Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » za 01 feb 2020, 19:07

Vinny schreef: za 01 feb 2020, 16:55 Alles kan, als je maar geld wil uitgeven. Ik vrees dat Zeeburg nu zo volgebouwd raakt dat elke goede oplossing uit het zicht raakt. Zelf zou ik ook de kruising tussen de IJburglaan en de Zuiderzeeweg ongelijkvloers maken. Maar dat is nu ook al redelijk onmogelijk geworden :nothanks:
Dat kruispunt ligt te dicht bij de tunnel voor een Haarlemmermeeraansluiting, en voor een halfklaverblad hebben ze indertijd de trambaan te dicht tegen de weg aangelegd. Wat vermoedelijk niet anders kon met de tram als derde tunnelbuis. Dat in het noordoostelijke kwadrant nu geen ruimte meer is voor twee lussen, heeft het niet makkelijker gemaakt, maar dat is niet echt iets waaraan je dan nog de schuld kan geven. Overigens heb ik het idee dat de ombouw van het kruispunt van 2019 de hinder op de IJburglaan wel redelijk heeft verminderd. Maar als we na ontwikkeling Sluisbuurt en Baaibuurt veel meer afslaand verkeer tussen Zuiderzeeweg en IJburglaan zullen krijgen, is het mogelijk niet meer genoeg.

Grappig trouwens dat je de naam Zeeburg nu gebruikt voor alleen het Zeeburgereiland. Hoewel het eiland deel uitmaakt van het voormalige stadsdeel Zeeburg, was Zeeburg ten tijde van het stadsdeel (en doelenkeuze voor afrit s114) eerder een verzamelnaam voor Indische Buurt, omgeving Veemarkt en herontwikkeld Oostelijk Havengebied.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » za 01 feb 2020, 19:17

^^
Pino schreef: za 01 feb 2020, 19:07 Dat kruispunt ligt te dicht bij de tunnel voor een Haarlemmermeeraansluiting,
Het is krap, maar zou dat echt niet gaan? Met een ongelijkvloerse kruising speel je de ruimte vrij die nu wordt ingenomen door de opstelvakken richting Zuiderzeelaan. Ruimte die je kunt gebruiken voor de op- en afritten. En de middenberm kan ook wel iets smaller. Ik zie wel een verdiepte ligging voor me met wat bredere kunstwerken er overheen, voor bijvoorbeeld een groen ingepaste SPUI en apart liggende fietsverbindingen.

Intussen gaan de huidige bewoners van Zeeburgereiland langzaam dood van verveling: https://www.parool.nl/amsterdam/het-int ... ~b27e3587/

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » za 01 feb 2020, 22:37

De opstelstroken vanuit IJburg richting Zuiderzeeweg kunnen wel zo ongeveer de afslag vormen in die richting. Dat kost geen extra ruimte. Het extra ruimtebeslag ontstaat wanneer Zuiderzeeweg richting tunnel in een halfklaverbladlus moet gaan lopen aan de binnenkant van die afslag. Dat zal de groenstrook aan de noordkant ook niet op kunnen vangen. Hetzelfde geldt in de rijrichting IJburg, waar je er ook niet zo vlug zo’n lus bij krijgt.

Als je dit wel als Haarlemmermeeraansluiting kunt vormgeven, heb je des te meer kans van slagen. Maar mij lijkt dat zo vlug te krap. Het lijkt me ook geen optie om de verbinding tunnel <-> Zuiderzeeweg dan maar te laten voor wat hij is. Daarmee maak je de Sluisbuurt en de Baaibuurt slecht toegankelijk vanuit de stad. Over de Sluisbuurt gesproken: het was altijd al voorzien dat de nu al gebouwde Sportheldenbuurt weinig horeca, winkels en andere reuring zou krijgen. Dat was en is des te meer voorzien in de Sluisbuurt, dus die verveling is in zekere zin een overgangsfase.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » ma 03 feb 2020, 20:21

Intussen gaan de huidige bewoners van Zeeburgereiland langzaam dood van verveling:
Grappig. Dat tekent de doelgroep. Net afgestudeerde mensen aan het begin van hun carrière die nog niet (lang) een auto hebben zodat ze zich nog niet kunnen ergeren aan de gebrekkige doorstroming, maar wel het koffietentje om de hoek missen dat ze in hun oude studentenkamer nog wel tot hun beschikking hadden. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » ma 03 feb 2020, 20:50

Er staat zelfs een studentenflat op het eiland (zo ongeveer waar dat halfklaverblad naar de Zuiderzeeweg zou moeten liggen). Ja, dat je als student of pas afgestudeerde wat meer binnenstedelijke reuring had willen hebben, is wel logisch. Hoewel het Zeeburgereiland nog de credit “binnen de ring en zuidelijk van het IJ kan claimen”, is dit meer een vooruitgeschoven post van IJburg die lekker dichtbij de stad ligt dan een uitbreiding van “levendig Amsterdam”. Maar goed, het is feitelijk nooit anders gepland, daar kan geen horeca die toch een tandartsenpraktijk werd iets aan veranderen. Dus of je nu studeert, net afgestudeerd bent of eeuwig jonge veertiger bent, dan zit je in deze buurt gewoon op de verkeerde plek en heb je je hetzij een oor laten aannaaien, hetzij heb je even vlug iets geaccepteerd terwijl je doorzoekt.

Voor wat het waard is: net deze week werd de komst van de Espressofabriek naar het oude slibvijzelgemaal aangekondigd. :coffee:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » ma 03 feb 2020, 20:57

Je kunt trouwens ook koffie bij Kriterion krijgen (het tankstation). Als ik het wel heb ook broodjes.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rein » ma 03 feb 2020, 21:03

Ze hebben zelfs recent het hele tankstation omgebouwd en het is inderdaad van alle gemakken voorzien.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » ma 03 feb 2020, 21:06

Er is zelfs een tramhalte bij gekomen. Hoe kan je dan nog zeuren over de gebrekkige voorzieningen en infrastructuur ter plaatse? :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » ma 03 feb 2020, 21:58

Pino schreef: za 01 feb 2020, 22:37 De opstelstroken vanuit IJburg richting Zuiderzeeweg kunnen wel zo ongeveer de afslag vormen in die richting. Dat kost geen extra ruimte. Het extra ruimtebeslag ontstaat wanneer Zuiderzeeweg richting tunnel in een halfklaverbladlus moet gaan lopen aan de binnenkant van die afslag. Dat zal de groenstrook aan de noordkant ook niet op kunnen vangen. Hetzelfde geldt in de rijrichting IJburg, waar je er ook niet zo vlug zo’n lus bij krijgt.

Als je dit wel als Haarlemmermeeraansluiting kunt vormgeven, heb je des te meer kans van slagen. Maar mij lijkt dat zo vlug te krap. Het lijkt me ook geen optie om de verbinding tunnel <-> Zuiderzeeweg dan maar te laten voor wat hij is.
Een Haarlemmermeer lijkt je te krap, dus dan maar een halfklaverblad dat nog meer ruimte nodig heeft? :s

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » ma 03 feb 2020, 22:08

Haarlemmermeer werkt niet omdat je te kort voor de tunnelbak zit. Dus moet je naar halfklaverblad: meer ruimtebeslag, maar het zou een oplossing kunnen zijn doordat je de tunnelkant van het kruispunt ongewijzigd kunt laten en dus op tijd bent voor de tunnelbak.

Maar als gezegd, dat halfklaverblad zie ik in de breedte aan de oostkant van het kruispunt niet werken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » di 04 feb 2020, 10:34

Met de kennis van nu had de Zuiderzeeweg inderdaad beter iets oostelijker kunnen liggen.

Toch even een schetsje van een Haarlemmermeer voor wat perspectief:
Afbeelding

De afstand tussen het kruispunt en het smalle deel van de tunnel bedraagt ca. 200 meter. Oftewel 100 meter op/afrit om het hoogteverschil te overbruggen en 100 meter in/uitvoegstrook. Als dit te kort is (dan denk ik vooral aan de invoeger richting het westen) dan zou je één doorgaande rijstrook van de IJburglaan kunnen laten vervallen: deze relatie wordt immers niet meer gehinderd door het kruispunt.

Als kruispuntvorm gekozen voor een SPUI. Oftewel drie fasen voor een snelle afstroom vanaf de IJburglaan. Dit kan ook een turborotonde of conventioneel kruispunt worden.

Een verdiepte ligging van de tramlijn in biedt als kans om de overweg in de tramstop te vervangen door een ongelijkvloerse oversteek van de sporen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » di 04 feb 2020, 10:46

Schelpenpaadje schreef: di 04 feb 2020, 10:34 Met de kennis van nu had de Zuiderzeeweg inderdaad beter iets oostelijker kunnen liggen.
De weg lag er eerder dan de tunnel ;) En bij aanleg van de tunnel / IJburglaan had je in het noordoostelijke kwadrant nog de waterzuivering liggen, dus het nou niet echt voor de hand om de Zuiderzeeweg voor de gelegenheid even te verplaatsen.

Voor wat betreft je SPUI: in de huidige setting mag je niet vanaf de Zuiderzeeweg de tunnel in. Dit is geen logische verbinding (feitelijk vanuit de Indische Buurt terug de stad in), dus daar wil men geen capaciteit en roodlichttijd aan opofferen. Dat zou je voor je SPUI ook kunnen meenemen. Aan de andere kant komt er natuurlijk een moment dat aan de zuidkant van het Zeeburgereiland de Baaibuurt komt te liggen, waardoor toch weer meer verkeersvraag voor die linksaffer ontstaat.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » di 04 feb 2020, 11:13

Het vervangen van bestaande functies door stedelijke ontwikkeling was wel een logisch moment om het verloop van de infrastructuur op Zeeburgereiland te heroverwegen. Nu het plan al behoorlijk is ingekleurd is die mogelijkheid er niet meer.

Goed punt t.a.v. de relatie vanaf het zuiden richting de tunnel. Ook als je deze toestaat scheelt dit druk op de invoeger.
Eventueel alternatief voor het opheffen van één van de doorgaande rijstroken richting het oosten is het laten afvallen van de linker rijstrook t.h.v. de invoeger in plaats van de invoeger zelf.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door fonsoy » di 04 feb 2020, 13:56

Schelpenpaadje schreef: di 04 feb 2020, 10:34 Met de kennis van nu had de Zuiderzeeweg inderdaad beter iets oostelijker kunnen liggen.

Toch even een schetsje van een Haarlemmermeer voor wat perspectief:
Afbeelding

De afstand tussen het kruispunt en het smalle deel van de tunnel bedraagt ca. 200 meter. Oftewel 100 meter op/afrit om het hoogteverschil te overbruggen en 100 meter in/uitvoegstrook. Als dit te kort is (dan denk ik vooral aan de invoeger richting het westen) dan zou je één doorgaande rijstrook van de IJburglaan kunnen laten vervallen: deze relatie wordt immers niet meer gehinderd door het kruispunt.

Als kruispuntvorm gekozen voor een SPUI. Oftewel drie fasen voor een snelle afstroom vanaf de IJburglaan. Dit kan ook een turborotonde of conventioneel kruispunt worden.

Een verdiepte ligging van de tramlijn in biedt als kans om de overweg in de tramstop te vervangen door een ongelijkvloerse oversteek van de sporen.
Denk dat zo'n Haarlemmermeeraansluiting een mooie oplossing is. Het blijft natuurlijk een wegenforum, maar de gemeente zal ook nog een oplossing moeten vinden vanaf dit punt naar de Indische buurt in het kader van de ambitie om een tramlijn aan te leggen op dit traject. Het lijkt erop dat dit dan aan moet takken op deze tramlijn.

Verder vind ik het een mooie oplossing. Hier zou een vergelijkbare bak aangelegd kunnen worden als er in de N206 bij Leiden zit. De verkeerslichten zouden dan met slechts een tweefasenregeling (indien langzaam verkeer via bruggen afgehandeld wordt zoals in je voorbeeld) afgehandeld kunnen worden. Super voor de doorstroming!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » di 04 feb 2020, 15:53

Schelpenpaadje schreef: di 04 feb 2020, 11:13 Het vervangen van bestaande functies door stedelijke ontwikkeling was wel een logisch moment om het verloop van de infrastructuur op Zeeburgereiland te heroverwegen. Nu het plan al behoorlijk is ingekleurd is die mogelijkheid er niet meer.
Tja. Je ziet ook in dit plan voor verlegging van de trambaan weer dat voor de gemeente leidend is dat het hele plan niet moet leiden tot meer verkeer in de Piet Heintunnel. Zelfs als het had gekund, staat het geven van betere toegang tot de Piet Heintunnel vrij laag op het prioriteitenlijstje. Je moet ze ergens dankbaar zijn voor het aanpakken van de terugslagfiles van de P+R naar de IJburglaan, maar een echt chique oplossing zal men je hier nooit willen geven. Het zou leuk zijn als je nog eens iets kunt realiseren als bijvangst van een verlengde tram 8 richting Indische Buurt, waarvoor de Amsterdamsebrug natuurlijk op de schop zou moeten en vermoedelijk uiteindelijk ook dit kruispunt.

Als je nog kijkt naar opties, denk ik dat je misschien altijd al het meeste had gekocht voor een westelijke verlegging van de Zuiderzeeweg, zodat die ten westen van de huidige kruising over de IJburglaan heen kan worden geleid. De ruimte op het huidige kruispunt komt dan beschikbaar voor de halfklaverbladen. Dit zou de voorkeur moeten hebben boven een oostelijke verlegging, die wel heel slingerig was geworden tussen de twee bruggen. Met plannen voor Sluisbuurt en Baaibuurt nog in heel vroege stadia, is het op zich nog niet te laat voor zo'n move. En de wens om het rangeerterrein voor de tram te verplaatsen naar de oostpunt of de bedrijvenstrook tegen de A10 aan, kan dan dubbel helpen. Maar ik zie de huidige benadering van de politiek niet even veranderen met een afstraffing voor het Groenfront in de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen ...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Jackbauer1350 » vr 08 mei 2020, 19:50

De gemeente Amsterdam heeft het idee opgevat om op de meeste wegen binnen de stad 30 km/u in te voeren en fietsers op de rijbaan te laten rijden zodat voetgangers ook van de fietspaden gebruik kunnen maken. Daarnaast het autogebruik ontmoedigen mocht dit straks weer toe gaan nemen.
Een tijdelijke maatregel zolang de anderehalve meter maatregel vanwege corona nog nodig is.

https://www.at5.nl/artikelen/201854/gem ... km-per-uur

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door CasablancaMarocco » vr 08 mei 2020, 20:22

Slecht idee, veel straten binnen de ring is sowieso al 30 zonder fietspaden, en de doorgaande wegen hebben niet voor niets fietsstroken. :facepalm:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door mavas » vr 08 mei 2020, 22:45

Voor een tijdelijke situatie misschien nog wel prima te doen. Maar voor een permanente situatie lijkt het me vrij lastig.

Fietsers op de rijbaan kan prima, dat was vroeger eigenlijk de standaard.
Maar voetgangers op de fietspaden lijkt me nou weer niks, zoveel voetgangers zijn er nou toch ook weer niet?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Jackbauer1350 » za 09 mei 2020, 11:44

^^ Als het weer beter wordt/blijft en terrassen mogen weer open dan kan het best zijn dat er nog aardig wat meer mensen vaker buiten de deur gaan. En om het OV niet te vol te krijgen wordt al gezegd pak de fiets of ga te voet als de afstand te overzien is.

(Het coronagebeuren kan natuurlijk ook een mooi excuus zijn voor de gemeente, die al anti-auto als de nete is in Amsterdam, om autoptreitermaatregelen er toch stiekem voor permanent er doorheen te drukken :shutup: )

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » za 09 mei 2020, 13:04

mavas schreef: vr 08 mei 2020, 22:45 Voor een tijdelijke situatie misschien nog wel prima te doen. Maar voor een permanente situatie lijkt het me vrij lastig.
En lang niet overal wenselijk, zeker niet op wegen met tramrails. Niet voor niks zijn fietsers dan verboden (bv. Leidsestraat) of moeten ze naar het fietspad of een fietsstrook toe. Die wil je niet op de rijbaan met het risico dat ze met de wielen in de tramrails terechtkomen.
Fietsers op de rijbaan kan prima, dat was vroeger eigenlijk de standaard.
Maar voetgangers op de fietspaden lijkt me nou weer niks, zoveel voetgangers zijn er nou toch ook weer niet?
En eigenlijk ook alleen maar wenselijk op plekken waar het fietspad vrijliggend ligt, afgescheiden van de rijbaan. Niet als er slechts een fietsstrook is en geen fysieke afscheiding van de rijbaan. Dan wil je voetgangers daar niet hebben lopen.

Ik kom nog wel eens met de auto in de binnenstad van Amsterdam maar ik zou niet weten op welke drukke plekken dit plan nou echt goed uitgevoerd kan worden. In het echte centrum eigenlijk niet. En bij de drukke toeristische plekken net buiten het centrum lijkt het mij ook erg lastig. Wegen als de Stadhouderskade, Van Baerlestraat, Hobbemakade en Overtoom zijn er niet of nauwelijks geschikt voor. En op andere straten buiten het centrum lijkt het aantal voetgangers mij in veel gevallen laag genoeg dat het niet gelijk problemen oplevert.
Jackbauer1350 schreef: za 09 mei 2020, 11:44(Het coronagebeuren kan natuurlijk ook een mooi excuus zijn voor de gemeente, die al anti-auto als de nete is in Amsterdam, om autoptreitermaatregelen er toch stiekem voor permanent er doorheen te drukken :shutup: )
Dat zou me niks verbazen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » za 09 mei 2020, 13:46

^^ De vraag is welke straten hier getroffen zullen worden. Ik kan wel een aantal straten verzinnen waar de trottoirs overlopen en ik kan er wel verzinnen die zoveel fietsverkeer hebben dat uitwijken naar rijbaan tijdens Corona wel zin kan hebben. Maar dat gaat niet altijd samen. Een voorbeeld van een drukke fietsstraat is bijvoorbeeld de Ceintuurbaan, maar het is nou niet dat daar de trottoirs overlopen. In wijkwinkelstraten zoals de Javastraat loopt de stoep over, maar die kent geen fietspad. Dus wat dan wel?

De meeste straten met veel voetgangers én fietsers zul je vinden binnen de “buitenring” Insulindeweg-Oosterpark-Ruyschstraat-Ceintuurbaan-Van Baerlestraat-Bilderdijkstraat. Het is nou niet dat daar heel veel straten zijn waar boven de 30 overdag structureel haalbaar en wenselijk is. Buiten de meest in het oog springende kandidaten als s100 en de Weesperstraat, denk ik dat meerdere s-routes binnen die zone een belangrijke aan- en afvoerfunctie hebben en immuun zouden moeten zijn. En delen van de buitenring zelf. Betekent niet dat ik ervoor pleit dat alle rest een grote zone 30 moet worden, maar zeker overdag moet je de impact daarvan ook niet groter maken dan hij is. Ook niet op lange termijn.

Welke straten buiten deze ring hebben veel fietsers en voetgangers? Ik denk zo vlug aan Linnaeusstraat/begin Middenweg, stukjes Van Woustraat en Ferdinand Bolstraat ten zuiden van de Ceintuurbaan, de Beethovenstraat, de Overtoom, Kinkerstraat. Op een paar daarvan zou ik de maatregel ook nog wel kunnen begrijpen. Maar de impact op algemene doorstroming is op die straten wel veel groter. Zeker de Overtoom op deze manier lamleggen lijkt me desastreus (leg dan de tram onder de grond als Oost-Westlijn).

Overigens roept dit bij mij ook een bredere vraag op. Je praat hier deels over straten aangelegd volgens dwarsprofiel rijbaan-parkeerstrook-fietspad-trottoir, deels is er op de rijbaan een aparte fietsstrook. Ik zou evenals Coen Tunnel (post hierboven) denken dat deze maatregel alleen op de eerste denkbaar is. Maar is het nou überhaupt wel het handiger dwarsprofiel? Behalve op de allerdrukste straten zou de laatste variant met vormen van shared space tussen auto, gewone fietsers, snorfietsers en wielrenners misschien nog best een oplossing kunnen zijn van veel fietspad-problemen die de stad kent. Zij het enigszins ten koste van de automobilist, maar naar mijn gevoel niet in enorme mate.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » zo 10 mei 2020, 17:34

Pino schreef:denk ik dat meerdere s-routes binnen die zone een belangrijke aan- en afvoerfunctie hebben en immuun zouden moeten zijn
Dat is maar een laag percentage dus ik vrees dat groepsimmuniteit voorlopig geen haalbare kaart is. :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rein » di 16 jun 2020, 19:49

In Diemen is men bezig met werkzaamheden om in het najaar de 'NUON-weg', officieel Overdiemerweg genaamd, weer open te kunnen stellen. Dit is een weg die over het terrein van de energiecentrale loopt en in beheer is/was bij Nuon. Deze weg is een verbinding tussen Amsterdam-IJburg en de Maxis bij Muiden, maar is rond 2014 afgesloten op het moment dat de verlengde s114 (tussen IJburg en de A1) werd opengesteld. Argument van de gemeente Diemen was toen dat er anders sluipverkeer zou ontstaan rond Diemen dat de file op de A1 zou willen ontlopen. Critici stelden echter dat de gemeente Diemen haar middenstand wilde beschermen door het bewoners uit de regio lastig te maken om bij de Maxis te komen. Ook de naburige gemeente Amsterdam bemoeide zich met de gang van zaken. Inmiddels is besloten dat de Nuon-weg weer open kan, maar daarvoor moet wel de kruising met de s114 worden aangepast. Hier is men de komende maanden nog wel mee bezig.

Filmpje van AT5.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door fonsoy » wo 24 jun 2020, 18:27

Er komt een testknip in de Weesperstraat. Zie ook https://static1.squarespace.com/static/ ... pt2018.pdf en https://www.at5.nl/artikelen/202829/wee ... en-de-auto
Er worden ook nog een aantal andere wegen geknipt om sluipverkeer te voorkomen.

Door de gemeenteraad is een motie aangenomen ten aanzien van het verkeer op de Wibautas. Het betreft een onderzoek naar de mogelijkheden om de hoeveelheid autoverkeer op de corridor Gooiseweg - Wibautstraat – Weesperstraat – Valkenburgerstraat – Nieuwe Leeuwarderweg substantieel te verminderen om zodoende van de Weesperstraat een bloeiende stadsstraat te kunnen maken. Daarvoor is een aantal varianten opgesteld die allen het doel hebben deze vermindering van verkeer te bereiken. Deze varianten zijn met het Verkeersmodel Amsterdam onderzocht:
- Variant 1: Weesperstraat 2x1 rijstrook
- Variant 2: knip Weesperstraat Noord thv Nieuwe Keizersgracht
- Variant 3: knip Weesperstraat Zuid thv Rhijnspoorplein
- Variant 4: knip Wibautstraat aan de noordzijde thv de S100
- Variant 2+: knip Weesperstraat Noord thv Nieuwe Keizersgracht + aanvullende knips

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » wo 24 jun 2020, 19:12

Als je doorgaand verkeer wilt tegenhouden, zou ik de knip hoe dan ook buiten de s100 zetten. Anders hinder je stedelijk verkeer van en naar Noord.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 jun 2020, 19:53

Niet opvallend dat het in februari en maart is, want vanaf april gaat de Piet Heintunnel voor 15 maanden dicht. Dat kan elkaar natuurlijk niet overlappen.

Je frustreert echter niet alleen doorgaand verkeer met deze knip, maar ook bestemmingsverkeer naar het centrum.

Ik vind het wel vreemd, want vanaf de A10 is de S112 als route naar Amsterdam-Centrum aangewezen. Goed, dat samen met de S114 en S116, maar alleen die eerste draagt nu de afritnaam Amsterdam-Centrum.

Normaal neem ik stad-in de route via de S112 en vervolgens het Waterlooplein en de Amstel om naar het centrum te rijden. Door werkzaamheden was dat vorig jaar tijdelijk niet mogelijk, en moest je via de Vijzelstraat, maar dat is ook weer ongedaan gemaakt omdat die tussen de Reguliersdwarsstraat en het Muntplein eenrichtingsverkeer is, en op het Muntplein alleen de rechtsafbewegingen nog toegestaan zijn (Amstel -> Rokin, Singel -> Vijzelstraat).

Dan wordt het in februari en maart maar via de Piet Heintunnel, Piet Heinkade, Kattenburgerstraat en Valkenburgerstraat richting Waterlooplein rijden. Of om de knip heen via de Mauritskade, Korte 's-Gravesandestraat en Sarphatistraat, of de andere kant langs over de Torontobrug, Oosteinde en Sarphatistraat.

S113 en dan de Plantage Middenlaan, Plantage Parklaan, Anne Frankstraat en dan de Valkenburgerstraat kan ik ook nog overwegen. Zo vervelend is de S113 namelijk ook niet. Maar het lijkt me niet dat de gemeente daar meer verkeer naar toe wil dirigeren. Kortom, het verkeer zal zijn weg wel vinden, op wegen die er minder geschikt voor zijn dan de Weesperstraat. Want het is een illusie om te denken dat verkeer met zo'n knip ineens massaal over de A10 zal rijden. En permanente invoering zal toch minstens moeten wachten tot de herfst van 2022, als de renovatie van de Piet Heintunnel volgens schema verloopt.

Stad-uit rij ik vanwege het eenrichtingsverkeer op het Rokin (ik parkeer meestal toch bij de Bijenkorf) sowieso over de Prins Hendrikkade en de Kattenburgerstraat richting Piet Heintunnel. Als ik aan het Singel bij de Kalvertoren parkeer rij ik wel weer via de Vijzelstraat, S100 en S112 terug.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door mavas » wo 24 jun 2020, 20:27

Ongelofelijke beslissing om de belangrijkste 2x2 weg door Amsterdam te willen versmallen of knippen. Als je op die weg rijdt doe je dat echt niet voor de lol; de A10 is normaal gesproken sneller, dus het verkeer dat er rijdt is bijna alleen bestemmingsverkeer of intern verkeer.

Laten we hopen dat het een grote chaos wordt, en dat de inwoners eens wat anders gaan stemmen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Jackbauer1350 » wo 24 jun 2020, 20:31

Gemeente Amsterdam, die is nog in staat om van de A10-West een fietsstraat te willen maken. :geeuw:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door harry » wo 24 jun 2020, 21:04

mavas schreef: wo 24 jun 2020, 20:27 Als je op die weg rijdt doe je dat echt niet voor de lol
Ik wel trouwens. Maar alleen in het weekend. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Kaaiman » do 25 jun 2020, 8:26

Jackbauer1350 schreef: wo 24 jun 2020, 20:31 Gemeente Amsterdam, die is nog in staat om van de A10-West een fietsstraat te willen maken. :geeuw:
En van de IJtunnel een fietstunnel.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie