Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 07 jan 2020, 10:13

Coen Tunnel schreef: di 07 jan 2020, 8:08 Voor het deel tussen KP Noordhoek en KP Sabina wordt het lastiger. Europoort is het enige relevante doel dat je in westelijke richting nog zou kunnen toevoegen […]. Probleem met Europoort is dat de route via de A59-A29-A15 nauwelijks korter is dan A17-A16-A15, het scheelt minder dan een kilometer. En verkeer met gevaarlijke stoffen wil je toch liever richting A17-A16 sturen, omdat je het dan via de N3 naar de A15 kan krijgen. Komt het over de A59, dan moet het verder over de N59, N215 en N57. Als de A4 door de Hoekse Waard ooit gereedkomt kun je hier Den Haag vermelden. Amsterdam zou ook kunnen, het is natuurlijk een supernetwerkdoel en vanaf Roosendaal naar Amsterdam is dit dan een logische route, maar zal ook wat vreemd aandoen.
In plaats van Europoort zou ik voor Rotterdam-Havens gaan, waarna je op alle (afstanden)borden na Knooppunt Noordhoek weer gewoon Rotterdam kunt vermelden. Beetje zoals het ook rond Knooppunt Ypenburg gaat. Vanaf oprit Fijnaart staat Rotterdam nu al vermeld, dus je praat alleen over het (thans nog ontbrekende) afstandenbord direct westelijk van Knooppunt Noordhoek.

Ik snap waarom ze op Knooppunt Noordhoek Rotterdam richting Moerdijk verwijzen, maar tegelijkertijd is het voor veel verkeer naar stad, regio en zelfs achterland helemaal niet gek om over de A59-A29 te rijden. Ikzelf heb in een verder verleden (toen er nog geen A4 lag in West-Brabant) een periode gehad waarin ik regelmatig pendelde tussen mijn werk in Rotterdam en Bergen op Zoom / Roosendaal. Dat ging steevast via Maastunnel en A29-A59-A17; het was vanaf mijn werk aan het Weena een snellere manier om de stad uit te komen naar het zuiden dan om te akkeren naar en over de Maasboulevard. En zo zijn er meer stukken Rotterdam waarvoor de Heinenoord-route zo slecht nog niet is.

Ik besef dat het verschil vrij marginaal is zolang er geen A4 Benelux-Klaaswaal ligt, maar dat weerhoudt ons ook niet van vergelijkbare bewegwijzerings-keuzes elders. Als we, ondanks marginaal verschil én gevaarlijke stoffen-risico, op het Vaanplein een doel als Antwerpen-Havens neerzetten, moet Rotterdam-Havens op Noordhoek het probleem niet zijn. Desnoods daarvoor nog het gevaarlijke stoffen-routebord dat nu voor Knooppunt Sabina staat verplaatsen naar voor Knooppunt Noordhoek (uiteraard onder verwijzing naar de A16-route). Deze keuze lijkt me trouwens ook nog prima volstaan voor een scenario waarin de A4 nog wordt gecompleteerd. Amsterdam kan dan wachten tot Knooppunt Sabina, vanaf waar het toch al vermeld zal staan. Voor verkeer Roosendaal-Amsterdam hoef je het niet te doen. Nog los van de vraag voor hoeveel weggebruikers je zo'n vermelding precies optuigt, zal het ook zo blijven dat je tussen grote delen van Roosendaal en flinke delen van Amsterdam (inclusief het centrum, dat men bij voorkeur benaderd ziet vanaf de Ring Oost) toch makkelijker A58-A16-A59-A27-A2 kunt rijden ...

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » di 07 jan 2020, 12:37

Vanaf knooppunt Noordhoek richting de A59 staan Zierikzee en Fijnaart aangeven.
Fijnaart is geen hoofddoel. Dat doel mag sneuvelen. Het is volgens mij vooral een lokale route. En tevens voor het vakantieverkeer richting Noord-Zeeland.
Andere doelen zijn niet echt richtinggevend. Omdat het via de A16 ongeveer even ver is. Mocht er veel vrachtverkeer zijn richting Rotterdam-havens dan kun je dat eventueel toevoegen. Maar ik denk van niet vanaf Noordhoek richting Sabina.

Vanaf Fijnaart staan Zierikzee en Vlissingen(ruiter over Steenbergen) aangegeven.
https://www.google.nl/maps/@51.6440008, ... 312!8i6656

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » di 07 jan 2020, 13:13

^^ Wat suggereert dat dat stuk A59 meer op Zeeland focust dan op Zuid-Holland. Rotterdam-Havens vind ik een loze kreet. Zet dan alsjeblieft gewoon Europoort neer: veel makkelijker, bekender en ook korter als je het op de borden zet.

Den Haag is eigenlijk geen optie zolang de A4 er nog niet ligt,maar dat is een paar posts terug al uitgelegd. Amsterdam is nutteloos omdat Rotterdam ervoor ligt. Kleinere plaatsen zijn niet richtinggevend.

Tenzij je de A29 geheel omnummert naar A4 en deze dubbelgenummerd wordt met de A15, is er misschien meer te zeggen voor Amsterdam of Den Haag. Ik denk dat in de huidige situatie hooguit kunt werken met eilandnamen of knooppuntnamen naast Zierikzee en Europoort.

KP Noordhoek - KP Sabina

[A59] Zierikzee
---------------------------------
[A4] Europoort
[A4] Bergen op Zoom

KP Sabina - KP Hellegatsplein

[A4] Europoort
Rotterdam
------------------------
[N59] Zierikzee

Na KP Hellegatsplein

[A4] Amsterdam
Europoort
Rotterdam

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » di 07 jan 2020, 13:37

Ik denk dat de vraag vooral is of het nodig is om op de A17 aan te geven dat er zoiets als een A4/A29 is. RWS beantwoordt die vraag nu consequent met Nee, waar op zich wel iets voor te zeggen valt, aangezien het een min of meer parallelle route is, waarbij uitwisseling voor maar een beperkt aantal bestemmingen nuttig is.

Anderzijds is er ook iets te zeggen voor het gebied dat handiger bereikt wordt door wel te switchen. De Hoekse Waard en de Rotterdamse Haven in noordelijke richting en het gebied rond Steenbergen/Tholen in zuidelijke richting.

Dan zou je iets moeten neerzetten als Rotterdam Havens (A4)* en Steenbergen (A4) afhankelijk van de richting.

*= Ik zou de A29 dan bij voorkeur omnummeren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » di 07 jan 2020, 14:00

^
Steenbergen stond aangegeven net na knooppunt Noordhoek. Na de aanleg van de A4 bij Steenbergen is er een strip overgegaan met Vlissingen.

Bij Sabina staat/stond er dit.

rechtdoor/linksaf: Dinteloord, Vlissingen A4. (Dit bord is inmiddels verdwenen)
Rechtsaf: Zierikzee, Rotterdam A29/A59.

Het wordt denk ik.
Rechtdoor/linksaf: Vlissingen, Antwerpen, Bergen op Zoom A4.
Rechtsaf: Amsterdam, Rotterdam, Zierikzee A29/A59.

Nickdh, een volgbord voor Europoort lijkt mij voldoende. Anders worden zowel Rotterdam als Europoort aangegeven vanaf Sabina in dezelfde richting. Dat is een beetje dubbelop.
Laatst gewijzigd door Steptimer op di 07 jan 2020, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 07 jan 2020, 14:13

Op zich vind ik het wel een goede vraag waar de A59 Sabina-Noordhoek nu nog precies relevant voor is. Als je teruggaat in de geschiedenis lijkt dit stuk A59 er vooral gekomen voor de ontsluiting van de noordwesthoek van Noord-Brabant. Het lijkt ook een vervanging van de oude Rijksweg 18, die vanaf de A17 een oost-westverbinding door deze regio en naar Zierikzee moest geven. Als een oost-westverbinding van of naar gebieden verder ten oosten van de A16 heb ik er nooit naar kunnen kijken. Hoewel de nodige Duitse toeristen tegenwoordig Zeeland bereiken en verlaten via deze route, is het gat tussen Noordhoek en Zonzeel niet voor niets blijven bestaan. Dit stuk weg was als gezegd wel een onderdeel van menige noord-zuidroute. Die functie is op bovenregionaal niveau wel zo'n beetje teniet gegaan sinds de aanleg van de A4 in West-Brabant, maar aan de spitsfiles op de A29 zien we ook hoeveel pendelverkeer er is tussen West-Brabant en Rotterdam.

Kortom, ik concludeer dan maar dat dit een route is met hoofdzakelijk een regionaal belang voor de Brabantse Noordwesthoek, die toevallig ook nog wat oost-west-verkeer Duitsland-Zeeland oppakt alsmede wat noord-zuid-verkeer van en naar Rotterdam. Voor de doelenkeuze betekent dat (i) dat je de doelen redelijk regionaal moet houden, want er zijn geen grotere bovenregionale verkeersstromen te managen, en (ii) dat een combinatie van doelen in beide hoofdrichtingen wel gewenst is. Richting Sabina is dat iets dat noord en west symboliseert; richting Noordhoek iets dat zuid en oost symboliseert. Richting Sabina lijkt dat me evident Zierikzee plus iets in de Rijnmond (zie hieronder); van Sabina naar Noordhoek kom je op Roosendaal en vervult thans Breda de functie 'oost'. Dat laatste voelt niet heel goed, maar ik weet ook geen andere doelen die beter zijn (ook Den Bosch niet in verband met het regionale profiel en het feit dat ook Duitse toeristen daar niets aan hebben).
nickdh schreef: di 07 jan 2020, 13:13 Rotterdam-Havens vind ik een loze kreet. Zet dan alsjeblieft gewoon Europoort neer: veel makkelijker, bekender en ook korter als je het op de borden zet.
Ben ik niet met je eens. Het begint ermee dat Europoort maar een deel van de Rotterdamse haven is. Het was het meest westelijke havengebied ten tijde van de aanleg van de A15 ten westen van Ridderkerk en heeft daaraan zijn vermelding op de bewegwijzering in het Rotterdamse te danken, maar het is principieel onlogisch om één deelstuk, dat niet eens einddoel van de A15 meer is, zo op een voetstuk te zetten. En de bekendheid is misschien vrij groot onder de mensen die vaker over het bewuste stuk A15 rijden, maar mag zeker niet worden verondersteld bij iemand die voor het eerst aankomt. Rotterdam-Havens is dan als generieke vermelding veel beter op te pakken. Er komt bij dat Europoort op geen enkele manier een doel kan zijn dat de havens op de noordoever van de Waterweg omschrijft, terwijl Rotterdam-Havens dat wel kan zijn. De keuze zoals die op Ypenburg is gemaakt, is wat mij betreft terecht en laat zich hier recyclen.

Bijkomend voordeel van Rotterdam-Havens is dat je het alleen op Knooppunt Noordhoek in die lange vorm behoeft te vermelden. Daarna wordt het gewoon Rotterdam, en zo gaat de vermelding dus ook vanzelf op in de verwijzingen naar Rotterdam die er vanaf Fijnaart en op de A29 al staan. Je hoeft er de bestaande bewegwijzering dus niet substantieel voor aan te passen. Als je Europoort gaat bewegwijzeren, moet dat wel een aparte verwijzing worden op alle borden stroomafwaarts tussen Noordhoek en het Vaanplein.
Ds79m schreef: di 07 jan 2020, 13:37Ik denk dat de vraag vooral is of het nodig is om op de A17 aan te geven dat er zoiets als een A4/A29 is. RWS beantwoordt die vraag nu consequent met Nee, waar op zich wel iets voor te zeggen valt, aangezien het een min of meer parallelle route is, waarbij uitwisseling voor maar een beperkt aantal bestemmingen nuttig is. Anderzijds is er ook iets te zeggen voor het gebied dat handiger bereikt wordt door wel te switchen. De Hoekse Waard en de Rotterdamse Haven in noordelijke richting en het gebied rond Steenbergen/Tholen in zuidelijke richting.
In de tussentijd staat er ten zuiden van Noordhoek wel een DRIP waarop reistijden naar de Brienenoordbrug worden aangegeven via A17-A16 en via A59-A29-A15. De uitwissel-optie wordt niet ontkend. Ik ben het met je eens dat je hem niet groter moet maken dan hij is, maar de richting Hellegatsplein-Roosendaal v.v. is relevant genoeg om een regeltje aan te wijden op de weinige borden die je rond dit stuk A59 zult vinden … (de meeste van die borden hebben al zo'n regel)
Laatst gewijzigd door Pino op di 07 jan 2020, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » di 07 jan 2020, 14:21

Steptimer schreef: di 07 jan 2020, 14:00 Bij Sabina staat/stond er dit.

rechtdoor/linksaf: Dinteloord, Vlissingen A4. (Dit bord is inmiddels verdwenen)
Rechtsaf: Zierikzee, Rotterdam A4/A59.
Ik neem aan dat je A29 bedoelt?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » di 07 jan 2020, 17:22

^
Inderdaad. Aangepast.
Pino, de meeste toeristen die de Zeeuwse eilanden bezoeken komen uit Nederland. Dan de Duitsers en daarna de Belgen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » di 07 jan 2020, 17:57

Komende vanuit Roosendaal zou ik op Noordhoek Rotterdam en Rotterdam-Zuid splitsen. Dan haal je (theoretisch) nog wat verkeer weg van de overbelaste A16-A15 route.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 07 jan 2020, 18:13

^^ Met de openingen van de bruggen in de A29 en de drukte in de Heinenoord is het nu niet dat er zo heel veel ruimte zit op het alternatief. En het loopt vanzelf over in gezeik dat je voor allerlei stukken Rotterdam-Zuid (IJsselmonde, Beverwaard) toch weer beter over de A16 kunt aanrijden ...
Steptimer schreef: di 07 jan 2020, 17:22Pino, de meeste toeristen die de Zeeuwse eilanden bezoeken komen uit Nederland. Dan de Duitsers en daarna de Belgen.
Versteht sich ;) Maar in de tussentijd is de A59 Sabina-Noordhoek wel belangrijker voor de Duitse bezoekers dan voor de Nederlandse en de Belgische. De meeste Nederlanders op weg naar Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duivenland zullen aankomen via Rotterdam en het Hellegatsplein (eigenlijk alleen Brabanders, Limburgers en andere Zeeuwen niet). Belgen komen via Bergen op Zoom of de Westerscheldetunnel. Maar wie vanuit de regio Rhein-Ruhr naar deze eilanden komt, zal meestal over Breda rijden en komt dan op enig moment op de A59 Sabina-Noordhoek. Dus dat is het oost-west-belang van deze weg, waar het om ging: verkeer tussen de noordelijke eilanden enerzijds en (Oost-)Brabant, Limburg en NRW anderzijds.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » di 07 jan 2020, 20:27

Eigenlijk komt de rare bewegwijzeringskeuze in doelen en wegnummers doordat men in het verleden de rijkswegen '18' en '59' op een bijzonder onnatuurlijke manier met elkaar verbonden heeft. Ik zou er voor willen pleiten om het stukje A 59 tussen de knooppunten Noordhoek en Sabina om te nummeren naar A 56 en de N 59 in Zeeland naar N 56 (of over te hevelen naar de provincie Zeeland). Ik meen dat in een grijs verleden de N 285 ook onderdeel was van Rijksweg 59 wat het huidige routeverloop nog wel wat kan verklaren. Desalniettemin lijkt het me tijd om hier eens wat te gaan saneren in dubbelnummering en dan kunnen ook de gezochte bestemmingen die bij de loop van Rijksweg 59 horen (Zierikzee, 's-Hertogenbosch) ook weggehaald worden op locaties waar het niet meer zinvol is om te vermelden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » di 07 jan 2020, 20:51

^^
Geen enkel doel ten oosten van Breda is natuurlijk niet erg praktisch. En eigenlijk komt dan alleen Den Bosch in aanmerking. Of je zou Eindhoven moeten gaan gebruiken, als een “supernetwerkdoel” voor zuidoost-Nederland en Den Bosch pas op de A16 zelf bewegwijzeren. Het in tweeën delen van de A59 zou dan ook daar moeten gebeuren; Zonzeel-Paalgraven en Noordhoek-N57. Of toch het tussenliggende deel aanleggen natuurlijk :mrgreen:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Via » di 07 jan 2020, 21:10

Op Hooipolder wordt vanaf de A27 inmiddels Dordrecht en Nijmegen aangegeven zag ik. Viel me vandaag op dat Nijmegen vervolgens tussen Hooipolder en Engelen nergens wordt gecontinueerd, er is zelfs geen routebord.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » di 07 jan 2020, 21:22

Vinny, het doel 's-Hertogenbosch staat tegenwoordig minder ver aangegeven dan in het hoofddoel/einddoel-systeem.
Dit was de eerste verwijzing, vanaf het Hellegatsplein.
https://www.google.nl/maps/@51.7010794, ... 312!8i6656

Het bord is aangepast. 's-Hertogenbosch, Steenbergen en Roosendaal zijn hier verdwenen.
https://www.google.nl/maps/@51.701208,4 ... 384!8i8192

Ook bij knooppunt Sabina zijn er blauwe strippen over 's-Hertogenbosch geplakt.
https://www.google.nl/maps/@51.6764669, ... 384!8i8192

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » di 07 jan 2020, 21:25

Ik zie het hele probleem niet zo van die A59 en verre vermeldingen van bv. 's-Hertogenbosch en Zierikzee :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 07 jan 2020, 22:01

Vinny schreef: di 07 jan 2020, 20:27Eigenlijk komt de rare bewegwijzeringskeuze in doelen en wegnummers doordat men in het verleden de rijkswegen '18' en '59' op een bijzonder onnatuurlijke manier met elkaar verbonden heeft. Ik zou er voor willen pleiten om het stukje A 59 tussen de knooppunten Noordhoek en Sabina om te nummeren naar A 56 en de N 59 in Zeeland naar N 56 (of over te hevelen naar de provincie Zeeland). Ik meen dat in een grijs verleden de N 285 ook onderdeel was van Rijksweg 59 wat het huidige routeverloop nog wel wat kan verklaren.
Korte samenvatting van hoe het gelopen is. In het Rijkswegenplan 1958 had je RW18, van RW17 bij Oud-Gastel naar Zierikzee via het beruchte veer Anna Jacobapolder-Zijpe. In het Rijkswegenplan 1968 was RW18 verlegd over de Deltawerken, naar Hellegatsplein-Burgh Haamstede. RW59 tussen Sabina en Noordhoek kwam toen in de plaats van het West-Brabantse deel van RW18, waarbij natuurlijk ook de toen nieuw ingevoegde RW19 (de latere A4) aan de ontsluiting van de regio zou bijdragen. En in 1984 werden beide weer samengevoegd tot A/N59. Daar is toen meteen aan vastgeplakt de in 1985 door Rijkswaterstaat overgenomen Maasroute Zonzeel-Paalgraven (waarbij Hintham-Paalgraven echter pas het nummer 59 zou krijgen bij voltooing van de A50 Paalgraven-Eindhoven). Om vanaf A16 en A17 op het snelwegdeel van deze Maasroute te komen, moest je in eerste instantie over de planvervangende RW755, waarna je bij Terheijden op de huidige A59 kwam. Toen in 1987 de verbinding Zonzeel-Terheijden gereed kwam, kon RW755 worden afgewaardeerd en werd de huidige N285.

Als ik tegen deze achtergrond je post zo lees, vind je het niet heel problematisch dat Noordhoek-Sabina en het stuk N59 ten westen van het Hellegatsplein zijn samengevoegd, maar zie je het probleem in de koppeling van de stukken oostelijk van Zonzeel en westelijk van Noordhoek. Dan klopt je bezwaar tegen verbinding van '18 en 59' niet. '18 en 59' vind je okee; het probleem zit in de koppeling daarvan met de Maasroute. Kan ik absoluut inkomen. Maar zoals al is gezegd, zijn de scherpe kantjes in de vorm van al te verre verwijzingen 's Hertogenbosch en Zierikzee er wel zo'n beetje vanaf nu. Als je het doet, doe je het om de nutteloze dubbele schildjes tussen Noordhoek en Zonzeel weg te kunnen werken ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » di 07 jan 2020, 22:31

Systeemtechisch zou het veel beter zijn om de huidige route 59 te splitsen:

N19 Burgh Haamstede - Zierikzee - Hellegatsplein
A56 Sabina - Noordhoek
A59 Zonzeel - Empel
A55 Hintham - Paalgraven

Echter dit kost heel veel geld. Het is niet meer zoals 30 jaar geleden dat je alleen de bewegwijzeringsborden aanpast en klaar-is-kees. Tegenwoordig moeten ook alle hectometerpaaltjes worden aangepast, en moeten alle systemen van hulpdiensten, GIS-beheersystemen en god-weet-wat worden aangepast. Dat kost klauwen met geld. En die hoeveelheid geld staat niet in verhouding tot het nut van de hele operatie. Met de tekorten die er toch al zijn in het wegbeheer kun je dat op je buik schrijven.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » di 07 jan 2020, 22:33

^^ Begrijpelijk. Maar hoe realistisch is overdracht van de rijks-N-wegen in Zeeland naar de provincie?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » di 07 jan 2020, 22:35

Wouter N14 schreef: di 07 jan 2020, 21:25 Ik zie het hele probleem niet zo van die A59 en verre vermeldingen van bv. 's-Hertogenbosch en Zierikzee :dontknow:
In de toekomst wordt 's-Hertogenbosch in oostelijke richting voor het eerst aangegeven bij KP Noordhoek, en Zierikzee in westelijke richting vanaf KP Zonzeel.
De reden daarvoor is geleiding van doorgaand A59-verkeer in de A16-A17 bajonet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 07 jan 2020, 22:44

^^ Die aanpak doet weinig pijn, maar het hele idee van “geleiding van doorgaand A59-verkeer” vind ik wel wat vreemd als tegelijkertijd de gedachte bestaat dat er te weinig doorgaand verkeer is om de dubbelnummeringen te rechtvaardigen. Dan bepaalt de ene historische fout nog steeds de bewegwijzering. Los daarvan: als je het tot Zonzeel met alleen maar doelen Rotterdam / Dordrecht moet doen, komt Zierikzee op het knooppunt wel heel erg uit de lucht vallen. Gelukkig heb je dan nog even tot Klaverpolder, waar je die hoofdrichting Rotterdam / Dordrecht moet verlaten ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » di 07 jan 2020, 22:44

Ik zou Zierikzee vanaf Hooipolder handhaven. Anders blijft daar wel heel weinig over en bovendien is Roosendaal dan als overgebleven doel wel erg weinig richtinggevend. Of komen daar nog verrassende nieuwe doelen bij?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Via » di 07 jan 2020, 22:51

Zoals ik al zei komt Dodrecht daar denk ik bij.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » di 07 jan 2020, 23:03

Ook dat is niet heel richting gevend omdat heel Zeeland wordt genegeerd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » di 07 jan 2020, 23:06

Rotterdam
Dordrecht
Breda
Roosendaal

Bij Zonzeel zelf verschijnen dan ook Zierikzee en Antwerpen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » wo 08 jan 2020, 1:03

Waarom Dordrecht eigenlijk? Rotterdam dekt dat toch af zou je zeggen?
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 jan 2020, 7:29

^^ Eerstvolgende hoofddoel, lijkt mij. Ik vind Dordrecht hier wel logisch.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 08 jan 2020, 7:56

Wel raar dat Dordrecht vergeten wordt vanuit Gorinchem op de A15.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 08 jan 2020, 8:42

Coen Tunnel schreef: wo 08 jan 2020, 7:29 ^^ Eerstvolgende hoofddoel, lijkt mij. Ik vind Dordrecht hier wel logisch.
Maar wel aan een kruisend wegnummer, en zonder streep. Dit soort gevallen mag wel op de lijst voor hoe je nu precies omgaat met afstandenborden. Hoewel het verkeer hier in sterke mate op weg zal zijn naar doelen aan de A16-noord, kan ik niet naar de route ten noorden van Zonzeel kijken als “in lijn”. En dus hadden ze onder de streep gemoeten, en voelt het tegelijk als veel eer dat een kruisende weg twee doelen in één richting onder de streep krijgt.

Als je Dordrecht als hoofddoel van het laatste stuk A59 beschouwt, want ook een eindigende weg heeft toch een hoofddoel nodig, krijg ik toch weer wat meer sympathie voor de Duitse benadering om dan maar :KP: Zonzeel als zodanig in te zetten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 jan 2020, 8:58

^^ Uiteindelijk ligt de afslag naar de N3 maar zo'n 8 km van KP Klaverpolder, en de A59 loopt langs dat knooppunt. Aangezien je tot KP Klaverpolder het nummer A59 kam volgen en je vervolgens gewoon rechtdoor kan blijven rijden om in Dordrecht te komen voelt Dordrecht onder de streep brengen ook wat overbodig, al helemaal omdat dit de enige plaats van betekenis is waarvoor het zin heeft de A59 over een langere afstand (bv. vanaf Den Bosch) te nemen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 08 jan 2020, 9:19

^^ Snap wat je bedoelt. Maar het feit dat de Moerdijk ertussen zit, geeft toch altijd wel een gevoel van "andere wereld".

Plaats reactie