Bericht
door fleppenstein » zo 08 dec 2019, 14:14
Een TDI schakelt in en uit op een aantal factoren, maar de belangrijkste zijn intensiteit en snelheid op de snelweg. Op de snelweg zijn er 2 meetpunten, stroomafwaarts en stroomopwaarts. Meestal worden dezelfde lussen gebruikt die al bij een portaal liggen, dus vaak het eerste portaal stroomafwaarts van de TDI en het 1e portaal stroomopwaarts van de TDI wordt er gemeten. Als nu de snelheid omlaag gaat, en de intensiteit is hoog (het is druk en het rijdt langzaam), in eerste instantie stroomafwaarts (daar gebeurt het het eerst bij file), schakelt de TDI in, en doseert zo de hoeveelheid auto's die aan de beginnende file worden toegevoegd. Op een gegeven moment kan de snelweg de hoeveelheid auto's niet meer aan, en ontstaat er toch file, ook al zou er niets meer op de toerit toegevoerd worden. Er ontstaat ook een lage snelheid en hoge intensiteit stroomopwaarts. Dat is het moment dat de TDI net zo goed weer uit kan, er is toch geen winst meer te behalen.
Een factor om weer uit te schakelen kan ook een file op de toerit zijn.
Vandaar dat de dienst van een TDI met name interessant is in de aankomende en oplossende spits op de snelweg, staat het echt vast dan is het effect van toeritdosering ook nul, en schakelt deze weer uit.
Tav de TS;
Zover ik weet worden de RLC in Rotterdam nog steeds aangestuurd, er is in ieder geval wel degelijk hardware hiervoor aanwezig in de TDI. Vanuit de TDI wordt zowel het geel-signaal als het roodsignaal opgestuurd naar de RLC. Ook de 2 lussen NA de stopstreep worden opgestuurd naar de RLC. Met deze info weet de RLC hoelang het geel was, hoelang het rood was, en hoe de meetlussen ware belegd.
Een 1e, maar ook een 2e auto door rood kan prima gedetecteerd worden en wordt ook op geflitst (zelf gezien). Er kan evt zelfs bij uitgeschakelde TDI gemeten worden op snelheid, en hardrijders kunnen nog steeds gefotografeerd worden.
In mijn beleving zijn er voor TDI afwijkende regels, waarbij de geeltijd minimaal 0,25 of o,5 sec moet zijn. Maar dat er geflitst kan worden weet ik wel zeker. Ook wordt er gewoon bekeurd, of dat dan juridisch kan en aan te vechten is, dat weet ik niet. Daarvoor moet je bij de juristen hier zijn.
Het is wel zo, dat er voor de TDI's een of twee speciale digitale camera's waren voor de Rotterdamse TDI's. Dat betekende dat de camera's rouleerde tussen de TDI's, je wist nooit waar deze zat. De TDI's waren de eerste met een digitale RLC, die flitst nog wel (vandaar de tweede paal, dit was een hulpflitser) en verstuurde de bon direct naar het CJIB. Meestal had je hem dezelfde week nog op de mat. Maar ik spreek nu over zo'n 10 jr geleden. Ik heb momenteel niet echt het idee dat er actief gerouleerd wordt met de camera's, maar je weet nooit. Of de camera inmiddels vervangen is voor een moderne versie die niet meer flitst weet ik ook niet, maar wel dat de aansturing vanuit de TDI er nog steeds inzit.