[D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » vr 01 nov 2019, 12:41

Het viaduct van de aansluiting Rust van de A5 wordt volgend weekend gesloopt, de A5 is daardoor in beide richtingen dicht van 9-11 november.

Men verwacht grote vertragingen en files van 10 kilometer lengte op de A5. In Duitsland betekent dat meestal meer dan 1 uur vertraging. Afgezien van de Franse A35 zijn er geen hoogwaardige omleidingsroutes.

Rust is bekend als de locatie van het attractiepark Europa-Park. Dit is na Disneyland het meest populaire attractiepark van Europa en heeft te maken met een groot verkeersaanbod. Daarom wordt de aansluiting verbeterd. In november is Europa-Park normaal ook gesloten.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door SnarfFlevoland » za 02 nov 2019, 12:44

Chris schreef: di 17 sep 2019, 20:07Men verwacht forse congestie, men heeft deze week al voorwaarschuwingen voor files neergezet.

Dit wegvak verwerkt 113.000 voertuigen per dag, waaronder 18.500 vrachtauto's. Dat gaat echt enorme verkeershinder opleveren.
En de grote verkeershinder is ook echt in werking getreden. In het bijzonder is het rondom Kreuz Walldorf helemaal pet. Ten eerste staat de A5 van Heidelberg naar Karlsruhe vast, wat vervolgens ook op de A6 flink terugslaat in beide richtingen. Tussen Hockenheim en Walldorf is file nu een vaste prik en tussen Wiesloch en Walldorf eveneens (net iets minder hardnekkig). Daarvoor is het ten zuiden van de Baustelle, van Karlsruhe richting Frankfurt, opmerkelijk onproblematisch. Er is daar wel wat vertraging, maar niet zo extreem als in zuidelijke rijrichting.
Chris schreef: vr 01 nov 2019, 12:41 Men verwacht grote vertragingen en files van 10 kilometer lengte op de A5. In Duitsland betekent dat meestal meer dan 1 uur vertraging. Afgezien van de Franse A35 zijn er geen hoogwaardige omleidingsroutes.
Voor het lange afstandsverkeer richting zuiden en oosten van Zwitserland kan de A81 nog een oplossing zijn. Richting westen of agglomeratie Basel inderdaad de Franse A35, maar ik zie weinig mensen het land spontaan wisselen. Op de Franse A35 rijdt meestal totaal ander "publiek" als op de Duitse A5. Ik weet nog dat ik met een collega oppad was die erg veel bereisd was, maar alsnog opkeek dat ik naar Frankrijk overstak om een file van ruim 2 uur op de Duitse A5 te vermijden. Je kon z'n hersens zien roken... :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door waldo79 » za 02 nov 2019, 13:44

Veel mensen krijg je niet uit vaste gewoonten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Vinny » za 02 nov 2019, 13:59

Hoe herken je een Nederlander in het verkeer?

Nooit te beroerd om een omleiding via het buitenland te volgen als dat reistijd oplevert :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Coen Tunnel » za 02 nov 2019, 18:55

SnarfFlevoland schreef: za 02 nov 2019, 12:44Richting westen of agglomeratie Basel inderdaad de Franse A35, maar ik zie weinig mensen het land spontaan wisselen. Op de Franse A35 rijdt meestal totaal ander "publiek" als op de Duitse A5. Ik weet nog dat ik met een collega oppad was die erg veel bereisd was, maar alsnog opkeek dat ik naar Frankrijk overstak om een file van ruim 2 uur op de Duitse A5 te vermijden. Je kon z'n hersens zien roken... :lol:
Herkenbaar, ik heb ook wel eens verteld dat ik zo had gereden en dan zijn er mensen die niet snappen dat dat een prima alternatief is. "Maar dan ga je door Frankrijk!" Ja, dat klopt.

Hoe reageerde jouw collega toen je uiteindelijk weer op de gebruikelijke route was en veel tijd gewonnen had?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » za 02 nov 2019, 19:14

Coen Tunnel schreef: za 02 nov 2019, 18:55"Maar dan ga je door Frankrijk!" Ja, dat klopt.
Ik heb de indruk dat velen denken dat je direct ten oosten van Metz al in Duitsland komt, alsof je in dat deel van Frankrijk alleen maar richting Lyon kan of zo. Ik heb op weg naar Italië ook een keer overnacht in Sarreguemines, stukje doorsteken via Strasbourg. Meerderen vonden dat maar apart.

Mensen die dat soort routes maar vreemd vinden zijn volgens mij vaak dezelfden die urenlang in de file staan op de standaard routes... Die zich niet kunnen voorstellen dat er ook andere routes zijn behalve die TomTom aangeeft.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Durashift » za 02 nov 2019, 19:22

.. of mensen die van mening zijn dat als je naar het zuiden moet.. je niet eerst naar het westen rijdt.

Ik zou zelf ook niet snel kiezen om om te rijden.. want scheelt het je echt dat uur file?

Dan had ik toch direct voor de gehele Frankrijk route gekozen indien ik naar Basel of verder zou moeten reizen.
Ik heb een keer overnacht aan de Franse kant van de grens bij Basel. Toen wel bij Mullhouse de grens overgestoken.
Vermoedelijk om tol te besparen o.i.d. (is 15 jaar geleden).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Coen Tunnel » za 02 nov 2019, 19:34

Durashift schreef: za 02 nov 2019, 19:22Ik zou zelf ook niet snel kiezen om om te rijden.. want scheelt het je echt dat uur file?
Ja, omdat de Franse A35 nauwelijks om is. Zeker als je van/naar Nederland over de A61 rijdt kost het je in filevrije omstandigheden al weinig extra tijd. Bij een file op de A5 heb je er dus gelijk voordeel van.

Komende van/naar de A61 tot voorbij Basel is de route via de Franse A35 1 km korter dan over de Duitse A5, en nog geen kwartier langer, door een stukje B9 bij Kandel, en een wat langere snelheidsbeperking van 90/110 rond Straatsburg. Dat is bijna geen omrijden te noemen, dat zijn twee vrij gelijkwaardige routes.

Overigens heb je met twee keer doorsteken er bij wat langere vertragingen ook profijt van als je bv. van Basel naar Karlsruhe rijdt, al is het aantal omrijkilometers dan wat groter, maar bij een uur vertraging op de A5 kan het zeker uit.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door SnarfFlevoland » zo 03 nov 2019, 13:09

Coen Tunnel schreef: za 02 nov 2019, 18:55 Hoe reageerde jouw collega toen je uiteindelijk weer op de gebruikelijke route was en veel tijd gewonnen had?
Een euforische "Das gibts ja gar nicht!". :rofl2: Hij was er zelf nog nooit op gekomen om zoiets te doen. De hele Franse A35 was voor hem min of meer non-existent, al rijdt hij ook regelmatig de A5 op en af. Vrij naar het door jou reeds geschetste motto:
Coen Tunnel schreef: za 02 nov 2019, 18:55 "Maar dan ga je door Frankrijk!"
Ben benieuwd of m'n collega nu zelf ook alleen de Franse A35 zal pakken als er op de Duitse A5 flinke vertraging wordt gemeld. Hij is helemaal niet vies van avontuur, reizen en/of andere landen, maar dit was even te ver "out of the box" gedacht. :lol:
Coen Tunnel schreef: za 02 nov 2019, 19:34 Ja, omdat de Franse A35 nauwelijks om is. Zeker als je van/naar Nederland over de A61 rijdt kost het je in filevrije omstandigheden al weinig extra tijd.
Zelfs vanaf Frankfurt valt het reuze mee als je de A67/A6 route volgt. Je kunt dan bij Hockenheim de A61 tot Speyer nemen en dan de B9 tot de grens. Gaat vrij vlot. Natuurlijk heeft dat geen zin als op de A5 maar 5-10 min vertraging is gemeld en je voor de rest kunt doorrijden, maar wel bij serieuze congestie.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » zo 03 nov 2019, 21:36

^^ Vanuit Frankfurt zou ik eerder doorsteken bij Baden Baden naar afrit Forstfeld aan de A35. Mits er op het beruchte stuk Walldorf-Karlsruhe geen files zijn uiteraard, en die voorwaarde is als bekend geen sinecure...

Apart trouwens dat een A35 in Duitsland dus nul bekendheid heeft als alternatieve route tussen Karlsruhe en Basel. Dan wordt het dus ook nooit genoemd in de media. Misschien wreekt zich dan ook dat men in Duitsland op dat punt zelden verder komt dan „weiträumig umfahren“.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door SnarfFlevoland » ma 04 nov 2019, 15:07

Pino schreef: zo 03 nov 2019, 21:36 Vanuit Frankfurt zou ik eerder doorsteken bij Baden Baden naar afrit Forstfeld aan de A35. Mits er op het beruchte stuk Walldorf-Karlsruhe geen files zijn uiteraard, en die voorwaarde is als bekend geen sinecure...
Het probleem in 60-80% van de gevallen ligt hem juist in het stuk tussen Heidelberg/Hockenheim en Baden-Baden. Ten zuiden daarvan kan het ook wel eens goed mis zijn, maar dat is niet zo vaak meer het geval. Mocht het ten zuiden van Baden-Baden weer normaal "freie Fahrt" zijn kan de doorsteek zeker nuttig zijn (heb ik persoonlijk al vaker gedaan), maar dan juist om Karlsruhe te vermijden en tegelijkertijd niet onnodig dwars door Strasbourg te moeten rijden. Is de A5 ten zuiden van Baden-Baden free-flow, is de doorsteek sneller als de A35 uitrijden tot Basel.
Pino schreef: zo 03 nov 2019, 21:36Apart trouwens dat een A35 in Duitsland dus nul bekendheid heeft als alternatieve route tussen Karlsruhe en Basel.
Nul bekendheid is één, maar het is ook een stukje psychologie. Als je al in Duitsland bent en je bestemming ligt er ook, waarom zou je via een ander land rijden? Nederlanders hebben er minder moeite mee, die moeten toch naar Nederland nog een stuk in het buitenland rijden. Maar uit het Montferland of de Achterhoek ken ik ook genoeg mensen die van/naar Arnhem niet via de Duitse A3 rijden, maar binnendoor naar de A18, terwijl dat soms niet logisch en/of het snelste is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » ma 04 nov 2019, 15:56

^^ Tja. Mijn vrouw is opgegroeid in Zeeland. Wanneer zij op skivakantie gingen, kwamen ze na een stuk door België weer even in Nederland om dan in Duitsland aan te komen (ze reden Bergen op Zoom-Antwerpen-Lummen-Heerlen en dan de A61 op). Dat was in haar herinnering een wat aparte belevenis, maar tegelijkertijd een gegeven dat even vanzelfsprekend was als dat ze voor opening van de A4 Markiezaat-Antwerpen langs Breda gingen. Maar kennelijk zijn er mensen bij wie je het er moeilijker uit krijgt.

Misschien hebben Duitsers daar ook wat meer last van dan Nederlanders. Als Nederlander weet je toch dat je met een vloek en een zucht in het buitenland en vreemdtalig gebied bent, dus aan zo'n bezoek aan het buitenland of het moeten spreken van een vreemde taal is geen psychologisch grote stap verbonden. Bij Duitsers bespeur je dat toch meer, net als bij andere inwoners van grotere landen. Die hebben toch ergens een mentale kaart in hun hoofd zitten van middeleeuwse snit, waar andere andere kant van de grens iets staat als "Here be dragons".

Uiteraard eens met je omschrijving waar de probleemgevallen op de A5 meestal zitten. Maar bij gelegenheden zoals bij Rust dit weekend of een ander groter ongeval verder zuidelijk heeft het zin om te weten dat Baden Baden/Forstfeld de doorsteek geeft met de kleinste omweg en OWN-component.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door SnarfFlevoland » ma 04 nov 2019, 16:07

Pino schreef: ma 04 nov 2019, 15:56 Bij Duitsers bespeur je dat toch meer, net als bij andere inwoners van grotere landen.
Mee eens, al is het wel wat vreemd. Duitsers zijn eigenlijk een enorm reislustig volk, nog meer dan Nederlanders.
Pino schreef: ma 04 nov 2019, 15:56 Maar bij gelegenheden zoals bij Rust dit weekend of een ander groter ongeval verder zuidelijk heeft het zin om te weten dat Baden Baden/Forstfeld de doorsteek geeft met de kleinste omweg en OWN-component.
Absoluut! Al betwijfel ik of het rond Kreuz Walldorf tijdens het aankomend weekend ook rustig zal zijn. Mogelijk is de hele Franse A35 vanaf Kandel wel geen verkeerd idee. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » ma 04 nov 2019, 16:50

^^ Walldorf-Karlsruhe wordt de komende jaren natuurlijk dikke ellende. Uitgangspunt van de komende jaren zal zijn A35 of (voor bestemmingen ten oosten van de A5) A6-A81; de A5 is terugval-optie...

Nog even terugkomend op wat nou de logische route is vanaf Frankfurt (of zelfs vanaf de Mönchhofdreieck): ik zat nog eens wat te schuiven met routes vanaf de Darmstadter Kreuz naar afrit Forstfeld aan de A35 en kwam op het volgende uit:
- via Walldorf en doorsteken bij Baden Baden: 148 km (geen verschil tussen A5 en A6-A67)
- via A67, Kreuz Hockenheim en B9: 147 kilometer
- via Kreuz Mutterstadt en de A65: 144 kilometer

Moet zeggen dat dit me verbaasde; had in mijn hoofd zitten dat de A65 wel een omweg zou geven...
SnarfFlevoland schreef: ma 04 nov 2019, 16:07
Pino schreef: ma 04 nov 2019, 15:56 Bij Duitsers bespeur je dat toch meer, net als bij andere inwoners van grotere landen.
Mee eens, al is het wel wat vreemd. Duitsers zijn eigenlijk een enorm reislustig volk, nog meer dan Nederlanders.
Ja, maar bij voorkeur niet op een manier dat ze zelf veel andere talen hoeven te spreken. Het is hoe dan ook zoals je zegt: je ziet genoeg Duitse kentekens op Europese snelwegen om aan te kunnen nemen dat ze rijden door het buitenland niet doodeng vinden. Maar in 'dagelijks leven' komt het dus wellicht minder snel bij ze op.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » ma 04 nov 2019, 16:54

Op de B10 in Karlsruhe zijn ze ook nog steeds bezig met de versterking van de Rheinbrücke Maxau en dat is ook een filegevoelige route. Vooralsnog is dat geen goed alternatief om komende vanaf de A61 de A5 te bereiken en daarmee Walldorf - Karlsruhe te vermijden.

Echter in de spits is de Franse A35 door Strasbourg ook problematisch, als je in de spits in dat gebied langskomt is het beter om tussen Karlsruhe en Strasbourg weer terug te gaan naar de Duitse A5, via de D4-B500 of via de D2-L87, volgens mij zijn die niet zo onderscheidend van elkaar.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » ma 04 nov 2019, 17:08

^^ Waar ik sprak over routes via Mutterstadt, ging dat uit van een vervolg niet door Karlsruhe, maar naar punten aan de A35. B10 lijkt me geen goede optie op het moment. Beter dan door Karlsruhe rijden lijkt me vanaf de A61 bij Speyer over B9-B35 naar Bruchsal rijden, waarmee je ook aan de andere kant van de werkzaamheden terecht komt. Die route is deels Gelbe Autobahn, deels 1x2 ongelijkvloers. Maar goed, hiermee vermijd je alleen deze specifieke werkzaamheden en zeker tot aan Karlsruhe kan er meer aan de hand zijn dat het rechtvaardigt om langer ten westen van de Rijn te blijven.

Kijk je naar de verdere oeververbindingen in de regio: Baden Baden-Forstfeld en Achern-Offendorf zijn inderdaad beide prima, maar de eerste is wel vijf kilometer korter. Scheelt toch weer een paar minuten als er verder geen files zijn op de A5 en A35 tussen beide afritten.

Strasbourg is een valide punt, maar op de een of andere manier kom ik er niet zo snel in de spits. Wanneer je 's ochtends vertrekt van een punt ergens in de Benelux of Zuidwest Duitsland, ben je ruim na de ochtendspits en ruim voor de avondspits bij Strasbourg. Op een terugweg kun je, afhankelijk van je vertrekpunt, wat meer last hebben van die avondspits. Komend vanuit het zuiden kan het, als de A5 ten zuiden van Karlsruhe geen files heeft, dan inderdaad een optie zijn om op een van de genoemde punten de Rijn over te steken en dan Linksrheinisch door te gaan.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 04 nov 2019, 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door SnarfFlevoland » ma 04 nov 2019, 19:50

Chris schreef: ma 04 nov 2019, 16:54 Echter in de spits is de Franse A35 door Strasbourg ook problematisch, als je in de spits in dat gebied langskomt is het beter om tussen Karlsruhe en Strasbourg weer terug te gaan naar de Duitse A5, via de D4-B500 of via de D2-L87, volgens mij zijn die niet zo onderscheidend van elkaar.
Goede opmerking, de spits door Strasbourg is absoluut ook geen pretje. Ben er ooit één keer ingekomen en dat heeft me ook aardig wat tijd gekost. Zover ik me kan herinneren zo'n 30-45 minuten extra, zonder ergens een calamiteit.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Peter » di 05 nov 2019, 15:05

Vroeger was de A35 erger omdat er nog een stukje (met formeel een N-nummer, N4 ?, N83 ? ) een VRI had. Die is weg. De laatste keer viel de route mee, maar dat was om 10 uur 's ochtends. De B10 van Karsruhe is een ramp. Supersmalle rijstroken en heel veel invoegers. Ik ben in oktober er van oost naar west overheen gegaan. Vanaf de zuidelijke A5 via de L605 afgestoken. Een kraftfahrstrasse met deels geen snelheidlimiet. Dat is best zeldzaam voor een L (of K) weg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Coen Tunnel » di 05 nov 2019, 15:08

^^ Er stonden een paar VRI's op de N83 van Straatsburg naar Sélestat, in mijn herinnering vooral direct ten zuiden van Straatsburg.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » di 05 nov 2019, 15:49

^^ Twee stuks inderdaad, in Fegersheim. Inderdaad direct ten zuiden van Strasbourg.
Peter schreef: di 05 nov 2019, 15:05 Vroeger was de A35 erger omdat er nog een stukje (met formeel een N-nummer, N4 ?, N83 ? ) een VRI had. Die is weg.
Die staan er dus nog, maar je komt er niet meer langs sinds in 2010 het huidige tracé van de A35 langs Niedernai gereed kwam. Maar zowel de verdubbeling als het ongelijkvloers maken van kruisingen tussen Strasbourg en Selestat heeft veel tijd gekost. In die zin vond ik de route aan de Franse kant van oudsher een behoorlijk onprettige route. Als het niet door kruisingen was, dan wel door snelheidsbeperkingen bij dorpspassages. Toen in de jaren '90 de route over Luxembourg-Strasbourg de logische route werd van Rotterdam naar Zwitserland, staken wij altijd bij Strasbourg door naar de A5. Maar de oplevering van de A35 langs Niedernai, een goede aire de service in de vorm van Haut Koenigsbourg en de gestage opwaardering van de oude expresweg maken zo'n doorsteek vanuit Frankrijk eerder onlogisch -incidenten en Strasbourgse spits daargelaten-, zodat we dus nu eerder praten over de lol van doorsteken naar Frankrijk vanaf Duitsland.

Dat er nog steeds een stukje 'A35' is dat formeel N83 heet, namelijk tussen Selestat en Colmar, mag de pret niet drukken.
Laatst gewijzigd door Pino op di 05 nov 2019, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Peter » di 05 nov 2019, 16:01

De N83 is geheel ongelijkvloers (en Vmax 110), maar heeft een paar substandaard aansluitingen en hier en daar geen vluchtstrook. In veel landen zou het snelwegwaardig zijn (nu een autoweg). Net als in regel=regel Duitsland is een kort stukje N-weg met een volstrekt ander nummer dan de snelweg, niet erg vriendelijk voor de navigeerder. Waarom zou je dit stukje niet A35 mogen noemen, los van de snelwegstatus ? Of noem het op Luxemburgse wijze B35.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » di 05 nov 2019, 16:10

^^ Hier doel je meen ik op de N83 tussen Selestat en Colmar? Want het stuk ex-N83 ten noorden van Selestat is wel heel substandaard en is ook zeker niet volledig 110.

Je punt is hoe dan ook al gemaakt in veel Franse draden: het heeft iets geks dat ze in Frankrijk principieel blijven wanneer een N-weg wordt uitgebouwd tot autosnelweg (het blijft principieel Nxxx met groene borden totdat de ombouw naar autosnelweg-standaarden compleet is), maar in de tussentijd A-wegen direct kunnen worden opgeleverd met het soort substandaard elementen dat bij uitbouw de omnummering N->A tegenhoudt. Andere landen zijn daar veel relaxter in; die denken wat dat betreft meer met de weggebruiker mee. Maar goed, je zult er de weg niet op kwijtraken aangezien je toch niets anders doet dan rechtdoor rijden. Veel mensen zou het niet eens opvallen dat de borden even groen worden ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Peter » di 05 nov 2019, 16:11

verwijderd
Laatst gewijzigd door Peter op di 05 nov 2019, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Peter » di 05 nov 2019, 16:19

Ja, inderdaad. Bij Colmar wordt het weer A35. De N83 gaat over in de A35 en de D83. Dat is dan wel weer even verwarrend. Maar inderdaad: niet zo verwarrend als de A, E en N-wegen rond Lille....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » di 05 nov 2019, 16:39

^^ De benadering zorgt er in ieder geval voor dat dit dossier op de politieke agenda blijft staan. Als de weg Selestat-Colmar nu al A35 had geheten, waren de substandaard elementen voor altijd onder het tapijt geschoven. Ik meen dat het voornaamste probleem is dat de afritten op dit stuk niet aan de eisen voldoen en dus herbouwd zouden moeten worden. De betrokken gemeenten willen in ruil hiervoor ook geluids-maatregelen. De planvorming voor beide loopt, maar dat loopt al meer dan tien jaar en zal ook nog wel even duren. Zo gaat dat bij uitbouw van RNs ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Vinny » di 05 nov 2019, 18:23

Het heeft ook te maken met een stukje historie: Toen de A nummering in Frankrijk werd in gevoerd bestonden er al N wegen met een laag nummer. Die werden toen niet afgeschaft, maar de nummers liet de landelijke overheid naast elkaar bestaan. In Nederland zijn rijkswegen ongeveer tegelijkertijd van een A- en N- nummer voorzien, waardoor het wat eenvoudiger was om integraal te nummeren. De A 35 en de N 83 hetzelfde nummer geven vereist een iets grootschaliger hernummering dan de overheid voor ogen heeft. Al kun je natuurlijk ook beargumenteren dat sinds de decentralisatieoperatie van 2006 het zo'n zooitje is in Frankrijk dat het toch weinig meer uit maakt :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » di 05 nov 2019, 18:34

^^ Als je het dan toch hebt over het nummerings-zooitje dat in 2006 is ontstaan: het nummer RN35 is sindsdien vrij, dus dat geeft mogelijkheden om het gat in de A35 nog even N35 te noemen terwijl nog wordt gesteggeld over de upgrade. Vermoedelijk makkelijker dan de Luxemburgse optie die Peter noemde, namelijk het gebruik van een afwijkende prefix B c.q. iets tussen A en N in.

De Franse onwil om bij ombouw van een N-weg naar A-weg een resterend stukje substandaard 2x2 ongelijkvloers toch al het A-nummer te geven heeft met deze historie denk ik maar weinig te maken. Sterker nog, het feit dat het gat meestal een totaal ander N-nummer zal hebben dan het A-nummer zou eerder aanleiding moeten zijn daar wat relaxter mee om te gaan in het belang van de weggebruiker, waar we in Nederland nog kunnen volhouden dat de weggebruiker al genoeg geholpen is doordat het routenummer doorloopt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » di 05 nov 2019, 19:20

Chris schreef: di 17 sep 2019, 20:07
Chris schreef: do 18 jul 2019, 19:14 Tot nu toe valt het dit jaar mee met de werkzaamheden op de A5 rond Karlsruhe, maar dat gaat veranderen. In september begint de grootschalige heraanleg van de A5 tussen het Kreuz Walldorf en net voorbij de aansluiting Kronau. Over 6,6 kilometer wordt de rijbaan in beide richtingen vernieuwd en 3 kunstwerken vervangen. Dit duurt tot midden 2021.

(...)

In het artikel staat niet wat voor verkeersvoering er komt, maar als men al het verkeer op één richting gaat omleggen (zoals het klinkt) kan dat wel eens een vermindering van het aantal rijstroken betekenen. De ervaring van de afgelopen jaren is dat dit tot hevige congestie leidt vanwege het hoge verkeersaanbod.
Het slechte scenario is inderdaad gepland: een versmalling naar 2 rijstroken per richting. De werkzaamheden starten op 30 september: https://bnn.de/lokales/bruchsal/achtung ... auf-der-a5

Men verwacht forse congestie, men heeft deze week al voorwaarschuwingen voor files neergezet.

Dit wegvak verwerkt 113.000 voertuigen per dag, waaronder 18.500 vrachtauto's. Dat gaat echt enorme verkeershinder opleveren.
Vrij voorspelbaar is de filewaarschuwing compleet onder de maat: er gebeuren elke dag zware ongevallen in de file voor de werkzaamheden. :roll:

Artikel: https://www.rnz.de/nachrichten/metropol ... 77384.html

Gerade ist es mal etwas ruhiger. Doch es war schon Besorgnis erregend, wie oft es auf den Autobahnen der Region in jüngster Zeit gekracht hat. Ab Mitte Oktober verging kaum ein Tag ohne mindestens einen schweren Unfall - entweder auf der A6 zwischen Hockenheim und Sinsheim oder auf der A5 zwischen Kronau und dem Walldorfer Kreuz. Meistens passierten die Unfälle an Stau-Enden vor den Baustellen.

De maximumsnelheid gaat nu al eerder voor de wegwerkzaamheden van 120 naar 80, want kennelijk totaal onverwacht zijn de files langer dan waar op gerekend was... Ook komen er meer elektronische borden.

Je blijft je toch verbazen over het amateurisme van de Duitse wegbeheerders bij de verkeersmaatregelen voor wegwerkzaamheden. Dit schiet keer op keer te kort, maar men leert er niet van... Hoe lang zijn er al werkzaamheden met lange files in deze regio? Bijna non-stop.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door SnarfFlevoland » di 05 nov 2019, 19:50

^^
Eigenlijk zouden de wegbeheerders structureel aan dergelijke ongevallen medeschuldig gemaakt moeten worden, zolang de filestaartbeveiliging niet degelijk is aangepakt. Dat is natuurlijk lastig, maar deze scenario's herhalen zich keer op keer en er gebeurd... niks. In Duitsland ligt men letterlijk te slapen, terwijl de buurlanden het veel beter aanpakken. Het gaat hier om mensenlevens! :booooos:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » do 21 nov 2019, 22:55

Chris schreef: vr 01 nov 2019, 12:41 Het viaduct van de aansluiting Rust van de A5 wordt volgend weekend gesloopt, de A5 is daardoor in beide richtingen dicht van 9-11 november.

Men verwacht grote vertragingen en files van 10 kilometer lengte op de A5. In Duitsland betekent dat meestal meer dan 1 uur vertraging. Afgezien van de Franse A35 zijn er geen hoogwaardige omleidingsroutes.

Rust is bekend als de locatie van het attractiepark Europa-Park. Dit is na Disneyland het meest populaire attractiepark van Europa en heeft te maken met een groot verkeersaanbod. Daarom wordt de aansluiting verbeterd. In november is Europa-Park normaal ook gesloten.

Afbeelding
Deze vond ik nog m.b.t. aansluiting :AS: Rust:

Afbeelding

Uit deze link: https://rp.baden-wuerttemberg.de/rpf/Ab ... fault.aspx

Aan de westkant wordt de rotonde vervangen door verkeerslichten. Verder zijn de nieuwe viaducten voorbereid op de verbreding naar 2x3 rijstroken op de A5.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie