Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 jan 2020, 20:42

Schelpenpaadje schreef: ma 27 jan 2020, 20:10 Dat het nog steeds mogelijk is om met de auto in het centrum van Amsterdam te komen en te parkeren is voor mij al jaren geen reden meer om dat ook te doen.

De stad heeft voor buitenstaanders prima P+R's en OV. Ik doe daar graag mijn voordeel mee, zowel voor mijn portemonnee als voor de zekerheid op een bepaalde tijd op een bepaalde plek te kunnen zijn, ook al moet ik daarvoor misschien een keer overstappen of een stukje lopen.
Het hangt ook van je doel af. Voor dagjesmensen is het ideaal. Voor een hele dag in de binnenstad zou ik dat overwegen, maar mijn bezoeken aan Amsterdam zijn doorgaans zeer gericht, voor één of enkele winkels. En daardoor dus ook relatief kort, waardoor ik het op en neer reizen van/naar een P+R teveel gedoe vind, en het ook teveel tijd kost. En de laatste keer dat ik bij een optreden in Paradiso was heb ik ook gewoon ergens in de buurt geparkeerd, 's avonds na zo'n optreden wil ik gewoon direct naar huis kunnen rijden.

Voor alle generieke winkels, die ook wel ergens anders zitten, ga ik eerder naar een andere stad dan Amsterdam.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door jelger » ma 27 jan 2020, 21:20

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » di 28 jan 2020, 8:28

De laatste keren dat ik op de gracht heb geparkeerd waren inderdaad allemaal voor gelegenheden als goed uit eten of theater. Als fietsen dan om de een of andere reden geen optie is, is klooien met OV ook weer zo’n smet op je avond. Lopen van/naar een parkeergarage net buiten de s100 ook. Dus dan parkeer je toch op de gracht, en op de totale kosten van zo’n avond uit vallen de parkeerkosten ook nog wel mee.

Vraag op zichzelf is of je in de straat-parkeertarieven op zulke tijdstippen niet ook naar daltarief zou moeten. Noch schaarste aan parkeerplaatsen noch verkeersdrukte rechtvaardigt maximale tarieven tot middernacht. Dat lijkt dan puur vullen van de gemeentekas. Behalve en voor zover het onderdeel is van een poging je naar de parkeergarages op de gracht te krijgen, die voor een deel nog best aardige avond-deals hebben. Maar als gezegd, ik heb het idee dat een dergelijk alomvattend beleid in Amsterdam niet bestaat.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door NWH » di 28 jan 2020, 8:37

NWH schreef: ma 27 jan 2020, 10:28 "Ontmoedigen" heet dat op papier. "Lekker verdienen" heet het in de praktijk
Vanmorgen op de radio (rijnmond) was een ambtenaar van de gemeente Rotterdam die letterlijk toegaven dat doordat ze de parkeertarieven met 40% hebben laten stijgen dit de gemeente ongeveer €6 miljoen extra heeft opgeleverd.
De dame zei letterlijk: "Aan de ene kant willen we het autogebruik ontmoedigen, maar de andere kant is wel dat het de gemeente ook een behoorlijk som geld oplevert".

Mooi dat dit gewoon wordt uitgesproken in Rotterdam. Het geeft ook niets, maar dan hoef je er ook niet omheen te lullen of het te ontkennen. :top:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door NWH » di 28 jan 2020, 8:41

Coen Tunnel schreef: ma 27 jan 2020, 20:42
Schelpenpaadje schreef: ma 27 jan 2020, 20:10 Dat het nog steeds mogelijk is om met de auto in het centrum van Amsterdam te komen en te parkeren is voor mij al jaren geen reden meer om dat ook te doen.

De stad heeft voor buitenstaanders prima P+R's en OV. Ik doe daar graag mijn voordeel mee, zowel voor mijn portemonnee als voor de zekerheid op een bepaalde tijd op een bepaalde plek te kunnen zijn, ook al moet ik daarvoor misschien een keer overstappen of een stukje lopen.
Het hangt ook van je doel af. Voor dagjesmensen is het ideaal. Voor een hele dag in de binnenstad zou ik dat overwegen, maar mijn bezoeken aan Amsterdam zijn doorgaans zeer gericht, voor één of enkele winkels. En daardoor dus ook relatief kort, waardoor ik het op en neer reizen van/naar een P+R teveel gedoe vind, en het ook teveel tijd kost. En de laatste keer dat ik bij een optreden in Paradiso was heb ik ook gewoon ergens in de buurt geparkeerd, 's avonds na zo'n optreden wil ik gewoon direct naar huis kunnen rijden.

Voor alle generieke winkels, die ook wel ergens anders zitten, ga ik eerder naar een andere stad dan Amsterdam.
Precies dit. Het gemak van snel weg kunnen ná een gezellige avond uit, die toch al wat geld kost, is erg prettig. Daar neem je de parkeerkosten die ermee gemoeid gaan voor lief.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door de_Aristocraat » di 28 jan 2020, 8:45

Helaas moet ik nog wel eens regelmatig in Amsterdam zijn, om mensen vanaf het centraal station af te halen (goed te doen, komende vanuit het Noorden en de N247 ---> S116. Voorkeur is dan het rondje om Kattenburg te maken om achter het station te geraken, of anders voorlangs via de Prins Hendrikkade (geen voorkeur, gezien de Odekade altijd vrij druk is).

Mijn partner moet nog wel eens op de Herengracht zijn en pakt standaard de auto, omdat het anders teveel tijd kost (komende vanaf andere afspraken de auto eerst buiten de stad laten staan, dan met het OV, en op de terugweg de auto eerst weer ergens ophalen). Gedurende het weekend wil ik haar dan nog wel eens brengen en halen op de Herengracht, en dan is het voor mij ook wel weer een crime om de grachtengordel te verlaten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » di 28 jan 2020, 8:49

NWH schreef: di 28 jan 2020, 8:37 Vanmorgen op de radio (rijnmond) was een ambtenaar van de gemeente Rotterdam die letterlijk toegaven dat doordat ze de parkeertarieven met 40% hebben laten stijgen dit de gemeente ongeveer €6 miljoen extra heeft opgeleverd.
De dame zei letterlijk: "Aan de ene kant willen we het autogebruik ontmoedigen, maar de andere kant is wel dat het de gemeente ook een behoorlijk som geld oplevert".
Zal wel teruggaan op het bericht dat de opgehaalde parkeergelden in dit land in 2020 door de grens van een miljard euro heen zullen gaan, en dat met name door verhoging van de parkeertarieven in de drie grootste steden (meer op nos.nl). De link wordt inderdaad wel heel nadrukkelijk gelegd dat de gemeentekassen de toegenomen inkomsten gewoon nodig hebben. Ze krijgen, naar eigen zeggen, steeds meer taken in de maag gesplitst van de centrale overheden zonder dat ze daar extra budget voor krijgen. En dan ga je op die paar punten waar je als gemeente heffingsrecht hebt dan ook maar ietsje flinker cashen. Antwoord in zoverre aan diegenen die zeggen "Amsterdam moet een deel van de lasten maar van de bezoeker verleggen naar de bewoner": dat betalen wij dus al via de OZB, de rioolheffing en al die andere dingen die ieder jaar weer een beetje stijgen. :shutup:

Ik durf trouwens niet met zekerheid te bevestigen dat het gat in de gemeentebegrotingen daadwerkelijk afkomstig is van taken die men van rijkswege in de maag gesplitst heeft gekregen, en niet door allerlei hobbyprojectjes van progressieve colleges. Dat laatste zal toch ook wel ergens een factor zijn. Maar de tactiek van een centrale overheid om taken te decentraliseren en de decentrale overheden daar maar beperkt voor te compenseren is natuurlijk een zeer bekende ...

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door CasablancaMarocco » di 28 jan 2020, 10:29

Utrecht en Amsterdam kom ik sowieso zelden tegenwoordig.

Ik weiger gewoon om betaald te parkeren, doe het alleen als ik samen met collega's ergens heen ga, want het staat een beetje gierig als je de auto op 15 minuten lopen zet van een binnenstad. :lol:

Almere, Rotterdam, en dat soort steden weet ik wel plekken waar je dicht bij het centrum gratis kunt parkeren.
Een dag Amsterdam doe ik meestal met een voordeel kaartje van de NS. ben je voor 20 euro klaar. :)


Maar de tarieven in de grote steden (Den Haag Utrecht Amsterdam etc) staan absoluut niet in verhouding meer met de realiteit.
Je zou juist denken met de concurrentie van online shoppen dat overheden juist huiverig zouden zijn met het ophogen van parkeergeld, want met meer leegstand bereik je ook minder bezoekers op lange termijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rein » di 28 jan 2020, 10:43

Sowieso zijn er maar weinig winkels die alleen in steden als Amsterdam, Utrecht en Den Haag te vinden zijn en elders niet. De Bijenkorf is natuurlijk een voorbeeld ervan en zo zijn er nog wel een paar, maar de vraag is of en zo ja hoe vaak je naar dat soort winkels toe gaat. Zelf woon ik nog geen 10 km van Haarlem af, maar ik denk dat ik, mede vanwege de parkeertarieven, de laatste 10 jaar maar één of twee keer in het centrum ben geweest. Voor de winkels hoef ik het niet te doen. Ik ben al geen fan van winkelen, ik vind het eigenlijk zonde van mijn tijd, en alle winkels die ik zoek zijn ook gewoon in mijn eigen woonplaats te vinden waar je tegen een zeer acceptabel tarief (ca € 1 per uur) op loopafstand kan parkeren. En zo denken wel meer mensen heb ik zo het idee.

In Amsterdam kom ik wel vaker, maar dat is eigenlijk zelden tot nooit om te shoppen. Wel voor dingen als musea, evenementen, culturele zaken etc. die alleen (of vooral) in Amsterdam te vinden zijn. Als je dat wilt zien of doen dan moet je dus wel naar Amsterdam. Dat is ook wat ik een paar dagen geleden bedoelde met een bepaalde bovenregionale en landelijke functie die zo'n stad vervult en waar zo'n gemeente in mijn ogen iets meer de belangen van bezoekers-van-buiten zou mogen meewegen.
Laatst gewijzigd door Rein op di 28 jan 2020, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Chris » di 28 jan 2020, 10:53

^^ Ik heb hetzelfde. Ik woon op een paar minuten fietsen van het centrum van Zwolle, maar voor inkopen kom ik er zelden. Je kan de dagelijkse dingen gewoon in de wijkwinkelcentra krijgen - met gratis parkeren, en andere dingen kan via internet. Ik kom denk ik amper aan 1 of 2 keer per jaar betaald parkeren in Zwolle. Dus mijn bijdrage aan die € 1 miljard aan parkeergeld is nihil.

Ik snap sowieso de aantrekkingskracht van Amsterdam als toeristenmagneet niet zo. Afgezien van dingen die in andere landen illegaal zijn vind ik Amsterdam niet zo bijzonder in vergelijking tot de grote toeristensteden van Zuid-Europa. Misschien omdat je als Nederlander meer aan de Amsterdamse architectuur en sfeer gewend bent, maar ik zou het niet in één adem willen noemen met Barcelona of Rome.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Chris » di 28 jan 2020, 11:05

Hier een artikel van een vastgoedblad over de kaalslag in de retail, met de nadruk op stadscentra: https://www.vastgoedmarkt.nl/belegginge ... 1580064250

Een aantal quotes:

Tussen begin 2015 en begin 2019 nam de leegstand af van 7,5 procent naar 6,7 procent van de panden. Begin 2020 stond alweer 7,3 procent van de Nederlandse winkels leeg.

Vijfhonderd winkels gingen in 2019 dicht als gevolg van een faillissement. Dat is minder dan een vijfde van het totaal.

Het grootste deel van de sluitingen gebeurde dus zonder dat daar een faillissement aan te pas kwam. Winkelketens keken in 2019 kritisch naar hun filialen en hebben er driehonderd gesloten. Met afstand het grootst aantal beëindigingen van winkels komt op het conto van zelfstandigen. In 2019 stopten tweeduizend zelfstandige winkeliers ermee.

Winkelsluitingen werden in 2019 niet alleen veel talrijker, maar ook veel minder gemaskeerd dan in voorgaande jaren. Een groot deel van de lege winkels werd toen nog opgenomen door horeca of veranderde in woningen. Dat gebeurde in 2019 een stuk minder. Kregen in 2018 nog tweeduizend winkels een andere functie, bijvoorbeeld woningen, in 2019 bedroeg dat aantal duizend.

In welke segmenten van de winkelvastgoedmarkt zit de pijn? In ieder geval niet zozeer in wijkwinkelcentra. Die draaien prima, zo meldt vastgoedadviseur Colliers International in een recente publicatie Wijkwinkelcentra in Nederland die mede is gebaseerd op cijfers van Locatus. Vooral kleine wijkwinkelcentra doen het goed. Die bestaan voor meer dan 60 procent uit winkels die producten verkopen voor de dagelijkse boodschappen.

Volgens de cijfers van Locatus van januari 2020 steeg de winkelleegstand in bijna ieder type winkelgebied aanzienlijk, maar viel de hardste klap in de centra van de grootste Nederlandse steden. In januari 2019 lag de leegstand daar met 5,8 procent nog ruim onder het landelijke gemiddelde. Een jaar later stond 7,3 procent van de winkels in centra van de grootste Nederlandse steden leeg. Dat aandeel is even hoog als het landelijke gemiddelde voor alle typen winkelgebieden. De koopharten van de twintig grootste Nederlandse steden doen het dus niet meer beter dan de markt als geheel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » di 28 jan 2020, 11:25

^^ Herkenbaar. De wijkwinkelcentra hebben vaak een groot aanbod, gratis parkeren en zijn niet zo overvol als de steden. Ik kom graag op zulke plekken, zoals Stadshagen of Zuid in Zwolle, maar ook Kronenburg in Arnhem (met meer dan 110 winkels onder één dak is dat eigenlijk meer een mall dan een wijkwinkelcentrum).

Ga ik specifiek voor kleding, dan ga ik ook nog wel eens een paar uurtjes naar Batavia Stad. Gemiddeld misschien één keer per jaar.
Chris schreef: di 28 jan 2020, 10:53Ik snap sowieso de aantrekkingskracht van Amsterdam als toeristenmagneet niet zo. Afgezien van dingen die in andere landen illegaal zijn vind ik Amsterdam niet zo bijzonder in vergelijking tot de grote toeristensteden van Zuid-Europa. Misschien omdat je als Nederlander meer aan de Amsterdamse architectuur en sfeer gewend bent, maar ik zou het niet in één adem willen noemen met Barcelona of Rome.
De aantrekkingskracht zit hem in meer dingen, ook de ongedwongen sfeer die in de stad hangt. En de grachten. De meeste toeristen laten toch wel een foto van zichzelf maken bij een brug over één van de grachten. De oude grachtenpanden zijn bijzonder en zitten vol historie, maar je moet er wel oog voor hebben, en inderdaad, wij zijn het gewend.

Verder heeft Amsterdam een uitgebreid cultureel aanbod, zoals het Rijksmuseum en Van Gogh Museum. Ook het Anne Frankhuis trekt enorm veel toeristen.

Vrijwel iedere buitenlandse collega van mij die in Amsterdam is geweest vond het geweldig, en degenen die er nog niet geweest zijn willen er dolgraag naar toe. En lang niet iedereen komt voor de drugs en hoeren, al zijn er natuurlijk genoeg toeristen die wel een keer een jointje willen proberen. Maar dat op zich is niet de grote aantrekkingskracht van Amsterdam.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door jelger » di 28 jan 2020, 11:33

De compactheid van het centrum met het betrekkelijk unieke algehele behoud ervan en de historische sfeer die er vanuit gaat is toch echt wel van dermate signatuur die uniek op de schaal van toeristen- en hoofdsteden genoemd mag worden. Het is in dat opzicht vanuit buitenlandse optiek echt wel te begrijpen dat Amsterdam de toeristenmagneet is die het is, en meer is dan een geslaagde PR campagne of de "verboden vruchten".

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door boe! » di 28 jan 2020, 12:08

jelger schreef: di 28 jan 2020, 11:33 De compactheid van het centrum met het betrekkelijk unieke algehele behoud ervan en de historische sfeer die er vanuit gaat is toch echt wel van dermate signatuur die uniek op de schaal van toeristen- en hoofdsteden genoemd mag worden.
Dat is een mooie zin, die ook prima van toepassing kan zijn op het centrum van Delft, Utrecht of Amersfoort. Dus waarom zou je daarvoor specifiek naar Amsterdam gaan?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » di 28 jan 2020, 12:14

Pino schreef: di 28 jan 2020, 8:49
NWH schreef: di 28 jan 2020, 8:37 Vanmorgen op de radio (rijnmond) was een ambtenaar van de gemeente Rotterdam die letterlijk toegaven dat doordat ze de parkeertarieven met 40% hebben laten stijgen dit de gemeente ongeveer €6 miljoen extra heeft opgeleverd.
De dame zei letterlijk: "Aan de ene kant willen we het autogebruik ontmoedigen, maar de andere kant is wel dat het de gemeente ook een behoorlijk som geld oplevert".
Zal wel teruggaan op het bericht dat de opgehaalde parkeergelden in dit land in 2020 door de grens van een miljard euro heen zullen gaan, en dat met name door verhoging van de parkeertarieven in de drie grootste steden (meer op nos.nl). [...]
Interessant in dat artikel vind ik deze passage:
"We moeten bedenken dat grond steeds schaarser wordt. Gemeenten zoeken ook plekken om te kunnen bouwen. Wat schaarser wordt, wordt vaak duurder", zegt GroenLinks-wethouder mobiliteit Judith Bokhove van de gemeente Rotterdam.
Het lijkt wel of deze GroenLinks-wethouder met deze markttheorie lid is van de verkeerde partij.

Wil GroenLinks ook het OV duurder maken naar mate het aantal zitplaatsen schaarser wordt?
Of uitkeringen verlagen wanneer de vraag hiernaar toeneemt?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » di 28 jan 2020, 12:15

boe! schreef: di 28 jan 2020, 12:08
jelger schreef: di 28 jan 2020, 11:33 De compactheid van het centrum met het betrekkelijk unieke algehele behoud ervan en de historische sfeer die er vanuit gaat is toch echt wel van dermate signatuur die uniek op de schaal van toeristen- en hoofdsteden genoemd mag worden.
Dat is een mooie zin, die ook prima van toepassing kan zijn op het centrum van Delft, Utrecht of Amersfoort. Dus waarom zou je daarvoor specifiek naar Amsterdam gaan?
Ik mag graag tegen buitenlanders zeggen dat ik de gracht van Utrecht net wat mooier en leuker vindt. Maar ik snap ook wel waarom ze dan toch in Amsterdam blijven hangen, waar ook de musea zijn, de diverse en hoogwaardige gastronomie, en waar je in algemene zin wat langer rond kunt blijven hangen, terwijl je Utrecht toch echt na een paar uur wel helemaal gezien hebt.

Jeez, had nooit gedacht dat ik als geboren Rotterdammer / import-inwoner van Amsterdam deze stad ooit nog eens zo zou verdedigen :|
Laatst gewijzigd door Pino op di 28 jan 2020, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door jelger » di 28 jan 2020, 12:15

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Palance » di 28 jan 2020, 13:39

Chris schreef: di 28 jan 2020, 10:53 Misschien omdat je als Nederlander meer aan de Amsterdamse architectuur en sfeer gewend bent, maar ik zou het niet in één adem willen noemen met Barcelona of Rome.
Daar denken veel toeristen anders over. Ik kom trouwens graag in Amsterdam (mét OV, soms pak ik dan ook een OV-fiets) en dan gaat het me om de hier al eerder benoemde sfeer (waarbij ik de straten als Kalverstraat en Nieuwendijk enzo wel mijd). Voor de goede orde: Ik kom alleen op de Wallen als ik naar de Chinees op de Zeedijk ga, en drugs gebruik ik sowieso niet :mrgreen:

En ja, de gewenning. Ik werk in Rotterdam vlakbij de Wilhelminapier/Erasmusbrug, dus ik zie dat dagelijks, maar het is toch wel grappig om vrijwel dagelijks toeristen allerlei foto's te zien maken van objecten die voor mij 'gewoon' zijn.

Wat dan wel jammer is van dit soort toeristentrekkers is dat er echt hordes toeristen komen die de stad als openluchtmuseum zien. Maar dat is niet specifiek een Amsterdams probleem, kijk maar naar Barcelona, Dubrovnik, Venetië, (maar ook Giethoorn).

En de buitenlandse gasten die ik soms wel eens heb willen ook altijd wel een keer naar Amsterdam. Dat merk blijft toch sterk overeind.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Durashift » wo 29 jan 2020, 0:10

Schelpenpaadje schreef: di 28 jan 2020, 12:14 (..)

Interessant in dat artikel vind ik deze passage:
"We moeten bedenken dat grond steeds schaarser wordt. Gemeenten zoeken ook plekken om te kunnen bouwen. Wat schaarser wordt, wordt vaak duurder", zegt GroenLinks-wethouder mobiliteit Judith Bokhove van de gemeente Rotterdam.
Het lijkt wel of deze GroenLinks-wethouder met deze markttheorie lid is van de verkeerde partij.

(..)
Die hoorde ik ook vanochtend op de radio (1). Vergunning voor bewoners kost daar in R'dam nog geen tientje per maand, haast voor nop, begreep ik ter vergelijk met andere steden. Wat ook gezegd werd: parkeerplekken kosten de gemeenschap gewoon ook geld (die grondprijs dus etc..) waarvoor een vergoeding gevraagd wordt.

Daarnaast is de verhoging ook bedoeld om een gedragsverandering te weeg te brengen.. wat ik mij wel kan voorstellen als de buurtbewoners automobilisten zien parkeren en de vouwfiets uit de kofferbak halen om de last mile af te leggen.. 'want het parkeren is daar nog zo voordelig' :shutup:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door jelger » wo 29 jan 2020, 7:50

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door paolie » wo 29 jan 2020, 9:31

Palance schreef: di 28 jan 2020, 13:39
Chris schreef: di 28 jan 2020, 10:53 Misschien omdat je als Nederlander meer aan de Amsterdamse architectuur en sfeer gewend bent, maar ik zou het niet in één adem willen noemen met Barcelona of Rome.
Daar denken veel toeristen anders over..
Google maar eens op internationale lijstjes met de mooiste steden ter wereld. In vrijwel al die lijstjes staat Amsterdam in de top 20, vaak zelfs boven steden als Barcelona en Rome.
Het is overigens ook wel een Nederlands trekje om de schoonheid in eigen land te miskennen. Geldt niet alleen voor onze steden, maar ook voor onze kleine, maar soms echt wel heel bijzondere natuurgebieden.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door paolie » wo 29 jan 2020, 9:40

Chrysa schreef: zo 26 jan 2020, 17:15 Dan is het in Rotterdam een stuk prettiger. Auto gratis neergooien op Capelsebrug en elke 3 minuten een metro met comfortabele stoelen die je na 10 minuten recht in het centrum afzet. Helaas is het Amsterdamse metronet niet zo uitgebreid als dat in Rotterdam, en zou een gratis P+R daar direct parkeertoerisme opleveren omdat elk station in een gebied met betaald parkeren ligt.
P+R RAI is tegenwoordig de meest ideale P+R in Amsterdam. Parkeren voor 1 euro en vanuit de parkeergarage vrijwel rechtstreeks metrostation Europaplein inlopen. Vandaar iedere 5 minuten een metro die je binnen een paar minuten midden in het centrum afzet. Wel van te voren even checken of er geen grote evenementen in de RAI zijn, want dan kan het zijn dat je er niet terecht kan voor P+R.
Laatst gewijzigd door paolie op wo 29 jan 2020, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door paolie » wo 29 jan 2020, 9:45

Mark schreef: zo 26 jan 2020, 17:11
paolie schreef: zo 26 jan 2020, 9:37(...) en het ov rijdt frequenter, sneller en comfortabeler.
Grappig om te lezen want ik ervaar als buitenstaander Amsterdams OV vrij slecht (en dan met name de metro). De stations voelen gedateerd aan, punctualiteit is slecht en materieel (ook de nieuwe) kent een spartaans inrichting.
Grappig inderdaad, dat verschil in beleving. Persoonlijk vind ik de metrostations van de Oostlijn, in de zo kenmerkende betonstijl van het brutalisme, juist heel herkenbaar. En de laatste jaren ook mooi gerenoveerd. De Rotterdamse metrostations zijn daarentegen wat anoniemer (ze zouden in elke willekeurige grote stad kunnen liggen).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » wo 29 jan 2020, 20:34

paolie schreef: wo 29 jan 2020, 9:31
Palance schreef: di 28 jan 2020, 13:39
Chris schreef: di 28 jan 2020, 10:53 Misschien omdat je als Nederlander meer aan de Amsterdamse architectuur en sfeer gewend bent, maar ik zou het niet in één adem willen noemen met Barcelona of Rome.
Daar denken veel toeristen anders over..
Google maar eens op internationale lijstjes met de mooiste steden ter wereld. In vrijwel al die lijstjes staat Amsterdam in de top 20, vaak zelfs boven steden als Barcelona en Rome.
Het is overigens ook wel een Nederlands trekje om de schoonheid in eigen land te miskennen. Geldt niet alleen voor onze steden, maar ook voor onze kleine, maar soms echt wel heel bijzondere natuurgebieden.
Maar Nederland doet 'als land' ook veel moeite om de openbare ruimte er tip-top uit te laten zien. Het topic is 'infrastructuur in Amsterdam', als je de gemiddelde weg of het gemiddelde fietspad bekijkt in onze hoofdstad dan valt er echt wel de nodige op aan te merken, maar de 'look and feel' is veel beter dan vergelijkbare wegen in bijvoorbeeld Brussel of Parijs.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » vr 31 jan 2020, 15:33

Ik kwam het bijgewerkte Mobiliteitsplan Zeeburgereiland en IJburg tegen, van afgelopen najaar. Uiteraard is alles gebaseerd op zo min mogelijk auto - “fiets en OV als het kan, auto als het moet”, las ik ergens. Maar wat me wel een aardig idee leek is de zogenaamde Cruciale Mijl IJburglaan. Onderzocht wordt of ze tram 26 tussen de (oostkant van de) Piet Heintunnel en Haveneiland naar de noordkant van de IJburglaan kunnen verleggen. Als je zo de conflicten oplost tussen tram en verkeer van/naar de A10, lijkt me dat een heel wenselijk idee.

Ik zou verwachten dat het aan de IJburglaan zelf makkelijk uit kan. Je bent immers hetzelfde dwarsprofiel alleen maar anders aan het indelen, waarbij de pijlers die het A10-viaduct dragen de voornaamste beperking vormen. De grootste uitdaging lijkt me het kruispunt aan de oostkant van de Piet Heintunnel, waar de tram van zuidkant naar noordkant zal moeten. Ik zou denken dat de halte verdiept moet worden aangelegd en tram 26 dan onder het kruispunt heen moet, min of meer zoals halte Rietlandpark aan de westkant van de tunnel. Maar dat nu nieuw aan de oostkant aanleggen is natuurlijk veel uitdagender dan wat bij aanleg van de tunnel aan de westkant is gedaan. Die ombouw én het hele omdraaien van het dwarsprofiel heeft het wel in zich een zeker verkeersinfarct te laten ontstaan. Ik zou zeggen: snel doen, voordat het Zeeburgereiland nog verder wordt volgebouwd! Het liefst in combinatie met komend groot onderhoud aan de tunnel, die toch al gedoe gaat opleveren op hetzelfde stuk weg.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » vr 31 jan 2020, 17:13

^^ Als je toch gaat investeren maak het dan gelijk toekomstbestendig.
Met het verplaatsen van de tram naar de noordkant houd je conflicten met de zijwegen van de IJburglaan. Zelfs met de inzet op OV en fiets zullen die de in de toekomst drukker worden.

Het verplaatsen van de trambaan betekent ongelijkvloerse kruisingen met de IJburglaan en reconstructie van de IJburglaan (om ruimte te maken voor de tram). Een kostbare en ingrijpende verbouwing.

Waarom in plaats hiervan de trambaan niet (deels) verdiepen van de Piet Heintunnel tot en met de aansluiting met de A10? Op tenminste de diepte van de sporen t.h.v. de A10 moet het mogelijk zijn de op- en afritten en de Zuiderzeeweg de tramlijn ongelijkvloers (licht verhoogd) te laten kruisen.

In een ideale wereld wordt er eerst een tramverbinding tussen IJburg en het vaste land t.h.v. Diemen aangelegd zodat IJburg en Zeeburgereiland tijdens de ombouw en daarna minder afhankelijk zijn van deze ene tramlijn.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5087
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rogier » vr 31 jan 2020, 20:55

^^

Bij A10 zal een verdiepte ligging niet mogelijk zijn, want de tram gaat ook over de Enneus Heermabrug gaat. Deze brug ligt op ongeveer 50 - 100 meter van de A10. De afstand is tekort voor de toerit naar de verdiepte ligging.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » vr 31 jan 2020, 21:02

^^ Ter hoogte van de kruising met de afrit ligt de trambaan op dit moment een stukje vrijwel horizontaal. Als je de afrit over de tramlijn heen laat gaan kan de daling vanaf de brug worden doorgezet en kom je lager uit. De afstand tussen de oostelijke op- en afrit en het viaduct van de A10 is 150 meter, zou dit niet genoeg zijn om af te dalen naar het niveau van de weg onder het kunstwerk?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » vr 31 jan 2020, 21:08

Interessante discussie. De plannen van de gemeente laten op geen enkele manier zien waarom een verdiepte ligging aan de zuidkant niet verder wordt onderzocht. Ik verwacht ergens toch dat dat met het verval tussen de afrit vanaf de buitenring en het begin van de brug te maken heeft. Aan de noordkant van de IJburglaan verdiept aanleggen kan een optie zijn, maar juist daar is het Zeeburgereiland nu wel zo ongeveer volgebouwd ("een toendra met 5000 huizen", schreef het Parool onlangs) en de kruisingen met de wegen van/naar die wijk leveren bepaald geen files op. Daar kan het op zich wel uit om eens in de twee minuten een tram gelijkvloers te laten passeren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » za 01 feb 2020, 16:55

Alles kan, als je maar geld wil uitgeven. Ik vrees dat Zeeburg nu zo volgebouwd raakt dat elke goede oplossing uit het zicht raakt. Zelf zou ik ook de kruising tussen de IJburglaan en de Zuiderzeeweg ongelijkvloers maken. Maar dat is nu ook al redelijk onmogelijk geworden :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie