Het is community-based, dus min of meer afhankelijk van vrijwilligers. En het is gratis. Betaalde kaartenmakers doen het zeker niet altijd beter.
Waze
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Waze
Excuses voor mijn toon in het vorige bericht, maar mijn doel is ook een beter productpetervdveen schreef: ↑zo 25 aug 2019, 19:01Je hebt "wat fantastisch dat de Waze vrijwilligers zich zelfs in de vakantie belangeloos inzetten voor verkeer en de mobiliteit" verkeerd geschreven![]()
![]()
Wat Dion al zei, heeft geen invloed op de routing, maar had idd al opgeruimd kunnen zijn.
Ik zal eens informeren. Zelf ook ff geen tijd hier voor.

- ik was ingelogd op de website Waze live, en heb op het tekstballonnetje geklikt om te reageren op de onjuiste afsluitingen. Maar dat pakte die niet.
- van wat ik begrepen heb, werkte er die dagen allemaal betaalde krachten voor het evenement (bij alle disciplines zoals nood- en hulpdiensten, wegbeheerders, organisatie, etc). Dus ik ging er daardoor ook vanuit dat alle medewerkers voor het evenement professioneel per uur betaald werden.
Conclusie is dus van mijn kant, jullie ook lezende: De website dient sneller ververst te worden zodat er minder onbetrouwbare data op komt te staan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- autoweg
Bedankt! Gaan we meenemen voor de vorige keer.
Ter info, inderdaad er werkte vele betaalde krachten voor dit evenement en onze vrijwilligers hebben een vrijwilligers vergoeding gekregen.
Dit was overigens het allereerste evenement dat op deze manier gedaan wordt, dus het is voor alle partijen nog even wennen.
In dit geval is alles iets langer blijven staan ivm tijdgebrek en documentatie voor volgende keren. Wij gingen er vanuit dat zolang de routes altijd goed gaan dit soort 'sluisjes' niet echt voor overlast zouden zorgen. Wellicht moeten we daarin e.e.a heroverwegen.

Vanuit de Waze Livemap is het inderdaad niet mogelijk om te reageren op closures of andere meldingen. Wellicht een goed idee om dat eens aan de developers door te geven. Reacties in de app komen wel altijd bij ons terecht.
@Rene, ik zou het echt jammer vinden als RWS zichzelf zou moeten opheffen.

Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.
-
- Moderator
Domme vraag wellicht, die bolletjes op de kaart, zijn dat andere Wazers? Ik reed maandag de Franse A6 op bij Beaune en er was ineens een stortvloed aan bolletjes, het was toen richting noorden ook vrij druk met terugkerend vakantieverkeer. Hier in Spanje zie ik veel minder bolletjes.
Verder geen appcrashes gehad ondanks dat Waze soms wel 11 uur per dag aan stond. Wel blijft hij soms bij het starten hangen op ‘geen GPS’ terwijl GPS wel aan staat. Ook als er soms even geen bereik is blijft hij daarna hangen op ‘netwerk zoeken’ terwijl het verder wel functioneert. En incidenteel blijft een snelheidscontrolemelding in beeld hangen terwijl je er al lang voorbij bent. En veel ‘trajectcontroles’ in Frankrijk lijken geen trajectcontroles te zijn, maar gewoon risicozones met 1 vaste flitspaal.
Verder geen appcrashes gehad ondanks dat Waze soms wel 11 uur per dag aan stond. Wel blijft hij soms bij het starten hangen op ‘geen GPS’ terwijl GPS wel aan staat. Ook als er soms even geen bereik is blijft hij daarna hangen op ‘netwerk zoeken’ terwijl het verder wel functioneert. En incidenteel blijft een snelheidscontrolemelding in beeld hangen terwijl je er al lang voorbij bent. En veel ‘trajectcontroles’ in Frankrijk lijken geen trajectcontroles te zijn, maar gewoon risicozones met 1 vaste flitspaal.
-
- autoweg

-
- Moderator
Ik gebruik ook de Engelse versie en daar worden ze een ‘ average speed check zone ‘ genoemd. Maar een keer was het daadwerkelijk een trajectcontrole.
-
- autoweg
Wellicht voor hier ook interessant.
Over twee maanden organiseert de Waze community weer de jaarlijkse meeting.
Dit keer in Brussel.
Wat gaan we doen?!
- Info over de toekomst van Waze
- Discussies en workshops over o.a. bewerken van de kaart, social media, routing, beta-testen, etc etc.
- Lekker eten!!
- Veel gezelligheid.
Meer info:
https://www.facebook.com/events/1157254884433164/
Aanmelden:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... g/viewform
Over twee maanden organiseert de Waze community weer de jaarlijkse meeting.
Dit keer in Brussel.
Wat gaan we doen?!
- Info over de toekomst van Waze
- Discussies en workshops over o.a. bewerken van de kaart, social media, routing, beta-testen, etc etc.
- Lekker eten!!
- Veel gezelligheid.
Meer info:
https://www.facebook.com/events/1157254884433164/
Aanmelden:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... g/viewform
-
- 2x4 autosnelweg
Ja. Zet maar uit. Nutteloze functie.
Mijn Waze staat bijna iedere dag 8+ uur aan en inderdaad, vrijwel nooit crashes. Misschien 1x per maand ofzo. Netwerk zoeken geeft hij bij mij ook heel af en toe aan, evenals GPS zoeken.Chris schreef: ↑vr 30 aug 2019, 8:40Verder geen appcrashes gehad ondanks dat Waze soms wel 11 uur per dag aan stond. Wel blijft hij soms bij het starten hangen op ‘geen GPS’ terwijl GPS wel aan staat. Ook als er soms even geen bereik is blijft hij daarna hangen op ‘netwerk zoeken’ terwijl het verder wel functioneert. En incidenteel blijft een snelheidscontrolemelding in beeld hangen terwijl je er al lang voorbij bent. En veel ‘trajectcontroles’ in Frankrijk lijken geen trajectcontroles te zijn, maar gewoon risicozones met 1 vaste flitspaal.
Die trajectcontrole heeft te maken met wetgeving. Het is niet toegestaan een flitskast in Waze aan te geven. Je mag echter wel aangeven in welk gebied er wordt gecontroleerd. Zoiets was het volgens mij.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- autoweg

Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op vr 30 aug 2019, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg
Het schijnt dat de wet in Frankrijk aangepast gaat worden volgend jaar en dat Flitsmeister daar alvast een voorschot op genomen heeft..
-
- Moderator
In het Engels geeft Waze in Frankrijk in ongeveer 9 van de 10 keer aan dat er 'average speed check ahead' is, terwijl er alleen een bord 'controles automatiques' staat (gevolgd door een vaste flitspaal). 'Police reported ahead' geeft hij maar een enkele keer aan. Ik gebruik Waze in het Engels, maar tekst is in het Nederlands en dan staat er dus trajectcontrole terwijl het veelal geen trajectcontrole is. Ook worden er 'enforcement zones' aangegeven waar volgens mij geen flitspaal staat.
Verder had ik een aantal keer dat de server een error gaf en geen routeberekening uitgevoerd kon worden, waaronder vanochtend in Parijs net toen ik de Boulevard Périphérique op reed. Nu ken ik de weg wel, ik gebruik het meer voor afstanden tot de afrit en waarschuwingen / alternatieve routes bij files, maar iemand die op Waze vertrouwd voor navigatie kan ermee in de stress raken...
Dat ziet er zo uit:

Verder had ik een aantal keer dat de server een error gaf en geen routeberekening uitgevoerd kon worden, waaronder vanochtend in Parijs net toen ik de Boulevard Périphérique op reed. Nu ken ik de weg wel, ik gebruik het meer voor afstanden tot de afrit en waarschuwingen / alternatieve routes bij files, maar iemand die op Waze vertrouwd voor navigatie kan ermee in de stress raken...
Dat ziet er zo uit:

-
- autoweg

-
- Moderator
-
- autoweg
Ik heb dit ook vrij vaak gezien voor lange afstanden, dan werkte het wel met kortere etappes.Chris schreef: ↑do 05 sep 2019, 23:19 Verder had ik een aantal keer dat de server een error gaf en geen routeberekening uitgevoerd kon worden, waaronder vanochtend in Parijs net toen ik de Boulevard Périphérique op reed. Nu ken ik de weg wel, ik gebruik het meer voor afstanden tot de afrit en waarschuwingen / alternatieve routes bij files, maar iemand die op Waze vertrouwd voor navigatie kan ermee in de stress raken...
-
- Forumbeheerder
Heb sinds vrijdag een nieuwe BMW met Apple Carplay erop, dus ook maar eens Waze op mijn iPhone gezet. Ik vind het alleen irritant dat de app op de achtergrond blijft lopen, zodra ik de auto uit ga. Is dit nog ergens in te stellen? Voor de rest lijkt het prima te werken.
-
- autoweg
Met z’n allen file omzeilen door een woonwijk, omdat navigatie het zegt
Navigatiesoftware wijst chauffeurs op de snelste route en niet op de woonwijkvriendelijkste. In de spits zorgt dat voor hinderlijke sluiproutes. De Vlaamse en Nederlandse verkeersministers spreken de makers nu aan op hun verantwoordelijkheid.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/09/ee ... g-a3983175
Men denkt er over om 'straftijd' in te bouwen, zodat je navigatie je niet meer door woonwijken stuurt (omdat het dan niet meer sneller is)... Lijkt mij symptoombestrijding: als de hoofdwegen voldoende capaciteit hebben, zijn dit soort maatregelen niet nodig.
Navigatiesoftware wijst chauffeurs op de snelste route en niet op de woonwijkvriendelijkste. In de spits zorgt dat voor hinderlijke sluiproutes. De Vlaamse en Nederlandse verkeersministers spreken de makers nu aan op hun verantwoordelijkheid.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/09/ee ... g-a3983175
Men denkt er over om 'straftijd' in te bouwen, zodat je navigatie je niet meer door woonwijken stuurt (omdat het dan niet meer sneller is)... Lijkt mij symptoombestrijding: als de hoofdwegen voldoende capaciteit hebben, zijn dit soort maatregelen niet nodig.
-
- 2x5 autosnelweg
Een overheid die commerciële partij dwingt om je product minder betrouwbaar te maken zal de verkoop van die software of advertenties doen dalen. Geen goed idee.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 4x3 autosnelweg
Misschien moeten ze dan ook wat scholen weghalen van de hoofdwegen binnen zo’n woonwijk. Daar zit ook zonder sluipverkeer al de nodige onveiligheid in. En al te populaire sluiproutes mag de overheid gewoon zelf dicht gooien zonder navigatiesystemen de schuld te geven van het bestaan van sluipverkeer langs scholen. Ik heb hier ergens het idee dat we hier te maken hebben met politici die even goedkoop willen scoren bij ouders door naar de private sector te wijzen, zonder dat er een heel aantoonbaar probleem is.
Desalniettemin: er zitten natuurlijk al op meerdere manieren straftijden ingebouwd in de navigatie-algoritmes, onder meer vanwege de nodige factoren die je in woonwijken tegenkomt. Zelfs als een niet-snelwegroute wat sneller is, krijgt die vaak toch niet de voorkeur in de algoritmes (zie discussies over de nieuwe E420). Dat accepteren we als gebruiker. Ietsje meer bias ten laste van routes langs scholen inbouwen rond einde schooldag hoeft op zich niet het einde van het product te betekenen. Maar ik denk ook dat het een non-maatregel is die weinig verandert aan een probleem dat, zo het al bestaat, vermoedelijk maar heel beperkt is veroorzaakt door navigatiesystemen.
Desalniettemin: er zitten natuurlijk al op meerdere manieren straftijden ingebouwd in de navigatie-algoritmes, onder meer vanwege de nodige factoren die je in woonwijken tegenkomt. Zelfs als een niet-snelwegroute wat sneller is, krijgt die vaak toch niet de voorkeur in de algoritmes (zie discussies over de nieuwe E420). Dat accepteren we als gebruiker. Ietsje meer bias ten laste van routes langs scholen inbouwen rond einde schooldag hoeft op zich niet het einde van het product te betekenen. Maar ik denk ook dat het een non-maatregel is die weinig verandert aan een probleem dat, zo het al bestaat, vermoedelijk maar heel beperkt is veroorzaakt door navigatiesystemen.
-
- autoweg
Ja, leuk artikel inderdaad.
Overigens is het een voornamelijk Belgisch probleem, waar nooit echt is nagedacht over ruimtelijke ordening.
Door de ruimtelijke indeling in België liggen scholen bijzonder vaak aan een doorgaande weg in een dorp. Door het ontbreken van rondwegen en dergelijke zijn dit ook nog erg vaak gewoon N-wegen.
In de publieke opinie wordt zo'n N-weg inmiddels ook gewoon gezien als sluiproute. Volgens mij had het nieuwsblad onlangs een onderzoek, waarbij mensen routes konden aangeven waar ze last hadden van sluipverkeer. De meeste van deze wegen waren gewoon N-wegen.
Overigens is het een voornamelijk Belgisch probleem, waar nooit echt is nagedacht over ruimtelijke ordening.
Ik kan niet praten over andere apps en systemen natuurlijk, maar Waze heeft al zo'n straftijd er standaard inzitten.
Dit is het eigenlijke probleem.
Door de ruimtelijke indeling in België liggen scholen bijzonder vaak aan een doorgaande weg in een dorp. Door het ontbreken van rondwegen en dergelijke zijn dit ook nog erg vaak gewoon N-wegen.
In de publieke opinie wordt zo'n N-weg inmiddels ook gewoon gezien als sluiproute. Volgens mij had het nieuwsblad onlangs een onderzoek, waarbij mensen routes konden aangeven waar ze last hadden van sluipverkeer. De meeste van deze wegen waren gewoon N-wegen.
-
- Moderator
Gisteren had ik wat foto's van de A1 gemaakt, dus ik verplaatste mij van viaduct naar viaduct.
Deze route wilde ik rijden:

Net zoals Google Maps gaf Waze hier ook aan om terug te rijden naar Bathmen en dan de A1 te pakken, dat zou een paar minuten sneller zijn dan de 26 minuten die via de secundaire wegen parallel aan de A1 werd berekend. Ik besloot dat te negeren omdat binnendoor 6 kilometer korter was. En tijdens de rit begon de verwachte aankomsttijd flink terug te lopen, uiteindelijk was ik er 13 minuten (!) eerder dan Waze had berekend en dat op een rit van 10 kilometer.
Kennelijk zit er een behoorlijke straftoeslag op dit soort secundaire wegen. Er was ook een stukje onverhard bij via de zuidelijke route.
Deze route wilde ik rijden:

Net zoals Google Maps gaf Waze hier ook aan om terug te rijden naar Bathmen en dan de A1 te pakken, dat zou een paar minuten sneller zijn dan de 26 minuten die via de secundaire wegen parallel aan de A1 werd berekend. Ik besloot dat te negeren omdat binnendoor 6 kilometer korter was. En tijdens de rit begon de verwachte aankomsttijd flink terug te lopen, uiteindelijk was ik er 13 minuten (!) eerder dan Waze had berekend en dat op een rit van 10 kilometer.
Kennelijk zit er een behoorlijke straftoeslag op dit soort secundaire wegen. Er was ook een stukje onverhard bij via de zuidelijke route.
-
- 2x5 autosnelweg
Standaard vermijd waze onverharde wegen van 400 meter of meer. Kijk maar in de instellingen.
Was dat stuk 400 meter of meer onverhard?
Was dat stuk 400 meter of meer onverhard?
-
- 2x5 autosnelweg
Dat idee heb ik ook. Eerder dit jaar reed ik naar het Duitse Haltern am See, een route via de A12, A3 en B58. De aankomsttijd veranderde nauwelijks toen ik over de snelweg reed, maar eenmaal op de B58 wist ik 8 minuten van de aankomsttijd af te rijden. Ik heb mij daarbij aan de verschillende maximumsnelheden gehouden (een palet van 50, 70, 80 en 100 km/u). Ik vind 8 minuten behoorlijk veel voor een afstand van 34 km.
-
- Moderator
Ja ruim een kilometer op de straat Boermark. Maar die kan niet zoveel verschil verklaren, want in de nabijheid blijkt ook wel een geasfalteerde weg te zijn die niet heel veel langer is.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat is eigenlijk best wel een rigide instelling. Ik snap dat je als automobilist niet op een of ander aftands bospaadje wilt uitkomen, maar sommige onverharde wegen zijn niet zo slecht en die worden nu ook genegeerd. Als voorbeeld zou ik het onverharde deel tussen Kootwijk en Assel willen noemen, wat een redelijk goed onderhouden onverharde weg is. De optie die Waze nu geeft voor de route Amersfoort > Assel (via Apeldoorn) is 8 minuten langer dan de deels onverharde route via Kootwijk, toch wel een behoorlijk verschil.
Uiteraard zal je die instelling voor onverharde wegen uit kunnen zetten, maar dan loop je weer kans om op dat ongewenste aftandse bospaadje uit te komen. Ik zou het liefst een splitsing zien tussen bospaadjes en onverharde wegen, maar wellicht maak je het daarmee lastig te categoriseren en subjectief.