Snelwegkaart 2020

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Snelwegkaart 2020

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 feb 2020, 12:23

SebasvandenBrink schreef: ma 10 feb 2020, 10:48Okee, laten we het eens inventariseren. Ik denk dat er dan veel te veel informatie bij moet op de kaart. Laten we de definitie zetten op het volgende en zien hoeveel extra wegen dat oplevert:
- Alle autosnelwegen incl. hun N-weg stukken (bijv A7/N7)
- 2x2 baans 100 kmh-wegen met (deels) die G3 status, incl. G3 delen 2x1 in bijv. dunner lijntje, incl. afritten.
- Overige N-wegen en belangrijke Rijks- en provinciale wegen in grijs, zonder afritten.

Wat handig zou zijn voor mij is om dan een lijstje te hebben van de wegen, dus dan moet ik op de kaart toevoegen of opwaarderen (gelieve aan te vullen):
- N3
- N11
- N33
- N34
- N36
- N57
- N61
- N62
- N99
+?
- N280
- N355
- N356
- N381
+overige G3 wegen

Twijfelgevallen:
- N46 (maar heel klein deel 2x2)
- N48 (idem)
- N366
Op de Wegenwiki staat een mooi overizcht van alle autowegen: https://www.wegenwiki.nl/Autoweg

N281 en N300 kunnen als semi-snelwegen er ook wel bij. De combi N322-N323 zou ook niet misstaan op zo'n kaart. N702 en N703 in Almere eveneens. Maar dat is al weer wat meer twijfelachtig.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 10 feb 2020, 23:24

Ik zou gegaan zijn voor alle wegen (of delen daarvan) die genummerde afritten hebben. Dan heb je automatisch de N11 en N33 te pakken, maar (min of meer toevallig) ook de N370.
SebasvandenBrink schreef: ma 10 feb 2020, 10:48 Vandaar ook dat kleine stompjes zoals de A208 of A38 - die administratief wel bestaan ook al zijn ze niet of slecht aangegeven - juist wél interessante toevoegingen zijn voor de (volledigheid) van zo'n kaart. Ik hou van dat soort curiositeiten en op een kaart als deze mag daar zeker wel plek voor zijn.
Tja. Die hebben geen genummerde afritten, dus bij mij zouden die afvallen...
Misschien is de volgende regel handiger: "alle wegen die genummerde afritten hebben, of 1 of meer knooppunten". Dan vallen naast A38 en A208 ook de N62 en N34 eronder.

Trouwens, alle wegen met genummerde afritten en/of knooppunten staan op mijn website http://wegnummers.nl/nba. Als er NBA is, kun je daar ook zien hoe de afritten tegenwoordig heten.
Ik heb ooit een schematisch overzicht gemaakt van bijna alle wegen op die site (nog veel schematischer dan jouw kaart):
SPOILER: TOON

Afbeelding
Knooppunten zijn afgekort en dikke lijnen zijn Ringen (voorzover ze tussen 2 knooppunten lopen).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » di 11 feb 2020, 7:49

^^ Op jouw kaart mist nog Knooppunt de Punt zp te zien.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 11 feb 2020, 8:27

Holsloot ook, maar Drachten, Barneveld en Zoeterwoude zijn formeel (nog) geen knooppunt. Volgens mij knoopte Harry wegen met NBA/NBN (en/of afritnummers) en hebben de knooppunten een echte of afritnaam. Ik zie de N34 (iig in Drenthe) nog wel afritnummers krijgen als de boel nabij Emmen verbouwd is en de weg ongelijkvloers is tussen A28 en N36 (al dan niet met nog een rotonde bij Gieten)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 feb 2020, 17:37

harry schreef: ma 10 feb 2020, 23:24Tja. Die hebben geen genummerde afritten, dus bij mij zouden die afvallen...
Misschien is de volgende regel handiger: "alle wegen die genummerde afritten hebben, of 1 of meer knooppunten". Dan vallen naast A38 en A208 ook de N62 en N34 eronder.
Dan vallen ook wegen als de de N242 (KP Kooimeer), N355 (KP Reitdiep) en de N322 (KP Ewijk) eronder.

En dan valt een weg als de A270 er niet onder.
BHJ schreef: di 11 feb 2020, 7:49 ^^ Op jouw kaart mist nog Knooppunt de Punt zp te zien.
KP Slufter mist ook.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 11 feb 2020, 19:44

Coen Tunnel schreef: di 11 feb 2020, 17:37KP Slufter mist ook.
Voorlopig bestaat Knooppunt Slufter alleen nog op papier.

Maar ik heb inderdaad knooppunten waarbij maar 1 weg in het schema voorkomt weggelaten (tenzij het een eindpunt is). Ook Neerbosch bijvoorbeeld.
En inderdaad kruisingen van wegen die geen echt knooppunt zijn wel als knooppunt aangeduid.
Om het allemaal simpel te houden. :mrgreen:
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 12 feb 2020, 9:40

SebasvandenBrink schreef: di 04 feb 2020, 12:31 Met de N-wegen is het zo: Ik moet ergens grenzen trekken en dat kán soms wat arbitrair aanvoelen. Misschien dat ik zelfs besluit álle N-wegen weg te laten of álle N-wegen in te voegen - maar dan wordt het wel een ratjetoe. Meer info is niet per sé beter, tegenovergestelde is natuurlijk ook waar :roll:
Aan alle reacties hierboven zie je maar weer dat iedereen er weer anders over denkt. Dat maakt het uitermate lastig.
Ik neig er dan ook steeds meer naar om gewoon een hele strakke definitie aan te houden:
- alle autosnelwegen opnemen,
- alleen N-wegen in kleur opnemen als deze onderdeel uitmaken van een genummerde route waar een autosnelweg in voorkomt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 13 feb 2020, 9:48

^^ Maar dan krijg je dus van die vreemde situaties dat een N348 wel op de kaart staat, en de N33 niet.

Neemt niet weg dat het lastig is om echt een goede definitie te verzinnen over wat wel en wat niet aangegeven moet worden.

SebasvandenBrink
woonerf

Bericht door SebasvandenBrink » do 05 mar 2020, 11:01

Ben er weer! Andere werkzaamheden namen wat tijd in beslag. Maar ik heb in de tussentijd hier even over na kunnen denken.
mavas schreef: wo 12 feb 2020, 9:40 Aan alle reacties hierboven zie je maar weer dat iedereen er weer anders over denkt. Dat maakt het uitermate lastig.
Ik neig er dan ook steeds meer naar om gewoon een hele strakke definitie aan te houden:
- alle autosnelwegen opnemen,
- alleen N-wegen in kleur opnemen als deze onderdeel uitmaken van een genummerde route waar een autosnelweg in voorkomt.
Ik ben helemaal vóór eenvoudige definities en deze mag ik graag.
Coen Tunnel schreef: do 13 feb 2020, 9:48 ^^ Maar dan krijg je dus van die vreemde situaties dat een N348 wel op de kaart staat, en de N33 niet.

Neemt niet weg dat het lastig is om echt een goede definitie te verzinnen over wat wel en wat niet aangegeven moet worden.
Dit is ook zeker waar, daarom heb ik een tussenoplossing.

- alle autosnelwegen (ook de papieren autosnelwegen)
- alleen N-wegen in kleur als deze onderdeel zijn van een genummerde route waar een autosnelweg in voorkomt
- N-wegen mét afritten (eventueel met afritnummers) mits deze is uitgevoerd als 100km/u autoweg met ongelijksvloerse kruisingen, in grijs
- Rijkswegen en andere belangrijke wegen ook in grijs, in dunnere lijn.

Dit betekent dat de N11 wel een dikkere lijn krijgt én afritten + hun nummers, maar nog geen eigen snelwegkleur. Dat betekent ook dat bijv. een N201 wel wordt opgenomen, maar als dunne lijn.

Ook de N33 lijkt dan meer op snelweg maar nog in grijs, deels dik en dun dan. N34 geldt dan hetzelfde voor. Enzovoorts. Klein voorproefje met de N11:
Afbeelding

Dit lijkt me een goede tussenoplossing. Een eenduidige definitie vinden blijft lastig maar hier ben ik wel blij mee. Nu nog uitwerken en kijken hoe zich dit in de praktijk gedraagt.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 05 mar 2020, 11:45

^^ Ik weet niet of het er door de gemaakte keuzes wel makkelijker op wordt.

Om maar even in mijn eigen regio te blijven: als je de N201 meeneemt, dan zou het onlogisch zijn om de N205 en N207 niet mee te nemen. Maar bijvoorbeeld de (volledige) N206 ook (terwijl het Noord-Hollandse deel bijna een karrenspoor is en een deel ervan zelfs een 30 km/h zone is) en uiteraard de N208. Met alle verbonden lijntjes lijkt Heemstede (waar o.a. de N201, N205, N206 en N208) dwars doorheen gaan zo'n beetje het centrum van de wereld en dat lijkt mij gezien de aard van die wegen aldaar en het doel van de 'snelwegenkaart' nou ook weer niet iets dat je op de kaart wil suggereren.

Het blijft denk ik erg lastig allemaal.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » do 05 mar 2020, 12:39

Ik zou om die redenen de N201 dan ook niet meenemen, die is weliswaar van doorgaand belang voor verkeer dat de snelwegen wil mijden, maar is daar eigenlijk niet voor bedoeld. In tegenstelling tot wegen die er voor worden of zijn uitgebouwd zoals de N305, N381, N280 misschien ook.

SebasvandenBrink
woonerf

Bericht door SebasvandenBrink » zo 08 mar 2020, 16:31

Ik denk dat ik ook maar een beetje moet cherrypicken om het nog een beetje handzaam te houden. Ik zou graag duidelijke grenzen willen trekken maar her en der is het gewoon tricky.

:dontknow:

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 09 mar 2020, 11:24

Met cherrypicking is op zich niets mis, kijk ook naar de kaarten van de ANWB. Maar ik zou dus de N201 niet cherrypicken omdat het geen aan te raden route is.

SebasvandenBrink
woonerf

Bericht door SebasvandenBrink » ma 30 mar 2020, 12:17

Hallo! Eindelijk weer een update! De kaart is enorm gevorderd. Ik heb (als het goed is) ook alle belangrijke kunstwerken (aldus de Wegenwiki) ingevoegd. Maar het kan natuurlijk nog steeds zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien of verkeerd heb geplaatst. Een paar noten:
  • Buitenland en grote waterlichamen hebben nu een kleur gekregen (Flevoland heeft nog enigszins zijn oorspronkelijke vorm behouden i.t.t. het Veluwemeer naar Harderwijk trekken.)
  • Provinciegrenzen staan erin (deze worden nog wel eens aangegeven op borden langs de weg).
  • Ik heb wat cherrypicking toegepast op belangrijke verkeersaders (want anders word ik gek, zie ook discussie hierboven)
  • Heb in Noord-Brabant de snelwegen grotendeels diagonaal gelegd om ruimte en ritme te creëren en daarmee wat rust. De knooppunten liggen grootdeels in lijn met elkaar. Dit gaf ruimte voor labels en Zeeland zodat deze niet - zoals in de vorige versie - een beetje in een hoekje gedrukt zit.
  • Limburg is ook veel minder een klompvoet zoals in de vorige versie.
  • Alle plaatsen (niet gemeentes!) met meer dan 40.000 inwoners erin.
  • Her en der eigen regels omtrent bochtjes onder knooppunten losgelaten om strakker beeld en ruimtewinst. Het zat me vaker in de weg dan dat het werkelijk nut had.
  • Kleuren van water en buitenland zijn hetzelfde als die op mijn Spoorlijnkaart. Deze kaart is ronder dan de Snelwegkaart, zo zijn het duidelijk broertjes van elkaar.
Zijn er nog hele belangrijke routes die er echt in zouden moeten? Mis ik nog iets anders belangrijks? Zit er een fout in? Heb je feedback? Ik wil 'm zolangzamerhand drukklaar gaan maken, de oude Snelwegkaart is bijna op (nog minder dan 30 stuks!) :D

Deze is groter ook qua papierformaat dan de vorige. Die was A2, deze is B2 (50x70cm) waardoor er meer op kwijt kan (en je makkelijker een lijst kan vinden). Hij is net zo groot als mijn Spoorlijnkaart.

To do:
  • Coördinaten
  • Index (achterzijde) met alle op- en afritten en knooppunten
  • Legenda
  • Drukklaar maken
  • Drukproeven
NB: De volgende zijn screenshots dus nog niet drukwaardig.

Noord-Nederland:
Afbeelding
Grotere versie

Midden-Nederland-West:
Afbeelding
Grotere versie

Midden-Nederland-Oost:
Afbeelding
Grotere versie

Zuid-Holland/Utrecht:
Afbeelding
Grotere versie

Zuid-Nederland-West:
Afbeelding
Grotere versie

Zuid-Nederland-Oost:
Afbeelding
Grotere versie

Overzicht:
Afbeelding
Grote versie

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » ma 30 mar 2020, 13:08

^^ Je mist de afrit 's-Heerenhoek op de N62. De afrit Goes-Zuid (35a) op de A58 is volledig. De afrit Kruiningen (32) is dit niet. Op de A29 mist de Haringvlietbrug. Op de N57 mist de Grevelingendam en de Veerse Gatdam. Op de N256 mist de Zandkreekdam..
Discussieren is de kunst van het weglaten.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 30 mar 2020, 13:23

Ik zou de dijk Enkhuizen - Lelystad niet als "land" aangeven, maar alleen als weg (ondanks dat tegenwoordig de dijk wat breder is geworden door de natuurontwikkeling).

Als je daar rijdt heb je toch het gevoel dat je over een weg op de dijk rijdt ipv over een brede landtong.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

evos
verkeersader

Bericht door evos » ma 30 mar 2020, 14:02

De A32 heeft drie afritten (1-3) die Meppel-Zuid heten.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 30 mar 2020, 14:09

Een paar opmerkingen:
- Beverwijk staat er op als plaats met meer dan 40K inwoners. Ik denk dat ze er net onder zitten. De gemeente zit er net boven, maar dat is inclusief Wijk aan Zee. Zelfde geldt mogelijk voor Soest (die ook kern Soesterberg omvat).
- Op de A9 mis ik de beweegbare Schipholbrug. Elders op de A9 staat ook de vaste brug over de Amstel er niet op, maar ik kan me voorstellen dat je niet alle vaste bruggen mee wilt nemen?
- Op de A27 staat tussen afrit 32 en 33 de Houtensebrug aangegeven. Dit moet denk ik Natuurbrug Zwaluwenberg zijn.
- Op de A28 staat de Vollenhoventunnel ingetekend. Dit is echter feitelijk niets meer dan een onderdoorgang onder een viaduct zoals er honderden zijn in Nederland.
- Het kleine stukje N205 zou ik toch echt A205 noemen (aangezien de A205 ongeveer precies zo'n stompje lang is).
- Knooppunt Amstel is onvolledig en moet een * krijgen. Geldt ook voor knooppunt Beverwijk.
- De A9 begint/eindigt bij KP Diemen deels aan de Muidense kant van het Amsterdam-Rijnkanaal. Verkeer vanaf Muiden naar de A9 (en vice versa) gaat dus niet over de Muiderbrug, maar over de Betlembrug. Dit lijkt me trouwens wel lastig in te tekenen....... ;)
- Beide VZP's langs de A1 bij Muiden/Muiderberg hebben volgens mij tegenwoordig elektrische oplaadpunten. De noordelijke sowieso.
- In knooppunt Kooimeer op de A9/N9 zit een benzinestation. Die zou ik nog wel meenemen.
- Afrit 12 op de A9 (Heiloo) is nog niet open. Sterker nog: de werkzaamheden om deze aan te leggen moeten nog starten. Zal niet eerder dan 2021/2022 worden voor deze opent denk ik en er zal op de kaart een jaartal bijmoeten.
Laatst gewijzigd door Rein op ma 30 mar 2020, 14:48, 5 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 30 mar 2020, 14:30

De A13 heeft tussen afritten 11 en 13 nog een oprit 12 (al vind je dat afritnummer nergens meer terug). Er is nu alleen een oprit richting Den Haag, de afrit aan de andere zijde (richting Rotterdam) is al een behoorlijke tijd dicht. Ook toen was dit een onvolledige afrit.

Hier nog een oude foto van de voormalige afrit 12
Afbeelding

En afrit 27 op de A16 is nog altijd onvolledig en heet nog steeds Rotterdam-Pr. Alexander
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 30 mar 2020, 18:32

Wirdum-Werpsterhoek is geen A32 maar N32.
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 31 mar 2020, 9:15

En De Punt is een knooppunt en geen afrit Zuidlaren meer (ook geen afritnummer dus).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SebasvandenBrink
woonerf

Bericht door SebasvandenBrink » di 31 mar 2020, 11:51

BHJ schreef: ma 30 mar 2020, 13:08 ^^ Je mist de afrit 's-Heerenhoek op de N62. De afrit Goes-Zuid (35a) op de A58 is volledig. De afrit Kruiningen (32) is dit niet. Op de A29 mist de Haringvlietbrug. Op de N57 mist de Grevelingendam en de Veerse Gatdam. Op de N256 mist de Zandkreekdam..
Dank je wel! Stuk voor stuk goeie opmerkingen. 's-Heerenhoek erbij en natuurlijk de overige dammen toegevoegd :top: Deltawerken zijn tof!
mavas schreef: ma 30 mar 2020, 13:23 Ik zou de dijk Enkhuizen - Lelystad niet als "land" aangeven, maar alleen als weg (ondanks dat tegenwoordig de dijk wat breder is geworden door de natuurontwikkeling).

Als je daar rijdt heb je toch het gevoel dat je over een weg op de dijk rijdt ipv over een brede landtong.
Dit is wel hoe ik dijken (Afsluitdijk, Brouwersdam, Grevelingendam) weergeef op de kaart. Ik kan 'm nog wel "losknippen" van Enkhuizen, net zoals bij Lelystad. Ook zet ik de naam erbij (Houtribdijk) dan is dat ook wat duidelijker.
evos schreef: ma 30 mar 2020, 14:02 De A32 heeft drie afritten (1-3) die Meppel-Zuid heten.
Woeps! Dankjewel! :mrgreen:
Rein schreef: ma 30 mar 2020, 14:09 Een paar opmerkingen:
- Beverwijk staat er op als plaats met meer dan 40K inwoners. Ik denk dat ze er net onder zitten. De gemeente zit er net boven, maar dat is inclusief Wijk aan Zee. Zelfde geldt mogelijk voor Soest (die ook kern Soesterberg omvat).
- Op de A9 mis ik de beweegbare Schipholbrug. Elders op de A9 staat ook de vaste brug over de Amstel er niet op, maar ik kan me voorstellen dat je niet alle vaste bruggen mee wilt nemen?
- Op de A27 staat tussen afrit 32 en 33 de Houtensebrug aangegeven. Dit moet denk ik Natuurbrug Zwaluwenberg zijn.
- Op de A28 staat de Vollenhoventunnel ingetekend. Dit is echter feitelijk niets meer dan een onderdoorgang onder een viaduct zoals er honderden zijn in Nederland.
- Het kleine stukje N205 zou ik toch echt A205 noemen (aangezien de A205 ongeveer precies zo'n stompje lang is).
- Knooppunt Amstel is onvolledig en moet een * krijgen. Geldt ook voor knooppunt Beverwijk.
- De A9 begint/eindigt bij KP Diemen deels aan de Muidense kant van het Amsterdam-Rijnkanaal. Verkeer vanaf Muiden naar de A9 (en vice versa) gaat dus niet over de Muiderbrug, maar over de Betlembrug. Dit lijkt me trouwens wel lastig in te tekenen....... ;)
- Beide VZP's langs de A1 bij Muiden/Muiderberg hebben volgens mij tegenwoordig elektrische oplaadpunten. De noordelijke sowieso.
- In knooppunt Kooimeer op de A9/N9 zit een benzinestation. Die zou ik nog wel meenemen.
- Afrit 12 op de A9 (Heiloo) is nog niet open. Sterker nog: de werkzaamheden om deze aan te leggen moeten nog starten. Zal niet eerder dan 2021/2022 worden voor deze opent denk ik en er zal op de kaart een jaartal bijmoeten.
Poeh, even zien:
- Ik was ook verrast door Beverwijk, maar gezien hoe klein de gemeente is en tegelijkertijd volgebouwd is het discutabel. Een lijstje met aparte kernen op de Wikipedia pagina ontbreekt en ik weet niet of daar zo 123 cijfers van te vinden zijn (heb nog niet gezocht). Vooralsnog hou ik 'm even erin: https://nl.wikipedia.org/wiki/Beverwijk
- Die draaibrug is geen onderdeel meer van de A9 zelf. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Schipholdraaibrug en de Wegenwiki van de A9, waarin ie nu ontbreekt.
- Ah ja, copy-pastefoutje. Al zegt de Wegenwiki Ecoduct Zwaluwenberg https://www.wegenwiki.nl/Ecoduct_Zwaluwenberg
- Mee eens wat betreft de Vollenhoventunnel, maar toch geclassificeerd als tunnel en is duidelijk herkenbaar in het landschap (tunnelbakachtige entree, bordje "Vollenhoventunnel" althans aldus Google Streetview).
- De A205/N205 discussie is eerder in dit topic al voorbij geweest en ik blijf dit een lastige vinden. Ik denk toch, gezien dat ik ook vind dat de A38 erop moet, dat de A205 erop moet. Al verwijs ik dan liever naar de N205 dan dat ik die ook nog meeneem...
- Goed gezien w.b. Amstel en Beverwijk!
- Is inderdaad lastig w.b. begin A9 :D
- Inderdaad, opladers toegevoegd!
- Oh wauw die had ik niet gespot, beetje meer aan de ri. zuiden N9-zijde zou ik zeggen.
- Ik zet daar een jaartal bij. Als deze nog niet open is dan klopt ook de Wegenwikipagina niet meer, daar staat "opengesteld 2019" https://www.wegenwiki.nl/Aansluiting_Heiloo

Dank je wel voor de vele tips en opmerkingen! :top:
Palance schreef: ma 30 mar 2020, 14:30 De A13 heeft tussen afritten 11 en 13 nog een oprit 12 (al vind je dat afritnummer nergens meer terug). Er is nu alleen een oprit richting Den Haag, de afrit aan de andere zijde (richting Rotterdam) is al een behoorlijke tijd dicht. Ook toen was dit een onvolledige afrit.

En afrit 27 op de A16 is nog altijd onvolledig en heet nog steeds Rotterdam-Pr. Alexander
- Klopt w.b. "oprit" 12, maar deze is dus alleen vanaf de parallelweg en is ogenschijnlijk naamloos (in elk geval wel als afrit). Dat maakt het tricky en ik heb er daarom gekozen deze maar niet mee te nemen. Ook de wegenwiki maakt er geen melding (meer) van.
- Ah ja wat betreft afrit 27 liep ik iets te veel vooruit op de zaken.
Dank!
harry schreef: ma 30 mar 2020, 18:32 Wirdum-Werpsterhoek is geen A32 maar N32.
Oh! Inderdaad, goed detail, goed gezien - dank!
Peter schreef: di 31 mar 2020, 9:15 En De Punt is een knooppunt en geen afrit Zuidlaren meer (ook geen afritnummer dus).
Oh, verrek! Zou dit toch moeten weten! :mrgreen: Aangepast, dankje wel!

Allemaal bedankt! Ben benieuwd of er nog meer naar boven komt! :worship:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 31 mar 2020, 12:36

SebasvandenBrink schreef: di 31 mar 2020, 11:51
Palance schreef: ma 30 mar 2020, 14:30 De A13 heeft tussen afritten 11 en 13 nog een oprit 12 (al vind je dat afritnummer nergens meer terug). Er is nu alleen een oprit richting Den Haag, de afrit aan de andere zijde (richting Rotterdam) is al een behoorlijke tijd dicht. Ook toen was dit een onvolledige afrit.

Ook de wegenwiki maakt er geen melding (meer) van.
Jawel hoor:
Wegenwiki schreef:Aansluiting 12 ontbreekt, althans er rest enkel een toerit richting Den Haag
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 31 mar 2020, 12:59

SebasvandenBrink schreef: di 31 mar 2020, 11:51- Die draaibrug is geen onderdeel meer van de A9 zelf. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Schipholdraaibrug en de Wegenwiki van de A9, waarin ie nu ontbreekt.
De Schipholbrug is niet hetzelfde als de Schipholdraaibrug: https://bezoekerscentrum.rijkswaterstaa ... oMYpIgzZPY

Verder staan de meeste van deze opmerkingen die ik bijna twee maanden geleden maakte ook nog:
Coen Tunnel schreef: vr 07 feb 2020, 10:48 Een paar kleine details:

Op de N325 heb je afrit Arnhem-Burgemeester Matsersingel staan. Vanaf beide zijden is Winkelcentrum Kronenburg het bovenste afritdoel.

De N18 loopt ten oosten van de A35 formeel nog door tot :AS: Usselo, de afrit met de Afinkstraat/Auke Vleerstraat. Dat stuk is nog rijksweg.

VZP De Markte en VZP Haerst aan de A28 staan verkeerd. Deze zitten zuidelijker, tussen aansluitingen 21 (Ommen) en 22 (Nieuwleusen).

Wirdum-Werpsterhoek is de N32, niet A32.

De VZP's op het oostelijk deel van de N31 staan wel vermeld, VZP 't Strand (met tankstation) op het westelijk deel echter niet.

VZP Zalkerbroek aan de N50 staat ook niet vemeld, terwijl alle aansluitingen wel vermeld staan.

VZP Meilanden aan de A50 ten noorden van KP Valburg richting Zwolle staat nog wel op de kaart maar is inmiddels al opgeheven.

VZP's De Vonken en De Wâlden aan de A7 tussen Tijnje en Beetsterzwaag ontbreken.

VZP Oosterveen aan de A37 tussen Emmen-Oost en Zwartemeer ontbreekt ook.

En als toekomstige aansluitingen ook vermeld gaat worden, dan ontbreekt afrit 40 Groningen-Centrum van de A28 nog (die al wel tijdelijk op één bord opdook):
Afbeelding
Verder zie ik zo gauw nog:
  • Afrit 15 van de A28 heet tegenwoordig Nunspeet-Oost
  • Afritten 14 en 15 van de A6 heten tegenwoordig respectievelijk Emmeloord-West en Emmeloord
  • Afrit 12 aan de A6 (Swifterbant) is onvolledig, evenals afritten 32a en 34 (Kampen-Noord en Emmeloord-Zuid) aan de N50. Moet een * bij volgens mij.
  • Afrit 26 van de A12 (Arnhem-Noord) is volledig.
  • Ik mis het aquaduct Langdeel en de Fonejachtbrug op de N31 tussen Leeuwarden-Oost en Garyp.
  • Afrit 37 aan de A28 is gewoon bewegwijzerd als 'Eelde' en niet Eelde-Paterswolde. Dit staat ook verkeerd op de Wegenwiki. Het is een dubbeldorp, maar Paterswolde wordt via afrit 38 geleid.
  • Langs de A59 tussen Waalwijk en Vlijmen ontbreken nog een aantal afritten. Ik weet dat daar het een en ander aangepast gaat worden maar daar is men nog niet mee bezig. Afrit Drunen-West is incompleet.
  • Wat is de achterliggende gedachte om het stukje N33 tussen Farmsum en Delfzijl als zodanig aan te geven? Dit is gewoon enkelbaans.
  • Aan de A2 zit tussen Budel en Weert-Noord nog een ongenummerde halve aansluiting t.b.v. wegrestaurant De Wildenberg (beetje hetzelfde idee als de afrit naar De Witte Bergen aan de A1): https://www.google.com/maps/@51.2835309,5.6460604,16z
  • Afrit Maastricht-Noord aan de A2 en afrit Bunde aan de A79 zijn beiden incompleet (driekwart). Vanuit Maastricht moet je A79 afrit Bunde nemen, naar Maastricht de toerit Maastricht-Noord naar de A2.
  • Afrit Eijsden is incompleet.
  • Bij Eindhoven staat A2+N2. Zou bij Maastricht ook moeten staan aangezien afritten 53 en 54 alleen via de N2 bereikbaar zijn.
  • De incomplete afrit 5a (Nuth-Centrum) aan de A76 ontbreekt: https://www.openstreetmap.org/#map=16/50.9188/5.8942

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 31 mar 2020, 13:03

SebasvandenBrink schreef: di 31 mar 2020, 11:51
Rein schreef: ma 30 mar 2020, 14:09 Een paar opmerkingen:
Poeh, even zien:

- Die draaibrug is geen onderdeel meer van de A9 zelf. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Schipholdraaibrug en de Wegenwiki van de A9, waarin ie nu ontbreekt.
Ik bedoel ook niet de Schipholdraaibrug, maar de Schipholbrug die er 100 meter naast ligt en waar de A9 overheen gaat. Aangezien dit een beweegbare brug in een ASW is lijkt mij dat je die wel mee zult willen/moeten nemen?

Zie hieronder een foto van de aanleg van de Schipholbrug in 1967. De Schipholdraaibrug is helemaal rechts te zien.

Afbeelding

SebasvandenBrink
woonerf

Bericht door SebasvandenBrink » di 31 mar 2020, 17:40

Coen Tunnel schreef: di 31 mar 2020, 12:59
SebasvandenBrink schreef: di 31 mar 2020, 11:51- Die draaibrug is geen onderdeel meer van de A9 zelf. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Schipholdraaibrug en de Wegenwiki van de A9, waarin ie nu ontbreekt.
De Schipholbrug is niet hetzelfde als de Schipholdraaibrug: https://bezoekerscentrum.rijkswaterstaa ... oMYpIgzZPY

Verder staan de meeste van deze opmerkingen die ik bijna twee maanden geleden maakte ook nog:
Coen Tunnel schreef: vr 07 feb 2020, 10:48 Een paar kleine details:

Op de N325 heb je afrit Arnhem-Burgemeester Matsersingel staan. Vanaf beide zijden is Winkelcentrum Kronenburg het bovenste afritdoel.

De N18 loopt ten oosten van de A35 formeel nog door tot :AS: Usselo, de afrit met de Afinkstraat/Auke Vleerstraat. Dat stuk is nog rijksweg.

VZP De Markte en VZP Haerst aan de A28 staan verkeerd. Deze zitten zuidelijker, tussen aansluitingen 21 (Ommen) en 22 (Nieuwleusen).

Wirdum-Werpsterhoek is de N32, niet A32.

De VZP's op het oostelijk deel van de N31 staan wel vermeld, VZP 't Strand (met tankstation) op het westelijk deel echter niet.

VZP Zalkerbroek aan de N50 staat ook niet vemeld, terwijl alle aansluitingen wel vermeld staan.

VZP Meilanden aan de A50 ten noorden van KP Valburg richting Zwolle staat nog wel op de kaart maar is inmiddels al opgeheven.

VZP's De Vonken en De Wâlden aan de A7 tussen Tijnje en Beetsterzwaag ontbreken.

VZP Oosterveen aan de A37 tussen Emmen-Oost en Zwartemeer ontbreekt ook.

En als toekomstige aansluitingen ook vermeld gaat worden, dan ontbreekt afrit 40 Groningen-Centrum van de A28 nog (die al wel tijdelijk op één bord opdook):
Afbeelding
Verder zie ik zo gauw nog:
  • Afrit 15 van de A28 heet tegenwoordig Nunspeet-Oost
  • Afritten 14 en 15 van de A6 heten tegenwoordig respectievelijk Emmeloord-West en Emmeloord
  • Afrit 12 aan de A6 (Swifterbant) is onvolledig, evenals afritten 32a en 34 (Kampen-Noord en Emmeloord-Zuid) aan de N50. Moet een * bij volgens mij.
  • Afrit 26 van de A12 (Arnhem-Noord) is volledig.
  • Ik mis het aquaduct Langdeel en de Fonejachtbrug op de N31 tussen Leeuwarden-Oost en Garyp.
  • Afrit 37 aan de A28 is gewoon bewegwijzerd als 'Eelde' en niet Eelde-Paterswolde. Dit staat ook verkeerd op de Wegenwiki. Het is een dubbeldorp, maar Paterswolde wordt via afrit 38 geleid.
  • Langs de A59 tussen Waalwijk en Vlijmen ontbreken nog een aantal afritten. Ik weet dat daar het een en ander aangepast gaat worden maar daar is men nog niet mee bezig. Afrit Drunen-West is incompleet.
  • Wat is de achterliggende gedachte om het stukje N33 tussen Farmsum en Delfzijl als zodanig aan te geven? Dit is gewoon enkelbaans.
  • Aan de A2 zit tussen Budel en Weert-Noord nog een ongenummerde halve aansluiting t.b.v. wegrestaurant De Wildenberg (beetje hetzelfde idee als de afrit naar De Witte Bergen aan de A1): https://www.google.com/maps/@51.2835309,5.6460604,16z
  • Afrit Maastricht-Noord aan de A2 en afrit Bunde aan de A79 zijn beiden incompleet (driekwart). Vanuit Maastricht moet je A79 afrit Bunde nemen, naar Maastricht de toerit Maastricht-Noord naar de A2.
  • Afrit Eijsden is incompleet.
  • Bij Eindhoven staat A2+N2. Zou bij Maastricht ook moeten staan aangezien afritten 53 en 54 alleen via de N2 bereikbaar zijn.
  • De incomplete afrit 5a (Nuth-Centrum) aan de A76 ontbreekt: https://www.openstreetmap.org/#map=16/50.9188/5.8942
*wrijft in handen* Goed, ik zal ze nu dan even doornemen :)

- Schipholbrug: Ah ja, ik snap 'm. Jammer dat ie niet op Wegenwiki staat, zou er dan op moeten me dunkt? Ik lees dat eraan gewerkt wordt? Hij hoort sowieso op de kaart, inderdaad. https://bezoekerscentrum.rijkswaterstaa ... dhoevedorp
- Afrit N325: Ik checkte het net op Streetview en inderdaad. Ook hier heet ie op Wegenwiki nog de Burg. Matsersingel. Op OSM is het Arnhem-Kronenburg. Maar, aangezien ik elders (bijv. bij Industrie) ook "Industrie" in de naam heb, zou "Winkelcentrum" hier ook horen. Dus wordt het "Winkelcentrum Kronenburg".
- N18 tot Usselo, heb ik gemist idd. Dank!
- VZP Markte en Haerst verplaatst, dank!
- Stukje N32 toegevoegd.
- VZP 't Strand over het hoofd gezien idd!
- VZP Meilanden verwijderd
- VZP Oosterven toegevoegd
- A28 Afrit 40 toegevoegd
---
- A28 Afrit 15 hernoemd naar Nunspeet-Oost
- A6 Afritten 14 en 15 hernoemd
- A6/12, A50/34 en A50/32a onvolledig gemaakt idd
- A12/26 volledig gemaakt
- Fonejachtbrug en Langdeel zaten er wel in, bij wijzigingen per ongeluk verwijderd. Goeie vondst!
- A28/37 ik zag het toen ik Groningen-Centrum erbij deed idd! Dank
- A59 heb ik vooruitlopend aangepast, dit is waarschijnlijk te vroeg maar ook omwille van de ruimte in het kaartbeeld. Waarschijnlijk wel een erg controversiële keuze.
- N33 Delfzijl/Farmsum, ik heb me verkeken op de in- en uitvoegstroken.
- A2/De Wildenberg, ik heb deze aangenomen bij afrit 38 te horen. Staat ook niet op Wegenwiki. Op Streetview zie ik dat er alleen een restaurantbord staat en inderdaad geen naam. Hmmm. Ik heb deze wel opgenomen als onvolledige aansluiting met als naam (schuingedrukt) Restaurant*, aangezien ook de naam van het restaurant er niet bijstaat. Aan de A1 is dit geloof ik wel aangegeven.
- Bunde en Maastricht-Noord onvolledig gemaakt en met een klein grijs lijntje verbonden.
- Eijsden onvolledig gemaakt
- Ik denk dat A2+N2 op de kaart in het geval van Maastricht meer verwarring oplevert dan oplost.
- A76/5a staat ook niet op Wegenwiki. Lastig plekje maar ik zet 'm erin.

Boel feedback, Coen! Dankjewel dat je de moeite hebt genomen. :worship:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 31 mar 2020, 18:21

Ik zou in Zeeland alle afritten en vzp's vanaf Rilland t/m Heinkenszand naar links schuiven, zodanig de A256 haaks kan aansluiten en in één verticale lijn naar de N59 loopt. De weergave is nu wel heel tegennatuurlijk. Stelleplas, Heinkenszand en De Poel komen dan inderdaad dicht op elkaar te liggen.
SebasvandenBrink schreef: ma 30 mar 2020, 12:17 Alle plaatsen (niet gemeentes!) met meer dan 40.000 inwoners erin.
Middelburg 41.875.

Zoetermeer mist het kader.
Knooppunt Westerlee ontbreekt (A20/N223)

Onvolledig:
Zoetermeer-Centrum (A12, 6)
Den Haag en Voorburg (A12 2, 3 en 4)
Leiden-Zuid (A44, 9)
Bergen op Zoom-Centrum (A58, 27)
Breda-West (A58, 16) is discutabel. Voor de A58 is die volledig, maar de afrit valt volledig binnen het knoopunt en is niet verbonden met de A16. Situatie is gelijk aan Arnhem-Noord (A12 26) en die heb je wel als niet-volledig aangeduid.
Vught (A65 1)
Swifterbant (A6 12)

En waarschijnlijk zal op de A58 afrit 19 wel Etten-Leur-West gaan heten ipv Vosdonk als daar Nba komt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 31 mar 2020, 19:55

SebasvandenBrink schreef: di 31 mar 2020, 17:40- Schipholbrug: Ah ja, ik snap 'm. Jammer dat ie niet op Wegenwiki staat, zou er dan op moeten me dunkt?
Een aantal bruggen hebben nog geen artikel, er is wel deze lijst van beweegbare bruggen: https://www.wegenwiki.nl/index.php?titl ... ew_desktop

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 02 apr 2020, 9:06

SebasvandenBrink schreef: di 31 mar 2020, 17:40- Schipholbrug: Ah ja, ik snap 'm. Jammer dat ie niet op Wegenwiki staat, zou er dan op moeten me dunkt?
Staat er inmiddels op hoor! :yes:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 02 apr 2020, 21:26

Coen Tunnel schreef: vr 07 feb 2020, 10:48De N18 loopt ten oosten van de A35 formeel nog door tot :AS: Usselo, de afrit met de Afinkstraat/Auke Vleerstraat. Dat stuk is nog rijksweg.
Hoe kom je daar nou bij? Dat was met de oude N18 het geval, niet met de nieuwe hoor:
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon