Ik meen me te herinneren dat het bord eerst op de A4 stond en later verplaatst is.
Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
- Wegnummerfotograaf
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat zou je kunnen zien aan de HM-waarde in die code.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Het A2-volgbord Eindhoven volg Maastricht heeft geen km-waarde in de bordcode, rekening houdend met het feit dat het wel verplaatst zal moeten worden hangende implementatie van de netwerkdoelensystematiek. Het is ergens tekenend dat het nog geen meter is opgeschoven.
Omdat Ypenburg de eerste plaats is waar Breda verschijnt, ligt het niet heel erg voor de hand dat dit bord eerst op de A4 heeft gestaan. Hoewel het met het weefsysteem daar op zich mogelijk is dat na een eerste splitsing A4-A13 nog dit bord heeft gestaan op een punt die nog een A4-kilometerwaarde heeft. Als het bord ergens tussen splitsing en het punt dat je weer onder de A4 door ging heeft gestaan, stond het technisch nog aan de A4, want A13-km-waarden beginnen pas bij die onderdoorgang. Ietsje boven de 49.0x Re is dat.
Omdat Ypenburg de eerste plaats is waar Breda verschijnt, ligt het niet heel erg voor de hand dat dit bord eerst op de A4 heeft gestaan. Hoewel het met het weefsysteem daar op zich mogelijk is dat na een eerste splitsing A4-A13 nog dit bord heeft gestaan op een punt die nog een A4-kilometerwaarde heeft. Als het bord ergens tussen splitsing en het punt dat je weer onder de A4 door ging heeft gestaan, stond het technisch nog aan de A4, want A13-km-waarden beginnen pas bij die onderdoorgang. Ietsje boven de 49.0x Re is dat.
Laatst gewijzigd door Pino op za 18 jan 2020, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- autoweg

-
- 4x3 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Dat hebben ze toch wel vaker gedaan? Alleen nu is de afritnaam veranderd wegens de introductie van NBA.Het omstickeren van een old school-bord vanwege een veranderde afritnaam vind ik trouwens wel apart. Kan me niet herinneren dat ooit elders te hebben gezien?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
Harlingen-Havens is sowieso meer toepasselijk voor die aansluiting. Midlum mag dan 500m van de N31 liggen, maar hoeveel mensen leggen de link tussen het kleine dorpje Midlum en Vlieland / Terschelling? Wellicht is dat de reden van de naamsverandering.
Ik kan me niet herinneren of de oude enkelbaans N31 de havens/Wadden ook via die aansluiting stuurde, of dwars door Harlingen. In tijd maakt het namelijk vrij weinig tot niks uit als je kiest tussen
18 (door Harlingen heen) of
19 (N390), maar in afstand wel.
Vanuit de richting Afsluitdijk scheelt het 4 km, maar doe je er net zo lang over. Ik kan me wel goed voorstellen dat men al het Waddenverkeer niet door het stadje heen wilde, en de havens dus ook via de N390 leidde.
Ik kan me niet herinneren of de oude enkelbaans N31 de havens/Wadden ook via die aansluiting stuurde, of dwars door Harlingen. In tijd maakt het namelijk vrij weinig tot niks uit als je kiest tussen

Vanuit de richting Afsluitdijk scheelt het 4 km, maar doe je er net zo lang over. Ik kan me wel goed voorstellen dat men al het Waddenverkeer niet door het stadje heen wilde, en de havens dus ook via de N390 leidde.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- Wegnummerfotograaf
Ik wel. Volgens mij is dat deze hele eeuw al zo geweest - en misschien langer.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg
Ik kom er vaak, maar het viel me vandaag pas op; bij Vaanplein wordt alleen 'Antwerpen-Havens' (A29) verwezen en niet ook 'Antwerpen' (A15). Ik vind dat niet logisch. Als je maar één van beide vermeldt en het dus blijkbaar maar bij de A29 wil houden, waarom het het dan niet gewoon bij 'Antwerpen' (A29) laten? Als ik onbekend was zou het mij verwarren. Waar moet ik heen voor Antwerpen? Richting Havens? Dan ga ik in ieder geval wel richting Antwerpen. Of misschien ook niet? Want dan had er niet specifiek Havens bij gestaan. Toch maar een andere kant op?
Volgens mij is het trouwens beleid om óók altijd de hoofdlocatie te vermelden als óók naar toevoegingen als-noord, -zuid etc. wordt verwezen. Wat maakt de toevoeging -Havens dan anders?
Volgens mij is het trouwens beleid om óók altijd de hoofdlocatie te vermelden als óók naar toevoegingen als-noord, -zuid etc. wordt verwezen. Wat maakt de toevoeging -Havens dan anders?
-
- 2x2 autosnelweg

60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 4x3 autosnelweg

Het kan zijn dat dit voorzien was als een tijdelijke situatie, in de zin dat men bij de opening van de A4 in West-Brabant enkele jaren terug Antwerpen nog niet rechtdoor wilde aangeven, omdat het nog niet stond vermeld op de A15/A16 Vaanplein-Dordrecht (Antwerpen verscheen van oudsher voor het eerst bij Dordrecht). Er is geen sprake van een lege regel op de borden, dus dan zou een van de nu bewegwijzerde doelen eraan moeten geloven. Het zou qua netwerk-systeem denk ik zuiverder zijn om Dordrecht te offeren dan Breda, maar Dordrecht staat nog een paar keer vermeld onderaan A15-opritten. Dus misschien wil men dat eerst nog oplossen. In ieder geval is continuïteit van Antwerpen nu wel te bereiken met wat simpel popnagelen van borden op het Vaanplein.
Laatst gewijzigd door Pino op di 21 jan 2020, 9:19, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg
-
- 4x3 autosnelweg
Enigszins gerelateerd: rond Hendrik-Ido-Ambacht en Dordrecht heeft men op de A16 nu het doel Eindhoven toegevoegd. Positieve keuze met het oog op de netwerkverbinding A16 -> A58 (net zoals omgekeerd Rotterdam al vroeg op de A58 verschijnt), maar volgens mij is de verwijzing niet continu tussen de aansluiting met de N3 en Galder? Staat er dan ergens een volgbord "Eindhoven volg Breda" of laat men het gat vallen hangende plaatsing van NBA op het restant van de A16- wat mogelijk niet heel lang meer op zich zal laten wachten?
Ben in die zin trouwens ook benieuwd of Eindhoven dan al op het hele stuk A16 onder een streep zal worden gezet, ondanks het feit dat je de knooppunten Klaverpolder en Zonzeel eerst nog tegenkomt. Ik denk toch dat ik dat wel zou doen. Als je nu naar de rechtdoorborden Antwerpen / Eindhoven / Breda / Dordrecht kijkt (met de hoogste waarde op het tweede doel), vind ik dat niet heel chique ogen. Maar ja, we hebben natuurlijk ook geen regel hoe om te gaan met doelen onder de streep op portaal-rechtdoorborden. Verlang je ergens ook terug naar de Duitse benadering, oftewel in principe alleen de doelen boven de streep neerzetten op rechtdoor-portaalborden.
Ben in die zin trouwens ook benieuwd of Eindhoven dan al op het hele stuk A16 onder een streep zal worden gezet, ondanks het feit dat je de knooppunten Klaverpolder en Zonzeel eerst nog tegenkomt. Ik denk toch dat ik dat wel zou doen. Als je nu naar de rechtdoorborden Antwerpen / Eindhoven / Breda / Dordrecht kijkt (met de hoogste waarde op het tweede doel), vind ik dat niet heel chique ogen. Maar ja, we hebben natuurlijk ook geen regel hoe om te gaan met doelen onder de streep op portaal-rechtdoorborden. Verlang je ergens ook terug naar de Duitse benadering, oftewel in principe alleen de doelen boven de streep neerzetten op rechtdoor-portaalborden.
-
- autoweg

Maar wat krijg je dan op

- SPOILER: TOON

Mooie ideeën, maar wederom slecht uitgevoerd.
-
- 4x3 autosnelweg
Tilburg moet continu worden gehouden vanuit Oosterhout, waar men een poging heeft gewaagd om te voorkomen dat verkeer binnendoor gaat via Rijen. Aan verdere netwerkgedachte lijkt op dit stuk A27 nog geen aandacht besteed. Vanaf Hooipolder lijkt het niet heel veel meer te vergen dat het toevoegen van Eindhoven op dat ene afstandenbord dat je al postte.
-
- expressweg
En op de A59 is er op het afstandenbord na Hooipolder ruimte vrijgehouden voor Tilburg onder de streep: https://goo.gl/maps/mLbRGogpw3Mwx76S6
-
- verkeersader
Apart, als dat de enige reden is dat Tilburg daar op de borden verschijnt. Via de N631 is ruim 11 kilometer korter. Die route heeft geen enkele dorpspassage of lastige kruising, Ik begrijp niet waarom je daar een ontmoedigingsbeleid voor op moet zetten.
-
- 2x4 autosnelweg
Dat is juist, de eeuw van 20 jaar oud. Rond 2000 is de industriehaven flink uitgebreid. Daar hebben zich toen de zoutfabriek en de vuilverbrander gevestigd. Daarvoor werd de industriehaven wellicht niet eens genoemd. Maar de veerboten (H-haven) werden tot 2000 (zeer niet veel vroeger) vanuit de afsluitdijk door het centrum gestuurd, maar ik dacht vanuit Leeuwarden altijd al via de N390.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- Moderator
Het is kennelijk vrij rigide beleid dat bestemmingen zo lang mogelijk via autosnelwegen / stroomwegen bewegwijzerd moeten worden. Ook als dat in kilometers langer is en wellicht qua reistijd niet sneller.
-
- 4x3 autosnelweg
Moeilijke kwestie. Ik kan me nog ergens voorstellen dat je in Oosterhout niet Tilburg gaat gebruiken als N631-doel. Maar een vermelding voor de A27 lijkt dan actief ontmoedigingsbeleid. En is dat dan zo hard nodig, gezien het beperkte belang van de verbinding en het feit dat ter plaatse bekenden dit soort instructies toch negeren?
Op zijn best is bij het ontstaan van de snelwegverbinding de oorspronkelijk bewegwijzerde binnendoorverbinding ietsje te makkelijk naar snelweg-buitenom veranderd en compliceert dat decennia later nog de bewegwijzering. Dit is een punt waar je, net als met Dordrecht op de A15, toch lokale wegbeheerders een duwtje zou willen geven om oude verwijzingen eens naar de 21e eeuw aan te passen, zodat de geleiding over het hoofdwegennet logisch en coherent kan blijven.
Op zijn best is bij het ontstaan van de snelwegverbinding de oorspronkelijk bewegwijzerde binnendoorverbinding ietsje te makkelijk naar snelweg-buitenom veranderd en compliceert dat decennia later nog de bewegwijzering. Dit is een punt waar je, net als met Dordrecht op de A15, toch lokale wegbeheerders een duwtje zou willen geven om oude verwijzingen eens naar de 21e eeuw aan te passen, zodat de geleiding over het hoofdwegennet logisch en coherent kan blijven.
-
- verkeersader
Nijmegen. Geen Tilburg.verfmeer95 schreef: ↑di 21 jan 2020, 18:50 En op de A59 is er op het afstandenbord na Hooipolder ruimte vrijgehouden voor Tilburg onder de streep: https://goo.gl/maps/mLbRGogpw3Mwx76S6
-
- expressweg

-
- verkeersader
-
- autoweg

-
- 4x5 autosnelweg
Ik weet niet of ik daar toen iets over gezegd heb, maar het is volgens de bewegwijzeringsprincipes van Old School/ANWB volkomen logisch: Antwerpen-Havens staat aangegeven voor rechtsaf en dat impliceert dat het gewone Antwerpen rechtdoor is. Immers als er niets staat aangegeven is de te bereiken bestemming rechtdoor.Pino schreef:maar ik kan me niet herinneren dat iemand toen heeft kunnen verklaren waarom die situatie logisch zou zijn
-
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
Automobilisten naar Rotterdam-Centrum zijn al eerder afgeslagen dus die vlieger gaat niet op.
-
- Moderator
Niet vanuit alle richtingen. Dordrecht > Europoort komt bijvoorbeeld geen Centrum-afrit tegen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge