Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 07 feb 2020, 9:42

Aardige video van de ANWB over een trip naar Ischgl voor de wintersport.

Mijn indruk: 'gedoe'. En ook hier zie je dat de reëele actieradius wel heel erg veel minder is dan wat de fabrikant opgeeft. De Kia Soul kan 450 kilometer op een lading, best wel interessant denk je. Maar de reëele actieradius is kennelijk maar 230 kilometer. Dat is gewoon de helft eraf! :nahzeg:

Ze rijden 106 op de Autobahn, tal van laadpassen, extra overnachtingen, onzekerheid over de status en bruikbaarheid van laadpunten onderweg en op bestemming en ze noemen de mogelijke problemen met de Model 3 massa die wellicht straks op wintersport gaat.

Link

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » vr 07 feb 2020, 10:01

Starlet schreef: vr 07 feb 2020, 9:37 Vooralsnog kunnen alleen de kleiner machines overweg met 100% waterstof. De grotere machines, welke voornamelijk gebruikt worden voor STEG-centrales zitten op 30% bijmenging. Het probleem zijn de compleet andere branders welke ontwikkelt moeten worden, hogere verbrandingstemperaturen en daardoor ook hogere thermische NOx waarden.
De hoogleraar spreekt juist over duurzaam aardgas, daar doelde ik dan ook op, vandaar de '(of waterstof)' als secundaire optie.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Elektrische auto's

Bericht door Starlet » vr 07 feb 2020, 10:15

Lekker duurzaam; de sneeuw van je auto afhalen/ontdooien door de verwarming in je EV aan te zetten. :rofl2:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » vr 07 feb 2020, 10:30

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 07 feb 2020, 10:46

Als je dat doet terwijl hij aan de lader zit lijkt mij dat geen probleem?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » vr 07 feb 2020, 11:11

Het is sowieso een dingetje om ook maar elke schijnbare verkwisting bij een EV belachelijk te maken terwijl er hele volksstammen met brandstofauto's ook de voorruitwerwarming en/of kachel gebruiken in plaats van te gaan krabben/bezemen. Een EV is niet opeens een duurzaamheidssymbool, het is ook gewoon een auto net als de rest en de bestuurder kan dus ook net zo lui gebruik maken van de functionaliteiten die het biedt. De video is naar mijn idee ook bedoeld om te laten zien hoe een EV zich manifesteert als alternatief voor de rit met de brandstofauto, niet als model van hoe je zo duurzaam mogelijk op wintersport kan (om te beginnen zou je dan naar een dichterbij liggend gebied rijden, hoeveel kWh denk je dat dat zou schelen).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rein » vr 07 feb 2020, 18:27

De video is naar mijn idee ook bedoeld om te laten zien hoe een EV zich manifesteert als alternatief voor de rit met de brandstofauto
Wat mij betreft blijkt er inderdaad uit dat zo'n EV voorlopig nog absoluut geen alternatief is voor een (lange) rit met een brandstofauto. Sowieso, een range van ca 230 km is (voor mij) veel te weinig. Zodra de range >600 km wordt (en liefst richting 1000 km) ga ik zo'n auto wellicht interessant vinden (mits ook het opladen veel sneller kan dan nu).

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » vr 07 feb 2020, 19:53

^^ Op Ionity chargers laden de Model 3 en de Taycan nu zo'n 250-260 km bereik in respectievelijk 29 en 21 minuten laadtijd:
Afbeelding
Omgerekend van het verbruik om 80% lading weg te rijden met gemiddeld 130 km/h (dus geen 100 sukkelen op de CC).
Bronvideo:
Link
Dat zou voor mij genoeg zijn, elke 250 km wil ik best een pauze van een half uur inlassen. Als je dan ook nog snellaadt voordat je richting je skidorp gaat ben je daar ook niet afhankelijk van destination charging en/of lokale laadpalen uitgraven. Met 100% van huis vertrekken heb je dan op 250, 500, 750 en 1000 km een laadstop dus in totaal 2 uur laadtijd, met de aftrek van de rusttijd die je toch al neemt ben je zo'n een, anderhalf uur langer onderweg puur vanwege het laden. Alleen is dat dus met de snelst beschikbare techniek van dit moment, voordat dat naar de lagere segmenten is doorgesijpeld zijn we zo weer een paar jaar verder.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » vr 07 feb 2020, 20:15

Als je om de 250km een half uur wil inlassen dien je dus ofwel een elektrische auto te kopen die een paar tientallen duizenden euro's duurder is dan een praktischere auto of diezelfde euro's te investeren om een tijdmachine richting de jaren 1920-1930 te kopen.

Ieder zijn zin, maar ik hou het toch maar even bij m'n JTDM die aan 140 5.5ltr verbruikt en die me zo 1000km verder brengt in 1 ruk. Die pauzes worden dan immers wanneer ik er zin in heb, en niet uit noodzaak en juist die vrijheid is iets wat ik in het huidige elektrische aanbod gewoon niet kan vinden omdat het niet bestaat.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » vr 07 feb 2020, 21:15

Tja of in de positie zijn dat je zo'n auto kan leasen, schijnt ook iets te zijn waardoor je een EV kan rijden zonder tienduizenden euro's startkapitaal of een tijdmachine ;)

Maar wellicht kwam de intentie van m'n bericht niet goed over, ik zei ook
Dat zou voor mij genoeg zijn, .... voordat dat naar de lagere segmenten is doorgesijpeld zijn we zo weer een paar jaar verder.
Dus niet dat ik nu 7 februari 2020 dus dat zou willen doen koste wat het kost, maar dat als het in een lager segment beschikbaar zou komen (ik zou 30-35k kunnen leasen dan wel zelf ophoesten) dan zou dat wat mij betreft goed genoeg zijn voor de wintersportrit.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wesso » za 08 feb 2020, 14:12

Chris schreef: vr 07 feb 2020, 9:42 Aardige video van de ANWB over een trip naar Ischgl voor de wintersport.
(...)
De Kia Soul kan 450 kilometer op een lading, best wel interessant denk je. Maar de reëele actieradius is kennelijk maar 230 kilometer. Dat is gewoon de helft eraf! :nahzeg:
Link
Mja, hij noemt de reële actieradius volgens abetterrouteplanner.com. Waar die op gebaseerd is wordt niet duidelijk, daar ben ik wel benieuwd naar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 08 feb 2020, 16:08

^^ Ik vermoed eerst een correctie van de werkelijke range en vervolgens een scenario waarbij je op lange ritten van 80 naar 10% rijdt, en dus van die werkelijke range maar rond de 70% kan gebruiken. Dan kom je toch wel snel op de helft aan bruikbare range uit kennelijk.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Kaaiman » za 08 feb 2020, 17:07

Voor woon-werkverkeer zou ik een lease-EV zeker overwegen, maar die incidentele ritten... tsja...

Ik vind bijvoorbeeld die MG ZS EV wel een interessante en mooie auto. De actieradius winter is een krappe 200 km, de woon-werkafstand 120 km per dag. Dus thuis volgeladen is dat prima te doen. Voor dagelijks gebruik uitermate geschikt.

Maar een dagje strand, om maar wat te noemen, wordt wel lastig, ook al is de actieradius zomer zo'n 250 km. Naar de Noordzee is voor ons zo'n 175 km, dus heen en terug ga je sowieso niet redden. Maar ja, waar ga je dan laden? Op de plaats van bestemming? Mits beschikbaar natuurlijk. En zou je 'm dan de hele dag kunnen laten staan? Maar als er meer mensen komen met een EV is het aso om de hele dag een plek bezet te houden. Of laden onderweg, maar dan wel met een uitgebreide stop van een half uur?

