Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door NWH » vr 24 jan 2020, 14:49

Chrysa schreef: vr 24 jan 2020, 14:28 Je vergeet de vreemdste nog in je opsomming:
het invoeren van een tolsysteem zodat automobilisten gaan ’betalen naar gebruik’
Ja die vond ik zelf al zo bizar dat ik het niet eens de moeite vond er aandacht aan te besteden ;)
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » vr 24 jan 2020, 15:10

Men zal wel een Congestion Charge in gedachten hebben. Zo’n bot systeem ‘betalen naar gebruik’ noemen is sowieso je reinste idioterie.

De problemen waar men over sprak, zitten in de gebieden binnen de s100, met het weinig binnenstedelijke stuk ten oosten van de lijn Weesperplein-Visserplein-IJtunnel als uitzondering. Het hele gratis OV-plan zag op ontlasting van dat gebied, de knippen werden gezet in dat gebied etc. Als ze in dit deel van de stad de boel verder dicht willen gooien, laten ze dat vooral doen. Tolheffing aan de randen van de s100? Als inwoner van 020 zal ik er geen seconde wakker van liggen en ook mensen van buiten hebben opties genoeg. Maar één minimumeis: NIET DE GERINGSTE AFWIJKING TEN GUNSTE VAN WIE IN STOPERA WERKT! Maar spaar alsjeblieft de rest van de gemeente, want die wijken hebben heel andere problematieken.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door sven_engelen » vr 24 jan 2020, 16:36

Des te eerder dat dat linkse college uit Amsterdam weg is des te beter. Het wordt veel te gek daaro :nuts:
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op vr 24 jan 2020, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Denk even aan je taalgebruik.
Svenlo

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » vr 24 jan 2020, 17:13

^^ En is het een gevaar voor het land? Of is dit een manier om tegen de hoofdstad aan te schoppen?

Uiteindelijk kiezen de Amsterdammers voor hun eigen ongeluk, maar hebben via de gemeenteraad ook nog wel wat mogelijkheden om te zorgen dat het niet al te gek wordt; dat het progressieve geblaf van B&W niet eindigt in bijten (het hebben van een GL-burgemeester die feitelijk monddood is sinds de affaire met het wapen in de ambtswoning helpt daarbij, maar dat terzijde). Inwoners van randgemeenten en forensen hebben wel een deel van de lasten en geen invloed. Jammer voor hen, maar dat wist je ook toen je in Amstelveen, Diemen of Purmerend ging wonen. Wat betreft alle rest: het is vast heel bot, maar ga nu niet doen alsof je in de Amsterdamse binnenstedelijke problematiek recht op inspraak hebt voor die ene keer per jaar dat je toevallig eens binnen de s100 wilt komen. Juist voor die groep is de zachte dwang naar P+R en OV zo slecht nog niet. Zeg verder gerust waarom je het beleid verkeerskundig stom vindt, maar bespaar me de verdere retoriek.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door sven_engelen » vr 24 jan 2020, 17:19

^^ Een gemeente hoort de bereikbaarheid op orde te hebben. Dat bereik je niet door een 30 km/u zone in te stellen en parkeerplaatsen weg te halen. Dan heb je als beleidsmaker zo'n enorme klap van de molen gehad dat je niet meer te redden bent. De automobilist wil gewoon snel van deur tot deur kunnen gaan en niet dwangmatig het OV gebruiken. Nee. Amsterdam begint steeds meer op een enclave te lijken dan dat het bij normaal denkend Nederland hoort. Ik hoop dat er ook nog ingegrepen kan worden door het rijk. :nothanks:
Svenlo

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Palance » vr 24 jan 2020, 17:44

sven_engelen schreef: vr 24 jan 2020, 17:19 De automobilist wil gewoon snel van deur tot deur kunnen gaan
En dat is nu eenmaal vrijwel onmogelijk in de binnenstad van Amsterdam. De automobilist kan wel veel willen, maar tenzij je alle grachten dempt en er parkeergarages van maakt kan dat niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » vr 24 jan 2020, 19:33

Amsterdam heeft de onmogelijke combinatie van het zijn van bezoekersmagneet van de eerste orde met een binnenstad die de toestroom niet aan kan zonder dat je het hele karakter van die binnenstad omver gooit. En als je daar dan een balans in probeert te zoeken, staat ‘de provincie’ te roepen dat het stelletje wereldvreemde hoofdstedelijke idioten vooral zichzelf weg moet cijferen om ruim baan te geven aan iedereen die naar de hoofdstad wil. Ja daaaag. Maar goed, dit is evenzeer Londense als Parijse als Amsterdamse als Romeinse problematiek, inclusief de bijbehorende hoofdstad-provincie-kift (mooi vergezeld van thema’s als progressief of conservatief denken, klimaat-ontkennen of voor de troepen uit willen lopen etc).

In bredere zin: als een hogere overheid controle wil houden, moeten bepaalde stedelijke wegen maar provinciale weg of rijksweg worden gemaakt. Voor het overige staat het een gemeente gewoon vrij om het stedelijk wegennet in te richten. Als Vlieland zichzelf autovrij mag verklaren, mag Amsterdam het uiteindelijk ook. Gelukkig zal die soep nooit zo heet worden opgediend, want zeker bewoners en winkels blijven automobiliteit nodig hebben, maar het gaat om het principe en roepen dat het Rijk in moet grijpen is zeker niet te rechtvaardigen met teksten als “iedere gemeente moet zijn bereikbaarheid op orde hebben.” Zo werken ons staatsbestel en ons wegennet niet.

Daarbij denk ik trouwens niet dat 30km op dat gebied een grote achteruitgang zal zijn. Als je kijkt naar grotere steden elders waar 30 in opkomst is (met name flinke stukken London), dan zie je dat doorgaande routes daar meestal van worden uitgesloten. De kleinere straten lieten het al nooit toe, en op de grotere is het altijd maar weer de vraag hoe vaak je daar de 30 echt kunt halen. Desalniettemin geldt ook daar dat de Amsterdamse binnenstad, de wijken binnen de A10 eromheen en de wijken verder naar buiten redelijk verschillende werelden zijn. Hoe verder naar buiten, des te kleiner het soort problemen waarvoor 30 een oplossing kan zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Chris » vr 24 jan 2020, 19:41

Zijn er in Amsterdam dan zoveel woonstraten resterend waar je nog 50 mag? In mijn beleving is het in een groot deel van Nederland al overal 30 behalve op de echte hoofdwegen binnen de bebouwde kom. Je komt eerder teveel dan te weinig 30 km/h tegen op wegen die geen woonfunctie hebben.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » vr 24 jan 2020, 19:55

Houd het niet zo bij. Zelfs in mijn eigen buurt moet ik met Streetview kijken of en waar het 30 is; in de praktijk laten de wegen in woonwijken toch maar zelden méér toe. Hoe dan ook zullen woonstraten waar je 50 mag nog maar zeldzaam zijn. Interessanter is vermoedelijk de groep straten waaraan veel mensen wonen, die ook een wat ontsluitende functie hebben maar niet een enigszins doorgaande as zijn. In Oost bijvoorbeeld een Van Eesterenlaan, Molukkenstraat, Zeeburgerdijk. Die zijn nu nog geen zone 30, maar ik zou verwachten dat die geen bescherming zullen krijgen wanneer 30 de hoofdregel wordt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » vr 24 jan 2020, 20:44

Zeg verder gerust waarom je het beleid verkeerskundig stom vindt,
Ik vind het sociaal ook onverstandig. In Amsterdam klaagt men al jaren dat de middenklasse de stad uit trekt. Dat wordt gestimuleerd door anti-automaatregelen. Eén van de oorzaken van het lerarentekort in de hoofdstad: ze kunnen hun auto niet parkeren dichtbij waar ze wonen.

Doorgaand verkeer in de binnenstad is er niet tot amper: er zijn geen automobilisten die van Zaanstad naar Diemen rijden en dan dwars door de stad gaan rijden: die nemen gewoon de A 10 tenzij de file daar echt onoverzienbaar lang is. Voor hen heeft het ontmoedigingsbeleid geen zin.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » vr 24 jan 2020, 21:06

Al had iedere woning drie gratis parkeerplaatsen voor de deur gehad, dan nog zijn er in Amsterdam steeds minder woningen die je nog met een lerarensalaris kunt huren of kopen. Dat lijkt me veel beslissender voor het lerarentekort dan moeten lopen naar een parkeerplaats. Sowieso kan een leraar die wél in Amsterdam woont natuurlijk meestal prima fietsen naar school. Maar als iemand dan besluit maar van buiten naar een school in een Amsterdamse woonwijk toe te forensen, wil je dat soort leraren niet nog een enorme parkeerlast in de maag splitsen onder het motto “je had van Hoofddorp naar IJburg maar met OV moeten komen.” Met het risico in herhaling te vervallen: daarom dus waken om oplossingen gericht op te absolute binnenstad stadsbreed in te voeren.

Angst voor doorgaand verkeer binnen de A10 is volgens mij nul. Alle ontmoedigingsbeleid lijkt als doel te hebben om bezoekers van de binnenstad (dagjesmensen, bezoekers van kantoren, uiteindelijk ook leveranciers met ideeën als een vrachttram) anders dan met de auto richting binnenstad te laten komen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rein » vr 24 jan 2020, 22:49

Pino schreef: vr 24 jan 2020, 21:06 Maar als iemand dan besluit maar van buiten naar een school in een Amsterdamse woonwijk toe te forensen, wil je dat soort leraren niet nog een enorme parkeerlast in de maag splitsen onder het motto “je had van Hoofddorp naar IJburg maar met OV moeten komen.” Met het risico in herhaling te vervallen: daarom dus waken om oplossingen gericht op te absolute binnenstad stadsbreed in te voeren.
Nou volgens mij is dat 'waken' niet helemaal gelukt en zijn ze al een paar stappen verder gegaan. Zelfs in IJburg, wat feitelijk meer een soort voorstad is dan een stadswijk, kost parkeren al € 3,50 per uur. :nuts: Dat kan je gerust rijkelijk veel noemen en dient volgens mij geen enkel doel anders dan de gemeentekas spekken. Ik denk dat geen verstandig mens die leraar is en in Hoofddorp woont ook maar zal overwegen om een baan op een school in IJburg te gaan zoeken. Met het OV ben je al gauw 1,5 uur kwijt en met de auto loop je helemaal leeg aan parkeergeld. En in Hoofddorp zijn er genoeg scholen waar ze ook vast af en toe nieuwe docenten zoeken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » vr 24 jan 2020, 23:04

€ 3,50 per uur, dat zullen ze in Amsterdam wel 'ov stimuleren' noemen...

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Durashift » vr 24 jan 2020, 23:29

Palance schreef: vr 24 jan 2020, 17:44
sven_engelen schreef: vr 24 jan 2020, 17:19 De automobilist wil gewoon snel van deur tot deur kunnen gaan
En dat is nu eenmaal vrijwel onmogelijk in de binnenstad van Amsterdam. (..)
Dat geldt natuurlijk voor meer (grote) steden in Nederland. Utrecht is ook geen feest meer, vind ik.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Jeff » za 25 jan 2020, 1:59

Utrecht is letterlijk de enige grote stad in de BeNe die 24h parkeren en OV faciliteerd voor een fatsoenlijk bedrag van 5 euro.

Zouden de andere steden een voorbeeld aan moeten nemen ;)

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door sven_engelen » za 25 jan 2020, 2:07

^^ Wat je maar voorbeeldig noemt. Ik vind €5,- om een overvolle tram te pakken met de nodige stress die erbij komt teveel gevraagd. OV Stimuleren is een ding wat ik nooit heb begrepen. Ik blijf van mening dat de auto leidend is en blijft en dat resultaat zien we al in Utrecht waar het stedelijke netwerk door de versmallingen en zoveel pogingen om OV te stimuleren alsnog helemaal vastloopt.
Schelpenpaadje schreef: vr 24 jan 2020, 23:04 € 3,50 per uur, dat zullen ze in Amsterdam wel 'ov stimuleren' noemen...
Automobilistje pesten. Meer is het niet.
Svenlo

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Attietattie » za 25 jan 2020, 2:51

sven_engelen schreef: za 25 jan 2020, 2:07OV Stimuleren is een ding wat ik nooit heb begrepen. Ik blijf van mening dat de auto leidend is en blijft
Onzin. Het OV moet meer gestimuleerd worden. Hoe meer mensen er met het OV gaan, hoe beter ik door kan rijden.

Alleen de manier waarop, daar kan ik me niet in vinden. Maak OV gratis! Voor iedereen! Niemand krijgt meer kilometervergoeding, want je kunt met het OV. Dure poortjes met stomme pasjes, weg ermee. Conducteurs? Welnee, goedkopere beveiligingscamera's.

Ik denk (zonder onderbouwing) dat gratis OV veel goedkoper is dan betaalde OV. Er komt zóveel mankracht en techniek bij kijken, dat gratis mogelijk goedkoper is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Palance » za 25 jan 2020, 9:14

sven_engelen schreef: za 25 jan 2020, 2:07 ^^ Wat je maar voorbeeldig noemt. Ik vind €5,- om een overvolle tram te pakken met de nodige stress die erbij komt teveel gevraagd.
Zitten alle trams altijd ‘overvol’ dan? Ik begrijp ook niet wat er stressvol is aan een ritje met een tram.
Automobilistje pesten. Meer is het niet.
Fijn, zo’n inhoudelijk sterk argument :emo:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » za 25 jan 2020, 9:48

Jeff schreef: za 25 jan 2020, 1:59 Utrecht is letterlijk de enige grote stad in de BeNe die 24h parkeren en OV faciliteert voor een fatsoenlijk bedrag van 5 euro.

Zouden de andere steden een voorbeeld aan moeten nemen ;)
Ik mag dan ook graag naar Utrecht kijken als de grootste kleine stad van Nederland. Allemaal net wat minder echt grootstedelijke problemen.

Begrijp me voor de rest niet verkeerd: er zijn veel onderdelen van het Amsterdamse beleid die ik niets vind en de parkeertarieven buiten het centrum horen daarbij. Maar het is bovenal een Amsterdams probleem, waarvoor in 020 democratische meerderheden bestaan en daar moeten bezoekers het dan maar mee doen. In ieder geval als politiek gegeven. Met huilie-termen als automobilistje pesten draag je ook niet bij aan het debat; kom liever aan met verkeerskundige of maatschappelijke argumenten.

S3mv
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 13:00

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door S3mv » za 25 jan 2020, 10:00

Schelpenpaadje schreef: vr 24 jan 2020, 23:04 € 3,50 per uur, dat zullen ze in Amsterdam wel 'ov stimuleren' noemen...
Het lijkt me meer om te voorkomen dat mensen in IJburg gaan parkeren om vervolgens het centrum te bezoeken. Tram 26 is nou niet bepaald een lijn waar nog capaciteit over is. Alternatief is dat je vanuit het zuiden/oosten gezien een stukje verder doorrijdt naar de P+R Noord en vanaf daar de metro naar het centrum pakt. Aan een kant kan ik dat bedrag dan wel begrijpen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Chris » za 25 jan 2020, 10:07

We leven in een vrij land he. Het staat Amsterdammers helemaal vrij om te stemmen op partijen die geen auto's willen - en daardoor ook geen middenklasse de stad inkrijgen of de rest de stad uitjagen. Ook staat het je helemaal vrij om niet in Amsterdam te gaan wonen of werken. ;)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Robbert297 » za 25 jan 2020, 10:17

sven_engelen schreef: za 25 jan 2020, 2:07 OV Stimuleren is een ding wat ik nooit heb begrepen. Ik blijf van mening dat de auto leidend is en blijft.

(...)

Automobilistje pesten. Meer is het niet.
Als je als Verkeerskundige in opleiding deze "redenering" behoudt, dan kom je na je afstuderen niet ver in deze functie. Dit is namelijk echt een zeer scheve redenering. Dat de auto leidend zou zijn stamt toch echt uit eind 20e eeuw. De auto is in steden allang niet meer leidend en zou het ook nooit meer moeten zijn. Door het OV en de fiets meer ruimte te geven, gaat de algehele bereikbaarheid er echt niet op achteruit, mits dit allemaal goed gestimuleerd wordt. Daarnaast komt het stimuleren van het OV en fiets de leefbaarheid in steden ook flink ten goede.

Hoe je het ook wendt of keert, de transitie naar autoluwe (binnen)steden is er nou eenmaal en wel met meerdere goede redenen. De auto hoort daar gewoon niet meer.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Chris » za 25 jan 2020, 10:25

Dat is een verwarring tussen ideologie met realiteit. Het is ideologie dat de auto iets van de 20e eeuw zou zijn en niet meer leidend is. In de echte binnensteden klopt dat nog wel, maar bijna overal elders is de auto dominant in de mobiliteit. Circa 75% van alle kilometers wordt per auto afgelegd, OV en fiets hebben op het totaalplaatje een veel beperktere rol dan veel mensen / activisten denken. De wereld is wat dat betreft groter dan de G4 binnensteden. Maar nogmaals, niemand verplicht je om naar het centrum van Amsterdam te reizen. ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Snelwegfreak » za 25 jan 2020, 10:50

Ze doen in Amsterdam maar lekker. Men stemt daar op GroenLinks, dan moet je niet zeuren met dit beleid. Voor de rest gewoon zorgen dat je daar niet hoeft te zijn. Laat ze maar in hun eigen sop gaar koken.
Robbert297 schreef: za 25 jan 2020, 10:17Dat de auto leidend zou zijn stamt toch echt uit eind 20e eeuw. De auto is in steden allang niet meer leidend en zou het ook nooit meer moeten zijn. Door het OV en de fiets meer ruimte te geven, gaat de algehele bereikbaarheid er echt niet op achteruit, mits dit allemaal goed gestimuleerd wordt. Daarnaast komt het stimuleren van het OV en fiets de leefbaarheid in steden ook flink ten goede.

Hoe je het ook wendt of keert, de transitie naar autoluwe (binnen)steden is er nou eenmaal en wel met meerdere goede redenen. De auto hoort daar gewoon niet meer.
Ook hiermee moet je oppassen niet te ver door te slaan in ideologie. Voor de binnensteden geef ik je grotendeels gelijk, hoewel je dat voor kleinere steden ook al kunt bediscussiëren. In buitenwijken of zelfs aan de rand van het centrum, is de auto toch echt veruit leidend. Sluit daar je ogen niet voor, alsjeblieft. En bedenk je ook wat je sociaal en maatschappelijk creëert als je overal maar de autobezitters wegjaagt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Robbert297 » za 25 jan 2020, 11:20

Snelwegfreak schreef: za 25 jan 2020, 10:50 In buitenwijken of zelfs aan de rand van het centrum, is de auto toch echt veruit leidend. Sluit daar je ogen niet voor, alsjeblieft. En bedenk je ook wat je sociaal en maatschappelijk creëert als je overal maar de autobezitters wegjaagt.
Daar ben ik het ook zeker mee eens hoor. Ik doelde dan ook voornamelijk op de binnensteden. Daar hoort de auto mijns inziens niet meer. Daaromheen is de auto prima passend te maken in combinatie met P+R's en OV, om maar even wat te noemen. Hierbij kijk ik ook naar het Verkeerscirculatieplan van Groningen, wat mijns inziens erg succesvol is.
Слава Україні

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door jelger » za 25 jan 2020, 11:20

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Palance » za 25 jan 2020, 11:23

Chris schreef: za 25 jan 2020, 10:07 We leven in een vrij land he. Het staat Amsterdammers helemaal vrij om te stemmen op partijen die geen auto's willen - en daardoor ook geen middenklasse de stad inkrijgen of de rest de stad uitjagen. Ook staat het je helemaal vrij om niet in Amsterdam te gaan wonen of werken. ;)
Zo is het maar net. Niemand wordt gedwongen naar Amsterdam te gaan of er te wonen. Of er te blijven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door jelger » za 25 jan 2020, 11:29

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rein » za 25 jan 2020, 11:30

Pino schreef: za 25 jan 2020, 9:48 Maar het is bovenal een Amsterdams probleem, waarvoor in 020 democratische meerderheden bestaan en daar moeten bezoekers het dan maar mee doen.
'Helaas' werkt de democratie zo dat alleen inwoners van Amsterdam voor de gemeenteraad van Amsterdam kunnen stemmen en dat die gemeenteraad besluiten kan nemen waar ook niet-Amsterdammers last van hebben, zoals betaald parkeren en het autoluw maken van wijken etc. Het is nu eenmaal een feit dat Amsterdam ook een regionale en landelijke betekenis heeft en sommige voorzieningen alleen daar te vinden zijn. En als niet-Amsterdammer vind ik dat de gemeente daar wel iets meer verantwoordelijkheid voor kunnen nemen. Nu pleit ik er niet voor dat ik gratis op de Dam moet kunnen parkeren, maar iets meer de belangen van 'bezoekers' meenemen bij de besluitvorming zal al een hele stap zijn. Zelf vind ik het bijvoorbeeld raar dat je als bewoner een relatief schijntje betaalt voor een parkeervergunning, terwijl bezoekers volledig worden uitgekleed voor een uurtje parkeren. Ergens een middenweg zoeken zou al een hoop helpen, niet in het minst voor de congestie binnen de ring. Want dat een groot deel van het 'probleem' door Amsterdams verkeer veroorzaakt wordt is (mij) al heel lang duidelijk. In de ochtendspits is de hoeveelheid autoverkeer de stad uit grofweg 5x zo groot als verkeer de stad in schat ik zo in.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door jelger » za 25 jan 2020, 11:33

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie