Rene schreef: ↑vr 07 feb 2020, 8:06
De definitie, daarin zit de crux. Wat feitelijk wenselijk is, is een kaart van hoogwaardige stroomwegen.
Weet je wat pas inconsistent is ? Een A38 (feitelijk niet meer dan een paar toeritjes van KP Ridderkerk) wel op de kaart zetten, en een N33 niet. Omwille van een administratieve reden of RVV-bordje G1 er wel of niet staat. A38 staat niet eens op de bewegwijzering...
Wat zou de
functie van een kaart moeten zijn voor een
gebruiker van die kaart ? Dat je kunt laten zien waar de belangrijkste stroomwegen van een land liggen.
De term "snelweg" is niet formeel (i.t.t. "autosnelweg"), dus waarom dan geen heldere eigen definitie aan geven waar je ècht wat mee kunt - waar een gebruiker van je kaart dus ook echt wat aan heeft ?
Bijvoorbeeld: alle wegen met een A- of N-nummer, die over een lengte van minimaal 5 km onafgebroken ongelijkvloers met 2x2 (of meer) rijstroken zijn, en een maximumsnelheid van
tenminste 80 km/h op het 2x2 gedeelte hebben. Dan heb je meteen alle belangrijke 2x2 100 km/h-wegen met G3-status erbij (zoals N11, N33, N62, etc), maar ook een N57 of een N242 voldoet aan zo'n definitie.
Echter insignificante stukjes als een A38, A270 of N208 die toevallig administratief G1-status hebben kun je dan mooi achterwege laten.
BHJ schreef: ↑vr 07 feb 2020, 9:42

Ik ben ook van mening dat je het beste alle ongelijkvloerse stroomwegen kan meenemen. Dan verdwijnt ook de ogenschijnlijke willekeur dat je een weg als de N31 of N7 wel meeneemt maar een equivalente weg als N33, N62 niet. Een weg als de N280 (de voormalige A68) is natuurlijk ook apart, maar zou je wel mee kunnen nemen dan. (helemaal omdat deze natuurlijk gewoon aansluit op een autobahn.
Jullie maken beide goede punten. Echter ik blijf huiverig omdat ik wel/niet-discussies graag voorkom maar - belangrijker - een volgepropte kaart. Maar het blijft wel ergens knagen dat de N33 of N11 er niet inzitten met een eigen kleur, afritten etc.
Overigens vermoed ik dat mijn kaarten niet gebruikt worden door weggebruikers, het is eerder een conversatiestuk voor aan de wand (dat is in elk geval mijn ervaring met de overige kaarten die ik tot nu toe heb gemaakt). Apps op je smartphone zijn er domweg handiger voor.
Vandaar ook dat kleine stompjes zoals de A208 of A38 - die administratief wel bestaan ook al zijn ze niet of slecht aangegeven - juist wél interessante toevoegingen zijn voor de (volledigheid) van zo'n kaart. Ik hou van dat soort curiositeiten en op een kaart als deze mag daar zeker wel plek voor zijn.
Okee, laten we het eens inventariseren. Ik denk dat er dan
veel te veel informatie bij moet op de kaart. Laten we de definitie zetten op het volgende en zien hoeveel extra wegen dat oplevert:
- Alle autosnelwegen incl. hun N-weg stukken (bijv A7/N7)
- 2x2 baans 100 kmh-wegen met (deels) die G3 status, incl. G3 delen 2x1 in bijv. dunner lijntje, incl. afritten.
- Overige N-wegen en belangrijke Rijks- en provinciale wegen in grijs, zonder afritten.
Wat handig zou zijn voor mij is om dan een lijstje te hebben van de wegen, dus dan moet ik op de kaart toevoegen of opwaarderen (gelieve aan te vullen):
- N3
- N11
- N33
- N34
- N36
- N57
- N61
- N62
- N99
+?
- N280
- N355