Voor vakanties in het buitenland zou ik dan de EV verruilen voor een brandstofauto van bijvoorbeeld familie. Want twee weekjes vakantie een fatsoenlijke gezinsauto huren is bijna zo duur als een heel huisje in het voorseizoen, dus dan is alle jaarwinst op de brandstof in één keer tenietgedaan. :geenlach:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wesso » za 08 feb 2020, 21:26

Kaaiman schreef: za 08 feb 2020, 17:07 Maar als er meer mensen komen met een EV is het aso om de hele dag een plek bezet te houden.
Over een plek voor EV's moet je niet inzitten, dat is nu eenmaal een plek voor EV's. Je kunt af en toe kijken of de auto vol is, maar doe je dat niet en iemand wil van het stopcontact gebruik maken als je auto vol is, kan diegene hem toch loskoppelen of zit daar beveiliging op?

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Elektrische auto's

Bericht door rene154 » za 08 feb 2020, 22:24

^^ vaak kun je kiezen of de kabel los te koppelen is als hij vol geladen is. Zelf stel ik hem bij openbare laadpalen zo in dat de laadkabel enkel los te koppelen is als de auto ontgrendeld is, ook als hij vol is.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Kaaiman » zo 09 feb 2020, 7:13

Wesso schreef:
Kaaiman schreef: za 08 feb 2020, 17:07 Maar als er meer mensen komen met een EV is het aso om de hele dag een plek bezet te houden.
Over een plek voor EV's moet je niet inzitten, dat is nu eenmaal een plek voor EV's. Je kunt af en toe kijken of de auto vol is, maar doe je dat niet en iemand wil van het stopcontact gebruik maken als je auto vol is, kan diegene hem toch loskoppelen of zit daar beveiliging op?
Maar als iedereen zo denkt, dan is het maar de vraag of je zelf wel op tijd een nabije laadplek kunt vinden. Want zo overvloedig zijn openbare laadplekken nog niet aanwezig...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Elektrische auto's

Bericht door rene154 » zo 09 feb 2020, 8:32

^^ Tegelijkertijd hoeven veel rijders ook bijna nooit buiten de deur te laden. Ik heb mijn EV nu 3 maanden, waarbij het 1 keer echt nodig was om onderweg te laden (tijdens een weekendje weg (en heen en terug naar wintersport, dat is een ander verhaal...)). En die noodzaak om te laden buiten de deur wordt met de invoering van 100 km/uur alleen maar nog kleiner. Pas als je lange reizen gaat maken naar het buitenland heb je het echt nodig, maar dan sta je toch vooral aan de snelladers langs de snelweg. Dat zijn over het algemeen plekken waar mensen niet onnodig lang aan de laadpaal hangen.

Soms is het wel nodig om toch aan de laadpaal te gaan staan, bijvoorbeeld als alleen daar nog parkeerruimte vrij is.
Laatst gewijzigd door rene154 op zo 09 feb 2020, 8:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Kaaiman » zo 09 feb 2020, 8:37

Vertel eens over die wintersportrit. Met de EV gedaan? Kan eventueel ook in het Reisverslagen-subforum.

Overigens komt er vanaf 1 juli 2020 een aanschafsubsidie voor EV's, ik meen een subsidiebedrag tot €4.000. Dat brengt voor velen een EV wel een stuk dichterbij. Mits de prijzen voor EV's niet ook opeens meestijgen per 1 juli...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Elektrische auto's

Bericht door rene154 » zo 09 feb 2020, 9:25

^^ ja, met de EV (E-Niro) gedaan. Daarbij zijn we naar Oostenrijk gegaan. Verschillende collega’s hadden nog aangeboden om te ruilen met hun benzine/diesel, maar ik wilde het graag proberen.

Ik heb echt mijn rijstijl aan moeten passen, vooral in Duitsland, normaal houd ik wel van het (stevige) doorrijden. Maar dat zat er nu niet in, heb de cruisecontrol veelal op 115 km/uur gezet. Dat was voor mij echt wennen. Vanwege alle spullen die we bij ons hadden, hadden we ook een dakkoffer op de auto, dat heeft daarbij veel invloed op het verbruik (10-15% meer dan normaal). Maar als je eenmaal zit is het eigenlijk wel heel relaxed, en vanwege alle rijtaakondersteuning die in de auto zit wordt het rijden een stuk minder inspannend.

Wij hadden voor de heenreis besloten dit in twee dagen te doen. Dit was eigenlijk heel prettig, vooral de eerste dag, tweede dag viel flink tegen, maar dit kwam vooral door de forse drukte met veel file onderweg (eerste zaterdag van de kerstvakantie). De ACC die tot stilstand aan toe alles overneemt is in die situaties echt een verademing. Rijden met een EV is voor mij echt autorijden 2.0: voor de dagelijkse ritten en lange reizen veel minder inspannend, maar als je voor je lol op de weg zit is het autorijden juist veel leuker, zeker tov mijn 14% VW Golf die ik hiervoor had.

Qua laden hebben we het eigenlijk niet helemaal handig aangepakt. Ik had vooraf met abetterrouteplanner.com de reis uitgestippeld. En elke keer bij het laden netjes tot de percentages die daarbij werden aangegeven. Alleen verbruikte mijn auto minder stroom dan vooraf berekend. Dat heeft er wel toe geleid dat wij af en toe langer aan de laadpaal hebben gestaan dan noodzakelijk was. Leer voor een volgende keer. Je kunt de auto beter wat verder leeg rijden voordat je weer gaat laden. Tegelijkertijd is het wel zo dat het laden vaak korter is dan eetstops. Maar langer dan een koffiebrake, in ieder geval met de E-Niro. Daarbij hadden we twee keer wel het gevoel echt te moeten wachten. Bij de andere stops hadden we dat eigenlijk niet. Je komt er achter dat je stiekem al best wat tijd kwijt bent met een simpele koffiebrake en plaspauze, waardoor wachten beperkt blijft.

Tijdens een rit als deze merk je wel dat vooral laadsnelheid belangrijk is. Mijn auto laad niet heel langzaam (maximaal tussen de 75-80 KW volgens mij). Maar met de vele Audi’s en Porsche Taycans die je bij de laadpalen tegenkomt gaat het echt nog een stuk sneller, dan is de laadtijd volgens mij gewoon gelijk aan een koffiebrake. Om comfortabel lange ritten te maken is de laadsnelheid van mijn E-Niro gevoelsmatig wel het minimale wat je wilt. Gelukkig zitten alle aankomende modellen daar ook wel op of boven, behalve wellicht een aantal short range varianten die op 50KW blijven hangen. Dat zou ik voor ritten als deze niet aanraden.

Voor de terugreis uiteindelijk besloten dit ook in twee dagen te doen, vooral vanwege het feit dat we hierdoor een extra Skidag creëerden. Die dag was het namelijk echt perfect wintersportweer, dus er maar even aan toegevoegd. De auto was daarbij weer helemaal vol voor de terugreis (mede dankzij het (gratis) laden bij de Oostenrijkse skilift. In plaats van zaterdagavond waren we hierdoor zondagmiddag thuis.

Al met al is het mij goed bevallen, waarbij ik vooral vooraf dacht dat dat niet zo zou zijn. Als je er eenmaal op ingesteld bent is het eigenlijk juist wel fijn. Je kunt alleen niet meer in 9 uur op je wintersportbestemming zijn. Maar dat lukt toch al niet meer met de Duitse snelwegen en alle files. Of je moet in de nacht rijden of geluk hebben. Dus voor mij de volgende keer weer elektrisch. Een collega van mij rijdt een Tesla model 3 long range, heb afgesproken dat we de volgende keer van auto wisselen en ik de Tesla naar de wintersport test.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » zo 09 feb 2020, 9:35

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Elektrische auto's

Bericht door Piles » zo 09 feb 2020, 9:37

rene154 schreef: zo 09 feb 2020, 8:32 ^^ Tegelijkertijd hoeven veel rijders ook bijna nooit buiten de deur te laden.
Dan ga je er vanuit dat iedere EV-rijder een eIgen oprit met lader heeft ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 09 feb 2020, 9:39

Had je geen problemen met drukte bij laadpalen? Daar wordt een beetje voor gevreesd op drukke reisdagen.

Twee dagen voor iets wat 900-1000 kilometer is klinkt wel als een nadeel, je moet langer vakantie opnemen of korter op bestemming zijn. En het kost je twee extra hotelovernachtingen. Al kan ik mij in het geval van Duitsland/Oostenrijk wel voorstellen dat door de enorme congestie zo'n afstand al problematisch is. Je hoort toch regelmatig verhalen van mensen die uit Tirol of Salzburg vertrekken en 6 uur later nog amper voorbij München zijn.

Wat is de bruikbare range van een Kia e-Niro op de lange afstand? Als je hem zeg maar van 80 naar 10% rijdt? Volgens mij maakt het best wel een verschil of dit krap 200 kilometer is, of ruim 300 kilometer.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Elektrische auto's

Bericht door Basjuh1981 » zo 09 feb 2020, 11:32

jelger schreef: zo 09 feb 2020, 9:35
rene154 schreef: zo 09 feb 2020, 9:25 Je komt er achter dat je stiekem al best wat tijd kwijt bent met een simpele koffiebrake en plaspauze, waardoor wachten beperkt blijft.
Klopt, dat is ook mijn ervaring met reizen. Ik merk dat ik vaak meer tijd kwijt ben met zulke stops dan ik eigenlijk vooraf incalculeerde.
Dat is bij ons juist andersom. Ik calculeer een half uur pauze in, maar meestal is het na een minuut of 20 dat we weer verder gaan :lol:

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Elektrische auto's

Bericht door rene154 » zo 09 feb 2020, 11:55

jelger schreef: zo 09 feb 2020, 9:35 Klopt, dat is ook mijn ervaring met reizen. Ik merk dat ik vaak meer tijd kwijt ben met zulke stops dan ik eigenlijk vooraf incalculeerde.

Leuk verslag. Leerzaam.
Je bent zo 20 minuten verder... En graag gedaan!
Piles schreef: zo 09 feb 2020, 9:37 Dan ga je er vanuit dat iedere EV-rijder een eIgen oprit met lader heeft ;)
Dat is wel waar ja, dat was ik even vergeten. Ik heb inderdaad wel thuis het geluk heel makkelijk te kunnen laden, ik heb bij mijn huis enkel een interne (prive) garage om in te parkeren, waardoor het bij mij echt enkel een kwestie is van de laadkabel in de auto steken bij het uitstappen. Ik bespaar hier best wel wat tijd mee t.o.v. van de tanktijd. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, en laden bij een publieke laadpaal kost wel iets meer tijd dan thuis.
Chris schreef: zo 09 feb 2020, 9:39 Had je geen problemen met drukte bij laadpalen? Daar wordt een beetje voor gevreesd op drukke reisdagen.
Nee, niet naar Oostenrijk in ieder geval. Langs de duitse snelweg staan al gauw 8-10 laadpalen vooral die van Ionity (met daarnaast nog ruimte om verder uit te breiden). Alhoewel ik wel moet zeggen dat alles net nieuw is, dus een jaar geleden was het wel anders vermoed ik.

Overigens vind ik het filmpje van de ANWB wel wat overdreven. Wij hebben de gehele heen en terugreis maar één laadpas gebruikt, die van Newmotion (shell). Eén keer hebben we geladen bij een laadpaal waar het niet kon met die laadpas, maar via Paypal stonden we alsnog binnen no-time te laden. Bovendien kun je met de Newmotion app de actuele status van elke laadpaal checken (is die bezet of niet) en wordt bij de routeplanner van abetterrouteplanner.com rekening gehouden met laadpalen die mogelijk buiten gebruik zijn (die worden dan niet opgenomen in de route). Waarbij een Tesla laat zien hoeveel makkelijker het nog kan worden, dan hoef je vooraf niet eens voor te breiden.
Chris schreef: zo 09 feb 2020, 9:39 Twee dagen voor iets wat 900-1000 kilometer is klinkt wel als een nadeel, je moet langer vakantie opnemen of korter op bestemming zijn. En het kost je twee extra hotelovernachtingen. Al kan ik mij in het geval van Duitsland/Oostenrijk wel voorstellen dat door de enorme congestie zo'n afstand al problematisch is. Je hoort toch regelmatig verhalen van mensen die uit Tirol of Salzburg vertrekken en 6 uur later nog amper voorbij München zijn.
Mwah, het klinkt erger dan het is. Met mijn auto duurt het laden op een reis van 12 uur ongeveer een uur of 2. Als je er rekening mee houdt dat je normaal gesproken ook zeker een uur aan tussenstops besteed, is het dus maar een uur langer dan normaal ( en misschien nog een (half) uur extra omdat je gemiddelde snelheid lager is). Het kán dus wel in één dag, daar heb ik voor onze reis ook ervaringen over gehoord. Alleen omdat het voor mij helemaal nieuw was, hebben we het onszelf wat makkelijker gemaakt. Waarbij het met de extra vakantiedagen wel meeviel: wij zijn vrijdag einde middag vertrokken (en bij mijn baan betekent dat dus niet gelijk een volledige extra vrije dag). En we kwamen terug op zondagmiddag, maar hadden daar tegelijkertijd ook een extra vakantiedag voor teruggekregen. Alleen is het wel zo: met een diesel danwel benzine hadden we wellicht gewoon 's nachts doorgereden op de terugweg. Wel heb je inderdaad twee extra hotelovernachtingen erbij. Daar stond voor ons tegenover dat het laden t.o.v. tanken veel goedkoper was (toen nog wel, ik begreep dat Ionity zijn tarieven fors gaat verhogen), waardoor het qua reiskosten ongeveer gelijk was. De tarieven met betrekking tot laden bij verschillende aanbieders met verschillende laadpassen zijn nu heel onduidelijk, daar valt nog een wereld te winnen. Wat dat betreft biedt tanken veel meer duidelijkheid, en kun je gewoon met je pinpas afrekenen, wel zo makkelijk.
Chris schreef: zo 09 feb 2020, 9:39 Wat is de bruikbare range van een Kia e-Niro op de lange afstand? Als je hem zeg maar van 80 naar 10% rijdt? Volgens mij maakt het best wel een verschil of dit krap 200 kilometer is, of ruim 300 kilometer.
Als ik vanuit huis een lange rit ga maken, laad ik de auto tot 100% (heb ik op normale dagen op maximaal 90% ingesteld ter bescherming van de batterij). Ik kan er dan vanuit gaan dat ik met een beetje zuinig rijden wel 350 km uithaal en dan nog met een gerust gevoel ook de laatste kilometers maak. In de zomer verwacht ik dat dit hoger ligt. Van 80-10% ligt rond de 250 km vermoed ik, met dakkoffer was dit rond de 225 kilometer. Alleen: het is niet zo dat er altijd een geschikt laadpaal staat als je van 80 - 10% bent leeggereden. Op de rit naar Oostenrijk (997 km) hadden wij 5 stops nodig (waarvan dus 1 bij de hotelovernachting, en dan 2 keer 20-30 minuten op beide reisdagen). Dat is echt prima te doen en nog eens relaxed ook.

Let op: ik ga hierbij wel uit van vooral snelwegkilometers, de meest ongunstige kilometers die je kan maken qua verbruik. In die zin zijn files of rijden via provinciale wegen juist gunstig voor je bereik, waardoor extra reistijd door langzaam rijdend verkeer weer zorgt voor kortere laadsessies..
Basjuh1981 schreef: zo 09 feb 2020, 11:32 Dat is bij ons juist andersom. Ik calculeer een half uur pauze in, maar meestal is het na een minuut of 20 dat we weer verder gaan :lol:
Als je je bedenkt dat laden met mijn auto (die dus in verhouding (net) iets langzamer laadt dan veel auto's die de komende tijd op markt komen) ongeveer 20-30 minuten kost, kost dat je dus bijna geen extra reistijd ;) . Alleen heb je misschien 1 a 2 stops meer.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Elektrische auto's

Bericht door Basjuh1981 » zo 09 feb 2020, 17:09

rene154 schreef: zo 09 feb 2020, 11:55
Basjuh1981 schreef: zo 09 feb 2020, 11:32 Dat is bij ons juist andersom. Ik calculeer een half uur pauze in, maar meestal is het na een minuut of 20 dat we weer verder gaan :lol:
Als je je bedenkt dat laden met mijn auto (die dus in verhouding (net) iets langzamer laadt dan veel auto's die de komende tijd op markt komen) ongeveer 20-30 minuten kost, kost dat je dus bijna geen extra reistijd ;) . Alleen heb je misschien 1 a 2 stops meer.
En daarom ben ik blij dat ik diesel. 1 à 2 keer tanken op een rit van 1.300 km. Voor de rest is het een stop om de benen te strekken, wat te lozen en wat te nuttigen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wesso » zo 09 feb 2020, 17:42

Ik kan me van 7 jaar geleden herinneren dat ik 560 km van Cuijk naar Merklingen (net voorbij de Albaufstieg) haalde op zelfs minder dan een volle tankinhoud benzine. Daar kunnen maar weinig EV's tegenop...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » zo 09 feb 2020, 17:56

Met een wat grotere tankinhoud is 560 km toch niet zo spannend met een benzineauto? Donderdag nog getankt met 616 km op de klok, net geen 30 liter erin gegooid ;)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » zo 09 feb 2020, 17:58

Houd dan echt niemand zich meer aan de vuistregel van elke twee uur even een rust momentje? :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 09 feb 2020, 18:09

Die vuistregel heeft weinig echte basis, misschien is het aan te bevelen voor mensen die normaal 1 uur rijden al verschrikkelijk ver vinden. Vrachtwagenchauffeurs mogen wettelijk gezien gewoon 4,5 uur achter elkaar rijden zonder pauze.

Ik pauzeer alleen als het tijd is voor toilet, tanken/koffie of etenstijd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 feb 2020, 18:17

jelger schreef: zo 09 feb 2020, 17:58 Houd dan echt niemand zich meer aan de vuistregel van elke twee uur even een rust momentje? :schrikreactie:
Ik wel. Incidenteel rij ik wel eens wat langer door, een enkele keer drie of vier uur, maar ik geloof dat 4,5 uur op een nachtelijke rit mijn maximum was. Normaal stop ik toch wel elke twee uur; mijn vriendin en ik eten en drinken tijdens de langere ritten en dan komt er vanzelf wel een moment dat je een plaspauze moet maken. En met een tank van 40 liter en een verbruik van rond de 1 op 16 hebben we sowieso elke ca. 500-550 km op langere ritten een tankstop.

Ook als ik op een langere rit weet dat het nog een hele tijd duurt tot de volgende rustgelegenheid maak ik een stop. Op weg naar Luxemburg komt het best vaak voor dat ik in Nederland geen stop maak, maar voor de zekerheid nog wel bij Sprimont langs de E25, omdat de eerstvolgende fatsoenlijke gelegenheid voor een sanitaire stop dik een uur verderop is, al bijna in Luxemburg. De hele rit van/naar Luxemburg in één keer rijden heb ik zo nu en dan wel eens gedaan, maar dat zijn echt uitzonderingen.

Plaats reactie