. wat er nu ligt is het perrondek m.i. Het stuk dat het spoor en (deels) de A10 bevat moet er ook nog in, lijkt mij.

We zullen het zien..

Ik bedacht mij ook: geen probleem met het grondverzet? Om de grond kwijt te raken wat men uitgegraven heeft t.b.v. de tunnel?
Of wordt dat, 'op papier' op de opslag opgeslagen en blijft het zodoende 'op hetzelfde project'..??

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Lekkere Kwal » za 02 nov 2019, 14:47

Rein schreef: za 02 nov 2019, 14:17 Precies. En wat denk je dat heel veel van die mensen die op en rond de zuidas werken gisteren gedaan hebben? Met de auto konden ze niet op hun werk komen en met de trein evenmin. Hmmmmm, thuiswerken misschien? :yesyesyes:
Het zal ongetwijfeld een rol gespeeld hebben. Een verdere welles/nietes lijkt het me dan ook niet waard. Houden we het erop dat het dankzij het thuiswerken zo lekker rustig was. :top:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5832
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » za 02 nov 2019, 16:55

Durashift schreef: za 02 nov 2019, 14:35
Rogier schreef: za 02 nov 2019, 14:08 Volgens mij zou dit weekend maar 1 dek ingeschoven worden, want volgens mij zijn er niet meer dekken. (..)
Als ik kijk naar wat men uitgegraven heeft.. wat er nu ligt is het perrondek m.i. Het stuk dat het spoor en (deels) de A10 bevat moet er ook nog in, lijkt mij.
Dit is inderdaad nog maar het begin:
AT5 schreef:De komende dagen wordt het eerste spoordek, dat nu nog naast de A10 ligt, door de snelweg en het spoor heen geschoven.
Bron

In alle actualiteit rondom de overlast van dit weekend valt het nog niet mee om achtergronden van het project te vinden ;)

Nog meer informatie:
https://wijnemenjemee.nl/divers/nieuws/ ... kilo-beton
https://zuidas.nl/blog/2018/voorbereidi ... enpassage/

Als ik het goed heb begrepen worden er alleen dekken onder het spoor aangebracht. Wat zou betekenen dat de passage pas in gebruik kan worden genomen na oplevering van de verdiepte A10 (die momenteel op losse schroeven staat).

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door IIVQ » za 02 nov 2019, 17:40

Wat is dan dat grote blok dat náást het nu ingeschoven deel stond, ten zuiden van dat deel, linksonder te zien op camera 1?

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Durashift » za 02 nov 2019, 19:05

Nu ik de foto op wijnemenjemee.nl bekijk.. lijkt het mij meer op een soort basisstructuur om het tunnelelement op te kunnen bouwen?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5832
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » za 02 nov 2019, 19:19

In alle artikelen die online te vinden zijn over de Brittenpassage lees je over dekken voor de huidige stationssporen, de metro en ruimte voor de toekomstige extra sporen. Nergens over dekken voor de A10. Tenzij er op die dekken t.b.v. de toekomstige verbreding van het spoor tijdelijk genoeg ruimte is voor de A10, zou het frappant zijn als die er nog komen zonder dat daar nu over wordt geschreven.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7886
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Jackbauer1350 » za 02 nov 2019, 19:47

boe! schreef: vr 01 nov 2019, 21:34 ^^ Als ik Van A naar Beter mag geloven, was dat deel van de A4 ook wel open maar alleen vanuit de richting Haarlem.

Afbeelding
Correct.
De A10-West is bereikbaar vanuit Haarlem evenals :AS: 8 op de A10-Zuid.
Voor de rest was alles in :KP: Badhoevedorp richting de A10 dicht evenals de toerit van A4 :AS: 1 richting A10.
Vanuit de Schipholtunnel werd alles vanaf de A4 de A9 op gedirigeerd. Met als gevolg de mooie lijn achterlichtjes te zien in het begin van de video op de andere rijbanen.
Link

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Durashift » za 02 nov 2019, 19:53

Dat ziet er rustig uit... ;)

Kan je nagaan hoeveel doorgaand verkeer die A10 zuid te verwerken krijgt.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7886
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Jackbauer1350 » za 02 nov 2019, 20:01

^^ Dat zal zich verdelen over de A10-Zuid en West.
Want ook over die laatste komt veel verkeer. Dus nu met de afsluiting van de A10 6 rijstroken A4 verkeer vanuit de tunnel naar uiteindelijk 3 rijstroken A9, die van zichzelf ook al druk is, proppen is het niet geheel verbazingwekkend dat de situatie van gisteravond ontstond. Nog afgezien van het feit dat ook nog geritst moet worden in de verbindingswegen.
Viel het nog mee dat het vrijdagavond was. ;)

Kun je voorstellen wanneer men de boel maandagochtend niet op tijd opengesteld krijgt...

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Durashift » za 02 nov 2019, 21:12

Dan zal een deel van de stroom de andere kant op zijn.. denk ik?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » za 02 nov 2019, 21:49

Ook wel.

Maar vanaf Haarlem en Schiphol richting Amsterdam (A10 zuid) staat (ook) gewoon elke ochtend dikke file. Op sommige dagen tot voorbij Schiphol. Op bijvoorbeeld een maandagochtend de A10 zuid eruit hebben zal tot een enorme verkeerschaos leiden ten westen, noordwesten en zuidwesten van Amsterdam.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door PeterSchoeber » za 02 nov 2019, 22:49

Inmiddels meldt men op de NS site https://www.ns.nl/reisinformatie/calami ... -zuid.html dat de werkzaamheden niet volgens planning verlopen en dat het voor zondag 3 november geplande beperkte treinverkeer van/naar/via Zuid pas omstreeks 10.00 uur op gang komt. Eerst zien dan geloven.

Persoonlijk heb ik er een hard hoofd in of de werkzaamheden op maandagochtend bijtijds zijn afgerond. Een achterstand van tenminste 8 uur haal je moeilijk in in een tijdsbestek van 36 uur. Enige speling is er natuurlijk altijd maar zoveel speling is er doorgaans niet.

Zal mij benieuwen wanneer het duidelijk wordt of de planning gehaald wordt maar bovenal ben ik benieuwd op welk tijdstip men een eventuele uitloop gaat communiceren.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Durashift » za 02 nov 2019, 23:15

Dan moet de NS even met de NOS overleggen / bellen.. want die melden dat de vertraging is ingelopen en het op tijd af komt.


https://nos.nl/artikel/2308790-bouwers- ... af-is.html
De werkzaamheden aan de Zuidas in Amsterdam hebben wat meer voeten in de aarde gehad dan gepland. Het op zijn plek schuiven van het dakdeel voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam-Zuid liep afgelopen nacht vertraging op. Maar vanochtend is die achterstand ingehaald en de bouwers en Rijkswaterstaat zijn tevreden. (..)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Coen Tunnel » za 02 nov 2019, 23:24

^^ Het spoor had morgen al weer volledig open moeten zijn, de snelweg maandag pas. Het lijkt er nu op dat het spoor morgen pas in de loop van de ochtend opengesteld kan worden, maar men verwacht dat de hele klus maandagochtend wel gedaan kan zijn - dus dat de A10 gewoon zoals gepland op tijd geopend gaat worden.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door IIVQ » zo 03 nov 2019, 0:15

Een spoor weer in dienst nemen is wat lastiger dan een snelweg. Die laatste is, oneerbieding gezegd, een plak asfalt met wat witte lijntjes. Zodra het afgekoeld is kan je gaan.

Bij het spoor zit je met dat het recht moet liggen (horizontaal en verticaal) en in de buurt van een station met al je detectie en seinstelsel, dat betekent alle kabelaansluitingen goed werkend én testen. Dat kost gewoonweg tijd.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rogier » zo 03 nov 2019, 8:03

Het wordt nog wel hard werken om de boel op maandagochtend klaar te krijgen. Op de webcam is te zien dat het zandlichaam bijna aangebracht is en dat de fundering aangebracht kan worden. Echter vergeet niet dat er 4 lagen asfalt aangebracht moeten worden (indien men ook het ZOAB meteen aanbrengt). Verder moet ik nog zien wanneer deze tunnel open gaat. Volgens mij gaat dit pas gebeuren dat de A10 naar de tunnel verlegd is en het spoor van een extra perroneiland voorzien is. De reden is dat het huidige dek alleen onder spoor 2 en 3 geplaatst zijn. Onder spoor 4 ligt (nog) geen dek en aangezien op de huidige plek van de zuidelijke rijbaan, het nieuwe perroneiland gepland is, verwacht ik dat het dek voor spoor 4 (en sporen 5 en 6) pas gebouwd gaan worden, als de A10 verlegd is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5832
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » zo 03 nov 2019, 8:15

^^ Sowieso moet vanaf de noordkant nog een dek ingeschoven worden voor de metrosporen. En hoewel ik het niet expliciet heb kunnen lezen, ben ook ik er van overtuigd dat de passage niet onder de A10 wordt aangelegd en dus niet eerder wordt opengesteld dan dat de A10 onder de grond ligt.

Aangezien het hele project Zuidasdok momenteel ter discussie staat, is het nog maar de vraag hoe nodig de overlast van dit weekend is geweest. Mocht de uitkomst zijn dat één of beide rijbanen bovengronds blijven, dan kunnen de dekken onder het spoor nog steeds worden gebruikt voor een verlengde passage. Echter hadden bij een vereenvoudiging van het Zuidasdok-project de werkzaamheden van dit weekend prima uitgesteld kunnen worden tot een vakantie of lang weekend.

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Durashift » zo 03 nov 2019, 11:41

Toch liggen de geleiders / glijprofielen er nu bij alsof dat binnenkort weer gebruikt gaat worden, is mijn indruk.

Plaats reactie