Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Marcfattynes
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 05 dec 2019, 19:32

Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Marcfattynes » do 05 dec 2019, 19:50

Hoi,

Ik vroeg mij af of die camera's bij TDI's wel werken. Er staat hier een bord met ''1 auto per keer'', maar zie genoeg mensen die nog even snel door moeten rijden ondanks rood licht en dat terwijl er een camera staat, 2 om precies te zijn. Zou je een bekeuring krijgen hier als je gewoon doorrijdt? Ben namelijk zelf maar door reed gereden, maar zit hier nu wel mee :rofl2: :rofl2:

Heb ergens gelezen dat die camera's helemaal niet werken.. dus......... :hm:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10198
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Rein » do 05 dec 2019, 19:59

Volgens mij is de geeltijd te kort om je te mogen bekeuren. Weet Attietattie meer van geloof ik.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Basjuh1981 » vr 06 dec 2019, 8:09

^^ Geeltijd is inderdaad te kort. En de camera's zijn dummies.

Dus lekker door rijden :lol:

Marcfattynes
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 05 dec 2019, 19:32

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Marcfattynes » vr 06 dec 2019, 10:52

Goedemorgen,

Ik ben ook gewoon door rood gereden, dacht dat hij wel op groen zou gaan maar niet dus. :rooie:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14346
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Attietattie » vr 06 dec 2019, 11:14

Rein schreef: do 05 dec 2019, 19:59Weet Attietattie meer van geloof ik.
En Attietatties antwoord op de per PB gestelde vraag is blijkbaar niet voldoende. ;)

Je kunt er gewoon doorrijden. Alleen oppassen dat er geen agent om je heen drentelt die ziet dat je prima had kunnen stoppen.
Link
Link
Link
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Marcfattynes
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 05 dec 2019, 19:32

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Marcfattynes » vr 06 dec 2019, 16:48

Thx!

Altijd gewoon doorrijden dus :lock:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22849
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door harry » vr 06 dec 2019, 17:01

Marcfattynes schreef: vr 06 dec 2019, 16:48Altijd gewoon doorrijden dus
Tenzij je rekening wil houden met je medeweggebruikers door te zorgen voor een betere doorstroming. :shutup:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door GuteFahrt » vr 06 dec 2019, 17:05

Bij groen één auto. Bij rood één foto. :duck:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Marcfattynes
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 05 dec 2019, 19:32

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Marcfattynes » vr 06 dec 2019, 17:38

Ik weet uberhaupt niet hoe lang het duurt voordat je een bekeuring binnen hebt maar ik laat wel wat weten als er uberhaupt wat binnenkomt :write:

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Basjuh1981 » vr 06 dec 2019, 20:00

harry schreef: vr 06 dec 2019, 17:01
Marcfattynes schreef: vr 06 dec 2019, 16:48Altijd gewoon doorrijden dus
Tenzij je rekening wil houden met je medeweggebruikers door te zorgen voor een betere doorstroming. :shutup:
Ik heb nou niet het idee dat de doorstroming door die toeritdosering verbeterd is.
Marcfattynes schreef: vr 06 dec 2019, 17:38 Ik weet uberhaupt niet hoe lang het duurt voordat je een bekeuring binnen hebt maar ik laat wel wat weten als er uberhaupt wat binnenkomt :write:
Basjuh1981 schreef: vr 06 dec 2019, 8:09 En de camera's zijn dummies.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Pino » vr 06 dec 2019, 21:07

Basjuh1981 schreef: vr 06 dec 2019, 20:00 Ik heb nou niet het idee dat de doorstroming door die toeritdosering verbeterd is.
Wat bredere gedachte: ik heb (in ieder geval in het Amsterdamse) het idee dat ze steeds minder aan staan. Ze hebben er hier een tien jaar terug een heleboel geplaatst, maar juist als ik in de spits passeer staan de meeste niet aan. Ben natuurlijk ook maar een leek op dit gebied, maar ik zou ergens ook zeggen dat de combinatie van verkeerslichten onderaan de oprit (althans de meesten) met de niet ongebruikelijke wegversmalling van twee rijstroken naar één ergens op de oprit op zichzelf wel voor een nette dosering zoekt, dus wat is in zo’n geval dan nog de toegevoegde waarde van een doseerlicht? Nou goed, daarom staan ze dus ook meestal uit.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10198
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Rein » vr 06 dec 2019, 21:19

Als ze aanstaan zorgt dat veelal voor een stevige terugslag op het OWN. En ik heb ook niet het idee dat het op de ASW nou zo heel veel beter doorstroomt dan.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22849
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door harry » vr 06 dec 2019, 22:02

Ik heb een dagelijks praktijkvoorbeeld: de A13 bij Delft. Op de opritten Delft-Zuid en Delft-Noord staan toeritdoseringen, op de opritten Delft(-Centrum) niet. In de avondspits ontstaan er altijd files ter hoogte van Delft-Centrum. Na de oprit stroomt het weer door.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Pino » za 07 dec 2019, 9:11

Delft-Zuid was volgens mij ook de eerste toeritdosering die werd geplaatst ooit? Met de capaciteit van dat verkeersplein is het ook wel een logische plek voor dosering. Wat ik in Amsterdam vaak meen te zien is dat de kruisingen onderaan de afrit al genoeg bottleneck zijn en als zodanig doseren. Wat de doseringslichten dan doen is hoogstens het ritsen van twee rijstroken naar één op de oprit wat ordenen, wat dan ook het blokkeren van de kruising onder door terugslag van die versmalling vermindert.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Durashift » za 07 dec 2019, 10:13

Is het niet ook zo dat moderne VRI's als toeritdosering kunnen werken? Dan heb je die verkeerslichten op de oprit niet meer nodig.

Ik vind de toeritdosering op de A1 bij het knooppunt met de A30 wel werken, mede door de lange invoegstrook, denk ik.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18192
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door mavas » za 07 dec 2019, 11:30

Met toeritdosering aan verbetert de doorstroming op de hoofdrijbaan 0 tot enkele procenten. Zie ook de wegenwiki.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14346
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Attietattie » za 07 dec 2019, 11:43

harry schreef: vr 06 dec 2019, 22:02 Ik heb een dagelijks praktijkvoorbeeld:
Dat hoeft helemaal niets met de TDI te maken te hebben.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22849
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door harry » za 07 dec 2019, 22:17

^^ ik denk toch van wel... iedere dag zie ik het verkeer opstropen. Mijn kantoorplek kijkt er namelijk op uit. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Pino » zo 08 dec 2019, 12:33

Maar mag ik dan vragen wat je precies ziet bij Delft-Zuid, Harry? Dat het verkeer daar stroperiger wordt, waarna de TDI aangaat en het weer net even beter gaat rijden? Want uit het feit dat bij Delft-Centrum zonder TDI eerder stroperigheid ontstaat dan bij Delft-Zuid met TDI kan met meer factoren te maken hebben, zoals Attietattie zegt.

Hoe dan ook ben ik wel benieuwd wat voor omstandigheden worden ingeprogrammeerd als het moment dat de TDI aan of uit moet, mede omdat ik ze in Amsterdamse spitsen zelf dus vaker uit dan aan meemaak (en soms gaat hij trouwens aan wanneer ik -midden in de spits- op een opritlus rijd).

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door fleppenstein » zo 08 dec 2019, 14:14

Een TDI schakelt in en uit op een aantal factoren, maar de belangrijkste zijn intensiteit en snelheid op de snelweg. Op de snelweg zijn er 2 meetpunten, stroomafwaarts en stroomopwaarts. Meestal worden dezelfde lussen gebruikt die al bij een portaal liggen, dus vaak het eerste portaal stroomafwaarts van de TDI en het 1e portaal stroomopwaarts van de TDI wordt er gemeten. Als nu de snelheid omlaag gaat, en de intensiteit is hoog (het is druk en het rijdt langzaam), in eerste instantie stroomafwaarts (daar gebeurt het het eerst bij file), schakelt de TDI in, en doseert zo de hoeveelheid auto's die aan de beginnende file worden toegevoegd. Op een gegeven moment kan de snelweg de hoeveelheid auto's niet meer aan, en ontstaat er toch file, ook al zou er niets meer op de toerit toegevoerd worden. Er ontstaat ook een lage snelheid en hoge intensiteit stroomopwaarts. Dat is het moment dat de TDI net zo goed weer uit kan, er is toch geen winst meer te behalen.
Een factor om weer uit te schakelen kan ook een file op de toerit zijn.
Vandaar dat de dienst van een TDI met name interessant is in de aankomende en oplossende spits op de snelweg, staat het echt vast dan is het effect van toeritdosering ook nul, en schakelt deze weer uit.

Tav de TS;
Zover ik weet worden de RLC in Rotterdam nog steeds aangestuurd, er is in ieder geval wel degelijk hardware hiervoor aanwezig in de TDI. Vanuit de TDI wordt zowel het geel-signaal als het roodsignaal opgestuurd naar de RLC. Ook de 2 lussen NA de stopstreep worden opgestuurd naar de RLC. Met deze info weet de RLC hoelang het geel was, hoelang het rood was, en hoe de meetlussen ware belegd.
Een 1e, maar ook een 2e auto door rood kan prima gedetecteerd worden en wordt ook op geflitst (zelf gezien). Er kan evt zelfs bij uitgeschakelde TDI gemeten worden op snelheid, en hardrijders kunnen nog steeds gefotografeerd worden.
In mijn beleving zijn er voor TDI afwijkende regels, waarbij de geeltijd minimaal 0,25 of o,5 sec moet zijn. Maar dat er geflitst kan worden weet ik wel zeker. Ook wordt er gewoon bekeurd, of dat dan juridisch kan en aan te vechten is, dat weet ik niet. Daarvoor moet je bij de juristen hier zijn.
Het is wel zo, dat er voor de TDI's een of twee speciale digitale camera's waren voor de Rotterdamse TDI's. Dat betekende dat de camera's rouleerde tussen de TDI's, je wist nooit waar deze zat. De TDI's waren de eerste met een digitale RLC, die flitst nog wel (vandaar de tweede paal, dit was een hulpflitser) en verstuurde de bon direct naar het CJIB. Meestal had je hem dezelfde week nog op de mat. Maar ik spreek nu over zo'n 10 jr geleden. Ik heb momenteel niet echt het idee dat er actief gerouleerd wordt met de camera's, maar je weet nooit. Of de camera inmiddels vervangen is voor een moderne versie die niet meer flitst weet ik ook niet, maar wel dat de aansturing vanuit de TDI er nog steeds inzit.

Lauji96
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 15:36

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Lauji96 » di 25 mei 2021, 18:41

Afbeelding

A28 bij Leusen, verderop bij Soesterberg staat er nog één.
Flitsen deze kasten ook op snelheid? Zo ja, hoe doen ze dat dan? Ik zie enkel een blauw bord ``autosnelweg`` op de oprit voor de kast staan, maar laat je nu net overdag 100 mogen rijden en `s avonds 130..

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door keokiracer » di 25 mei 2021, 18:59

Lauji96 schreef: di 25 mei 2021, 18:41maar laat je nu net overdag 100 mogen rijden en `s avonds 130..
Tenzij er een :A1-100: met tijdsvenster 6-19 eronder hangt is dat 130, :G1: is nog altijd 130.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Lauji96
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 15:36

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door Lauji96 » di 25 mei 2021, 19:01

keokiracer schreef: di 25 mei 2021, 18:59
Lauji96 schreef: di 25 mei 2021, 18:41maar laat je nu net overdag 100 mogen rijden en `s avonds 130..
Tenzij er een :A1-100: met tijdsvenster 6-19 eronder hangt is dat 130, :G1: is nog altijd 130.


dank voor de reactie

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22849
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Rood toeritdosering A20 Rotterdam Centrum

Bericht door harry » di 25 mei 2021, 21:26

Dankzij deze topic-kick zie ik nu dat ik een vraag al ruim een jaar niet heb beantwoord...
harry schreef: vr 06 dec 2019, 22:02 Ik heb een dagelijks praktijkvoorbeeld: de A13 bij Delft. Op de opritten Delft-Zuid en Delft-Noord staan toeritdoseringen, op de opritten Delft(-Centrum) niet. In de avondspits ontstaan er altijd files ter hoogte van Delft-Centrum. Na de oprit stroomt het weer door.
(...)
iedere dag zie ik het verkeer opstropen. Mijn kantoorplek kijkt er namelijk op uit. :)
Pino schreef: zo 08 dec 2019, 12:33 Maar mag ik dan vragen wat je precies ziet bij Delft-Zuid, Harry?
Niet zo veel, want ik had uitzicht op Delft(-Centrum). :)
("had", want de afgelopen maanden kom ik niet zo heel vaak op kantoor.)
Mijn gegevens van Delft-Noord en Delft-Zuid heb ik vooral van wat ik hoor van collega's en van als ik er zelf rijd (destijds dagelijks Delft-Noord, na een korte opstroping na oprit Delft(-Centrum)).
Pino schreef: zo 08 dec 2019, 12:33 uit het feit dat bij Delft-Centrum zonder TDI eerder stroperigheid ontstaat dan bij Delft-Zuid met TDI kan met meer factoren te maken hebben, zoals Attietattie zegt.
Dat kan, maar als er op die ene oprit zonder TDI altijd opstoppingen ontstaan en op de andere niet leek me een oorzaak vinden niet moeilijk.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie