Opmerkingen over het forum

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Kaaiman » wo 20 nov 2019, 9:09

Eigenlijk zou je moeten kijken wanneer op de dag het gemiddelde aantal bezoeken laag ligt en op basis daarvan een tijdverdeling voor de backups maken, zodat zo min mogelijk gebruikers er last van ondervinden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Juerd » wo 20 nov 2019, 11:26

Palance schreef: di 19 nov 2019, 21:18En als je bv 1 maal per dag (bv om 0.00) een backup draait?
Het aantal backups kan worden verlaagd, des noods tot 0. Dat is goed voor de performance en bereikbaarheid, zeker als het maken van backups tot verstoring van de dienstverlening leidt. Het scheelt ontzettend veel opslagruimte, en omdat backups behoorlijk zwaar zijn voor de apparatuur, gaat het ook nog langer mee en is de kans op dataverlies ironisch genoeg ook nog eens kleiner.

Maar 4 keer per dag vind persoonlijk ik al weinig voor iets waar mensen met hart en ziel een boel inhoudelijke content produceren; liever zou ik het naar 6 of 8 verhogen, zoals ik op menig andere server ook doe. Echter, mocht het bestuur van de vereniging besluiten dat bereikbaarheid voor nieuwe berichten belangrijker is dan het behoud van wat er al gepost is, dan is minder backups maken altijd een optie.
Kaaiman schreef: wo 20 nov 2019, 9:09 Eigenlijk zou je moeten kijken wanneer op de dag het gemiddelde aantal bezoeken laag ligt en op basis daarvan een tijdverdeling voor de backups maken, zodat zo min mogelijk gebruikers er last van ondervinden.
Ik denk dat het met 0:00, 6:00, 12:00, 18:00 al aardig in de buurt komt van de rustmomenten.

Het probleem dat ik zie met je voorstel om geen backups te maken als er meer mensen hinder van ondervinden, is dat dat de functie van backups uit het oog verliest, en alleen ingaat op de overlast die het veroorzaakt. Juist op de drukke momenten wordt er meer data geproduceerd en zou de frequentie voor het maken van backups eigenlijk juist hoger moeten zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 nov 2019, 15:58

^^ Ik heb er niet veel last van, maar 12.00 uur is voor veel mensen wel in de pauze en dus een mooi moment voor het forum. Alles een uurtje eerder, dus om 5, 11, 17 en 23 uur zal denk ik net iets minder ingrijpend zijn. Minder backups maken lijkt me geen optie.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door harry » wo 20 nov 2019, 20:06

Coen Tunnel schreef: wo 20 nov 2019, 15:58Minder backups maken lijkt me geen optie.
Ik vind 4 keer per dag wel veel voor een discussieforum. (De Wegenwiki is wat anders.)
Als er eens een keer een calamiteit is, hoe erg is het dan dat je terug moet naar de situatie van gisteren?
(Dit is een open vraag, want ik lees minder dan 1/3 van de berichten op het forum. Het kan dus zijn dat ik belangrijke teksten mis die niet opnieuw door de afzender geüpload kunnen worden.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Piles » wo 20 nov 2019, 20:10

4 keer per dag een full-backup is wellicht wat veel. Kun je niet 1 keer per dag een full-backup en meerdere keren per dag een back-up van de mutaties van die dag? Of is dat technisch te ingewikkeld?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Egbert » do 21 nov 2019, 7:18

harry schreef: wo 20 nov 2019, 20:06
Coen Tunnel schreef: wo 20 nov 2019, 15:58Minder backups maken lijkt me geen optie.
Ik vind 4 keer per dag wel veel voor een discussieforum. (De Wegenwiki is wat anders.)
Als er eens een keer een calamiteit is, hoe erg is het dan dat je terug moet naar de situatie van gisteren?
(Dit is een open vraag, want ik lees minder dan 1/3 van de berichten op het forum. Het kan dus zijn dat ik belangrijke teksten mis die niet opnieuw door de afzender geüpload kunnen worden.)
Ben ik het mee eens. Een keer per dag zou ik echt genoeg vinden.
Als het vaker moet en vooral als het overdag moet dan moet je eerst maar eens een methode bedenken dat het zonder onderbrekingen kan. Door een shadowdatabase of zo.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Kaaiman » do 21 nov 2019, 7:37

Gezien de schaal van het forum en het daarmee samenhangende aantal berichten, vind ik 1 backup per dag wel te weinig. 4 is prima.

Wat de wiki betreft: in de inhoud zit meer voorbereiding, maar de doorloopsnelheid lijkt me een stuk lager dan die van het forum. 4 backups is dan vooral om de zwaarte van eventueel verlies te beperken, waar dat bij het forum vooral bedoeld is voor de veelheid van berichten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Palance » do 21 nov 2019, 8:50

E.e.a. komt wel voort uit incidenten uit het verleden. We zijn namelijk wel eens dagen aan forummateriaal kwijtgeraakt dat niet of vrijwel niet meer terug te halen was. Volgens mij was de Wiki er toen nog niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Attietattie » do 21 nov 2019, 12:18

Ik zie geen enkel bezwaar in eenmaal per dag backuppen. Die paar berichten heb ik vast wel.onthouden. En met alle respect, er zijn geen levens afhankelijk van wat er hier allemaal wordt gepost hè...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Snelwegfreak » do 21 nov 2019, 13:28

^^ Eens. Ik kan me niet heugen dat er elke dag zóveel belangrijke berichten worden gepost dat een eenmaal daagse back-up te riskant zou zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Chris » do 21 nov 2019, 13:49

Ligt de traagheid wellicht aan het feit dat het forum en de wiki gelijktijdig gebackupt worden?

Wat op het forum ook curieus is, is het enorme aantal bezoekers de afgelopen half jaar. Elke week is er weer een nieuw record: Het grootste aantal gebruikers online was 1566 op wo nov 20, 2019 2:27 am

Op te merken is dat er gigantisch veel Chinezen als gast op het forum zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Coen Tunnel » do 21 nov 2019, 16:08

Snelwegfreak schreef: do 21 nov 2019, 13:28 ^^ Eens. Ik kan me niet heugen dat er elke dag zóveel belangrijke berichten worden gepost dat een eenmaal daagse back-up te riskant zou zijn.
Tot er een dag is waarop iets gebeurt en die actualiteit heel veel extra posts genereert en het forum dan uitvalt en een back-up nodig is.

De vier back-ups per dag zijn voor een forum als dit echt wel redelijk, ik vertrouw wat dat betreft ook liever op de expertise van Juerd. De vier korte onderbrekingen per dag dat het forum niet bereikbaar is zijn misschien vervelend, maar ook niet uitermate storend. Ik denk dat die van 12:00 uur en 18:00 uur het meest storend zijn, vandaar dat ik had voorgesteld alle back-ups één uur eerder te doen, zodat die van 12:00 uur (pauzetijd) naar 11:00 uur wordt veplaatst en die van 18:00 uur (wanneer mensen net thuis zijn) naar 17:00 uur (wanneer velen nog onderweg zijn).

We hebben gelukkig bijna nooit meer de situatie dat er een back-up nodig is, maar zoals Palance al aangaf, was dat in het verleden wel eens het geval. Het is fijn als er dan een zo recent mogelijke back-up beschikbaar is en er zo min mogelijk informatie verloren gaat.
Chris schreef: do 21 nov 2019, 13:49 Ligt de traagheid wellicht aan het feit dat het forum en de wiki gelijktijdig gebackupt worden?
Als dat de oorzaak is, dan zou ik het forum zoals voorgesteld een uur eerder back-uppen, en de Wegenwiki op de gebruikelijke tijden.
Attietattie schreef: do 21 nov 2019, 12:18 Ik zie geen enkel bezwaar in eenmaal per dag backuppen. Die paar berichten heb ik vast wel.onthouden.
Er zijn dagen dat ik meerdere lange, inhoudelijke posts plaats. Natuurlijk kan dat ook verloren gaan met vier back-ups per dag, maar de kans is dan wel kleiner.
En met alle respect, er zijn geen levens afhankelijk van wat er hier allemaal wordt gepost hè...
Ja haha, zo kun je alles wel bagatelliseren. ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Snelwegfreak » do 21 nov 2019, 16:29

Coen Tunnel schreef: do 21 nov 2019, 16:08Tot er een dag is waarop iets gebeurt en die actualiteit heel veel extra posts genereert en het forum dan uitvalt en een back-up nodig is.
Coen Tunnel schreef: do 21 nov 2019, 16:08Ja haha, zo kun je alles wel bagatelliseren dramatiseren.
;)
Mijn grootouders zeiden dan vaak: "en als de hemel naar beneden komt, hebben we allemaal een blauw petje op."
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Coen Tunnel » do 21 nov 2019, 18:39

Snelwegfreak schreef: do 21 nov 2019, 16:29
Coen Tunnel schreef: do 21 nov 2019, 16:08Tot er een dag is waarop iets gebeurt en die actualiteit heel veel extra posts genereert en het forum dan uitvalt en een back-up nodig is.
Coen Tunnel schreef: do 21 nov 2019, 16:08Ja haha, zo kun je alles wel bagatelliseren dramatiseren.
;)
Mijn grootouders zeiden dan vaak: "en als de hemel naar beneden komt, hebben we allemaal een blauw petje op."
Ik ben de eerste om toe te geven dat de kans dat zoiets gebeurt heel klein is, de betrouwbaarheid is tegenwoordig gelukkig veel beter dan in de begindagen. Er zijn hier op het forum uiteraard ook voldoende dagen dat er simpelweg minder gepost wordt, en er minder nieuws is. Maar het neemt niet weg dat er potentieel grote gevolgen kunnen zijn - er is misschien een kleine kans dat mijn geschetste scenario uitkomt, maar ondenkbaar is het ook niet. Het is bij vrijwel elk bedrijf niet ongebruikelijk om van een worst-case scenario uit te gaan en op basis daarvan een redelijke voorzorgsmaatregel te bedenken. Of het nou iets kleins is als back-ups voor het Wegenforum, of iets groots als de Deltawerken die we hebben voor een situatie die gemiddeld nog niet eens elke 100 jaar voorkomt; een goed plan om onvoorziene situaties op te lossen is nooit verkeerd. Zelfs voor privé-aankopen kijken mensen naar de meest extreme situaties: ze kopen die stationwagon met trekhaak omdat ze met de sleurhut op vakantie willen, die andere 49 weken in het jaar hebben ze eigenlijk niet zo'n grote auto nodig.

Regelmatig back-uppen is weinig ingrijpend en verkleint de gevolgen aanzienlijk. Het is een soort verzekering om eventuele schade te beperken. Natuurlijk hoop je dat je, net als met elke verzekering, het niet nodig hebt, dat alles loopt zoals het moet lopen. Maar als dat niet het geval is, dan is het fijn dat je niet veel kwijt bent.

Je kunt je wel afvragen of bijvoorbeeld de back-up van 06:00 uur nodig is omdat de activiteit op het forum gedurende de nacht erg klein is (er zal na de back-up van middernacht weinig nieuws geplaatst zijn), maar aan de andere kant is de back-up van 06:00 uur ook eentje die voor bijna niemand storend is.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Mark » do 21 nov 2019, 18:43

Eerlijk is eerlijk, wat zijn die paar minuten onbereikbaarheid nou waard ten opzichte van de zekerheid hebben dat data goed en regelmatig wordt geback-upt? We hebben het hier niet over de site van een grote bank die een 99,9999% uptime garantie moet hebben.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Snelwegfreak » do 21 nov 2019, 19:04

Is ook allemaal zo. Op zich heb je weinig last van die backups, hoewel ik ze wel erg vaak tref. Maar dat kan ook iets over mijn forumgebruik zeggen ;)
(ik vind het prima als het naar eenmaal daagse backup gaat, ook prima als het er twee worden, of vier blijven...)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door harry » do 21 nov 2019, 20:54

Welke rampen gebeuren er dan als je 1 dag forumverkeer kwijt bent?

Als ik op vakantie ga zeg ik meestal mijn krant af. En ik lees hem dan ook niet on-line. Ik heb niet het idee dat ik dan veel mis. Het Wegenforum is voor mij ongeveer hetzelfde.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door mhkamp » do 21 nov 2019, 21:19

^^ Ik denk dat bij sommigen het stoom uit de oren komt... een geval van uitbarsting :D :D

Die 4 backups gewoon laten staan. Ik heb er geen tot weinig hinder van. En als het forum 'vastloopt' kijk ik op de klok en denk dan "hmm over 10 minuten weer proberen."
Maar misschien is communicatie ook wel handig. Nu krijg je een foutmelding. Is het niet handig dat er een leuke tekst komt van 'even geduld, forum is bezig met een backup' voor uw gezondheid.' ?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Coen Tunnel » do 21 nov 2019, 21:57

harry schreef: do 21 nov 2019, 20:54Welke rampen gebeuren er dan als je 1 dag forumverkeer kwijt bent?
Net zoveel als dat je een week forumverkeer kwijt bent. Of een jaar. En de wereld zal zelfs blijven draaien als dit forum voorgoed op zwart gaat. Natuurlijk gebeuren er geen rampen, maar leuk is anders.
Als ik op vakantie ga zeg ik meestal mijn krant af. En ik lees hem dan ook niet on-line. Ik heb niet het idee dat ik dan veel mis. Het Wegenforum is voor mij ongeveer hetzelfde.
Heb je wel het idee dat je veel mist doordat dit forum viermaal per dag kortstondig onbereikbaar is?

Mensen gebruiken het Wegenforum op verschillende manieren. Sommigen zijn alleen op bepaalde tijdstippen actief, anderen gedurende de hele dag wel. Sommigen lezen alleen maar, of schrijven vooral korte berichten, anderen schrijven juist langere inhoudelijke berichten. De een kan makkelijker zonder het forum dan de ander. Dan is dit forum misschien niet van levensbelang, maar voor sommige mensen heeft dit forum (en de contacten die ze hier hebben) wel heel veel waarde. En dan is het het ook waard er zo goed mogelijk voor te zorgen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door harry » vr 22 nov 2019, 14:20

Coen Tunnel schreef: do 21 nov 2019, 21:57voor sommige mensen heeft dit forum (en de contacten die ze hier hebben) wel heel veel waarde.
De contacten verdwijnen natuurlijk niet na 1 dag.
En het is ook niet zo dat je 1 dag lang niet op het forum kunt komen, het gaat er alleen om dat je de informatie sinds de laatste back-up kwijt bent.

Wat mij betreft is de meeste informatie op dit forum zodanig vluchtig dat het niet erg is een dag te missen (van de orde "Ik vind dat Zierikzee vanaf Nijmegen op de wegwijzers moet").
De dingen die mensen echt belangrijk vinden worden toch wel opnieuw verteld, mocht het forum een dag informatie missen.
2 dagen wordt al ingewikkelder (wat zei ik ook alweer, eergisteren?), dus voor mij zou een back-up 1 keer per dag acceptabel zijn.

Maar de backups zelf zitten mij niet echt in de weg, ik ben alleen nieuwsgierig waarom men ze zo belangrijk vindt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Juerd » za 23 nov 2019, 17:33

Egbert schreef: do 21 nov 2019, 7:18dan moet je eerst maar eens een methode bedenken dat het zonder onderbrekingen kan.
Dit schiet bij mij enorm in het verkeerde keelgat. Wij, als forumteam, moeten helemaal niets. Iedereen die aan dit forum werkt doet dat vrijwillig en naar eigen inzicht, eventueel gecorrigeerd door ALV of bestuur. Jij bent niet in een positie om enige voorwaarde te stellen en ik hoop dat je zulke opmerkingen niet meer maakt. Voorstellen en vragen zijn welkom, eisen niet.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Juerd » za 23 nov 2019, 17:40

Attietattie schreef: do 21 nov 2019, 12:18En met alle respect, er zijn geen levens afhankelijk van wat er hier allemaal wordt gepost hè...
Ik hoop dat zulke systemen dan ook niet afhankelijk zijn van slechts 4 backups per dag. Bedenk het volgende: van de wegenforum-server worden MINDER backups gemaakt, dan de meeste andere servers die ik beheer.

Als er levens van afhingen, zou het zijn ingericht met intrinsieke veiligheden zoals store-and-forward en volcontinue replicatie naar geografisch uiteen gelegen locaties. Het zou niet draaien op een enkelvoudige virtuele server, maar op een cluster van goed gemonitorde en redundant opgestelde servers. Het aantal servers dat voor de zekerheid zorgt, zou fors meer zijn dan het aantal servers dat nodig is om de dienst überhaupt te leveren. Er zouden mensen 24/7 paraat staan om in te grijpen bij storingen, ondanks dat je niets merkt van de storing omdat andere systemen het al lang hebben overgenomen :-)

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Juerd » za 23 nov 2019, 17:43

Chris schreef: do 21 nov 2019, 13:49Ligt de traagheid wellicht aan het feit dat het forum en de wiki gelijktijdig gebackupt worden?
Sterk punt! Vroeger gingen ze na elkaar, maar toen de vereniging er kwam is het uit elkaar getrokken naar 2 accounts met aanvankelijk dezelfde configuratie. Inderdaad worden de backups tegelijk gemaakt. Ik zal als proef de wiki 10 minuten later laten backuppen.

Update: de backup van het forum was nu in 3 minuten klaar in plaats van de gebruikelijke 5 à 6, en in de tussentijd bleef het forum bereikbaar (wel hartstikke traag).

Update 2: de backup van de wiki was nu in 4 minuten klaar in plaats van de gebruikelijke 7 à 9, en in de tussentijd waren forum en wiki goed bereikbaar. Het verschil is waarschijnlijk dat phpbb (de forumsoftware) voor elke paginaweergave naar de database wil schrijven, terwijl mediawiki (de wikisoftware) zulke zware dingen zo veel mogelijk probeert te voorkomen.

Update 3: naar aanleiding van bovenstaande observatie heb ik de sessietabel van phpbb aangepast zodat ie niet op disk wordt geschreven, maar alleen in het geheugen blijft. Het nadeel daarvan is dat iedereen is uitgelogd als de server opnieuw wordt gestart, maar het voordeel is dat een testbackup nu nog maar 2 minuten duurde en het forum in de tussentijd naar omstandigheden vlot bleef functioneren.
Laatst gewijzigd door Juerd op za 23 nov 2019, 19:21, 3 keer totaal gewijzigd.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Juerd » za 23 nov 2019, 17:46

harry schreef: do 21 nov 2019, 20:54Welke rampen gebeuren er dan als je 1 dag forumverkeer kwijt bent?
Daar tegenover: welke rampen gebeuren er als het forum 4 keer per dag enkele minuten lang slechter bereikbaar is?

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Juerd » za 23 nov 2019, 18:58

Over rampen gesproken: zojuist was eventjes alles stuk omdat ik de cache leegde via het beheerderspaneel van phpbb. Pas toen ik de cache handmatig van de schijf gooide, werkte het weer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Chris » za 23 nov 2019, 19:04

^^ Zie je misschien ook een mogelijkheid dat autocomplete op het zoekveld de Wegenwiki weer gefixt kan worden? Dat werkt al een aantal maanden niet meer.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Juerd » za 23 nov 2019, 19:09

Ik zou niet weten waar te beginnen, aangezien ik daar nog nooit iets mee heb gedaan. Eigenlijk heb ik niet zo'n zin om me in dit onderwerp te verdiepen.

Update: Mark heeft me net verteld wat er moest gebeuren en dat lijkt te werken.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door captain007 » za 23 nov 2019, 19:44

^^ Bedankt voor het fixen en kijken naar de backups 8-) 8-)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door mhkamp » zo 24 nov 2019, 17:43

Vandaag had ik meedere keren problemen om in te loggen:

Afbeelding

"Het verstuurde formulier is ongeldig". :dontknow:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Palance » zo 24 nov 2019, 17:46

Oh, gelukkig, ik dacht dat ik de enige was. Ik ben namelijk met een nieuwe laptop bezig en vreesde dat daar iets mis was, maar blijkbaar toch niet. Op 2 devices (waaronder de nieuwe laptop) kom ik er daardoor niet meer in, maar via een andere laptop stond ik gelukkig nog ingelogd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie