Staat er nog steeds hoor, namelijk als rechtdoordoel bij de voorafgaande afrit van de A61 richting noord. Wat betreft het gebruik van de term,
Wikipedia suggereert dat de term Abzweig al gangbaar was op Reichsautobahnen voor wat later in de BRD (en in de DDR dus pas na hereniging) Autobahndreieck zou gaan heten. Abzweig Heidelberg dateert al uit de Reichsautobahn-tijd, dus goed mogelijk dat die term was blijven hangen. Ik vind een aparte term voor incomplete knooppunten die meer een vertakking zijn trouwens nog niet zo raar; ergens jammer dat de term uit het spraakgebruik is verdwenen voor varianten als Erfttal, Bordesholm of Burgerveen.
Voor alle duidelijkheid: bij Heidelberg zag de situatie er in deze periode nog anders uit dan nu. De HaFraBa-route liep vanaf Darmstadt over de huidige A67-A6 naar Mannheim, boog dan bij Mannheim af richting Heidelberg over de A656 en boog dan bij Heidelberg af richting Karlsruhe over de A5. Heidelberg en Mannheim hadden inprikkers naar de binnenstad, de laatste stukjes aan weerszijden van de A656. De A6 Mannheim-Walldorf en de A5 ten noorden van Heidelberg kwamen er pas ruim later bij. Dus het huidige Heidelberger Kreuz lag er niet en de doorgaande route verliep hier veel vloeiender van Mannheim richting Karlsruhe. Je ziet het enigszins terug in het feit dat de A5 en de A656 elkaar niet onder een hoek van 90 graden kruisen. Overigens meen ik wel dat het knooppunt volledig was, in de zin dat je vanuit zowel Mannheim als Karlsruhe de inprikker stad-in kon pakken. Dus geen Abzweig zoals Erfttal.
Het andere bord "Heidelberg Autobahnende" triggert me in zoverre wel, omdat in de jaren '50 de snelwegen bij Heidelberg doorliepen en er geen sprake was van een uitbouwproject. Stond dit ergens behoorlijk verderop als een soort afrit Lelystad langs de A28? De op de achtergrond zichtbare afstanden naar Frankenthal en Kaiserslautern passen hoe dan ook niet bij Heidelberg zelf, maar eerder bij de afrit Mannheim-Sandhofen van de A6. Maar dit bord lijkt overgeschilderd en is daarna misschien elders opnieuw in gebruik genomen?