Riksväg 40-1 by European Roads, on Flickr

Riksväg 40-2 by European Roads, on Flickr
Moderator: Moderatoren
Welk land zal daar niet naar streven...CasablancaMarocco schreef: ↑ma 04 nov 2019, 1:15 Ik heb wel eens gelezen dat Zweden streeft naar 0 verkeersdoden..
Dat komt ook gewoon omdat het land veel dunbevolkter en de wegen dus ook veel rustiger zijn. In Nederland zie je ook echt wel verschil tussen plattelandsgebieden en verstedelijkte gebieden, alleen is er hier gewoon minder (dunbevolkt) platteland.Eemspoort schreef: ↑di 05 nov 2019, 8:29 In ruim 2 weken zo'n 3.500 km in Zweden gereden en misschien 1 of 2 hufters gezien. Dat red je in Nederland al binnen 5 km.
Ook word er beter nagedacht door de automobilisten. Men anticipeert vele malen beter dan hier. Het verkeer loopt daar vloeiend zonder traag te zijn.
Zweden heeft ook een historie van Vmax 110 als limiet op 1x2-wegen bubeko, als ze de beschikking hadden over vluchtstroken/uitwijkstroken die ook als voetpad en fietspad gebruikt worden. In 1998 was ik met mijn ouders op vakantie, vlakbij deze weg. Ik heb er nog langs gefietst, maar de Vmax was daar dus 110. Volgens mij zijn dat soort wegen al begin deze eeuw teruggebracht naar 90 of lager. Ik meen dat er op het noordelijke deel van de E4 nog wel wat langer de Vmax 110 is aangehouden voor dit soort delen.
Er zijn ook al dermate veel verschillende veerverbindingen tussen Denemarken/Duitsland en Zweden/Noorwegen dat het weinig verschil zal maken. Voor wie vanuit Nederland richting Oslo wil waren er eigenlijk sowieso al betere alternatieven.
Dat is inderdaad de strategie, men waardeert twee keer per jaar een paar honderd kilometer hoofdweg af naar een lagere snelheid. En tegelijkertijd komen er een paar keer per jaar weer tientallen snelheidscamera's bij. De hoofdwegen zijn nu een woud van snelheidscamera's geworden bij te lage maximumsnelheden. Tegelijkertijd stagneert de daling van het aantal verkeersdoden door deze eenzijdige blik op verkeersveiligheid.
Nieuw is dit niet; tot ergens in de jaren 90 als ik mij goed herinner voer Stena vanuit Grenaa zowel naar Varberg als naar Halmstad
Klopt, en volgens mij ook nog een route naar Helsingborg. Wij hebben er een paar keer gebruik van gemaakt (naar Varberg) ergens in de jaren 80. Weet wel dat de schepen, van Lion Ferry toen nog, een stuk ouder, kleiner en onconfortabeler waren dan die van Stena Line.mvalkenburg schreef: ↑ma 11 nov 2019, 18:12Nieuw is dit niet; tot ergens in de jaren 90 als ik mij goed herinner voer Stena vanuit Grenaa zowel naar Varberg als naar Halmstad
Dat Zweden standaard een 70 km/h bubeko heeft klopt formeel wel, maar in de praktijk komt die snelheid heel weinig voor op doorgaande wegen. Dat is over het algemeen 80 of 90 km/h en in het noorden 100 km/h, ook op standaard 2x1 wegen. Ook op de brede wegen die Zweden nog over heeft is de snelheid nu meestal 80 of 90 km/h, dat is een verlaging van soms wel 30 km/h zonder aanpassingen aan het wegbeeld.
tot het knooppunt met de E18 is het
Nee de enige veerdienst die daar vaart is Helsingborg-Helsingor