Snelwegkaart 2020

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Snelwegkaart 2020

Bericht door SebasvandenBrink » di 04 feb 2020, 11:23

Hallo! Ik ben intussen al aardig op weg met een geüpdatete versie van de Snelwegkaart (zie ook dit topic) en dit keer wil ik hier op het Wegenforum ruim voor afronding al feedback verzamelen.

Een betere plek kan ik me niet bedenken :worship:

Een paar vuistregels, ook t.o.v. de vorige versie:
  • De kaart zal worden uitgegeven op B2 formaat (50x70cm) waardoor er wat meer ruimte is, zelfde grootte als mijn Spoorlijnkaart.
  • Alle tekstlabels (in elk geval belangrijkste) moeten horizontaal staan, dit ivm leesbaarheid.
  • Het is een schematische kaart, d.w.z.: Geografische correctheid komt op tweede of zelfs laatste plaats. Deze vereenvoudiging wordt sterker toegepast dan op de vorige versie, des te rechter een lijn des te beter, zeg maar.
  • Ik heb besloten om kunstwerken zoals tunnels en bruggen dit keer geheel weg te laten, dit ook omwille van de ruimte - maar misschien is hier nog een mouw aan te naaien. Vooral tunnels hebben impact op weggebruikers.
  • Verzorgingsplaatsnamen heb ik inmiddels weggelaten, ook omwille van rust en overzicht. Hier kan ik uiteraard nog op terugkomen als dit wél handig blijkt.
  • Overige zaken, zoals kustlijn, rivieren of landsgrenzen kunnen nog, maar zijn pas aan de orde wanneer het wegennet zo goed als ingetekend is.
Er was al een Twitterdiscussie over wel of niet N-wegen, mijn vuistregel hiervoor is nu: Alleen N-wegen mét kleur als deze ook (deels) autosnelweg (dus niet autoweg) zijn. Het is immers de Snelwegkaart. Anders weergeven als grijze lijnen zónder afritten. Al is het dan nu nog de vraag welke wel en welke niet, wellicht dat ik hier omwille van de duidelijkheid soms wat ogenschijnlijk arbitraire keuzes in moet maken.

Wat dingen die ik in acht neem bij het ontwerp:
  • Afritten en knooppunten mogen niet of in elk geval bij voorkeur niet in bochten.
  • Knoop-splitsingen en incomplete afritten (bijv. uit één richting bruikbaar) hebben een asterisk (*) achter de naam en bij afritten is er een cirkeltje ipv een stip gebruikt.
Hoe dan ook, de huidige status van de kaart:
Afbeelding

Grotere versie

Todo:
  • Zuid-Nederland!
Volg me ook via Twitter, daar ben ik er erg actief mee: @sebvandenbrink

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door Rein » di 04 feb 2020, 11:49

SebasvandenBrink schreef: di 04 feb 2020, 11:23 Er was al een Twitterdiscussie over wel of niet N-wegen, mijn vuistregel hiervoor is nu: Alleen N-wegen mét kleur als deze ook (deels) autosnelweg (dus niet autoweg) zijn. Het is immers de Snelwegkaart. Anders weergeven als grijze lijnen zónder afritten. Al is het dan nu nog de vraag welke wel en welke niet, wellicht dat ik hier omwille van de duidelijkheid soms wat ogenschijnlijk arbitraire keuzes in moet maken.
Mooi initiatief weer!

De A200 (en N200) staan nog in grijs, deze zouden in jouw systematiek ook een kleur moeten hebben. Bovendien heeft de A200 (dus op het ASW deel) nog een afrit (Zwanenburg).

Verder staat de A205 er niet op, terwijl deze over ca 800m wel de snelwegstatus heeft. Zelfde geldt trouwens voor de A208. De niet veel langere A38 staat er bijvoorbeeld wel op.

Haarlem-Zuid staat erop als soort afrit zonder afritnummer. Afrit Haarlem-Zuid bestaat feitelijk niet, omdat het onderdeel is van KP Rottepolderplein.

Afrit 9 van de A10 heeft op de binnenring de naam Amsterdam-Buitenveldert, maar op de buitenring de naam Amsterdam-Rivierenbuurt.

Bij de nieuwe verbinding A13-A16 mist de nieuwe afrit Rotterdam-Terbregge (27).
Laatst gewijzigd door Rein op di 04 feb 2020, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door Lekkere Kwal » di 04 feb 2020, 11:56

Overall ziet het er goed uit. Hierbij mijn aanmerkingen:

Algmeen:
- Je rendert niet pixel perfect, de grote versie is nog steeds blurry, grijze N-nrs zoals N99 zijn zelfs niet te lezen.
- Je rendert met een lap witte ruimte eronder, zelfs met Zuid-Nederland erbij lijkt me zo veel ruimte niet nodig.
- De plaatsnamen zijn nog kleiner dan de afritnamen, bijna onleesbaar.
- Wat is de gedachte achter de witte streep in plaats van een eigen kleur?

Details:
- A44 mist tankstation van vzp Elsgeest

Dat van de gekleurde N-wegen vind ik wat arbitrair, want daardoor wordt de N348 naar mijn idee te veel uitgelicht, terwijl de N381 die eigenlijk een verlengstuk van de N31 zelfs niet op de kaart staat. Het nut van een weg hangt niet alleen maar af van het dragen van een nummer dat ook voor een snelweg wordt gebruikt.

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door SebasvandenBrink » di 04 feb 2020, 12:20

Rein schreef: di 04 feb 2020, 11:49 Mooi initiatief weer!
Dank!
Rein schreef: di 04 feb 2020, 11:49 De A200 (en N200) staan nog in grijs, deze zouden in jouw systematiek ook een kleur moeten hebben. Bovendien heeft de A200 (dus op het ASW deel) nog een afrit (Zwanenburg).
Als ik op de wegenwiki kijk zie ik wel Industrie Halfweg maar geen Zwanenburg, en de precieze locatie van afrit Haarlem-Centrum is me niet duidelijk - is dat in die bocht naar het noorden? https://www.wegenwiki.nl/N200_(Nederland)

Je hebt overigens gelijk - er missen nog een aantal van de N2XX wegen. En ik moet de N200 Haarlem inderdaad nog tekenen om consistent te zijn.
Rein schreef: di 04 feb 2020, 11:49 Verder staat de A205 er niet op, terwijl deze over ca 800m wel de snelwegstatus heeft. Zelfde geldt trouwens voor de A208. De niet veel langere A38 staat er bijvoorbeeld wel op.
Yup hier moet ik nog even goed naar kijken.
Rein schreef: di 04 feb 2020, 11:49 Haarlem-Zuid staat erop als soort afrit zonder afritnummer. Afrit Haarlem-Zuid bestaat feitelijk niet, omdat het onderdeel is van KP Rottepolderplein.
Dit was mijn oplossing voor het aangeven van dat stukje A205, maar is inderdaad niet heel consistent meer. Moet dus anders.
Rein schreef: di 04 feb 2020, 11:49 Afrit 9 van de A10 heeft op de binnenring de naam Amsterdam-Buitenveldert, maar op de buitenring de naam Amsterdam-Rivierenbuurt.
Dit zie je verkeerd, Rivierenbuurt (afrit 10) zit verwerkt in knooppunt Amstel. Is misschien wat lastig te zien op deze render.
Rein schreef: di 04 feb 2020, 11:49 Bij de nieuwe verbinding A13-A16 mist de nieuwe afrit Rotterdam-Terbregge (27).
Waar zit die precies? De Wegenwiki noemt deze niet en 27 is nu dus Rotterdam-Prins Alexander. Er komen 2 afritten aan het nieuwe deel maar nog geen namen die ik zo kan vinden(?) https://www.wegenwiki.nl/A16_(Nederland)

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door SebasvandenBrink » di 04 feb 2020, 12:31

Lekkere Kwal schreef: di 04 feb 2020, 11:56 Overall ziet het er goed uit. Hierbij mijn aanmerkingen:

Algmeen:
- Je rendert niet pixel perfect, de grote versie is nog steeds blurry, grijze N-nrs zoals N99 zijn zelfs niet te lezen.
- Je rendert met een lap witte ruimte eronder, zelfs met Zuid-Nederland erbij lijkt me zo veel ruimte niet nodig.
- De plaatsnamen zijn nog kleiner dan de afritnamen, bijna onleesbaar.
- Wat is de gedachte achter de witte streep in plaats van een eigen kleur?
De pixelprecisie van deze preview renders zijn niet belangrijk, en ik weet eerlijk gezegd nog niet hoeveel ruimte ik nodig heb. Ik maak deze kaart om deze, net zoals de vorige, uit te geven als papieren versie. Dit formaat ligt vast: 50x70cm (B2) vandaar de witruimte.

Er zijn al een heleboel kleuren op de kaart aanwezig, de witte strepen geven simpelweg een extra kleurvariant aan zonder werkelijk een nieuwe kleur erbij te moeten doen. Dit verdubbelt de "kleuren" zonder dit werkelijk te doen :)
Lekkere Kwal schreef: di 04 feb 2020, 11:56 Details:
- A44 mist tankstation van vzp Elsgeest
Inderdaad gemist! Dank je wel!
Lekkere Kwal schreef: di 04 feb 2020, 11:56 Dat van de gekleurde N-wegen vind ik wat arbitrair, want daardoor wordt de N348 naar mijn idee te veel uitgelicht, terwijl de N381 die eigenlijk een verlengstuk van de N31 zelfs niet op de kaart staat. Het nut van een weg hangt niet alleen maar af van het dragen van een nummer dat ook voor een snelweg wordt gebruikt.
Gekleurde N-wegen doe ik alleen als deze ook deels snelweg is. Anders grijs. De N348 is een volwaardig stuk snelweg met vluchtstrook en afritnummers, zou raar zijn deze juist niet op te nemen.

Over de N381 twijfel ik nog.

Met de N-wegen is het zo: Ik moet ergens grenzen trekken en dat kán soms wat arbitrair aanvoelen. Misschien dat ik zelfs besluit álle N-wegen weg te laten of álle N-wegen in te voegen - maar dan wordt het wel een ratjetoe. Meer info is niet per sé beter, tegenovergestelde is natuurlijk ook waar :roll:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door boe! » di 04 feb 2020, 12:41

SebasvandenBrink schreef: di 04 feb 2020, 12:31 Met de N-wegen is het zo: Ik moet ergens grenzen trekken en dat kán soms wat arbitrair aanvoelen. Misschien dat ik zelfs besluit álle N-wegen weg te laten of álle N-wegen in te voegen - maar dan wordt het wel een ratjetoe. Meer info is niet per sé beter, tegenovergestelde is natuurlijk ook waar :roll:
Ja, lastig die grens. De N33 tussen Assen en Zuidbroek is volledig 2x2 en heeft genummerde afritten. Deze ontbreekt nu (dun grijs lijntje) maar heeft voor een N-weg wel heel veel snelwegachtige kenmerken (meer dan bijvoorbeeld de N18 tussen Groenlo en Enschede die je wel volledig uitwerkt). Zo'n N33 zou ik wel tonen.

Op de Maasvlakte mis ik de afritten 5 en 6 van de N15 en knooppunt Slufter (tenzij je besluit om alle N-wegen weg te laten ;) ).

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door SebasvandenBrink » di 04 feb 2020, 13:06

boe! schreef: di 04 feb 2020, 12:41 Ja, lastig die grens. De N33 tussen Assen en Zuidbroek is volledig 2x2 en heeft genummerde afritten. Deze ontbreekt nu (dun grijs lijntje) maar heeft voor een N-weg wel heel veel snelwegachtige kenmerken (meer dan bijvoorbeeld de N18 tussen Groenlo en Enschede die je wel volledig uitwerkt). Zo'n N33 zou ik wel tonen.
De N18 heeft dan ook een deel A18, de N33 is helaas geheel N33 - ook al is ie snelweg-achtig. Dat is misschien wat oneerlijk voor het 'gevoel' maar wel consistent. :dontknow:
boe! schreef: di 04 feb 2020, 12:41 Op de Maasvlakte mis ik de afritten 5 en 6 van de N15 en knooppunt Slufter (tenzij je besluit om alle N-wegen weg te laten ;) ).
Oeh! Interessant! OpenStreetMap zegt dat ie idd doorloopt naar de Tweede Maasvlakte, al zie ik dan alleen afrit nr 5 er met getal op (6 is er wel, maar niet in getal). Google Maps trekt 'm verkeerd dan rechtsaf bij Knp Slufter.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door Rein » di 04 feb 2020, 13:15

SebasvandenBrink schreef: di 04 feb 2020, 12:20 Als ik op de wegenwiki kijk zie ik wel Industrie Halfweg maar geen Zwanenburg, en de precieze locatie van afrit Haarlem-Centrum is me niet duidelijk - is dat in die bocht naar het noorden? https://www.wegenwiki.nl/N200_(Nederland)
Er staan daar nog oude borden en dat is inderdaad met industrie Halfweg bovenaan. Onder de nieuwe systematiek lijkt me dat dit afrit Zwanenburg zal worden (omdat de afritnaam in principe geen witte bestemming zal zijn).

Afrit Haarlem-Centrum ligt nét buiten het ASW deel, dus de vraag is of je dit mee wilt/moet nemen.
SebasvandenBrink schreef: di 04 feb 2020, 12:20
Rein schreef: di 04 feb 2020, 11:49 Afrit 9 van de A10 heeft op de binnenring de naam Amsterdam-Buitenveldert, maar op de buitenring de naam Amsterdam-Rivierenbuurt.
Dit zie je verkeerd, Rivierenbuurt (afrit 10) zit verwerkt in knooppunt Amstel. Is misschien wat lastig te zien op deze render.
Nee, (ook) afrit 9 van de A10 heeft aan één kant de naam Amsterdam-Rivierenbuurt. Zie hier.
SebasvandenBrink schreef: di 04 feb 2020, 12:20
Rein schreef: di 04 feb 2020, 11:49 Bij de nieuwe verbinding A13-A16 mist de nieuwe afrit Rotterdam-Terbregge (27).
Waar zit die precies? De Wegenwiki noemt deze niet en 27 is nu dus Rotterdam-Prins Alexander. Er komen 2 afritten aan het nieuwe deel maar nog geen namen die ik zo kan vinden(?) https://www.wegenwiki.nl/A16_(Nederland)
Vlak na de tunnel zou de afrit moeten beginnen. Zie ook onderstaande plaatje. Plaatsjes van andere afritten kan ik niet zo snel vinden.

Afbeelding

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door SebasvandenBrink » di 04 feb 2020, 13:25

Rein schreef: di 04 feb 2020, 13:15 Nee, (ook) afrit 9 van de A10 heeft aan één kant de naam Amsterdam-Rivierenbuurt. Zie hier.
Oh zo! Ik dacht dat je het label op de kaart verkeerd las. Maar dat maakt het tricky als de ene kant op naam X is en de andere kant op naam Y. Iets soortgelijks bij "Knooppunt" Drachten, maar dat zijn 2 verschillende wegen. Wordt de Buitenveldert kant nog vervangen? Of blijft het zo?

Nevermind, mijn eigen vraag beantwoord: Het is nu Rivierenbuurt in beide richtingen :)
Rein schreef: di 04 feb 2020, 13:15 Vlak na de tunnel zou de afrit moeten beginnen. Zie ook onderstaande plaatje. Plaatsjes van andere afritten kan ik niet zo snel vinden.

Afbeelding
Ah dat is in zuidelijke richting en onderdeel van de afrit 27 die grotendeels aan de zuidkant van het Terbregseplein ligt (nu Rotterdam-Prins Alexander* op mijn kaart).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door Rene » di 04 feb 2020, 15:21

Even een paar zaken waar zo snel mijn oog op viel:

Knooppunt A20-A24: Vlaardingen
Knooppunt A15-A24: Rozenburg
A4 afrit 7: wordt Leiden
A4 afrit 14: is nu nog Delft, wordt bij verbreding wel Delft-Zuid
A10 afrit 4 wordt: Amsterdam-West
A12 verschoven afrit 29: Zevenaar-Oost
A13 afrit 10: Delft-Zuid
A16 afrit 27: Rotterdam-Terbregge
A16 afrit 28: Bergschenhoek
A16 afrit 29: Berkel en Rodenrijs
A16 afrit 30: Rotterdam-Airport

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door SebasvandenBrink » di 04 feb 2020, 16:39

Rene schreef: di 04 feb 2020, 15:21 Even een paar zaken waar zo snel mijn oog op viel:

Knooppunt A20-A24: Vlaardingen
Knooppunt A15-A24: Rozenburg
Aangepast!
Rene schreef: di 04 feb 2020, 15:21 A4 afrit 7: wordt Leiden
A4 afrit 14: is nu nog Delft, wordt bij verbreding wel Delft-Zuid
Wanneer wordt afrit 7 omgedoopt? Is dat wanneer Hofvliet open gaat of eerder?
Rene schreef: di 04 feb 2020, 15:21 A10 afrit 4 wordt: Amsterdam-West
Wanneer?
Rene schreef: di 04 feb 2020, 15:21 A12 verschoven afrit 29: Zevenaar-Oost
Zolang nummer niet verandert heeft dit geen invloed op de kaart.
Rene schreef: di 04 feb 2020, 15:21 A13 afrit 10: Delft-Zuid
Zo heette het blijkbaar vroeger.
Rene schreef: di 04 feb 2020, 15:21 A16 afrit 27: Rotterdam-Terbregge
Inderdaad, aangepast (ook al duurt het nog even voordat deze echt klaar is).
Rene schreef: di 04 feb 2020, 15:21 A16 afrit 28: Bergschenhoek
A16 afrit 29: Berkel en Rodenrijs
A16 afrit 30: Rotterdam-Airport
Heb je hiervoor een bron? Ik heb dit tot nu toe nog niet kunnen vinden.

Dank je wel!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door Rene » di 04 feb 2020, 21:04

SebasvandenBrink schreef: di 04 feb 2020, 16:39 Wanneer wordt afrit 7 omgedoopt? Is dat wanneer Hofvliet open gaat of eerder?
In principe wel, ja.
SebasvandenBrink schreef: di 04 feb 2020, 16:39
Rene schreef: di 04 feb 2020, 15:21 A10 afrit 4 wordt: Amsterdam-West
Wanneer?
Bij het vervangingsplan, dat waarschijnlijk in 2021 zal worden uitgevoerd.
SebasvandenBrink schreef: di 04 feb 2020, 16:39
Rene schreef: di 04 feb 2020, 15:21 A13 afrit 10: Delft-Zuid
Zo heette het blijkbaar vroeger.
Heel vroeger heette de afrit al Delft-Zuid. is toen een tijdje TU-Delft geworden, maar is inmiddels weer Delft-Zuid.
SebasvandenBrink schreef: di 04 feb 2020, 16:39
Rene schreef: di 04 feb 2020, 15:21 A16 afrit 28: Bergschenhoek
A16 afrit 29: Berkel en Rodenrijs
A16 afrit 30: Rotterdam-Airport
Heb je hiervoor een bron? Ik heb dit tot nu toe nog niet kunnen vinden.
Doelenkader RWS. Plus dat ik het bewegwijzeringsplan zelf onder ogen heb gehad ;)

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door petervdveen » wo 05 feb 2020, 11:26

SebasvandenBrink schreef: di 04 feb 2020, 11:23geüpdatete versie van de Snelwegkaart
Ziet er weer goed uit! Erg benieuwd naar de finale versie.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door SebasvandenBrink » wo 05 feb 2020, 15:10

Rene schreef: di 04 feb 2020, 21:04
SebasvandenBrink schreef: di 04 feb 2020, 16:39
Rene schreef: di 04 feb 2020, 15:21 A16 afrit 28: Bergschenhoek
A16 afrit 29: Berkel en Rodenrijs
A16 afrit 30: Rotterdam-Airport
Heb je hiervoor een bron? Ik heb dit tot nu toe nog niet kunnen vinden.
Doelenkader RWS. Plus dat ik het bewegwijzeringsplan zelf onder ogen heb gehad ;)
Ah duidelijk :D Dank je wel voor al je feedback! Ik heb het e.e.a. aangepast.

Ik zal binnenkort weer een nieuwe render posten.

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door SebasvandenBrink » do 06 feb 2020, 16:20

Een update!

Ik ben inmiddels begonnen met het intekenen van de snelwegen ten zuiden van de A15. Ook heb ik deze en de A12 rechter gemaakt. Daarnaast heb ik (alvast) een aantal N-wegen toegevoegd. Dit zijn vooral Rijkswegen of belangrijke "missing links".

Ivm de consistentie wil ik alle N-wegen waarvan ook A-versies zijn (dus ook de A208 en A205) opnemen in de Snelwegkaart. N-wegen die domweg géén officiële snelweg zijn - ook niet deels of daarop lijkend - komen niet alszodanig op de kaart voor (sorry N33).

De regel is dan ook nu: Alle A-wegen en N-wegen die deels A-weg zijn in hun geheel. Bij N-wegen worden alleen ongelijkvloerse kruisingen (afritten) weergegeven, bij voorkeur met afritnummer, bij A-wegen alle kruisingen. N-wegen die wél belangrijk zijn, bijv. Rijksweg of deels als autoweg, krijgen een dunne, grijze lijn en natuurlijk vermelding met wegnummer.

Graag hoor ik welke N-wegen nog meer van levensbelang zijn en echt niet mogen ontbreken - ze kunnen er niet allemaal op, dat niet. Uiteraard moet de N59 erop.

Ook speur ik graag fouten op of komende updates aan de snelweg (bijvoorbeeld de vernieuwing van de N59 ten westen van 's-Hertogenbosch, wanneer gaat dit zo ongeveer los?)

Afbeelding
Oost-Nederland

Afbeelding
Amsterdam, Groene Hart, Utrecht

Afbeelding
Rotterdam, Den Haag e.o.

Afbeelding
N59 (WORK IN PROGRESS, ik weet dat het stukje tussen Hellegatsplein en Sabina nog ontbreekt)

Ik hoor 't graag! 8-)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door boe! » do 06 feb 2020, 16:33

Afslag 26 op de A17/A59 heeft recent een andere naam gekregen: Moerdijk-West.
A59 afslag 53 Oss-Oost ontbreekt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door mavas » do 06 feb 2020, 16:58

De A208 loopt niet van/naar knooppunt velsen. Deze heeft geen directe aansluiting op de A9.

En ik hoop dat je de N57 en N242 er ook in zet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door Snelwegfreak » do 06 feb 2020, 17:01

^^ Precies, de N208 sluit aan op de A22. De A22 sluit verderop pas aan op de A9. Dit impliceert een of ander prachtige dreieck. Die is er niet :) En natuurlijk eens over de N242 die moet er ook in. Zie ook mijn opmerking over de regionale (stroom)wegen.

Verder puik werk zeg, mijn complimenten :top: Toch een paar dingetjes.
SebasvandenBrink schreef:Ivm de consistentie wil ik alle N-wegen waarvan ook A-versies zijn (dus ook de A208 en A205) opnemen in de Snelwegkaart.

Zijn de A205 en A208 niet puur administratief? Volgens mij staat het hooguit op hectometerbordjes, maar de bewegwijzering zegt naar mijn weten overal N205 en N208. Dan zou je dat m.i. ook op de kaart zo moeten vermelden.
SebasvandenBrink schreef:N-wegen die domweg géén officiële snelweg zijn - ook niet deels of daarop lijkend - komen niet alszodanig op de kaart voor (sorry N33).

In het geval van autosnelwegachtige wegen zoals de N33 (deels dan toch) lijkt me dat zeer onverstandig. Juist dat soort regionale verbindingen (meestal autoweg, al dan niet ongelijkvloers) zou je toch wel op de kaart willen hebben.
SebasvandenBrink schreef:Bij N-wegen worden alleen ongelijkvloerse kruisingen (afritten) weergegeven, bij voorkeur met afritnummer,
Als je niet-bestaande afritten zelf gaat nummeren lijkt me ook dat niet verstandig. Dan verwijs je naar iets wat er niet is. Mocht iemand dit ter navigatie gebruiken, je weet maar nooit, kan dat voor problemen zorgen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door SebasvandenBrink » do 06 feb 2020, 17:27

boe! schreef: do 06 feb 2020, 16:33 Afslag 26 op de A17/A59 heeft recent een andere naam gekregen: Moerdijk-West.
A59 afslag 53 Oss-Oost ontbreekt.
Ah! Super! Dank je wel - aangepast!
mavas schreef: do 06 feb 2020, 16:58 De A208 loopt niet van/naar knooppunt velsen. Deze heeft geen directe aansluiting op de A9.

En ik hoop dat je de N57 en N242 er ook in zet.
Oh check! Ik heb dat idd niet goed bekeken, ik heb IJmuiden afrit 1 nu als aansluiting genomen. Wel stukje A208 behouden.

N57 absoluut, N242 zet ik op een lijstje.
Snelwegfreak schreef: do 06 feb 2020, 17:01 ^^ Precies, de N208 sluit aan op de A22. De A22 sluit verderop pas aan op de A9. Dit impliceert een of ander prachtige dreieck. Die is er niet :) En natuurlijk eens over de N242 die moet er ook in. Zie ook mijn opmerking over de regionale (stroom)wegen.


Eens - en inderdaad aangepast :)
Snelwegfreak schreef: do 06 feb 2020, 17:01 Verder puik werk zeg, mijn complimenten :top: Toch een paar dingetjes.
Dank :)
Snelwegfreak schreef: do 06 feb 2020, 17:01
SebasvandenBrink schreef:Ivm de consistentie wil ik alle N-wegen waarvan ook A-versies zijn (dus ook de A208 en A205) opnemen in de Snelwegkaart.

Zijn de A205 en A208 niet puur administratief? Volgens mij staat het hooguit op hectometerbordjes, maar de bewegwijzering zegt naar mijn weten overal N205 en N208. Dan zou je dat m.i. ook op de kaart zo moeten vermelden.
SebasvandenBrink schreef:N-wegen die domweg géén officiële snelweg zijn - ook niet deels of daarop lijkend - komen niet alszodanig op de kaart voor (sorry N33).

In het geval van autosnelwegachtige wegen zoals de N33 (deels dan toch) lijkt me dat zeer onverstandig. Juist dat soort regionale verbindingen (meestal autoweg, al dan niet ongelijkvloers) zou je toch wel op de kaart willen hebben.
SebasvandenBrink schreef:Bij N-wegen worden alleen ongelijkvloerse kruisingen (afritten) weergegeven, bij voorkeur met afritnummer,
Als je niet-bestaande afritten zelf gaat nummeren lijkt me ook dat niet verstandig. Dan verwijs je naar iets wat er niet is. Mocht iemand dit ter navigatie gebruiken, je weet maar nooit, kan dat voor problemen zorgen.
Administratief is wel makkelijk voor mij om me achter te schuilen. Ik maak het liefst regels die ik eenvoudig kan uitleggen, is het (administratief) een A-weg, dan komt ie op de kaart - ook al is het maar 80 meter of zo. Ik wil de N11 en de N33 graag volledig verwerken, maar als ik die wel doe en bijv. de N242 niet dan krijg ik daar weer vragen over want dat is dan weer inconsistent, of de N201 of N230 of... enzovoorts. Dit is het punt. Het is een doos van Pandora die ik graag dicht laat, ook al vallen er dan een paar slachtoffers.

Van de andere kant, de A208 en A205 zijn stompzinnige snelwegen, de A270 is ook zo'n raar ding, of de A326 en A325. Ik hoop dat deze wegen gauw worden op- of afgewaardeerd zodat ze er weer af kunnen als volwaardige snelwegen - maar dat zijn het wel :dontknow:

Als Noorderling ben ik het helemaal met je eens om de N33 als snelweg weer te geven (evenals de N11) maar die beerput blijft dicht totdat een bestuurder ergens besluit de A11 of A33 in het leven te roepen. Dan parrrrty!

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door Snelwegfreak » do 06 feb 2020, 17:31

^^ Als je zo strikt wilt zijn in het al dan niet toevoegen van wegen aan je kaart, zou ik überhaupt álle N-wegen eruit laten. Anders ben je júist inconsistent. Met een regel dat je regionale (stroom)wegen er op zet kun je nog wel beargumenteren waarom de één wel of de ander niet.

Wat betreft de A208 en A205: ik zou ze toch omnummeren naar N208 en N205. Want voor wie maak je deze kaart? Houd dat goed in gedachten: een leek of weggebruiker (geen idee) heeft niets aan een wegnummer dat niet op de borden staat :idea:
Enne gojje mins blieft altied leave.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door evos » do 06 feb 2020, 21:18

Nog een dingetje: op de A6 heten de aansluitingen 6/7/8 Almere Buiten-West/Buiten/Buiten-Oost tegenwoordig Almere-Buiten/-Regenboogbuurt/-Oostvaarders (ik las ergens dat -Regenboogbuurt nog zal worden vervangen door -Oosterwold).
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door Rene » vr 07 feb 2020, 8:06

De definitie, daarin zit de crux. Wat feitelijk wenselijk is, is een kaart van hoogwaardige stroomwegen.

Weet je wat pas inconsistent is ? Een A38 (feitelijk niet meer dan een paar toeritjes van KP Ridderkerk) wel op de kaart zetten, en een N33 niet. Omwille van een administratieve reden of RVV-bordje G1 er wel of niet staat. A38 staat niet eens op de bewegwijzering...

Wat zou de functie van een kaart moeten zijn voor een gebruiker van die kaart ? Dat je kunt laten zien waar de belangrijkste stroomwegen van een land liggen.
De term "snelweg" is niet formeel (i.t.t. "autosnelweg"), dus waarom dan geen heldere eigen definitie aan geven waar je ècht wat mee kunt - waar een gebruiker van je kaart dus ook echt wat aan heeft ?

Bijvoorbeeld: alle wegen met een A- of N-nummer, die over een lengte van minimaal 5 km onafgebroken ongelijkvloers met 2x2 (of meer) rijstroken zijn, en een maximumsnelheid van tenminste 80 km/h op het 2x2 gedeelte hebben. Dan heb je meteen alle belangrijke 2x2 100 km/h-wegen met G3-status erbij (zoals N11, N33, N62, etc), maar ook een N57 of een N242 voldoet aan zo'n definitie.
Echter insignificante stukjes als een A38, A270 of N208 die toevallig administratief G1-status hebben kun je dan mooi achterwege laten.

:2cents:

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door BHJ » vr 07 feb 2020, 9:42

^^ Ik ben ook van mening dat je het beste alle ongelijkvloerse stroomwegen kan meenemen. Dan verdwijnt ook de ogenschijnlijke willekeur dat je een weg als de N31 of N7 wel meeneemt maar een equivalente weg als N33, N62 niet. Een weg als de N280 (de voormalige A68) is natuurlijk ook apart, maar zou je wel mee kunnen nemen dan. (helemaal omdat deze natuurlijk gewoon aansluit op een autobahn.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door Peter » vr 07 feb 2020, 9:52

Er ontbreekt ook nog een stukje N35 bij Enschede. En wellicht wil je nog een staartje Duitse weg laten zien.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door mavas » vr 07 feb 2020, 10:19

Rene schreef: vr 07 feb 2020, 8:06Bijvoorbeeld: alle wegen met een A- of N-nummer, die over een lengte van minimaal 5 km onafgebroken ongelijkvloers met 2x2 (of meer) rijstroken zijn, en een maximumsnelheid van tenminste 80 km/h op het 2x2 gedeelte hebben. Dan heb je meteen alle belangrijke 2x2 100 km/h-wegen met G3-status erbij (zoals N11, N33, N62, etc), maar ook een N57 of een N242 voldoet aan zo'n definitie.
Echter insignificante stukjes als een A38, A270 of N208 die toevallig administratief G1-status hebben kun je dan mooi achterwege laten.
Ik zat zelf ook al te denken aan zo'n definitie.
Ik zou hem zelf iets uitbreiden, dat ook korte autosnelwegen er in blijven staan, zoals de A256 en A325 bv. Want volgens mij is het doel van de maker sowieso ALLE autosnelwegen er in te hebben.
En de snelheid zou ik bijstellen naar minimaal 70 km/h. Dan heb je bv ook het ongelijkvloerse deel van de N208 er in. Die ziet de weggebruiker namelijk ook gewoon als een snelweg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 feb 2020, 10:48

Een paar kleine details:

Op de N325 heb je afrit Arnhem-Burgemeester Matsersingel staan. Vanaf beide zijden is Winkelcentrum Kronenburg het bovenste afritdoel.

De N18 loopt ten oosten van de A35 formeel nog door tot :AS: Usselo, de afrit met de Afinkstraat/Auke Vleerstraat. Dat stuk is nog rijksweg.

VZP De Markte en VZP Haerst aan de A28 staan verkeerd. Deze zitten zuidelijker, tussen aansluitingen 21 (Ommen) en 22 (Nieuwleusen).

Wirdum-Werpsterhoek is de N32, niet A32.

De VZP's op het oostelijk deel van de N31 staan wel vermeld, VZP 't Strand (met tankstation) op het westelijk deel echter niet.

VZP Zalkerbroek aan de N50 staat ook niet vemeld, terwijl alle aansluitingen wel vermeld staan.

VZP Meilanden aan de A50 ten noorden van KP Valburg richting Zwolle staat nog wel op de kaart maar is inmiddels al opgeheven.

VZP's De Vonken en De Wâlden aan de A7 tussen Tijnje en Beetsterzwaag ontbreken.

VZP Oosterveen aan de A37 tussen Emmen-Oost en Zwartemeer ontbreekt ook.

En als toekomstige aansluitingen ook vermeld gaat worden, dan ontbreekt afrit 40 Groningen-Centrum van de A28 nog (die al wel tijdelijk op één bord opdook):
Afbeelding

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door JB81 » vr 07 feb 2020, 13:19

SebasvandenBrink schreef: do 06 feb 2020, 16:20
Ook speur ik graag fouten op of komende updates aan de snelweg (bijvoorbeeld de vernieuwing van de N59 ten westen van 's-Hertogenbosch, wanneer gaat dit zo ongeveer los?)
Je bedoelt de A59 denk ik. Dat project hangt nog op een beslissing van de Raad van State. Als het doorgaat levert het de volgende wijzigingen op voor de aansluitingen op je kaart:
- 38 vervalt
- 39 vervalt
- 40 wordt volledig
- 43 verandert van naam (Nieuwkuijk > Vlijmen-West)
- 44 vervalt

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door SebasvandenBrink » ma 10 feb 2020, 10:48

Rene schreef: vr 07 feb 2020, 8:06 De definitie, daarin zit de crux. Wat feitelijk wenselijk is, is een kaart van hoogwaardige stroomwegen.

Weet je wat pas inconsistent is ? Een A38 (feitelijk niet meer dan een paar toeritjes van KP Ridderkerk) wel op de kaart zetten, en een N33 niet. Omwille van een administratieve reden of RVV-bordje G1 er wel of niet staat. A38 staat niet eens op de bewegwijzering...

Wat zou de functie van een kaart moeten zijn voor een gebruiker van die kaart ? Dat je kunt laten zien waar de belangrijkste stroomwegen van een land liggen.
De term "snelweg" is niet formeel (i.t.t. "autosnelweg"), dus waarom dan geen heldere eigen definitie aan geven waar je ècht wat mee kunt - waar een gebruiker van je kaart dus ook echt wat aan heeft ?

Bijvoorbeeld: alle wegen met een A- of N-nummer, die over een lengte van minimaal 5 km onafgebroken ongelijkvloers met 2x2 (of meer) rijstroken zijn, en een maximumsnelheid van tenminste 80 km/h op het 2x2 gedeelte hebben. Dan heb je meteen alle belangrijke 2x2 100 km/h-wegen met G3-status erbij (zoals N11, N33, N62, etc), maar ook een N57 of een N242 voldoet aan zo'n definitie.
Echter insignificante stukjes als een A38, A270 of N208 die toevallig administratief G1-status hebben kun je dan mooi achterwege laten.

:2cents:
BHJ schreef: vr 07 feb 2020, 9:42 ^^ Ik ben ook van mening dat je het beste alle ongelijkvloerse stroomwegen kan meenemen. Dan verdwijnt ook de ogenschijnlijke willekeur dat je een weg als de N31 of N7 wel meeneemt maar een equivalente weg als N33, N62 niet. Een weg als de N280 (de voormalige A68) is natuurlijk ook apart, maar zou je wel mee kunnen nemen dan. (helemaal omdat deze natuurlijk gewoon aansluit op een autobahn.
Jullie maken beide goede punten. Echter ik blijf huiverig omdat ik wel/niet-discussies graag voorkom maar - belangrijker - een volgepropte kaart. Maar het blijft wel ergens knagen dat de N33 of N11 er niet inzitten met een eigen kleur, afritten etc.

Overigens vermoed ik dat mijn kaarten niet gebruikt worden door weggebruikers, het is eerder een conversatiestuk voor aan de wand (dat is in elk geval mijn ervaring met de overige kaarten die ik tot nu toe heb gemaakt). Apps op je smartphone zijn er domweg handiger voor.

Vandaar ook dat kleine stompjes zoals de A208 of A38 - die administratief wel bestaan ook al zijn ze niet of slecht aangegeven - juist wél interessante toevoegingen zijn voor de (volledigheid) van zo'n kaart. Ik hou van dat soort curiositeiten en op een kaart als deze mag daar zeker wel plek voor zijn.

Okee, laten we het eens inventariseren. Ik denk dat er dan veel te veel informatie bij moet op de kaart. Laten we de definitie zetten op het volgende en zien hoeveel extra wegen dat oplevert:
- Alle autosnelwegen incl. hun N-weg stukken (bijv A7/N7)
- 2x2 baans 100 kmh-wegen met (deels) die G3 status, incl. G3 delen 2x1 in bijv. dunner lijntje, incl. afritten.
- Overige N-wegen en belangrijke Rijks- en provinciale wegen in grijs, zonder afritten.

Wat handig zou zijn voor mij is om dan een lijstje te hebben van de wegen, dus dan moet ik op de kaart toevoegen of opwaarderen (gelieve aan te vullen):
- N3
- N11
- N33
- N34
- N36
- N57
- N61
- N62
- N99
+?
- N280
- N355
- N356
- N381
+overige G3 wegen

Twijfelgevallen:
- N46 (maar heel klein deel 2x2)
- N48 (idem)
- N366

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door Peter » ma 10 feb 2020, 11:03

Ik zou kiezen voor het opnemen van afritten als deze een afritnummer hebben. Dan hou je hoogstens nog een paar vage situaties over, zoals de westelijke afritten van de N11 of zuidoostelijke van de N31 die nog geen (bebord) afritnummer hebben.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door Kaaiman » ma 10 feb 2020, 11:07

Je hoeft natuurlijk niet van elk wegnummer ook het complete verloop op te nemen. Bij sommige wegen is maar een beperkt deel hoogwaardig uitgebouwd, zoals de N279 en N280.

Sommige wegen zijn echter belangrijke verbindingswegen en wel hoogwaardig (autowegachtig) uitgebouwd, maar zonder autowegstatus. De N297 bijvoorbeeld.

De N355 is dan weer zo'n twijfelgeval: wel 2x2 autoweg, maar nergens ongelijkvloerse aansluitingen en vrij geïsoleerd in het netwerk met alleen een rechtstreekse aansluiting op de beter uitgebouwde en voor het netwerk meer relevante N356. Maar noordelijk van Dokkum is de N356 nauwelijks relevant meer, en is de N361 de hoofdroute. Maar dat is dan weer een gelijkvloerse enkelbaans autoweg.

Overigens ken ik de dilemma's nog maar al te goed van de N-wegen op de Combikaart, waarvan ik de ontwikkeling inmiddels heb stopgezet... ;)
Het blijft bij sommige wegen toch maatwerk.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie