[D] Oude Duitse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

[D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Robbert297 » zo 02 sep 2012, 13:47

Hallo!

Zijn er ook foto's van de Duitse bewegwijzering van vroeger? ik ben wel benieuwd naar hoe ze er vroeger uitzagen.
Als je foto's hebt, kun je ze in dit forum plaatsen.

EDIT: Ik zou zeggen: laten we hier maar een topic van maken waar je oude foto's kan dumpen ;)
Laatst gewijzigd door Robbert297 op zo 02 sep 2012, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Mandelsoft » zo 02 sep 2012, 15:04

Ik weet niet hoe het vroeger zat met de rest van Duitsland, maar in Hessen zagen ze er ooit allemaal zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Deze staan er nog, maar je ziet dat de vervanging er al klaar voor staat. Binnenkort zijn ze waarschijnlijk verdwenen...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Pino » zo 02 sep 2012, 17:19

Paar pareltjes van Marcel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de opbrengst van een beetje zoeken op internet...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder nog een paar op http://www.autobahn-online.de/phorum/re ... 9814,29905
Laatst gewijzigd door Pino op zo 02 sep 2012, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door mhkamp » zo 02 sep 2012, 18:18

Slechte foto, BAB1 voor Bremer Kreuz:
Afbeelding

BAB11 bij Schmölln. Beetje DDR-stijl:
Afbeelding

Let op de tweede nul. Ten tijde van de tweedeling van Duitsland ging de BAB100 als BAB10 door het leven.
Afbeelding

Goed voor een museum:
Afbeelding
TOEVOEGING
Even zoeken op Marcel Monterie en ik krijg een hele pagina met mooie foto'; s: Klikkerdeklik 8-)
Laatst gewijzigd door mhkamp op di 11 dec 2012, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Robbert297 » zo 02 sep 2012, 19:45

Nooit geweten dat dat de Duitse bewegwijzering eerst ook de pijlen naar onder had :)
Ik zou zeggen: laten we hier maar een topic van maken waar je oude foto's kan dumpen ;)
Слава Україні

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door mhkamp » zo 02 sep 2012, 19:51

^^ Nou, zou oud zijn mijn foto's nog niet ;)
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door SnarfFlevoland » zo 02 sep 2012, 19:52

Mandelsoft schreef:Ik weet niet hoe het vroeger zat met de rest van Duitsland, maar in Hessen zagen ze er ooit allemaal zo uit:
Zo zien ze hier en daar vandaag de dag nog steeds uit. Wetzlarer Kreuz is daarvan een goed voorbeeld. Vooral op de A480 vanuit Blasbach valt dat ontzettend op. Die hebben deels zelfs geen pijlen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Pino » zo 02 sep 2012, 21:09

multirobbert schreef:Nooit geweten dat dat de Duitse bewegwijzering eerst ook de pijlen naar onder had
Hessen was de enige Duitse deelstaat die gebruik heeft gemaakt van vallende pijlen. Als centraal gelegen deelstaat met relatief veel inwoners trok Hessen veel verkeer. Daarom zijn ze daar al vanaf de late jaren '70 aan het zoeken geweest naar innovatievere vormen van bewegwijzering om de doorstroming te optimaliseren. Hessen had daardoor een vorm van bewegwijzering die afweek van wat je elders in Duitsland zag. Tegenwoordig bestaat het verschil nog steeds, maar vroeger was het groter.

Overigens heb ikzelf geen eigen oude foto's van Duitse bewegwijzering. Maar ik zie ze graag langskomen, met na

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Davy » zo 02 sep 2012, 22:33

Heeft er ook iemand foto's van de bewegwijzering in de voormalige DDR? Ik heb niet echt een idee hoe dat er indertijd uitzag...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Wouter N14 » zo 02 sep 2012, 22:34

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door marcel » do 13 jun 2013, 23:42

Misschien leuk om eens te gaan kijken:
http://www.selfkantbahn.de/images/ausst ... g_2013.pdf

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door GuteFahrt » do 30 jan 2020, 17:27

Besliswegwijzer :KP: Karlsruhe (huidige knooppunt A5/A8) richting zuiden, in 1961:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door mhkamp » do 30 jan 2020, 19:03

^^ Dan stamt dit bord uit dezelfde tijd:

Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door nickdh » do 30 jan 2020, 19:13

^^ Grappig, dat is al wel de 'nieuwe' versie van Mittelschrift. De oude versie had wat lompere letters, en langere krommingen. Ik denk dat dat bord gewoon klakkeloos is overgenomen met de oude E-nummering en dat het daadwerkelijke jaartal niet eens zo ver terug stamt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Chris » do 30 jan 2020, 19:19

Dat is het E-nummer van 1950. De huidige E-nummering is in 1975 ingevoerd, uit mijn hoofd is dat hetzelfde jaar dat in Duitsland de huidige A-nummers zijn ingevoerd.

Snelwegbewegwijzering is maar zelden meer dan 30 jaar oud, de kans lijkt mij groot dat gewoon het oude nummer is overgenomen, het gebeurt nogal eens bij het vervangen van bewegwijzering dat gewoon het bestaande wordt overgenomen zonder te checken of dat nog accuraat is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Pino » do 30 jan 2020, 19:35

^^ Je had ergens bij Mannheim tot enkele jaren terug ook nog een bord met een E4-schildje erop. Dat kan stom vervangen zijn, maar ook een bord uit ongeveer 1980 dat het net iets langer dan 30 jaar uithield. De A8-foto is in zoverre ook alweer van 2016, dus kan nog net teruggaan tot vlak voor de nieuwe E-nummers midden jaren ‘80 op de borden kwamen.

Tot de invoering van de A-nummers per 1 oktober 1974 stonden er trouwens helemaal geen nummers op de Duitse afstandenborden; ook de toenmalige E-nummers niet. Na invoering van de A-nummering verschenen A én E op de bovenste regel van de afstandenborden. En men ruiterde vanaf toen ook bij. Hoewel in 1975 nieuwe E-nummering tot stand kwam (op hoofdlijnen het huidige systeem), werd deze pas midden jaren ‘80 ingevoerd, toen het verdrag voldoende ratificaties had om in werking te treden. Dus men heeft ongeveer tien jaar oude E-nummers op afstandenborden geplaatst.

Als ik er zo over nadenk, zijn die na 1985 best wel voortvarend vervangen. Ik heb althans geen herinneringen aan nog heel lang bestaande borden met oude nummers of juist popnagels. Misschien was de benadering ook juist omgekeerd: produceerde men de borden vanaf eind jaren ‘70 al met nieuwe nummers, en het oude daaroverheen gepopnageld. Of ook goed mogelijk: dit soort dingen vielen me vroeger veel minder op ;)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door marcel » za 01 feb 2020, 22:40

Pino schreef: do 30 jan 2020, 19:35 Misschien was de benadering ook juist omgekeerd: produceerde men de borden vanaf eind jaren ‘70 al met nieuwe nummers, en het oude daaroverheen gepopnageld.
Dat zou ook verklaren waarom borden op de A45 eerst E39 hadden, dat werd op het laatste moment pas veranderd in E41.
(Zo heb je in Italië bijv. nog steeds het nummer E31 i.p.v. E33 op de A15)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Pino » za 01 feb 2020, 22:51

^^ Dat waren dan ook late wijzigingen die zo ongeveer met de inwerkingtreding van de nieuwe nummering in 1985 werden ingevoerd. Landen die zich hadden voorbereid werden daar rechts ingehaald en moesten alsnog aan de slag.

Rechtvaardigt uiteraard nog steeds niet dat de Italianen dit nog steeds laten liggen. Al blijft het een vage move: tot 1985 was de Italiaanse A15 E31 en Rotterdam-Ludwigshafen E33, en dat moest ineens omgekeerd. In het grid correct (Parma-La Spezia ligt geheel ten oosten van Ludwigshafen), maar hoe belangrijk was het nu? E39/E41 voor de Sauerlandautobahn was tenminste nog onderdeel van een herschikking om de huidige E39 in te kunnen voeren.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 02 feb 2020, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door MaartenE » za 01 feb 2020, 23:17

Kan aan mij liggen, maar wat is dat oude Breedschrift afschuwelijk bij korte plaatsnamen (Essen, Basel).
Het is gewoon letterlijk breedgetrokken, zonder rekening te houden met de verhouding en vorm van het lettertype.
Ben benieuwd wat de gedachtegang is om dat te doen destijds, als Basel even groot wordt geschreven als Baden-Baden wordt het niet opeens onleesbaar. Wellicht dat één, twee punten groter nog wel had gekund met iets minder witruimte eronder, maar dit...

Ondanks dat de uitlijning op de huidige Duitse borden soms wat te wensen overlaat, is het wel beter dan wat er vroeger hing wat mij betreft. ;)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Pino » zo 02 feb 2020, 10:57

Dat Breitschrift is inderdaad een esthetisch drama. Omdat DIN Mittelschrift een relatief smalle letter is (te vergelijken met ons Dd), meende men vroeger misschien dat het wenselijk was een bredere letter te gebruiken waar mogelijk. Het retroflecterend materiaal van toen was natuurlijk nog van een heel andere orde en de achtergrond was sowieso mat, dus het kan zijn dat dit vooral in het donker en bij slecht zicht wel degelijk wat bijdroeg. En je kon niet overal lichtbakken neerzetten.

Persoonlijk vind ik de Breitschrift-letter zo breed dat letters uit verhouding raken, met als gevolg dat je net iets later je woordbeeld krijgt. Oprekken naar een letter vergelijkbaar met ons Ee was voldoende geweest. Maar het is misschien ook wel tijdsbeeld en cultureel. Het past naar mijn gevoel wel een beetje bij West-Duitse jaren ‘50 stijl en Brutalisme. Mensennwaren het ooit wellicht meer gewend, zulke brede letters.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Kaaiman » zo 02 feb 2020, 11:55

Het lijkt wel of er twee varianten Breitschrift zijn gebruikt. De a van Basel is nog een stuk breder dan die in Stuttgart, die weer breder is dan de a in Baden-Baden, dat ik als Mittelschrift meen te herkennen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Pino » zo 02 feb 2020, 13:31

^^ Ik kom daar niet helemaal uit. Stuttgart en München staan met grotere kapitaalhoogte op het bord dan Baden-Baden, dus dan wordt die a ook breder. In de proporties lijkt het verschil dan niet heel groot. Maar de n in München lijkt dan weer wel verhoudingsgewijs breder dan die in Baden. Of is dat schijn omdat ze ook een beetje met spatiëring hebben lopen prutsen?

Wat ik trouwens ook wel opvallend vond aan dit bord zijn de pijlen. Alleen rechtdoor en rechtsaf, geen rijstrookverdeling.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door GuteFahrt » ma 18 mei 2020, 20:55

In de buurt van Frankfurt, 1945:

Afbeelding

Bron: https://www.dvidshub.net/image/2346957/ ... ss-germany

Een tijdje terug was ik wat aan het rondneuzen wat betreft dit onderwerp en toen vond ik deze fotoreeks:

https://www.autobild.de/klassik/bilder/ ... html#bild1

Het is al in 2012 gepubliceerd, goed mogelijk dat iemand er al eens iets van heeft gezien, maar er zijn wat mooie platen bij, ook qua bww.

Zoals deze:

Afbeelding

Of deze (1973):

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door GuteFahrt » vr 04 sep 2020, 16:55

Reichsstrasse 158, tussen het -huidige- Hohenwutzen en Osinów Dolny (Polen):

Afbeelding

Locatie
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door GuteFahrt » wo 09 sep 2020, 0:56

Gisteren heb ik het oude SWR materiaal volledig doorgespit (waar ik in de historie van Duitse Autobahndraad over berichtte). Daarbij ben ik het één en ander aan oude Duitse bewegwijzering tegengekomen. Zie de spoiler voor een aantal plaatjes (18 in totaal).

:arrow:
SPOILER: TOON


1.Bij Baden-Baden. 25 april 1957
Afbeelding

2.Heidelberg. 15 augustus 1958. Merk de afstanden naar Kaiserslautern en Frankenthal op
Afbeelding

3.Aankondiging :AS: Bühl (huidige A5, bezuiden Karlsruhe). April 1959
Afbeelding

4.Bij Baden-Baden. April 1959. Eronder staat "Schwarzwaldhochstraße"
Afbeelding

5.Vorkbord aldaar. Het lijkt een J maar is toch echt een I
Afbeelding

6.Heidelberg/Schwetzingen. September 1960
Afbeelding

7.Bij 'overstapstation' Frankfurter Kreuz
Afbeelding

8.Bij Lahr, tussen Karlsruhe en Freiburg. Augustus 1961
Afbeelding

9.Idem
Afbeelding

10.Aankondigingsbord Dreieck Dernbach (tussen Köln-Frankfurt/Koblenz-huidige A3/A48)
Afbeelding

11.Vorkbord voor Dreieck Dernbach. Deze beelden zijn van december 1961
Afbeelding

12.Doelenbord op de A3 in de buurt van Limburg a/d Lahn rijrichting noord. Destijds waren dat van boven naar onder resp. Düsseldorf, Aachen, Köln en Bonn. Juni 1962
Afbeelding

13.Bij Kreuz Weinsberg (huidige A6/A81) in aanbouw. Juli 1963
Afbeelding

14.Abzweig Heidelberg. Juli 1964
Afbeelding

15.Aankondigingsbord Raststätte Pforzheim (huidige A8 halverwege Karlsruhe-Stuttgart). September 1964
Afbeelding

16.Uitsmijter Rasthof Bruchsal, halverwege Heidelberg-Karlsruhe. Maart 1965
Afbeelding

17.Uitsmijter :AS: / :KP: Walldorf. Maart 1965
Afbeelding

18.Uitsmijter huidige :AS: Kronau. Maart 1965
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Palance » wo 09 sep 2020, 7:29

Ik dacht dat Abzweig altijd alleen maar in de DDR werd gebruikt, maar dat is dus blijkbaar niet zo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 sep 2020, 7:42

^^ Bij Erfttal (A1-A61) heeft de naam Abzweig Erfttal nog jarenlang op de borden gestaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 09 sep 2020, 10:08

^^ Staat er nog steeds hoor, namelijk als rechtdoordoel bij de voorafgaande afrit van de A61 richting noord. Wat betreft het gebruik van de term, Wikipedia suggereert dat de term Abzweig al gangbaar was op Reichsautobahnen voor wat later in de BRD (en in de DDR dus pas na hereniging) Autobahndreieck zou gaan heten. Abzweig Heidelberg dateert al uit de Reichsautobahn-tijd, dus goed mogelijk dat die term was blijven hangen. Ik vind een aparte term voor incomplete knooppunten die meer een vertakking zijn trouwens nog niet zo raar; ergens jammer dat de term uit het spraakgebruik is verdwenen voor varianten als Erfttal, Bordesholm of Burgerveen.

Voor alle duidelijkheid: bij Heidelberg zag de situatie er in deze periode nog anders uit dan nu. De HaFraBa-route liep vanaf Darmstadt over de huidige A67-A6 naar Mannheim, boog dan bij Mannheim af richting Heidelberg over de A656 en boog dan bij Heidelberg af richting Karlsruhe over de A5. Heidelberg en Mannheim hadden inprikkers naar de binnenstad, de laatste stukjes aan weerszijden van de A656. De A6 Mannheim-Walldorf en de A5 ten noorden van Heidelberg kwamen er pas ruim later bij. Dus het huidige Heidelberger Kreuz lag er niet en de doorgaande route verliep hier veel vloeiender van Mannheim richting Karlsruhe. Je ziet het enigszins terug in het feit dat de A5 en de A656 elkaar niet onder een hoek van 90 graden kruisen. Overigens meen ik wel dat het knooppunt volledig was, in de zin dat je vanuit zowel Mannheim als Karlsruhe de inprikker stad-in kon pakken. Dus geen Abzweig zoals Erfttal.

Het andere bord "Heidelberg Autobahnende" triggert me in zoverre wel, omdat in de jaren '50 de snelwegen bij Heidelberg doorliepen en er geen sprake was van een uitbouwproject. Stond dit ergens behoorlijk verderop als een soort afrit Lelystad langs de A28? De op de achtergrond zichtbare afstanden naar Frankenthal en Kaiserslautern passen hoe dan ook niet bij Heidelberg zelf, maar eerder bij de afrit Mannheim-Sandhofen van de A6. Maar dit bord lijkt overgeschilderd en is daarna misschien elders opnieuw in gebruik genomen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 sep 2020, 13:58

Pino schreef: wo 09 sep 2020, 10:08 ^^ Staat er nog steeds hoor, namelijk als rechtdoordoel bij de voorafgaande afrit van de A61 richting noord.
Ah, dankjewel. Ik had zelf geen tijd om het op te zoeken en ik was ervan uitgegaan dat het bord al een keer vervangen zou zijn. Ik rij de A61 vaker van noord naar zuid dan andersom, en als ik vanaf de kant van Koblenz kom gebruik ik vaak de A565 en A59 om vanaf Kreuz Meckenheim via Bonn naar de A3 door te steken, dus dan kom je niet langs Erfttal. Het zal al jaren geleden geweest zijn dat ik van zuid naar noord langs Erfttal kwam.
Wat betreft het gebruik van de term, Wikipedia suggereert dat de term Abzweig al gangbaar was op Reichsautobahnen voor wat later in de BRD (en na hereniging dus ook de DDR) Autobahndreieck zou gaan heten. Abzweig Heidelberg dateert al uit de Reichsautobahn-tijd, dus goed mogelijk dat die term was blijven hangen. Ik vind een aparte term voor incomplete knooppunten die meer een vertakking zijn trouwens nog niet zo raar; ergens jammer dat de term uit het spraakgebruik is verdwenen voor varianten als Erfttal, Bordesholm of Burgerveen.
Op kaarten heeft ook nog heel lang Abzweig Riegelsberg gestaan voor de huidige aansluiting Saarbrücken-Neuhaus, een splitsing tussen de A1 en B268.

De DDR-naamgeving was natuurlijk anders; die benoemde de Abzweige op de Berliner Ring niet naar een nabijgelegen plaats, maar naar de stad waar de aftakkende snelweg naar toe leidde (Abzweig Magdeburg bv. voor het huidige Dreieck Werder). Buiten de Berliner Ring werden wel de namen van nabijgelegen plaatsen gebruikt, het huidige Kreuz Chemnitz was bijvoorbeeld Abzweig Karl-Marx-Stadt.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Afrit13 » wo 09 sep 2020, 14:40

5.Vorkbord aldaar. Het lijkt een J maar is toch echt een I
Ik weet dat vroeger in bepaalde Duitse (school)handschriften een hoofdletter I/J altijd een J was en een i/j altijd een i. Kleine vs. grote letters dus. Wellicht dat iemand die het bord getekend heeft dit zo heeft toegepast.

Plaats reactie