Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 sep 2019, 16:49

Ik neem aan dat de Crashguard/RIMOB óók een eindklap heeft bij aanrijding op volle snelheid, maar is die niet net zo groot of veel kleiner dan bij een Terminal? Is dat bekend?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Schelpenpaadje » ma 30 sep 2019, 16:55

Ik ben niet gehinderd door enige kennis op dit gebied, maar hebben dit soort producten niet gewoon een maximale energievertraging? Waarbij de fabrikant verschillende opties in het assortiment heeft. En het type Crashguard/RIMOB dat je toepast dus o.a. samenhangt met de vmax.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 30 sep 2019, 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 sep 2019, 17:12

Meestal worden ze getest op 80 en 110 km/h, volgens mij. Maar wat er precies wordt toegepast en welke prestatieklasse of ASI ze hebben? Geen idee.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » di 01 okt 2019, 8:30

Snelwegfreak schreef: ma 30 sep 2019, 16:49 Ik neem aan dat de Crashguard/RIMOB óók een eindklap heeft bij aanrijding op volle snelheid, maar is die niet net zo groot of veel kleiner dan bij een Terminal? Is dat bekend?
Iedere botsabsorber heeft zijn maximaal opneembare energiegrens. Die zal bij een obstakelbeveiliger inderdaad hoger zijn dan bij een terminal. Het verschil zit echter in de oppervlak van het aanrijdingsvlak. Bij een obstakelbeveiliger zit er een eindblok met een redelijk oppervlak. Bij een terminal niet.

Voor de visueel ingestelden: Zie het eens voor je dat je met een bezemsteel rechtvooruit houdend voor je uit tegen een muur aan rent. Dan maakt het behoorlijk uit of je de zijde van het handvat, of de zijde van de borstel aan je lichaamskant hebt. Al je vertragingsenergie wordt verdeeld over het bots oppervlak. Hoe groter dat oppervlak hoe kleiner het geval van pons is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris » za 05 okt 2019, 16:13

Bij de aansluiting Muiden staat een RIMOB op een voor mij op het oog onlogische locatie. Street View: https://www.google.com/maps/@52.3291801 ... 384!8i8192

Wat zou de reden zijn dat hier een RIMOB is geplaatst? Toch vast niet vanwege die ene flespaal.

Afbeelding
RIMOB afrit Muiden 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
RIMOB afrit Muiden 02 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Demassel » za 05 okt 2019, 17:35

Niet vanwege de flespaal, wel vanwege de geleiderail over de brug en de trilpaal daarachter lijkt mij zo

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Snelwegfreak » za 05 okt 2019, 20:25

Simpel: de afstand van het kunstwerk tot de kruising is te kort om de geleiderail over de correcte lengte conform de richtlijn op te bouwen: meter of 50 vóór het kunstwerk op hoogte en dan 24 meter de grond in. Als dat niet past, pas je een rimob toe.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris » za 05 okt 2019, 20:45

Gelden dat soort afstanden ook op dit soort wegen, waar de snelheid amper boven de 50 zal liggen?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Snelwegfreak » za 05 okt 2019, 20:50

Goed dat je het zegt. Nee. Dan zijn de afstanden (uit mijn hoofd) respectievelijk 35 en 20 meter. Maar ik laat me graag verbeteren (Robonus?).

In other news: op de A9 zijn bij de toerit Heemskerk en na de brug over Zijkanaal C (beide richting Diemen) de zogenaamde terminals van het type SafeEnd geplaatst.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Jackbauer1350 » za 05 okt 2019, 22:34

Al zal die snelheid door de kruispunten niet snel gehaald worden maar het is een weg met een Vmax van 80 km/u.
Er komt overigens nog een zuidelijke tak op die aansluiting vanuit Weesp in de toekomst.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Snelwegfreak » zo 06 okt 2019, 13:25

Snelwegfreak schreef: za 05 okt 2019, 20:50In other news: op de A9 zijn bij de toerit Heemskerk en na de brug over Zijkanaal C (beide richting Diemen) de zogenaamde terminals van het type SafeEnd geplaatst.
Afbeelding
Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris » wo 23 okt 2019, 17:39

Op de N307 bij Dronten heeft een chauffeur vanochtend zijn combinatie bovenop de geleiderail gereden (voor het viaduct van de Elandweg).

Afbeelding
Foto: Flevowegen

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Attietattie » di 29 okt 2019, 21:59

https://curacao.nu/overheid-begint-proe ... -vangrail/
Willemstad – De overheid gaat nog dit jaar een proef beginnen met een nieuw type vangrail. De zogenaamde Roller barriers. De klassieke vangrail is op ons eiland geen lang leven beschoren en daardoor duur in onderhoud.

De proef moet aantonen dat het goedkoper en ook veiliger kan. De nieuwe vangrails worden eind dit jaar getest op een stuk van 200 meter op de rondweg ter hoogte van de Julianabrug. De precieze locatie is nog niet bekend. Tussen Seru Arrarat en Seru Domi wordt de vangrail op dit moment nog gerepareerd op de oude manier.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » do 31 okt 2019, 9:47

Hmm. Ben erg sceptisch over dit type rail. De stalen constructie zelf is hartstikke star, en die plastic tonnen gaan geheid stuk bij iedere aanrijding. Bij een aanrijding komen zulke grote krachten vrij dat die tonnetjes er meer voor de sier op zitten dan dat ze constructief ook maar iets toevoegen.

Maar wie weet heb ik het mis. Tijd zal het leren.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Attietattie » do 31 okt 2019, 10:10

Het grote voordeel van conventioneel rail, is dat deze na een aanrijding nog steeds kan functioneren. Dat betwijfel ik bij deze rail.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Rene » vr 01 nov 2019, 20:01

Robonus schreef: do 31 okt 2019, 9:47 Hmm. Ben erg sceptisch over dit type rail. De stalen constructie zelf is hartstikke star, en die plastic tonnen gaan geheid stuk bij iedere aanrijding. Bij een aanrijding komen zulke grote krachten vrij dat die tonnetjes er meer voor de sier op zitten dan dat ze constructief ook maar iets toevoegen.

Maar wie weet heb ik het mis. Tijd zal het leren.
Die troep heb ik ook her en der in Polen gezien. Die plastic tonnetjes zagen er regelmatig gehavend uit, waarbij ik grote vraagtekens plaats bij de kerende werking.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door captain007 » di 05 nov 2019, 13:18

Attietattie schreef: do 31 okt 2019, 10:10 Het grote voordeel van conventioneel rail, is dat deze na een aanrijding nog steeds kan functioneren. Dat betwijfel ik bij deze rail.
Zeker gezien de beperkte budgetten daar al een reden om niet aan zoiets te gaan beginnen lijkt mij dan....

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris » di 19 nov 2019, 19:05

Een vrachtwagen is over het oplopende deel van de geleiderail gereden op de A37:

Afbeelding

Twitter: https://twitter.com/Wis_Rinse/status/11 ... 79528?s=20

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris » za 30 nov 2019, 16:20

Ontbrekende geleiderails?

RTV Oost: Deventenaar en Zwolse gewond bij ernstig ongeluk op verbindingsweg A1 en A50

Het tweetal reed met hun auto op de A1 vanuit Deventer en nam de afslag naar de A50 richting Arnhem. De auto vloog door nog onbekende oorzaak uit de bocht op de verbindingsweg, reed het talud af en botste tegen een lantaarnpaal. Daarbij kwam de auto op zijn kant terecht.

Volgens mij is dat dan zo gegaan:
Afbeelding

Het zal volgens de richtlijnen ongetwijfeld voldoen, maar is het niet raar dat best wel hoge taluds op autosnelwegen nogal eens geen geleiderails hebben? In mijn beleving zijn dit soort taluds in het buitenland nagenoeg altijd afgeschermd.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Durashift » za 30 nov 2019, 18:35

.. maar dat is op een recht stukje.. en dan haaks om?

Vermoedelijk te hard de afrit opgereden.. bocht naar rechts niet gehaald.. en stuurcorrectie te heftig uitgevoerd?

Blijft ook een listig stukje.. want ik vind de boogstraal wel aardig 'strak' en sterke verkanting... 50 km/h is geen overdreven snelheid daarvoor.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Attietattie » za 30 nov 2019, 23:45

Chris schreef: za 30 nov 2019, 16:20Volgens mij is dat dan zo gegaan:
Ik snap niks van jouw plaatje. Maar dat moet naar aanleiding van de tekst zo zijn gegaan denk ik.

Afbeelding

Misschien zeggen we hetzelfde, maar dat zie ik niet aan jouw afbeelding.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Durashift » za 30 nov 2019, 23:55

Ik denk honderd meter verderop. Komt meer overeen met Chris zijn plaatje.

Vermoedelijk is op jouw punt de berm geraakt en is er over gecorrigeerd? Dus eerst terug naar rechts sturen (reflex actie) waarna auto om de lengte as ging tollen en toen linksaf sloeg het talud af.. kan ik mij zo voorstellen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Attietattie » za 30 nov 2019, 23:58

Snelwegfreak schreef: zo 06 okt 2019, 13:25
Snelwegfreak schreef: za 05 okt 2019, 20:50In other news: op de A9 zijn bij de toerit Heemskerk en na de brug over Zijkanaal C (beide richting Diemen) de zogenaamde terminals van het type SafeEnd geplaatst.
De N48 hebben ze er ook mee volgeplakt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Victor » zo 01 dec 2019, 0:02

Valt me nu pas op, dat we een klavermolen in Nederland hebben. Ook al is het 3 klaver en 1 molen :)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door mavas » zo 01 dec 2019, 8:20

Snelwegfreak schreef: za 05 okt 2019, 20:50In other news: op de A9 zijn bij de toerit Heemskerk en na de brug over Zijkanaal C (beide richting Diemen) de zogenaamde terminals van het type SafeEnd geplaatst.
ook op de A2 diverse van die dingen gezien afgelopen. Weet eigenlijk niet meer waar, ik dacht ten zuiden van Utrecht
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris » zo 01 dec 2019, 9:31

Durashift schreef: za 30 nov 2019, 23:55 Ik denk honderd meter verderop. Komt meer overeen met Chris zijn plaatje.

Vermoedelijk is op jouw punt de berm geraakt en is er over gecorrigeerd? Dus eerst terug naar rechts sturen (reflex actie) waarna auto om de lengte as ging tollen en toen linksaf sloeg het talud af.. kan ik mij zo voorstellen.
Het ongeval gebeurde om 02.00 uur. Het is wel een typisch tijdstip voor 'hoe krijgen ze dat voor elkaar' ongevallen.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » di 10 dec 2019, 11:54

Waarom ik niet van houten geleiderail hou.

Beginstukjes slaan vaak nergens op. Breken af en je botst tegen het eerste stijltje aan en staat ook in één keer stil. Hebben ze in dit geval nog mazzel gehad dat de balk (die er best scherp uit ziet) niet door de motorkap is gegaan. In dit geval is de bijrijder gewond geraakt. Als ik het zo zie lijkt het alsof die met het hoofd tegen het voorraam is geknald.

[Captain007: Afbeeldingen verwijderd ivm copyright]
Edit, ivm bovenstaande link naar hun foto's op hun website: https://112barneveld.nl/page/Nieuwsdeta ... -barneveld

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robonus op di 10 dec 2019, 15:13, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door mavas » di 10 dec 2019, 13:24

Ik zie op heel veel locaties met houten geleiderail van die korte beginstukken. Terwijl traditionele geleiderail wel vaak een lang beginstuk heeft.
Waarom is dat verschil er eigenlijk? Schrijven de richtlijnen/handboeken/wetten/etc hier iets anders over dan over traditionele geleiderail?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » di 10 dec 2019, 14:44

Dat is een hele goeie vraag, en het antwoord is nee, dat mag niet.

De huidige richtlijn was altijd de CROW Veilige inrichting van bermen voor niet-autosnelwegen buiten de bebouwde kom uit 2004.
Die was erg duidelijk, een beginpunt gaat 1:25 de grond in. Dat is dus bijna altijd zo'n 24m.

Toen kwamen de producenten van dit soort geleiderailconstructies die vonden dat ze zicht daar niet aan hoefden te houden. Dat kwam vaak wel goed omdat er bij de provincies, en vooral de gemeentes, niet de kennis was dat die inleidingen niet voldoen. Tevens zijn veel stukken geleiderail zo kort dat 24m ook niet lekker uitkomt.

Afbeelding

Toevallig is 2 weken geleden (redelijk stilletjes) een nieuwe versie van die richtlijn uitgekomen. Helaas niet als boekvorm, maar alleen in die verschrikkelijke kennismodule.

https://www.crow.nl/over-crow/nieuws/20 ... niet-autos

Er staat ook letterlijk "Het beginpunt van een geleiderailconstructie die begint met een ondergrondse verankering onder een verticale helling van 1 : 25 is niet toegestaan." En dat betekend dus ook voor alles wat altijd al steiler was. Antwoord is dus, het mocht al niet, en nu mag het nog steeds niet.

Kortom, voor iedere streng moet nu een terminal komen om de streng geleiderail in te leiden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door mavas » di 10 dec 2019, 15:24

Dan hebben ze in Zuid-Holland nog wat te doen: https://www.google.nl/maps/@52.0021744, ... 312!8i6656 ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie