[I][A022] Autostrada del Brennero

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 jan 2020, 13:03

^^
Ja, als je er op tijden met vakantie/toeristenverkeer bent is het natuurlijk andere koek. Ik reed de Brenner 's ochtends vroeg of 's avonds in de latere uren en dan is het er soms een gekkenhuis qua snelheden. Dat er dan automobilisten met een vaart van zo'n 160-180 km/h van de Brenner naar beneden denderen is geen uitzondering. Collega's hebben ook wel eens lachend gezegd: "Daar wordt toch nooit gecontroleerd, alleen toeristen rijden daar 110 km/h."

Betekend overigens niet dat in Zuid-Tirol weinig op snelheid gehandhaaft wordt, integendeel... Op het OWN staan de dorpen vol met flitspalen, die overigens wel overduidelijk te herkennen zijn en een aardig deel daarvan nep is.
Pino schreef: ma 13 jan 2020, 8:41 Maar voor hetzelfde geld heeft Autobrennero hier gewoon slecht opgelet ...
Verderop heb je bij diverse afritten wel Telepass rijstroken. Schijnbaar heeft men gedacht dat van/naar Oostenrijk niet veel Telepass-gebruikers zullen rijden en een aparte rijstrook zich niet loont. Is natuurlijk slechts een vermoede.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jan 2020, 13:34

^^ Het viel mij vorig jaar ook op. Bij Sterzing op het hoofdtolstation geen aparte Telepass-stroken, bij de afrit Brixen/Pustertal (naar de SS49) wel.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 13 jan 2020, 13:43

^^ Uiteindelijk is het in Italië (en daarbuiten) een standaard layout dat er helemaal links een Telepass-rijstrook is. Op de echt kleine tolstations van afritten moet je die dan wel delen, maar er is altijd wel iets dat de gebruiker van een badge een snellere optie moet geven. Ik ben niet alles nagegaan, maar Sterzing richting zuid is gewoon ongebruikelijk, ook voor de A22, wat de reden erachter ook mag zijn. Het vermoeden dat Snarf noemt is zeker niet vreemd. Misschien klopte dat ooit ook wel, maar de tijden zijn veranderd zoals hij zegt.

TomTorquay
dorpsstraat

Bericht door TomTorquay » ma 13 jan 2020, 16:04

SnarfFlevoland schreef: ma 13 jan 2020, 13:03 Dat er dan automobilisten met een vaart van zo'n 160-180 km/h van de Brenner naar beneden denderen is geen uitzondering.
Sta me toe om hierover een andere mening te hebben. Ik rijd er al meer dan 10 jaar, het hele jaar door en op elk mogelijk moment van de dag. In al die tijd heb ik nog niemand tegen 180 km/h weten voorbijflitsen. De aangewezen 110km/h wordt inderdaad vrolijk genegeerd, 130-140km/h komt quasi standaard voor, maar veel hoger dan dat zie je zelden. 's Nachts misschien eens een enkele uitschieter naar 160km/h, maar dat is het dan wel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 jan 2020, 22:34

^^
Natuurlijk mag je er een andere inzicht op hebben, uiteindelijk zijn het allemaal maar momentopnames. Desalniettemin is 160 km/h op Italiaanse snelwegen echt geen bijzonderheid. En daarvoor hoef je niet eerst naar Sicilië te reizen om de gekkigheid te ervaren, maar ook op de A4, A5, A6 en A9 zie je het in de randuren regelmatig dat er veel te hard gereden wordt. En in de grensstreek maken zich er vooral ook Oostenrijkers en Zwitsers aan schuldig. De Italiaanse politie doet er weinig aan en veel Tutor controles staan uit.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 jan 2020, 9:44

^^ De A4 en A1 op de Povlakte heb ik ook wel als racebanen ervaren; de A22 minder. Maar het zijn momentopnames.

Op Sicilië heb ik alleen de A29 en de A29dir (en de aftakking van de A29dir, dus de A29dirdir?) gereden tijdens een rondje Palermo-Trapani-Marsala-Mazara del Vallo-Palermo. Vrijwel overal Vmax 100, ook erg rustig, maar er werd naar mijn idee ook vrij gezapig gereden. Ik heb met netjes aan de snelheid gehouden en ik had de indruk dat het overige verkeer dat ook deed, ik ben niks geks tegengekomen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 jan 2020, 10:12

^^ Ik had op Sicilië hetzelfde idee (op A18, A19, A20 en A29). De wegen zijn er voor een flink deel ook te slecht van kwaliteit om echt hard doorrijden verstandig te maken. En omdat het een arme regio is, rijden mensen er nu ook niet direct in Mercedessen waarmee 160+ een lekkere kruissnelheid is. Mensen denken bij Italië vaak "hoe zuidelijker hoe gekker". Dat is in veel opzichten waar, inclusief in de manier waarop tegen verkeersregels en samen asfalt delen wordt aangekeken, maar in mijn ervaring geldt dat veel minder voor snelheid. Snelwegen in het noorden -en dan met name A1 en A4 als vlakke, rechte en brede wegen- lenen zich veel beter voor hard doorrijden, als je er op de juiste tijdstippen rijdt, en daar hebben mensen dan weer meer het soort auto's waarmee je die snelheden ook haalt. In het zuiden heb je ook minder last van Zwitsers die weten dat boetes nooit in Zwitserland aan zullen komen. Vergeleken met ritten van een twintig jaar terug, had ik op zich wel het idee dat Tutor de excessen er had uitgehaald, maar misschien begint dat effect nu ook bij niet-Zwitsers weg te ebben, omdat mensen weten dat de systemen vaak uit staan.

Ook ik heb de A22 nooit zo als racebaan ervaren: zelfs op het nog vrij vlakke gedeelte tot Trento is het toch meestal te druk om echt door te knallen. Het kan misschien een beetje op rustiger tijdstippen (waarop ik er zelf nooit gereden heb), maar het blijft een 2x2-weg met het nodige vrachtverkeer. Dus je zult toch vrijwel altijd wel met enige regelmaat wel iemand met lagere snelheid op de linker rijstrook treffen. Dat de 110 ten noorden van Bozen op rustige tijdstippen ruim overschreden wordt, is een ander verhaal ;)
Coen Tunnel schreef: wo 15 jan 2020, 9:44 (en de aftakking van de A29dir, dus de A29dirdir?) gereden tijdens een rondje Palermo-Trapani-Marsala-Mazara del Vallo-Palermo.
Officieel is die aftakking 'gewoon' onderdeel van de A29dir, zie http://www.edizionieuropee.it/LAW/HTML/ ... 9_073.html. Zo staat het wegnummer ook op de (spaarzame) borden, bijvoorbeeld die met brugnummering. In de praktijk (inclusief door wegbeheerder ANAS zelf) wordt de aftakking nog wel eens omschreven als A29dir/A.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 15 jan 2020, 19:28

Pino schreef: wo 15 jan 2020, 10:12 ^^ Ik had op Sicilië hetzelfde idee (op A18, A19, A20 en A29). De wegen zijn er voor een flink deel ook te slecht van kwaliteit om echt hard doorrijden verstandig te maken.
Dat maakt in het noorden ook weinig uit hoor, lekker iedereen met 160 door de tunnels op de ss36 langs het Comomeer. :worship: Het zal toch meer aan de auto's liggen. Overigens vind ik Oostenrijkers toch wel lekker doorrijden.

Hoe zit dat met die Zwitsersen waar boetes blijkbaar niet thuis aankomen? Hebben die geen verdrag zoals Nederland wel met vrijwel elk land lijkt te hebben?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 jan 2020, 20:02

Heeft ook geen Tutor, de SS36, dus dat kan makkelijk als je niet nadenkt over de verdere risico’s ;) Op de genoemde snelwegen kan bij rustiger verkeer 160 prima uit, ook zonder enorm toegenomen risico.

Zwitserland heeft inderdaad geen verdrag met Italië over uitwisseling gegevens voor, en inning van, verkeersboetes. Binnen de EU bestaan daar regels over, maar Zwitserland is natuurlijk geen lid. En waar met Nederland een verdrag bestaat, bestaat dat met Italië kennelijk niet. Dus dan flitsen de Italianen mooi je Zwitserse nummerplaat, maar weten ze niet wie de overtreding begaat (cq de eigenaar van de auto is, die vermoed wordt de overtreder te zijn). En dus krijg je geen boete nagestuurd.

Op zich sluit dit niet uit dat je als Zwitser in de problemen kunt komen in Italië. Ze kunnen je namelijk wel aanhouden, waarbij je wordt geïdentificeerd en dan heb je bij niet-betaling toch wel een kruisje achter je naam staan. Niet dat ze je dan in Zwitserland te pakken kunnen nemen, maar in Italië wel. En mogelijk laten ze je ook gewoon ter plaatse betalen (mobiele pinapparaten, lekker modern). Maar goed, met automatische controles als Tutor en flitspalen zal men je natuurlijk nooit staande houden, en verder zijn de Italianen ook niet heel actief met teams die overtreders meteen langs de kant van de weg zitten, dus veel Zwitsers accepteren dat risico op hun Italiaanse ritten.

BABKay
stadsweg

Bericht door BABKay » ma 27 jan 2020, 19:50

Een interessante documentaire (uit 1974!) over de bouw van het Italiaanse deel van de Brennerautobahn.
Link

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » do 30 apr 2020, 22:16

Sadly it isn't available anymore. Has anyone downloaded it?
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 11 feb 2021, 13:32

Ik heb een video gemaakt van het noordelijkste stuk A22, van Brixen tot de Brennerpas.

Opvallend is het volume vrachtverkeer, dat groot te noemen is. Echter er is een inhaalverbod en je ziet dat dit niet tot onoverkomelijke colonnevorming leidt. Vrachtwagens houden enige afstand van elkaar.

Volgens tellingen van Asfinag gaan er dagelijks 8.000 tot 10.000 vrachtwagens de Brennerpas over. Dit is veel meer dan de Gotthard of Mont Blanc verwerken.

Link

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 11 feb 2021, 16:20

^^ Heb afgelopen zomer hetzelfde stuk op beeld gezet (van Innsbruck tot aan :AS: Chiusa-Val Gardena en weer terug). Was een beetje uitproberen met m'n dashcam, maar dat ding heeft maar een klein deel opgenomen. Was waarschijnlijk een slechte aansluiting, waardoor hij automatisch op stand-by ging. Jammer, maar des te meer een reden om er nog een keer langs te toeren! 8-)

Blijft een mooi stukje weg in een prachtige omgeving. 8-)
I'm average height... in Thailand.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 28 sep 2021, 14:08

Afgelopen zomer een video gemaakt van de A22 tussen Bolzano en Brenner. De A22 heeft wel flinke renovaties gezien. Veel constructies waar de fundering zowat doorheen kwam zijn mooi opgeknapt.
Link
Svenlo

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 28 sep 2021, 14:31

Die snelheidslimiet van 110 is wel te rechtvaardigen. Was lekker rijden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 apr 2022, 20:28

De concessie voor de A22 gaat opnieuw aanbesteed worden.

De bestaande concessionair heeft een investeringsprogramma van € 7,2 miljard voorgesteld. Een kernpunt hiervan is om het traject Bolzano - Verona naar 2x3 rijstroken te verbreden.

Tiroler Tageszeitung: Neue Spuren und Raststätten: Brennerautobahn AG legt Investitionsplan über 7,2 Mrd. Euro vor

Südtirol News: A22: 7,2 Milliarden Euro für 50-jährige Konzession

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 14 apr 2022, 21:44

Een concessie die afloopt en vernieuwd moet worden; dat zien we niet vaak in Europa. De Franse concessies zijn steeds gedurende hun looptijden verlengd in ruil voor extra bouw-activiteiten, terwijl men de Spaanse heeft laten aflopen terwijl al duidelijk was dat niet verlengd zou worden. Deze concessie is -hoe Italiaans- al in 2014 afgelopen en er is geloof ik iets van tien jaar gepraat over dit programma.

Je kunt je ergens afvragen of een investeringsprogramma van ruim 7 miljard nu echt iets toevoegt voor de weggebruiker. Leuk hoor, drie rijstroken, maar dat is dan dus ook nog 50 jaar het volle pond aan tol betalen. Kan er ook iemand bepalen dat we wat meer in onderhouds-modus gaan en dat de tol daarmee wel omlaag kan? Maar als ik het goed begrijp, is dat allemaal gepasseerd station.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 14 apr 2022, 21:50

^^ De bestaande concessionair wil natuurlijk de huidige omzet behouden. Die zal echt niet uit zichzelf een prijsverlaging voorstellen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 14 apr 2022, 22:03

^^ De bestaande concessionair is voor zo’n 90% in handen van lokale en regionale overheden. Die zouden niet specifiek op winst gericht moeten zijn. Maar dat is natuurlijk ook maar theorie, want we weten uit Nederland ook wat inkomstenstromen uit nutsbedrijven zoal deden met begrotingen van gemeentelijke en provinciale overheden. Dat wordt dan toch gezien als een fijn zakcentje, totdat er bij die kip met de gouden eieren van je een lijk in de kast blijkt te zitten (toch, Provincie Zeeland “wij zijn trots op Delta”?).

Je kunt die overheden hoe dan ook best wat winst gunnen in ruil voor hun risico’s. Hoort bij het concessiemodel, ook wanneer een overheids-deelneming de concessionair is. Maar een paar procent mogen overhouden op de huidige tol levert in absolute getallen natuurlijk minder op dan datzelfde percentage op verlaagde tol die hoort bij alleen onderhoud.
En hier ligt het belangenconflict, want Trentino enigszins kennende hebben ze zowel een veto over de aanbesteding als de concessionair zelf in handen. Ja daaaaag! Dit was nou een moment bij uitstek waar je een wat vocaler M5S nodig had gehad, met al hun kritiek op tolmaatschappijen. Maar die zaten vermoedelijk óf klem in het veto óf zijn niet zo geïnteresseerd na hun Benetton-feestje en omdat hun electoraat niet in deze regio zit en de A22 ook niet zo snel zal gebruiken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 apr 2022, 22:34

De A22 is overigens wel een stuk goedkoper dan de meeste andere tolsnelwegen in de Italiaanse Alpen. Het tarief ligt op € 0,074 per kilometer tussen de grens en Verona-Nord. Dat is ook lager dan in Frankrijk.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 14 apr 2022, 22:42

^^ Dat ligt volgens mij zelfs lager dan totaal vlakke snelwegen in de Povlakte. Uit de vroege jaren ‘90 staan mij nog bedragen bij die zo’n beetje neerkwamen op 100 lire per kilometer, een 5 eurocent. Als dat in dertig jaar is toegenomen met maar zo’n 50%, zou je zeggen dat de toename minder is dan de inflatie in die periode. Bewuste matiging door een concessionair die het regionale belang in het achterhoofd hield? Of iets dat wellicht nog zat ingebakken in de oude concessie?
Laatst gewijzigd door Pino op vr 15 apr 2022, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 15 apr 2022, 9:20

De vraag is hoelang de kunstwerken op dit traject nog meegaan. Vooral het gedeelte tussen de Brennerpass en Bolzano kent veel dalbruggen en diverse tunnels. Wat is de restlevensduur van de kunstwerken op dit gedeelte, want inmiddels is deze verbinding ook 50 jaar oud geworden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 15 apr 2022, 10:14

Er zal flink moeten worden geïnvesteerd in die kunstwerken, absoluut. Met een totaal concessiebedrag van 7,2 miljard euro (in huidige waarde) staat dat ook duidelijk te gebeuren. Misschien moet de 2x3 ook wel deels worden gezien tegen die achtergrond; als je dan toch moet vervangen, verbreed dan meteen. Hoewel de grootste kunstwerken natuurlijk ten noorden van Bolzano liggen, waar het 2x2 blijft.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 okt 2022, 12:11

Bij Colle Isarco / Gossensass bevindt zich een 1028 meter lang dalviaduct. Ik reed over de SS12 en vond hem dermate indrukwekkend dat ik even gekeerd ben om het op de foto te zetten.

Het blijkt de grootste brug van de A22 te zijn. Het viaduct is 1.028 meter lang en 110 meter hoog. De grootste overspanning bedraagt 163 meter. Het is in 1971 in gebruik genomen.

Afbeelding
A22 Colle Isarco 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A22 Colle Isarco 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A22 Colle Isarco 03 by European Roads, on Flickr

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 29 okt 2022, 16:43

Op de snelweg zelf ervaar je heel dat viaduct amper.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 29 okt 2022, 20:44

^^ Inderdaad. Kun je misschien wel een bredere draad over beginnen: forse bruggen waarvan je niet doorhebt dat je erop rijdt. Want er zijn er wel wat meer; een brug waarvan de omvang me ook standaard ontgaat is bijvoorbeeld de Duitse Kochertalbrücke. Ik denk dat dat komt door het omliggend landschap. Het klassieke dalbrug idee is toch dat je links en rechts heuvels om je heen ziet en dan “vlieg” je ineens boven een dal. Bij de Kochertalbrücke gebeurt dat niet omdat je aan weerszijden van de brug nauwelijks heuvel om je heen hebt. Je moet in die zin maar door hebben wat voor gat er ineens onder je ontstaat.

Hier op de A22 zit je focus ongemerkt steeds op de rand van het dal. Je rijdt onafgebroken parallel aan een groene helling. Je steekt “even” het dal over waarin je rijdt en hebt niet door hoe hoog je dat doet. Dat effect wijkt sowieso sterk af van een route die dalen achter elkaar haaks kruist, zoals een Duitse A61. Op de Zwitserse A2 in de buurt van Biasca heb je ook zo’n brug waarvan je niet door hebt hoe groot hij is.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 29 okt 2022, 22:44

Geldt dit ook.niet voor A29 bij Le Harve bij de afdaling.
Daar heb je ook paar hogere bruggen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 okt 2022, 17:25

waldo79 schreef: za 29 okt 2022, 16:43 Op de snelweg zelf ervaar je heel dat viaduct amper.
Daarvoor zit nog het veel langere Pontiglviadukt. Dat is weliswaar niet zo hoog, maar met 2640 meter best lang. Maar daar heb je ook nauwelijks door dat je op een brug rijdt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 nov 2022, 15:56

Het tolstation van de A22 bij Sterzing:

Afbeelding
A22 Sterzing 01 by European Roads, on Flickr

Er begon vorige maand een 2+0 systeem direct na het tolstation wat voor een enorme bottleneck zorgde.
Afbeelding
A22 Sterzing 02 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 07 dec 2022, 18:43

Er is wat nieuws omtrent de concessie van de A22, de details daarvan verklaren ook de eerdere berichten over die mega lange spitsstrook.

De concessie van Autostrada del Brennero liep in 2014 af. Eind 2013 werd die spitsstrook tussen Trento en Rovereto aangekondigd, maar deze is waarschijnlijk nooit echt in gebruik genomen. Wellicht juist doordat die concessie toen niet voor een lange duur verlengd werd.

Anno 2022 is de concessie nog steeds niet gegund, maar dit wordt wel concreter. Autostrada del Brennero heeft een voorkeurspositie en heeft een investeringspakket van € 7,2 miljard aangekondigd. Een astronomisch hoog bedrag, maar ik denk dat dit vooral een lange termijnsprogramma is, de concessie zou dan 50 jaar verlengd worden en over zo'n periode zou je wel 7+ miljard aan inkomsten kunnen genereren die herbouw van de A22 kunnen financieren.

Het Italiaanse ministerie van verkeer heeft gisteren goedkeuring gegeven aan de aanbesteding van de PPS/concessie van de A22.

Het project omvat een verbreding naar 2x3 rijstroken tussen Verona en Modena en een dynamische derde rijstrook (spitsstrook) tussen Bolzano en Verona. Als je kijkt naar de verkeersdrukte zou je eigenlijk het omgekeerde verwachten. Tussen Verona en Modena staat bijna nooit file en tussen Bolzano en Verona vaak heel veel file in de zomer. De voorgenomen investeringen zijn meer politiek gemotiveerd dan gebaseerd op een daadwerkelijke verkeerskundige grondslag.

https://www.suedtirolnews.it/wirtschaft ... pp-projekt