Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » vr 29 nov 2019, 0:50

Op de A13 is deze week een oud bord weggehaald. In de spoiler oud en nieuw:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Het laatste bord op de rotonde Rotterpolderplein is inmiddels ook vervangen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Nog wat foto's van borden rond knooppunt Reitdiep (N370/N355):
SPOILER: TOON

Ring-west:
Afbeelding
Afbeelding

Rign-noord:
Afbeelding
Oud en nieuw op de N46 afrit Driebond. Het nieuwe hangt er al een tijdje, maar ik had er nog geen foto van.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding

Er is een duidelijk verschil met de provinciale NBN van 1 afrit terug:
Afbeelding
(geen echt nieuw bord, wel nieuwe foto)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » ma 02 dec 2019, 11:13

A28 > Zwolle, :AS: 16. Weer geen doel ten noorden van Zwolle, waar dat makkelijk had gekund.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 02 dec 2019, 11:23

^^ Het wordt wel erg als Emmeloord en Kampen als doelen voorbij Zwolle wel mogen, omdat ze nu eenmaal voor Zwolle afslaan, maar de verbindingen naar Groningen en Leeuwarden niet.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » ma 02 dec 2019, 11:29

^^ Het is ook apart dat twee afslaande doelen in lijn worden aangegeven. Ik zou misschien eerder een doel voor de A50-Zuid verwachten ipv Kampen. En het verdwijnen van Dronten op de afrit vind ik ook een misser.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » ma 02 dec 2019, 11:40

BHJ schreef: ma 02 dec 2019, 11:29 Ik zou misschien eerder een doel voor de A50-Zuid verwachten ipv Kampen.
Dat heeft niet zo veel zin. Iedere afslag van dit deel van de A28 biedt een snelle binnendoorroute naar Apeldoorn. Apeldoorn via Hattemerbroek is dan een behoorlijke omweg en pas relevant vanaf de afslag Wezep.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 dec 2019, 12:01

BHJ schreef: ma 02 dec 2019, 11:29 ^^ Het is ook apart dat twee afslaande doelen in lijn worden aangegeven. Ik zou misschien eerder een doel voor de A50-Zuid verwachten ipv Kampen. En het verdwijnen van Dronten op de afrit vind ik ook een misser.
Welk doel voor de A50-zuid dan? Epe is er vlak hiervoor al afgegaan, en Apeldoorn is ook sneller via elke binnendoorroute. Hoeft pas bij KP Hattemerbroek op de borden, zoals boe! al aangaf, voor verkeer vanaf Wezep. Alleen Hattem en Heerde zijn vanaf dit punt relevant als A50-zuid-doelen waarvoor je via KP Hattemerbroek zou rijden, en die doelen hoef je hier niet te vermelden.

Kampen is het eerstvolgende hoofddoel aan de N50, dus is ook geen gekke vermelding. Maar dat Groningen hier gesneuveld is, en vanaf Utrecht ook niet over de snelste, kortste en minst filegevoelige route wordt aangegeven (A27-A6-A7), is wel een gemis. En dat je tot KP Hattemerbroek moet wachten voor het eindelijk wel eens op de borden komt is behoorlijk absurd.

Ook Dronten hoeft hier niet aangegeven te worden. Lange-afstandsverkeer kan beter vanaf Harderwijk over de N302 en N305 rijden, dat is een veel hoogwaardiger en snellere verbinding dan de N309.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Robbert297 » ma 02 dec 2019, 13:24

harry schreef: vr 29 nov 2019, 0:50
SPOILER: TOON

Afbeelding

Er is een duidelijk verschil met de provinciale NBN van 1 afrit terug:
Afbeelding
(geen echt nieuw bord, wel nieuwe foto)
Dit laat mijns inziens het verschil in leesbaarheid erg goed zien, waar de leesbaarheid er met de NBA-versie (bovenste afbeelding) stukken beter is.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op ma 02 dec 2019, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 02 dec 2019, 13:52

Coen Tunnel schreef: ma 02 dec 2019, 12:01 Kampen is het eerstvolgende hoofddoel aan de N50, dus is ook geen gekke vermelding.
Het is regionaal belangrijk genoeg om hoofddoel te zijn, maar het ligt maar een 10 kilometer achter :KP: Hattemerbroek. Dat zal de duo-vermelding met opvolgend hoofddoel/einddoel Emmeloord verklaren. Uiteindelijk wel veel bordruimte voor een toch relatief onbelangrijke verbinding.

Verder volkomen eens met je opmerkingen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 dec 2019, 14:13

^^ Precies dat. Geen extra ruimte willen maken voor een netwerkdoel als Groningen, maar wel twee afslaande doelen in lijn, die via een N-weg te bereiken zijn, onder de streep. De prioriteiten zijn, voor de zoveelste keer, weer eens verkeerd vastgesteld, en er wordt weer creatief uitleg gegeven aan de richtlijnen, waar deze op andere plekken zo strikt worden gehanteerd. Dit bord heeft beide in één. Voor de A28 rigoureus vasthouden aan alleen netwerkdoel Zwolle, maar voor de N50 twee hoofddoelen onder de streep aangeven.

Je vraagt je af of het gerechtvaardigd is om Emmeloord hier al aan te geven. Ja, het is iets meer richtinggevend voor de N50 dan Kampen, maar is het echt nodig een stadje van 25.000 inwoners al op 46 km afstand aan te geven? De knooppuntfunctie van Emmeloord is, komende vanaf de A28, ook non-existent.

Waar de wereld op de A28 lijkt op te houden bij Zwolle, loopt die op de N50 gewoon door achter Kampen.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » ma 02 dec 2019, 14:57

^^ Dat Groningen schittert door afwezigheid tot aan :KP: Hattemerbroek is inmiddels al flink bekend. Wat ik dan weer niet snap is dat Leeuwarden op zowel de N50 en A28 ook gewoon mist. Op de N50/A6 komt het dan wel tevoorschijn bij :KP: Emmeloord. Op de A28 snap ik het echter niet dat alleen Meppel erbij komt terwijl Leeuwarden daar juist zou staan voor (bijna) heel Friesland.

Emmeloord is eigenlijk de minst slechte keus voor de N50 vanuit Zwolle. Je zou Joure kunnen overwegen, maar dat ga je uiteraard niet 70 km van tevoren doen. Sneek is te klein en een onlogisch hoek-om doel tenzij de A6 bij Lemmer kaarsrecht had doorgelopen naar Sneek. Wil je vanuit Zwolle ergens ten westen van Lemmer/Joure zijn, is de N50-A6 ten alle tijden wel sneller dan A28-A32-A7, maar heb je weer onzekerheid door beweegbare bruggen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 dec 2019, 15:53

nickdh schreef: ma 02 dec 2019, 14:57Wil je vanuit Zwolle ergens ten westen van Lemmer/Joure zijn, is de N50-A6 ten alle tijden wel sneller dan A28-A32-A7, maar heb je weer onzekerheid door beweegbare bruggen.
Vanaf KP Hattemerbroek zou ik zeggen. Vanuit veel delen van Zwolle is de route A28-A32-A7 tot aan Joure licht in het voordeel.

N50-A6 zal als de Vmax naar 100 wordt verlaagd wel de snellere route worden doordat hij korter is en de snelheidsverlaging de N50 niet treft, die blijft Vmax 100. Een mooi voorbeeld van hoe je meer verkeer op wegen krijgt waar je het eigenlijk niet wil hebben. NU is de omweg via Heerenveen nog sneller doordat er grotendeels Vmax 120 of 130 geldt.

Overigens ben ik het ermee eens dat vanaf/na Zwolle Leeuwarden ook wel onder de streep mag. Nu staan er alleen Groningen en (onder de streep) Meppel. Daar kan Leeuwarden prima bij. Eigenlijk mag het van mij al op de portaalborden bij KP Hattemerbroek.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » ma 02 dec 2019, 18:43

Op de A6 in Almere staat tegenwoordig Groningen in plaats van Emmeloord.
Emmeloord leefde in het verleden boven haar stand. Ik dacht mooi, staat het aangegeven waar het hoort vanaf Lelystad.

Staat Emmeloord doodleuk op nieuwe borden zowel op de A50 als op de A28 nog voor netwerkdoel Zwolle in plaats van Groningen.

Of is Emmeloord een plaats vervangend netwerkdoel net zoals Bergen op Zoom?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 02 dec 2019, 19:27

Hoofdstad van de Noordoostpolder natuurlijk, vergeet dat niet :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » ma 02 dec 2019, 19:33

^^ Ook wordt Emmeloord van behoorlijk ver op het OWN aangegeven. Vanaf de A32 voor zowel :AS: 7 als 8. Dat is toch gauw zo'n 30 tot 35 kilometer.
Misschien is de Noordoostpolder wel zó boeiend in de toekomst dat die rechtdoor doorgetrokken A6 er toch nog komt. :emo:
Coen Tunnel schreef: ma 02 dec 2019, 15:53
nickdh schreef: ma 02 dec 2019, 14:57Wil je vanuit Zwolle ergens ten westen van Lemmer/Joure zijn, is de N50-A6 ten alle tijden wel sneller dan A28-A32-A7, maar heb je weer onzekerheid door beweegbare bruggen.
Overigens ben ik het ermee eens dat vanaf/na Zwolle Leeuwarden ook wel onder de streep mag. Nu staan er alleen Groningen en (onder de streep) Meppel. Daar kan Leeuwarden prima bij. Eigenlijk mag het van mij al op de portaalborden bij KP Hattemerbroek.
+1. Vanaf :KP: Hattemerbroek naar :KP: Werpsterhoek is het via de A28-A32 92 km, en via de N50-A6 93 km. Het tijdsverschil tussen die 2 routes bedraagt nu ongeveer 4 minuten, in het voordeel van de A28. Als volgend jaar dan inderdaad VMax100 wordt ingevoerd, is dat verschil tussen die 2 routes wel behoorlijk teniet gedaan.

Komt nog het punt van West-Friesland via de N50; wat ga je daarvoor gebruiken? Keuzes zijn behoorlijk mager: Lemmer (niet richtinggevend), Joure (nog enige bekendheid + einddoel A6), Sneek (te klein, hoek-om). Harlingen en Bolsward zijn gewoon veel te ver weg en daarbij ook vrij klein, maar wel weer bekender.

Het minst slechte waar ik dan op kan komen is het volgende:

:KP: Hattemerbroek - A28: Groningen / Zwolle / Leeuwarden
Na :AS: 20: Groningen / Leeuwarden / Meppel

:KP: Hattemerbroek - N50: Emmeloord / Kampen (Lelystad na het KP erbij op afstandenbord)
Na :AS: 32: Joure / Emmeloord
Na Emmeloord, A6: Groningen / Leeuwarden / Joure

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » ma 02 dec 2019, 19:54

Vinny schreef: ma 02 dec 2019, 19:27 Hoofdstad van de Noordoostpolder natuurlijk, vergeet dat niet :rofl2:
Het is natuurlijk wel zo dat het de voornaamste plaats in deze regio is. Het is de voornaamste plaats en knooppunt tussen Lelystad en Heerenveen (70 kilometer), daarbij aangetekend dat Heerenveen amper groter is dan Emmeloord (29.000 vs 26.000 inwoners). De knooppuntfunctie is ook groter dan Lemmer en de betekenis van Joure is nu ook wel flink verminderd. Bovendien ligt het zowat naast Heerenveen, zodat het op afstand niet meer onderscheidend is.
nickdh schreef: ma 02 dec 2019, 19:33+1. Vanaf :KP: Hattemerbroek naar :KP: Werpsterhoek is het via de A28-A32 92 km, en via de N50-A6 93 km. Het tijdsverschil tussen die 2 routes bedraagt nu ongeveer 4 minuten, in het voordeel van de A28. Als volgend jaar dan inderdaad VMax100 wordt ingevoerd, is dat verschil tussen die 2 routes wel behoorlijk teniet gedaan.
Een belangrijk onderscheid zit hem in de betrouwbaarheid tussen deze routes. Via de N50 en A6 kom je drie beweegbare bruggen tegen die zeker in en rond de zomer frequent open staan voor de pleziervaart.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 dec 2019, 21:36

nickdh schreef: ma 02 dec 2019, 19:33Vanaf :KP: Hattemerbroek naar :KP: Werpsterhoek is het via de A28-A32 92 km, en via de N50-A6 93 km. Het tijdsverschil tussen die 2 routes bedraagt nu ongeveer 4 minuten, in het voordeel van de A28. Als volgend jaar dan inderdaad VMax100 wordt ingevoerd, is dat verschil tussen die 2 routes wel behoorlijk teniet gedaan.
Niet helemaal, want op de N50 kun je tussen KP Hattemerbroek en de Ramspolbrug die 100 bijna nooit constant rijden, omdat je vaak wel ergens achter een vrachtwagen vast komt te zitten. Bovendien zijn er drie beweegbare bruggen op die route en zijn er in de ochtendspits files in beide richtingen bij Kampen, en in de middagspits bij Kampen richting Zwolle, en bij Hattemerbroek en Zalkerbroek richting Kampen.
Komt nog het punt van West-Friesland via de N50; wat ga je daarvoor gebruiken? Keuzes zijn behoorlijk mager: Lemmer (niet richtinggevend), Joure (nog enige bekendheid + einddoel A6), Sneek (te klein, hoek-om). Harlingen en Bolsward zijn gewoon veel te ver weg en daarbij ook vrij klein, maar wel weer bekender.
Sneek is groter dan Bolsward of Harlingen, en ik denk ook wel bekender. Het is na Leeuwarden en Drachten qua inwonertal de derde stad van Friesland. Lemmer wordt vanaf Kampen aangegeven op de N50.
Het minst slechte waar ik dan op kan komen is het volgende:

:KP: Hattemerbroek - A28: Groningen / Zwolle / Leeuwarden
Na :AS: 20: Groningen / Leeuwarden / Meppel

:KP: Hattemerbroek - N50: Emmeloord / Kampen (Lelystad na het KP erbij op afstandenbord)
Na :AS: 32: Joure / Emmeloord
Na Emmeloord, A6: Groningen / Leeuwarden / Joure
Lelystad kan op de A28 vanuit het noorden best als doel voor de N50 worden toegevoegd, als er ruimte is. Rechtdoor staan Amsterdam, Utrecht en Amersfoort voor de A28, voor de A50 staan Arnhem en Apeldoorn vermeld, er zou nog één doel op de borden bij kunnen.

Ik denk dat je na :AS: 32 dan nog beter Heerenveen of Leeuwarden kan toevoegen, als verwijzing naar heel Friesland. Joure is klein en ligt zo dicht tegen het veel grotere Heerenveen aan, dus dan zou ik Heerenveen een betere optie vinden. Leeuwarden geeft Friesland in z'n geheel weer beter aan, en sluit aan op de bewegwijzering op de A6 vanaf KP Emmeloord. Om Joure op meer dan 50 km aan te geven vind ik echt teveel van het goede. Joure is nu hoofddoel na Lemmer, en dat is voor een dorp met 13.000 inwoners echt meer dan voldoende.

Behalve dat kan ik me hier verder wel in vinden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 02 dec 2019, 21:56

Chris schreef: ma 02 dec 2019, 19:54
Vinny schreef: ma 02 dec 2019, 19:27 Hoofdstad van de Noordoostpolder natuurlijk, vergeet dat niet :rofl2:
Het is natuurlijk wel zo dat het de voornaamste plaats in deze regio is. Het is de voornaamste plaats en knooppunt tussen Lelystad en Heerenveen (70 kilometer), daarbij aangetekend dat Heerenveen amper groter is dan Emmeloord (29.000 vs 26.000 inwoners). De knooppuntfunctie is ook groter dan Lemmer en de betekenis van Joure is nu ook wel flink verminderd. Bovendien ligt het zowat naast Heerenveen, zodat het op afstand niet meer onderscheidend is.
Bij gebrek aan beter in de ruime omgeving is Emmeloord een logisch hoofddoel op zowel de A6 als de N50. In landelijker gebied bestaat nu eenmaal niet de schaarste van de Randstad en andere dichtbevolkte gebieden waar je moet kiezen uit meerdere grotere plaatsen en knooppuntfuncties. En waar je op de A6 in beide richtingen nog achterliggende doelen van veel groter belang kunt aanwijzen die in de bewegwijzering een prominentere rol behoren te krijgen (en ook krijgen), is dat op de N50 vanuit Zwolle veel minder het geval. De weg is, als rechte lijn vanuit Oost-Nederland naar de nog lang niet geplande tunnel Holwerd-Noorwegen, niet voor niets maar grotendeels 2+1 uitgebouwd.

Dus laat het bij Zwolle/Kampen ook maar het verste bewegwijzerde N50-doel zijn. En vooruit, het had van mij ook best nog op de afstandenborden op de A28 kort voor :KP: Hattemerbroek gemogen, als dat niet had bijgedragen aan het beeld dat nu op de borden ontstaat. Namelijk dat er geen enkel beeld wordt gegeven van de wereld achter Zwolle als je daar op de A28 moet blijven, omdat dat hoegenaamd nog worden gedekt door Zwolle, maar wel uitgebreid twee doelen op de borden worden gezet van een weg met een bepaald secundair belang. Dan ben je vast weer binnen de lijntjes gebleven, maar ben je de belangrijkste maxime van bewegwijzering -namelijk behulpzaam zijn voor de ter plaatse onbekende- ergens hopeloos kwijtgeraakt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 dec 2019, 21:59

NBA = Niet Behulpzaam voor de Automobilist.

Het idee is goed hoor, maar de uitvoering is gewoon zo bagger.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 03 dec 2019, 0:12

A35 richting oost, afrit 26 (dan wel 26a/26b). De vorige keer dat ik er was stond er in plaats van het vorkbord nog een tijdelijk geel bord.

De weggebruiker moet maar snappen dat 26 hetzelfde is als 26a + 26b. terwijl op andere afritten de a-afrit een heel eind verderop kan liggen...
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bij Prins Clausplein zijn weer 3 borden overgeplakt met Leiden/Den Haag-Noord (vanaf de A13). Maar dat zijn nog lang niet alle borden.

Op het middelste bord (de wazigste foto) stond vroeger een kromme pijl en 700m richting Voorburg.
Nu is dat een rechte pijl en geen afstand, terwijl op 400m nog wel de oude pijl/afstand hangt...
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik kon hier dagelijks langs, maar de afgelopen weken meestal niet bij daglicht. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » di 03 dec 2019, 10:45

Indirect gerelateerd aan NBA/NBN.
Op de N33 richting A28 en Assen blijft men klooien. Eerst (4 jaar geleden) heeft men op NBN de eerste afslaande pijl omhoog gepopnageld, vanwege kennelijk verwarring met de busafrit. Links en rechts dus rechtdoor. De linkerbaan is feitelijk linksaf (Hoogeveen) en rechtsaf was de baan die later splitste in afslag Assen en de A28 Groningen. Dat was in lijn met de pijlen op het wegdek. Nu heeft kennelijk iemand besloten dat dit nog steeds verwarrend is (en formeel slaat de N33 rechtsaf, maar niet op de wegwijzers, want die noemt alleen nog A28) en nu staan er wegdekpijlen linksaf naar Hoogeveen (met een rechte pijl op de borden) en een rechtdoor pijl op het wegdek voor de ri Groningen (met nog de afslag Assen daarin). Op het laatste overheadbord staat nog steeds een pijl rechtsaf (scheef naar rechts). :knetter:

Wellicht dat de NBN borden nog worden aangepast, maar voorlopig nog niet dus.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 03 dec 2019, 13:48

harry schreef: di 03 dec 2019, 0:12De weggebruiker moet maar snappen dat 26 hetzelfde is als 26a + 26b. terwijl op andere afritten de a-afrit een heel eind verderop kan liggen...
Zucht... Waarom niet gewoon 26a + 26b vermeld? Er is ruimte zat voor.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » di 03 dec 2019, 15:29

harry schreef: di 03 dec 2019, 0:12De weggebruiker moet maar snappen dat 26 hetzelfde is als 26a + 26b. terwijl op andere afritten de a-afrit een heel eind verderop kan liggen...
Op de A22 wordt op elk bord 2a+2b benoemd. Ook op de uitsmijter staat 2a+2b. Enige verschil is dat op de A22 er geen 1200-meterbord staat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » di 03 dec 2019, 15:40

Precies hierom hebben (denk ik) knooppunten meestal geen afritnummers (in tegenstelling tot Duitsland) ivm 2 afritten naar dezelfde weg.

Ik denk dat men beter 26a en 26b had kunnen weglaten en alleen 26 noemen. Dan kan je alsnog na de afrit naar de parallelweg Enschede 26 blijven noemen en de N18 afritnummerloos. Vanuit het oosten is er alleen een afrit 26 (met een links - rechts boven aan de afrit). Een extra reden om alleen 26 te benoemen. Dezelfde aansluiting heeft nu dus 3 nummers. Erg ongebruikelijk en wellicht uniek.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 03 dec 2019, 16:32

^^ Bij een soortgelijke situatie op de A9 in Amstelveen is er gewoon één afritnummer (afrit 5).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 03 dec 2019, 16:57

^^ Uiteindelijk missen we gewoon een duidelijke regel hoe je om moet gaan met vergelijkbare situaties die geen knooppuntstatus hebben. Om maar niet te beginnen over de vraag wanneer je een aansluiting tussen een autosnelweg en een niet-autosnelweg toch nog knooppuntstatus geeft. Het belangrijkste is consistentie. Duitsland geeft gewoon het hele complex één nummer, in België, Frankrijk en de VS is het meestal eerder een a en een b die ook al in de voorwegwijzers zo worden aangeduid. Maar het lijkt me zeker ook denkbaar dat je de a en de b pas in beeld brengt op de rangeerbaan en er zijn vast landen waar het ook zo gaat. Persoonlijk vind ik de Duitse benadering prima bruikbaar en had ik die eigenlijk ook wel graag gezien bij Nederlandse knooppunten, om maar van die discussie af te zijn over knooppuntachtige afritten (althans die maar terug te brengen tot de vraag wanneer je een :AS: gebruikt en wanneer een :KP: naast een nummer).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » di 03 dec 2019, 17:55

Bij de aansluiting A7/N31 heb je afrit 30 (Oosterwolde) en 30a (Drachten). Dat is enkel lastig voor kaartenmakers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 03 dec 2019, 18:29

mavas schreef: di 03 dec 2019, 15:29
harry schreef: di 03 dec 2019, 0:12De weggebruiker moet maar snappen dat 26 hetzelfde is als 26a + 26b. terwijl op andere afritten de a-afrit een heel eind verderop kan liggen...
Op de A22 wordt op elk bord 2a+2b benoemd. Ook op de uitsmijter staat 2a+2b. Enige verschil is dat op de A22 er geen 1200-meterbord staat.
Nee, dat is niet het enige verschil. Op de A22 vanuit het zuiden wordt nergens "afrit 2" genoemd. De weggebruiker hoeft dus ook niet te snappen dat 2 = 2a + 2b.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 03 dec 2019, 18:34

Peter schreef: di 03 dec 2019, 10:45 Indirect gerelateerd aan NBA/NBN.
Op de N33 richting A28 en Assen blijft men klooien. Eerst (4 jaar geleden) heeft men op NBN de eerste afslaande pijl omhoog gepopnageld, vanwege kennelijk verwarring met de busafrit. Links en rechts dus rechtdoor. De linkerbaan is feitelijk linksaf (Hoogeveen) en rechtsaf was de baan die later splitste in afslag Assen en de A28 Groningen. Dat was in lijn met de pijlen op het wegdek. Nu heeft kennelijk iemand besloten dat dit nog steeds verwarrend is (en formeel slaat de N33 rechtsaf, maar niet op de wegwijzers, want die noemt alleen nog A28) en nu staan er wegdekpijlen linksaf naar Hoogeveen (met een rechte pijl op de borden) en een rechtdoor pijl op het wegdek voor de ri Groningen (met nog de afslag Assen daarin). Op het laatste overheadbord staat nog steeds een pijl rechtsaf (scheef naar rechts). :knetter:

Wellicht dat de NBN borden nog worden aangepast, maar voorlopig nog niet dus.
Eh... snap ik het goed dat deze borden niet zijn aangepast, maar alleen de pijlen op het wegdek? (Sorry, maar zonder onderstaande plaatjes vond ik het nogal lastig te volgen.)
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » di 03 dec 2019, 19:09

Beetje warrige borden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Kaaiman » di 03 dec 2019, 19:12

In zulke situaties waarbij 2 rijstroken overgaan in elk een aparte rijstrook doe ik het liever op zijn Duits: de linkerstrook een afbuigende pijl naar links en de rechterstrook een afbuigende pijl naar rechts.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie