Kansloze reactie. Heb je überhaupt gelezen wat ik schreef?
Moderator: Moderatoren
Amsterdam is heel aantrekkelijk voor: "cultuurverrijkers" - drugstoeristen, huisjesmelkers en ander volk van laag allooi. Zoals ik al eerder memoreerde de middenklasse is de stad uitgejaagd. Daar ben ik zelf ook een voorbeeld van; ik ga niet 5 ton investeren in een appartement ter grootte van een kippenhok en tegen mijn bezoekers uitleggen dat dat parkeren jammer is, maar dat ze hun auto natuurlijk prima in Lelystad of Hoorn kunnen neerzetten met de geel/blauwe rups hun reis moeten voortzetten. Waar ik nu woon kun je wel gratis parkeren. Het openbaar vervoer is er inderdaad wel slechter. Zelfs als het gratis is kan ik niet met de bus het dorp uit. Er rijdt namelijk geen bus op zaterdagAmsterdam nog steeds (te) aantrekkelijk is
Ik denk dat jij niet scherp hebt wat er allemaal voor banen te vervullen zijn als verkeerskundige. Er is meer dan alleen de ambtenaar op het gemeentehuis.Robbert297 schreef: ↑za 25 jan 2020, 10:17Als je als Verkeerskundige in opleiding deze "redenering" behoudt, dan kom je na je afstuderen niet ver in deze functie. Dit is namelijk echt een zeer scheve redenering.
Vreemd dat ik er dan toch maar zat uit de middenklasse ken die er wonen en niet weg willen omdat ze het naar eigen zeggen heerlijk vinden om er te wonen. Ik ken eigenlijk vrijwel alleen mensen die er weg gaan omdat ze een huis willen, in plaats van een flatje of benedenwoning.
Mijn reactie sloeg op het 'deur tot deur' binnen de stad rijden, wat Sven benoemde. Bij een P+R parkeren en dan verder met OV is niet altijd sneller en niet altijd tot de deur, volgens mij.
Dan moet dat OV wél overal komen .. en als de kilometervergoeding er voor (een grotere groep) werknemers aangaat.. dan ook die auto van de zaak aanpakken. Daar zitten ook een hoop 'genot' kilometers tussen.Attietattie schreef:(..)Maak OV gratis! Voor iedereen! Niemand krijgt meer kilometervergoeding, want je kunt met het OV. (..)
Ga maar eens in de avondspits met de tram of metro naar het centrum van Amsterdam. Je kan gegarandeerd staan.Palance schreef: ↑za 25 jan 2020, 9:14Zitten alle trams altijd ‘overvol’ dan? Ik begrijp ook niet wat er stressvol is aan een ritje met een tram.sven_engelen schreef: ↑za 25 jan 2020, 2:07Wat je maar voorbeeldig noemt. Ik vind €5,- om een overvolle tram te pakken met de nodige stress die erbij komt teveel gevraagd.
Automobilistje pesten. Meer is het niet.
Kun jij er een andere conclusie aan trekken dan?
Die redenering van jou klopt van geen kant. Ten eerste kun je als verkeerskundige gewoon pro auto zijn zonder problemen, ten tweede is autobereikbaarheid nog steeds hot topic en zeker nog van de 21e eeuw. Het aantal autokilometers neemt toe en de bij de NS zit men al met de handen in het haar "what to do" met het OV dat "overvol" raakt. En dan zijn nog geen 30% van alle verplaatsingen per OV. Dat maakt de auto alleen nog maar belangrijker. Ook in de binnenstad. Ja er zijn autovrije zones in de binnensteden van Nederland maar ook daar moet je goed kunnen komen per auto.Robbert297 schreef: ↑za 25 jan 2020, 10:17 Als je als Verkeerskundige in opleiding deze "redenering" behoudt, dan kom je na je afstuderen niet ver in deze functie. Dit is namelijk echt een zeer scheve redenering. Dat de auto leidend zou zijn stamt toch echt uit eind 20e eeuw. (...)
Hoe je het ook wendt of keert, de transitie naar autoluwe (binnen)steden is er nou eenmaal en wel met meerdere goede redenen. De auto hoort daar gewoon niet meer.
Men denkt helaas binnen die bubbel terwijl de realiteit anders is. Daarom zie je in steeds meer steden met vooral een links bestuur een falend mobiliteitsbeleid helaas. Utrecht en Amsterdam zijn er helaas onderdeel van.
Zelfde vraag voor jou. Kun je er een andere conclusie uit trekken?
Een stad heeft infrastructuur die van regionaal belang is maar ook nationaal en internationaal. Ik kan me dan ook ontzettend opvreten om beleidsmakers die niet denken aan bezoekers van een stad. Het zelfde aantal bezoekers met de auto blijf je hebben en je maakt dan als stad je parkeerprobleem alleen groter. Ja je hoeft niet naar Amsterdam te willen maar zo maakt een stad zich absoluut niet geliefd.Rein schreef: ↑za 25 jan 2020, 11:30'Helaas' werkt de democratie zo dat alleen inwoners van Amsterdam voor de gemeenteraad van Amsterdam kunnen stemmen en dat die gemeenteraad besluiten kan nemen waar ook niet-Amsterdammers last van hebben, zoals betaald parkeren en het autoluw maken van wijken etc. (...) In de ochtendspits is de hoeveelheid autoverkeer de stad uit grofweg 5x zo groot als verkeer de stad in schat ik zo in.
Kansloze opmerking Jelger...
Met zoiets maak je wederom geen vrienden als stad. Ik snap dat sommige maatregelen dwangmatig aangepakt moeten worden maar ik denk dat Amsterdam ontzettend veel andere prioriteiten heeft.Durashift schreef: ↑za 25 jan 2020, 22:57Mijn reactie sloeg op het 'deur tot deur' binnen de stad rijden, wat Sven benoemde. Bij een P+R parkeren en dan verder met OV is niet altijd sneller en niet altijd tot de deur, volgens mij.![]()
Overigens, in A'dam kán het voor ongeveer hetzelfde bedrag (1 euro 50 meer).. Niet voor 10 uur parkeren en hopelijk is er dan nog een plek vrij.![]()
https://www.parkeren-amsterdam.com/pr-olympisch-stadion
Dan moet dat OV wél overal komen .. en als de kilometervergoeding er voor (een grotere groep) werknemers aangaat.. dan ook die auto van de zaak aanpakken. Daar zitten ook een hoop 'genot' kilometers tussen.Attietattie schreef:(..)Maak OV gratis! Voor iedereen! Niemand krijgt meer kilometervergoeding, want je kunt met het OV. (..)![]()
sven_engelen schreef: ↑zo 26 jan 2020, 1:11Ja je hoeft niet naar Amsterdam te willen maar zo maakt een stad zich absoluut niet geliefd.
Laat dat nou precies één van de doelen zijn...
Wie zijn dan die mensen die op de zitplaatsen zitten?sven_engelen schreef: ↑zo 26 jan 2020, 1:11Ga maar eens in de avondspits met de tram of metro naar het centrum van Amsterdam. Je kan gegarandeerd staan.
Dat ben ik wel met je eens. Veel van de huidige voorstellen vind ik wat vergaand, maar feit is wel dat je op zich best snel tot diep in het centrum kan komen. Vorige week zaterdag was ik weer eens in het centrum van Amsterdam en binnen een kwartier zat ik vanaf de A10 in de parkeergarage van De Bijenkorf, over de S112-Waterlooplein-Blauwbrug-Amstel-Muntplein-Rokin-Dam-Damrak.paolie schreef: ↑zo 26 jan 2020, 9:37 Ik woon sinds 1995 in Amsterdam en heb de bereikbaarheid en mobiliteit in die 25 jaar alleen maar zien verbeteren. Het verkeer stroomt momenteel beter door, je kunt gemakkelijker parkeren, de infra is stukken veiliger ingericht en het ov rijdt frequenter, sneller en comfortabeler. En de kosten? Ja, die zijn hoger dan 25 jaar geleden. Maar dat geldt voor wel meer.
Vanaf Haarlem werkt dat wel, maar als ik vanuit Zwolle met mijn vriendin kom, is het vaak praktischer en goedkoper om met de auto te komen en de parkeerkosten voor lief te nemen, dan om met twee personen per trein te reizen.mavas schreef: ↑zo 26 jan 2020, 12:03 De toeristen van binnen Nederland jaag je er misschien een beetje mee weg om met de auto te komen. In ieder geval Sven zul je er niet meer zien. Maar ik blijf gewoon komen voor dat exclusieve concert, een popquizmarathon, een exclusieve speciaalbierwinkel, of het avondje Carre. Maar dan alleen vooral met het ov. En dan werkt dat beleid wel, want daar gaat het om, dat de bezoeker met het OV komt in de overvolle stad ipv met de auto.
Maar die vinden wel andere plekken. Ik moest vorig jaar voor een vroege vlucht overnachten bij Ibis Schiphol, met 644 kamers één van de grootste hotels van Nederland (het Corendon-hotel aan de andere kant van KP Badhoevedorp is nog net wat groter, maar bij Ibis heb ik dan nog niet de kamers meegeteld van Ibis Budget dat er pal tegenaan ligt). Ibis Schiphol is een groot complex met roltrappen omdat alleen liften en gewone trappen niet voldoende zijn voor zoveel gasten. Er is een gratis pendelbus naar station Schiphol. Het viel me op dat veel mensen niet eens bagage bij zich hadden; het bleek dat zo'n hotel ook simpelweg veel toeristen trekt die elke dag van het hotel met de pendelbus naar Schiphol gaan, en dan met de trein de stad in. Die toeristen blijven dus hoe dan ook wel komen, met het OV weliswaar, maar die jaag je de stad niet zomaar uit. En over het beleid van de gemeente Haarlemmermeer hebben ze in de Stopera niks te zeggen. Haarlemmermeer verdient er natuurlijk goed aan met een tarief van 6,05% toeristenbelasting.Maar die toeristen van buiten Nederland pest je echt niet weg met een streng mobiliteitsbeleid. Daar zijn andere oplossingen voor nodig, niet zoals men nu voor ogen heeft met het spreiden over de stad, maar door het aantal accommodaties drastisch in te perken.
Vanuit Almere ook hoor. En ook in mijn eentje. OV kost me gewoon teveel tijd en gedoe.Coen Tunnel schreef: ↑zo 26 jan 2020, 12:21Vanaf Haarlem werkt dat wel, maar als ik vanuit Zwolle met mijn vriendin kom, is het vaak praktischer en goedkoper om met de auto te komen en de parkeerkosten voor lief te nemen, dan om met twee personen per trein te reizen.
Grappig om te lezen want ik ervaar als buitenstaander Amsterdams OV vrij slecht (en dan met name de metro). De stations voelen gedateerd aan, punctualiteit is slecht en materieel (ook de nieuwe) kent een spartaans inrichting.
Rotterdam is uiteindelijk gewoon kleinschaliger. De plaatsen waar je naartoe zou willen voor werken, winkelen en uitgaan liggen op veel kleiner gebied en dat is inderdaad heel goed ontsloten met de metro. En door de wat kleinere toestroom valt het ook allemaal net wat beter te behappen.Chrysa schreef: ↑zo 26 jan 2020, 17:15 Dan is het in Rotterdam een stuk prettiger. Auto gratis neergooien op Capelsebrug en elke 3 minuten een metro met comfortabele stoelen die je na 10 minuten recht in het centrum afzet. Helaas is het Amsterdamse metronet niet zo uitgebreid als dat in Rotterdam, en zou een gratis P+R daar direct parkeertoerisme opleveren omdat elk station in een gebied met betaald parkeren ligt.
Waarom sluiten ze niet gewoon de binnenstad af voor alle auto's, met ontheffingen voor bewoners, bedrijfswagen die bestemmingsverkeer zijn, taxi's etc.?NWH schreef: ↑vr 24 jan 2020, 10:57 Amsterdam gaat onderzoek doen naar max 30km/u in de gehele stad en zet daarnaast vol in op het opheffen van parkeerplaatsen in de stad en de uitbreiding van P+R voorzieningen aan de randen van de stad.
Zie: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1618512 ... ax-30-km-u
Voor € 8,00 per uur parkeren levert meer op.de_Aristocraat schreef: ↑ma 27 jan 2020, 9:28Waarom sluiten ze niet gewoon de binnenstad af voor alle auto's, met ontheffingen voor bewoners, bedrijfswagen die bestemmingsverkeer zijn, taxi's etc.?NWH schreef: ↑vr 24 jan 2020, 10:57 Amsterdam gaat onderzoek doen naar max 30km/u in de gehele stad en zet daarnaast vol in op het opheffen van parkeerplaatsen in de stad en de uitbreiding van P+R voorzieningen aan de randen van de stad.
Zie: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1618512 ... ax-30-km-u