[BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Chris » vr 21 jun 2019, 20:20

Er zijn twee contracten getekend voor de bouw van 11,8 kilometer A1 tussen Počitelj en Zvirovići in het zuiden van Bosnië. Dit wordt door een Chinees en Azerbeidzjaans bouwbedrijf uitgevoerd. Eind 2021 moet het klaar zijn.

Ik vraag me af waarom er in Bosnië en Servië geen Europese bouwbedrijven zulke contracten binnenhalen, maar vooral bouwbedrijven uit landen als China en Azerbeidzjan. Ik vraag me toch af of er iets met de regelgeving of financiering gesjoemeld wordt. Bijvoorbeeld staatssteun waardoor deze bedrijven onder de kostprijs kunnen bieden. De Chinese bouwbedrijven zijn sowieso staatsbedrijven, wellicht dat uit Azerbeidzjan ook wel.

Het gaat om een consortium: China State Construction Engineering Corporation, AzVirt, Sinohydro Corporation en PowerChina RoadBridge Group.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Lekkere Kwal » vr 21 jun 2019, 21:09

^^ dat van de Chinese staatssteun is toch wel algemeen bekend? Vandaar dat je het bijvoorbeeld niet binnen de EU ziet, daar valt voor hen geen winst te behalen en er gelden strengere regels. In Afrika is het tegenwoordig schering en inslag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Chris » vr 21 jun 2019, 21:15

Volgens mij is zo'n contract vaak ook gerelateerd aan een lening van hetzelfde land. Dan maak je je wel erg afhankelijk van China en Azerbeidzjan. De Chinezen financieren en bouwen veel infrastructuur. Maar ik vraag me af in hoeverre dit een obstakel gaat zijn voor toetreding tot de EU als die landen zoveel 'liability' hebben aan China of Azerbeidzjan. Aan de andere kant hebben sommige EU landen dit ook (zoals havens).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Palance » zo 30 jun 2019, 10:38

Tussen Zenica en Žepče aan de M17 liggen meerdere tunnels, waaronder de Vranduk I (426 meter) en de Vranduk II (1011 meter). Met name de laatstgenoemde tunnel wordt momenteel flink opgeknapt (nieuw licht, asfalt, etc). Om het in goede banen te leiden moet al het verkeer over een afstand van 2 kilometer over 1 rijstrook. Doordat ook het asfalt deels is weggeschraapt mag het verkeer niet harder dan 20 km/h. Aangezien die één van de hoofdwegen van Bosnië is, laat het zich raden dat dit een enorme chaos oplevert. Probleem hier is dat er nauwelijks goede alternatieve verbindingen zijn in de regio. Nu het in de zomer drukker wordt gaat pas blijken wat voor verkeersellende dit oplevert.

In ieder geval is de M-17 in het zomerseizoen geen serieuze alternatieve route voor verkeer dat vanuit Midden- en Oost-Europa via BiH naar Kroatië wil rijden.

De werkzaamheden zijn overigens al enkele maanden bezig en duren tot eind oktober. Er is wel een lokaal alternatief (R445 door het dorpje Vranduk langs de Bosna), maar de wegen zijn niet berekend op zoveel verkeer en met name zwaar verkeer.
Die weg wordt nu met spoed opgeknapt (zodat dus ook dáár werkzaamheden zijn!), en het plan is om dit in juli gereed te hebben. Het idee is dat om vrachtverkeer via die alternatieve route om te leiden en overig verkeer - nog steeds om-en-om via 1 rijstrook - door de tunnels en de M17, om ze enige verlichting te brengen in de wachttijden. Ik heb al verhalen gelezen dat die kunnen oplopen tot 3 uur, en dan is het toeristische seizoen nog niet eens begonnen! Ook komt het regelmatig tot aanrijdingen in de tunnel, zodat er soms tijdelijk sowieso helemaal geen verkeer meer mogelijk is.

Locatie van de tunnels: https://www.google.nl/maps/@44.2958906,17.8980317,14z

Een filmpje van de passage door de tunnel Vranduk II:
Link
En wat plaatjes:

File op de M17
Afbeelding

Rommelig rijden in de tunnel Vranduk II
Afbeelding

De alternatieve route via de R445 loopt ook vast, zowel door drukte als door werkzaamheden.
Afbeelding

Vorige week legde noodweer de alternatieve route sowieso helemaal plat:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Chris » zo 30 jun 2019, 10:58

Tja, alternerend verkeer over een lang stuk met 20 km/h... dat levert inderdaad makkelijk lange wachttijden op. 2 kilometer, met 20 km/h, dat is 6 minuten rijtijd per richting, als je dat 1 of 2 minuten groen per richting geeft, plus ontruimingstijd, dan kom je zo op 8+ minuten per fase. Dan kan je dus maar 3 of 4 keer per uur per richting het verkeer er door laten.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Lekkere Kwal » zo 30 jun 2019, 15:58

Zou het niet handiger zijn om 1 richting permanent (of zeg urenlang) om te leiden via de R445 en die ook eenrichtingsverkeer laten zijn? Dan win je ook de pauzes om te wisselen en creëer je een constante stroom.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Palance » vr 12 jul 2019, 13:40

Chris schreef: za 01 jun 2019, 17:47 Is die bypass van Brčko eigenlijk al open?
Die zou volgens lokale media vanmorgen om 10 uur geopend zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Tarzan » vr 26 jul 2019, 12:13

De tunnel Zaba op de weg Stolac - Neum is 'doorboord', daarnaast is ook een deel van de weg geopend

De tunnel Zaba:
Afbeelding

Afbeelding

De geopende weg:
Link
...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Palance » zo 28 jul 2019, 21:02

Het nieuwe grenscomplex Gradiška (de E661 in aanbouw)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 jul 2019, 22:54

^^ Wanneer zou dit moeten openen?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Palance » ma 29 jul 2019, 7:44

Eerst moet de brug over de Sava nog (af)gebouwd worden. Wat dat betreft zijn ze hier wel heel erg op de zaken vooruit gelopen, het kan nog zomaar 3 jaar duren voordat dit in gebruik wordt genomen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Tarzan » ma 29 jul 2019, 12:45

Iets verderop op de Sava rivier, het gedeelte Svilaj - Odžak
Link
...

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Tarzan » vr 02 aug 2019, 9:16

De bypass van Zenica, tracé Drivuša - Klopče is klaar.

Link
...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Willem » vr 02 aug 2019, 14:40

Dat zal een hoop reistijd schelen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Chris » vr 02 aug 2019, 17:11

Dat stuk kan volgens mij niet open voordat de gehele bypass van Zenica gereed is.

Die klimstroken / daalstroken zijn wel opvallend. Maar voor de rest ziet het er goed uit, beter dan dat gepruts / geknutsel wat je in Roemenië of Bulgarije ziet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Palance » zo 04 aug 2019, 10:23

Palance schreef: zo 28 feb 2016, 17:39 Een terugkerend probleem in met name door Kroaten bewoonde gebieden in het zuiden van het land blijft dat met grafitti massaal cyrillische teksten op wegwijzers met grafitti onleesbaar worden gemaakt. In Široki Brijeg was de wegbeheerder het zo zat dat de cyrillische teksten maar zijn afgeplakt.
(foto)
In Posušje is die tweetaligheid min of meer omzeild door geen cyrillisch op de borden te zetten, maar glalogitisch, een oud-Slavisch schrift dat overigens niemand kan lezen.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Jeroen » zo 04 aug 2019, 11:50

Zijn er eigenlijk nog veel mensen op de Balkan die het Latijnse schrift niet kunnen lezen?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Palance » zo 04 aug 2019, 12:14

Ik kan het me niet voorstellen dat die er nog zijn. Hoogstens oudere mensen uit Bulgarije of Noord-Macedonië of Griekenland, maar ik denk niet dat dat een grote groep kan zijn.

Edit: Het zal ook afhangen van in welke tijd je bent opgegroeid. Ik vond uit een artikel van enkele jaren terug een diagram van gebruik van Cyrillisch in Servië, uitgesplitst per bevolkingsgroep. De vraag was wat men bij het schrijven als eerste gebruikt (blauw=latijns schrift, oranje=cyrillisch, grijs=maakt niet uit en geel=geen antwoord)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 aug 2019, 13:58

^^ Ik had in Servië de indruk dat alles wat op jongeren en hogeropgeleiden gericht is gewoon het Latijnse schrift gebruikt. Specifieke tijdschriften zijn vaak gewoon in het Latijnse schrift, bij bv. de McDonald's maar ook hippe restaurants en bars staat alles in het Latijnse schrift aangegeven.

Ik ben volgende maand weer in Belgrado, voor het eerst sinds 2007 (twee jaar geleden was ik slechts op doorreis door Servië en ben ik niet echt de steden in geweest), dus dan zal ik wel even kijken hoeveel Cyrillisch ik in de praktijk aan zal treffen.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door NWH » ma 05 aug 2019, 9:30

Ik ben 2 maanden geleden in Belgrado geweest en mij viel op dat het Cyrillisch op aardig wat plekken nog gebruikt wordt.
Zo was de naam van de 24/7 supermarkt die bij ons in de straat zat geschreven in het Cyrillisch. Reclames op stadsbussen waren afwisselend Cyrillisch / Latijns.
Ik heb een aantal (voetbal-) stadions bezocht waarop de naam in het Cyrillisch staat. Ook in de wat oudere restaurants is de menukaart vaak nog in het Cyrillisch. Zelfs in/rond het centrum van de stad. Uiteraard zijn in de hippe bars etc. de menukaarten in het Latijnse schrift.
Een aantal folders van bezienswaardigheden waren in het Cyrillisch, maar dat heeft natuurlijk ook een toeristische inslag.

Kortom, je komt het op veel plekken nog tegen is mijn ervaring.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Palance » ma 16 sep 2019, 20:01

De tunnel Vranduk in de M17 die nog steeds in renovatie is. En ja, verkeer mag hier nog steeds langs.

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Tarzan » do 10 okt 2019, 14:53

Ik kwam onderstaande video tegen op YouTube, het viaduct van de A1 bij Zenica is aan beide kanten verbonden:
Link
...

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Tarzan » vr 18 okt 2019, 12:36

Het algortime van Google is toch geweldig, kreeg de onderstaande video in mijn aanbevolen lijstje (video is van een paar maanden geleden):
Link
...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Chris » ma 21 okt 2019, 20:18

JP Autoceste heeft € 600 miljoen aan financiering vastgesteld voor 35,6 kilometer van de A1 tussen Ovčari en Mostar en de bouw moet midden 2020 starten. Kennelijk komt er een 12 kilometer lange tunnel 'Prenj', waarvan de bouw 6 jaar gaat duren.

Ik dacht altijd dat men de A1 via de canyon van de Neretva wilde aanleggen, in eerste instantie met 1 rijbaan, via Jablanica. Het lijkt er op dat de A1 dan dwars door dat gebergte aangelegd wordt met een lange tunnel.

Artikel: https://seenews.com/news/bosnias-autoce ... ort-673244

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Palance » vr 01 nov 2019, 17:01

De snelwegen E661 (Gradiška-Banja Luka) en Banja Luka-Doboj hebben sinds deze week een gesloten tolsysteem. Van Gradiška tot aan Doboj kost het nu 10 Mark - ongeveer € 5,10 - voor een afstand van rond de 100 kilometer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 nov 2019, 18:16

Ik zag eind september al het tolstation bij Gradiška, en dacht dat ik daar moest stoppen, maar ik kon gewoon doorrijden. :) De snelweg Autoput 9. januar (Banja Luka-Doboj) is overigens een mooie weg waar je ook prima 130 kan en mag rijden. Ik denk dat de fijnste, meest hoogwaardige route tussen Zagreb en Sarajevo nu via Gradiška loopt, en dan over de E-661, Autoput 9. januar, M-17 en A-1.

Ik neem aan dat die rare tolstations in de knooppuntbochten bij Mahovljani dan ook opgeruimd gaan worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Chris » za 23 nov 2019, 14:08

Gisteren is de bouw begonnen van 10 kilometer A1 tussen Počitelj en Zvirovići in het zuiden van Bosnië.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Willem » za 23 nov 2019, 20:12

Zo te zien wordt de weg door Chinezen gebouwd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Chris » vr 29 nov 2019, 15:44

Bewegwijzering die aangeeft hoeveel van een weg verhard of onverhard is. Ook: moet dit niet geel zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Willem » vr 29 nov 2019, 16:14

Het doet zo wat aan Slowakije denken.

Plaats reactie