Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door ACT-F » zo 22 dec 2019, 18:35

Rein schreef: za 14 dec 2019, 8:25 Ik heb begrepen dat de NOx uitstoot van de meeste automotoren bij 60 km/h meer is dan bij 80 km/h. Dat zou er dus eerder voor pleiten de Vmax op 60 km/h wegen te verhogen dan die op 80 km/h wegen te verlagen. Helaas lijken bepaalde politieke partijen dit soort onderzoeken te willen lezen en lijkt de wens de Vmax te verlagen eerder uit andere overwegingen (lees: auto pesten) te komen. :shutup:
Klopt:

https://mobiliteitsinzicht.wordpress.co ... -emissies/

En qua effectgebied is bij metingen op de A13 bij Overschie naar voren gekomen dat een snelheidsaanpassing meetbaar is tot 250 meter:

https://publications.tno.nl/publication ... 03-258.pdf
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76525
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » wo 15 jan 2020, 19:44

NOS: Lelystad kan nog steeds open, maar dan moeten de boeren helpen

De berichtgeving van vanochtend dat Lelystad Airport van de baan was vanwege de stikstofimpasse is dus onzin.

Lelystad Airport kan nog steeds opengaan. Dat zegt Johan Remkes bij de presentatie van het rapport over de luchtvaart. Hij reageert daarmee op Kamerleden die stellen dat de opening de luchthaven door zijn rapport van de baan is. "Dat staat helemaal niet in het rapport. Iedereen interpreteert dit in het eigen straatje."

En ook hier gaat het om totaal geneuzel van tienden op een totale neerslag van duizenden:

Per hectare in Nederland daalt er gemiddeld 1600 mol per jaar neer. Dat is slecht voor de biodiversiteit. Het streven is daarom om dat gemiddeld richting de 1100 te brengen. In de Milieueffectrapportage van de luchthaven staat dat de 45.000 vluchten van en naar Lelystad zorgen voor een toename van tussen en de 0,2 en 0,6 mol per hectare per jaar in 19 Natura 2000-gebieden.

Die waardes worden dan weer bestreden door de anti-Lelystad groeperingen. Het extra autoverkeer dat de luchthaven met zich meebrengt is volgens hem niet meegerekend, net als al het vliegverkeer boven 3000 voet. Ook zou er een fout zijn gemaakt met de ingevoerde warmte van vliegtuigmotoren. Echter dat extra autoverkeer gaat om wellicht een paar duizend voertuigen per dag. We hebben al gezien dat het verkeer op autosnelwegen - met 100.000 voertuigen per dag of meer - al een verwaarloosbaar effect heeft. Bovendien zijn er geen stikstofgevoelige natura 2000 gebieden in de directe omgeving van het vliegveld.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Palance » wo 15 jan 2020, 20:03

Chris schreef: wo 15 jan 2020, 19:44 Ook zou er een fout zijn gemaakt met de ingevoerde warmte van vliegtuigmotoren.
Dat zie je erg vaak, met name de laatste tijd: Als een groepering het ergens niet mee eens is, “dan zal de berekening wel fout zijn”. Lekker makkelijk argument.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door boe! » wo 15 jan 2020, 20:10

Chris schreef: wo 15 jan 2020, 19:44Bovendien zijn er geen stikstofgevoelige natura 2000 gebieden in de directe omgeving van het vliegveld.
Maar de vliegroutes van en naar Lelystad gaan wel over Natura 2000 gebieden heen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76525
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » wo 15 jan 2020, 20:43

Ja dat is dus die 0,2 - 0,6 mol stikstof die berekend is. Maar het autoverkeer-effect is vooral plaatselijk, een paar duizend voertuigen vanuit het plangebied vallen verder van het vliegveld gewoon weg tussen het verkeer. En in de omgeving van Lelystad Airport zijn dus geen stikstofgevoelige gebieden waar je misschien nog 0,01 mol effect zou kunnen berekenen ten gevolge van het autoverkeer.

Maar zelfs als je dat allemaal mee gaat rekenen kom je op een nihil aantal (decimalen) mol uit. Dat is ecologisch niet relevant dus kan vast ook aangetoond worden dat het project geen negatief effect heeft op de natuurlijke kenmerken van het natura 2000 gebied. Dat geldt voor al die infra/woningprojecten, zelfs gecumuleerd.
Palance schreef: wo 15 jan 2020, 20:03
Chris schreef: wo 15 jan 2020, 19:44 Ook zou er een fout zijn gemaakt met de ingevoerde warmte van vliegtuigmotoren.
Dat zie je erg vaak, met name de laatste tijd: Als een groepering het ergens niet mee eens is, “dan zal de berekening wel fout zijn”. Lekker makkelijk argument.
Dat klopt, maar je ziet ook dat dit soort aannames van actiegroepen vrijwel altijd van tafel worden geveegd bij de Raad van State.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Durashift » do 16 jan 2020, 22:19

Nou, ik heb de indruk dat die actiegroepen m.b.t. Lelystad Airport en de Veluwe toch wel enige kennis in huis hebben.
M.b.t. de vliegroutes hadden zij die fouten in de berekeningen door het ministerie er toch mooi uitgehaald. :top:

Vandaag hoorde ik ook weer van enkele kamerleden berichten over dat 'CO2 uitstoot door de luchtvaart (Schiphol ging het dan over) toch meer is dan gedacht' etc..

Dat snap ik dan niet.. ik heb toch het idee dat men dit al wel wist.. maar het politiek toch de ontkennende / ontwijkende kant op duwde onder het mom van 'economie / werkgelegenheid etc.'


~~~~~~~~~~~~~~

Enfin, de uitkoopregeling van varkensboeren is ruim overtekend. Nou is dat een regeling met een andere oorsprong dan stikstof.. maar het geeft m.i. wel aan dat er best (meer) boeren bereidt zijn om te stoppen met hun bedrijf.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door jelger » do 16 jan 2020, 22:24

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door boe! » vr 17 jan 2020, 8:39

Durashift schreef: do 16 jan 2020, 22:19Vandaag hoorde ik ook weer van enkele kamerleden berichten over dat 'CO2 uitstoot door de luchtvaart (Schiphol ging het dan over) toch meer is dan gedacht' etc..
Ik begreep dat het om een andere berekeningsmethode ging. In de oude berekeningen werd alleen de uitstoot onder 500 of 1500 meter meegenomen, in de nieuwe berekeningen alle uitstoot ongeacht de hoogte. Dan kom je automatisch op andere waarden (lees: hoger) uit.

sanderl
autoweg
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door sanderl » vr 17 jan 2020, 8:47

Stikstof. Niet CO2. Het was onder de 3000 voet, nu is ook daarboven meegenomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76525
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » vr 17 jan 2020, 9:55

Hoe hoger, hoe meer het verwaait en hoe lager het effect per hectare is. Dat zie je al met kleine schoorstenen vs. autoverkeer, laat staan op 3000 voet of meer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » vr 17 jan 2020, 10:01

sanderl schreef: vr 17 jan 2020, 8:47 Stikstof. Niet CO2. Het was onder de 3000 voet, nu is ook daarboven meegenomen.
Eigenlijk stikstofverbindingen (stikstofoxiden en bij landbouw ammoniak). Als het alleen stikstof was, dan was er helemaal geen probleem.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Vinny » za 18 jan 2020, 13:40

jelger schreef: do 16 jan 2020, 22:24 Zo wordt alles in dit land al decennia onder het tapijt geveegd "omwille economische belangen", ofwel in het openbaar ofwel in de achterkamers en onderste bureaulades. Prima natuurlijk.
Maar wat is het probleem nu?

De luchtvaart is vervuilend en maakt lawaai...

Sorry hoor dat wisten we in de jaren '90 ook al tenzij je daadwerkelijk onder een hele berg stenen hebt gelegen. :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door jelger » za 18 jan 2020, 16:00

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Lekkere Kwal » za 18 jan 2020, 17:57

Vinny schreef: za 18 jan 2020, 13:40 Maar wat is het probleem nu?

De luchtvaart is vervuilend en maakt lawaai...

Sorry hoor dat wisten we in de jaren '90 ook al tenzij je daadwerkelijk onder een hele berg stenen hebt gelegen. :nothanks:
Het is geen kritiek op de luchtvaart of hoe vervuilend die is, het is kritiek op het met twee maten meten als het gaat om milieubeleid, waarbij de luchtvaart een hand boven het hoofd wordt gehouden. Onder het mom van economisch belang en wellicht ook struisvogelpolitiek: een kritische politicus zou z'n eigen positie riskeren, dus gaat niemand het in de weg liggen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Peter » ma 20 jan 2020, 8:16

De luchtvaart en de internationale scheepvaart zijn slecht te koppelen aan nationale doelen. Daarom (en door gebrek aan internationale daadkracht) hebben deze in de luwte gelegen qua milieumaatregelen. We gaan nu dus ook stikstof toerekenen aan vliegtuigen die overvliegen en wellicht schepen die langsvaren ? Leuk, maar het helpt niet echt bij een reductie van NLse immisie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Vinny » ma 20 jan 2020, 20:40

jelger schreef: za 18 jan 2020, 16:00 Wat denk je zelf? Welke retorische vraag stel je nu precies, en wat beoog je er mee? Ik zie een hoop stenen in mijn avatar, dus wie weet.
Ik denk zelf niets. De vraag die ik stel is dat ik niet weet wat het probleem is en wat de oplossing ervan moet zijn. Ik beoog niet anders met mijn bijdrage dat ik geen enkel 'nieuw' feit zie in het concept luchtvaart. Mijn mening is dat de luchtvaart een milieuverontreinigende industrie is en dat ze daarom een verantwoordelijkheid hebben om de emissies en de gevolgen voor het klimaat naar beneden te krijgen. Ik denk echter ook dat ze economisch van dermate belang zijn is dat een significante reductie op korte termijn niet haalbaar en niet wenselijk is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Pino » ma 20 jan 2020, 20:55

Vinny schreef: ma 20 jan 2020, 20:40 Mijn mening is dat de luchtvaart een milieuverontreinigende industrie is en dat ze daarom een verantwoordelijkheid hebben om de emissies en de gevolgen voor het klimaat naar beneden te krijgen. Ik denk echter ook dat ze economisch van dermate belang zijn is dat een significante reductie op korte termijn niet haalbaar en niet wenselijk is.
Ik ga hier niet de luchtvaart staan goed praten, maar met stikstofverbindingen had dat niet zoveel te maken toch? Des te meer met CO2. Nog los van het verwaaien boven 3000 voet, waarover Chris al schreef: onder 3000 voet was verantwoordelijk voor 0,1% van het probleem. Daar kwam dan de kritiek op dat onder de 3000 voet maar 20% van de uitstoot van een vlucht betreft. Nou, vermenigvuldig dan even heel genereus met vijf en je zit nog steeds enorm onder de bijdrage van auto’s en landbouw.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Vinny » ma 20 jan 2020, 20:59

De meeste mensen reizen natuurlijk ook maar een paar keer per jaar met het vliegtuig. Per reizigerskilometer ontloopt het elkaar niet veel ten opzichte van autorijden al zijn er natuurijk wel enorme verschillen denkbaar afhankelijk van bijvoorbeeld de dekkingsgraad en andere factoren:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/je ... ~bfdd7de9/
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Vinny » ma 20 jan 2020, 21:02

Ik ga hier niet de luchtvaart staan goed praten, maar met stikstofverbindingen had dat niet zoveel te maken toch?
Mijn opmerking was dan ook algemener van aard. De luchtvaart stoot natuurlijk ook NOx en dergelijke uit, maar goed volgens de sector zelf is daar wel redelijk eenvoudig wat aan te doen, door de manier van taxiën te veranderen bijvoorbeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door jelger » ma 20 jan 2020, 21:14

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door de_Aristocraat » di 21 jan 2020, 9:11

Hier een interessant stuk met een kritische blik op de hele stikstofdiscussie, en of wij wel ooit in staat zijn de gestelde doelen te halen:

https://www.bd.nl/opinie/een-veel-te-be ... Ze2TUrBSdW

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76525
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » di 21 jan 2020, 9:21

Er is zo te zien ook geen strategie om doelstellingen te gaan halen. We dreigen acuut een zelfgemaakte recessie in te duiken, zetten de maximumsnelheid op 100, rollen zo een nog grotere woningcrisis in en zetten grote economische projecten op het spel voor... niks. Al die dingen samen zijn goed voor minder dan 1% van de problematiek.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Pino » di 21 jan 2020, 9:30

De oplossing moet altijd vanuit de landbouw komen. Maar ja, die houdt nog steeds de politiek in gijzeling met opgeklopte verhalen over voedselzekerheid.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door boe! » di 21 jan 2020, 9:35

Ik zou bijna zeggen dat dit artikel is gesponsord door de Brabantse boeren om de aandacht af te leiden van het echte probleem.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76525
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » di 21 jan 2020, 9:44

De provincie Overijssel heeft onderzoek gedaan naar luchtwassers en daaruit blijkt dat er bijna geen één is die goed werkt: http://www.overijssel.nl/actueel/nieuws ... htwassers/

De cijfers uit de steekproef:

Totale omvang steekproef: 346 bedrijven
Deelnemende bedrijven (reactie): 220 bedrijven (reactiegraad 60%)
Goede werking elektronische monitoring: 66 bedrijven (30%)
Goede werking luchtwasser: 18 apparaten (8%)

Er waren slechts drie bedrijven waarbij volledig aan de wettelijke voorschriften werd voldaan.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Peter » wo 22 jan 2020, 7:52

Volgens mij is het grootste probleem dat ze effectief met name gebruikt worden om stankoverlast tegen te gaan, en dat er geen effectieve controle is van (naar ik vermoed) de provincie. Te bewerkelijk. Vaak moeten er chemicalien gedoseerd worden aan het waswater en dat kost geld en tijd. Een beetje zoals AdBlue, dat je ook niet kan bijvullen in je diesel (los van APKs)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76525
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » vr 24 jan 2020, 11:46

De stikstofberekening voor de verbreding van de A4: https://www.platformparticipatie.nl/bin ... 426717.pdf

Er wordt onderscheid gemaakt tussen de realisatiefase en de gebruiksfase. Er liggen geen stikstofgevoelige gebieden dicht bij de A4 dus de effecten zijn extreem gering. In de realisatiefase is aangenomen dat er enig verkeer omrijdt via de A44 vanwege het 6+0 systeem tijdens de vervanging van het Ringvaartaquaduct. Dit leidt tot marginaal hogere stikstofdepositie in twee natura 2000 gebieden (maximaal 0,09 en 0,24 mol). In de gebruiksfase neemt de stikstofdepositie af, daardoor kan er binnen het project intern gesaldeerd worden en is geen passende beoordeling of ADC toets noodzakelijk.

In dit rapport is de vergunbaarheid van het Voorkeursalternatief ten aanzien van stikstofdepositie op Natura 2000 voor de aanpassing A4 Burgerveen – N14 onderzocht. Hieruit blijkt dat in de gebruiksfase geen sprake is van een toename van stikstofdepositie, maar juist van een afname. Dit geldt voor de Natura 2000-gebieden Meijendel & Berkheide en Coepelduynen op diverse habitatstypen. Dit komt door de afname van verkeer op de A44/N44.

In de realisatiefase is sprake van een toename van maximaal 0,24 mol/ha/jaar bij Natura 2000-gebied Meijendel & Berkheide en 0,09 bij Natura 2000-gebied Coepelduynen. Per saldo is echter sprake van een positief effect, omdat uiteindelijk minder verkeer op de A44 gaat rijden door de verbreding van de A4.

Hiermee is aangetoond dat de verbreding van de A4 per saldo niet leidt tot significant negatieve effecten op Natura 2000-gebied. Een passende beoordeling en/of ADC-toets is niet aan de orde. Er is juist sprake van een positief effect op diverse habitattypen. Op basis van de uitgevoerde analyses vormt stikstofdepositie geen belemmering voor de realisatie van het project. In de Planuitwerkingsfase zal dit met de dan geldende uitgangspunten nogmaals beschouwd worden.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Emil » wo 05 feb 2020, 13:32

Drenthe legt automobilist aan de ketting om stikstofzorgen. Gaat de maximumsnelheid op provinciale wegen omlaag?

En

RIVM: van 100 naar 80 kilometer per uur op Drentse wegen 'kan zeker helpen' tegen uitstoot stikstof

Dit kon natuurlijk niet uitblijven. In praktijk rij je overdag toch al vaak met 80km/h achter een Duitser of vrachtwagen over deze wegen. De verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen zal alleen maar zorgen voor toenemend verkeer op provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Kaaiman » wo 05 feb 2020, 13:48

Nou, de kwaliteit van dat journalistieke stuk doet me vermoeden dat het DvhN niet echt weet waarover ze het heeft. Ten eerste is de N33 geen provinciale weg. Op het kaartje in de papieren versie staan de N33 en N34 beide ingekleurd, maar het deel N34 ten noorden van Gieten ontbreekt juist weer...

Ik heb sterk de indruk dat DvhN weer eens sensatie ruikt en nu zaken die in bijzinnen zijn gezegd als hoofdzaken framet en daarover Jan en alleman naar een mening vraagt om de sensatie vast te houden. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Egbert » wo 05 feb 2020, 14:00

In hetzelfde kader: Maximumsnelheid op provinciale wegen mogelijk omlaag in Limburg.
De provincie gaat kijken of het noodzakelijk is om de maximumsnelheid op enkele provinciale wegen naar beneden bij te stellen.

[...]

Het zou dan gaan om provinciale wegen langs de zogenoemde Natura 2000-gebieden, beschermde gebieden met kwetsbare natuur. Op dit moment laat de provincie een onderzoek uitvoeren of deze maatregel daadwerkelijk nodig is en wat het mogelijke effect is.
Even zoeken naar natura2000 gebieden in Limburg, ik zie de N271 Lomm-Afferden, N273 en N279 bij Haelen/Heythuysen, N293 tussen Melick en Sint-Odiliënberg, N274 bij Posterholt en de N278 bij Gulpen.

Plaats reactie